PDA

Bekijk Volledige Versie : Antwerpse politiekorps kampt met ernstige structurele racismeproblem



Hatert
23-04-11, 09:58
za 23 apr 2011, 08:32

Racisme probleem bij politie Antwerpen

ANTWERPEN - Racisme vormt een probleem binnen het politiekorps van Antwerpen. Dat meldt dagblad De Morgen zaterdag op basis van een intern racisme-onderzoek dat is uitgevoerd door de dienst Diversiteit van het korps. De krant heeft inzage gekregen in de rapportage.

Blanke agenten van de politie in Antwerpen weigeren 'regelmatig' een team te vormen met gekleurde collega's, en die voelen zich 'gestigmatiseerd', zo meldt De Morgen. De korpsleiding doet te weinig om allochtoon personeel te beschermen tegen wangedrag van blanke collega's. Op 2200 werknemers telt de Antwerpse politie 38 allochtonen.

„Bijna alle collega's van vreemde origine beweren dat hun klachten door intern toezicht zelden gevolg krijgen”, zo citeert De Morgen uit het rapport. „Volgens hen worden klachten inzake racisme en discriminatie bijna nooit op een serieuze manier bestraft. Zo ontstaat bij hen de algemene indruk dat in het korps 'alles mag en kan'.” Sommige blanke agenten zouden zich collectief ziek melden als ze moeten werken onder een hoger geplaatste met een andere huidskleur.

„De Antwerpse lokale politie staat nu eenmaal bekend als een werkomgeving waar racisme meer norm dan uitzondering is”, aldus een allochtone agent die werd geïnterviewd door de onderzoekers. „In de loop der jaren zagen wij veel collega's met een Turkse of Marokkaanse achtergrond komen, en snel weer gaan. Dit korps sleept een zekere geschiedenis mee.”

Korpschef Eddy Baelemans van de politie in Antwerpen erkende in een reactie dat de integratie van allochtonen in zijn korps „inderdaad niet het grote succesverhaal is, alleen door het feit dat ze maar met 38 zijn”. Baelemans stelt dat verandering nodig is tot een „een uniform, dynamisch en kleurrijk korps” te komen.

Maar het gaat nog wel even duren voordat de politie in Antwerpen een afspiegeling vormt van de zeer gemêleerde bevolking van de havenstad. Baelemans: „Als ik de studie lees, krijg ik een déjà vu gevoel. Het doet me denken aan hoe veel mannelijke collega's reageerden toen eind jaren zeventig de eerste vrouwen toetraden tot ons korps. Agenten die weigeren om met iemand een team te vormen omwille van huidskleur, dat kan natuurlijk absoluut niet.”


http://www.telegraaf.nl/buitenland/9613340/__Racisme_bij_politie__.html?sn=binnenland,buitenl and

Pizzaman
23-04-11, 13:12
Misschien dat ze in Belgie zo slim zijn geweest de voorbeelden uit de Nederlandse maatschappij op hun merites te analyseren.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3114801/___Allochtone_agenten_uit_criminele_families___.ht ml

super ick
23-04-11, 15:17
Tegen wil en dank allerlei excuusallochtonen binnen halen.
Zag gisteren nog een Antiliaanse agente. Een reet als een sleepboot. Ze kwam amper vooruit.

Dan moet er gemarchandeerd worden met de regelmatige conditietest.

Hatert
23-04-11, 19:55
Misschien dat ze in Belgie zo slim zijn geweest de voorbeelden uit de Nederlandse maatschappij op hun merites te analyseren.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3114801/___Allochtone_agenten_uit_criminele_families___.ht ml

Dat is nu de logica van de domme man.

Door 1 artikel te plaatsen over een k4-pedo zou je dus volgens jouw logica kunnen rechtvaardeigen dat k4's geen leraar mogen worden.

Slinger
23-04-11, 19:57
Dat is nu de logica van de domme man.

Door 1 artikel te plaatsen over een k4-pedo zou je dus volgens jouw logica kunnen rechtvaardeigen dat k4's geen leraar mogen worden.

Dan loop je ernstig vast, want moslims kunnen het niet, is de laatste jaren aan verschillende islamitische scholen gebleken.

Hatert
23-04-11, 20:05
Dan loop je ernstig vast, want moslims kunnen het niet, is de laatste jaren aan verschillende islamitische scholen gebleken.

Je moet wel heel dom zijn om zo'n stelling aan te voeren.

Joesoef
24-04-11, 07:35
Dan loop je ernstig vast, want moslims kunnen het niet, is de laatste jaren aan verschillende islamitische scholen gebleken.

Over stigmatiseren gesproken.
Besmuikte vorm van racisme, net als superdick. Als een er zo is dan zijn ze allemaal zo.

Jij moet het goede voorbeeld geven?

Hatert
24-04-11, 07:58
Over stigmatiseren gesproken.
Besmuikte vorm van racisme, net als superdick. Als een er zo is dan zijn ze allemaal zo.

Jij moet het goede voorbeeld geven?

Het domme aan zijn stelling is namelijk dat hij niet weet dat de meeste leraren (> 50 %) op islamitische scholen gewoon Nederlanders zijn. Het aantal Nederlandse directeuren op islamitische scholen is 40 %.

Oow ja en de meerderheid van die leraren op die islamitische scholen is daarnaast ook nog een Christelijk.

Joesoef
24-04-11, 08:02
Het domme aan zijn stelling is namelijk dat hij niet weet dat de meeste leraren (> 50 %) op islamitische scholen gewoon Nederlanders zijn. Het aantal Nederlandse directeuren op islamitische scholen is 40 %.

Oow ja en de meerderheid van die leraren op die islamitische scholen is daarnaast ook nog een Christelijk.


En op openbare scholen zitten veel islamitische leraren. Dat weet slinger.

Slinger
24-04-11, 08:46
Het domme aan zijn stelling is namelijk dat hij niet weet dat de meeste leraren (> 50 %) op islamitische scholen gewoon Nederlanders zijn. Het aantal Nederlandse directeuren op islamitische scholen is 40 %.

Oow ja en de meerderheid van die leraren op die islamitische scholen is daarnaast ook nog een Christelijk.

Dat weet ik wel hoor, dat waren nog de beste.

super ick
24-04-11, 11:04
Over stigmatiseren gesproken.
Besmuikte vorm van racisme, net als superdick. Als een er zo is dan zijn ze allemaal zo.

Jij moet het goede voorbeeld geven?

Wil je mij er even buiten laten Joepsoep?

Als je wat te melden hebt richt je je maar tot mij. Niet tegen anderen, mij op het openbare forum als negatief voorbeeld stellen.
Vooral niet zonder onderbouwing je eigen onderbuik laten spreken.

( ) geschikt als moderator.
(x) ongeschikt als moderator.

super ick
24-04-11, 11:09
En op openbare scholen zitten veel islamitische leraren. Dat weet slinger.

Allemaal 'losse pols werk'.

Beweringen die niet onderbouwd zijn.

Volgens mij was er wel degelijk een probleem met slecht presterende islamitische scholen.

Ik ben ook fervent voorstander van afschaffing van islamitische scholen. Geen scheiding van kindertjes op basis van het geloof van de ouders.

Joesoef
24-04-11, 11:10
Wil je mij er even buiten laten Joepsoep?



Jouw quote:

Tegen wil en dank allerlei excuusallochtonen binnen halen.
Zag gisteren nog een Antiliaanse agente. Een reet als een sleepboot. Ze kwam amper vooruit.

Dan moet er gemarchandeerd worden met de regelmatige conditietest.



Genuanceerd?

John2
24-04-11, 11:10
Wil je mij er even buiten laten Joepsoep?

Als je wat te melden hebt richt je je maar tot mij. Niet tegen anderen, mij op het openbare forum als negatief voorbeeld stellen.
Vooral niet zonder onderbouwing je eigen onderbuik laten spreken.

( ) geschikt als moderator.
(x) ongeschikt als moderator.

Denk je dat hij dit begrijpt of dat het ook maar enigsinds help?

Hatert
24-04-11, 11:40
Dat weet ik wel hoor, dat waren nog de beste.

Dat lieg je.

Slinger
24-04-11, 12:06
Dat lieg je.

En ze werden vaak door het islamitische bestuur weggepest.

Hatert
24-04-11, 12:15
En ze werden vaak door het islamitische bestuur weggepest.

Leugen op leugen stapelen op paaszondag.

Pizzaman
24-04-11, 13:11
Dat is nu de logica van de domme man.

Door 1 artikel te plaatsen over een k4-pedo zou je dus volgens jouw logica kunnen rechtvaardeigen dat k4's geen leraar mogen worden.

Ik denk dat je het gewoon niet begrijpt. Het gaat hier om familiebanden.

Als je politieagent wil worden, was het tot nu toe zo dat je werd doorgelicht.
Wanneer je broer of ander naast familielid een grote crimineel was, was je niet geschikt.
Ter 'bevordering van een afspiegeling van de maatschappij' heeft men daar een tijdlang van af gezien.


Ik beweer simpelweg dat er heel veel mensen uit andere landen deze kant op komen,
omdat ze ook 'in hun eigen land' al niet deugden. Of denk jij dat alle professoren en dergelijke, die het in eigen land goed hebben,
naar NL emigreren?

Los daarvan, in relatie tot jouw K4-pedo opmerking, reken maar dat wie een broer heeft die voor dergelijke misdrijven bekend staat,
heeft overal een flink probleem. Stel je voor dat je de broer bent van Sander Vreeswijk,
volgens mij kan je de rest van je carriere wel vergeten. Laat staan dat je ook agent zou willen worden.

Discriminatie? Ik denk dat er meer speelt.

Pizzaman
24-04-11, 13:13
Jouw quote:

Tegen wil en dank allerlei excuusallochtonen binnen halen.
Zag gisteren nog een Antiliaanse agente. Een reet als een sleepboot. Ze kwam amper vooruit.

Dan moet er gemarchandeerd worden met de regelmatige conditietest.



Genuanceerd?

Moet je dit nuanceren dan. Ik heb het ook regelmatig gezien en mezelf dergelijke dingen afgevraagd.

OK hier dan de nuance: als er een deur ingebeukt moet worden of een verdachte in bedwang gehouden (gewoon er op gaan zitten) zou het van pas kunnen komen.

Hatert
24-04-11, 13:16
Ik denk dat je het gewoon niet begrijpt. Het gaat hier om familiebanden.

Als je politieagent wil worden, was het tot nu toe zo dat je werd doorgelicht.
Wanneer je broer of ander naast familielid een grote crimineel was, was je niet geschikt.
Ter 'bevordering van een afspiegeling van de maatschappij' heeft men daar een tijdlang van af gezien.


Ik beweer simpelweg dat er heel veel mensen uit andere landen deze kant op komen,
omdat ze ook 'in hun eigen land' al niet deugden. Of denk jij dat alle professoren en dergelijke, die het in eigen land goed hebben,
naar NL emigreren?

Los daarvan, in relatie tot jouw K4-pedo opmerking, reken maar dat wie een broer heeft die voor dergelijke misdrijven bekend staat,
heeft overal een flink probleem. Stel je voor dat je de broer bent van Sander Vreeswijk,
volgens mij kan je de rest van je carriere wel vergeten. Laat staan dat je ook agent zou willen worden.

Discriminatie? Ik denk dat er meer speelt.

Dit is domheid op domheid stapelen om racisme goed te praten.. Zoveel domheid dat ik niet eens de moeite neem om er inhoudelijk op in te gaan.

miss-alhoeceima
24-04-11, 13:16
wat bedoel je er mee zegma islamitische leerkrachten hahahahhahah kifach over wa hebb jullie da ik will ok mee doen met jullie maar eers meer info aub
xxxx miss alhoeceima

Hatert
24-04-11, 13:23
wat bedoel je er mee zegma islamitische leerkrachten hahahahhahah kifach over wa hebb jullie da ik will ok mee doen met jullie maar eers meer info aub
xxxx miss alhoeceima

Beter blijf je er buiten. Je hebt hier te maken met van die oude gemene achterbakse schijnheilige vieze Nederlanders.

Pizzaman
24-04-11, 13:28
Beter blijf je er buiten. Je hebt hier te maken met van die oude gemene achterbakse schijnheilige vieze Nederlanders.

Jij bent gewoon bang dat er een normale moslim hier bhinnenhuppelt en jou er op wijst dat je fout bezig bent.
Bovendien nog een vrouw ook, joh dat zou helemaal een ramp zijn een vrouw die jouw ongelijk aantoont. :hihi:

mark61
24-04-11, 15:24
Afijn, die politie dus. Wat doe je eraan. I wonder. Als je ze bestraft wil er helemaal niemand meer bij de politie. Niet bestraffen kan ook niet.

Slinger
24-04-11, 15:27
wat bedoel je er mee zegma islamitische leerkrachten hahahahhahah kifach over wa hebb jullie da ik will ok mee doen met jullie maar eers meer info aub
xxxx miss alhoeceima

Kijk, daar heb je nog al zo'n student van een islamitische school.

John2
24-04-11, 15:50
Beter blijf je er buiten. Je hebt hier te maken met van die oude gemene achterbakse schijnheilige vieze Nederlanders.
Die op de schouders staan van een oude gemene achterbakse schijnheilige vieze Moslim, om zo niet te verdrinken in de gal die hatert spuwt.:ego:

Joesoef
24-04-11, 16:15
Kijk, daar heb je nog al zo'n student van een islamitische school.


Kik je daar op, pesten?
Gepost via http://m.maroc.nl

John2
24-04-11, 16:20
Kik je daar op, pesten?
Gepost via http://m.maroc.nl

Ik beroep me op mijn zwijgrecht.
Gepost via http://m.maroc.nl

Eric de Blois
24-04-11, 16:25
Tegen wil en dank allerlei excuusallochtonen binnen halen.
Zag gisteren nog een Antiliaanse agente. Een reet als een sleepboot. Ze kwam amper vooruit.

Dan moet er gemarchandeerd worden met de regelmatige conditietest.

Als de politie een afspiegeling van de bevolking zou moeten zijn kunnen ze ook wel drugsverslaafden en loverboy's aannemen.

Het moet er om gaan dat de politie berekend is op haar taak. Selecteren van peroneel moet gebeuren louter op grond van geschiktheid. Tegenwoordig is vooral de kleur belangrijk, daar moet al het andere voor wijken. Als het maar de juiste kleur heeft. Dat wekt natuuurlijk irritatie bij het personeel dat wél geschikt is. De overheid bevoordeeld mensen op grond van afkomst en huidskleur. Het gevolg is dan dat van gekleurde collega's wordt veronderstelt dat deze bevoordeeld zijn tijdens de 'selectie'.

Joesoef
24-04-11, 16:27
Ik beroep me op mijn zwijgrecht.
Gepost via http://m.maroc.nl



De vraag was aan slinger en serieus.
Gepost via http://m.maroc.nl

mark61
24-04-11, 16:31
Ik nog een poging doen tot ontopic zijn, maar daar zit niemand op te wachten. Waar het wel over gaat, beats me :hihi:

mark61
24-04-11, 16:32
Tegenwoordig is vooral de kleur belangrijk, daar moet al het andere voor wijken. Als het maar de juiste kleur heeft.

Zozo. En dat weet jij allemaal te melden vanuit Zuidwest Chili. Chapeau.

Eric de Blois
24-04-11, 16:39
Zozo. En dat weet jij allemaal te melden vanuit Zuidwest Chili. Chapeau.

We zijn hier in het achterlijke chili ook aangesloten op het internet.

In de jaren '90 toen ik nog in nederland woonde, was het al heel normaal op kleur te selecteren bij de overheid. Zo werden bij de politie mensen die niet de juiste kleur hadden niet serieus meegenomen in de selectie. Dat gebeurd nu nog steeds.

super ick
24-04-11, 17:32
Jouw quote:

Tegen wil en dank allerlei excuusallochtonen binnen halen.
Zag gisteren nog een Antiliaanse agente. Een reet als een sleepboot. Ze kwam amper vooruit.

Dan moet er gemarchandeerd worden met de regelmatige conditietest.



Genuanceerd?

Ik heb er zelf met mijn neus bovenop gezeten. Die Antilliaanse is maar 1 voorbeeld. Ik heb er zoveel.

Bij gelijke geschiktheid gaat niet op. Quota moesten er gehaald worden.
Waarom zou ik dat moeten nuanceren op uitgerekend dit forum waar een ander ongestoord zijn gang kan gaan omdat de heren het onderling niet eens zijn over de aanpak?

Joesoef
24-04-11, 17:53
Ik heb er zelf met mijn neus bovenop gezeten. Die Antilliaanse is maar 1 voorbeeld. Ik heb er zoveel.

Bij gelijke geschiktheid gaat niet op. Quota moesten er gehaald worden.


Vervolgens ga je maar boos worden op degene die aan het werk gaat.

Hatert
24-04-11, 18:15
SJORS EN SJIMMIE BIJ DE POLITIE - 8 APRIL 2007


INSTITUTIONELE DISCRIMINATIE OORZAAK VOORTIJDIG VERTREK ALLOCHTONE AGENTEN

Bij de Nederlandse politie is sprake van ’institutionele discriminatie’ en die verklaart de grote uitstroom van allochtone agenten. Dat zegt hoofdcommissaris Bert Poelert namens de Raad van Hoofdcommissarissen in de ZEMBLA-aflevering ‘Sjors en Sjimmie bij de politie.’ Poelert wil een groot onderzoek naar de reden van het vertrek en het gebrek aan carrièreperspectief van allochtone agenten.

Poelert stelt in ‘ZEMBLA’ dat de loopbaanplanning bij de politie niet altijd even aantrekkelijk is voor allochtonen. Hij vindt dat de korpsen meer haast moeten maken met het verbeteren van gedrag in de politieorganisatie. De hoofdcommissaris - directeur van het landelijke expertisecentrum diversiteit (LECD) bij de Nederlandse politie - pleit voor een ‘cultuuraudit.’ Dit onderzoek moet de obstakels opheffen voor allochtone agenten om promotie te maken. Vorige maand bleek uit een onderzoek, in opdracht van de Politieacademie, dat maar liefst één op de vijf agenten uit onvrede overweegt het korps te verlaten.

‘ZEMBLA’ spreekt met oud-agenten die vertellen waarom ze zich niet thuis voelden bij de politie. Uit de meest recente cijfers van het ministerie van Binnenlandse Zaken blijkt dat het aantal allochtone leidinggevenden in de afgelopen tien jaar vrijwel nihil is gebleven. Op dit moment is er in heel Nederland nog maar één commissaris en één plaatsvervangend korpschef van allochtone afkomst. Gebrek aan carrièreperspectief is voor de meeste Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse agenten reden om het bijltje erbij neer te gooien en om op zoek te gaan naar een baan buiten de politie.


Kijk de uitzending:

http://gemi.st/4368854

(leen)
24-04-11, 19:11
Het probleem wordt al minder ernstige.


Live news



23/04/2011 12:23

Antwerpse politie nuanceert slecht racismerapport

(Belga) De lokale politie van Antwerpen erkent de problemen rond racisme die zaterdag werden geschetst in De Morgen. Ze betreurt echter dat er verklaringen van enkelingen werden uitgelicht ten nadele van de algemene cijfers die eind maart werden gepresenteerd door de politie zelf.



De Antwerpse politie kwam drie weken geleden zelf naar buiten met een intern diversiteitsonderzoek, waaruit onder meer bleek dat 85 procent van de ondervraagde medewerkers van allochtone origine het gevoel hebben zich dubbel te moeten bewijzen tijdens hun job. Zeventig procent van hun autochtone collega's bleek dan weer van mening dat zij hun job deels kregen dankzij hun huidskleur. Toch beschouwt 75 procent hun medewerkers met een allochtone achtergrond als een pluspunt voor het korps. Er werd ook geen algemeen racistisch klimaat gerapporteerd. Dat er nu kritiek komt door middel van enkele getuigenissen, betreurt de politie. "We zijn het eerste korps dat, na bepaalde signalen te hebben ontvangen, zelf een onderzoek voert naar deze problematiek en ermee naar buiten komt. Het is jammer dat dat nu op deze manier tegen ons wordt gebruikt", aldus woordvoerster Veerle De Vries zaterdag. De politie herhaalde ook dat ze de problemen die uit het onderzoek bleken, wil aanpakken. Er wordt intern overlegd over verschillende initiatieven. De politie spiegelt de huidige situatie aan die van vrouwen in het korps tijdens de jaren '70 en '80. "Toen waren er intern ook heel wat problemen, maar intussen is hun aanwezigheid wel de normaalste zaak van de wereld geworden", aldus nog De Vries. (MUA)

Pizzaman
25-04-11, 12:07
Poelert stelt in ‘ZEMBLA’ dat de loopbaanplanning bij de politie niet altijd even aantrekkelijk is voor allochtonen.

Voor autochtonen ook niet.

Wat is tegenwoordig een politieman (/vrouw)?
Je status: boete-inner, soort belastinggaarder die de burgers lastig valt en het quotum moet halen;
Je taak: in plaats van boeven vangen, vooral lange dagen maken met administratieve prut;
Je salaris: volkomen klote, beneden de maat;
Je risico: voor je kop geschoten te worden omdat je eerst vijf formulieren moet invullen voor je je pistool mag trekken;
Het respect: allang het raam uit 'daar gaat weer zo'n lul (m/v)'...

Conclusie: een echte vent (m/v) wordt geen agent :ego:

super ick
25-04-11, 14:14
Vervolgens ga je maar boos worden op degene die aan het werk gaat.

Hoe kom je daar nu bij? Ik geef af op het systeem niet op de mensen persoonlijk. Als die vrouw het leuk werk vind en zij wordt aangenomen heeft ze groot gelijk.

Vreemde conclusies trek jij.

Mothership
26-04-11, 00:55
Tegen wil en dank allerlei excuusallochtonen binnen halen.
Zag gisteren nog een Antiliaanse agente. Een reet als een sleepboot. Ze kwam amper vooruit.

Dan moet er gemarchandeerd worden met de regelmatige conditietest.

Men mag een waarschuwing gaan afgeven bij dit soort replies. Ik heb kramp van een half uur durende lachstuip.

Geweldig, ik zie het al helemaal voor me :boogjes:

Pizzaman
26-04-11, 08:09
Hoe kom je daar nu bij? Ik geef af op het systeem niet op de mensen persoonlijk. Als die vrouw het leuk werk vind en zij wordt aangenomen heeft ze groot gelijk.

Vreemde conclusies trek jij.

Doet ie inderdaad.

Natuurlijk heeft die sleepboot... eeh... mevrouw gelijk als ze dat werk kan krijgen dat ze het aanpakt.
Je afvragen of het voldoet is vers 2. Ik vraag me ook af of zo'n 'sleepboot' de normen haalt.
Oftewel of ik als burger daar voldoende snelheid van mag verwachten, en ik vrees van niet.

Hetzelfde als je een blinde politieman met een pistool zit lopen.
Niet de schuld van die blinde, groot gelijk , maar de effectiviteit valt te betwijfelen.

:rolleyes:

super ick
26-04-11, 09:25
Men mag een waarschuwing gaan afgeven bij dit soort replies. Ik heb kramp van een half uur durende lachstuip.

Geweldig, ik zie het al helemaal voor me :boogjes:


Aha je hebt ze ook langs zien waggelen?

Inmiddels heb ik er al weer een waarschuwend vingertje voor gekregen hoor. Voldoet niet aan de hoge morele standaard van onze Joezoef.