PDA

Bekijk Volledige Versie : Bisschop Vangheluwe bekent ook misbruik tweede neef



Marsipulami
14-04-11, 21:46
Vangheluwe bekent ook misbruik tweede neef

Belga VRT do 14/04/2011 - 19:05

In een interview met VT4 heeft Roger Vangheluwe bekend dat hij ook een tweede neef seksueel misbruikte. Tegelijk zei hij dat hij de neef die hij het vaakst misbruikte verschillende keren een miljoen frank heeft toegestopt. Het was Vangheluwes eerste interview sinds de zaak rond seksueel misbruik ongeveer een jaar geleden losbarstte.

Vangheluwe sprak opvallend openhartig en excuseerde zich. "Ik begrijp dat de mensen boos en ontgoocheld zijn. Ik wil dan ook mijn verontschuldigingen aanbieden in naam van de kerk en van de gemeenschap."

Over het leven met de feiten zei hij dat hij wel eens had overwogen om zelfmoord te plegen, "zoals ieder mens dat wel eens doet." Maar hij had het ook overwogen in het voorbije jaar, na het uitbarsten van de zaak. "Maar ik zou het een laffe daad gevonden hebben."

Betaalde miljoenen, "maar geen zwijggeld"

Het geld dat hij zijn ene neef gaf, was geen zwijggeld, zei Vangheluwe. Hij wilde hem iets geven om goed te kunnen leven, om het kwaad dat hij had aangericht enigszins te compenseren. Dat misbruik gebeurde "enkele keren per jaar" wanneer de familie op bezoek kwam. Dat misbruik duurde wel 13 jaar, van de neef zijn 5e tot zijn 18e levensjaar.

"Dat was altijd in gezelschap, maar er was dan wel een moment waar we eventjes alleen waren. Het werd een soort gewoonte dat dat dan gebeurde. Ik begrijp ook niet goed hoe het komt dat ik zelf zo lang die dingen gedaan heb."

"Het begon als een spelletje"

Vangheluwe bekende ook dat hij nog een andere neef van hem seksueel heeft misbruikt. Daarbij zou het slechts gaan om enkele keren, dus niet zo structureel als bij zijn andere neef. Het misbruik "begon als een spelletje."

Vangheluwe zegt dat hij nooit heeft beseft wat de impact was van zijn daden. "Ik was me niet bewust dat het zo'n impact had op mijn neef. Ik dacht dat dat vrij oppervlakkige dingen waren."

Over het misbruik zei hij nog dat er geen penetratie was en dat er geen orgasme was. Het was oppervlakkig en het ging om intimiteiten, niet om brute seks of verkrachting.

"Neef zei krachtdadig dat hij niet meer wilde"

Hoe is de waarheid dan aan het licht gekomen? "Op een bepaald moment heeft mijn neef, toen hij wat ouder begon te worden, nogal krachtdadig gezegd dat hij niet meer wilde. Het is toen ook gestopt. Het is maar een aantal jaren later dat hij het beginnen vertellen is, eerst aan zijn ouders, en later wisten ook zijn broers en zussen dat. We hebben daar samen herhaaldelijk over gesproken, over hoe dat verder moest."

Aannemen van lekenstaat "niet aan de orde"

Er werd Vangheluwe ook gevraagd of hij zelf van plan was om de lekenstaat aan te nemen, de zogenoemde laïcisering. Daarbij zou hij zijn priesterschap opgeven en een gewone leek worden, en ook zijn verloning als priester verliezen.

Vangheluwe antwoordde dat hij zichzelf die vraag wel had gesteld, maar dat die niet aan de orde was. Maar als het Vaticaan hem zou vragen om geen priestertaken meer uit te voeren, zal hij dat "in gehoorzaamheid volgen."

In de straf die het Vaticaan onlangs uitsprak voor Vangheluwe, was sprake van een bezinning buiten België, maar niet van een terugkeer naar de lekenstaat. Daar werd toen verontwaardigd op gereageerd, maar later zei het Vaticaan wel dat er mogelijk nog een verdere straf volgt.

"Danneels wist op voorhand niets af van de zaak"

Over de veelgestelde vraag of kardinaal Godfried Danneels van het misbruik wist voor april vorig jaar, is Vangheluwe formeel. Hij zegt zwart op wit dat hij er nooit over heeft gesproken met Danneels vooraleer de zaak losbarstte in april vorig jaar, en hij zelf de kardinaal op de hoogte bracht. "Niet voor zover ik weet."

Over Rik Devillé, die dat altijd fel bestreden heeft, zegt Vangheluwe dat die nu maar eens met bewijzen moet komen.

Die verklaring kan een belangrijk element zijn in het onderzoek van onderzoeksrechter Wim De Troy, want die onderzoekt net of Danneels of andere kerkelijke leiders al vroeger van het misbruik af wisten en zich dus op die manier bezondigden aan schuldig verzuim.

"Waarom is men strenger voor priesters?"

Toen het ging over het onderzoek van de Brugse procureur Jean-Marie Berkvens, wees Vangheluwe erop dat er geen klacht tegen hem is ingediend. "Ik ben gehoord als getuige."

Het ging ook over de aanbevelingen van de Kamercommissie, die voorstelt om de verjaring van pedoseksuele feiten op te trekken van 10 naar 15 jaar. Vangheluwe is verontwaardigd waarom er dan een onderscheid zou worden gemaakt tussen leken en priesters. "Waarom is men strenger voor priesters? Ik begrijp het niet." Hij verwijst ook naar andere takken van de maatschappij, zoals de sport.

Hij zei ook dat hij zelf nooit iemand de hand boven het hoofd heeft gehouden van wie hij wist dat hij zich aan pedofilie had bezondigd. Momenteel loopt er in Brussel een onderzoek om te weten te komen af anderen dat voor hem deden.

Pasen als rustmoment

Waarom gaf Vangheluwe dit opmerkelijke interview net op dit moment? Hij zei dat het bijna Pasen is, en dat hij dat graag voor Pasen wilde geven. Dit jaar valt Pasen trouwens samen met zijn verjaardag. Hij hoopt dat door zijn interview en de uitleg die hij heeft gegeven, de publieke opinie nu wat zal kalmeren.

Vangheluwe hoopt dat hij zich de komende tijd zal kunnen terugtrekken, zoals Rome dat vraagt. In de Franse abdij wijdt hij zich momenteel aan bidden en boeken lezen. Wat de toekomst betreft, hoopt hij dat het met zijn familie in orde kan komen

Marsipulami
14-04-11, 23:18
http://www.vt4.be/videos/exclusief-interview-1u-roger-vangheluwe

Marsipulami
15-04-11, 00:40
"Bisschoppen moeten zich distantiëren van Vangheluwe"

14/04/11, 21u01

dm UPDATE De Belgische bisschoppen moeten een signaal geven en zich distantiëren van Roger Vangheluwe. Zo heeft Kamerlid Renaat Landuyt (sp.a) gereageerd op het interview met de voormalige bisschop van Brugge op VT4. Ook andere leden van de bijzondere commissie Seksueel Misbruik stellen een gebrek aan schuldbesef vast.

Landuyt stoorde zich aan de bagatellisering van de feiten. "Kenmerkend voor het verleden en zeer pijnlijk voor de slachtoffers om vast te stellen dat er bij de betrokkene niets veranderd is", oordeelde hij. Landuyt verwacht dat de Belgische Kerk een signaal brengt en afstand neemt van de houding van Vangheluwe. "Ik kan alleen maar hopen dat de bisschoppen wel zullen meewerken om de fouten van het verleden wel te erkennen."

Van Hecke: "Degoutant"

Ook Siegfried Bracke (N-VA) hoopt dat het interview niet representatief is voor de Kerk. Het stoorde Bracke dat Vangheluwe de specifieke link niet maakte tussen de Kerk en het misbruik. "De Kerk is toch bij uitstek een instelling die op waarden drijft."

"Degoutant", vond Stefaan Van Hecke (Groen! ). Volgens de ondervoorzitter van de tijdelijke commissie leek die man niet in de put te zitten. "Een slag in het gezicht van de slachtoffers", oordeelde Van Hecke. Ook ondervoorzitter Carina Van Cauter (Open Vld) stelde bij Vangheluwe een totaal gebrek aan schuldbesef vast.

Torfs: "Hij had niet moeten spreken"

"Hij had niet moeten spreken en misschien zouden we nu beter over hem zwijgen. Hij is een man met een probleem." Zo heeft senator Rik Torfs (CD&V) gereageerd op de vraag of de Belgische Kerk zich moet distantiëren van het interview met voormalig bisschop Roger Vangheluwe op VT4.

"Door zo oppervlakkig over deze zaken te praten bewijst hij de Kerk geen dienst", stelt Torfs vast. Volgens de senator blijkt uit het interview dat Vangheluwe niet tot zelfinzicht is gekomen over zijn daden. "Dat is bijzonder pijnlijk voor de slachtoffers", meent hij.

Torfs stelt ook vast dat Vangheluwe met zijn interview heeft gezondigd tegen de straf die het Vaticaan hem had opgelegd. Het land verlaten impliceert volgens de kerkjurist immers dat men uit het zicht verdwijnt en geen verklaringen meer aflegt.

"Diep gechoqueerd"

"Ik ben erg gechoqueerd", zo reageert de directeur van Kerk en Leven Toon Osaer. "Het interview is totaal ongepast", dixit Osaer. "In de eerste plaats naar de slachtoffers, maar ook naar de gelovige gemeenschap toe. Hij choqueert heel veel gelovigen eens te meer. Ik betreur dat ten zeerste en ik kan alleen maar zeggen dat ik diep gechoqueerd ben."

"Ik ben verbijsterd door de lichtheid waarmee hij over al die dingen spreekt. Hij stapt er te gemakkelijk overheen en probeert zichzelf te verschonen. Hij had beter gezwegen en de sanctie die in Rome was getroffen gerespecteerd, zich teruggetrokken en zich bezonnen", zegt Osaer nog.

Voorzitter commissie: "Walgelijk"

PS-Kamerlid Karine Lalieux, voorzitter van de bijzondere commissie naar seksueel misbruik, noemt het interview "het meest walgelijke dat ik sinds lang heb kunnen lezen". Lalieux laakt de afwezigheid van reactie van de Kerk sinds de commissie haar rapport neerlegde. De bijzondere Kamercommissie maakte twee weken geleden haar conclusies bekend en sindsdien zwijgt de Kerk in alle talen, aldus het Kamerlid.

"De enige reactie die we tot vandaag kregen is die van Vangheluwe. De zeventig pagina's van ons rapport toonden aan dat de Kerk haar verantwoordelijk heeft willen dempen. Wat moet je besluiten als ze vandaag niet veroordeelt?", vraagt Lalieux zich af. Het gebeuren toont volgens het PS-Kamerlid de noodzaak aan dat er zo snel mogelijk werk moet gemaakt worden van de installatie van een arbitragetribunaal.

Volgens Lalieux heeft Vangheluwe er vandaag van getuigd dat hij nog steeds niet heeft begrepen dat hij een crimineel is, en dat misdrijven onderworpen zijn aan het strafrecht. "Hij blijft relativeren, bijna glimlachend", aldus Lalieux, die de sancties van de Kerk "pseudo-sancties" noemt. Ze laakt de "bescherming" waarvan hij heeft kunnen genieten van de kerkelijke hiërarchie. (belga/adv/sam)

mark61
15-04-11, 10:58
Tegelijk zei hij dat hij de neef die hij het vaakst misbruikte verschillende keren een miljoen frank heeft toegestopt.

Ah, een katholieke verzachtende omstandigheid. Die man is moreel zó ontzettend ziek, dat ie het niet eens doorheeft. En de kerk doet of haar neus bloedt.

Pizzaman
15-04-11, 11:00
Hoeveel neven heeft die vent, en wanneer horen we over de nichtjes.

knuppeltje
15-04-11, 11:06
In de Franse abdij wijdt hij zich momenteel aan bidden en boeken lezen.

Zo te moeten leven moet wel een heel grote onrechtvaardige beproeving voor de brave man zijn.

Pizzaman
15-04-11, 11:07
Zo te moeten leven moet wel een heel grote onrechtvaardige beproeving voor de brave man zijn.

Nee, dat zijn de berichten.
Of dat in werkelijkheid inderdaad gebeurt weten wij niks van.
Het gezegde 'verandering van spijs doet eten' is hier mogelijk van toepassing.
Dat hebben we namelijk ook al eerder gezien. :eek:

Marsipulami
15-04-11, 12:08
Als die hysterische reacties in de pers naar aanleiding van dat interview zijn nergens goed voor.

Mits mandaat van de VN stel ik voor dat de navo alle kloosters in de Loirestreek gaat bombarderen.

sidi bibi
15-04-11, 12:25
Mits mandaat van de VN stel ik voor dat de navo alle kloosters in de Loirestreek gaat bombarderen.

Zonde van die kloosters, al die heiligenbeelden en crusifixen. Kunnen die lui niet gewoon aan het werk gezet worden, containers lossen in Marseille. Verdenk die geroepenen toch al dat ze gewoon te lui zijn om iets uit te vreten, die kleffe zwoele handen altijd.

Marsipulami
15-04-11, 12:36
Kunnen die lui niet gewoon aan het werk gezet worden, containers lossen in Marseille.

Hmm, op een enkele uitzondering na hebben ze allen de pensioengerechtigde leeftijd bereikt.

sidi bibi
15-04-11, 14:29
Hmm, op een enkele uitzondering na hebben ze allen de pensioengerechtigde leeftijd bereikt.

Ja, iets van 2800 euro pm las ik ergens, in ieder geval ver onder de Balkenende-norm.

Ik vroeg me af wat mensen ertoe brengt zich geroepene te voelen. Medemenselijkheid, pure luiheid of onderhuidse dictatorsschap.

Marsipulami
15-04-11, 14:56
Ja, iets van 2800 euro pm las ik ergens, in ieder geval ver onder de Balkenende-norm.

Ik vroeg me af wat mensen ertoe brengt zich geroepene te voelen. Medemenselijkheid, pure luiheid of onderhuidse dictatorsschap.

Bij een roeping komt het initiatief van God.

Pizzaman
15-04-11, 14:58
Ik vroeg me af wat mensen ertoe brengt zich geroepene te voelen. Medemenselijkheid, pure luiheid of onderhuidse dictatorsschap.

Het een sluit het ander niet uit, en bovendien kan een mens in de loop van de tijd veranderen... :cheefbek:

Marsipulami
15-04-11, 15:22
Waar verblijft Vangheluwe nu ?

http://www.deredactie.be/permalink/1.1003778

= het te bombarderen target

Marsipulami
15-04-11, 15:38
"Als dit blijft duren, moet Vangheluwe hier weg"


VRT vr 15/04/2011 - 12:08
Update: vr 15/04/2011 - 14:54

De kloostergemeenschap in de Loirestreek waar Roger Vangheluwe verblijft, is niet opgetogen met het mediacircus dat is losgebarsten. Ze wisten ook nauwelijks wat hij op zijn kerfstok had. Vangheluwe zelf reageerde boos op de persaandacht.

Vangheluwe verblijft in Magdala, een afgelegen retraiteoord van de Monastieke Gemeenschappen van Jeruzalembroeders en -zusters. Daar zijn zo'n 220 leden. De gemeenschap legt het accent op "broederlijk samenleven, gebed, werk en gastvrijheid". In een hotel in de buurt gaf de bisschop gisteren een interview op VT4.

Het retraiteoord ligt op een afgelegen plek midden in het bos. Er verblijven maar een tiental broeders en zusters op permanente basis. Het is geen afgesloten gemeenschap, maar een plaats waar men gewoon kan binnenwandelen.


Belga VRT-journaliste Gitte Van Hoyweghen kon spreken met de zuster-overste van de kloostergemeenschap. "Ze reageerde verbouwereerd. Ze wist wel in grote lijnen wat er gebeurd is, maar de details begon ze aan ons te vragen."

"De zuster-overste was op de hoogte van het interview en heeft hem gevraagd of het wel een goed idee was, want ze had er haar bedenkingen bij. Maar hij antwoordde dat hij zich wilde verontschuldigen", gaat Van Hoywegen verder.

"Vangheluwe was duidelijk verrast dat er vandaag pers aan de deur stond. Hij zou zich ook kwaad gemaakt hebben. Wat eens te meer duidelijk maakt dat hij de impact van zijn daden niet beseft.", aldus Van Hoywegen. Met de pers praten, wilde de gewezen bisschop niet.

Ook de zuster-overste is niet opgezet met het mediacircus. De VRT-journaliste vroeg haar of Vangheluwe van plan is om in Magdala te blijven. "We krijgen opdracht vanuit Parijs om iemand op te vangen en dan doen we dat ook, luidde haar eerste antwoord, maar na even doorvragen werd dat: als dit blijft duren, moet hij hier weg. Dit is een gemeenschap van stilte en gebed. Hier hebben we niet om gevraagd."

The_Grand_Wazoo
15-04-11, 15:58
Als die hysterische reacties in de pers naar aanleiding van dat interview zijn nergens goed voor.



Wat was er zo hysterische aan die reacties?

Marsipulami
15-04-11, 16:10
Wat was er zo hysterische aan die reacties?

Voor het geval je de betekenis van het woord hysterisch niet begrijpt.

1.hysterisch
Uitspraak: hɪsˈteris Bijvoeglijk naamwoord als je jezelf niet meer onder controle hebt en heel opgewonden bent `hysterisch zijn van verdriet`
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/hysterisch

2.hysterisch
met betrekking tot hysterie;lijdend aan hysterie
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/NL/hysterisch

3.hysterisch
1) Innerlijk onrustig 2) Nukkig 3) Onecht 4) Overspannen
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/hy

sidi bibi
15-04-11, 16:37
Bij een roeping komt het initiatief van God.

Oh.

Nou, die had nogal wat initiatieven beter kunnen nalaten.

Marsipulami
15-04-11, 17:34
Oh.

Nou, die had nogal wat initiatieven beter kunnen nalaten.

God dient strafrechtelijk en burgerrechtelijk te worden vervolgd voor het sexueel misbruik gepleegd door zijn grondpersoneel.

H.P.Pas
15-04-11, 17:37
God dient strafrechtelijk en burgerrechtelijk te worden vervolgd ()

Non-existentie lijkt me een solide vrijspraak-grond.

Pizzaman
15-04-11, 20:57
God dient strafrechtelijk en burgerrechtelijk te worden vervolgd voor het sexueel misbruik gepleegd door zijn grondpersoneel.

Ik stel voor dat z'n zoon die job opknapt dan,
anders zitten wij weer met de kosten. :gniffel:

Marsipulami
15-04-11, 22:20
Non-existentie lijkt me een solide vrijspraak-grond.

In dat geval moet ook zijn grondpersoneel worden vrijgesproken. Het gaat niet op om de kleine garnalen te straffen en de grote baas ongemoeid te laten.

reallife
16-04-11, 08:27
In dat geval moet ook zijn grondpersoneel worden vrijgesproken. Het gaat niet op om de kleine garnalen te straffen en de grote baas ongemoeid te laten.

Twee wolven

Een oude Cherokee indiaan geeft zijn kleinzoon onderricht over het leven.

"Binnen in me is een gevecht gaande", zegt hij tegen de jongen.

"Het is een afschuwelijk gevecht tussen twee wolven. De ene wolf is slecht - hij bestaat uit woede, jaloezie, verdriet, spijt, hebzucht, verwaandheid, zelfmedelijden, schuldgevoelens, wrok, minderwaardigheid, leugens, valse trots, superioriteit en ego.

De andere wolf is goed - hij is vreugde, vrede, liefde, hoop, kalmte, nederigheid, vriendelijkheid, welwillendheid, medegevoel, vrijgevigheid, waarheid, compassie en geloof. Binnen in jou woedt dezelfde strijd - en datzelfde geldt voor ieder mens."

De kleinzoon denkt daar enkele ogenblikken over na en vraagt dan aan zijn grootvader:

"Welke wolf zal het gevecht winnen?"

De oude Cherokee glimlacht en antwoordt eenvoudig:

"Degene die je voedt."

reallife
16-04-11, 08:36
"Degene die je voedt."

We bepalen zelf wie we willen dienen. Tot op zekere hoogte creëren we onze eigen af/god.

The_Grand_Wazoo
16-04-11, 15:13
Voor het geval je de betekenis van het woord hysterisch niet begrijpt.

Ik vroeg niet wat de betekenis van het woord hysterisch is, maar wat jij histerisch aan de reacties vind.

Marsipulami
16-04-11, 15:23
Ik vroeg niet wat de betekenis van het woord hysterisch is, maar wat jij histerisch aan de reacties vind.

-De vetrouwensartsencentra in Vlaanderen krijgen jaarlijks een aantal duizenden meldingen van sexueel misbruik van kinderen.
-Dat daders de neiging hebben hun misdaden te minimaliseren heeft ook geen nieuwswaarde.
-De feiten zijn verjaard.

Bijgevolg lijkt het me wat overdreven dat alle kranten 10-tallen pagina's besteden aan één interview met Vangheluwe. Televisie idem dito, enz.

The_Grand_Wazoo
17-04-11, 10:25
-De vetrouwensartsencentra in Vlaanderen krijgen jaarlijks een aantal duizenden meldingen van sexueel misbruik van kinderen.


Als je bisschop bent (en bisschop mag en wilt blijven) ben je vrijwillig op een hoog moreel paard gaan zitten. Als hij daar van af valt, dan valt dat op.



-Dat daders de neiging hebben hun misdaden te minimaliseren heeft ook geen nieuwswaarde.


a) Het heeft wel nieuwswaarde als blijkt dat de dader plotsklaps bekent nog een andere misdaad op zijn geweten te hebben.
b) Het heeft wel nieuwswaarde als het een bischop betreft.



-De feiten zijn verjaard.


De feiten zijn verjaard, de feiten zijn verjaard ... mompelde de schiftgeleerde in de tempelhof.



Bijgevolg lijkt het me wat overdreven dat alle kranten 10-tallen pagina's besteden aan één interview met Vangheluwe. Televisie idem dito, enz.

Je bent een van de weinigen.

Umarvlie
17-04-11, 10:38
Bijgevolg lijkt het me wat overdreven dat alle kranten 10-tallen pagina's besteden aan één interview met Vangheluwe. Televisie idem dito, enz.

Hoge bomen vangen veel wind, dus niet zeuren dat "hoog"geplaatsten als ze iets flikken meer aandacht krijgen dan de "gewone"man.

Slinger
17-04-11, 10:51
-De vetrouwensartsencentra in Vlaanderen krijgen jaarlijks een aantal duizenden meldingen van sexueel misbruik van kinderen.
-Dat daders de neiging hebben hun misdaden te minimaliseren heeft ook geen nieuwswaarde.
-De feiten zijn verjaard.

Bijgevolg lijkt het me wat overdreven dat alle kranten 10-tallen pagina's besteden aan één interview met Vangheluwe. Televisie idem dito, enz.

Een bisschop nog wel, en jij klaagt over mediaaandacht. Wat zou Jezus er over gezegd hebben?

Marsipulami
17-04-11, 11:12
Als je bisschop bent (en bisschop mag en wilt blijven) ben je vrijwillig op een hoog moreel paard gaan zitten. Als hij daar van af valt, dan valt dat op.



a) Het heeft wel nieuwswaarde als blijkt dat de dader plotsklaps bekent nog een andere misdaad op zijn geweten te hebben.
b) Het heeft wel nieuwswaarde als het een bischop betreft.



De feiten zijn verjaard, de feiten zijn verjaard ... mompelde de schiftgeleerde in de tempelhof.


Je bent een van de weinigen.

Dat zal wel allemaal waar zijn.

Blijkbaar heeft de samenleving nood aan zondebokken waarop ze alle kwaad kunnen projecteren om er zelf dan wat beter uit te komen.

"Het begrip zondebok komt voort uit een voorschrift van de wet van Mozes (Bijbel - Leviticus 16). Op de Grote Verzoendag moest de hogepriester een ram als brandoffer en twee geitenbokken nemen. De ram was ter heiliging van de priester zelf. De ene bok is bestemd als offer voor God. Op de kop van het andere dier legt de priester zijn handen en belaadt het zo met de zonden van het volk. Daarna wordt de zondebok losgelaten en de woestijn in gestuurd.

Er is zeker enige gelijkenis met het vroegere verhaal van Ismaël en Israël, eveneens zien sommigen er een voorafschaduwing van Jezus Christus in. Dit zijn nieuwe interpretaties van latere datum dan de oorspronkelijke instellingen en gebeurtenissen.

Het begrip wordt nu gebruikt voor iets dat de schuld van velen op zich geschoven krijgt. De zondebok is hierbij niet altijd onschuldig of schuldig maar het begrip impliceert wel enige onterechte schuld. Het spreekwoordelijk begrip omvat een schuldvraag die bij de echte offerande niet ter sprake kwam.

Psychologen hebben ontdekt dat het zondebokmechanisme ook een verschijnsel is binnen groepen, kleine (zoals gezinnen), maar ook in veel grotere verbanden. Binnen groepen is het voorkomen van een zondebok, die de ziektes en frustraties van het gezin (of de groep) op zich krijgt geprojecteerd, geen ongewoon fenomeen. De 'rol' van zondebok komt dan vaak toe aan de zwakkere in de groep. De kern van het zondebokmechanisme is echter dat, zelfs indien deze zwakkere uiteindelijk uit de groep zou worden gestoten, het groepsmechanisme vervolgens een nieuwe zondebok zal 'aanwijzen' en wel omdat het groepsmechanisme dit feitelijk vraagt/nodig heeft om de in het systeem aanwezige spanning af te voeren. Het betreffende systeem heeft geen andere, meer volwassen mechanismen ontwikkeld om deze spanningen af te voeren. Het begrip zondebok staat hierbij dan dichter tegen de oorspronkelijke betekenis dan in het normale taalgebruik.

De filosoof René Girard heeft uitvoerig onderzoek gedaan naar het verschijnsel zondebok. Hij analyseerde de sociologische, psychologische, juridische, mythologische en religieuze betekenis van het begrip. Volgens Girard betaalt de zondebok de prijs van de wraakzucht der mensheid. Het is een oplossing die de samenleving structureert."


http://nl.wikipedia.org/wiki/Zondebok

Slinger
17-04-11, 11:15
Dat zal wel allemaal waar zijn.

Blijkbaar heeft de samenleving nood aan zondebokken waarop ze alle kwaad kunnen projecteren om er zelf dan wat beter uit te komen.

"Het begrip zondebok komt voort uit een voorschrift van de wet van Mozes (Bijbel - Leviticus 16). Op de Grote Verzoendag moest de hogepriester een ram als brandoffer en twee geitenbokken nemen. De ram was ter heiliging van de priester zelf. De ene bok is bestemd als offer voor God. Op de kop van het andere dier legt de priester zijn handen en belaadt het zo met de zonden van het volk. Daarna wordt de zondebok losgelaten en de woestijn in gestuurd.

Er is zeker enige gelijkenis met het vroegere verhaal van Ismaël en Israël, eveneens zien sommigen er een voorafschaduwing van Jezus Christus in. Dit zijn nieuwe interpretaties van latere datum dan de oorspronkelijke instellingen en gebeurtenissen.

Het begrip wordt nu gebruikt voor iets dat de schuld van velen op zich geschoven krijgt. De zondebok is hierbij niet altijd onschuldig of schuldig maar het begrip impliceert wel enige onterechte schuld. Het spreekwoordelijk begrip omvat een schuldvraag die bij de echte offerande niet ter sprake kwam.

Psychologen hebben ontdekt dat het zondebokmechanisme ook een verschijnsel is binnen groepen, kleine (zoals gezinnen), maar ook in veel grotere verbanden. Binnen groepen is het voorkomen van een zondebok, die de ziektes en frustraties van het gezin (of de groep) op zich krijgt geprojecteerd, geen ongewoon fenomeen. De 'rol' van zondebok komt dan vaak toe aan de zwakkere in de groep. De kern van het zondebokmechanisme is echter dat, zelfs indien deze zwakkere uiteindelijk uit de groep zou worden gestoten, het groepsmechanisme vervolgens een nieuwe zondebok zal 'aanwijzen' en wel omdat het groepsmechanisme dit feitelijk vraagt/nodig heeft om de in het systeem aanwezige spanning af te voeren. Het betreffende systeem heeft geen andere, meer volwassen mechanismen ontwikkeld om deze spanningen af te voeren. Het begrip zondebok staat hierbij dan dichter tegen de oorspronkelijke betekenis dan in het normale taalgebruik.

De filosoof René Girard heeft uitvoerig onderzoek gedaan naar het verschijnsel zondebok. Hij analyseerde de sociologische, psychologische, juridische, mythologische en religieuze betekenis van het begrip. Volgens Girard betaalt de zondebok de prijs van de wraakzucht der mensheid. Het is een oplossing die de samenleving structureert."


http://nl.wikipedia.org/wiki/Zondebok

Zondebok hè?

Ik zou eerder zeggen, geile bok...

Marsipulami
17-04-11, 11:16
Wat zou Jezus er over gezegd hebben?


Wie één van deze kleinen die op Mij vertrouwen ten val brengt, kan beter met een molensteen om zijn nek in zee geworpen worden. (Mc 9,42)

Marsipulami
17-04-11, 11:18
Hoge bomen vangen veel wind, dus niet zeuren dat "hoog"geplaatsten als ze iets flikken meer aandacht krijgen dan de "gewone"man.

Het gaat hier om een omgewaaide boom, dus helemaal niet (meer) hoog.

Slinger
17-04-11, 11:43
Wie één van deze kleinen die op Mij vertrouwen ten val brengt, kan beter met een molensteen om zijn nek in zee geworpen worden. (Mc 9,42)

Inderdaad, dat heb je heel goed gezien. Jezus had blijkbaar een vooruitziende blik. Die voortdurende mediaaandacht zou je best met een molensteen kunnen vergelijken.

The_Grand_Wazoo
17-04-11, 12:52
Het gaat hier niet om een zondebok, d.w.z iemand die de schuld ten onrechte in de schoenen krijgt geschoven, maar om iemand die schuldig is en zijn daad bagataliseerd bovendien wordt die bagataliseren door het instituut dat hij nog altijd vertegenwoordigd, een instituut wat zicb zelf bovendien als hoeder van de moraal presenteerd, ondersteund

Het feit is verjaard, dus u heeft niets verkeerd gedaan en kunt uw herderlijke titel behouden.
Dat is nou niet direct het signaal wat je zou verwachten van een instituut wat zegt schoon schip te willen maken. De 'hysterie' schijnt mij terecht. Jouw vlucht naar voren met de ogen gesloten en de vingers in de oren lijkt mij niet de winnende voortzetting.

The_Grand_Wazoo
17-04-11, 12:56
Wie één van deze kleinen die op Mij vertrouwen ten val brengt, kan beter met een molensteen om zijn nek in zee geworpen worden. (Mc 9,42)

Oh .... Dus Jezus had die bisschop met een molensteen in zee gedonderd. Want ik mag toch aannemen dat je met de 'kleine' de misbruikte kleine neefjes bedoelde en niet de bisschop? Of gqat het de moederkerk in eerste plaats om de eigen functionarissen?
Blijkbaar wel.

Marsipulami
17-04-11, 13:45
Inderdaad, dat heb je heel goed gezien. Jezus had blijkbaar een vooruitziende blik. Die voortdurende mediaaandacht zou je best met een molensteen kunnen vergelijken.

Ik verkies de letterlijke interpretatie. De krant kan men beter vullen met interessante dingen.

Slinger
17-04-11, 13:56
Ik verkies de letterlijke interpretatie. De krant kan men beter vullen met interessante dingen.

Dan maar de echte molensteen en de zee voor Vangheluwe?

Marsipulami
17-04-11, 14:04
Dan maar de echte molensteen en de zee voor Vangheluwe?

Wie ben ik om de boodschap van het evangelie in twijfel te trekken ?

(leen)
17-04-11, 14:15
Wie ben ik om de boodschap van het evangelie in twijfel te trekken ?

Tis maar goed dat jij zijn rechter niet bent:hihi:

Marsipulami
17-04-11, 21:46
Het gaat hier niet om een zondebok, d.w.z iemand die de schuld ten onrechte in de schoenen krijgt geschoven, maar om iemand die schuldig is en zijn daad bagataliseerd bovendien wordt die bagataliseren door het instituut dat hij nog altijd vertegenwoordigd, een instituut wat zicb zelf bovendien als hoeder van de moraal presenteerd, ondersteund

Het feit is verjaard, dus u heeft niets verkeerd gedaan en kunt uw herderlijke titel behouden.
Dat is nou niet direct het signaal wat je zou verwachten van een instituut wat zegt schoon schip te willen maken. De 'hysterie' schijnt mij terecht. Jouw vlucht naar voren met de ogen gesloten en de vingers in de oren lijkt mij niet de winnende voortzetting.

Tja, een zondebok hoeft niet perse onschuldig te zijn volgens het artikeltje van wikipedia hierboven.

Maar goed, het blijft merkwaardig de media-aandacht voor deze casus terwijl er duizenden vergelijkbare gevallen zijn die nauwelijks de krant halen.

Mogelijke verklaringen zijn (zoals hierboven al door een aantal prikkers aangehaald).

- De vooraanstaande maatschappelijke positie van de dader (hoge bomen vangen veel wind).
- Het feit dat de dader een kerkelijke functionaris is dewelke de kerk -als verkondigster van de goede zeden bij uitstek- ernstig in verlegenheid brengt.

Toch volstaan die verklaringen volgens mij niet voor de buitenproportionele media-aandacht. Volgens mij moet daar nog aan toegevoegd worden:

- Zondebokmechanismen: Iemand moet de schuld krijgen van de wijdverbreide problematiek van kindermisbruik.

Bij wijze van voorbeeld: Een Nederlandse studie uit 2005 (bron: http://knackweekend.rnews.be/nl/life-and-style/radar/supermama-blog/supermama-blog-filip-ceulemans/kindermisbruik-onthutsende-cijfers/article-1194893985882.htm ) stelt dat voor hun 16de 19% van de meisjes en 4% van de jongens in Nederland slachtoffer wordt van seksueel geweld. Als je deze percentages omrekent dan lopen er 1 840 000 mensen rond in Nederland die voor hun 16e slachtoffer werden van sexueel misbruik. De cijfers in andere landen zijn wellicht vergelijkbaar.

Als we nu mensen als Vangheluwe met een molensteen om de hals in zee werpen dan wordt de samenleving gereinigd. Het kwaad is verdreven. We kunnen met een gerust geweten verder leven.

Probleem is alleen dat die sexueel misbruikzaken waarbij geestelijken betrokken zijn op enkele uitzonderingen na allemaal verjaard zijn en dat het ras van katholieke geestelijken nagenoeg uitgestorven is. Wat doen we voor de tienduizenden kinderen die actueel slachtoffer zijn van misbruik ?

- Culturele afrekening met het katholicisme:

Moest een zaak zoals die van Vangheluwe 50 jaar geleden aan de oppervlakte zijn gekomen, dan hadden we daar waarschijnlijk nooit van gehoord. Ze zou niet alleen door de kerkelijke hierarchie, maar ook door de politiek en de pers meteen in de doofpot gestopt worden. Omdat katholiek in die tijd nog min of meer de mainstream opinie van het publiek was.

Vandaag is anti-religie mainstream opinie bij het grote publiek (lees de reacties van veel 'weldenkende' prikkers op dit forum er maar op na, ook m.b.t. topics die niks met misbruik te maken hebben).

Het sluimerend onbehagen dat godsdienst anno 2011 bij veel mensen oproept vindt een prima uitlaatklep in zo'n zaak als die van Vangheluwe ("Zie je wel ! De hele boel is rot.").

Op zich is met zo'n culturele afrekening niks mis. Zo zijn culturen altijd geëvolueerd. Maar het is wel jammer voor de slachtoffers van sexueel misbruik die misbruikt werden door een dader die geen link had met de katholieke kerk en die slachtoffers zijn exponentieel in de meerderheid.

The_Grand_Wazoo
18-04-11, 10:04
Opmerkelijk dat je in jouw verklaringen geen enkele voorkomt die een kritische noot plaatst bij de handelswijze van de katholieke kerk zelf. Ik denk dat je de volgende punten niet vergeten mogen worden om de collectieve verontwaardiging, overigens ook onder katholieken, te begrijpen:

- Sinds de eerste meldingen heeft de katholieke kerk het volgende verdedigingsmechanisme in werking gesteld:
- Ontkennen
- Bagataliseren (het gebeurd toch overal - dus waarom wordt iedereen extra boos wanneer het binnen de kerk plaats vind - antwoord: omdat de plaatselijke voetbal vereniging, zwemclub enz. zich geen morele positie aanmatigd)
- Slachtoffers intimideren om geen verklaring af te leggen
- Slachtoffers zwijggeld betalen
- De legalistische benadering: gevallen zijn verjaard ... jammer dan.
- Het christendom draait om vergeving, dus de slachtoffers moeten worden vergeven.
- De schuldigen mogen hun titels ed. behouden wegens hun belangrijke rol binnen de kerk.
- Het is de schuld van de pers die alles uitvergroot
- Iedereen is tegen ons.

Het feit dat een persoon met een bisschopstitel bekend heeft schuldig te zijn aan jarenlang misbruik, toch zijn titel mag behouden, is opvallend. Dat deze persoon tussen nog een tweede feit van jarenlang misbruik is nieuws. Hij had al veel eerder schoon schip kunnen maken, maar bleek daaraan geen behoefte te hebben. Dat deze persoon vervolgens dit misbruik bagatelliseert is pijnlijk voor die persoon en het slachtoffer. Dat vervolgens personen als jij de collectieve verontwaardiging proberen af te schilderen als hysterie is een indicatie voor een falend moreel kompas.

Je laatste zinssnede moge daarvan getuigen:
'Maar het is wel jammer voor de slachtoffers van sexueel misbruik die misbruikt werden door een dader die geen link had met de katholieke kerk en die slachtoffers zijn exponentieel in de meerderheid.'

Wat wil je daar nou mee zeggen? Denk je nou echt dat de aandacht alleen uitgaat naar sexueel misbruik binnen de katholieke kerk - en dat dat over de ruggen van de slachtoffers gaat.

mark61
18-04-11, 10:27
Tja, een zondebok hoeft niet perse onschuldig te zijn volgens het artikeltje van wikipedia hierboven.


Zie Wazoo. Ik verbaas me nog altijd over jou. Ben je echt moreel gehandicapt?

Je bent de kerk blind trouw, al zouden ze zich bezighouden met massamoord?

Opeens begrijp je niet dat de kerk zich opwerpt als onfeilbarar moreel monopolist die al 2000 jaar de enige morele wijsheid in pacht heeft?

En vervolgens niet op het idee komt misdadig personeel te (laten) straffen?

Ben je achterlijk of ben je immoreel?

Marsipulami
18-04-11, 12:05
Opmerkelijk dat je in jouw verklaringen geen enkele voorkomt die een kritische noot plaatst bij de handelswijze van de katholieke kerk zelf.

Ik beaam een aantal kritieken op de katholieke kerk. Er zijn echter meer dan genoeg mensen die deze kritieken formuleren. Dat hoef ik dus niet meer te doen.


Ik denk dat je de volgende punten niet vergeten mogen worden om de collectieve verontwaardiging, overigens ook onder katholieken, te begrijpen:

- Sinds de eerste meldingen heeft de katholieke kerk het volgende verdedigingsmechanisme in werking gesteld:
- Ontkennen

"De katholieke kerk" bestaat uit veel mensen. Daar zijn er ongetwijfeld een aantal die dingen ontkennen of niet willen zien of minimaliseren. Anderzijds heb ik ook al -heel veel- bekentenissen gehoord geformuleerd door allerlei katholieke functionarissen.


- Bagataliseren (het gebeurd toch overal - dus waarom wordt iedereen extra boos wanneer het binnen de kerk plaats vind - antwoord: omdat de plaatselijke voetbal vereniging, zwemclub enz. zich geen morele positie aanmatigd)

OK


- Slachtoffers intimideren om geen verklaring af te leggen

Heb je ook een voorbeeld ? En zo ja, is dat dan de aanpak van 'de' katholieke kerk ?


- Slachtoffers zwijggeld betalen

Het verschil tussen zwijggeld en schadevergoeding is niet altijd even duidelijk. Het zou wel duidelijk zijn als een rechtbank een schadevergoeding oplegt. Maar dat kan in de meeste gevallen niet meer. Dus alle andere bijdragen aan slachtoffers kunnen uitgelegd worden als zwijggeld.

Voor de rest is het niet 'de' kerk die schadevergoeding moet betalen, maar de dader. Een hele gemeenschap verantwoordelijk stellen voor de misdaden van enkelingen onder hen is een terugval in de beschaving van op zijn minst 1000 jaar.


- De legalistische benadering: gevallen zijn verjaard ... jammer dan.

Als de wet niet deugt moet men die veranderen. Het is echter niet opportuun om naargelang omstandigheden de wet naast zich neer te leggen. Kerkelijke functionarissen dienen vanuit juridisch standpunt beschouwd te worden als een burger als een ander, met dezelfde rechten en plichten.


- Het christendom draait om vergeving, dus de slachtoffers moeten worden vergeven.

- Vergeving is een kostbaar goed, maar jij maakt er een karikatuur van.


- De schuldigen mogen hun titels ed. behouden wegens hun belangrijke rol binnen de kerk.

- Dat klopt niet.


- Het is de schuld van de pers die alles uitvergroot

- Journalistiek is geen exacte wetenschap. Bovendien tellen verkoopscijfers en sensatie verkoopt beter dan droogstoppelige objectiviteit.


- Iedereen is tegen ons.

Dat valt reuze mee.


Het feit dat een persoon met een bisschopstitel bekend heeft schuldig te zijn aan jarenlang misbruik, toch zijn titel mag behouden, is opvallend.

Hij is al lang ontslagen van al zijn bisschoppelijke taken. Dat gebeurde binnen de 24 uur nadat Rome van de zaak op de hoogte werd gebracht.

Voor de rest kan een wijding net als een doopsel door de kerk niet ongedaan worden gemaakt. (maar dat is theologie en is niet relevant voor de civiele rechtspraak, deze hoeft daar geen rekening mee te houden).


Dat deze persoon tussen nog een tweede feit van jarenlang misbruik is nieuws. Hij had al veel eerder schoon schip kunnen maken, maar bleek daaraan geen behoefte te hebben. Dat deze persoon vervolgens dit misbruik bagatelliseert is pijnlijk voor die persoon en het slachtoffer. Dat vervolgens personen als jij de collectieve verontwaardiging proberen af te schilderen als hysterie is een indicatie voor een falend moreel kompas.

Ik hield een pleidooi om hem met een molensteen om de hals in zee te werpen, maar dat is je wellicht ontgaan.


Je laatste zinssnede moge daarvan getuigen:
'Maar het is wel jammer voor de slachtoffers van sexueel misbruik die misbruikt werden door een dader die geen link had met de katholieke kerk en die slachtoffers zijn exponentieel in de meerderheid.'

Dat klopt als een bus. De meeste slachtoffers blijven in de kou staan omdat de publieke verontwaardiging vanwege de pers erg selectief is.


Wat wil je daar nou mee zeggen? Denk je nou echt dat de aandacht alleen uitgaat naar sexueel misbruik binnen de katholieke kerk - en dat dat over de ruggen van de slachtoffers gaat

Er wordt een ideologische strijd gevoerd en de slachtoffers worden daarvoor een tweede keer misbruikt door de bashers van de katholieke kerk.

Marsipulami
18-04-11, 12:07
Zie Wazoo. Ik verbaas me nog altijd over jou. Ben je echt moreel gehandicapt?

Je bent de kerk blind trouw, al zouden ze zich bezighouden met massamoord?

Opeens begrijp je niet dat de kerk zich opwerpt als onfeilbarar moreel monopolist die al 2000 jaar de enige morele wijsheid in pacht heeft?

En vervolgens niet op het idee komt misdadig personeel te (laten) straffen?

Ben je achterlijk of ben je immoreel?

Ik vind dat misdadigers conform het civiele recht een gepaste straf moeten krijgen ongeacht hun levensovertuiging.

'De' kerk mag niet vereenzelvigd worden met de misdaden van enkelingen uit die kerk.

Soldim
18-04-11, 12:48
Ik vind dat misdadigers conform het civiele recht een gepaste straf moeten krijgen ongeacht hun levensovertuiging.

'De' kerk mag niet vereenzelvigd worden met de misdaden van enkelingen uit die kerk.

De RK kerk vereenzelvigd zich door haar acties zelf met de misdadigers in haar midden.

mark61
18-04-11, 13:01
Ik vind dat misdadigers conform het civiele recht een gepaste straf moeten krijgen ongeacht hun levensovertuiging.

'De' kerk mag niet vereenzelvigd worden met de misdaden van enkelingen uit die kerk.

Je doet of je achterlijk bent dus. Ik ga er maar vanuit dat je kwaadaardig immoreel bent.

Marsipulami
18-04-11, 14:22
De RK kerk vereenzelvigd zich door haar acties zelf met de misdadigers in haar midden.

U bedoelt ?

Marsipulami
18-04-11, 14:37
Neef Vangheluwe tevreden dat interview plaatsvond

18/04/11, 11u12

De neef die door Roger Vangheluwe jarenlang werd misbruikt, voelt zich dankzij het interview met de voormalige bisschop van Brugge beter begrepen. In de krant De Standaard reageert hij via zijn advocaat Christine Mussche op het interview.

Tegelijkertijd nuanceert hij dat er feitelijke onjuistheden in het interview zaten. Zo was van instemming geen sprake, en klopte het genoemde bedrag niet.

"Hij ziet zowel voor- als nadelen", zegt Mussche. "Het nadeel is dat hij niet voorbereid was, het interview kwam als een schok. Maar dat weegt niet op tegen de voordelen. Dankzij dit interview kunnen mensen zich beter voorstellen wat slachtoffers meemaken." Voorts vindt hij dat het interview relevant is, omdat veel slachtoffers er hun dader in zullen herkennen. "Door dit te laten zien, krijgen zij een stukje erkenning. Voor hun omgeving wordt het duidelijker waarmee zij worstelen." (belga/tma)

Soldim
18-04-11, 14:48
U bedoelt ?

Hmm, door dat gene wat de RK kerk doet en nalaat gaat zij naast de criminelen die deel van haar uit maken staan in plaats van afstand te nemen.

Marsipulami
18-04-11, 17:05
Hmm, door dat gene wat de RK kerk doet en nalaat gaat zij naast de criminelen die deel van haar uit maken staan in plaats van afstand te nemen.

Daders van sexueel misbruik eruit schoppen is makkelijk, alleen hebben de slachtoffers daar niet zoveel aan.

Mogelijks heeft de kerk niet altijd even adequaat gereageerd, maar elders (inclusief justitie) werd er nog veel minder gedaan.

Pizzaman
18-04-11, 18:31
Daders van sexueel misbruik eruit schoppen is makkelijk, alleen hebben de slachtoffers daar niet zoveel aan.
Aan wat er nu gebeurt hebben ze helemaal geen moer.
Ontslag die vent, verwijtbaar, dus geen uitkering.
Asperges steken met je paphandjes!! :bril:


Mogelijks heeft de kerk niet altijd even adequaat gereageerd, maar elders (inclusief justitie) werd er nog veel minder gedaan.

OK kan er ook nog bij:
- Sinds de eerste meldingen heeft de katholieke kerk het volgende verdedigingsmechanisme in werking gesteld:
- Ontkennen
- Bagataliseren (het gebeurd toch overal - dus waarom wordt iedereen extra boos wanneer het binnen de kerk plaats vind - antwoord: omdat de plaatselijke voetbal vereniging, zwemclub enz. zich geen morele positie aanmatigd)
- Slachtoffers intimideren om geen verklaring af te leggen
- Slachtoffers zwijggeld betalen
- De legalistische benadering: gevallen zijn verjaard ... jammer dan.
- Het christendom draait om vergeving, dus de slachtoffers moeten worden vergeven.
- De schuldigen mogen hun titels ed. behouden wegens hun belangrijke rol binnen de kerk.
- Het is de schuld van de pers die alles uitvergroot
- Iedereen is tegen ons.met dank aan Grand Wazoo
...en dan nu... het AFSCHUIVEN!

:fpetaf:

Marsipulami
19-04-11, 15:22
Nieuwe aangifte misbruik Vangheluwe bij Brussels parket

dinsdag 19 april 2011, 12u14
Bron: belga

De gerechtelijke politie van Brussel heeft weer een klacht van seksueel misbruik door Roger Vangheluwe binnengekregen. Dat bevestigt het parket van Brussel. Het misbruik zou in de jaren zestig hebben plaatsgevonden toen de voormalige bisschop samen met zijn toenmalige biechtvader Jozef Lagast (90) de leiding had over een kamp van misdienaars.

Volgens weekblad Humo is de klacht ingediend door een 59-jarige man uit Roeselare, die niet zelf het slachtoffer zou zijn. De man zou wel verklaard hebben dat op het bewuste kamp twee misdienaars niet mochten meespelen met de andere kinderen en de nachten in de kamers van de priesters moesten doorbrengen.

De voorbije dagen kon het Brussels parket het bestaan van de klacht niet bevestigen, maar dinsdag gebeurde dat wel. 'Het proces-verbaal met de aangifte is nog niet op het parket aangekomen', zegt parketwoordvoerster Wenke Roggen. 'Wanneer dat gebeurt, zullen we het dossier doorspelen naar het federaal parket.'

Feiten verjaard?

Het federaal parket laat weten dat het dossier inderdaad eerst gefederaliseerd wordt, waarna er overleg volgt met het parket van Brugge. 'We bekijken of er verder onderzoek moet en kan gebeuren, en door wie', zegt Eric Van Der Sypt, woordvoerder van het federaal parket. 'Daarbij wordt ook onderzocht of de feiten niet verjaard zijn.'

gma, mtm