PDA

Bekijk Volledige Versie : Rotzooi werkt racisme in de hand.



H.P.Pas
14-04-11, 16:34
Een wanordelijke omgeving werkt het denken in stereotypen in de hand; zo bleek het publiek op Utrecht CS tijdens de vuilnismannenstaking aanzienlijk racistischer ingesteld dan daarna. Een en ander blijkt uit een afgelopen maart in ‚‘Science‘ gepubliceerd onderzoek, doorgevoerd door de universiteiten Groningen en Tilburg.
“Opvallend was dat mensen, ongeacht hun opleiding, allemaal hetzelfde reageren op wanorde in de omgeving. Iedereen stereotypeert dan meer”, aldus Siegwart Lindenberg, één van de uitvoerders van het onderzoek.
Hij verbindt aan die vaststelling politieke consequenties:
Het onderzoek ondersteunt indirect de (zeer succesvolle) ‘broken window’ politiek, een stokpaardje van de voormalige New Yorkse burgemeester Rudi Giuliano.
Volgens de kapotte-ruitentheorie zien mensen fysieke blijken van wanorde in een buurt, zoals gebroken ruiten, graffiti op muren en afval op straat, als een teken dat niemand de leiding heeft en dat alles kan. Zo leidt klein ongerief tot ernstige vergrijpen als straatroof en geweldpleging; het loont de moeite ook betrekkelijk kleine wanordelijkheden onmiddellijk aan te pakken.
Artikel (http://www.kennislink.nl/publicaties/troep-werkt-discriminatie-in-de-hand)
Schaap moet gewoon naar een nette buurt verhuizen, dan gaat het vanzelf over.

John2
14-04-11, 16:40
Schaap moet gewoon naar een nette buurt verhuizen, dan gaat het vanzelf over.[/SIZE]

:student:Dan verhuizen de nette mensen weer naar een andere buurt, dus dit is geen directe oplossing voor BéBé zijn/haar probleem, wij stellen voor om hem als symbool als laatste dier ritueel te slachten en het vlees te verdelen onder de laatste kanibalen die dan nog één keer kunnen eten wat zij wensen.:rolleyes:

mark61
14-04-11, 17:02
Dat is in NL toch al decennia bekend? Daarom worden achterstandswijken telkens weer opgeknapt, 'opgezoomerd', en nog zo wat. De gemeente probeert kapotte dingen zo snel mogelijk weer te herstellen. Waarna een deel van de bewoners -stereotype, stereotype- ze weer zo snel mogelijk probeert te slopen.

H.P.Pas
14-04-11, 17:40
Dat is in NL toch al decennia bekend? Daarom worden achterstandswijken telkens weer opgeknapt, 'opgezoomerd', en nog zo wat. De gemeente probeert kapotte dingen zo snel mogelijk weer te herstellen. Waarna een deel van de bewoners -stereotype, stereotype- ze weer zo snel mogelijk probeert te slopen.

Die 'broken-window' theorie is oud en bekend.
Dit is een ander verhaal:
Wanorde in de buitenwereld schept een psychologische behoefte aan overzichtelijke denkbeelden en daardoor een denken in (bv racistische) stereotypen. Hoewel het onderzoek daar niet over gaat hoeft die wanorde, denk ik, niet persé fysiek te zijn; media-kakefonie bijvoorbeeld is ook een vorm van wanorde.
Dit is natuurlijk ook een aardig apercu:

“Je hoort namelijk wel vaker dat veel mensen pas echt creatief worden in een rommelige omgeving. Misschien is iets nieuws maken, iets creatiefs, dan voor hen een manier om orde te scheppen. Dan hoeven ze dus niet te stereotyperen. Maar als je niet creatief bent, kun je misschien maar beter opruimen.”

mark61
14-04-11, 22:11
Die 'broken-window' theorie is oud en bekend.
Dit is een ander verhaal:
Wanorde in de buitenwereld schept een psychologische behoefte aan overzichtelijke denkbeelden en daardoor een denken in (bv racistische) stereotypen. Hoewel het onderzoek daar niet over gaat hoeft die wanorde, denk ik, niet persé fysiek te zijn; media-kakefonie bijvoorbeeld is ook een vorm van wanorde.
Dit is natuurlijk ook een aardig apercu:

Het zijn twee verhalen, eigenlijk. Ik reageerde op deel 2.

Ik vraag me af, alweer, hoe ze de correlatie hebben kunnen definiëren. Het kan net zo goed om gelijktijdig optredende fenomenen gaan. Of misschien zeggen ze wel gewoon dat ergernis / boosheid het verstand versluiert.