PDA

Bekijk Volledige Versie : Niet videogames maar religie moet verboden worden na massamoord Alphen



Mark
13-04-11, 08:17
Tristan sprak met eigen God






Tristan van der Vlis, de schutter in het Alphense winkelcentrum De Ridderhof, was zeer geïnteresseerd in rampen die de wereld kunnen treffen. Hij sprak daarover met zijn eigen God.


Dat vertelt hoofdofficier van justitie Kitty Nooy vandaag in het Algemeen Dagblad. "Hij was erg bezig met alles wat slecht was in de wereld, zoals natuurrampen. Hij was down." Justitie laat een psychologisch onderzoek uitvoeren naar de schutter om erachter te komen wat er in hem is omgegaan. Dat is slechts één keer eerder gedaan met Karst Tates.

Van der Vlis heeft overigens de dag voor het drama nog gewinkeld in De Ridderhof. Hij kwam een bosje paastakken halen bij bloemist Johan Nievaart. Een dag later werd Nievaart geraakt door twee kogels uit het geweer van Van der Vlis. Hij sprong voor zijn zoon, om hem te beschermen. Eén kogel kwam vlak naast zijn longen terecht.

marces
13-04-11, 08:27
Je trekt een hele interessante conclusie!

Mark
13-04-11, 08:31
Je trekt een hele interessante conclusie!

waarom niet? religieuzen vinden altijd dat videogames verboden moeten worden zodra blijkt dat iemand die door het lint gaat ze gespeeld heeft.

ik vind dat een interessante conclusie, we moeten denk ik kijken naar alle aspecten die mensen kunnen drijven tot zo'n actie. Dus wat eten ze, wat is hun geloof, welke hobbies hebben ze etc etc

en dan alles verbieden!

Ook moeten we in de trant van "vrouwen die onzedelijk gekleed zijn vragen erom verkracht te worden, dus moeten ze hun kleding aanpassen" eens goed kijken naar Alphen. En daarop gebaseerd alle winkelcentra verbieden, en ook samenscholen van ouderen die blijkbaar deze acties uitlokken bij mensen zoals Tristan verbieden. Ik zeg niet dat die ouderen erom vroegen neergeschoten te worden maar waarom zou je jezelf in zo'n risicovolle situatie plaatsen als je nu weet dat dit kan gebeuren?

Mark
13-04-11, 08:34
Van der Vlis had interesse in 'alle nare dingen'


AMSTERDAM - De 24-jarige Tristan van der Vlis, die zaterdag bij de schietpartij in Alphen aan den Rijn zes mensen vermoordde, had een bijzonder grote interesse in "alle nare dingen van de wereld".


© NU.nl/Stephan Verwaaij

Dat zegt hoofdofficier van Justitie Kitty Nooy woensdag in een interview met het AD.

Van der Vlis, die zichzelf na de schietpartij waarbij hij zeker honderd keer afvuurde van het leven beroofde, blijkt extreem geïnteresseerd te zijn geweest in rampen. Dat valt af te leiden uit de afscheidsbrief en bestanden op zijn computer.

Justitie voert op basis van verklaringen van familie en bekenden en medische gegevens psychologisch onderzoek uit naar Van der Vlis.

Volgens Nooy zal openheid van zaken worden gegeven wanneer blijkt dat de politie fouten heeft gemaakt bij het verlenen van een wapenvergunning aan de man. “Als we hebben gefaald, dan is dat erg pijnlijk, maar alles komt op tafel", zegt ze in de krant.



ohhh nu moeten we ook alle nare dingen in de wereld zoals rampen verbieden :D

marces
13-04-11, 09:25
waarom niet? religieuzen vinden altijd dat videogames verboden moeten worden zodra blijkt dat iemand die door het lint gaat ze gespeeld heeft.

ik vind dat een interessante conclusie, we moeten denk ik kijken naar alle aspecten die mensen kunnen drijven tot zo'n actie. Dus wat eten ze, wat is hun geloof, welke hobbies hebben ze etc etc

en dan alles verbieden!

Ook moeten we in de trant van "vrouwen die onzedelijk gekleed zijn vragen erom verkracht te worden, dus moeten ze hun kleding aanpassen" eens goed kijken naar Alphen. En daarop gebaseerd alle winkelcentra verbieden, en ook samenscholen van ouderen die blijkbaar deze acties uitlokken bij mensen zoals Tristan verbieden. Ik zeg niet dat die ouderen erom vroegen neergeschoten te worden maar waarom zou je jezelf in zo'n risicovolle situatie plaatsen als je nu weet dat dit kan gebeuren?

Ik snap wat je bedoeld. Dit soort discussies steken iedere keer weer de kop op. Alles wat betrekkelijk nieuw is krijg altijd de schuld (de stoomlocomotief, de radio, de tv, rock & roll (al dan niet achteruit gedraaid), enz. Dat is natuurlijk onzin. Honderden miljoenen mensen spelen geweldadige computerspelletjes en enkeling gaat door het lint omdat ze misschien, maar dat is heel moeilijk aan te tonen, getriggerd zijn door zo'n spel. Hier komt sowieso veel meer bij kijken, zoals aanleg, opvoeding, vrienden, drugsgebruik enz. enz. Om dan zo'n spel te verbieden is erg kort door de bocht.
Inderdaad zijn religies vele malen gevaarlijker, kijk alleen al naar al die aanslagen die in naam van Allah worden gepleegd.
De conclusie doortrekkende kun je dan beter religies verbieden.

Pizzaman
13-04-11, 09:26
Inderdaad zou ik alle religies willen verbieden.

Of laat ze maar online met GTA4 ofzo hun stomme oorlogjes uitvechten.
Dan kan iedereen meedoen en hebben ze allemaal gelijke kansen... :hihi:

John2
13-04-11, 09:41
ohhh nu moeten we ook alle nare dingen in de wereld zoals rampen verbieden :D

Nee hoor, alle rampen zijn makkelijk uit te sluiten door slechts één verbod, "de voortplanting van de mens".

Bofko
13-04-11, 09:58
Religie verbieden is natuurlijk onzin. Roept bij mij het beeld op van gedachtepolitie, schuilkerken en -moskees en een ondergrondse opleving van religie.Maar goed, ik neem aan dat bovenstaand posts lichtelijk provocerend bedoeld waren.

De rol van de media nader beschouwen lijkt me al een stuk beter.Die maakt steeds indringender deel uit van veler werkelijkheidsbeleving en maakt van de wereld een globale buurtomgeving. En geeft nu niet bepaald een realistisch beeld van de wereld. Je moet tegenwoordig redelijk sterk in je schoenen staan om werkelijkheid van fantasie, en de verhouding tussen slecht nieuws en gewone zaken (die dus niet in de media komen) van elkaar te kunnen onderscheiden.

Bofko
13-04-11, 10:14
Hmm, slecht lopende laatste zin in mijn vorige post.

marces
13-04-11, 10:15
Religie verbieden is natuurlijk onzin. Roept bij mij het beeld op van gedachtepolitie, schuilkerken en -moskees en een ondergrondse opleving van religie.Maar goed, ik neem aan dat bovenstaand posts lichtelijk provocerend bedoeld waren.

De rol van de media nader beschouwen lijkt me al een stuk beter.Die maakt steeds indringender deel uit van veler werkelijkheidsbeleving en maakt van de wereld een globale buurtomgeving. En geeft nu niet bepaald een realistisch beeld van de wereld. Je moet tegenwoordig redelijk sterk in je schoenen staan om werkelijkheid van fantasie, en de verhouding tussen slecht nieuws en gewone zaken (die dus niet in de media komen) van elkaar te kunnen onderscheiden.

Natuurlijk is dat provocerend bedoeld. Religie verbieden is sowieso onmogelijk en ook helemaal niet wenselijk. Ik ben zelf niet religieus, maar je kunt mensen dit soort fundamentele rechten niet ontnemen, net als mij het recht niet ontnomen kan worden om een "ongelovige" te zijn.
Ik ben het wel eens met jouw stukje over de media. Ik merk inderdaad ook dat heel veel mensen een totaal scheef en verwrongen beeld hebben van de werkelijkheid. Zeker mensen die alleen de wat meer oppervlakkige media tot zich nemen. Op zich hoeft het niet, er is genoeg keuze, maar dat ligt meer aan de persoon zelf. Als je bijvoorbeeld naar het journaal kijkt zie je alleen de excessen. Oorlogen, rampen enz. meestal is het negatief nieuws. Als het ergens in een land goed gaat hoor je dat niet. Als het aantal berovingen in, zeg Nijmegen, spectaculair daalt zie je dat niet. Anderom wel.
Veel mensen hebben dan ook een gevoel van onveiligheid, terwijl dit aan de hand van het reëele beeld niet klopt.
Maar ja, dit is ook een gevolg van het type media en de persvrijheid die we hier (gelukkig) hebben. Het is natuurlijk heel moeilijk om daar iets aan te doen lijkt mij.

Bofko
13-04-11, 14:45
Veel mensen hebben dan ook een gevoel van onveiligheid, terwijl dit aan de hand van het reëele beeld niet klopt.
Maar ja, dit is ook een gevolg van het type media en de persvrijheid die we hier (gelukkig) hebben. Het is natuurlijk heel moeilijk om daar iets aan te doen lijkt mij.

I know . Misschien moeten er therapeutische filosofie-cursussen gegeven worden die een helderder kijk op de werkelijkheid geven en het onderscheid tussen hoofd- en bijzaken.

marces
13-04-11, 14:59
I know . Misschien moeten er therapeutische filosofie-cursussen gegeven worden die een helderder kijk op de werkelijkheid geven en het onderscheid tussen hoofd- en bijzaken.

Tis een idee. Ik vrees alleen dat je de mensen die dat nodig hebben, daar echt niet naar toe krijgt.

Bofko
13-04-11, 15:06
Tis een idee. Ik vrees alleen dat je de mensen die dat nodig hebben, daar echt niet naar toe krijgt.

Hmm. Je weet nooit wie het nodig heeft. Dan maar gewoon vast in het omderwijspakkket.

Umarvlie
13-04-11, 15:12
I know . Misschien moeten er therapeutische filosofie-cursussen gegeven worden die een helderder kijk op de werkelijkheid geven en het onderscheid tussen hoofd- en bijzaken.

Zoals dit?


Doodsbedreigingen om Alphen-advertentie

AMSTERDAM - Een smakeloze advertentie, waarin zelfverdedigingsdocent Koos Cuijpers bezorgde burgers naar aanleiding van het schietdrama in Alphen aan de Rijn zijn diensten aanbiedt, heeft Nederland geschokt. Cuijpers zette gisteren een advententie in de weekkrant Almere Deze Week met de tekst: ,,Kansloos in Alphen aan de Rijn? Nee! Tijdens een workshop leer je hoe je een dergelijk drama overleeft".

Gunsurvival

De 53-jarige Almeerder werd na de respectloze advertentie overspoeld met woedende en geschokte reacties. Ook ontving hij diverse doodsbedreigingen. Zelf is Cuijpers zich van geen kwaad bewust: ,,Ik had deze commotie wel verwacht", stelt hij onomwonden.

De directie van de Almeerse krant heeft inmiddels ook een verklaring gegeven:

,,Tegen dit soort nietsontziende acties kan niemand zich verdedigen. Hoewel wij als verantwoordelijk uitgever doorgaans de uiterste zorgvuldigheid betrachten bij het verwerken van zowel redactionele als commerciële uitingen, betreuren wij het dat deze advertentie onze eindcontrole heeft gemist. Dit had NOOIT mogen gebeuren. Wij bieden lezers en nabestaanden van de slachtoffers onze verontschuldigingen aan", zo valt te lezen op de website van de krant.

(Bron: Telegraaf)

Innovatief Nederland op zijn smalst.

Pizzaman
13-04-11, 16:33
I know . Misschien moeten er therapeutische filosofie-cursussen gegeven worden die een helderder kijk op de werkelijkheid geven en het onderscheid tussen hoofd- en bijzaken.

Misschien moet het gewoon eens verboden worden een ander je hobby op te dringen.
Tenslotte mag je ook niet in je blote kont over straat, al is het nog zo warm en ben je nog zo'n overtuigd nudist.

marces
14-04-11, 07:05
Zoals dit?



Innovatief Nederland op zijn smalst.

Tamelijk smakeloos.

Pizzaman
14-04-11, 08:18
Innovatief Nederland op zijn smalst.

Da's niet innovatief, da's gewoon ranzig.
Het meest verbaasd heb ik me er over dat het geen commercieel succes wordt.
gewoonlijk verkoopt dat soort kreten ook nog. :kotsen2:

Hatert
16-04-11, 09:54
waarom niet? religieuzen vinden altijd dat videogames verboden moeten worden zodra blijkt dat iemand die door het lint gaat ze gespeeld heeft.

ik vind dat een interessante conclusie, we moeten denk ik kijken naar alle aspecten die mensen kunnen drijven tot zo'n actie. Dus wat eten ze, wat is hun geloof, welke hobbies hebben ze etc etc

en dan alles verbieden!

Ook moeten we in de trant van "vrouwen die onzedelijk gekleed zijn vragen erom verkracht te worden, dus moeten ze hun kleding aanpassen" eens goed kijken naar Alphen. En daarop gebaseerd alle winkelcentra verbieden, en ook samenscholen van ouderen die blijkbaar deze acties uitlokken bij mensen zoals Tristan verbieden. Ik zeg niet dat die ouderen erom vroegen neergeschoten te worden maar waarom zou je jezelf in zo'n risicovolle situatie plaatsen als je nu weet dat dit kan gebeuren?

Tristan zag zichzelf meer als een man van de wetenschap. Dit heeft hij namelijk gezegd:

'Boos over hoe mensen zich gedragen, over god, over de maatschappij. Er was sprake van haat. Hij wilde laten zien dat god ongelijk had en dat liefde niet bestaat. Bestaat er een god, heeft je leven zin? Vragen in die orde van grootte. Hij was spiritueel. Van zichzelf zei hij: 'ik ben een paranormaal onderzoeker. Ik onderzoek de dood, want van kindsaf aan ben ik daardoor en door het onbekende gefascineerd. Ik ben meer wetenschappelijk dan gelovig.' Het is wat hij zegt over zichzelf, ik heb er geen oordeel over.

'Hij hoort stemmen, hij voelt zich aangetikt. 'Ik werd alsmaar aangetikt, dat is meerdere keren gebeurd', schreef hij. Daarop begon hij te reageren. Hij was bezig met geesten. Hij had een bord met letters, ouija. Je stelt een geest een vraag en dan gaat er een glas langs letters, die vervolgens een woord vormen. Dat is het spirituele waarover hij spreekt.'


http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5684/Schietpartij-Alphen-a-d-Rijn/article/detail/1875488/2011/04/15/Tristan-schoot-gericht-nee-er-was-geen-haast.dhtml


Dus......:zwaai: