PDA

Bekijk Volledige Versie : :maf:Turkije wil NAVO-lidmaatschap Bosnië en Servië



John2
26-04-11, 21:51
Turkije wil NAVO-lidmaatschap Bosnië en Servië

dinsdag 26 april 2011 | 20:58 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 26 april 2011 | 20:59
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
De Turkse president Abdullah Gül. Foto: ANP

De Turkse president Abdullah Gül. Foto: ANP

ANKARA - Turkije wil dat de Balkan verandert in een regio die samenwerkt en dat de regio een toekomst krijgt in de Europese Unie en de NAVO. Dat heeft de Turkse president Abdullah Gül dinsdag gezegd. Turkije wil de Balkan helpen bij dit proces.

"We willen dat de hele regio wordt verenigd onder de paraplu van de EU en de NAVO", zei Gül na gesprekken met de Servische president Boris Tadic en de drie leden die samen het presidentschap van Bosnië vervullen. "Wij vinden dat de Balkan niet aan de rand van Europa ligt, maar dat de regio het hart van Europa vormt. We willen de samenwerking versterken en gezamenlijk optrekken om brandende kwesties op te lossen."

Het diplomatieke initiatief van Turkije laat zien dat het land probeert zijn invloed in de Balkan uit te breiden. "Turkije heeft historische reden en legitieme belangen bij de aanwezigheid in de Balkan", aldus Tadic. "We willen dat de gehele regio zo snel mogelijk wordt geïntegreerd in de Europese Unie, dat is ons belangrijkste politieke doel."

Tadic beloofde het oorlogsverleden achter zich te laten en 'een betere toekomst te creëren' voor de regio, die in de jaren negentig werd verscheurd door oorlogen. Servië heeft vooruitgang geboekt richting het lidmaatschap van de Europese Unie door verdachten van oorlogsmisdaden over te dragen aan het Joegoslaviëtribunaal. Het EU-lidmaatschap is voor Bosnië verder weg: het land is nog niet in staat gebleken een gecentraliseerde regering te vormen.
Bron: tubantia

TonH
26-04-11, 22:22
Waarom vind je dit :maf:?

John2
26-04-11, 22:39
Waarom vind je dit :maf:?

Ik vind dit maf, omdat juist Turkije die op meerdere manieren provoceerde naar andere landen zoals Griekenland en de EU twee jaar terug over Cyprus, vorig jaar Israël met de vloot naar Gaza en de uitspraken van Turkije dit jaar over de Navo, vind ik dat Turkije zich moet afvragen of ze zelf wel thuis hoort in de NAVO.
Verder gezien de situatie in Servie en Bosnië horen deze landen zeker nog niet thuis in een organisatie als de NAVO of de EU, strategies passen ze niet in de NAVO en financieel zal de druk op de EU te groot worden.
Nee nog maar even niet en zeker niet op voordracht van een land die zelf niet in de EU zit.

TonH
26-04-11, 22:49
Tja, Turkije heeft tenslotte veel overeenkomsten met de VS. Een daarvan is dat ze vinden dat ze de EU mogen 'aanbevelen' wie lid van die club moet worden. En dat recht hebben ze. Net zoals de EU-lidstaten het recht hebben die aanbeveling naast zich neer te leggen.
Verder is Turkije een senior lid van de NATO en ook in die rol hebben ze het volste recht om met voordrachten te komen. En de andere landen kunnen dat dan terzijde schuiven. Niets mafs aan, dunkt me.

John2
26-04-11, 23:09
Tja, Turkije heeft tenslotte veel overeenkomsten met de VS. Een daarvan is dat ze vinden dat ze de EU mogen 'aanbevelen' wie lid van die club moet worden. En dat recht hebben ze. Net zoals de EU-lidstaten het recht hebben die aanbeveling naast zich neer te leggen.
Verder is Turkije een senior lid van de NATO en ook in die rol hebben ze het volste recht om met voordrachten te komen. En de andere landen kunnen dat dan terzijde schuiven. Niets mafs aan, dunkt me.
Laten we dan ook direct Iran voordragen voor een lidmaatschap.
En als ze een land voordragen als lid, mag ik toch aannemen dat Turkije ook weet aan welke voorwaarden een land moet voldoen, zeker sinds als je weet dat op 9 juli 2008 Albanië en Kroatië hebben getekend tot toetreding tot de NAVO kan ik het niet anders noemen dan verwarring zaaien.

TonH
26-04-11, 23:14
Laten we dan ook direct Iran voordragen voor een lidmaatschap.
En als ze een land voordragen als lid, mag ik toch aannemen dat Turkije ook weet aan welke voorwaarden een land moet voldoen, zeker sinds als je weet dat op 9 juli 2008 Albanië en Kroatië hebben getekend tot toetreding tot de NAVO kan ik het niet anders noemen dan verwarring zaaien.

Goh, zou jij dat dan wel willen? Volgens mij gaat het hier nu om Servië en Bosnië en een wens van Turkije. Zo zijn er andere landen die willen dat de Rep. Macedonië Navo lid wordt en anderen niet. Zo gaat dat. Turkije is tenminste een Natolid en al sinds begin 60er jaren een aspirantlid van de EU. Die hebben dus het recht wel om er wat over te vinden en te zeggen. Meer dan de VS die maar blijft roepen dat Turkije echt in de EU moet. DAT is pas :maf:

John2
26-04-11, 23:26
Goh, zou jij dat dan wel willen? Volgens mij gaat het hier nu om Servië en Bosnië en een wens van Turkije. Zo zijn er andere landen die willen dat de Rep. Macedonië Navo lid wordt en anderen niet. Zo gaat dat. Turkije is tenminste een Natolid en al sinds begin 60er jaren een aspirantlid van de EU. Die hebben dus het recht wel om er wat over te vinden en te zeggen. Meer dan de VS die maar blijft roepen dat Turkije echt in de EU moet. DAT is pas :maf:
Pas sinds 2005 wordt er onderhandeld over Turkije, in de jaren 60 was er nog geen EU.
Natuurlijk mag een land dit voorstellen, maar ik vind het ongepast zeker als het gaat om Servië en Bosnië en dan zekers als er nog onderzoeken lopen naar de oorlogsmisdaden sinds 2008 .

TonH
26-04-11, 23:37
Pas sinds 2005 wordt er onderhandeld over Turkije, in de jaren 60 was er nog geen EU.
Natuurlijk mag een land dit voorstellen, maar ik vind het ongepast zeker als het gaat om Servië en Bosnië en dan zekers als er nog onderzoeken lopen naar de oorlogsmisdaden sinds 2008 .

Niet zo flauw doen: Wat nu EU heet heette in de jaren 60 EG. Goed? En dan wat jaartallen:

In 1963 sloten Turkije en de Europese Gemeenschap een associatieovereenkomst. In 1987 vroeg Turkije het EU-lidmaatschap aan. Deze aanvraag stuitte op een veto van Griekenland, sinds 1981 lid van de Unie. Pas in 1999 gaf Griekenland zijn verzet op. Nog datzelfde jaar kreeg Turkije de status van kandidaat-lid van de EU.

En het is dus niet maf maar je vindt het ongepast vanwege lopende onderzoeken naar oorlogsmisdaden. Best. Maar ook hier kloppen je jaartallen volgens mij niet:

Op 7 november 2007 sloten Servië en de EU een stabilisatie- en associatieovereenkomst. Dit succes was een mijlpaal in het Servisch toetredingsproces en werd geadviseerd door Carla Del Ponte omdat Servië goed meewerkte met het Joegoslavië-tribunaal in Den Haag, hoewel Ratko Mladić eerst in Den Haag moest zijn voordat het verdrag werkelijk in werking trad.[2] De regeringen van Nederland en België waren tegen het tekenen van het verdrag omdat zij van mening waren dat Servië niet genoeg meehielp met het tribunaal. Maar op 7 december 2009 gaf Nederland als laatste zijn verzet op.[3] Spanje lobbyde op zijn beurt voor Servië.[4]

Beide stukjes zijn uit Wiki.

John2
26-04-11, 23:56
=TonH;4671828]Niet zo flauw doen: Wat nu EU heet heette in de jaren 60 EG. Goed? En dan wat jaartallen:
Sorry, ik soms wat nauwkeurig met getallen, mijn excuus.


In 1963 sloten Turkije en de Europese Gemeenschap een associatieovereenkomst. In 1987 vroeg Turkije het EU-lidmaatschap aan. Deze aanvraag stuitte op een veto van Griekenland, sinds 1981 lid van de Unie. Pas in 1999 gaf Griekenland zijn verzet op. Nog datzelfde jaar kreeg Turkije de status van kandidaat-lid van de EU.
Van mij mag Turkije morgen nog bij de EU, ik heb persoonlijk geen problemen hiermee, dus laten we verder niet strijden over data's.


En het is dus niet maf maar je vindt het ongepast vanwege lopende onderzoeken naar oorlogsmisdaden. Best. Maar ook hier kloppen je jaartallen volgens mij niet:
Op 7 november 2007 sloten Servië en de EU een stabilisatie- en associatieovereenkomst. Dit succes was een mijlpaal in het Servisch toetredingsproces en werd geadviseerd door Carla Del Ponte omdat Servië goed meewerkte met het Joegoslavië-tribunaal in Den Haag, hoewel Ratko Mladić eerst in Den Haag moest zijn voordat het verdrag werkelijk in werking trad.[2] De regeringen van Nederland en België waren tegen het tekenen van het verdrag omdat zij van mening waren dat Servië niet genoeg meehielp met het tribunaal. Maar op 7 december 2009 gaf Nederland als laatste zijn verzet op.[3] Spanje lobbyde op zijn beurt voor Servië.[4]

Beide stukjes zijn uit Wiki.
Vladimir Vukcevic de hoofdaanklager en onderzoeker voor de oorlogsmisdaden van Servië is nog steeds bezig met onderzoeken en tevens zijn er door hem al 7 personen gedaagd voor het internationaal hof en ook veroordeeld voor oorlogsmisdaden.
Voor mij en dan is het mijn persoonlijke mening, hoort een land die oorlogsmisdaden pleegt of heeft gedaan niet thuis in de NAVO althans laat ze eerst maar eens bewijzen zich te kunnen houden aan het internationaal recht voor de mensen.
Het zelfde geld ook voor Israël ook die zou ik niet graag zien in de NAVO, het zou de NAVO verlagen tot een criminele organisatie.