PDA

Bekijk Volledige Versie : Max van der Stoel (86) overleden



knuppeltje
24-04-11, 09:57
Minister van Staat Max van der Stoel (86) is overleden. De gevierde PvdA politicus was twee keer minister van Buitenlandse Zaken. Hij genoot internationaal aanzien. In Athene is zelfs een plein naar hem vernoemd.

Van der Stoel heeft zich zijn leven lang sterk gemaakt voor de mensenrechten. Zo steunde hij in zijn politieke functies dissidente bewegingen in dictaturen als Griekenland en Tsjechoslowakije.

Ook na zijn pensioengerechtigde leeftijd deed hij nog veel belangrijk werk. Zo was hij tussen 1991 en 1999 VN-rapporteur voor de naleving van de mensenrechten in Irak. Later werkte hij als speciaal adviseur van de EU-coördinator Solana voor Maceconië.

Politieke loopbaan
Van der Stoel was van jongs af aan geïnteresseerd in sociaal onrecht en internationale ontwikkelingen. Als artsenzoon ging hij wel eens mee met zijn vader, als die in arme buurten visites aflegde. Het verschil tussen arm en rijk ervoer hij als "genânt", zei hij eens.

Hij heeft een indrukwekkende staat van dienst. Zijn loopbaan begon in 1953 bij de Wiarda Beckman Stichting, het wetenschappelijk bureau van de PvdA, waar de door hem zeer bewonderde Joop den Uyl destijds de scepter zwaaide.

Gedegen en pragmatisch
Van 1960 tot 1963 was Van der Stoel lid van de Eerste Kamer. Vervolgens was hij staatssecretaris van Buitenlandse Zaken in het kabinet-Cals. Van 1973 tot 1977 zat hij in de Tweede Kamer.

Hij was twee keer minister van Buitenlandse Zaken: van 1973 tot 1977 in het kabinet-Den Uyl en van 1981 tot 1982 in het tweede kabinet-Van Agt. In die functie stond hij bekend om zijn gedegen en pragmatische benadering van internationale vraagstukken. Door zijn aanpak kwam hij regelmatig in conflict met de linker vleugel binnen de PvdA, die een idealistischer beleid wilde.

Verbazend bescheiden
Ook in zijn latere functies - bijvoorbeeld als Hoge Commissaris Nationale Minderheden van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE) - werd Van der Stoel wel eens gekenschetst als "serieus", "saai" en "verbazingwekkend bescheiden".

Dat deerde hem niet. Hij vond dat dit bij zijn verantwoordelijkheden hoorde. "Mijn belangrijkste taak is conflicten vermijden. Als er niets gebeurt, dan kan het zijn dat in de coulissen de spanningen op tijd zijn opgelost", zei hij.

Bemiddelende rol
In2002 kon hij dankzij zijn diplomatieke gaven nog een bemiddelde rol spelen bij het huwelijk van prins Willem-Alexander met Máxima Zorreguieta. Zijn tactvolle optreden zorgde ervoor dat de vader van de bruid, de omstreden Jorge Zorreguieta, ervan afzag om de plechtigheid bij te wonen.

Van der Stoel is bedolven onder nationale en internationale prijzen: hij kreeg onder meer een eremedaille voor voortvarendheid en vernuft van de Huisorde van Oranje, de Four Freedoms Award, de Geuzenpenning en was Commandeur in de Orde van Oranje Nassau.

In 2007 werd hij in Griekenland geëerd met het prestigieuze Grootkruis in de Orde van de Phoenix.(NOS)

Max van der Stoel, een politicus zoals we er veel te weinig van hebben gezien.

TonH
24-04-11, 18:28
Ik heb hem gekend en gezien hoe eenzaam hij de laatste 20 jaar was... Veel gedaan, die man. Het is goed zo...

Eke
24-04-11, 18:41
Ik heb hem gekend en gezien hoe eenzaam hij de laatste 20 jaar was... Veel gedaan, die man. Het is goed zo...

:fpetaf:




Respekt voor een mens die z'n leven gebruikt heeft om de situatie van anderen te verbeteren op een humane manier.

Fulanadetal
24-04-11, 18:42
Ik heb hem gekend en gezien hoe eenzaam hij de laatste 20 jaar was... Veel gedaan, die man. Het is goed zo...

Eenzaam, 20 jaar? Wat erg!


Zalig de vredestichters... Ik weet niet of hij geloofde maar ik hoop dat hij goed wordt ontvangen daar boven.

H.P.Pas
24-04-11, 19:43
.. Ik weet niet of hij geloofde maar ik hoop dat hij goed wordt ontvangen daar boven.

't Was een bewonderenswaardge man.
Maja:


Can a non-muslim enter paradise, for example, a Christian who believes in God (believing Jesus is a prophet) and his prophets, excluding Mohammad ?



Praise be to Allaah.

The answer to this question is presumably quite clear to all Muslims, because it is one of the obvious matters of ‘aqeedah (belief).

In answer to this question, it is sufficient to quote one aayah and one hadeeth.

The aayah is (interpretation of the meaning): "And whoever seeks a religion other than Islaam, it will never be accepted of him, and in the Hereafter he will be one of the losers." [Aal ‘Imraan 3:85]

The hadeeth is: "By the One in Whose hand is the soul of Muhammad, there is no-one of this ummah, Jew or Christian, who hears of me then dies without believing in that with which I have been sent, but he will be one of the people of Hell." (Reported by Muslim, may Allaah have mercy on him, in al-Saheeh, 153).




Islam Q&A
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid

Eke
24-04-11, 21:49
Maja:

Wie schreef hier ook weer dat citaat van Prof.Kuitert (dominee)
'Alles wat over boven geschreven is komt uiteindelijk van beneden?' Bofko ?

Okay...door inspiratie.....en dat is juist heel mooi, heel dromerig, heel ochtendmistig.
Dat is geloven in plaats van weten.

Er staat vast iets goeds in de Koran over de niet-moslim en de liefde van God voor hem/haar. Maja. Je moet die teksten wel kennen.....
Volgens mij kom je voor het duizendjarige vredesrijk in een opvoedfase zodat je toch bij God kan komen. Maar precies weten doe ik 't niet..

knuppeltje
25-04-11, 09:30
't Was een bewonderenswaardge man.
Maja:

They don't make them anymore.

Max Stirner
25-04-11, 11:30
Er staat vast iets goeds in de Koran over de niet-moslim en de liefde van God voor hem/haar. ..



:strik:

rbn
25-04-11, 11:50
Er staat vast iets goeds in de Koran over de niet-moslim en de liefde van God voor hem/haar. Maja. Je moet die teksten wel kennen.....


Al-Baqarah: 62. Voorzeker, de gelovigen, de Joden, de Christenen en de Sabianen - wie onder hen ook in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen vrees over hen komen, noch zullen zij treuren.

Al-Maidah: 69. Voorzeker, de gelovigen en de Joden en de Sabianen en de Christenen die in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten - over hen zal geen vrees komen, noch zullen zij treuren.

IBKIS
25-04-11, 11:50
Niemand kan met zekerheid iemand veroordelen tot de hel. Of de hemel inprijzen. Dat geldt ook voor zogenaamde kafiers.

Fulanadetal
25-04-11, 11:59
Fijn om te horen. Ik vind mensen die zo zeker weten wie er allemaal naar de hel gaan een beetje eng.

Eke
25-04-11, 12:24
Al-Baqarah: 62. Voorzeker, de gelovigen, de Joden, de Christenen en de Sabianen - wie onder hen ook in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen vrees over hen komen, noch zullen zij treuren.

Al-Maidah: 69. Voorzeker, de gelovigen en de Joden en de Sabianen en de Christenen die in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten - over hen zal geen vrees komen, noch zullen zij treuren.

Zie je :) Bedankt, RBN !
.
"De gelovigen", mag ik dat letterlijk nemen ? Of is deze term alleen bedoeld voor de aktieve gelovigen onder de moslims ....en is zodanig als woord geinterpreteerd ??

Staan Sabianen symbool voor iets ?

Eke
25-04-11, 12:27
Fijn om te horen. Ik vind mensen die zo zeker weten wie er allemaal naar de hel gaan een beetje eng.


Je kent toch de ervaringen van veel stokoude "Preciezen"....Doodsbang voor de hel, diep van binnen.... nu voor zichzelf,he ?

Fulanadetal
25-04-11, 12:30
Schijnprecisie

Max Stirner
25-04-11, 22:59
Al-Baqarah: 62. Voorzeker, de gelovigen, de Joden, de Christenen en de Sabianen - wie onder hen ook in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen vrees over hen komen, noch zullen zij treuren.

Al-Maidah: 69. Voorzeker, de gelovigen en de Joden en de Sabianen en de Christenen die in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten - over hen zal geen vrees komen, noch zullen zij treuren.


Bekeerlingen dus.

Zijn er trouwens ook teksten over het lot van diegenen die zich niet willen bekeren ?


:engel:

mark61
07-05-11, 13:54
zaterdag 30 april 2011 door Bas Heijne
Een erfenis

In de Tweede Kamer werd donderdag Max van der Stoel herdacht. Er was, dat zal niemand verbazen, enkel lof voor de vorige week overleden oud-minister van Staat en Buitenlandse Zaken. Ik vat even samen: oerdegelijk, vasthoudend, bescheiden, vastberaden, onvermoeibaar. Cohen: „Een baken van rechtvaardigheid voor de wereld.” Rutte: „De wereld was zijn thuis. […] Een mooi en groot man, die wereldwijd heel wat brandjes heeft voorkomen en geblust.” In een eerdere reactie prees de premier hem als internationale voorvechter van mensenrechten.

Van der Stoel ging gerust met mensen aan tafel zitten die hij in zijn hart verafschuwde

Mensenrechten – ik wil niet vervelend doen, maar volgens mij was het de eerste keer in zijn leven dat Mark Rutte het woord in de mond nam. Dat is geen toeval. Wanneer je de kwalificaties waarmee Van der Stoel het graf in geprezen werd eens goed bekijkt, valt je meteen op hoe ver ze af staan van het huidige politieke klimaat. Oerdegelijk en bescheiden doen het gewoon slecht op televisie. Een politicus die de wereld zijn thuis noemt, kan in Nederland wel inpakken. En mensenrechten, hou me vast. Ieder lid van dit kabinet benadrukt steeds opnieuw dat vertegenwoordigers van ons land in het buitenland zich bij alles dienen af te vragen: wat heeft Nederland eraan? Wat levert het ons op?

Mensen vragen zich vaak af hoe het zou zijn wanneer Jezus terug op aarde kwam in onze tijd. Stel je voor dat een man als Van der Stoel in de huidige Nederlandse politiek zou opduiken. Ik zeg voorzichtig: geen hartelijke ontvangst.

Max van der Stoel mag heel wat brandjes wereldwijd hebben geblust, de Hollandse veenbrand moest hij met lede ogen aanzien. Toen ik hem acht jaar geleden vroeg deel te nemen aan mijn serie ‘tafelgesprekken’ voor deze krant, zei hij meteen ja. Aan het eind van het gesprek in een Haags restaurant stelde hij tevreden vast: „Ik heb mijn hart over Nederland gelucht.”

Wat hem dwarszat? Nederland raakte steeds in zichzelf gekeerd. Er werd door de politiek steeds slordiger met staatsrechtelijke principes en instituties omgegaan (vooral Balkenende moest het ontgelden). Het politieke debat in Nederland, stelde hij ook nog fijntjes vast, bevond zich op „een bedenkelijk laag niveau”.

Toen ik hem sprak, was hij zelf al een instituut geworden – dat door zijn eigen partijgenoten nauwelijks meer bezocht werd. „Van de generatie-Kok ken ik nog wel iedereen. Van de nieuwe generatie niemand.”

Tijdens dat bistrogesprek ontdekte ik gaandeweg wat Van der Stoel zo bijzonder maakte: de volslagen pragmatische wijze waarop hij zijn idealen probeerde te verwezenlijken. Elke suggestie van mijn kant over grote bevlogenheid en weidse vergezichten over een betere wereld, werden vriendelijk maar beslist terzijde geschoven.

Met smaak vertelde hij hoe hij in brandhaarden onwillige politici aan de onderhandelingstafel had gekregen. „Ik kan goed tegen beledigingen.”

Wanneer het niet goedschiks lukte, moesten harde middelen worden ingezet. „Je begint er natuurlijk mee mensen aan te spreken op hun gevoel voor redelijkheid. Als ze vervolgens blijven dwarsliggen, dan wordt het tijd om de duimschroeven aan te draaien.”

Hij was, opperde ik, dus eigenlijk een machiavellistische idealist? „Zo kun je dat wel zeggen, ja.”

Had hij de vader van Máxima ook zo aangepakt? „Het was betrekkelijk eenvoudig om die man duidelijk te maken dat, wanneer hij wilde dat zijn dochter een beetje fatsoenlijk in Nederland zou inburgeren, hij beter kon thuisblijven.”

Let op dat „die man”. Daar zit alles in.

Als geen ander begreep Van der Stoel dat idealisme geen zaak van grote woorden op persconferenties en cameramomentjes was, maar een stug proces dat zich grotendeels achter de schermen afspeelde. Ook had hij geen last van morele smetvrees: hij ging gerust met mensen aan tafel zitten die hij diep in zijn hart verafschuwde. „Ik ga ervan uit dat alle mensen zowel goede als slechte eigenschappen hebben. Aan die gedachte klamp ik me dan maar vast, al kost het me soms wel moeite.”

Dat is zijn erfenis: het besef dat idealen zich moet bewijzen in een onvolkomen wereld. Het besef dat realiteitszin iets anders is dan cynisme.

http://weblogs.nrc.nl/heijne/2011/04/30/een-erfenis/

knuppeltje
08-05-11, 08:58
Zoals hij zijn er altijd veel te weinig in de politiek geweest en er zullen er altijd veel te weinig van zijn. Helaas.

Slinger
08-05-11, 09:05
Zoals hij zijn er altijd veel te weinig in de politiek geweest en er zullen er altijd veel te weinig van zijn. Helaas.

Over de doden niets dan goeds.

Mark
08-05-11, 09:08
Over de doden niets dan goeds.

bin laden? :D

knuppeltje
08-05-11, 09:08
Over de doden niets dan goeds.

In tegenstelling tot veel anderen, over deze wel.

Slinger
08-05-11, 09:11
In tegenstelling tot veel anderen, over deze wel.

:zegniets:

Slinger
08-05-11, 09:15
bin laden? :D

Geen regel zonder uitzondering...

Mark
08-05-11, 10:11
Geen regel zonder uitzondering...

ik vind die regel onzin, de dood veranderd niet wat iemand gedaan heeft.

anyway, heb max v de stoel niet bewust meegemaakt in de jaren 70 dus RIP.

Slinger
08-05-11, 10:13
ik vind die regel onzin, de dood veranderd niet wat iemand gedaan heeft.

anyway, heb max v de stoel niet bewust meegemaakt in de jaren 70 dus RIP.

Prima hoor. Dit zijn regels van het soort waarvan je voor je zelf bepaalt of je ze toepast of niet.