PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuw onderzoek: 1 op de 10 kankergevallen bij mannen wordt veroorzaakt door alcohol



Hatert
12-04-11, 05:16
Alcohol veroorzaakt kanker: een glas per dag volstaat

Nieuw onderzoek bewijst dat 1 op de 10 kankergevallen bij mannen veroorzaakt wordt door alcohol. Bij vrouwen is dat iets minder en wordt 1 op de 33 kankergevallen veroorzaakt door alcohol. Britse onderzoekers geloven dat minieme hoeveelheden al gevaarlijk zijn. Slechts de geheelonthouder loopt minder risico.
Alcohol leidt jaarlijks tot 13.000 kankergevallen, dat berekenden de onderzoekers aan de Oxford University. Comazuipen, een toenemende trend onder de jongeren, is verantwoordelijk voor de meeste gevallen, maar ook kleine hoeveelheden onder de aanbevolen limiet zouden al gevaarlijk kunnen zijn.

Mannen die meer dan twee eenheden per dag en vrouwen die meer dan één eenheid per dag drinken, lopen al een verhoogd risico op alcohol gerelateerde kankers. Een standaard eenheid is gelijk aan 125ml glas wijn, een klein glas bier of een whisky.

Stijging
Volgens onderzoekster Naomi Allen bewijst het onderzoek dat alcohol een oorzaak van kanker kan zijn, zelfs al worden matige hoeveelheden gedronken. Ze geeft zelfs aan dat de kankergevallen nog zullen stijgen. Bij de studie werden de drankgewoonten bij vrijwilligers van tien jaar geleden geanalyseerd. Omdat vandaag nog meer mensen drinken, ontstaan er in de toekomst nog hogere percentages van kankergevallen.

Soorten
Vooral keelkanker, slokdarm en strottenhoofd- en leverkanker worden toegeschreven aan verhoogd drankgebruik. Bij vrouwen kan alcohol ook borstkanker opwekken. Het onderzoek werd gepubliceerd in het British Medical Journal.

http://www.ad.nl/ad/nl/1015/Gezondheid-wetenschap/article/detail/577531/2011/04/08/Alcohol-veroorzaakt-kanker-een-glas-per-dag-volstaat.dhtml

Eric de Blois
12-04-11, 14:37
Kanker is genetisch bepaald. Er zijn veel mensen die overmatig zuipen, roken als een ketter en toch geen kanker krijgen en andersom mensen die nooit zuipen en sterven aan kanker. Mijn vader had nooit gerookt en dronk nooit alcohol, toch stierf hij aan kanker, evenals mijn zus.

Ik heb een geestelijke op de tv zien bidden om keelkanker voor iemand in het bijzonder. Niet om kanker te genezen, maar om het te krijgen. Bidden helpt niet. God heeft totaal schijt aan het lijden van mensen. Mijn vader heeft ook drie jaar gebeden om langer te mogen leven en bovendien veel vrijwilligerwerk gedaan voor de kerk. God had daar maling aan.

Hier zijn ook mensen die er genoegen in scheppen met kanker te schelden en het te verwensen. Zulke mensen behoren tot de meest verwerpelijke en minderwaardige soorten die er bestaan.

marces
12-04-11, 14:49
Kanker is genetisch bepaald. Er zijn veel mensen die overmatig zuipen, roken als een ketter en toch geen kanker krijgen en andersom mensen die nooit zuipen en sterven aan kanker. Mijn vader had nooit gerookt en dronk nooit alcohol, toch stierf hij aan kanker, evenals mijn zus.

Ik heb een geestelijke op de tv zien bidden om keelkanker voor iemand in het bijzonder. Niet om kanker te genezen, maar om het te krijgen. Bidden helpt niet. God heeft totaal schijt aan het lijden van mensen. Mijn vader heeft ook drie jaar gebeden en altijd vrijwilligerwerk gedaan voor de kerk.

Hier zijn ook mensen die er genoegen in scheppen met kanker te schelden en het te verwensen. Zulke mensen behoren tot de meest verwerpelijke en minderwaardige soorten die er bestaan.

Ik erger me ook mateloos aan dat gescheld met kanker. Ik denk dat iedereen het in zijn omgeving meermaals meemaakt dat anderen er aan bezwijken.
De aanleg voor kanker is genetisch bepaald. Dit houdt in dat als je aanleg hebt, dit getriggerd kan worden door alcohol, roken of andere irriterende stoffen. Mensen die die aanleg niet hebben kunnen zich inderdaad te pletter roken en zuipen en gewoon 80 worden.
En v.w.b. je betoog over god, onderschat de kracht van de duivel niet:haha:!
Mijn vader is al heel lang ziek. Een paar jaar geleden was er een of andere fundigrevo die beweerde dat dat kwam omdat hij niet gelovig was. Toen wij boos zeiden dat ook gelovige mensen ziek werden zei ze dat die mensen dan toch zondig waren. Brrrrr......daar krijg je moordneigingen van van zulke idioten. Net als van die grevoziekenhuizen die mensen koste wat het kost in leven houden, terwijl ze ondragelijk leiden en geen uitzicht op herstel hebben. En dat noemen ze humaan!?

marces
12-04-11, 14:53
Ik denk trouwens dat van roken nog meer mensen kanker krijgen.
Alcohol heeft ook positieve bijwerkingen (roken niet) op m.n. hart- en vaatziekten, mits met mate gebruikt.

Eric de Blois
12-04-11, 15:18
Ik erger me ook mateloos aan dat gescheld met kanker. Ik denk dat iedereen het in zijn omgeving meermaals meemaakt dat anderen er aan bezwijken.
De aanleg voor kanker is genetisch bepaald. Dit houdt in dat als je aanleg hebt, dit getriggerd kan worden door alcohol, roken of andere irriterende stoffen. Mensen die die aanleg niet hebben kunnen zich inderdaad te pletter roken en zuipen en gewoon 80 worden.
En v.w.b. je betoog over god, onderschat de kracht van de duivel niet:haha:!
Mijn vader is al heel lang ziek. Een paar jaar geleden was er een of andere fundigrevo die beweerde dat dat kwam omdat hij niet gelovig was. Toen wij boos zeiden dat ook gelovige mensen ziek werden zei ze dat die mensen dan toch zondig waren. Brrrrr......daar krijg je moordneigingen van van zulke idioten. Net als van die grevoziekenhuizen die mensen koste wat het kost in leven houden, terwijl ze ondragelijk leiden en geen uitzicht op herstel hebben. En dat noemen ze humaan!?
Vreselijk het zal je maar gezegd worden: "het komt omdat je niet gelovig bent." Je moet eens naar de film: Een vlucht regenwulpen" kijken. Het is een mooie afrekening met de fundamentalisten. Ik had net als Maarten gezegd: "God heeft keelkanker uitgevonden." Zo'n man zou je zo een stomp op zijn bek geven. Veel van dat soort zijn totaal respectloos. Een broer van mijn vader zij dat 'het van god kwam'. Vreselijk ook dat de ChristenUnie destijds tegen het gebruik van embryonale stamcellen was voor onderzoek naar borstkanker.

marces
12-04-11, 15:30
Vreselijk het zal je maar gezegd worden: "het komt omdat je niet gelovig bent." Je moet eens naar de film: Een vlucht regenwulpen" kijken. Het is een mooie afrekening met de fundamentalisten. Ik had net als Maarten gezegd: "God heeft keelkanker uitgevonden." Zo'n man zou je zo een stomp op zijn bek geven. Veel van dat soort zijn totaal respectloos. Een broer van mijn vader zij dat 'het van god kwam'. Vreselijk ook dat de CristenUnie destijds tegen het gebruik van embryonale stamcellen was voor onderzoek naar borstkanker.

Ach ja, die fundies zijn totaal verblind. Ik heb het nooit begrepen dat intelligente mensen in zoiets als de bijbel of de koran of weet ik veel wat voor een boek kunnen geloven. Ok, er zijn er ook die zich "gelovig" noemen (in de goede zin des woords) en hun heilige boek als een soort symbolische leidraad gebruiken. Daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar mensen die hun heilige boek gewoon 1 op 1 voor waar nemen, en die zijn er genoeg, dat vind ik "ongelovelijk":haha:
Religies maken meer kapot dan je lief is, het leidt enkel tot dogmatisme en intolerantie. Snappen mensen ook niet dat je het geloof aanhangt van het milieu of het land waar je vandaan komt, en waarom zou net jij het bij het rechte end hebben? En zelfs binnen de grote religieuze stromingen bestaan ontelbare aftakkingen, opvattingen en interpretaties - iedereeen beleefd het op zijn of haar manier. Ik kan er met mijn pet niet bij dat mensen de betrekkelijkheid en de tegenstrijdigheden er niet van inzien, zeker nu de wetenschap het ene na het andere verhaal omver werpt.
Mensen moeten gewoon stoppen met die achterlijke religies en gewoon proberen te leven als een goed mens volgens humanistische principes. Dan zou de wereld er heel wat mooier uitzien. We zijn veel te nietig en te klein om te begrijpen hoe het hele universum in elkaar zit. Doe daar dan ook geen moeite voor, dat is zinloos.
Af en toe is het heerlijk om je frustraties van je af te schrijven.....

Eric de Blois
12-04-11, 15:40
Ach ja, die fundies zijn totaal verblind. Ik heb het nooit begrepen dat intelligente mensen in zoiets als de bijbel of de koran of weet ik veel wat voor een boek kunnen geloven. Ok, er zijn er ook die zich "gelovig" noemen (in de goede zin des woords) en hun heilige boek als een soort symbolische leidraad gebruiken. Daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar mensen die hun heilige boek gewoon 1 op 1 voor waar nemen, en die zijn er genoeg, dat vind ik "ongelovelijk":haha:
Religies maken meer kapot dan je lief is, het leidt enkel tot dogmatisme en intolerantie. Snappen mensen ook niet dat je het geloof aanhangt van het milieu of het land waar je vandaan komt, en waarom zou net jij het bij het rechte end hebben? En zelfs binnen de grote religieuze stromingen bestaan ontelbare aftakkingen, opvattingen en interpretaties - iedereeen beleefd het op zijn of haar manier. Ik kan er met mijn pet niet bij dat mensen de betrekkelijkheid en de tegenstrijdigheden er niet van inzien, zeker nu de wetenschap het ene na het andere verhaal omver werpt.
Mensen moeten gewoon stoppen met die achterlijke religies en gewoon proberen te leven als een goed mens volgens humanistische principes. Dan zou de wereld er heel wat mooier uitzien. We zijn veel te nietig en te klein om te begrijpen hoe het hele universum in elkaar zit. Doe daar dan ook geen moeite voor, dat is zinloos.
Af en toe is het heerlijk om je frustraties van je af te schrijven.....
Mooi verwoord, precies zoals ik het ook voel. Hoe kan een intelligent iemand nu de bijbel van kaft tot kaft voor waar aannemen? Juist mensen die nadenken zullen toch al snel tot de conclusie moeten komen dat de bijbel zo'n bizar en tegenstrijdig boek is dat het niet waar kan zijn. De god van de bijbel is een zeer kwaadaardige met zichzelf ingenomen persoonlijkheid. Zo'n labiele figuur kan onmogelijk de schepper van het universum zijn. Dat geldt natuurlijk ook voor de andere twee bekende abrahamistische goden.

"Af en toe is het heerlijk om je frustraties van je af te schrijven....."

Ja, inderdaad!

marces
12-04-11, 15:42
"Af en toe is het heerlijk om je frustraties van je af te schrijven....."

Ja, inderdaad!

En dat blijven we dus ook mooi doen!

Hatert
12-04-11, 15:43
'Alcohol gevaarlijker voor vrouwen: ze bevatten minder water'


Vrouwen worden niet alleen sneller dronken, ze zijn ook kwetsbaarder voor alcoholgerelateerde ziekten dan mannen. Britse artsen waarschuwen voor de gevaren van alcohol voor vrouwen. Die zijn er vooral doordat vrouwen minder water in hun lichaam hebben.

Dat vrouwen sneller dronken worden, is geen nieuws meer. Maar dat dat niet komt omdat ze kleiner zijn en meer vet hebben dan mannen, lijkt nog niet zo doorgedrongen. De echte reden dat vrouwen sneller aangeschoten raken, heeft te maken met de waterhuishouding. Vrouwen hebben minder vocht in hun lichaam. Een man bestaat voor 65 procent uit water, een vrouw bevat slechts 55 procent.

En juist daar zit het gevaar in. De lever van een vrouw raakt sneller beschadigd, legt dr. Marsha Morgan van de University College London Medical School uit. 'Alcohol wordt opgenomen in het bloed en vervolgens afgevoerd door watercellen. Omdat vrouwen minder water in hun lichaam hebben, eindigen ze met een hogere alcoholconcentratie in het bloed na dezelfde hoeveelheid drank.'

Het is dus niet zo dat de lever van een vrouw gevoeliger voor alcohol dan die van een man, maar de concentraties alcohol die een vrouwenlever bereiken, liggen veel hoger. 'Gevolg is dat haar lever sneller zal beschadigd raken,' verklaart Morgan.

Drinken als een man
In de praktijk komt het er op neer dat als een man en vrouw met hetzelfde gewicht dezelfde hoeveelheid alcohol drinken, het alcoholgehalte in het vrouwenlichaam een derde hoger ligt. Vrouwen hebben vooral steeds meer leverproblemen omdat volgens Morgan ' moderne vrouwen vaker de drankgewoonten van manlief overnemen'.


12/04/11 12u56

http://www.ad.nl/ad/nl/1003/You/article/detail/578215/2011/04/12/Alcohol-gevaarlijker-voor-vrouwen-ze-bevatten-minder-water.dhtml

Eric de Blois
12-04-11, 15:45
'Alcohol gevaarlijker voor vrouwen: ze bevatten minder water'




Past mooi in deze waardevolle discussie.