PDA

Bekijk Volledige Versie : Stormloop op het heilig vuur



Marsipulami
23-04-11, 20:39
http://www.deredactie.be/permalink/1.1009148

TonH
23-04-11, 20:45
http://www.deredactie.be/permalink/1.1009148

En met dat vuur steken wij over een uur en 15 minuten onze kaarsen aan, lopen met de brandende kaars naar huis, maken een roetkruis boven de deur en breken het vasten met ingewanden soep, om morgenochtend te beginnen met het grillen van een lam en samen met vrienden en familie wordt die dan genuttigd.

Mooie tradities.

Kalo Pascha, kali anastesi voor allen!

Slinger
23-04-11, 20:47
http://www.deredactie.be/permalink/1.1009148

Mooi!

rbn
23-04-11, 20:50
heidense taferelen

Slinger
23-04-11, 20:53
heidense taferelen

Typisch islamitische reactie.

rbn
23-04-11, 21:02
Typisch islamitische reactie.

zelfs een kleuter weet dat het paasvuur een gekerstend heidens voorjaarsritueel is..

Slinger
23-04-11, 21:09
zelfs een kleuter weet dat het paasvuur een gekerstend heidens voorjaarsritueel is..

Jullie kunnen het, zoals gebruikelijk weer niet laten om je met het christelijk geloof te bemoeien. Nou, ik heb er ook nog wel één: zelfs een kleuter weet dat de islamitische halve maan van de maangod afkomstig is.

rbn
23-04-11, 21:14
Jullie kunnen het, zoals gebruikelijk weer niet laten om je met het christelijk geloof te bemoeien. Nou, ik heb er ook nog wel één: zelfs een kleuter weet dat de islamitische halve maan van de maangod afkomstig is.

probeer ontopic te blijven.. het gaat niet over mijn persoonlijke geloofsovertuiging in de islaam, noch over islamitische symbolen.. het onderwerp betreft het paasvuur..

Slinger
23-04-11, 21:16
probeer ontopic te blijven.. het gaat niet over mijn persoonlijke geloofsovertuing in de islaam, noch over islamitische symbolen.. het onderwerp betreft het paasvuur..

Nou, jij begon over heidense gebruiken, dus daar pas ik me op aan. Binnen de islam kunnen we het ook nog hebben over de kaäba.

rbn
23-04-11, 21:24
Nou, jij begon over heidense gebruiken, dus daar pas ik me op aan. Binnen de islam kunnen we het ook nog hebben over de kaäba.

ik begon niet over heidense gebruiken.. daar kwam marsipulami mee aanzetten door een filmpje te linken over het paasvuur..
heb je verder nog iets te zeggen over dit voorjaarsritueel of interesseert het paasvuur je verder geen moer?

Slinger
23-04-11, 21:28
ik begon niet over heidense gebruiken.. daar kwam marsipulami mee aanzetten door een filmpje te linken over het paasvuur..
heb je verder nog iets te zeggen over dit voorjaarsritueel of interesseert het paasvuur je verder geen moer?

Dat het een perfect symbool is van de aanwezigheid van God binnen het christelijk geloof.

Had je daar verder nog bezwaren tegen?

rbn
23-04-11, 21:39
Dat het een perfect symbool is van de aanwezigheid van God binnen het christelijk geloof.


ben jij dan grieks-orthodox?

H.P.Pas
23-04-11, 21:40
heidense taferelen

Geen paniek. Bijtijds steentjes naar de Saitaan gooien, dan kan je niets gebeuren.

Slinger
23-04-11, 21:43
ben jij dan grieks-orthodox?

Nee, hoe zo? Het komt meerdere malen in de Bijbel voor, zowel in het Oude als het Nieuwe testament.

Slinger
23-04-11, 21:43
Geen paniek. Bijtijds steentjes naar de Saitaan gooien, dan kan je niets gebeuren.

Dit vind ik wel een sterke..

rbn
23-04-11, 22:31
Nee, hoe zo? Het komt meerdere malen in de Bijbel voor, zowel in het Oude als het Nieuwe testament.

het ritueel van het wonder van het heilige vuur is zo te zien een specifiek grieks-orthodox gebruik waarvan jij stelt dat het een perfect symbool is van de aanwezigheid van god binnen het christelijk geloof.. dan ben je blijkbaar grieks-orthodox..

rbn
23-04-11, 22:33
Geen paniek.


hoezo zou ik paniek moeten hebben? paniek om wat?

H.P.Pas
23-04-11, 22:49
hoezo zou ik paniek moeten hebben?

Hoezo zou je steentjes naar de Saitaan gooien ?

rbn
23-04-11, 23:35
Hoezo zou je steentjes naar de Saitaan gooien ?

ik gooi geen steentjes..

nogmaals: hoezo zou ik paniek moeten hebben? paniek om wat?

H.P.Pas
23-04-11, 23:52
ik gooi geen steentjes..



Tijdens de hadj, de jaarlijkse bedevaart naar Mekka van de moslims, stenigen de aanwezige moslims symbolisch de duivel tijdens de jamrah door 49 of 70 steentjes te werpen naar drie zuilen die op de plek staan waar de duivel ooit aan Abraham verscheen.

rbn
24-04-11, 00:17
Tijdens de hadj, de jaarlijkse bedevaart naar Mekka van de moslims, stenigen de aanwezige moslims symbolisch de duivel tijdens de jamrah door 49 of 70 steentjes te werpen naar drie zuilen die op de plek staan waar de duivel ooit aan Abraham verscheen.


nogmaals: ik gooi geen steentjes..
nogmaals: hoezo zou ik paniek moeten hebben? paniek om wat?

John2
24-04-11, 00:40
En met dat vuur steken wij over een uur en 15 minuten onze kaarsen aan, lopen met de brandende kaars naar huis, maken een roetkruis boven de deur en breken het vasten met ingewanden soep, om morgenochtend te beginnen met het grillen van een lam en samen met vrienden en familie wordt die dan genuttigd.

Mooie tradities.

Kalo Pascha, kali anastesi voor allen!
Kalo Pascha Ton


heidense taferelen
Hoezo heidense taferelen, een paasbaken heeft slechts één betekenis.

Slinger
24-04-11, 08:43
het ritueel van het wonder van het heilige vuur is zo te zien een specifiek grieks-orthodox gebruik waarvan jij stelt dat het een perfect symbool is van de aanwezigheid van god binnen het christelijk geloof.. dan ben je blijkbaar grieks-orthodox..

Ja, ik vind het een mooi symbool. De (grieks-)orthodoxen hebben veel gebruiken die mooi vind. Nee ik ben niet grieks-orthodox. Het symbool van het vuur is overigens een algemeen christelijk symbool, zoals ik al zei.

Slinger
24-04-11, 08:44
nogmaals: ik gooi geen steentjes..
nogmaals: hoezo zou ik paniek moeten hebben? paniek om wat?

Je geloofsgenoten doen het wel, als ze op bedevaart in Mekka staan.

Je paniekeert blijkbaar om vermeende heidense gebruiken in het christendom.

knuppeltje
24-04-11, 08:49
Het heilige vuur brand nog steeds in de vrome gelovigen zie ik.

BlackBox
24-04-11, 09:46
anastesi voor allen!
Welja, anasthesie voor recreatieve doeleinden op kosten van de EU.
Alsof het EU-geld tot aan de plinten reikt.

BlackBox
24-04-11, 09:51
probeer ontopic te blijven.. het gaat niet over mijn persoonlijke geloofsovertuiging in de islaam, noch over islamitische symbolen.. het onderwerp betreft het paasvuur..
Het vuur staat met de Heilige Geest voor de zich herhalende herrijzenis van de mens in zichzelf tijdens de reis van het leven:

Ik doop u wel met water tot bekering; maar Die na mij komt, is sterker dan ik, Wiens schoenen ik niet waardig ben Hem na te dragen; Die zal u met den Heiligen Geest en met vuur dopen. (Mat 3:11)

Zo antwoordde Johannes aan allen, zeggende: Ik doop u wel met water; maar Hij komt, Die sterker is dan ik, Wien ik niet waardig ben den riem van Zijn schoenen te ontbinden; Deze zal u dopen met den Heiligen Geest en met vuur; (Luk. 3:16)
Anders gezegd: niet 'reborn Christian' maar 'for ever rebirthing Christian'.
Voor een toelichting op de 2 andere "samenstellende delen" van de zogenoemde triniteit:

http://www.maroc.nl/index.php?jfile=showthread.php?t=328402&option=com_jfusion&Itemid=472

of

http://www.maroc.nl/forums/islam-en-meer/328402-key-christ.html

rbn
24-04-11, 11:18
Ja, ik vind het een mooi symbool. De (grieks-)orthodoxen hebben veel gebruiken die mooi vind. Nee ik ben niet grieks-orthodox. Het symbool van het vuur is overigens een algemeen christelijk symbool, zoals ik al zei.

protestanten geloven toch niet in dit wonder van het heilige vuur? hoe kun je het dan een perfect symbool vinden?

heb je een bron waaruit blijkt dat het paasvuur in z'n algemeenheid een symbool is van de aanwezigheid van god binnen het christelijk geloof?

"In het midden van de 17de eeuw klaagden (http://www.paasvuur.nl/) dominees over “de ongeregeldheit der schandelicke ende ergerlicke paeschvuyren”.
blijkbaar had dit gekerstend voorjaarsritueel niet altijd zo'n goede naam binnen het christendom en werd het niet persé als een perfect symbool gezien van god's aanwezigheid binnen het geloof..

rbn
24-04-11, 11:23
Je geloofsgenoten doen het wel, als ze op bedevaart in Mekka staan.

Je paniekeert blijkbaar om vermeende heidense gebruiken in het christendom.

het is mischien maar beter ja als jij namens h.p.pas antwoord geeft want h.p.pas blijkt weer eens niet in staat om te communiceren.. hij stagneert bij irrelevante monoloogjes over steentje gooien..

hoezo zou ik blijkbaar paniekeren om een heidens voorjaarsritueel binnen het christendom?

rbn
24-04-11, 11:28
Het vuur staat met de Heilige Geest voor de zich herhalende herrijzenis van de mens in zichzelf tijdens de reis van het leven:

Ik doop u wel met water tot bekering; maar Die na mij komt, is sterker dan ik, Wiens schoenen ik niet waardig ben Hem na te dragen; Die zal u met den Heiligen Geest en met vuur dopen. (Mat 3:11)

Zo antwoordde Johannes aan allen, zeggende: Ik doop u wel met water; maar Hij komt, Die sterker is dan ik, Wien ik niet waardig ben den riem van Zijn schoenen te ontbinden; Deze zal u dopen met den Heiligen Geest en met vuur; (Luk. 3:16)
Anders gezegd: niet 'reborn Christian' maar 'for ever rebirthing Christian'.
Voor een toelichting op de 2 andere "samenstellende delen" van de zogenoemde triniteit:

http://www.maroc.nl/index.php?jfile=showthread.php?t=328402&option=com_jfusion&Itemid=472

of

http://www.maroc.nl/forums/islam-en-meer/328402-key-christ.html

bedankt.. heb je mischien echter een wat explicieter voorbeeld wat direct betrekking heeft op het ritueel rond het paasvuur?

H.P.Pas
24-04-11, 11:31
h.p.pas blijkt weer eens niet in staat om te communiceren..

De Martelgang van Gekke Henkie.
Je hebt het er maar moeilijk mee.

rbn
24-04-11, 11:46
De Martelgang van Gekke Henkie.
Je hebt het er maar moeilijk mee.

je komt niet verder dan autistische monoloogjes.. communiceren is nu eenmaal teveel van je gevraagd aangezien het hele concept van antwoord geven op een vraag je volslagen vreemd is..

valt iniedergeval nog mee dat je niet echolalisch duitstalige wandtegeltjes staat op te dreunen..

Slinger
24-04-11, 11:58
protestanten geloven toch niet in dit wonder van het heilige vuur? hoe kun je het dan een perfect symbool vinden?

heb je een bron waaruit blijkt dat het paasvuur in z'n algemeenheid een symbool is van de aanwezigheid van god binnen het christelijk geloof?

"In het midden van de 17de eeuw klaagden (http://www.paasvuur.nl/) dominees over “de ongeregeldheit der schandelicke ende ergerlicke paeschvuyren”.
blijkbaar had dit gekerstend voorjaarsritueel niet altijd zo'n goede naam binnen het christendom en werd het niet persé als een perfect symbool gezien van god's aanwezigheid binnen het geloof..

Je leest helemaal niet wat ik hierboven schreef. Ik heb geen zin in discussiëren met personen die gekke henkie spelen.

rbn
24-04-11, 12:20
Je leest helemaal niet wat ik hierboven schreef.

jouw vorige opmerking over de symboliek van vuur in het christendom is me te vaag en te algemeen.. het gaat me specifiek om het paasvuur waarvan jij stelde dat het een perfect symbool is van gods aanwezigheid binnen het geloof.. waarschijnlijk bedoel je daar niet het ritueel van het wonder van het heilige vuur mee uit de grieks-orthodoxe kerk want je bent naar eigen zeggen niet grieks-orthodox maar protestants en protestanten hebben het niet zo op vermeende wonderen en doen zelf niet aan dit specifieke heilige vuur ritueel.. welnu, een wonder waar je zelf niet in gelooft en een ritueel die je zelf niet uitvoert kun je dan ook niet als een perfect symbool omschrijven.. kortom, je hebt het vermoedelijk dan over het paasvuur in z'n algemeenheid waar wel protestanten aan deelnemen.. van dit heidense paasvuur vind je blijkbaar dat het een perfect symbool is van god's aanwezigheid in het christelijke geloof.. vandaar mijn eerdere vraag of je een bron hebt waaruit blijkt dat het paasvuur in z'n algemeenheid een symbool is van de aanwezigheid van god binnen het christelijk geloof..


Ik heb geen zin in discussiëren met personen die gekke henkie spelen.

dan maak je maar zin.. jij kwam hier immers zelf aanzetten dat het paasvuur een perfect symbool is van god's aanwezigheid binnen het christelijke geloof.. deze symboliek is mij echter niet bekend en kan het ook niet terugvinden op het internet.. dan ben ik benieuwd waar jij je op baseert..

Slinger
24-04-11, 12:23
jouw vorige opmerking over de symboliek van vuur in het christendom is me te vaag en te algemeen.. het gaat me specifiek om het paasvuur waarvan jij stelde dat het een perfect symbool is van gods aanwezigheid binnen het geloof.. waarschijnlijk bedoel je daar niet het ritueel van het wonder van het heilige vuur mee uit de grieks-orthodoxe kerk want je bent naar eigen zeggen niet grieks-orthodox maar protestants en protestanten hebben het niet zo op vermeende wonderen en doen zelf niet aan dit specifieke heilige vuur ritueel.. welnu, een wonder waar je zelf niet in gelooft en een ritueel die je zelf niet uitvoert kun je dan ook niet als een perfect symbool omschrijven.. kortom, je hebt het vermoedelijk dan over het paasvuur in z'n algemeenheid waar wel protestanten aan deelnemen.. van dit heidense paasvuur vind je blijkbaar dat het een perfect symbool is van god's aanwezigheid in het christelijke geloof.. vandaar mijn eerdere vraag of je een bron hebt waaruit blijkt dat het paasvuur in z'n algemeenheid een symbool is van de aanwezigheid van god binnen het christelijk geloof..



dan maak je maar zin.. jij kwam hier immers zelf aanzetten dat het paasvuur een perfect symbool is van god's aanwezigheid binnen het christelijke geloof.. deze symboliek is mij echter niet bekend en kan het ook niet terugvinden op het internet.. dan ben ik benieuwd waar jij je op baseert..


Lees de Bijbel en verder:

:zwaai:

John2
24-04-11, 12:32
bedankt.. heb je mischien echter een wat explicieter voorbeeld wat direct betrekking heeft op het ritueel rond het paasvuur?
Je maakt een fout door twee traditie's door elkaar te halen.

Één je hebt een baken van vuur die vroeger bij de boeren werden gebruikt om na de winter aan te geven dat alles goed was, ook werd er vroeger bakens van vuur gebruikt om de kwade geesten te verdrijven, hier in Twente ging het dan om de "witte wieven"en de "helle hond".
Twee is er een paasvuur, in de kerk wordt er een vuur ontstoken die wordt gezegend en waarmee de "paaskaars" wordt aangestoken als het licht in de duisternis bij een wedergeboorte, dit is afgelopen nacht gebeurd.
Als het goed is wordt er van deze vuren vanuit de kerken de paasbakens ontstoken als teken van de opstanding van Jezus, maar ook worden er nog bakens ontstoken uit traditie van de oude boeren, die samenvalt met het paasfeest.

rbn
24-04-11, 12:39
Lees de Bijbel en verder:

:zwaai:

in de bijbel staat niks over het heidense paasvuur..
probeerde jij hier opzettelijk desinformatie te plaatsen over de symboliek van het paasvuur?
zo ja, waarom dan?.. zo nee, waarom geef je dan niet een bron die jouw eerdere opmerking over de symboliek van het paasvuur onderschrijft? (en met bron bedoel ik niet de vage verwijzing 'lees de bijbel')

John2
24-04-11, 13:00
in de bijbel staat niks over het heidense paasvuur..
probeerde jij hier opzettelijk desinformatie te plaatsen over de symboliek van het paasvuur?
zo ja, waarom dan?.. zo nee, waarom geef je dan niet een bron die jouw eerdere opmerking over de symboliek van het paasvuur onderschrijft? (en met bron bedoel ik niet de vage verwijzing 'lees de bijbel')

Nee natuurlijk staat er in de bijbel niets over het heidense paasvuur, omdat het heidense paasvuur dat overigens niet heidens is, maar een vuur voor veiligheid en bescherming, immers vuur beschermde de mens tegen wilde dieren, maar ook tegen kou.
In de Bijbel staat vuur symbool voor de nabijheid van God. Op Pinksteren (Handelingen van de Apostelen 2:1-13) stortte de Heilige Geest zich uit over de gelovigen: "Op hun hoofden vertoonden zich tongen als van vuur". En in het Oude Testament toont God zich aan Mozes middels een brandende struik: "Mozes zag dat de struik in brand stond en toch niet door het vuur werd verteerd" (Exodus 3:2).

Hatert
24-04-11, 13:17
Nee natuurlijk staat er in de bijbel niets over het heidense paasvuur, omdat het heidense paasvuur dat overigens niet heidens is, maar een vuur voor veiligheid en bescherming, immers vuur beschermde de mens tegen wilde dieren, maar ook tegen kou.
In de Bijbel staat vuur symbool voor de nabijheid van God. Op Pinksteren (Handelingen van de Apostelen 2:1-13) stortte de Heilige Geest zich uit over de gelovigen: "Op hun hoofden vertoonden zich tongen als van vuur". En in het Oude Testament toont God zich aan Mozes middels een brandende struik: "Mozes zag dat de struik in brand stond en toch niet door het vuur werd verteerd" (Exodus 3:2).

Gaat toch weg man met je duimzuigerij. Je zit weer te zwetsen.

John2
24-04-11, 14:02
Gaat toch weg man met je duimzuigerij. Je zit weer te zwetsen.

Lijd jij ook al aan het papagaaisyndroom?
http://odoorn.net/paasvuur.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spookdier
http://nl.wikipedia.org/wiki/Witte_wieven

Joesoef
24-04-11, 14:17
Paasvuur is bijgeloof/ heidens/ volkstraditie. Maar even nagevraagd bij de hervormden.

Paasvuur is niets meer/ minder dan het verbranden van snoeiafval.

Fulanadetal
24-04-11, 14:21
Nee natuurlijk staat er in de bijbel niets over het heidense paasvuur, omdat het heidense paasvuur dat overigens niet heidens is, maar een vuur voor veiligheid en bescherming, immers vuur beschermde de mens tegen wilde dieren, maar ook tegen kou.
In de Bijbel staat vuur symbool voor de nabijheid van God. Op Pinksteren (Handelingen van de Apostelen 2:1-13) stortte de Heilige Geest zich uit over de gelovigen: "Op hun hoofden vertoonden zich tongen als van vuur". En in het Oude Testament toont God zich aan Mozes middels een brandende struik: "Mozes zag dat de struik in brand stond en toch niet door het vuur werd verteerd" (Exodus 3:2).

Ja inderdaad. Het vuur wordt in de liturgie ook nog gesymboliseerd door de kleur rood op het altaar.

Op Goede Vrijdag, als we het verhaal over het lijden en sterven van Jezus Christus hebben gedeeld, wordt de Paaskaars gedoofd. Dat is het enige moment van het jaar dat we dit doen. In stilte gaan we dan uiteen. In gedachten bezig met het lijden van de Heer en het lijden van de hele schepping nu.

Tijdens de Paaswake op Stille Zaterdag komen we weer bijeen, in de voorhof van de kerk. Het is er helemaal donker, op een paasvuur na. (veilig in een bak met een gelbrandstof). We lezen het blijde nieuws van de opstanding van de Heer, en de nieuwe Paaskaars, die het hele jaar in alle diensten zal branden, wordt aan het vuur aangestoken. De voorganger steekt aan de paaskaars een kleine kaars aan, en geeft het vuur door aan de volgende persoon met een kaars, en zo verspreidt het licht zich onder alle aanwezigen. Als het helemaal licht is geworden door het licht van alle kaarsen trekken we vrolijk zingend de kerk in. Veel meer dan Kerst is dit het ware hart van ons geloof.

Wij vormen een protestantse kerkgemeenschap.

Fulanadetal
24-04-11, 14:25
Paasvuur is bijgeloof/ heidens/ volkstraditie. Maar even nagevraagd bij de hervormden.

Paasvuur is niets meer/ minder dan het verbranden van snoeiafval.

Hervormden, zijn die er nog dan?
De laatste keer dat ik keek waren wij gedeformeerden en vervormden opgegaan in de Protestantse Kerk Nederland (1 mei 2004).

Misschien bedoel je een Hersteld Hervormde?

Joesoef
24-04-11, 14:26
Over God en vuur gesproken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fire_temple
http://en.wikipedia.org/wiki/Zoroastrianism


Doen ze in Iran overigens niet moeilijk over. Tegendeel.

Joesoef
24-04-11, 14:28
Hervormden, zijn die er nog dan?
De laatste keer dat ik keek waren wij gedeformeerden en vervormden opgegaan in de Protestantse Kerk Nederland (1 mei 2004).

Misschien bedoel je een Hersteld Hervormde?

Gouda loopt wat achter. Niet veel, wel wat. Leuk dorp overigens.

Hatert
24-04-11, 14:33
Lijd jij ook al aan het papagaaisyndroom?
http://odoorn.net/paasvuur.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spookdier
http://nl.wikipedia.org/wiki/Witte_wieven

Jij verzint verhaaltjes. geen van die linken, ik heb ze allemaal gelezen ondersteunt je duimzuigerij over jouw versie van het paasvuur:

Nee natuurlijk staat er in de bijbel niets over het heidense paasvuur, omdat het heidense paasvuur dat overigens niet heidens is, maar een vuur voor veiligheid en bescherming, immers vuur beschermde de mens tegen wilde dieren, maar ook tegen kou.

Het heidense paasvuur wordt helemaal niet onstoken met de bovenstaande duimzuigerij.

Fulanadetal
24-04-11, 14:33
Gouda loopt wat achter. Niet veel, wel wat. Leuk dorp overigens.

Ah, Gouda, ok. Ja best aardig. En daar hebben ze dan weer kaarsjesavond.

John2
24-04-11, 14:54
Paasvuur is bijgeloof/ heidens/ volkstraditie. Maar even nagevraagd bij de hervormden.
Paasvuur is niets meer/ minder dan het verbranden van snoeiafval.
Boel shit Joesoef, dat alleen het snoeiafval mag worden verbrand is door de milieu eisen, verder is het paasvuur door traditie een heiligsymbool, sterker nog een Christelijk gebeuren die door alle stromingen binnen het Christelijk geloof worden gedragen, van Protestant via (Rooms)Katholiek tot het Orthodoxe geloof.


=Fulanadetal;4669458]Ja inderdaad. Het vuur wordt in de liturgie ook nog gesymboliseerd door de kleur rood op het altaar.
Op Goede Vrijdag, als we het verhaal over het lijden en sterven van Jezus Christus hebben gedeeld, wordt de Paaskaars gedoofd. Dat is het enige moment van het jaar dat we dit doen. In stilte gaan we dan uiteen. In gedachten bezig met het lijden van de Heer en het lijden van de hele schepping nu.
Inderdaad Fulanadetal, bij ons worden er dan ook nog 5 nagels gestoken in de kaars als symbool voor het lijden van Jezus.


Tijdens de Paaswake op Stille Zaterdag komen we weer bijeen, in de voorhof van de kerk. Het is er helemaal donker, op een paasvuur na. (veilig in een bak met een gelbrandstof). We lezen het blijde nieuws van de opstanding van de Heer, en de nieuwe Paaskaars, die het hele jaar in alle diensten zal branden, wordt aan het vuur aangestoken. De voorganger steekt aan de paaskaars een kleine kaars aan, en geeft het vuur door aan de volgende persoon met een kaars, en zo verspreidt het licht zich onder alle aanwezigen. Als het helemaal licht is geworden door het licht van alle kaarsen trekken we vrolijk zingend de kerk in.
Netjes het gebruik van gel, nee wij waren dan meer ondeugend door hout te gebruiken in ons licht en gezamelijk te eten.


Veel meer dan Kerst is dit het ware hart van ons geloof.
Het toont ook meer de kracht van God, de macht over leven en dood.


Wij vormen een protestantse kerkgemeenschap.
Wij een Russisch Orthodox.

mark61
24-04-11, 14:55
zelfs een kleuter weet dat het paasvuur een gekerstend heidens voorjaarsritueel is..

Daarmee is het dus christelijk.

Precies zoals de hajj en de verering van de Kaaba geïslamiseerd zijn. Dus wat is je probleem?

Stupide pot-ketelreactie.

John2
24-04-11, 14:56
Jij verzint verhaaltjes. geen van die linken, ik heb ze allemaal gelezen ondersteunt je duimzuigerij over jouw versie van het paasvuur:

Nee natuurlijk staat er in de bijbel niets over het heidense paasvuur, omdat het heidense paasvuur dat overigens niet heidens is, maar een vuur voor veiligheid en bescherming, immers vuur beschermde de mens tegen wilde dieren, maar ook tegen kou.

Het heidense paasvuur wordt helemaal niet onstoken met de bovenstaande duimzuigerij.
Nee jij bent dan ook geen tukker, laat staan Christenen.:p

mark61
24-04-11, 14:57
probeer ontopic te blijven.. het gaat niet over mijn persoonlijke geloofsovertuiging in de islaam, noch over islamitische symbolen.. het onderwerp betreft het paasvuur..

Het gaat over jouw persoonlijke pejoratieve uitlating. Nou niet opeens wegduiken als je tegenwind krijgt, paling in emmer snot.

Marsipulami
24-04-11, 14:57
Er is niks mis mee als er in het christendom ook een aantal pre-christelijke tradities zijn verweven (heidens klinkt nogal negatief). Dat bewijst alleen maar dat het christendom een tolerante en open godsdienst is.

mark61
24-04-11, 14:59
ik begon niet over heidense gebruiken.

Je begon er wel over, draaikont.

Ongelooflijk gewoon. Eerst gaan zitten schelden en het dan ontkennen.

Geestesziek.

Plus geen respect voor andermans godsdienst. Waarom zou iemand dat dan voor het jouwe moeten hebben?

mark61
24-04-11, 15:02
het ritueel van het wonder van het heilige vuur is zo te zien een specifiek grieks-orthodox gebruik waarvan jij stelt dat het een perfect symbool is van de aanwezigheid van god binnen het christelijk geloof.. dan ben je blijkbaar grieks-orthodox..

Net vond je het nog heidens. Wat is het nou? Grieks-orthodoxen zijn heidenen? Ja, vanuit de islam gezien. Maar waarom zou je dan nog onderscheid maken tussen 'heidens volgens de islam' en 'heidens volgens de islam en het protestantisme'? Waar bemoei je je eigenlijk mee? Jij was toch tegen gebabbel van ongelovigen over andermans geloof?

Mounafiq.

Hatert
24-04-11, 15:04
Nee jij bent dan ook geen tukker, laat staan Christenen.:p

Dat klopt, maar ik zuig geen verhaaltjs uit mijn duim over het paasvuur.

mark61
24-04-11, 15:05
De Martelgang van Gekke Henkie.
Je hebt het er maar moeilijk mee.

:hihi:

John2
24-04-11, 15:08
Paasvuur is niets meer/ minder dan het verbranden van snoeiafval.
Zoals een hoofddoekje niet meer of minder een oudelap is bedoeld je?
Of de bijbel/koran inkt en papier.......
Verklaar dan eens de ton en boom in het midden, verklaar dan eens de samenkomst van vele mensen?

En last but not least, waarom de Moslims dit zo graag zien als een heidensfeest, alleen hierdoor zou je kunnen stellen dat het vuur heilig is. :eek:

John2
24-04-11, 15:11
Dat klopt, maar ik zuig geen verhaaltjs uit mijn duim over het paasvuur.
Doe je wel, want als je niet op de hoogte bent van rituelen en gebruiken, moet je er zeker niet proberen te zoeken via google en zo een traditie belachelijk proberen te maken.

Fulanadetal
24-04-11, 15:14
Dat klopt, maar ik zuig geen verhaaltjs uit mijn duim over het paasvuur.

http://www.youtube.com/watch?v=yumOV1e1CHk


Zo nu hebben we het allemaal gezien. Geen ruzie meer, computertjes uit, lekker genieten van de zon, de zingende vogels, de vlinders, de bloemen, en ander moois. Deze dag komt nooit meer terug.

mark61
24-04-11, 15:18
Zo nu hebben we het allemaal gezien. Geen ruzie meer, computertjes uit, lekker genieten van de zon, de zingende vogels, de vlinders, de bloemen, en ander moois. Deze dag komt nooit meer terug.

Heidenin :jammer:

rbn
24-04-11, 15:20
heidens klinkt nogal negatief

dat je het nogal negatief vindt klinken komt vermoedelijk omdat de kerk het heidendom door de eeuwen heen heeft staan te verketteren..

mark61
24-04-11, 15:23
dat je het nogal negatief vindt klinken komt vermoedelijk omdat de kerk het heidendom door de eeuwen heen heeft staan te verketteren..

Vermoedelijk klinkt het tevens uit de mond van een moslim tamelijk verrot.

Waarom jij zo graag in je eigen voet schiet ontgaat me ten enen male.

Ga je nog antwoord geven? Ik wil graag een verklaring voor je wangedrag.

Marsipulami
24-04-11, 15:23
dat je het nogal negatief vindt klinken komt vermoedelijk omdat de kerk het heidendom door de eeuwen heen heeft staan te verketteren..

Dat zal zo wel zijn. Ik zie hier echter dat de ene heiden de andere heiden verwijt heidens te zijn.

mark61
24-04-11, 15:26
Dat zal zo wel zijn. Ik zie hier echter dat de ene heiden de andere heiden verwijt heidens te zijn.

Voor één keer vind ik je tamelijk grappig :hihi:

Altijd lastig dat alle gelovigen heidenen zijn in de ogen van andere gelovigen.

Alleen goddelozen kunnen respect hebben voor alle gelovigen.

Hatert
24-04-11, 15:28
Doe je wel, want als je niet op de hoogte bent van rituelen en gebruiken, moet je er zeker niet proberen te zoeken via google en zo een traditie belachelijk proberen te maken.

De oorsprong van de gebruiken die jij aangeeft voor het paasvuur is domweg onzin. Wat zit je nu te spartelen?

En met dat belachelijk maken snap ik niet, ik zeg alleen dat jouw informatie uit de duim egzogen is. Je geeft bronnen aan maar die ondersteunen jouw duimzuigerij niet.

Ik heb zoveel bronnen die vrijwel allemaal hetzelfde beweren, en dat komt niet overeen met wat jij zegt.

Kun je nou niet gewoon normaal toegeven dat je ernaast zit?

reallife
24-04-11, 15:29
Gouda loopt wat achter. Niet veel, wel wat. Leuk dorp overigens.

Pardon! We hebben al een aantal eeuwen stadsrechten :ego:

rbn
24-04-11, 15:29
Zo nu hebben we het allemaal gezien. Geen ruzie meer, computertjes uit, lekker genieten van de zon, de zingende vogels, de vlinders, de bloemen, en ander moois. Deze dag komt nooit meer terug.

komt er in dat youtube filmpje naar voren dat het paasvuur bedoeld is voor veiligheid en bescherming tegen kou en wilde dieren? (zoals john2 beweerde)

Hatert
24-04-11, 15:32
http://www.youtube.com/watch?v=yumov1e1chk


zo nu hebben we het allemaal gezien. Geen ruzie meer, computertjes uit, lekker genieten van de zon, de zingende vogels, de vlinders, de bloemen, en ander moois. Deze dag komt nooit meer terug.

??

....

Slinger
24-04-11, 15:34
Nee natuurlijk staat er in de bijbel niets over het heidense paasvuur, omdat het heidense paasvuur dat overigens niet heidens is, maar een vuur voor veiligheid en bescherming, immers vuur beschermde de mens tegen wilde dieren, maar ook tegen kou.
In de Bijbel staat vuur symbool voor de nabijheid van God. Op Pinksteren (Handelingen van de Apostelen 2:1-13) stortte de Heilige Geest zich uit over de gelovigen: "Op hun hoofden vertoonden zich tongen als van vuur". En in het Oude Testament toont God zich aan Mozes middels een brandende struik: "Mozes zag dat de struik in brand stond en toch niet door het vuur werd verteerd" (Exodus 3:2).

Goed stuk John.

rbn
24-04-11, 15:35
Dat zal zo wel zijn. Ik zie hier echter dat de ene heiden de andere heiden verwijt heidens te zijn.

ik zie hier vooral enkele christenen en een atheïst die reageren alsof ze door een wesp worden gestoken wanneer het woord 'heidens' gebruikt wordt inzake christelijke rituelen..

John2
24-04-11, 15:35
Zo nu hebben we het allemaal gezien. Geen ruzie meer, computertjes uit, lekker genieten van de zon, de zingende vogels, de vlinders, de bloemen, en ander moois. Deze dag komt nooit meer terug.
Ja mam.


Heidenin :jammer:
Bedoel je Erica?:verward:

Slinger
24-04-11, 15:36
ik zie hier vooral enkele christenen en een atheïst die reageren alsof ze door een wesp worden gestoken wanneer het woord 'heidens' gebruikt wordt inzake christelijke rituelen..

En jij als het gaat over islamitische rituelen.

rbn
24-04-11, 15:40
En jij als het gaat over islamitische rituelen.

dit bedoel ik dus.. geconditioneerd als een pavlovhondje begin je gelijk weer te wijzen naar de islaam..

Marsipulami
24-04-11, 15:45
ik zie hier vooral enkele christenen en een atheïst die reageren alsof ze door een wesp worden gestoken wanneer het woord 'heidens' gebruikt wordt inzake christelijke rituelen..

Water en vuur zijn oersymbolen. Je kan daar vanalles mee doen en het kan vanalles betekenen. Het christendom heeft bij zijn verspreiding lokale tradities opgenomen en er een christelijke betekenis aan gegeven. Daar is niks mis mee. Pasen heeft bij de christenen ook een andere betekenis dan bij de joden (en toch ook weer niet). Zo is er ook een verwantschap met heidense tradities en rituelen en de christelijke betekenis daarvan. Integratie noemen ze zoiets tegenwoordig.

John2
24-04-11, 15:46
dit bedoel ik dus.. geconditioneerd als een pavlovhondje begin je gelijk weer te wijzen naar de islaam..

Wil jij de honden van Pavlov buiten je commentaar laten, want deze dieren hebben hun leven al gegeven voor jou en het welzijn van de mensheid.

mark61
24-04-11, 16:36
ik zie hier vooral enkele christenen en een atheïst die reageren alsof ze door een wesp worden gestoken wanneer het woord 'heidens' gebruikt wordt inzake christelijke rituelen..

Ik zie hier een islamitische schijnheil die denkt dat ie wat weet over het christendom en vervolgens meent daar een schmierende opmerking over te moeten maken.

Tegelijkertijd begint die schijnheil altijd te brullen als iemand iets over de islam zegt.

Dus hoe zit dat?

Paling in emmer snot, die NOOIT antwoord geeft op gestelde vragen, maar zich er altijd uitkronkelt door ergens anders over te beginnen, wedervragen te stellen, you name it.

mark61
24-04-11, 16:37
dit bedoel ik dus.. geconditioneerd als een pavlovhondje begin je gelijk weer te wijzen naar de islaam..

Nope, er wordt naar jouw schijnheiligheid gewezen.

mark61
24-04-11, 16:38
Pardon! We hebben al een aantal eeuwen stadsrechten :ego:

Doe er dan es een keer wat mee :ego:

rbn
24-04-11, 17:48
Het christendom heeft bij zijn verspreiding lokale tradities opgenomen en er een christelijke betekenis aan gegeven. Daar is niks mis mee.

of daar wel of niet iets mis mee is doet er verder toch niet toe? mijn stelling dat het paasvuur een heidense riten betreft heeft verder geen waardeoordeel in deze topic..


Pasen heeft bij de christenen ook een andere betekenis dan bij de joden (en toch ook weer niet). Zo is er ook een verwantschap met heidense tradities en rituelen en de christelijke betekenis daarvan. Integratie noemen ze zoiets tegenwoordig.

toch is het opvallend dat je in het jodendom veel minder een vermenging ziet van joodse riten & feesten met dat van andere geloofsrituelen.. belijdende joden mixen bij mijn weten geen heidense gebruiken in hun pesach feest terwijl joodse gemeenschappen zich al eerder in europa hadden gevestigt dan christenen..

rbn
24-04-11, 17:50
Wil jij de honden van Pavlov buiten je commentaar laten, want deze dieren hebben hun leven al gegeven voor jou en het welzijn van de mensheid.

kerel, ga toch lekker paaseitjes zoeken in je achtertuin..

reallife
24-04-11, 17:58
Doe er dan es een keer wat mee :ego:

Een paasvuur organiseren? :p

rbn
24-04-11, 18:05
kerel, ga toch lekker paaseitjes zoeken in je achtertuin..

over paaseitjes gesproken.. het is opvallend dat bij de twee belangrijkste christelijke feesten een belangrijke rol is weggelegd voor chocolade: kerstmannen, kerstkransjes, paaseitjes en paashazen.. chocolade eten is een belangrijk onderdeel van het kerst- en paasritueel.. mischien heeft dit z'n oorsprong in de godsdienst van de maya's die een chocoladegod vereerde en veel pure choclade dronken waar je van in een roes raakte..

Joesoef
24-04-11, 18:08
:hihi:

TonH
24-04-11, 18:22
Dank je wel allemaal (nou ja, de meerderheid) voor jullie hartelijke woorden, het tonen van respect voor iemands tradities. Het was me een genoegen deze discussie te lezen. :duim:

Oh en mocht het nog iemand interesseren: het was weer een heel indrukwekkend en sociaal uniek gebeuren vannacht.

Fulanadetal
24-04-11, 18:46
over paaseitjes gesproken.. het is opvallend dat bij de twee belangrijkste christelijke feesten een belangrijke rol is weggelegd voor chocolade: kerstmannen, kerstkransjes, paaseitjes en paashazen.. chocolade eten is een belangrijk onderdeel van het kerst- en paasritueel.. mischien heeft dit z'n oorsprong in de godsdienst van de maya's die een chocoladegod vereerde en veel pure choclade dronken waar je van in een roes raakte..

Klopt, het christendom berust op een complot van Verkade.

Zal ik iets gaan zeggen over ramadan? Nee, dat doe ik niet.

Slinger
24-04-11, 19:13
dit bedoel ik dus.. geconditioneerd als een pavlovhondje begin je gelijk weer te wijzen naar de islaam..

Ik wijs helemaal niet naar de islam, ik wijs naar jou.

BlackBox
24-04-11, 23:34
bedankt.. heb je mischien echter een wat explicieter voorbeeld wat direct betrekking heeft op het ritueel rond het paasvuur?
Ik reageerde mede op Slinger's 'Het komt meerdere malen in de Bijbel voor, zowel in het Oude als het Nieuwe testament.' in post#14 (http://www.maroc.nl/forums/4669062-post14.html).

Wat paasvuur betreft is doven van de kaarsen op Goede Vrijdag is het omgekeerde van het aansteken van de kaarsen van de menorah als hoogtepunt van het joodse Chanoekah-feest.
Dit laatste heeft een diepere oorzaak en in de gratis te downen .pdf-versie van Montrosity of Christ (http://www.sok.bz/web/media/video/ChristZizek.pdf) (English) geeft Slavoj Zizek een toelichting op William Blake:

I am therefore tempted to turn around the standard theological metaphor of
God who sees the entire picture in which what we perceive as a stain contributes
to global harmony: the devil is not in the detail but in the global picture,
the world in its entirety is a meaningless cruel multiplicity, and the Good is
always partial, an island of fragile order. . . . What is nonetheless a deep truth
of Gnosticism is the idea of a “self- saving” God, a God who himself falls and
then enacts his own redemption: the redemption through Christ’s sacrifice is
not only the redemption of humanity (which fell into sin because it misused
its freedom), but God’s redemption of himself. The death of Christ is thus the
death or self- annihilation of God himself who, at this climactic coincidence
of opposites, is identical with Satan: only if Christ is Satan can his death be the
defeat of Evil, and thus Redemption. It was only William Blake who dared to
draw this ultimate consequence of the process of crucifixion as redemption,
conceiving the death of God as “the self- sacrifice of God, a kenotic emptying
that is the embodiment of a total compassion, the love that is finally the deepest
depths of actuality itself”.
In the history of thought, this speculative identity of opposites was intuited
by Eckhart and fully enacted / conceptualized by Hegel: they both “refuse
every final distinction between the eternal generation in the Godhead and
the kenotic incarnation of Godhead or Spirit”, i.e., for both of them,
the Father / Creator is ultimately the Son / Christ, and Christ is ultimately Satan.

Monstrosity of Christ p. 265, Slavoj Žižek (=http://www.sok.bz/web/media/video/ChristZizek.pdf)

BlackBox
24-04-11, 23:36
Gaat toch weg man met je duimzuigerij. Je zit weer te zwetsen.
Pinksteren staat in een bundel tradities genaamd Handelingen (2:1-13). Een bundel die los staat van de Indjil (Evangelie).

De brandende struik (Exodus 3:2) wordt gesymboliseerd door de menorah:

http://www.faq-online.nl/gfx/artikelen/jodendom/257.jpg

Hoogtepunt van het joodse Chanoekah-feest is het aansteken van de 9 kaarsen van de menorah.

BlackBox
24-04-11, 23:39
Geen paniek. Bijtijds steentjes naar de Saitaan gooien, dan kan je niets gebeuren.
Sociaal psychiater H.P.Pas (crypto-protestant) diagnosticeert een panische geestesgesteldheid.

Je geloofsgenoten doen het wel, als ze op bedevaart in Mekka staan.

Je paniekeert blijkbaar om vermeende heidense gebruiken in het christendom.
Sociaal pyschiater Slinger (gereformeerd) verklaart de panische geestesgesteldheid als gevolg van geprojecteerd paganisme.


De Martelgang van Gekke Henkie.
Je hebt het er maar moeilijk mee.
Ten opzichte van de combine crypto-protestant en gereformeerde is Gekkie Henkie een sluwe paap die net doet alsof zijn neus bloedt.

BlackBox
24-04-11, 23:41
Ik wil graag een verklaring voor je wangedrag.
Žižek began by suggesting that there are two dominant modes of theology: (1) the purely historical; (2) popular engaged projects. The first is characterised by a naïve notion of history; its advocates chafe at the suggestion that they represent a particular agenda. The second is just banal. These first two categories are accompanied by the favoured practices within academic circles: (1) New age theology; (2) Jewish post-modernism. The first is a kind of vaguely Buddhist holism. The second tends to argue that God doesn’t exist, but there is a voice calling to us from the void, but nothing can be said about this voice. Žižek finds that he and Milbank are equally opposed to these positions which are all characterised by a neutering of the ability to make direct metaphysical statements.

From there Žižek offered some preliminary points for conversation. First he suggest that there needs to be a rehabilitation of Tertullian. Prior to Christianity, Žižek argues, the world was dominated by a kind of common sense wisdom. Christianity is a radical cut that suggests that the truth may be at odds with common sense. In this sense, Duns Scotus, not Aquinas, is the father of modern science. The darkness of the Middle Ages ruins the pre-existing common sense, but Aquinas remains too Aristotlean. Second, he advanced his reading of Job. In short, Job is the first critique of ideology. At the end of the book, when God appears to Job, his speech is not rehearsing divine greatness, but is God’s expression of the overwhelming chaos of creation (a great divine wtf). Third, he suggested that what dies on the cross is the idea of a transcendent, benevolent figure who takes care of everything. Fourth, in the resurrection, God returns only as the Holy Ghost or the community of believers. Therefore God is the Comrade Christ and the Holy Ghost is the emancipatory community.

Source (http://thomaslynch.wordpress.com/2009/06/19/zizek-vs-milbank/)

John2
24-04-11, 23:47
kerel, ga toch lekker paaseitjes zoeken in je achtertuin..
Wat ben jij een zielig figuur.


over paaseitjes gesproken.. het is opvallend dat bij de twee belangrijkste christelijke feesten een belangrijke rol is weggelegd voor chocolade: kerstmannen, kerstkransjes, paaseitjes en paashazen.. chocolade eten is een belangrijk onderdeel van het kerst- en paasritueel.. mischien heeft dit z'n oorsprong in de godsdienst van de maya's die een chocoladegod vereerde en veel pure choclade dronken waar je van in een roes raakte..
Ach de koran is plagiaat van de bijbel dus tel uit jou winst


:hihi:
:p


Klopt, het christendom berust op een complot van Verkade.

Zal ik iets gaan zeggen over ramadan? Nee, dat doe ik niet.
Nee??? ik wel :hihi:

Hatert
24-04-11, 23:50
Most reference books say that the name “Easter” derived from the Eastre, the Teutonic goddess of Spring. Although this relationship exists, in reality, the origin of the name and the goddess are far more ancient - going all the way back to the Tower of Babel. The origin begins not long after the biblical Flood.

The Flood was a divine judgment sent on mankind after evil had become all pervasive and all people everywhere were totally unresponsive to God. The Bible says that "the wickedness of man was great in the earth, and that every intent of the thoughts of his heart was only evil continually" (Genesis 6:5, NKJV). It is not difficult to imagine that life must have been almost unbearable at this time in history. God gave humankind a second chance by preserving the righteous man Noah and his family (a total of 8 people).

After the Flood, Noah had a talented, but evil, great-grandson named Nimrod (Genesis 10:6-10) who rebelled greatly against God. The Bible says that he was “a mighty one”[1] Jewish tradition indicates that Nimrod was a tyrant "who made all of the people rebellious against God."[2] It is evident from history that Nimrod was not only a political leader, but also the lead priest of a form of occultic worship.[3]

King Nimrod, Queen Semiramis (Easter), and Tammuz (the “reincarnated” Nimrod)
Nimrod built and organized major cities. The Bible notes that these included Babel, Asshur, Nineveh and Calah (Genesis 10:10-12). If you know anything about ancient history, the mention of these places may send shivers up your spine. For these were cities of great, almost unimaginable practices and perversion.
When Nimrod eventually died, the Babylonian mystery religion in which he figured prominently continued on. His wife Queen Semiramis saw to that. Once he was dead, she deified him as the Sun-god. In various cultures he later became known as Baal, the Great Life Giver, the god of fire, Baalim, Bel, Molech, etc.

“Later, when this adulterous and idolatrous woman gave birth to an illegitimate son, she claimed that this son, Tammuz by name, was Nimrod reborn.”[4] Semiramis “claimed that her son was supernaturally conceived [no human father] and that he was the promised seed, the 'savior'” - promised by God in Genesis 3:15. “However, not only was the child worshipped, but the woman, the MOTHER, was also worshipped as much (or more) than the son!”[5] Nimrod deified as the god of the sun and father of creation. Semiramis became the goddess of the moon, fertility, etc.

"In the old fables of the Mystery cults, their 'savior' Tammuz, was worshipped with various rites at the Spring season. According to the legends, after he was slain [killed by a wild boar], he went into the underworld. But through the weeping of his mother… he mystically revived in the springing forth of the vegetation - in Spring! Each year a spring festival dramatically represented this supposed 'resurrection' from the underworld.[6]

Thus, a terrible false religion developed with its sun and moon worship, priests, astrology, demonic worship, worship of stars associated with their gods, idolatry, mysterious rites, human sacrifice, and more. Frankly, the practices which went on were so horrible that it is not fitting for me to speak of them here.

It was at Nimrod's city of Babel that a towering structure was first built in defiance of God as part of their Satanic religion. Archaeological evidence indicates that this was a spectacular pyramid-shaped structure (ziggurat). The Bible tells us that at this time there was only one language in the world and that most of the world's population centered in this area and participated in this religion. It was evident to God that all mankind would soon degenerate into a level of evil that would parallel that of the pre-Flood world. For humanity's sake, something had to be done to slow and frustrate this organization of an evil one world, tyrannical government.

God confused their language, so that they could not understand each other (Genesis 11:7). (This is the ultimate source of the world's many languages.) As a result, many people moved away from the area in groups according to their particular new language. Most, if not all, of these people carried their evil Sun-God-based religion with them. They continued to worship the stars and practice all the other ungodly rituals of their religion. Some also continued to build pyramids reminiscent of the Tower of Babel as part of this mystery religion. Today, we can still find remnants of these throughout the world (e.g., Iraq, South America, Central America, Egypt, Burma).

Babel was the origin of an idolatrous system that swept the world. The Bible says of her, “Babylon… the nations drank her wine; Therefore the nations are deranged” (Jeremiah 51:7). The Bible often speaks of the Satanic religions which came from her. The ancient Greek historian Herodotus "witnessed the Mystery religion and its rites in numerous countries and mentions how Babylon was the primeval source from which ALL systems of idolatry flowed.[7] Austen Layard said “that we have the united testimony of sacred and profane history that idolatry originated in the area of Babylonia - the most ancient of religious systems.”[8]

Basically, almost every vile, profane and idolatrous practice you can think of originated at Babel with Queen Semiramis, the Mother Goddess and Nimrod. As the people scattered from Babel with their different languages, they, of course, used different names for Nimrod (Tammuz) and Semiramis. Some called the Mother Goddess “ISHTAR” (originally pronounced “Easter”).[9] In other lands, she was called Eostre, Astarte, Ostera, and Eastre. Other names for Semiramis, the Mother Goddess include: Wife of Baal, Ashtaroth or Ashtoreth, and Queen of Heaven.[10] The Mother goddess was frequently worshipped as the goddess of fertility - and as a sort of Mother Nature and goddess of Spring and sexual love and birth. She was also worshipped as a mediator between god and man. Sexual orgies and temple prostitutes were often used in her worship and in attempting to gain her favor.


http://www.christiananswers.net/q-eden/edn-t020.html

Marsipulami
24-04-11, 23:55
toch is het opvallend dat je in het jodendom veel minder een vermenging ziet van joodse riten & feesten met dat van andere geloofsrituelen.. belijdende joden mixen bij mijn weten geen heidense gebruiken in hun pesach feest terwijl joodse gemeenschappen zich al eerder in europa hadden gevestigt dan christenen..

Dat zou wel eens kunnen kloppen. Orthodoxe joden lijken wel wat op salafistische moslims. Elk (ritueel) regeltje komt van God en moet nageleefd worden. Of je de zin er van snapt doet er niet toe. Elke vorm van vernieuwing is strijdig met de wil van God. (De mening van God wordt niet gevraagd, maar vertolkt door zelfverklaarde plaatsvervangers.)

De meeste christenen kiezen echter niet voor religieuze segregatie, maar voor voor een dynamische inculturatie van de boodschap van Jezus in dialoog met de wereld om hen heen.

Hatert
24-04-11, 23:56
Zoroaster was in Babylon het hoofd van de vuuraanbidders. Een andere naam voor Zeroaster was Tammuz en/of Nimrod.

Het springen door het vuur om geluk en om zuivering, gaat terug op de eerste koning van Babel: Nimrod / Moloch. Na zijn dood moesten de mensen door het vuur van Nimrod gaan om zich te zuiveren.

Conclusie: Bij het paasvuur wordt dus eigenlijk Nimrod e/o Tammuz vereerd.

H.P.Pas
25-04-11, 00:02
Conclusie: Bij het paasvuur wordt dus eigenlijk Nimrod e/o Tammuz vereerd.

Non sequitur.

John2
25-04-11, 00:04
Zoroaster was in Babylon het hoofd van de vuuraanbidders. Een andere naam voor Zeroaster was Tammuz en/of Nimrod.

Het springen door het vuur om geluk en om zuivering, gaat terug op de eerste koning van Babel: Nimrod / Moloch. Na zijn dood moesten de mensen door het vuur van Nimrod gaan om zich te zuiveren.

Conclusie: Bij het paasvuur wordt dus eigenlijk Nimrod e/o Tammuz vereerd.

Als je een beetje kennis had van de oorsprong van onze religies, had je kunnen weten dat het vermoedelijk afstamden van de zonnegod, iets wat wij nog steeds terug vinden zoals de afbeelding van de driehoek met zon (Russisch Orthodox) maar ook maria met kind waarvan afbeeldingen zijn gevonden in de piramides, dus als je wilt oogsten moet je wel het juiste zaad zaaien.:ego:

Hatert
25-04-11, 00:12
Non sequitur.

Het is niet mijn conclusie maar van de auteur vanwaar ik het geciteerd heb. Naar alle waarschijnlijkheid van christenen die geen heidense feesten wensen te vieren.

http://www.zdareformatie.org/Mediatheek/Jeugdvereniging/Presentatie/Heidensefeesten.pps

Marsipulami
25-04-11, 00:15
Conclusie: Bij het paasvuur wordt dus eigenlijk Nimrod e/o Tammuz vereerd.

Christenen geloven in één God en die heeft misschien wel duizend namen.

sidi bibi
25-04-11, 00:29
Christenen geloven in één God en die heeft misschien wel duizend namen.

http://www.afrik.com/article8126.html

http://www.youtube.com/watch?v=Uhfxi3uzXmU
Gepost via http://m.maroc.nl
Gepost via http://m.maroc.nl

Marsipulami
25-04-11, 00:36
http://www.afrik.com/article8126.html

http://www.youtube.com/watch?v=Uhfxi3uzXmU
Gepost via http://m.maroc.nl
Gepost via http://m.maroc.nl

Heel mooi ! Ik heb je een groen duimpje gegeven voor deze post.

mark61
25-04-11, 00:40
Klopt, het christendom berust op een complot van Verkade.

Dat zijn ook papen, zei mijn vader zaliger altijd. Dat verklaart alles :ego:

mark61
25-04-11, 00:40
Een paasvuur organiseren? :p

En dan heidenen verbranden :lole:

mark61
25-04-11, 00:42
mijn stelling dat het paasvuur een heidense riten betreft heeft verder geen waardeoordeel in deze topic..

Ik zag deze al van mijlenver aankomen. Tactische terugtocht.

Je liegt dat het barst.

mark61
25-04-11, 00:50
Zoroaster was in Babylon het hoofd van de vuuraanbidders. Een andere naam voor Zeroaster was Tammuz en/of Nimrod.

Het springen door het vuur om geluk en om zuivering, gaat terug op de eerste koning van Babel: Nimrod / Moloch. Na zijn dood moesten de mensen door het vuur van Nimrod gaan om zich te zuiveren.

Conclusie: Bij het paasvuur wordt dus eigenlijk Nimrod e/o Tammuz vereerd.

Echte kul. Over Zoroaster / Zertoesjt / Zarathustra is nauwelijks iets met zekerheid bekend. Misschien dat hij bestaan heeft. Veronderstellingen over herkomst en de tijd waarin hij leefde lopen wild uiteen, ook onder serieuze wetenschappers. Het enige dat zeker is is dat hij tot het Oudiraanse cultuurdomein behoort. Zelfs zo oud, dat het onderscheid met het Indiase cultuurdomein nog niet te maken was.

Ook van godsdiensten is een soort genealogie te maken, zodat je de evolutie van bepaalde concepten in de tijd kan volgen, maar dat is voor gelovigen natuurlijk (meestal) onaanvaardbaar.

Zo is in het christendom en de islam het dualisme goed-slecht overgenomen uit oudere Iraanse voorstellingen, waar je dat in het jodendom niet tegenkomt. Even heel in het kort.

sidi bibi
25-04-11, 00:52
Heel mooi ! Ik heb je een groen duimpje gegeven voor deze post.

Word er verlegen van. Overigens doet het altijd wat heidens aan.
Gepost via http://m.maroc.nl

mark61
25-04-11, 00:56
Word er verlegen van. Overigens doet het altijd wat heidens aan.
Gepost via http://m.maroc.nl

Je gaat je dan afvragen wat 'heidens' nou eigenlijk inhoudt, als begrip.

Ehm, poging: door de orthodoxie afgekeurde ontleningen aan andere godsdiensten / tradities. Algemeen scheldwoord voor wat je niet bevalt aan riten en gebruiken.

Voor ongelovigen is het zonneklaar dat godsdiensten wel vaker dingen ontlenen aan elkaar. En dat godsdiensten voortkomen uit andere godsdiensten.

Voor Afrika, bakermat van de mensheid, is het geloof ik een uitgemaakte zaak dat er drie grondconcepten van god zijn. Eén daarvan 'vestigde' zich later in het MO om zich tot de drie bekende godsdiensten te ontwikkelen.

mark61
25-04-11, 01:00
Sociaal psychiater H.P.Pas (crypto-protestant) diagnosticeert een panische geestesgesteldheid.

Sociaal pyschiater Slinger (gereformeerd) verklaart de panische geestesgesteldheid als gevolg van geprojecteerd paganisme.

Ten opzichte van de combine crypto-protestant en gereformeerde is Gekkie Henkie een sluwe paap die net doet alsof zijn neus bloedt.

Je zit weer dicht tegen je volgende uitbarsting aan.

Locked on target HPP...fire!

Marsipulami
25-04-11, 01:07
Voor ongelovigen is het zonneklaar dat ...

Een ongelovige die een mening heeft over godsdienst is zoiets als een garagist die nog nooit een auto van dichtbij heeft gezien.

mark61
25-04-11, 01:21
Een ongelovige die een mening heeft over godsdienst is zoiets als een garagist die nog nooit een auto van dichtbij heeft gezien.

Stompzinnige opmerking.

Marsipulami
25-04-11, 01:25
Stompzinnige opmerking.

Voorspelbare reactie.

mark61
25-04-11, 01:30
Voorspelbare reactie.

Dan moet je niet zo stompzinnig prikken. Ik ga dat niet uitleggen omdat je zelf donders goed begrijpt waarom het stupide is. Dus waarom schrijf je dan zoiets?

Je dacht dat jij niet voorspelbaar was? Allah akıl versin.

Marsipulami
25-04-11, 01:37
Dan moet je niet zo stompzinnig prikken. Ik ga dat niet uitleggen omdat je zelf donders goed begrijpt waarom het stupide is. Dus waarom schrijf je dan zoiets?

Je dacht dat jij niet voorspelbaar was? Allah akıl versin.

Ik ben voorspelbaar in zoverre ik de katholieke godsdienst met inhoudelijke argumenten verdedig.

Jij bent voorspelbaar in de zin dat je slechts reageert met ordinair gescheld op iedereen die je bekrompen opvattingen niet deelt.

mark61
25-04-11, 01:41
Ik ben voorspelbaar in zoverre ik de katholieke godsdienst met inhoudelijke argumenten verdedig.

Jij bent voorspelbaar in de zin dat je slechts reageert met ordinair gescheld op iedereen die je bekrompen opvattingen niet deelt.

:haha:

Is er morgenvroeg geen mis waar je heen moet?

Stompzinnig is een keurige constatering. Zo, vertel eens wat voor bekrompen ideeën ik wel niet heb. Gelovigen zijn bekrompen, met hun duizenden ge- en verboden en hun afkeer van iedereen die hun bizarre voorstellingen niet deelt. Voor de meeste gelovigen van de 3 bekende geloven geldt dat ze de overige grote meerderheid der wereldbevolking minderwaardig vinden, afwijzen, en het liefste gedwongen bekeren of hen mensenrechten ontzeggen.

Dat gezwets van jou hangt me mijlenver de keel uit. Worden mensen in jouw omgeving daar nooit moe van? De leugens, de ranzige pogingen recht te praten wat krom is, het volstrekte gebrek aan enige moraliteit? En dat afgezet tegen de morele pretenties? Tis werkelijk ongelooflijk.

Marsipulami
25-04-11, 01:51
Dat gezwets van jou hangt me mijlenver de keel uit.

Ik zou zwaar ontgoocheld zijn in mezelf als mensen zoals jij mijn tussenkomsten zouden waarderen.

Koester maar rustig je illusie van zelfverklaarde ruimdenkendheid.

mark61
25-04-11, 02:05
Ik zou zwaar ontgoocheld zijn in mezelf als mensen zoals jij mijn tussenkomsten zouden waarderen.

Ik ben blij voor je. Alles klopt in je hoofdje.

Mensen zoals ik. Insinueer maar lekker verder. Je verveelt.

Heb je al bedacht waarom je 'tussenkomst' stompzinnig is? In twee opzichten maar liefst?

reallife
25-04-11, 07:21
Echte kul. Over Zoroaster / Zertoesjt / Zarathustra is nauwelijks iets met zekerheid bekend. Misschien dat hij bestaan heeft. Veronderstellingen over herkomst en de tijd waarin hij leefde lopen wild uiteen, ook onder serieuze wetenschappers. Het enige dat zeker is is dat hij tot het Oudiraanse cultuurdomein behoort. Zelfs zo oud, dat het onderscheid met het Indiase cultuurdomein nog niet te maken was.

Ook van godsdiensten is een soort genealogie te maken, zodat je de evolutie van bepaalde concepten in de tijd kan volgen, maar dat is voor gelovigen natuurlijk (meestal) onaanvaardbaar.

Zo is in het christendom en de islam het dualisme goed-slecht overgenomen uit oudere Iraanse voorstellingen, waar je dat in het jodendom niet tegenkomt. Even heel in het kort.

Was een tijdje geleden in museum voor oudheidkunde in Leiden. Naar de tentoonstelling over Egyptische magie. Sommige elementen deden me aan het Joodse geloof denken. Was heel interessant. Verder bevat het christelijk geloof ook veel verschillende elementen.

Persoonlijk herken ik niet de angst om te zien dat verschillende godsdiensten overeenkomsten hebben. Ik moet even denken aan de god Rama in het hindoe geloof die bij hen wordt gezien als de incarnatie van de perfecte mens. Ik moet dan zelf aan elementen uit het christendom denken.

Was overigens ook in het volkenkundig museum bij die tentoonstelling over de Maori's en die hebben een heel mooi scheppingsverhaal. Dat werd ook mooi verteld. Heel bijzonder. Het scheppingsverhaal van de Aboriginals is ook zo boeiend.

Hou niet zo van de term heidens omdat het een waardeoordeel bevat. In de eerste plaats zijn we allemaal zoekende mensen.

John2
25-04-11, 07:37
Was een tijdje geleden in museum voor oudheidkunde in Leiden. Naar de tentoonstelling over Egyptische magie. Sommige elementen deden me aan het Joodse geloof denken. Was heel interessant. Verder bevat het christelijk geloof ook veel verschillende elementen.

Persoonlijk herken ik niet de angst om te zien dat verschillende godsdiensten overeenkomsten hebben. Ik moet even denken aan de god Rama in het hindoe geloof die bij hen wordt gezien als de incarnatie van de perfecte mens. Ik moet dan zelf aan elementen uit het christendom denken.

Was overigens ook in het volkenkundig museum bij die tentoonstelling over de Maori's en die hebben een heel mooi scheppingsverhaal. Dat werd ook mooi verteld. Heel bijzonder. Het scheppingsverhaal van de Aboriginals is ook zo boeiend.

Hou niet zo van de term heidens omdat het een waardeoordeel bevat. In de eerste plaats zijn we allemaal zoekende mensen.

Inderdaad Reallife alle geloven hebben raak-vlakken, neem bijvoorbeeld het alziende/alwetende/alvolgende/electronisch "oog" die voorkomt in bijna alle religies van Christendom/Islam tot aan de gedachten dat we afstammen van ruimtewezens.

reallife
25-04-11, 07:58
Inderdaad Reallife alle geloven hebben raak-vlakken, neem bijvoorbeeld het alziende/alwetende/alvolgende/electronisch "oog" die voorkomt in bijna alle religies van Christendom/Islam tot aan de gedachten dat we afstammen van ruimtewezens.

Je bedoelt het 'alziende oog van Ra of Horus?'

Ach, heel veel latere groeperingen hebben symbolen uit de Egyptische oudheid 'geleend.' omdat ze dachten dat het een soort prestige gaf aan hun gedachten/groepering. ;)

Ken je het verhaal achter 'het oog van Ra?' :)

In het kort:

Het oog van Ra

Twee godenbroers, Osiris en Seth krijgen ruzie en Seth vermoordt zijn broer. Hij hakt hem in duizend stukjes en verspreidt die over het land. De vrouw van Osiris, Isis, zoekt tot ze alle stukje heeft terug gevonden. Ze zet ze in elkaar en slaapt met Osiris. Uit deze bijslaap wordt Horus geboren. Horus neemt wraak. Hij wint het gevecht met zijn oom Seth, maar verliest zijn linkeroog. Isis bedenkt een list. Ze zorgt dat de Zonnegod Ra wordt gebeten door een slang. Isis helpt hem van zijn helse pijn in ruil voor zijn linkeroog.

John2
25-04-11, 08:30
Je bedoelt het 'alziende oog van Ra of Horus?'

Ach, heel veel latere groeperingen hebben symbolen uit de Egyptische oudheid 'geleend.' omdat ze dachten dat het een soort prestige gaf aan hun gedachten/groepering. ;)

Ken je het verhaal achter 'het oog van Ra?' :)

In het kort:

Het oog van Ra

Twee godenbroers, Osiris en Seth krijgen ruzie en Seth vermoordt zijn broer. Hij hakt hem in duizend stukjes en verspreidt die over het land. De vrouw van Osiris, Isis, zoekt tot ze alle stukje heeft terug gevonden. Ze zet ze in elkaar en slaapt met Osiris. Uit deze bijslaap wordt Horus geboren. Horus neemt wraak. Hij wint het gevecht met zijn oom Seth, maar verliest zijn linkeroog. Isis bedenkt een list. Ze zorgt dat de Zonnegod Ra wordt gebeten door een slang. Isis helpt hem van zijn helse pijn in ruil voor zijn linkeroog.


Natuurlijk ken ik deze verhalen van de zonnegod en het oog van Ra.
Wist je trouwens dat je dit oog tegen komt in alle religies die afstammen uit dit gebied.
Zo kom je deze tegen bij de katholieken op divers afbeeldingen.
http://members.casema.nl/vandriel/index/c/img/oog.bmp
Maar ook bij diverse Orthodoxe kerken.
http://static.photaki.com/st-nicholas-kathedraal-st-petersburg_334337.jpg
Bij de Islam (Moskee Rafah)
http://www.nieuwslog.nl/wp-content/plugins/wp-o-matic/cache/c01ff_20090109155727_385_9908_4.jpg

Zelfs op een dollar kom je het tegen. :hihi:
http://www.jesus-is-savior.com/False%20Religions/Illuminati/dollar_ase.gif

Zelfs het verhaal van de beide broers kun je terug voeren naar het verhaal van Kaín en Abel.

BlackBox
25-04-11, 08:49
Je zit weer dicht tegen je volgende uitbarsting aan.
Aftellen?


Locked on target HPP...fire!
Jouw methodiek is niet de mijne?

sidi bibi
25-04-11, 08:52
Je gaat je dan afvragen wat 'heidens' nou eigenlijk inhoudt, als begrip.

Ehm, poging: door de orthodoxie afgekeurde ontleningen aan andere godsdiensten / tradities. Algemeen scheldwoord voor wat je niet bevalt aan riten en gebruiken.

Voor ongelovigen is het zonneklaar dat godsdiensten wel vaker dingen ontlenen aan elkaar. En dat godsdiensten voortkomen uit andere godsdiensten.

Voor Afrika, bakermat van de mensheid, is het geloof ik een uitgemaakte zaak dat er drie grondconcepten van god zijn. Eén daarvan 'vestigde' zich later in het MO om zich tot de drie bekende godsdiensten te ontwikkelen.

Wist eigenlijk niet precies wat dat Achoura nou inhoudt, dacht dat het iets Afrikaans was. Leuk om te weten dat het uit joodse tradities stamt, kan dat hier nu rond gaan vertellen want ik vrees dat geen mens dat weet.
Was van de week Afrikaanse gospel op aan het youtoeben, dat is gezellig swinging katholicisme denk. Je zou je zo bekeren om met die lui naar de hemelenpoort te swingen, eventueel met een glaasje Marokkaanse wijn. Is nog wat anders dan zo'n gereformeerde hemelpoort waar allemaal ijspegels aan hangen.
Gepost via http://m.maroc.nl

Fulanadetal
25-04-11, 09:02
Wist eigenlijk niet precies wat dat Achoura nou inhoudt, dacht dat het iets Afrikaans was. Leuk om te weten dat het uit joodse tradities stamt, kan dat hier nu rond gaan vertellen want ik vrees dat geen mens dat weet.
Was van de week Afrikaanse gospel op aan het youtoeben, dat is gezellig swinging katholicisme denk. Je zou je zo bekeren om met die lui naar de hemelenpoort te swingen, eventueel met een glaasje Marokkaanse wijn. Is nog wat anders dan zo'n gereformeerde hemelpoort waar allemaal ijspegels aan hangen.
Gepost via http://m.maroc.nl

Oh mijn hemelpoort lijkt op een hele mooie ingang van een onmetelijk natuurreservaat. Maar goed ik ben dan ook PKN-er.

Iets over Achoura is hier te lezen. Gezellig hoor!

http://www.lavigerie.org/nl/inhoud/vachoura.html

reallife
25-04-11, 09:10
Natuurlijk ken ik deze verhalen van de zonnegod en het oog van Ra.
Wist je trouwens dat je dit oog tegen komt in alle religies die afstammen uit dit gebied.
Zo kom je deze tegen bij de katholieken op divers afbeeldingen.
http://members.casema.nl/vandriel/index/c/img/oog.bmp
Maar ook bij diverse Orthodoxe kerken.
http://static.photaki.com/st-nicholas-kathedraal-st-petersburg_334337.jpg
Bij de Islam (Moskee Rafah)
http://www.nieuwslog.nl/wp-content/plugins/wp-o-matic/cache/c01ff_20090109155727_385_9908_4.jpg

Zelfs op een dollar kom je het tegen. :hihi:
http://www.jesus-is-savior.com/False%20Religions/Illuminati/dollar_ase.gif

Zelfs het verhaal van de beide broers kun je terug voeren naar het verhaal van Kaín en Abel.

Nou ja, niet iedereen kent het hoor. Je zou je verbazen.

Ja het is echt boeiend om je erin te verdiepen. We gaan hier zo een dagje weg dus ik heb niet zoveel tijd meer om te reageren.

John2
25-04-11, 09:15
Nou ja, niet iedereen kent het hoor. Je zou je verbazen.

Ja het is echt boeiend om je erin te verdiepen. We gaan hier zo een dagje weg dus ik heb niet zoveel tijd meer om te reageren.

Wens je een prettige dag, hier straks ook op verplichte familie bezoek en weer paaseieren, vraag me wel eens af welke kippeboer dit heeft bedacht. :boer:

sidi bibi
25-04-11, 09:21
Oh mijn hemelpoort lijkt op een hele mooie ingang van een onmetelijk natuurreservaat. Maar goed ik ben dan ook PKN-er.

Iets over Achoura is hier te lezen. Gezellig hoor!

http://www.lavigerie.org/nl/inhoud/vachoura.html

Nou, alweer een weet erbij, wist tot nu niet wat PKN was. Wat een gedoe die religies.
Wie weet ontdooien die ijspegels wat.
De laatste zwartekousen begrafenis die ik meegemaakt heb was een jaar of 10 geleden, een predikant van over den rivier die tot de geestelijke stroming behoorde. Hoorde ik een oud vrouwtje achter me tegen een ander zeggen: " Agge dé zo heurt dan zijde ge toch bang om te léve ".
Gepost via http://m.maroc.nl

Fulanadetal
25-04-11, 09:31
Nou, alweer een weet erbij, wist tot nu niet wat PKN was. Wat een gedoe die religies.
Wie weet ontdooien die ijspegels wat.
De laatste zwartekousen begrafenis die ik meegemaakt heb was een jaar of 10 geleden, een predikant van over den rivier die tot de geestelijke stroming behoorde. Hoorde ik een oud vrouwtje achter me tegen een ander zeggen: " Agge dé zo heurt dan zijde ge toch bang om te léve ".
Gepost via http://m.maroc.nl

Oh jazeker dat bestaat nog wel maar dat is niet "gereformeerd". De gereformeerden zijn opgegaan in PKN.
Degenen die jij beschrijft klinken als "Christelijk Gereformeerd". En ook daarin grote variatie. Christelijk Gereformeerde gemeentes binnen de Bible Belt zijn vaak zwarte kousen en duister, maar ik ken een christelijk gereformeerde gemeente in Eindhoven die meer op "gewoon" gereformeerd lijkt.

Het is trouwens nog wat ingewikkelder. Mooie uitleg op:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bevindelijk_gereformeerden

BlackBox
25-04-11, 09:42
Ik zou zwaar ontgoocheld zijn in mezelf als mensen zoals jij mijn tussenkomsten zouden waarderen.
Er was vroeger een muziekrescensent van het NRC/Handelsblad die nu weg is.
Moderne muziek die door deze muziekrescensent werd aangeprezen, kon je maar beter vermijden.
Modeene muziek die door deze muziekrescensent werd afgeserveerd, was meestal de moeite waard.


Koester maar rustig je illusie van zelfverklaarde ruimdenkendheid.

Atheïsten met een gematigd protestant-christelijke achtergrond zijn vaak de fanatiekste Verlichtingsfundamentalisten.
Half februari is mij ter ore gekomen dat de Benidictijnse monnik Anselm Grün de meest verkochte relgieuze schijver is in Nederland. Hij wordt ook veel gelezen door protestanten. In zijn boek 'Rituelen' haalt hij Johannes van het Kruis en diens waarschuwing tegen geloofsverdwazing (http://www.sporenvangod.nl/anselm-gruen.html) aan. Opmerkelijk mag genoemd worden dat Verlichtingsfundamentalisten zich conformeren aan de patronen van geloofsverdwazing zoals uiteengezet door Anselm Grün.