PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe de overheid de christelijke wetten anderen oplegt in Nederland



Hatert
19-04-11, 13:26
'SGP en D66 eens over koopzondagen'


Uitgegeven:19 april 2011 12:19
Laatst gewijzigd:19 april 2011 13:31

DEN HAAG – D66-Kamerlid Boris van der Ham stelt dat SGP-Kamerlid Elbert Dijkgraaf als wetenschapper bepleitte dat de gemeenten mogen besluiten over de koopzondagen.

De SGP is juist mordicus tegen het wetsvoorstel van Van der Ham dat dit moet regelen.

Van der Ham gebruikt in zijn wetsvoorstel om de koopzondagen aan de gemeenten te laten een wetenschappelijk stuk van Dijkgraaf, tevens hoogleraar empirische economie in de publieke sector aan de Erasmus Universiteit, ter onderbouwing.

In het stuk maakt Dijkgraaf een analyse van de besluitvorming van gemeenten rondom de koopzondagen.

In zijn conclusie schrijft hij dat vele redenen een rol spelen om de winkels op zondag open te gooien en dat het daarom de voorkeur heeft om te decentraliseren en de koopzondagen dus niet op nationaal niveau te regelen.

Volgens Van der Ham toont dit stuk aan dat de SGP'er eigenlijk voorstander is van het wetsvoorstel van D66 en GroenLinks.

Reactie

Dijkgraaf stelt dat zijn D66-collega verkeerd uit zijn stuk citeert. Volgens hem gaat het er om dat gemeenten binnen de marge van de landelijk vastgelegde maximum van twaalf koopzondagen zelf moeten beslissen of ze een koopzondag willen.

“Omdat het een wetenschappelijke analyse is zou mijn conclusie nooit kunnen zijn zoals Van der Ham die stelt”, aldus Dijkgraaf. “Simpelweg omdat gemeenten die volledige vrijheid niet hadden en die cijfers er dus ook niet waren.”

Draaien

Volgens Van der Ham is Dijkgraaf aan het draaien. "Hij voelt duidelijk nattigheid. Als wetenschapper schreef hij dat er geen doorslaggevende argumenten zijn om de besluitvorming over koopzondagen nationaal te regelen. Als politicus zegt hij nu het tegenover gestelde."

Donderdag behandelt de Tweede Kamer het wetsvoorstel van D66 en GroenLinks. Deze moet er voor zorgen dat de gemeenten zelf mogen beslissen of ze een koopzondag willen instellen of niet.

Nu mogen gemeenten alleen afwijken van de twaalf wettelijk vastgelegde koopzondagen als er sprake is van toerisme.


© NU.nl/Lucas Benschop


http://www.nu.nl/economie/2495819/sgp-en-d66-eens-koopzondagen.html

John2
19-04-11, 13:36
En terecht, zondag is een rustdag.

Hatert
19-04-11, 13:38
Ik krijg steeds meer begrip voor marks gebruik van het woord imbeciel als hij jou aanspreekt.

Karin.N
19-04-11, 13:45
En terecht, zondag is een rustdag.

Nee, zondag is een rustdag voor degene die dat zo zien. Anderen, zoals ik, vinden de zondag geen rustdag.

Net zo min als ik opgedrongen wil krijgen dat mannen en vrouwen elkaar geen handjes geven, wil ik ook niet opgedrongen krijgen dat de zondag een rustdag is.

Pizzaman
19-04-11, 14:02
Nee, zondag is een rustdag voor degene die dat zo zien. Anderen, zoals ik, vinden de zondag geen rustdag.

Net zo min als ik opgedrongen wil krijgen dat mannen en vrouwen elkaar geen handjes geven, wil ik ook niet opgedrongen krijgen dat de zondag een rustdag is.

Ik ben totaal a-christelijk. Toch vind ik zondag een rustdag.
Anders kan je straks 24/7 werken tot je er bij neer valt.

Overigens mag iedereen van mij werken wanneer ie belieft.
En wijs ik er op dat het een democratisch genomen meerderheidsbesluit is.
Sommigen hier zullen vast niet zaniken als ze (bij meerderheid van stemmen) de sharia invoeren.
Die mogen al helemaal hun kwaak houden. :D

TonH
19-04-11, 20:46
Ik ben totaal a-christelijk. Toch vind ik zondag een rustdag.
Anders kan je straks 24/7 werken tot je er bij neer valt.

Overigens mag iedereen van mij werken wanneer ie belieft.
En wijs ik er op dat het een democratisch genomen meerderheidsbesluit is.
Sommigen hier zullen vast niet zaniken als ze (bij meerderheid van stemmen) de sharia invoeren.
Die mogen al helemaal hun kwaak houden. :D

Met dank aan een ieder die in vol-continue-dienst zit. Of in de verpleegkunde, of bij de politie, of vaart, of.... enzovoort enzovoort. Zondag is inderdaad een van die lekkere dagen waarop je als zelfstandige het meeste werk kunt verzetten omdat die k**-telefoon eindelijk eens zwijgt. :D

Tenminste in NL. Hier wordt je zelfs zaterdagavond om 11 uur nog gebeld door een klant. Prachtig toch?

John2
19-04-11, 22:03
Ik krijg steeds meer begrip voor marks gebruik van het woord imbeciel als hij jou aanspreekt.
Dank je mongool.


Nee, zondag is een rustdag voor degene die dat zo zien. Anderen, zoals ik, vinden de zondag geen rustdag.

Net zo min als ik opgedrongen wil krijgen dat mannen en vrouwen elkaar geen handjes geven, wil ik ook niet opgedrongen krijgen dat de zondag een rustdag is.

Voor sommigen is de zondag geen rustdag, maar voor velen is het de enige zekere vrije dag die we hebben en waar ik als ondernemer mij op kan concentreren als ik iets wil afspreken, neem AUB de burger de laatste stukje zekerheid van een gezinsleven niet af.

John2
19-04-11, 22:06
Met dank aan een ieder die in vol-continue-dienst zit. Of in de verpleegkunde, of bij de politie, of vaart, of.... enzovoort enzovoort. Zondag is inderdaad een van die lekkere dagen waarop je als zelfstandige het meeste werk kunt verzetten omdat die k**-telefoon eindelijk eens zwijgt. :D

Tenminste in NL. Hier wordt je zelfs zaterdagavond om 11 uur nog gebeld door een klant. Prachtig toch?
Het is jou vrije keus, die je ook het personeel moet gunnen Ton, en helaas heb je in sommige beroepen een 7x24 uur dienst, alleen dat is geen beroep maar een roeping om dat beroep te kunnen uitoefenen. ;)

TonH
20-04-11, 22:35
Het is jou vrije keus, die je ook het personeel moet gunnen Ton, en helaas heb je in sommige beroepen een 7x24 uur dienst, alleen dat is geen beroep maar een roeping om dat beroep te kunnen uitoefenen. ;)

You lost me completely here... Dus iedereen die niet 5x van 9tot5 werkt is een freak of idealist? :maf:
Niets is zo erg als een ondernemer met een archaïsche ambtenaren instelling.
Wanneer iemand voor mij werkt dan weet hij/zij dat dat soms nachtwerk wordt en weekends zijn al helemaal niet heilig. En wanneer jouw " laatste stukje zekerheid van een gezinsleven" de vrije zondag is dan is het heel droevig met jou en de jouwen gesteld en hoop ik dat het nog goed zal komen.

Eric de Blois
21-04-11, 01:25
Ik krijg steeds meer begrip voor marks gebruik van het woord imbeciel als hij jou aanspreekt.

Steeds meer begrip? Pff.

Zeg jij maar niks. Als er hier iemand van grof schelden houdt ben jij het wel. Dat heb ik eergisteren nog weer even kunnen ervaren. Je gebruikt graag het woord kanker in combinatie met alles waarvoor je diepe minachting koestert. Daarmee haal je alleen jezelf naar beneden. Je denkt misschien dat je daarmee indruk maakt en iemand kunt kwetsen, maar dan vergis jij je. Je bent gewoon irrelevant, een pauper. Jouw opvatting is vanwege al dat schelden en haatgereutel van geen betekenis. Het zegt niets. Van jou kun je nu eenmaal niets anders verwachten.

Maar ook dat schelden met het woord 'imbeciel' in de richting van sommige prikkers vind ik beneden peil. Het is niet op zijn plaats. Wanneer je het met iemand niet eens bent, hoort dat met argumenten te worden bestreden, niet met schelden.

Diegenen die met schelden zijn begonnen, mogen natuurlijk wel ongelooflijk door het slijk worden gehaald.

Hatert :aftel:

Zondag mag van mij best een rustdag blijven, al ben ik atheïst.