PDA

Bekijk Volledige Versie : Vreemdelingenpolitie alert op Tunesiërs



Eric de Blois
16-04-11, 18:29
Vreemdelingenpolitie alert op Tunesiërs

Bron: Trouw (http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/1876367/2011/04/16/Vreemdelingenpolitie-alert-op-Tunesiers.dhtml)

16/04/11, 15:19

DEN HAAG - De Vreemdelingenpolitie is de komende tijd alert op Tunesiërs die mogelijk illegaal in Nederland verblijven. Minister Gerd Leers (Immigratie en Asiel) heeft de dienst daartoe een instructie gegeven. Als ze niet rechtmatig in Nederland zijn en niet terugwillen, zal Nederland de terugreis desnoods zelf faciliteren. Een woordvoerder van Leers heeft een bericht hierover in de Telegraaf zaterdag bevestigd.


http://static2.trouw.nl/static/FOTO/pe/1/14/6/media_l_575226.jpg
Gerd Leers. ANP

Leers is boos op Italië, dat besloot om duizenden mensen die Tunesië zijn ontvlucht, tijdelijke visa te geven waarmee ze naar andere Europese landen kunnen doorreizen. Volgens Leers gaat het vooral om arbeidsmigranten en is het risico groot dat zij in de illegaliteit verdwijnen.

De Vreemdelingenpolitie moet controleren of Tunesiërs aan de drie voorwaarden voldoen om in Schengenlanden te mogen verblijven. Ze moeten over de juiste papieren beschikken, voldoende middelen van bestaan hebben en ze mogen geen gevaar voor de openbare orde zijn. (ANP)

mark61
17-04-11, 14:04
Er zijn weinig Tunesiërs in NL vanwege de taalbarrière. Vandaar dat 99,9% naar Frankrijk of anders Brussel wil. We kunnen weer rustig gaan slapen.

Paniek in de tent.

knuppeltje
17-04-11, 20:57
Er zijn weinig Tunesiërs in NL vanwege de taalbarrière. Vandaar dat 99,9% naar Frankrijk of anders Brussel wil. We kunnen weer rustig gaan slapen.

Paniek in de tent.

Juist, ik geloof daarom ook niet dat ze massaal naar hier zullen komen.

Toch maakte ik een aantal jaren geleden op taalgebied iets heel aardigs mee in Tunesië.
Ik was in Nabeul, al vele jaren het belangrijkste productiecentrum in Tunesië van ceramiek. Stap ik daar een ceramiek-zaak binnen, koos er na enig zoeken een drietal voorwerpen uit - en vroeg de Tunesische eigenaar van de winkel in mijn beste Frans of hij daarvoor een vriendelijk prijsje wilde maken.
Meneer, dat zal ik u zeggen, antwoordde de eigenaar zonder enig aarzelen in een onberispelijk Nederlands: drie keer vier is twaalf.
Dat was dus duidelijke taal. Afdingen, hoe gebruikelijk daar ook, was al niet mijn ding, ik kende de gruwelijk armoede van de meeste Tunesiërs onderhand wel. Daarnaast werd het een van de meest prettige koopmomenten die ik ooit beleefd heb. Wat bleek, de goede man had jaren daarvoor een aantal jaren in Den Haag een tapijt-zaak gehad, vandaar dat ik mijn school-Frans niet nodig had om toch al pratende een heel aangenaam uur te beleven.

mark61
17-04-11, 21:31
Hehe. Jaha ik ken ook wel een paar Tunesiërs, die op onnavolgbare wijze de NL-grensversterkingen hebben weten de overwinnen :wijs: