PDA

Bekijk Volledige Versie : Vaticaan verontwaardigd over EU-houding tegenover immigratiegolf uit Noord-Afrika



Marsipulami
13-04-11, 11:16
Vaticaan verontwaardigd over EU-houding tegenover immigratiegolf uit Noord-Afrika

woensdag 13 april 2011, 11u00
Bron: belga

Het Vaticaanse Staatssecretariaat is verontwaardigd over de houding van de Europese Unie ten aanzien van de immigratiegolf vanuit Noord-Afrika. Dat meldde Radio Vaticaan. Maandag spoorden de ministers van Binnenlandse Zaken van de EU Italië aan de economische vluchtelingen die op het eiland Lampedusa toestromen terug te sturen.

'Europa moet opnieuw blijk geven van grote solidariteit en edelmoedigheid ten aanzien van bevolkingen die in nood verkeren', zei kardinaal Tarcisio Bertone. De nummer twee van het Vaticaan stelde 'dat men Afrika heeft uitgebuit en nu de rug toekeert'.

Bertone vindt het ook niet eerlijk dat Europa Italië opzadelt met de immigratieproblematiek. In de marge van een congres in Rome verklaarde hij dat de stichters van Europa de eersten zouden moeten zijn om ontgoocheld te zijn 'omdat Europa zijn geest van grote solidariteit verloren is'.

Ook kardinaal Paul Poupard, oud-voorzitter van de pauselijke raad voor cultuur en voor de interreligieuze dialoog, is niet te spreken over de houding van de EU. 'Men kan niet onverschillig blijven tegenover wat op enkele kilometers van het zeer rijke Europa gebeurt, aldus de kardinaal.

bpr

Pizzaman
13-04-11, 11:19
Welnu, de kerk heeft eeuwenlang de gehele wereldbevolking uitgebuit.
Gaan ze nu dan een duit in het zakje doen?

De rijkdommen van de kerk zijn genoeg om heel Afrika er bovenop te helpen!

marces
13-04-11, 11:22
Welnu, de kerk heeft eeuwenlang de gehele wereldbevolking uitgebuit.
Gaan ze nu dan een duit in het zakje doen?

De rijkdommen van de kerk zijn genoeg om heel Afrika er bovenop te helpen!

Waar bemoeien ze zich mee, eikels.

Mark
13-04-11, 11:22
Vaticaan is een eigen land dus stuur ze allemaal daar maar heen, vinden ze blijkbaar prima :D

Pizzaman
13-04-11, 11:31
Vaticaan is een eigen land dus stuur ze allemaal daar maar heen, vinden ze blijkbaar prima :D

Ruimte zat ook, ze kunnen ze best tijdelijk opvangen.
http://travel.nytimes.com/2007/02/18/travel/18journeys.html

Marsipulami
13-04-11, 11:33
Het zou beter zijn als de EU onder de voogdij van het Vaticaan werd geplaatst.

Pizzaman
13-04-11, 11:35
Het zou beter zijn als de EU onder de voogdij van het Vaticaan werd geplaatst.

Volgens mij is het NOG VEEL beter om beide instanties op een heel diep gedeelte van de Atlantic overboord te gooien.

Umarvlie
13-04-11, 11:36
... De nummer twee van het Vaticaan stelde 'dat men Afrika heeft uitgebuit en nu de rug toekeert'....

Ik zie dit als een schuldbekentenis.

Umarvlie
13-04-11, 11:38
Het zou beter zijn als de EU onder de voogdij van het Vaticaan werd geplaatst.

Dat hebben we in het verleden al eens geprobeerd maar daar kwam niets van terecht (Kruistochten, Inquisitie, verdeling van de wereld tbv kolonisatie etc).

Umarvlie
13-04-11, 11:39
Volgens mij is het NOG VEEL beter om beide instanties op een heel diep gedeelte van de Atlantic overboord te gooien.

Moet dan wel heel diep zijn, deze twee organisaties zijn nogal groot.

Marsipulami
13-04-11, 11:52
In tijden waarin xenofobie hoogtij viert, blijft het Vaticaan een betrouwbaar moreel kompas. Het Vaticaan roept op tot grotere solidariteit en het recht van elke mens om een leven te leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid.

Umarvlie
13-04-11, 11:57
In tijden waarin xenofobie hoogtij viert, blijft het Vaticaan een betrouwbaar moreel kompas. Het Vaticaan roept op tot grotere solidariteit en het recht van elke mens om een leven te leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid.

:eek:

(korter kan ik het niet maken)

Max Stirner
13-04-11, 12:22
Vaticaan verontwaardigd over EU-houding tegenover immigratiegolf uit Noord-Afrika

woensdag 13 april 2011, 11u00
Bron: belga

Het Vaticaanse Staatssecretariaat is verontwaardigd over de houding van de Europese Unie ten aanzien van de immigratiegolf vanuit Noord-Afrika. Dat meldde Radio Vaticaan. Maandag spoorden de ministers van Binnenlandse Zaken van de EU Italië aan de economische vluchtelingen die op het eiland Lampedusa toestromen terug te sturen.

'Europa moet opnieuw blijk geven van grote solidariteit en edelmoedigheid ten aanzien van bevolkingen die in nood verkeren', zei kardinaal Tarcisio Bertone. De nummer twee van het Vaticaan stelde 'dat men Afrika heeft uitgebuit en nu de rug toekeert'.

Bertone vindt het ook niet eerlijk dat Europa Italië opzadelt met de immigratieproblematiek. In de marge van een congres in Rome verklaarde hij dat de stichters van Europa de eersten zouden moeten zijn om ontgoocheld te zijn 'omdat Europa zijn geest van grote solidariteit verloren is'.

Ook kardinaal Paul Poupard, oud-voorzitter van de pauselijke raad voor cultuur en voor de interreligieuze dialoog, is niet te spreken over de houding van de EU. 'Men kan niet onverschillig blijven tegenover wat op enkele kilometers van het zeer rijke Europa gebeurt, aldus de kardinaal.

bpr





Het is te hopen dat Ratzinger een grote logeerkamer heeft, want helemaal niemand in Europa zit op deze mensen te wachten.

knuppeltje
13-04-11, 12:27
Vaticaan is een eigen land dus stuur ze allemaal daar maar heen, vinden ze blijkbaar prima :D

Vanuit Lampeduza is dat ook al niet zo ver reizen.

Pizzaman
13-04-11, 12:29
Zal ik nog even de vrijgevigheid van de kerk illustreren.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/9530212/___Pastoor_stal_geld_weduwe___.html?sn=binnenland, buitenland :eek:

Stopnaald
13-04-11, 12:56
In tijden waarin xenofobie hoogtij viert, blijft het Vaticaan een betrouwbaar moreel kompas. Het Vaticaan roept op tot grotere solidariteit en het recht van elke mens om een leven te leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid.

PARDON!!! Een betrouwbaar moreel kompas? Laten ze eerst even hun eigen zaakjes eens goed op orde brengen (kindermisbruikslachtoffers en zo) voordat ze zich uitlaten over anderen.

marces
13-04-11, 13:19
In tijden waarin xenofobie hoogtij viert, blijft het Vaticaan een betrouwbaar moreel kompas. Het Vaticaan roept op tot grotere solidariteit en het recht van elke mens om een leven te leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid.

Hoe was de rol van de katholieke kerk in de 2e wereldoorlog ook al weer?
Hoe zat het ook al weer met die priesters en die kinderen?
Hoe denken ze over homo's?
Hoe denken ze over anticonceptie en aids?
Een betrouwbaar moreel kompas, aan m'n reet.

Marsipulami
13-04-11, 13:21
De katholieke kerk is sinds haar ontstaan een intercontinentale beweging en biedt een waardevol alternatief voor het bekrompen nationalisme dat de laatste decennia opgang maakt in Europa.

marces
13-04-11, 13:32
De katholieke kerk is sinds haar ontstaan een intercontinentale beweging en biedt een waardevol alternatief voor het bekrompen nationalisme dat de laatste decennia opgang maakt in Europa.

Maar er zijn meer mogelijkheden waar we een betere keuze uit kunnen maken.

Marsipulami
13-04-11, 13:35
Hoe was de rol van de katholieke kerk in de 2e wereldoorlog ook al weer?

Dankzij de inzet van de katholieke kerk hebben naar schatting zo'n 700 000 joden WOII overleefd.


Hoe zat het ook al weer met die priesters en die kinderen?

Dat is een heel spijtige zaak. Maar anders dan elders neemt de katholieke kerk terzake haar verantwoordelijkheid op.


Hoe denken ze over homo's?

De katholieke kerk erkent de homofiele geaardheid van sommige mensen dewelke geen zonde kan zijn. Er zijn wel etische richtlijnen over hoe met sexualiteit om te gaan. Dit zowel wat homo's als wat hetero's betreft.

Hoe denken ze over anticonceptie?

Men pleit voor trouw aan elkaar alsook het voorbehouden van sexuele omgang tot relaties waarvoor beide partners zich duurzaam engageren (cfr. Huwelijk).


en aids

Katholieke ziekenhuizen alsook allerlei andere katholieke organisaties dragen zorg voor miljoenen aids-slachtoffers overal ter wereld.

mark61
13-04-11, 13:35
Hoeveel van hen gaat Vaticaanstad opnemen?

Wat zegt u? Geeneen? Hoe dat zo?

Marsipulami
13-04-11, 13:36
PARDON!!! Een betrouwbaar moreel kompas? Laten ze eerst even hun eigen zaakjes eens goed op orde brengen (kindermisbruikslachtoffers en zo) voordat ze zich uitlaten over anderen.

Het éne sluit het andere niet uit.

Marsipulami
13-04-11, 13:38
Hoeveel van hen gaat Vaticaanstad opnemen?

Wat zegt u? Geeneen? Hoe dat zo?

Gezien het celibaat is de natuurlijke bevolkingsaanwas in het Vaticaan eerder beperkt. Ongeveer 99% van de bewoners van Vaticaanstad zijn inwijkelingen, inclusief het staatshoofd.

mark61
13-04-11, 13:39
Gezien het celibaat is de natuurlijke bevolkingsaanwas in het Vaticaan eerder beperkt. Ongeveer 99% van de bewoners van Vaticaanstad zijn inwijkelingen, inclusief het staatshoofd.

Oh dus mogelijkheden voor immigratie te over, de stadstaat vergrijst, dreigt te ontvolken, wie gaat die pensioenen verdienen...

Marsipulami
13-04-11, 13:42
Oh dus mogelijkheden voor immigratie te over, de stadstaat vergrijst, dreigt te ontvolken, wie gaat die pensioenen verdienen...

Het Vaticaan heeft inkomsten uit het bezoek aan de musea aldaar. Daarnaast zijn er giften van gelovigen van over de hele wereld.

marces
13-04-11, 13:47
Dankzij de inzet van de katholieke kerk hebben naar schatting zo'n 700 000 joden WOII overleefd.

Hoe kom je daar bij?
De toemalige paus pius XII heeft zich bijvoorbeeld nooit tegen de jodenvervolging uitgesproken.
Er zijn zelfs meerdere priester die de holocaust ontkenennen.



Dat is een heel spijtige zaak. Maar anders dan elders neemt de katholieke kerk terzake haar verantwoordelijkheid op.

Ja, schoorvoetend, ze kunnen ook niet anders omdat het breeduit in de media is gekomen. Het is jarenlang ontkend en onder het vloerkleed geschoven.




De katholieke kerk erkent de homofiele geaardheid van sommige mensen dewelke geen zonde kan zijn. Er zijn wel etische richtlijnen over hoe met sexualiteit om te gaan. Dit zowel wat homo's als wat hetero's betreft.

Waar bemoeien ze zich mee?


Hoe denken ze over anticonceptie?


Men pleit voor trouw aan elkaar alsook het voorbehouden van sexuele omgang tot relaties waarvoor beide partners zich duurzaam engageren (cfr. Huwelijk).

Je geeft er een draai aan. De paus heeft zich uitgesproken tegen condoomgebruik, ondanks de enorme toename van Aids.



Katholieke ziekenhuizen alsook allerlei andere katholieke organisaties dragen zorg voor miljoenen aids-slachtoffers overal ter wereld.

Alleen katholieke ziekenhuizen en organisaties?


Moreel kompas, kom nou, de katholieke kerk heeft enorm veel bloed aan haar handen.

Marsipulami
13-04-11, 14:10
Hoe kom je daar bij?
De toemalige paus pius XII heeft zich bijvoorbeeld nooit tegen de jodenvervolging uitgesproken.

Klopt niet echt, maar goed. In plaats van zich uit te spreken heeft hij zich ingezet voor het lot van de joden.



Er zijn zelfs meerdere priester die de holocaust ontkenennen.

Die zaten in de kliek van de shismatieke Mgr. Lefebre.



Ja, schoorvoetend, ze kunnen ook niet anders omdat het breeduit in de media is gekomen. Het is jarenlang ontkend en onder het vloerkleed geschoven.

Gedeeltelijk waar.


Waar bemoeien ze zich mee?

Ieder individu mag alleen of samen met andere morele opinies verkondigen.


Je geeft er een draai aan. De paus heeft zich uitgesproken tegen condoomgebruik,

Klopt


ondanks de enorme toename van Aids.

Er zijn betere manieren om aids te voorkomen.


Alleen katholieke ziekenhuizen en organisaties?

Voornamelijk.


Moreel kompas, kom nou, de katholieke kerk heeft enorm veel bloed aan haar handen

Er zijn fouten gemaakt, maar de verdiensten van de katholieke kerk zijn moeilijk te overschatten.

marces
13-04-11, 14:15
Klopt niet echt, maar goed. In plaats van zich uit te spreken heeft hij zich ingezet voor het lot van de joden.




Die zaten in de kliek van de shismatieke Mgr. Lefebre.




Gedeeltelijk waar.



Ieder individu mag alleen of samen met andere morele opinies verkondigen.



Klopt



Er zijn betere manieren om aids te voorkomen.



Voornamelijk.



Er zijn fouten gemaakt, maar de verdiensten van de katholieke kerk zijn moeilijk te overschatten.


Nou, ik ga geen welles/nietes spelletjes spelen. Iedereen heeft zijn eigen waarheid zullen we maar zeggen. Je bent duidelijk een overtuigd katholiek, en dat is je goed recht. Ik ben een geheel andere mening toebedaan over de kerk en over religie in het algemeen.

knuppeltje
13-04-11, 15:30
Er zijn fouten gemaakt, maar de verdiensten van de katholieke kerk zijn moeilijk te overschatten.

En haar fouten niet te onderschatten.

Stopnaald
13-04-11, 15:33
Het éne sluit het andere niet uit.

Gezien de vreselijke misdaden die uit haar naam begaan zijn/worden, heeft het Vaticaan wel degelijk zijn recht van spreken verloren.

Het getuigt van een verregaande arrogantie dat deze kardinalen het lef hebben om zich op deze nationalistische (want: in belang Italië) wijze uit te spreken.

Het lijkt verdorie wel een stelletje bankdirecteuren die directeuren van woningbouwverenigingen kapittelen over hun graaigedrag. :hihi:

Stopnaald
13-04-11, 15:34
Het Vaticaan heeft inkomsten uit het bezoek aan de musea aldaar. Daarnaast zijn er giften van gelovigen van over de hele wereld.

U vergeet even de vele beleggingen?

En vwb die giften van gelovingen....zouden die niet heel wat beter besteed kunnen worden aan het diaconie in de landen van herkomst?

knuppeltje
13-04-11, 15:46
U vergeet even de vele beleggingen?

En de rol van de Vatikaanse bank was daarbij niet erg fris.

Bron: Vatkaanse banken (Wikipedia)

Marsipulami
13-04-11, 15:56
Gezien de vreselijke misdaden die uit haar naam begaan zijn/worden, heeft het Vaticaan wel degelijk zijn recht van spreken verloren.

Het getuigt van een verregaande arrogantie dat deze kardinalen het lef hebben om zich op deze nationalistische (want: in belang Italië) wijze uit te spreken.

Het lijkt verdorie wel een stelletje bankdirecteuren die directeuren van woningbouwverenigingen kapittelen over hun graaigedrag. :hihi:

Je post vertelt veel over jezelf en jouw afkeer van de katholieke kerk. Echter voor de rest heeft je reactie weinig inhoudelijke waarde voor iemand die echt iets wil te weten komen over de katholieke kerk.

Pizzaman
13-04-11, 17:39
Je post vertelt veel over jezelf en jouw afkeer van de katholieke kerk. Echter voor de rest heeft je reactie weinig inhoudelijke waarde voor iemand die echt iets wil te weten komen over de katholieke kerk.

Daar ging het ook niet om.
Jij beweerde dat het een betrouwbaar moreel kompas was.

Ik denk als je een dergelijk kompas op je boot installeert,
dat je al blub doet voor je de haven verlaat. :ego:
(ik zou alvast even Apeldoorn bellen voor vertrek).

marces
14-04-11, 08:07
Daar ging het ook niet om.
Jij beweerde dat het een betrouwbaar moreel kompas was.

Ik denk als je een dergelijk kompas op je boot installeert,
dat je al blub doet voor je de haven verlaat. :ego:
(ik zou alvast even Apeldoorn bellen voor vertrek).

hahaha, dat denk ik ook:haha:!

Pizzaman
14-04-11, 09:16
Heb ik een voorstel, ze installeren nu een kerkelijke rechtbank.
Laat die dan maar rechtspreken over wie wel en niet Vaticaanstad in mag.

Hebben ze ook wat te doen.

Soldim
14-04-11, 09:22
Echter voor de rest heeft je reactie weinig inhoudelijke waarde voor iemand die echt iets wil te weten komen over de katholieke kerk.

Hoe objectief ben jij in dezen?

knuppeltje
14-04-11, 09:52
Je post vertelt veel over jezelf.

Dat geldt voor ieder van ons, dus ook voor jou.

Stopnaald
14-04-11, 10:06
Je post vertelt veel over jezelf en jouw afkeer van de katholieke kerk. Echter voor de rest heeft je reactie weinig inhoudelijke waarde voor iemand die echt iets wil te weten komen over de katholieke kerk.

Pas maar op Mars. Ik ben (ouderwets) RK opgevoed en weet verdraaid goed waar ik over spreek. Ik heb meer (bijbel-)kennis dan menig christen en heb zelfs een tijdlang met een theoloog in een gespreksgroepje gezeten.:student:

Daarnaast wees ik - volstrekt terecht - op de verregaande arrogantie die mn. de curie (incl. paus) laat blijken, aangezien - uitgerekend zij - zich niet aan de grondbeginselen van het christendom (zoals door Jezus en zijn volgelingen gepredikt) houden, wat overigens ook een belangrijke factor was in het schisma met de prothestanten.

Of het nu gaat om hoogmoed, afgunst, vraatzucht, begeerte, woede, hebzucht of luiheid, er is geen paus, kardinaal, bisschop of priester die niet 1 of meer van deze zonden begaan of begaan heeft. En dan kijk ik niet naar de middeleeuwen. Nee, dan heb ik het over de laatste eeuw!

Juist daarom is jouw bewering dat de RK een betrouwbaar moreel kompas biedt een gotspe.

Stopnaald
14-04-11, 10:14
Heb ik een voorstel, ze installeren nu een kerkelijke rechtbank.
Laat die dan maar rechtspreken over wie wel en niet Vaticaanstad in mag.

Hebben ze ook wat te doen.

De kerkwet is notoir discriminatoir. Dat is een belangrijke reden waarom het burgerlijk huwelijk is ontstaan. Het huwelijk volgens de kerkwet was dusdanig onevenwichtig, dat vrouwen ronduit weigerden om te trouwen (en gelijk hadden ze).

Ook de inquisitie was een kerkelijke rechtbank. Ik weet iig wel dat ik NOOIT meer macht aan een kerkrechtbank wil toekennen. Het is gewoonweg smeken om achterlijke (en dat bedoel ik dus letterlijk!) vonnissen cq straffen.

Dit is ook precies de reden waarom ik ook tegen sharia rechtbanken of joodse rechtbanken ben. Er zijn al veel te veel uitzonderingen voor in sprookjesboeken gelovenden.

Marsipulami
14-04-11, 10:40
Hoe objectief ben jij in dezen?

Dat valt reuze mee.

Marsipulami
14-04-11, 10:42
Daar ging het ook niet om.
Jij beweerde dat het een betrouwbaar moreel kompas was.

Ik denk als je een dergelijk kompas op je boot installeert,
dat je al blub doet voor je de haven verlaat. :ego:
(ik zou alvast even Apeldoorn bellen voor vertrek).

Een kompas dient om de richting aan te wijzen in de volle zee. Als een boot in de haven zinkt dan ligt dat niet aan het kompas, dan was er om een of andere reden een lek in de boot.

knuppeltje
14-04-11, 10:47
Dat valt reuze mee.

Dat is maar net hoe je het bekijkt.

Marsipulami
14-04-11, 10:51
Pas maar op Mars. Ik ben (ouderwets) RK opgevoed en weet verdraaid goed waar ik over spreek. Ik heb meer (bijbel-)kennis dan menig christen en heb zelfs een tijdlang met een theoloog in een gespreksgroepje gezeten.:student:

Daarnaast wees ik - volstrekt terecht - op de verregaande arrogantie die mn. de curie (incl. paus) laat blijken, aangezien - uitgerekend zij - zich niet aan de grondbeginselen van het christendom (zoals door Jezus en zijn volgelingen gepredikt) houden, wat overigens ook een belangrijke factor was in het schisma met de prothestanten.

Of het nu gaat om hoogmoed, afgunst, vraatzucht, begeerte, woede, hebzucht of luiheid, er is geen paus, kardinaal, bisschop of priester die niet 1 of meer van deze zonden begaan of begaan heeft. En dan kijk ik niet naar de middeleeuwen. Nee, dan heb ik het over de laatste eeuw!

Juist daarom is jouw bewering dat de RK een betrouwbaar moreel kompas biedt een gotspe.

Tot zover de mainstream opinie over de katholieke kerk anno 2011. Nu nog proberen aan te tonen dat je ook zelfstandig en kritisch kan nadenken over deze materie.

Marsipulami
14-04-11, 10:52
Dat is maar net hoe je het bekijkt.

Ik bekijk het positief.

knuppeltje
14-04-11, 10:54
Ik bekijk het positief.

Ik denk dat je een behoorlijke blinde vlek hebt.