PDA

Bekijk Volledige Versie : relifreaks geshokeerd dat ze geen dieren mogen martelen voor hun sprookjes



Mark
12-04-11, 20:27
Ritueel slachtverbod choqueert opperrabbijnen
- door Redactie op 12-04-2011 @ 16:52

"Een verbod op koosjer slachten is een grote slag voor de Joodse gemeenschap. Niet alleen voor de kleine Joodse gemeenschap in Nederland, maar voor de hele gemeenschap wereldwijd." Dat heeft een internationaal gezelschap van opperrabbijnen dinsdag gezegd in een hotel op Schiphol.

De rabbi’s vertegenwoordigden de gehele West-Europese Joodse gemeenschap en brachten een bliksembezoek aan Nederland om hun stem te laten horen tegen het plan van de Partij voor de Dieren (PvdD) om een einde te maken aan het onverdoofd ritueel slachten.

"Dat Nederland, het land van de religieuze vrijheid, dierenwelzijn boven religieuze vrijheid verheft, is choquerend’’, zei Binyomin Jacobs van het Nederlandse Interprovinciaal Opperrabbinaat.

In Nederland is onverdoofd slachten verboden. Voor slachten om religieuze redenen wordt hierin nog een uitzondering gemaakt, maar de kans bestaat dat de wet nu voor iedereen gelijkgetrokken zal gaan worden.

Mark
12-04-11, 20:28
leer onze wetten respecteren en dieren niet te martelen stelletje barbaarse idioten!

Pizzaman
12-04-11, 20:42
leer onze wetten respecteren en dieren niet te martelen stelletje barbaarse idioten!

Ik wil ze wel effe echt shockeren hoor.

http://www.phawker.com/wp-content/uploads/2010/01/taser-works.jpg

ijsbergbeer
12-04-11, 20:48
leer onze wetten respecteren en dieren niet te martelen stelletje barbaarse idioten!

Ik pas me volkomen bij jou aan .
We leven in het jaar 2011 en niet in de middeleeuwen deze wet had al veel eerder doorgevoerd moeten worden.
Het wordt de hoogste tijd dat Bijbelboeken aan gepast worden dus ook de Koran ; uiteraard door geleerden en wijze mensen zoals Imams .
En dat geld ook voor de Joden en hun Rabbi,s.

mark61
12-04-11, 21:32
"Een verbod op koosjer slachten

Ik vind dit wel grappig ook. Er wordt niks verboden, das hysterische onzin.

Er wordt iets verplicht gesteld, nl. een verdoving.

Geen kosjere vent of miep heeft nog kunnen uitleggen waarom dat niet kan.

Eric de Blois
12-04-11, 21:49
"Dat Nederland, het land van de religieuze vrijheid, dierenwelzijn boven religieuze vrijheid verheft, is choquerend’’, zei Binyomin Jacobs van het Nederlandse Interprovinciaal Opperrabbinaat.

Choquerend dat een gelovige in naam van zijn fictieve schepper zomaar een dier mag martelen. Dat dit ook nog gebeurd om die god te plezieren is bizar. Dat zegt natuurlijk veel over het uitermate geweldadige karakter van de schepper.


In Nederland is onverdoofd slachten verboden. Voor slachten om religieuze redenen wordt hierin nog een uitzondering gemaakt, maar de kans bestaat dat de wet nu voor iedereen gelijkgetrokken zal gaan worden.

Het wordt hoogtijd dat aan de bevoordeelde positie van gelovigen een einde wordt gemaakt. Godsdienstvrijheid moet uit de grondwet worden geschrapt, het is een volkomen overbodig artikel dat wordt misbruikt om bepaalde groepen legaal uit te sluiten en of te beledigen.

Max Stirner
12-04-11, 21:59
Ik vind dit wel grappig ook. Er wordt niks verboden, das hysterische onzin.

Er wordt iets verplicht gesteld, nl. een verdoving.

Geen kosjere vent of miep heeft nog kunnen uitleggen waarom dat niet kan.


Lees net ergens dat het iets te maken heeft met ehmmm .... laten we zeggen: het afschuiven van verantwoordelijkheden

Het onverdoofd slachten van een dier is een Joodse traditie die te maken heeft met het zondenoffer in de tempel. De kortstondige pijn die het dier zal lijden symboliseert de ernstige gevolgen van de zonde in de mens, en het bloed dat stroomt is nodig tot nieuw leven. Het beest krijgt als het ware de straf opgelegd die God de zondige mens zou hebben gegeven. Het offer draagt een diep mysterie van de noodzaak tot bekering, om zo de gebroken relatie tussen God en de mens te herstellen. De Joodse wet is echter een schaduw en een verwijzing naar het offer van Christus. Hij werd als Lam Gods geslacht voor de zonden van de wereld.


Het is dus, als ik het goed begrijp, uitdrukkelijk de bedoeling dat het pijn doet - en dus daarom geen verdoving.

Eric de Blois
12-04-11, 22:18
Lees net ergens dat het iets te maken heeft met ehmmm .... laten we zeggen: het afschuiven van verantwoordelijkheden

Het onverdoofd slachten van een dier is een Joodse traditie die te maken heeft met het zondenoffer in de tempel. De kortstondige pijn die het dier zal lijden symboliseert de ernstige gevolgen van de zonde in de mens, en het bloed dat stroomt is nodig tot nieuw leven. Het beest krijgt als het ware de straf opgelegd die God de zondige mens zou hebben gegeven. Het offer draagt een diep mysterie van de noodzaak tot bekering, om zo de gebroken relatie tussen God en de mens te herstellen. De Joodse wet is echter een schaduw en een verwijzing naar het offer van Christus. Hij werd als Lam Gods geslacht voor de zonden van de wereld.


Het is dus, als ik het goed begrijp, uitdrukkelijk de bedoeling dat het pijn doet - en dus daarom geen verdoving.
Van die kruisdood heb ik nooit de logica gezien. Immers wanneer je al de zonden der mensheid op je neemt, waarom moeten er dan nu nog lammetjes worden geofferd? En waarom volgt er nog een laatste oordeel, als al je zonden door Jezus reeds zijn betaald? Een bizar geloof.

Tomas
12-04-11, 22:20
Van die kruisdood heb ik nooit de logica gezien. Immers wanneer je al de zonden der mensheid op je neemt, waarom moeten er dan nu nog lammetjes worden geofferd? En waarom volgt er nog een laatste oordeel, als al je zonden door Jezus reeds zijn betaald? Een bizar geloof.

Joden geloven niet in Jezus, en Moslims maken er weer een ander verhaal van. Maar hierom is het offeren van dieren in het christendom inderdaad niet meer nodig. Dus ook al is die kruisdood onzin, het resultaat is wel beter.

Max Stirner
12-04-11, 22:31
Van die kruisdood heb ik nooit de logica gezien. Immers wanneer je al de zonden der mensheid op je neemt, waarom moeten er dan nu nog lammetjes worden geofferd? En waarom volgt er nog een laatste oordeel, als al je zonden door Jezus reeds zijn betaald? Een bizar geloof.


Het boeit me niet en lijkt me verder in feite ook niet belangrijk ... :

We offeren geen kinderen en slaven meer, en vanaf nu dus ook geen dieren.

ronald
12-04-11, 23:08
leer onze wetten respecteren en dieren niet te martelen stelletje barbaarse idioten!

Beetje schijnheilig op de conclusies van Wageningen leunen terwijl zij het joodse slachten niet heeft onderzocht en het berust op een "kan". Je emotionele waardeoordeel zegt me niets. Beetje schijnheilig om je zo te hebben vrijgepleit dat buiten e koshere slacht geen dierenleed voorkomt. Wie zijn "onze" eigenlijk? Toen men hier in de Middeleeuwen de dieren doodknuppelden suggereerden de joden ze te slachten.

ronald
12-04-11, 23:10
Ik vind dit wel grappig ook. Er wordt niks verboden, das hysterische onzin.

Er wordt iets verplicht gesteld, nl. een verdoving.

Geen kosjere vent of miep heeft nog kunnen uitleggen waarom dat niet kan.

Het grappige is dat er onverdoofd slachten niet kosher is. Je wilt je niet laten uitleggen. Je houdt stijf je oren dicht want het bevalt je niet. Dus lieg er niet op verder.

ronald
12-04-11, 23:11
Lees net ergens dat het iets te maken heeft met ehmmm .... laten we zeggen: het afschuiven van verantwoordelijkheden

Het onverdoofd slachten van een dier is een Joodse traditie die te maken heeft met het zondenoffer in de tempel. De kortstondige pijn die het dier zal lijden symboliseert de ernstige gevolgen van de zonde in de mens, en het bloed dat stroomt is nodig tot nieuw leven. Het beest krijgt als het ware de straf opgelegd die God de zondige mens zou hebben gegeven. Het offer draagt een diep mysterie van de noodzaak tot bekering, om zo de gebroken relatie tussen God en de mens te herstellen. De Joodse wet is echter een schaduw en een verwijzing naar het offer van Christus. Hij werd als Lam Gods geslacht voor de zonden van de wereld.


Het is dus, als ik het goed begrijp, uitdrukkelijk de bedoeling dat het pijn doet - en dus daarom geen verdoving.

Waar haal jij deze onzin vandaan? En ja hoor...het schapenvolk loopt er rustig achter aan.

ronald
12-04-11, 23:13
Het boeit me niet en lijkt me verder in feite ook niet belangrijk ... :

We offeren geen kinderen en slaven meer, en vanaf nu dus ook geen dieren.

Pardon? Hele bio-industrieën offeren hun goede geweten hiermee. Gaat lekker zo.

(leen)
12-04-11, 23:18
Wat is nou precies de noodzaak van overdoofd?

ronald
12-04-11, 23:57
Wat is nou precies de noodzaak van overdoofd?

Een koe, elektrische verdoving of verdoving met CO-2 of in een masker brengen en een stalen pen door z'n kop schieten (wat opeens de maat van diervriendelijk blijkt te zijn) maakt het dier "verwond", "beschadigd" om het kosher te kunnen slachten voor consumptie. Aan de ene kant betekent dis dat je een slachtdier dat in zijn leven niet gezond is opgegroeid niet kunt nemen voor de slacht. De zogenaamde kistkalveren zijn nooit voor de koshere slacht geschikt geacht. Eveneens kooikippen die niet eens op hun poten konden staan bv. Aan de andere kant is het consumeren van bloed verboden. Door deze manier van slachten vloeit het meeste bloed uit het lichaam (wat aanstotelijk kan lijken voor ons schone geweten).

http://www.nik.nl/wp-content/uploads...aart-20113.pdf

BlackBox
13-04-11, 00:02
"Dat Nederland, het land van de religieuze vrijheid, dierenwelzijn boven religieuze vrijheid verheft, is choquerend’’, zei Binyomin Jacobs van het Nederlandse Interprovinciaal Opperrabbinaat.

In Nederland is onverdoofd slachten verboden. Voor slachten om religieuze redenen wordt hierin nog een uitzondering gemaakt, maar de kans bestaat dat de wet nu voor iedereen gelijkgetrokken zal gaan worden.
Sommige Israëli's beschuldigen joden in Nederland, die niet naar Israël willen immigreren, van precies hetzelfde als waar de nazi's de joden van beschuldigden: verraders van de beschaving, gewetenloze geldwolven enz.
Dus het verbieden van kosher slachten beschouwen ze als een terechte straf voor joden in Nederland.

Max Stirner
13-04-11, 00:26
Een koe, elektrische verdoving of verdoving met CO-2 of in een masker brengen en een stalen pen door z'n kop schieten (wat opeens de maat van diervriendelijk blijkt te zijn) maakt het dier "verwond", "beschadigd" om het kosher te kunnen slachten voor consumptie.
http://www.nik.nl/wp-content/uploads...aart-20113.pdf


Als ik het goed begrepen heb, gaan moslims hier flexibeler mee om:

Verdoven op een zodanige manier dat het dier - als het onverhoopt niet gedood wordt - in een later stadium weer kan ontwaken.

Max Stirner
13-04-11, 00:28
Pardon? Hele bio-industrieën offeren hun goede geweten hiermee. Gaat lekker zo.


Het continu wijzen naar de bio-industrie om de eigen achterhaalde barbaarse gebruiken goed te praten, verdient ook geen schoonheidsprijs.

Mothership
13-04-11, 00:34
Van die kruisdood heb ik nooit de logica gezien. Immers wanneer je al de zonden der mensheid op je neemt, waarom moeten er dan nu nog lammetjes worden geofferd? En waarom volgt er nog een laatste oordeel, als al je zonden door Jezus reeds zijn betaald? Een bizar geloof.

Daar kan ik de logica nog wel van inzien. De vrije wil.

Hatert
13-04-11, 01:36
Hatert voorspelt nu al dat de k4tjes later het onderspit zullen delven bij de hoogste rechter.

ronald
13-04-11, 01:38
Het continu wijzen naar de bio-industrie om de eigen achterhaalde barbaarse gebruiken goed te praten, verdient ook geen schoonheidsprijs.

Ik vind de manier van kosher slachten (mevrouw Thieme en Wageningen zouden ook een schoonheidsprijs kunnen ontvangen zich daar eerst in te verdiepen) niet barbaars. Er zijn genoeg rapporten die dat ook aangeven. De bio-industrie is pas iets wat ik barbaars vind omdat dieren geofferd worden aan overdadig consumptief gedrag en met deze discussie over verdoofd slachten dat geweten wordt gesust. Je hebt beslist gehoord of gelezen wat plofkippen zijn bv. Het gaat zeker ook om levenslange dierenleed. Niks te maken met goedpraten. Je baseert jezelf op ongenuanceerde wijze.

Mark
13-04-11, 07:21
Beetje schijnheilig op de conclusies van Wageningen leunen terwijl zij het joodse slachten niet heeft onderzocht en het berust op een "kan". Je emotionele waardeoordeel zegt me niets. Beetje schijnheilig om je zo te hebben vrijgepleit dat buiten e koshere slacht geen dierenleed voorkomt. Wie zijn "onze" eigenlijk? Toen men hier in de Middeleeuwen de dieren doodknuppelden suggereerden de joden ze te slachten.

We leven nu niet meer in de middeleeuwen. Kijk, vlees eten is gebaseerd op de dood van dieren dus dat is op zich al leed.

Het is een simpele afweging: dierenleed versus religieuze regels. De rabbijn vindt duidelijk religie belangrijker dan leed van dieren. Ik niet. Hopelijk hebben wij de meerderheid en wordt dus dit religieuze principe verboden onder de democratie.

Mark
13-04-11, 07:22
Hatert voorspelt nu al dat de k4tjes later het onderspit zullen delven bij de hoogste rechter.

Waarschijnlijk wel aangezien niet-gelovigen in Nederland nog steeds onderdrukt worden door het ongelijkheidsprincipe van vrijheid van religie dat alle andere grondwetten blijkbaar overruled.

Daarom hoop ik dat (op democratische wijze) we de vrijheid van religie uit het wetboek kunnen schrappen (genoeg andere grondwetten die mensen beschermen).

Umarvlie
13-04-11, 07:22
Nu ja, kort samengevat is het dus zo dat dierenleed op basis van religieuze gronden verwerpelijk is maar op basis van commerciele gronden acceptabel.

Denk dat ik mij maar beperk tot het eten van vis, die hoeft niet geslacht te worden. Een uitje trouwens ook niet.

mark61
13-04-11, 08:01
Het grappige is dat er onverdoofd slachten niet kosher is. Je wilt je niet laten uitleggen. Je houdt stijf je oren dicht want het bevalt je niet. Dus lieg er niet op verder.

Huh? Breaking news! Vertel!

Wat lul je nou, ik heb je een paar keer gevraagd, anderen ook, maar je weigert antwoord te geven. Wat lieg ik precies?

Vertel, hoe gaat die verdoving in zijn werk?

mark61
13-04-11, 08:02
Ik vind de manier van kosher slachten (mevrouw Thieme en Wageningen zouden ook een schoonheidsprijs kunnen ontvangen zich daar eerst in te verdiepen) niet barbaars. Er zijn genoeg rapporten die dat ook aangeven. De bio-industrie is pas iets wat ik barbaars vind omdat dieren geofferd worden aan overdadig consumptief gedrag en met deze discussie over verdoofd slachten dat geweten wordt gesust. Je hebt beslist gehoord of gelezen wat plofkippen zijn bv. Het gaat zeker ook om levenslange dierenleed. Niks te maken met goedpraten. Je baseert jezelf op ongenuanceerde wijze.

Waarmee worden kosjere dieren verdoofd? Morfine?

Of zit je gewoon als een gestoorde relifundi te liegen dat het barst? Dat lijkt me meer voor de hand liggen.

mark61
13-04-11, 08:03
Nu ja, kort samengevat is het dus zo dat dierenleed op basis van religieuze gronden verwerpelijk is maar op basis van commerciele gronden acceptabel.

Yeps, dat is het schijnheilige. Ik zag die miep van de PvdD gisteren, geen wooord over de bio-industrie.

marces
13-04-11, 08:39
Waarschijnlijk wel aangezien niet-gelovigen in Nederland nog steeds onderdrukt worden door het ongelijkheidsprincipe van vrijheid van religie dat alle andere grondwetten blijkbaar overruled.

Inderdaad. Onverdoofd slachten is barbaars en het is terecht dat men dit wil verbieden. Dat heet ook wel "beschaving".
Straks komt er eenn religieuze stroming die dieren eerst langdurig moeten martelen totdat de dood er op volgt, omdat dit voorgeschreven wordt door hun geloof. Moeten wij dat tolereren? Ik dacht het niet.

En dat steeds die bio industrie er steeds bij wordt gehaald is zwak, dit is alleen maar om de boel af te leiden, het gaat hier om het ritueel, onverdoofd slachten. Dat we iets aan onze bio industrie moeten doen staat wat mij betreft buiten kijf, maar dat is weer een andere discussie.

marces
13-04-11, 08:40
Yeps, dat is het schijnheilige. Ik zag die miep van de PvdD gisteren, geen wooord over de bio-industrie.

en die "miep" is niet schijnheilig - zij is ook tegen de huidige bio industrie, alleen daar gaat de discussie niet over. Ze is zelfs vegetariër.

Mark
13-04-11, 09:23
Ook buitenlandse religieuzen durven zich nu te bemoeien met de interne aangelegenheden van de Nederlandse staat. Direct het land uitzetten die oproerkraaiers.




Minutenlang pijn door rituele slacht


Dieren die ritueel worden geslacht, lijden tussen één minuut en ruim drie minuten pijn. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Wageningen dat is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Landbouw, Economische Zaken en Innovatie


Als de halsslagaders in één keer worden doorgesneden duurt de pijn iets meer dan een minuut. Als een slachter vaker moet snijden, lijdt het dier langer. Met name koeien lijden veel pijn, omdat ze tijdens het slachten langer bij bewustzijn blijven dan andere dieren.

Rabbijnen

De Tweede Kamer besluit morgen waarschijnlijk om een verbod op ritueel slachten in te stellen. Een delegatie rabbijnen die Nederland vandaag aandeed in verband met het dreigende verbod noemt dat "een grote slag voor de Joodse gemeenschap". De rabbijnen vinden het schokkend dat Nederland dierenwelzijn boven godsdienstvrijheid stelt.

Zo zei een Amerikaanse rabbijn: "Dit is een historische dag. Jullie hebben ons met open armen ontvangen, vierhonderd jaar lang. Jullie waren ons baken. Het gordijn wordt nu dichtgetrokken. Onze ziel is gebroken."

Ook onder moslims zorgt het dreigende verbod voor veel onbegrip. Zo wil een aantal Haagse moskeestichtingen zelfs samen optrekken met de Joodse gemeenschap om tegen het verbod te strijden.

marces
13-04-11, 09:25
Ook buitenlandse religieuzen durven zich nu te bemoeien met de interne aangelegenheden van de Nederlandse staat. Direct het land uitzetten die oproerkraaiers.

Mensen die achter dit soort wanpraktijken staan zijn barbaren die zijn blijven steken in de oudheid.

Umarvlie
13-04-11, 09:26
Ook buitenlandse religieuzen durven zich nu te bemoeien met de interne aangelegenheden van de Nederlandse staat. Direct het land uitzetten die oproerkraaiers.

Pas maar op, die machtige Joodse lobby in de USA zou Obama wel eens kunnen aanzetten tot het starten van bombardementen ten einde deze dwaling van Nederland stop te zetten.

hmm .. bombardementen op Den Haag :hihi:

Mark
13-04-11, 09:32
Pas maar op, die machtige Joodse lobby in de USA zou Obama wel eens kunnen aanzetten tot het starten van bombardementen ten einde deze dwaling van Nederland stop te zetten.

hmm .. bombardementen op Den Haag :hihi:

nou Obama heeft net een Moslim aan de macht geholpen in Ivoorkust dus dat zal wel meevallen.

H.P.Pas
13-04-11, 10:25
Nu ja, kort samengevat is het dus zo dat dierenleed op basis van religieuze gronden verwerpelijk is maar op basis van commerciele gronden acceptabel.


:) Ruskin is trots op je.

Max Stirner
13-04-11, 11:28
Huh? Breaking news! Vertel!

Wat lul je nou, ik heb je een paar keer gevraagd, anderen ook, maar je weigert antwoord te geven. Wat lieg ik precies?





Dat heeft Ronald wel uitgelegd:

Een verdoofd dier wordt beschouwd als een gewond/beschadigd dier en mag daarom niet worden geslacht.

Bart.NL
13-04-11, 11:48
We leven nu niet meer in de middeleeuwen. Kijk, vlees eten is gebaseerd op de dood van dieren dus dat is op zich al leed.

Het is een simpele afweging: dierenleed versus religieuze regels. De rabbijn vindt duidelijk religie belangrijker dan leed van dieren. Ik niet. Hopelijk hebben wij de meerderheid en wordt dus dit religieuze principe verboden onder de democratie.

De meerderheid wil misschien ook wel goedkoop vlees van de bio industrie.

Dat betekent een heel leven lang dierenleed.

Maar gelukkig de laatste paar seconden lijden ze even niet.

Al die idioten die nog nooit zelf een dier geslacht hebben, hebben kennelijk wel een mening over hoe dat moet gebeuren.

Als Kafka nog geleefd had.

marces
13-04-11, 13:29
De meerderheid wil misschien ook wel goedkoop vlees van de bio industrie.

Dat betekent een heel leven lang dierenleed.

Maar gelukkig de laatste paar seconden lijden ze even niet.

Al die idioten die nog nooit zelf een dier geslacht hebben, hebben kennelijk wel een mening over hoe dat moet gebeuren.

Als Kafka nog geleefd had.

Even nuanceren; mensen willen goedkoop vlees, de handel heeft de bio-industrie ontwikkeld. Mensen zijn vaak erg onwetend helaas en weten vaak niet hoe hun voedsel precies wordt geproduceerd. De overheid zou hier meer moeten ingrijpen maar helaas is de landbouwlobby erg sterk in Nederland. Ik ben met je eens dat hier nog het e.e.a. te doen is.
Dit neemt niet weg dat onverdoofd slachten barbaars is en een verbod is volkomen op zijn plaats in een beschaafd land en wij moeten niet door de knieën gaan voor welke religieuze stromingen dan ook op dit gebied.
Het feit dat je nog nooit een dier geslacht hebben, betekend toch niet dat je er geen mening over mag hebben? Ik heb ook nog nooit mensen overhoop geschoten, maar heb wel een mening over Tristan. Bovendien is het niet erg respectvol om mensen met een andere mening "idioten" te noemen.

mark61
13-04-11, 13:32
en die "miep" is niet schijnheilig - zij is ook tegen de huidige bio industrie, alleen daar gaat de discussie niet over. Ze is zelfs vegetariër.

De vraag is nou net, waarom niet. Zij heeft dat wetsvoorstel ingediend hoor.

Dus?

mark61
13-04-11, 13:34
Dat heeft Ronald wel uitgelegd:

Een verdoofd dier wordt beschouwd als een gewond/beschadigd dier en mag daarom niet worden geslacht.

Oh niet aan mij :ego:

En nou? Das een geldige reden?

Die vent op tv had gisteren ook nog het gore lef de holocaust erbij te halen :hihi:

marces
13-04-11, 13:55
De vraag is nou net, waarom niet. Zij heeft dat wetsvoorstel ingediend hoor.

Dus?

De Pvdd spreekt zich gewoon uit TEGEN de bio-industrie hoor. Zij is dus niet hypocriet.

Soldim
13-04-11, 14:00
Het feit dat je nog nooit een dier geslacht hebben, betekend toch niet dat je er geen mening over mag hebben? Ik heb ook nog nooit mensen overhoop geschoten, maar heb wel een mening over Tristan. Bovendien is het niet erg respectvol om mensen met een andere mening "idioten" te noemen.

Het is meer een mening hebben over het verschil tussen doodschieten met een automatisch geweer vs. een revolver.

Een kip de hals doorsnijden vindt die kip niet leuk -- door een stroombad voordat de hals doorgesneden wordt vindt een kip ook niet leuk. Je wilt beweren 't een is goed en het andere slecht?

marces
13-04-11, 14:04
Het is meer een mening hebben over het verschil tussen doodschieten met een automatisch geweer vs. een revolver.

Een kip de hals doorsnijden vindt die kip niet leuk -- door een stroombad voordat de hals doorgesneden wordt vindt een kip ook niet leuk. Je wilt beweren 't een is goed en het andere slecht?

Nee hoor, dat wil ik ook niet beweren. Ik verdedig dat ook helemaal niet, ik vind enkel dat het dierenwelzijn voorop moet staan, zeker ook in de bio-industrie.

Max Stirner
13-04-11, 14:35
En nou? Das een geldige reden?

:



Moeilijke vraag ...

Denk hier persoonlijk heel genuanceerd over en heb erg veel respect voor de eeuwenoude geloofsovertuigingen van mijn medemens

H.P.Pas
13-04-11, 16:19
Een verdoofd dier wordt beschouwd als een gewond/beschadigd dier en mag daarom niet worden geslacht.

Geloofwaardig werkt dat pas, als de vromen ook zelf weigeren van anaestesie gebruik te maken.

Umarvlie
13-04-11, 16:22
Geloofwaardig werkt dat pas, als de vromen ook zelf weigeren van anaestesie voor gebruik te maken.

Nu ja, en degenen die dan niet tegen de Bio Industrie stemmen (zoals PVV) dan ook veeeel kleiner gaan wonen? :hihi:

Umarvlie
13-04-11, 16:24
Moslimorganisaties somberen over verbod

DEN HAAG - Moslimorganisaties somberen over het voorgenomen plan van de Partij voor de Dieren over een ritueel slachtverbod, ook nu eerst nog gesprekken zullen volgen met vertegenwoordigers van joodse en islamitische organisaties.

„Het ziet er niet rooskleurig uit”, aldus Ebubekir Ozture van het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO). „Wat wij heel erg jammer vinden als CMO, waarbij 21 van de 23 moskeekoepels zijn aangesloten, is dat er niet één keer contact met ons is gezocht. “ Ozture was woensdag bij het debat in de Tweede Kamer aanwezig. „Alle partijen gaven eigenlijk toe dat ze daarin tekort zijn geschoten. Als je zoiets gaat besluiten, moet je eerst met de betrokken partijen praten.”

„Wij zijn teleurgesteld dat we nu pas zijn benaderd”, zei Mohamed Ben Hammouch namens de Haagse moskeeën. „Maar beter nu dan nooit.”

(Bron: Telegraaf)

rbn
13-04-11, 16:43
„Wat wij heel erg jammer vinden als CMO, waarbij 21 van de 23 moskeekoepels zijn aangesloten, is dat er niet één keer contact met ons is gezocht. “

een zwak argument.. de pvdd is al jaren bezig via media en politiek om een verbod op onverdoofd slachten te krijgen.. joodse en islamitische organisaties hadden daardoor ruimschoots de tijd gehad zelf in tegenbeweging te komen.. lobbyen doe je niet door passief af te wachten tot de politiek naar jou toe komt..


„Maar beter nu dan nooit.”

nu is het te laat..

(leen)
13-04-11, 16:52
Een koe, elektrische verdoving of verdoving met CO-2 of in een masker brengen en een stalen pen door z'n kop schieten (wat opeens de maat van diervriendelijk blijkt te zijn) maakt het dier "verwond", "beschadigd" om het kosher te kunnen slachten voor consumptie. Aan de ene kant betekent dis dat je een slachtdier dat in zijn leven niet gezond is opgegroeid niet kunt nemen voor de slacht. De zogenaamde kistkalveren zijn nooit voor de koshere slacht geschikt geacht. Eveneens kooikippen die niet eens op hun poten konden staan bv. Aan de andere kant is het consumeren van bloed verboden. Door deze manier van slachten vloeit het meeste bloed uit het lichaam (wat aanstotelijk kan lijken voor ons schone geweten).

http://www.nik.nl/wp-content/uploads...aart-20113.pdf

En verdoving met lichaamseigen stoffen, een overschot aan endorfines oid?

Bij gebruik van koolzuur treed er geen beschadiging op,de zuurstof word verdreven waardoor het bewustzijn wegvalt.
Stel je plaatst het dier in een zuurstofarme kamer,dan onthou je iets en dien je niets toe maar geeft hetzelfde resultaat,
Is zoiets wel toegestaan?

H.P.Pas
13-04-11, 16:59
Nu ja, en degenen die dan niet tegen de Bio Industrie stemmen (zoals PVV) dan ook veeeel kleiner gaan wonen? :hihi:
Hoewel ik er op zich niets tegen zou hebben de PVV-fractie in Breda of Leeuwarden onder te brengen, mis je hier mijn punt.
De redenering is, dat alleen een absoluut gezond dier kosher vlees levert; daar is iets voor te zeggen. Verdoving nu doet dermate afbreuk aan die gezondheid, dat het vlees daarna niet meer voor menselijke consumptie geschikt is. Wie dat oprecht gelooft gaat zo'n risico ook niet voor zijn eigen gezondheid in, zou ik zeggen.
Daar komt nog bij, dat anaestesie in Europa ongeveer even oud is als dierenbescherming en dus absoluut niet in overeenstemming met eeuwenoude geheiligde tradities.

Pizzaman
13-04-11, 17:13
Nu ja, en degenen die dan niet tegen de Bio Industrie stemmen (zoals PVV) dan ook veeeel kleiner gaan wonen? :hihi:

Laat Dion Graus je maar niet horen... :boer:

Archie Bunker
13-04-11, 17:17
Joden geloven niet in Jezus, en Moslims maken er weer een ander verhaal van. Maar hierom is het offeren van dieren in het christendom inderdaad niet meer nodig. Dus ook al is die kruisdood onzin, het resultaat is wel beter.

Ho, even. Dat is in het Christendom een zaak van persoonlijke smaak. Jezus heeft gezegd dat niets wat de mond ingaat de mens onrein kan maken. (Marcus 7:1-24) Op die fiets hoeft een Christen zich niet aan de joodse spijswetten hoeft te houden, maar het wel volgen van die spijswetten is evengoed toegestaan. Vergeet niet dat Jezus en zijn volgelingen Joden (Messiasbeleidende Joden, maar toch Joden) waren.

Lees ook Romeinen 14 even. Dat gaat over deze kwestie.

Pizzaman
13-04-11, 17:24
Jezus heeft gezegd dat niets wat de mond ingaat de mens onrein kan maken.

Gatverrrrrdamme. :hihi:

Archie Bunker
13-04-11, 18:23
Gatverrrrrdamme. :hihi:

Lees nou eerst effe het aangegeven tekstgedeelte voor je reageert. :student:

ronald
13-04-11, 22:53
En verdoving met lichaamseigen stoffen, een overschot aan endorfines oid?

Bij gebruik van koolzuur treed er geen beschadiging op,de zuurstof word verdreven waardoor het bewustzijn wegvalt.
Stel je plaatst het dier in een zuurstofarme kamer,dan onthou je iets en dien je niets toe maar geeft hetzelfde resultaat,
Is zoiets wel toegestaan?

Denk het niet. Zodra een dier "ziek" is, is het niet toegestaan te slachten. Hoe je het ook "ziek" maakt.
Voor de tegenwoordige methoden om een dier "te verdoven" door een stalen pin, elektrische stroomstoot ed. is juist gekozen omdat het weinig moet kosten en ook in een zeer korte tijd moet zijn afgehandeld. Als je honderdduizenden dieren moet slachten moet je niet te omslachtige methoden kiezen...vindt men.

ronald
13-04-11, 22:54
Ho, even. Dat is in het Christendom een zaak van persoonlijke smaak. Jezus heeft gezegd dat niets wat de mond ingaat de mens onrein kan maken. (Marcus 7:1-24) Op die fiets hoeft een Christen zich niet aan de joodse spijswetten hoeft te houden, maar het wel volgen van die spijswetten is evengoed toegestaan. Vergeet niet dat Jezus en zijn volgelingen Joden (Messiasbeleidende Joden, maar toch Joden) waren.

Lees ook Romeinen 14 even. Dat gaat over deze kwestie.

Zo eten Christenen in Pakistan en Ethiopie bv geen varkensvlees.

ronald
14-04-11, 00:07
En verdoving met lichaamseigen stoffen, een overschot aan endorfines oid?

Bij gebruik van koolzuur treed er geen beschadiging op,de zuurstof word verdreven waardoor het bewustzijn wegvalt.
Stel je plaatst het dier in een zuurstofarme kamer,dan onthou je iets en dien je niets toe maar geeft hetzelfde resultaat,
Is zoiets wel toegestaan?

Het punt waarop de PvdD hamert: Onverdoofd.

Verdoofd is een woord dat in dit geval totaal incorrect is. Uit een verdoving komt een persoon weer bij en geeft een tijdelijke en omkeerbare status weer. En niets is minder waar bij de verdoofde reguliere slacht !!
Het beest wordt krijgt als verdoving, of
-een kogel of een pen in zijn brein geschoten die een deel van de hersenen aan flarden schiet.
-of een zeer pijnlijke stroomstoot van 220 volt. De pijn is wel bekend voor iemand die eens per ongeluk zijn/haar vingers de elektriciteit heeft aangeraakt.
Let wel: Het beest wordt hiermee niet direct gedood maar brengt deze "uiterlijk" tot rust omdat het beest niets meer kan, echter alle vitale levensfuncties functioneren nog tijdelijk en het beest lijdt enorm.

Beiden vormen van verdoven zijn onherroepelijk dodelijk voor het dier op de langere termijn. Na deze verdoving wordt pas de officiële slacht uitgevoerd door een ter plaatste in het slachthuis opgeleide slachter.

Let wel: De verdoofde slacht bestaat dus uit twee stappen:
-het verdoven/bedwelmen
-het eigenlijke slachten
waarin het dier dus TWEE keer pijn lijdt, in tegenstelling tot de Joodse Koosjere slacht waarbij het dier geen pijn mag lijden !!!

De Joodse slachter is een meerderjarige, hoogopgeleide professional. Deze persoon moet, alvorens hij wordt toegelaten als slachter, al onberispelijk zijn in zijn gedrag.
Tijdens de studie die deze persoon moet volgen moet deze alle aspecten, ledematen en organen van het beest kennen, ziekten en ziektebeelden kunnen herkennen en de wetten omtrent het slachten beheersen.
Deze persoon moet tijdens de studie leren hoe zelf een mes te scherpen, dit mes braam-vrij te houden en ook de meest minieme braam op een mes kunnen terug vinden en kunnen repareren.
Na een studie van een aantal jaren en het afronden met een geslaagd praktijk examen in het bijzijn van drie rabbijnen, wordt deze man of vrouw toegelaten. De persoon wordt nadien regelmatig overhoord over de paraatheid van zijn kennis en wordt de staat van zijn slachtmes gecontroleerd. Is deze kennis niet meer afdoende dan wordt zijn licentie tijdelijk of definitief ingetrokken.

Onverdoofde en rituele slacht vindt binnen het Jodendom plaats met een mes dat scherper is dan het mes waarmee een chirurg operaties uitvoert, genoemd "Sakien" of "Chalaf". Het inhoudelijke doel van de Joodse slacht indien je toch vlees wilt eten, is dat van uit een Gddelijke opdracht het gezonde beest dan ook pijnloos geslacht moet worden: er is geen andere reden voor.
Een mes dat niet scherp is of waaraan een minieme braam zit, zelfs een die niet zichtbaar is, maakt het mes ongeschikt voor de slacht.
Het mes wordt alvorens het wordt gebruikt, 12 keer gecontroleerd met de vingernagel op scherpte en op bramen. Is het mes goed, dan mag de slacht met dit mes doorgaan. Direct na de slacht wordt het mes weer gecontroleerd. Is het mes dan goed, dan is het dier geschikt voor consumptie.
Mocht er tijdens het slachten een bot zijn geraakt of het mes anderszins een braam hebben opgelopen, dan is de slacht niet goed geweest en wordt het dier afgekeurd voor consumptie daar het pijn heeft geleden door de braam. Ook om financieel verlies slacht men nauwkeurig.
Let wel: we hebben het hier niet over een keukenmes, maar over gepolijste en volstrekt gladde messen.
En wie heeft zich nooit in zijn leven gesneden aan een vlijm-scherp object zonder dat deze het in de gaten had gesneden te zijn? Zo moet ook het Joodse slachtmes gezien worden: Niet wetend en voelend dat je bent gesneden.
Er zijn voor het slachten drie soorten messen:
-kleine en lichte messen gevogelte
-grotere messen voor klein-vee
-grote messen voor runderen.
De standaard regel is: lengte van het mes is minimaal 2 maal de dikte van de nek.

Het doel van de slacht is:
-het pijnloos doden van een dier uit een Gddelijke opdracht naar het dier toe;
-het daarvoor doorsnijden van de luchtpijp en de bijgelegen halsslagaders;
-het binnen enkele seconden intreden van een diepe bewusteloosheid met de dood tot gevolg;
-het effectief laten leegbloeden van het dier na zijn dood daar bloed absoluut niet door joden genuttigd mag worden.

Zodra het beest geslacht is controleert de slachter de organen van het dier op ziekten. Was het dier ziek aan een van zijn organen (longen, lever, nieren, hart of hersenen) dan is het dier verder ongeschikt voor joodse consumptie.
Zijn de organen gezond dan mag het vlees verder bewerkt worden en wordt al het resterende bloed dat in het vlees was achtergebleven aan het vlees onttrokken.

ronald
14-04-11, 00:13
En verdoving met lichaamseigen stoffen, een overschot aan endorfines oid?

Bij gebruik van koolzuur treed er geen beschadiging op,de zuurstof word verdreven waardoor het bewustzijn wegvalt.
Stel je plaatst het dier in een zuurstofarme kamer,dan onthou je iets en dien je niets toe maar geeft hetzelfde resultaat,
Is zoiets wel toegestaan?

Over de aanmaak van stoffen door het dier zelf gesproken. Wat men echter even vergeet te vermelden is dat sommige dieren Prionen in hun hersenen hebben die Kreutzfeld-Jakob, BSE (gekke koeienziekte) of Kuru kunnen veroorzaken. Dat is dan ook de reden dat sinds de BSE-crisis hersenen en ruggenmerg niet meer gegeten mogen worden.
Maar, wat gebeurt er met een dier dat wordt verdoofd met de "pijnloze" pen/kogel in zijn hoofd? Dit dier is niet gedood, zijn hart pompt nog steeds het bloed door het lichaam; Het bloed bereikt ook de door de pen/kogel zwaarbeschadigde hersenen en neemt alle alle kleine en vrijgekomen prionen mee naar de rest van het lichaam van het dier. Zo kunnen deze prionen dus eindigen in de met bloed doordrenkte vlees.
En juist omdat het bloed na afloop ook niet vakkundig onttrokken wordt aan het vlees blijven deze ziekmakende deeltjes (ook na braden en bakken !!) aanwezig.
Bij de Joodse slacht blijven de hersenen dus absoluut onaangetast en stroomt al het bloed (met eventuele ziekmakers) snel na de slacht weg. Resterend bloed wordt, zoals hierboven aangegeven, onttrokken aan het vlees door het goed te zouten.

Archie Bunker
14-04-11, 00:20
Zo eten Christenen in Pakistan en Ethiopie bv geen varkensvlees.

In Pakistan lijkt me het ook wel verstandig gedrag. Over de specifieke vorm van Christendom in Ethiopie weet ik niet zoveel.

Ten tijde van het Concilie van Jeruzalem in 49 n. Chr. waren de vragen of bekeerlingen de besnijdenis moesten ondergaan en allerlei (andere) voorschriften van de joodse wet moesten houden onderwerp van discussie.

Besloten is toen de Christenen uit de heidenen niet een te grote last op te leggen.

marces
14-04-11, 08:13
Dat heeft Ronald wel uitgelegd:

Een verdoofd dier wordt beschouwd als een gewond/beschadigd dier en mag daarom niet worden geslacht.

Maar wat ik niet snap; als je het beestje de strot doorsnijdt, is het toch ook gewond/beschadigd, waarom is verdoven dan zo'n probleem? En, denken alle moslims er zo over, of is hier verdeeldheid over?

Umarvlie
14-04-11, 08:50
PVV verdeeld over ritueel slachten :D

DEN HAAG - Binnen de fractie van de PVV is een conflict ontstaan over het initiatiefvoorstel van PvdD-Kamerlid Thieme, waardoor er mogelijk een verbod komt op het onverdoofd slachten van dieren.

Als dit wetsvoorstel wordt aangenomen, mag de Joodse gemeenschap straks dieren niet langer op traditionele wijze slachten.

Voor moslims is Thiemes voorstel geen bedreiging. In islamitische slachthuizen wordt tachtig procent van de ritueel geslachte dieren al bedwelmd gedood. Voor orthodoxe Joden geldt deze uitwijkmogelijkheid echter niet, omdat hun religieuze voorschriften dit ten strengste verbieden. Jaarlijks komen zo’n 2500 runderen, lammeren en kalveren aan hun eind door een directe halssnede door orthodoxe slagers.

Niet voorzien

Dat het voorstel van de Partij voor de Dieren vooral de Joodse gemeenschap raakt, valt volkomen verkeerd bij een handvol PVV’ers. Binnen de partij staan daardoor twee stromingen recht tegenover elkaar: die van de dierenvrienden en die van de ’vrienden van Israël’.

De kwestie ligt binnen de PVV zeer gevoelig. De eerste anti-Joodse maatregel die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nederland werd ingevoerd, was een verbod voor Joden om hun vee ritueel te slachten. „Zo’n voorstel kan ik dus echt niet steunen”, aldus een PVV’er, die voet bij stuk zegt te houden.

Als het huidige wetsvoorstel ter stemming komt, lijkt het onwaarschijnlijk dat de PVV als één blok zal stemmen. Er zal een hoofdelijke stemming worden aangevraagd, waarbij niet ieder lid zich zal houden aan het fractiestandpunt. Staatssecretaris Bleker (Landbouw) ziet nog wel een dilemma. „Dat er sprake is van substantieel lijden, staat voor mij wel vast. Het gaat om vele dieren per jaar. Maar hoe weeg je een geworteld principe als dierenwelzijn tegen een even geworteld grondrecht als godsdienstvrijheid?”

PVV-Kamerlid Graus: „De vriendschap met de Joodse gemeenschap is ons veel waard en de vrijheid van geloof vinden wij belangrijk. Maar die vrijheid mag niet leiden tot onderdrukking van de vrouw of de mishandeling van dieren. Daarom wil de PVV een totaalverbod op ritueel slachten en een verbod op de import van ritueel geslachte dieren.”

(Bron: Telegraaf)

Max Stirner
14-04-11, 10:46
Het punt waarop de PvdD hamert: Onverdoofd.

Verdoofd is een woord dat in dit geval totaal incorrect is. Uit een verdoving komt een persoon weer bij en geeft een tijdelijke en omkeerbare status weer. En niets is minder waar bij de verdoofde reguliere slacht !!
Het beest wordt krijgt als verdoving, of
-een kogel of een pen in zijn brein geschoten die een deel van de hersenen aan flarden schiet.
-of een zeer pijnlijke stroomstoot van 220 volt. De pijn is wel bekend voor iemand die eens per ongeluk zijn/haar vingers de elektriciteit heeft aangeraakt.
Let wel: Het beest wordt hiermee niet direct gedood maar brengt deze "uiterlijk" tot rust omdat het beest niets meer kan, echter alle vitale levensfuncties functioneren nog tijdelijk en het beest lijdt enorm.

Beiden vormen van verdoven zijn onherroepelijk dodelijk voor het dier op de langere termijn. Na deze verdoving wordt pas de officiële slacht uitgevoerd door een ter plaatste in het slachthuis opgeleide slachter.

Let wel: De verdoofde slacht bestaat dus uit twee stappen:
-het verdoven/bedwelmen
-het eigenlijke slachten
waarin het dier dus TWEE keer pijn lijdt, in tegenstelling tot de Joodse Koosjere slacht waarbij het dier geen pijn mag lijden !!!

De Joodse slachter is een meerderjarige, hoogopgeleide professional. Deze persoon moet, alvorens hij wordt toegelaten als slachter, al onberispelijk zijn in zijn gedrag.
Tijdens de studie die deze persoon moet volgen moet deze alle aspecten, ledematen en organen van het beest kennen, ziekten en ziektebeelden kunnen herkennen en de wetten omtrent het slachten beheersen.
Deze persoon moet tijdens de studie leren hoe zelf een mes te scherpen, dit mes braam-vrij te houden en ook de meest minieme braam op een mes kunnen terug vinden en kunnen repareren.
Na een studie van een aantal jaren en het afronden met een geslaagd praktijk examen in het bijzijn van drie rabbijnen, wordt deze man of vrouw toegelaten. De persoon wordt nadien regelmatig overhoord over de paraatheid van zijn kennis en wordt de staat van zijn slachtmes gecontroleerd. Is deze kennis niet meer afdoende dan wordt zijn licentie tijdelijk of definitief ingetrokken.

Onverdoofde en rituele slacht vindt binnen het Jodendom plaats met een mes dat scherper is dan het mes waarmee een chirurg operaties uitvoert, genoemd "Sakien" of "Chalaf". Het inhoudelijke doel van de Joodse slacht indien je toch vlees wilt eten, is dat van uit een Gddelijke opdracht het gezonde beest dan ook pijnloos geslacht moet worden: er is geen andere reden voor.
Een mes dat niet scherp is of waaraan een minieme braam zit, zelfs een die niet zichtbaar is, maakt het mes ongeschikt voor de slacht.
Het mes wordt alvorens het wordt gebruikt, 12 keer gecontroleerd met de vingernagel op scherpte en op bramen. Is het mes goed, dan mag de slacht met dit mes doorgaan. Direct na de slacht wordt het mes weer gecontroleerd. Is het mes dan goed, dan is het dier geschikt voor consumptie.
Mocht er tijdens het slachten een bot zijn geraakt of het mes anderszins een braam hebben opgelopen, dan is de slacht niet goed geweest en wordt het dier afgekeurd voor consumptie daar het pijn heeft geleden door de braam. Ook om financieel verlies slacht men nauwkeurig.
Let wel: we hebben het hier niet over een keukenmes, maar over gepolijste en volstrekt gladde messen.
En wie heeft zich nooit in zijn leven gesneden aan een vlijm-scherp object zonder dat deze het in de gaten had gesneden te zijn? Zo moet ook het Joodse slachtmes gezien worden: Niet wetend en voelend dat je bent gesneden.
Er zijn voor het slachten drie soorten messen:
-kleine en lichte messen gevogelte
-grotere messen voor klein-vee
-grote messen voor runderen.
De standaard regel is: lengte van het mes is minimaal 2 maal de dikte van de nek.

Het doel van de slacht is:
-het pijnloos doden van een dier uit een Gddelijke opdracht naar het dier toe;
-het daarvoor doorsnijden van de luchtpijp en de bijgelegen halsslagaders;
-het binnen enkele seconden intreden van een diepe bewusteloosheid met de dood tot gevolg;
-het effectief laten leegbloeden van het dier na zijn dood daar bloed absoluut niet door joden genuttigd mag worden.

Zodra het beest geslacht is controleert de slachter de organen van het dier op ziekten. Was het dier ziek aan een van zijn organen (longen, lever, nieren, hart of hersenen) dan is het dier verder ongeschikt voor joodse consumptie.
Zijn de organen gezond dan mag het vlees verder bewerkt worden en wordt al het resterende bloed dat in het vlees was achtergebleven aan het vlees onttrokken.



Ben nog steeds voor het verbod, maar wel interessant om te lezen en goed verwoord / beargumenteerd. Hoewel de theorie en praktijk ook in dit geval ongetwijfeld wel eens zullen verschillen.

(Overtuigender en relevanter dan die woordvoerder tijdens P&W bijv.... )


Kan je iets vertellen over de voorwaarden qua leefomgeving / behandeling waar een kosher dier tijdens zijn leven aan moet voldoen ?

Tomas
14-04-11, 11:04
Slikt iedereen zomaar Ronald's claims over verdoven in niet religieuze slachthuizen? Verbazend.

Archie Bunker
14-04-11, 17:41
Men zou zowiezo kunnen beginnen met een verbod op onverdoofd slachten, tenzij er goed onderbouwde religieuze redenen zijn om zo te slachten. In het laatste geval kan er een vergunning worden afgegeven.

Pizzaman
14-04-11, 17:43
Slikt iedereen zomaar Ronald's claims over verdoven in niet religieuze slachthuizen? Verbazend.

Ik verwaardig me niet er op te reageren.
In theorie heeft ie gelijk, net zoiets als dat er niemand te hard zou rijden.

(leen)
14-04-11, 18:12
Het punt waarop de PvdD hamert: Onverdoofd.

Verdoofd is een woord dat in dit geval totaal incorrect is. Uit een verdoving komt een persoon weer bij en geeft een tijdelijke en omkeerbare status weer. En niets is minder waar bij de verdoofde reguliere slacht !!
Het beest wordt krijgt als verdoving, of
-een kogel of een pen in zijn brein geschoten die een deel van de hersenen aan flarden schiet.
-of een zeer pijnlijke stroomstoot van 220 volt. De pijn is wel bekend voor iemand die eens per ongeluk zijn/haar vingers de elektriciteit heeft aangeraakt.
Let wel: Het beest wordt hiermee niet direct gedood maar brengt deze "uiterlijk" tot rust omdat het beest niets meer kan, echter alle vitale levensfuncties functioneren nog tijdelijk en het beest lijdt enorm.

Beiden vormen van verdoven zijn onherroepelijk dodelijk voor het dier op de langere termijn. Na deze verdoving wordt pas de officiële slacht uitgevoerd door een ter plaatste in het slachthuis opgeleide slachter.

Let wel: De verdoofde slacht bestaat dus uit twee stappen:
-het verdoven/bedwelmen
-het eigenlijke slachten
waarin het dier dus TWEE keer pijn lijdt, in tegenstelling tot de Joodse Koosjere slacht waarbij het dier geen pijn mag lijden !!!

De Joodse slachter is een meerderjarige, hoogopgeleide professional. Deze persoon moet, alvorens hij wordt toegelaten als slachter, al onberispelijk zijn in zijn gedrag.
Tijdens de studie die deze persoon moet volgen moet deze alle aspecten, ledematen en organen van het beest kennen, ziekten en ziektebeelden kunnen herkennen en de wetten omtrent het slachten beheersen.
Deze persoon moet tijdens de studie leren hoe zelf een mes te scherpen, dit mes braam-vrij te houden en ook de meest minieme braam op een mes kunnen terug vinden en kunnen repareren.
Na een studie van een aantal jaren en het afronden met een geslaagd praktijk examen in het bijzijn van drie rabbijnen, wordt deze man of vrouw toegelaten. De persoon wordt nadien regelmatig overhoord over de paraatheid van zijn kennis en wordt de staat van zijn slachtmes gecontroleerd. Is deze kennis niet meer afdoende dan wordt zijn licentie tijdelijk of definitief ingetrokken.

Onverdoofde en rituele slacht vindt binnen het Jodendom plaats met een mes dat scherper is dan het mes waarmee een chirurg operaties uitvoert, genoemd "Sakien" of "Chalaf". Het inhoudelijke doel van de Joodse slacht indien je toch vlees wilt eten, is dat van uit een Gddelijke opdracht het gezonde beest dan ook pijnloos geslacht moet worden: er is geen andere reden voor.
Een mes dat niet scherp is of waaraan een minieme braam zit, zelfs een die niet zichtbaar is, maakt het mes ongeschikt voor de slacht.
Het mes wordt alvorens het wordt gebruikt, 12 keer gecontroleerd met de vingernagel op scherpte en op bramen. Is het mes goed, dan mag de slacht met dit mes doorgaan. Direct na de slacht wordt het mes weer gecontroleerd. Is het mes dan goed, dan is het dier geschikt voor consumptie.
Mocht er tijdens het slachten een bot zijn geraakt of het mes anderszins een braam hebben opgelopen, dan is de slacht niet goed geweest en wordt het dier afgekeurd voor consumptie daar het pijn heeft geleden door de braam. Ook om financieel verlies slacht men nauwkeurig.
Let wel: we hebben het hier niet over een keukenmes, maar over gepolijste en volstrekt gladde messen.
En wie heeft zich nooit in zijn leven gesneden aan een vlijm-scherp object zonder dat deze het in de gaten had gesneden te zijn? Zo moet ook het Joodse slachtmes gezien worden: Niet wetend en voelend dat je bent gesneden.
Er zijn voor het slachten drie soorten messen:
-kleine en lichte messen gevogelte
-grotere messen voor klein-vee
-grote messen voor runderen.
De standaard regel is: lengte van het mes is minimaal 2 maal de dikte van de nek.

Het doel van de slacht is:
-het pijnloos doden van een dier uit een Gddelijke opdracht naar het dier toe;
-het daarvoor doorsnijden van de luchtpijp en de bijgelegen halsslagaders;
-het binnen enkele seconden intreden van een diepe bewusteloosheid met de dood tot gevolg;
-het effectief laten leegbloeden van het dier na zijn dood daar bloed absoluut niet door joden genuttigd mag worden.

Zodra het beest geslacht is controleert de slachter de organen van het dier op ziekten. Was het dier ziek aan een van zijn organen (longen, lever, nieren, hart of hersenen) dan is het dier verder ongeschikt voor joodse consumptie.
Zijn de organen gezond dan mag het vlees verder bewerkt worden en wordt al het resterende bloed dat in het vlees was achtergebleven aan het vlees onttrokken.

kant noch wal,

Bij verdoven krijgt het dier geen enkele pijn,wat er momenteel in de slachthuizen gebeurt heeft niets met verdoven te maken om het dier te sparen,een echte verdoving voel je niet denk maar aan de tandarts.

Koolzuur zit al in de lucht,zuurstof ontrekking beschadigt een weefsel echt niet,

Wat pijnloos doden betreft,kijk het filmpje even,in de eerste seconden zie je het schietmasker,en beoordeel dan even de pijnloze ogen en het rustige sterven van het dier.

http://www.skoften.net/index/video/halal_slachtmachine

mark61
14-04-11, 18:15
Moeilijke vraag ...

Denk hier persoonlijk heel genuanceerd over en heb erg veel respect voor de eeuwenoude geloofsovertuigingen van mijn medemens

Maar je bent toch voor verbod op onverdoofd slachten. Dus dat respect is dan gratuit.

Eeuwenoude islamitische geloofsovertuigingen, daar heb je dan altijd wat minder respect voor.

(leen)
14-04-11, 18:19
Over de aanmaak van stoffen door het dier zelf gesproken. Wat men echter even vergeet te vermelden is dat sommige dieren Prionen in hun hersenen hebben die Kreutzfeld-Jakob, BSE (gekke koeienziekte) of Kuru kunnen veroorzaken. Dat is dan ook de reden dat sinds de BSE-crisis hersenen en ruggenmerg niet meer gegeten mogen worden.
Maar, wat gebeurt er met een dier dat wordt verdoofd met de "pijnloze" pen/kogel in zijn hoofd? Dit dier is niet gedood, zijn hart pompt nog steeds het bloed door het lichaam; Het bloed bereikt ook de door de pen/kogel zwaarbeschadigde hersenen en neemt alle alle kleine en vrijgekomen prionen mee naar de rest van het lichaam van het dier. Zo kunnen deze prionen dus eindigen in de met bloed doordrenkte vlees.
En juist omdat het bloed na afloop ook niet vakkundig onttrokken wordt aan het vlees blijven deze ziekmakende deeltjes (ook na braden en bakken !!) aanwezig.
Bij de Joodse slacht blijven de hersenen dus absoluut onaangetast en stroomt al het bloed (met eventuele ziekmakers) snel na de slacht weg. Resterend bloed wordt, zoals hierboven aangegeven, onttrokken aan het vlees door het goed te zouten.

Tegenstrijdig, sowieso is een schietmasker geen verdoving maar dodelijk, als het hart na gebruik van een schietmasker zou doorkloppen zal het lichaam ook bloedloos worden.

Max Stirner
14-04-11, 18:26
Maar je bent toch voor verbod op onverdoofd slachten. Dus dat respect is dan gratuit.

Eeuwenoude islamitische geloofsovertuigingen, daar heb je dan altijd wat minder respect voor.



Het was dan uiteraard ook een geintje naar aanleiding van je verzoek om een open deur in te trappen ...

Kortman
14-04-11, 22:17
Het boeit me niet en lijkt me verder in feite ook niet belangrijk ... :

We offeren geen kinderen en slaven meer, en vanaf nu dus ook geen dieren.

De Inca,s offerden ook volwassen mensen en zelfs kinderen aan hun GOD .
Stel dat deze INCA,S nu nog bestonden zoals destijds (voordat ze zowat uitgeroeid werden uit hoofde van een ander geloof(R.K).
Hadden ze dan nu ook nog dergelijke offers mogen brengen omdat het in hun Bijbel of Koranboek had gestaan ?
Nogmaals de mens wordt hopelijk steeds beschaafder ,mogelijk komt er nog een tijd dat ze elkaar niet meer afslachten ,maar een dier kan dat niet beslissen , die mag gewoon nodeloos lijden voor die afgeslacht wordt.
omdat een of ander boekje geschreven in een heel andere tijd dit voorschrijft.

p.s ik ben geen vegetarier hoor .

ronald
15-04-11, 01:45
Ben nog steeds voor het verbod, maar wel interessant om te lezen en goed verwoord / beargumenteerd. Hoewel de theorie en praktijk ook in dit geval ongetwijfeld wel eens zullen verschillen.

(Overtuigender en relevanter dan die woordvoerder tijdens P&W bijv.... )


Kan je iets vertellen over de voorwaarden qua leefomgeving / behandeling waar een kosher dier tijdens zijn leven aan moet voldoen ?

Een feit is echter dat niemand van Den Haag dus ook de Pvdd niet, en niemand van Wageningen ooit bij kosher slachten is wezen kijken. Dit is toch op zijn minst vreemd?
Het is een direct verbod vanuit de Tora dat je dieren geen pijn mag doen. Onder pijndoen wordt al verstaan dat wanneer jij gaat eten je dier eerst moet hebben gevoed want het dier heeft pijn wanneer het jou ziet eten en hij nog niets heeft gekregen. Laat staan een dier slaan bv.
Wanneer de last op een dier te groot is, ben je ook in overtreding. Zie je een te zwaar belast dier, dan moet je het ontlasten. Ook al is het dier niet van jou.
Het is verboden van een levend dier te eten. Daar zou ook onder vallen een kreeft (wanneer het een kosher dier zou zijn geweest) in kokend water gooien.
Eieren mag je niet van een nest nemen wanneer de moeder aanwezig is.
Een dier onnodig doden is verboden. Er zijn er die zelfs geen mug doodslaan.
Het dier moet in "zijn omgeving" worden gehouden (als je het al mag houden). Hokken zonder loopruimte voor KUDDEIEREN is toch eigenlijk van de gekke.
Zieke en mismaakte dieren (zeker ook die door jouw toedoen zo zijn geworden) mag je niet slachten. Er is dus nooit 1 kistkalf of 1 plofkip kosher geslacht.
Wanneer je een dier naar zijn slachtbank brengt dat moet dat met zorg gebeuren. Het moet altijd eten hebben gehad bv.
Wanneer je een dier slacht, dan moet dat juist zo pijnloos mogelijk moeten gebeuren en we nemen aan dat de manier die ik beschreef het pijnloos is.
Wanneer van het dier in één lange scherpe haal de halsslagader en de luchtpijp is door gesneden dan wordt het slachtmes nagekeken of er geen braam, hoe klein ook (want voor de slacht is geen enkele braam waargenomen), op het mes is. Is dat wel zo, dan betekent dat je een bot hebt geraakt, het dier extra heeft geleden en dat hele dier wordt daardoor niet kosher dus die mag je niet eten.Wat je er dan mee moet is jouw zorg. De slachter zal dus uiterst zorgvuldig te werk gaan om alleen dit al te voorkomen.
Dit zijn niet alle verordeningen vanuit de Tora hoe je met dieren moet omgaan maar een aantal opdat je de sfeer kunt proeven.

ronald
15-04-11, 01:46
Slikt iedereen zomaar Ronald's claims over verdoven in niet religieuze slachthuizen? Verbazend.

Weet je andere methoden dan? Meldt het.
Verbazingwekkend is dat men Thiemes verhaal zonder meer gelooft terwijl wetenschappelijke rapporten zijn die het tegenover gestelde beweren en zij zich nooit heeft verdiept in kosher slachten.
Ik denk dat het niet moeilijk zal zijn om een wetenschappelijk rapport te maken in hoeverre dieren stress en pijn hebben wanneer zij op de genoemde wijze worden "verdoofd". De keel doorsnijden daarna doen ze allemaal. Indien dat er zal zijn gaat de regering en de justitiële macht dan al het verdoofd-slachten ook verbieden?? Zeg nu zelf. Of is dit de verborgen agenda van mevrouw Thieme?

ronald
15-04-11, 02:02
Tegenstrijdig, sowieso is een schietmasker geen verdoving maar dodelijk, als het hart na gebruik van een schietmasker zou doorkloppen zal het lichaam ook bloedloos worden.

Nee, dit is tegenstrijdig. Men spreek over verdoving terwijl er geen moment zal zijn dat het dier uit zijn verdoving kan raken. Het heeft vermorzelde hersenen maar wanneer het meteen in elkaar zakt is het toch echt niet meteen dood. Het dood niet meteen maar is inderdaad wel dodelijk want ontwaken uit de verdoving is er echt niet bij. Het hart werkt nog perfect want hoe verklaar je dat na het schieten is gebeurd, de keel opengesneden er dan nog bloed uit het lichaam gutst? Het is alleen maar een menselijk oog strelende fata morgana.
Naar het schijnt is in 10 % van de gevallen de beschieting niet geheel gelukt. Op 1.000.000 dieren zijn dat 100.000. 100.000 dieren die dan werkelijk onnodig lijden. Afgemeten tegen die 2000 kosher geslachte dieren is dan niks. Maar al weer...het oog wil ook wat.

ronald
15-04-11, 02:08
).
Hadden ze dan nu ook nog dergelijke offers mogen brengen omdat het in hun Bijbel of Koranboek had gestaan ?
Dit is natuurlijk een belachelijke veronderstelling die haaks staat op de Bijbel of Koran. Je vergelijkt mensen met dieren?
Maar je hebt gelijk. Voordat de Tora kwam, offerden de volkeren rondom mensen. Het monotheisme heeft daar tegen gestreden.


Nogmaals de mens wordt hopelijk steeds beschaafder ,mogelijk komt er nog een tijd dat ze elkaar niet meer afslachten ,maar een dier kan dat niet beslissen , die mag gewoon nodeloos lijden voor die afgeslacht wordt.
omdat een of ander boekje geschreven in een heel andere tijd dit voorschrijft.

p.s ik ben geen vegetarier hoor .
Als je vlees wilt eten dan moet je doden. Punt. Ik vind echter de ontwikkeling van een bio-industrie niet bepaald getuigen van hogere beschaving. Toen niet, nu niet.

John2
15-04-11, 02:16
Als je vlees wilt eten dan moet je doden.

En dat wil nu juist de mens niet weten, dat je moet doden en dat een dier moet lijden om een mens te voeden.


PS. moeten we eigenlijk niet slapen?

ronald
15-04-11, 02:26
Maar wat ik niet snap; als je het beestje de strot doorsnijdt, is het toch ook gewond/beschadigd, waarom is verdoven dan zo'n probleem? En, denken alle moslims er zo over, of is hier verdeeldheid over?

Een dier slachten doet men om het te kunnen opeten. Nooit om het zo maar te doden of pijn te doen waarop de dood dan volgt. Je kunt nooit "onbeschadigd" slachten. De snede van het mes doodt het dier. "Verdoven" is eerst "beschadigen" en onnodig pijn veroorzaken (in 10 % van de slacht zeker). Je weet waarom men bij het reguliere slachten alsnog de keel doorsnijdt? Waarom zou men dat eigenlijk nog doen? Men neemt toch aan dat het dier is dan toch al dood is? Dus niet, want het bloed gutst er net zo hard nog uit.

ronald
15-04-11, 02:28
[B]

Niet voorzien

Dat het voorstel van de Partij voor de Dieren vooral de Joodse gemeenschap raakt, valt volkomen verkeerd bij een handvol PVV’ers. Binnen de partij staan daardoor twee stromingen recht tegenover elkaar: die van de dierenvrienden en die van de ’vrienden van Israël’.



Is het dan toch symbool politiek?

ronald
15-04-11, 02:43
En dat wil nu juist de mens niet weten, dat je moet doden en dat een dier moet lijden om een mens te voeden.


PS. moeten we eigenlijk niet slapen?

Je moet maar een groep jongeren vertellen hoe er wordt geslacht en bijna iedereen trekt een vies gezicht. Het in connectie brengen met je broodje cervelaatworst schijnt nooit te zijn gebeurd. Zoals men zegt...men denkt dat Appie het heeft gemaakt.



Ps. Moet om 5 uur m'n schoondochter en kleinzoon naar Schiphol brengen dus ik blijf wel iets langer wakker.

John2
15-04-11, 14:30
Je moet maar een groep jongeren vertellen hoe er wordt geslacht en bijna iedereen trekt een vies gezicht. Het in connectie brengen met je broodje cervelaatworst schijnt nooit te zijn gebeurd. Zoals men zegt...men denkt dat Appie het heeft gemaakt.

Ps. Moet om 5 uur m'n schoondochter en kleinzoon naar Schiphol brengen dus ik blijf wel iets langer wakker.

Ik denk dat een verplichte bezoek aan een slachthuis veel mensen tot inzicht zal brengen.

Hoop dat ze veilig aankomen, slaap ze.....