PDA

Bekijk Volledige Versie : "Acupunctuur pijnstillend maar weinig doeltreffend"



Marsipulami
27-04-11, 09:12
"Acupunctuur pijnstillend maar weinig doeltreffend"

AP wo 27/04/2011 - 08:34


Acupunctuur kan pijn in beperkte mate verlichten, maar er is geen overtuigend bewijs dat deze alternatieve therapie ook echt werkt. Dat is de conclusie van een nieuw rapport van de overheidsdenktank Kenniscentrum Gezondheidszorg.

Acupunctuur is een alternatieve geneeswijze waarbij men fijne naalden op bepaalde punten van het lichaam in het onderhuidse bindweefsel steekt. Patiënten kloppen vooral aan bij een acupuncturist met nek- en lage rugpijn, hoofdpijn, slapeloosheid en andere stressklachten.

Over de effectiviteit van de therapie bestaat al lang discussie, maar volgens het Kenniscentrum Gezondheidszorg kan acupunctuur de pijn wel degelijk milderen. Al is dat enkel een kortstondig pijnstillend effect, zegt het Kenniscentrum, dat een analyse maakte van enkele "betrouwbare wetenschappelijke studies".

"Voor de andere klachten die patiënten aangeven, is er geen bewijs van werking", stelt Anja Desomer van het Kenniscentrum Gezondheidszorg. Het blijkt er zelfs niet eens toe te doen of de naalden volgens de regels van de kunst worden geplaatst of op goed geluk.

Het Kenniscentrum erkent wel dat patiënten doorgaans tevreden zijn over de behandeling, maar dat zou vooral zo zijn omdat de patiënt een goede band heeft met zijn acupuncturist en omdat hij door de behandeling ontspant. De patiënt "komt tot ontspanning, hij kan zijn verhaal doen. De therapeut heeft aandacht voor zijn verhaal, neemt de tijd voor hem en dat bepaalt voor een groot stuk ook de tevredenheid van de patiënt", zegt Desomer.

(Para)medische achtergrond noodzakelijk
Hoeveel acupuncturisten in ons land actief zijn, is niet geweten, maar er zijn in elk geval bijna 600 acupuncturisten bij een beroepsvereniging aangesloten. Een op de drie van hen is ook (huis)arts. De anderen zijn meestal kinesitherapeuten of hebben een ander paramedisch diploma.

Wie geen arts is, zit volgens het Kenniscentrum in principe in de illegaliteit, "in die mate dat hij of zijn een diagnose stelt en een behandeling instelt". Volgens het Kenniscentrum is het risico van acupunctuur namelijk dat de patiënt een foute diagnose krijgt en te laat start met een noodzakelijke klassieke behandeling.

Het Kenniscentrum vindt dan ook dat alleen wie een medische of paramedische training achter de rug heeft, acupunctuur zou mogen beoefenen, op voorwaarde dat die persoon ook nog eens slaagt voor een erkende vorming in de acupunctuur.

Karin.N
27-04-11, 10:05
"Acupunctuur pijnstillend maar weinig doeltreffend"

AP wo 27/04/2011 - 08:34


Acupunctuur kan pijn in beperkte mate verlichten, maar er is geen overtuigend bewijs dat deze alternatieve therapie ook echt werkt. Dat is de conclusie van een nieuw rapport van de overheidsdenktank Kenniscentrum Gezondheidszorg.

Acupunctuur is een alternatieve geneeswijze waarbij men fijne naalden op bepaalde punten van het lichaam in het onderhuidse bindweefsel steekt. Patiënten kloppen vooral aan bij een acupuncturist met nek- en lage rugpijn, hoofdpijn, slapeloosheid en andere stressklachten.

Over de effectiviteit van de therapie bestaat al lang discussie, maar volgens het Kenniscentrum Gezondheidszorg kan acupunctuur de pijn wel degelijk milderen. Al is dat enkel een kortstondig pijnstillend effect, zegt het Kenniscentrum, dat een analyse maakte van enkele "betrouwbare wetenschappelijke studies".

"Voor de andere klachten die patiënten aangeven, is er geen bewijs van werking", stelt Anja Desomer van het Kenniscentrum Gezondheidszorg. Het blijkt er zelfs niet eens toe te doen of de naalden volgens de regels van de kunst worden geplaatst of op goed geluk.

Het Kenniscentrum erkent wel dat patiënten doorgaans tevreden zijn over de behandeling, maar dat zou vooral zo zijn omdat de patiënt een goede band heeft met zijn acupuncturist en omdat hij door de behandeling ontspant. De patiënt "komt tot ontspanning, hij kan zijn verhaal doen. De therapeut heeft aandacht voor zijn verhaal, neemt de tijd voor hem en dat bepaalt voor een groot stuk ook de tevredenheid van de patiënt", zegt Desomer.

(Para)medische achtergrond noodzakelijk
Hoeveel acupuncturisten in ons land actief zijn, is niet geweten, maar er zijn in elk geval bijna 600 acupuncturisten bij een beroepsvereniging aangesloten. Een op de drie van hen is ook (huis)arts. De anderen zijn meestal kinesitherapeuten of hebben een ander paramedisch diploma.

Wie geen arts is, zit volgens het Kenniscentrum in principe in de illegaliteit, "in die mate dat hij of zijn een diagnose stelt en een behandeling instelt". Volgens het Kenniscentrum is het risico van acupunctuur namelijk dat de patiënt een foute diagnose krijgt en te laat start met een noodzakelijke klassieke behandeling.

Het Kenniscentrum vindt dan ook dat alleen wie een medische of paramedische training achter de rug heeft, acupunctuur zou mogen beoefenen, op voorwaarde dat die persoon ook nog eens slaagt voor een erkende vorming in de acupunctuur.

Ach ja, de westerse medische kijk en de oosterse medische kijk. Vertrouw zelf al lang niet meer op de puur westerse kijk op medische zaken. Heb teveel fouten meegemaakt. Geef de voorkeur aan de oosterse geneeswijze eventueel gecombineerd met de westerse, maar dan op advies van onze chinese accupunturist, die overigens ook westerse geneeskunde heeft gestudeerd.

Alleen de huisarts al, 3 keer medisch advies gegeven, drie keer fout. In alle drie de keren naar de accupunturist geluisterd en deze had bij alle drie gelijk.
Vorig jaar nog, jongste valt op zijn pols. Volgens huisarts kan hij met 2 weekjes rust wel weer tennissen. Accupunturist heeft vanaf dag 1 twijfels, hij zegt, lijkt mij gebroken. Huisarts gebeld, arrogant lachen, wat weet die chinees er nou van. 2.5 maand later mogen we eindelijk naar de othopeed. Moet zelfs een mri gemaakt worden, en ja hoor flinke botbeschadiging, operatie en daarna gips. Was hij volgens orthopeed meteen in het gips gegaan , was het ong. 4 weken geweest.

Ander voorbeeld, jaren terug dochter met koortsstuip en oorontsteking. Schrijven anti biotica voor, dochter wordt zieker, ander middel anti biotica, wordt nog zieker, wordt derde middel toegediend. Vervolgens kno arts, schrijft wederom antibiotica voor (dochter van 9 maanden). Uiteindelijk krijgt dochterlief 2 jaar dagelijks antibiotica. Ze is inmiddels een wrak, heel veel koortsstuipen waar ze zelf niet uitkomt. Stuipen duren steeds een paar uur, na het bijomen vaak uitvalverschijnselen etc.
Komen we uiteindelijk ten einde raad bij een accupunturist. Zegt deze, stoppen jullie aub met de antibiotica. Doen we met bibberende knietjes. Na 2 weken knapt dochter voorzichtig weer op en na 3 maanden is ze voor het eerste een vrolijke beweeglijke peuter, met dank aan onze chinese accupunturist.

Bij de westerse artsen ben ik inmiddels zover dat wanneer zij zeggen dat a de aandoening is, dat ik a dus schrap. Ik vertrouw op m'n accupunturist. aan de hand van de ogen, tong etc weet hij heel goede adviezen te geven.

Tis jammer dat de westerse dokters vaak behoorlijk arrogant zijn, ik kan inmiddels boeken vol schrijven over hun blunders die zelfs twee maal tot de dood hebben geleid en waarbij de alternatieve artsen uiteindelijk gelijk hebben gehad. Maar nee. wij horen alleen wanneer het niet goed gaat bij de alternatieven (Millecam), maar wanneer het bij de westerse geneeswijze fouten worden gemaakt, tsja.....

Umarvlie
27-04-11, 10:38
Probleem hier in het westen is dat er met medicijnen afschuwelijk goed verdient wordt wat niet altijd in het belang van de patient is. Overigens dreigt dat ook met alternatieve geneeswijzen te gebeuren die aanslaan.

Karin.N
27-04-11, 10:45
Probleem hier in het westen is dat er met medicijnen afschuwelijk goed verdient wordt wat niet altijd in het belang van de patient is. Overigens dreigt dat ook met alternatieve geneeswijzen te gebeuren die aanslaan.

En vergeet de arrogante houding van artsen niet (niet allemaal hoor, maar wel teveel!)

Umarvlie
27-04-11, 11:04
En vergeet de arrogante houding van artsen niet (niet allemaal hoor, maar wel teveel!)

Lees net dit:



Arts krijgt vergiftigde bonbons

Uden - Een arts van Ziekenhuis Bernhoven in Veghel heeft een doos vergiftigde bonbons gekregen.

Het slachtoffer uit Uden, dat geen idee heeft wie hem de giftige chocola opstuurde, heeft aangifte gedaan bij de politie.

Een van de gezinsleden had al een bonbon geproefd maar niet doorgeslikt, omdat er 'vreemde oranje bolletjes inzaten'.

De bonbons worden onderzocht door het Nederlands Forensisch Instituut (NFI). Waarschijnlijk gaat het om rattengif.

(Bron: Telegraaf)


Er zijn er dus meer die er zo over denken of een dergelijke ervaring hebben gehad - vindt dit alleen wel weer een verfoeilijke reactie :jammer:

Karin.N
27-04-11, 14:15
Lees net dit:



Er zijn er dus meer die er zo over denken of een dergelijke ervaring hebben gehad - vindt dit alleen wel weer een verfoeilijke reactie :jammer:

Ia het ook. Maar hoe ver kun je een mens drijven. Mijn overbuurvrouw is overleden aan blaaskanker. ruim een jaar rondgelopen met steeds weer een blaasontsteking. Huisarts weigert door te sturen, mensje is nog van de oude stempel, als de dokter het zegt zal het zo zijn. Uiteindelijk heb ik ingegrepen en haar meegenomen naar de uroloog. Komt de uitslag, blaaskanker in vergevorderd stadium. Direchte vraag aan uroloog, als de huisarts bijtijds had doorverwezen, wat waren de kansen dan geweest? Volgens uroloog 75% meer kans op genezing! Nu is ze dood!

Onze dochter idem dito. Wij zijn uit de medische molen gestapt wat mijn dochter beter deed worden. Daarvoor had een neuroloog al gezegd, meneer mevrouw, houdt u er rekening mee dat het een keer verkeerd kan aflopen met een koortsstuip, dat we haar niet meer kunnen redden. Stel dat het was gebeurd en met de wetenschap die we nu hebben, dat het gewoon lag aan die ongelofelijke hoeveelheid antibiotica. naderhand nog een rechtszaak ervan gemaakt. En inderdaad artsen snapten zelf ook de enorme hoeveelheid niet goed. Toen ze 1 jaar was, slikte ze de dosis van een volwassene. De apotheker informeerde ook al bij het ziekenhuis, omdat ze het niet vertrouwde.

Fulanadetal
27-04-11, 18:13
Met Chinese geneeskunde is het vaak ook oppassen hoor. Ik heb het niet over de acupunctuur maar over de medicijnen.
Ten eerste zitten er vaak beschermde soorten doorheen gemalen (zeepaardjes, neushoorn-hoorns, beregal, tijgerbal etc).
Ook zijn regelmatig westerse antibiotica en corticosteroiden (in veel te hoge doseringen) aangetroffen in de chinese middelen.

The_Grand_Wazoo
28-04-11, 12:46
Ia het ook. Maar hoe ver kun je een mens drijven. Mijn overbuurvrouw is overleden aan blaaskanker. ruim een jaar rondgelopen met steeds weer een blaasontsteking. Huisarts weigert door te sturen, mensje is nog van de oude stempel, als de dokter het zegt zal het zo zijn. Uiteindelijk heb ik ingegrepen en haar meegenomen naar de uroloog. Komt de uitslag, blaaskanker in vergevorderd stadium. Direchte vraag aan uroloog, als de huisarts bijtijds had doorverwezen, wat waren de kansen dan geweest? Volgens uroloog 75% meer kans op genezing! Nu is ze dood!

Onze dochter idem dito. Wij zijn uit de medische molen gestapt wat mijn dochter beter deed worden. Daarvoor had een neuroloog al gezegd, meneer mevrouw, houdt u er rekening mee dat het een keer verkeerd kan aflopen met een koortsstuip, dat we haar niet meer kunnen redden. Stel dat het was gebeurd en met de wetenschap die we nu hebben, dat het gewoon lag aan die ongelofelijke hoeveelheid antibiotica. naderhand nog een rechtszaak ervan gemaakt. En inderdaad artsen snapten zelf ook de enorme hoeveelheid niet goed. Toen ze 1 jaar was, slikte ze de dosis van een volwassene. De apotheker informeerde ook al bij het ziekenhuis, omdat ze het niet vertrouwde.

En heb je dit alles afgezet tegen het totaal aantal behandelingen per jaar, of blijf je het liefst veilig op borrelpraat niveau?

mark61
28-04-11, 12:50
En heb je dit alles afgezet tegen het totaal aantal behandelingen per jaar, of blijf je het liefst veilig op borrelpraat niveau?

Mensen, vooral vrouwen, houden niet van statistieken. Dat zijn onbegrijpelijke, dus leugenachtige getallen :)

Even in het algemeen hoor Karin :hihi:

Fulanadetal
28-04-11, 12:55
Probleem hier in het westen is dat er met medicijnen afschuwelijk goed verdient wordt wat niet altijd in het belang van de patient is. Overigens dreigt dat ook met alternatieve geneeswijzen te gebeuren die aanslaan.

Met antibiotica wordt juist niet goed verdiend. Er wordt enorm op verloren.
De industrie moet eigenlijk veel nieuwe soorten ontwikkelen (ivm de resistentie door onder meer de misstanden in de veeteelt, en het veel te slordige voorschrijfbeleid in veel andere landen) maar een nieuw soort antibiotica die op grote kosten is ontwikkeld mag vervolgens slechts zo weinig mogelijk gebruikt worden.
Dat om resistentie tegen dat nieuwe middel zo lang mogelijk uit te stellen.
Hier werkt de markt dus niet mee. De overheid zou onderzoek naar nieuwe antibiotica moeten ondersteunen.

Fulanadetal
28-04-11, 12:56
Er worden al babies en peuters aangetroffen met resistente bacteriën.
Misschien door een lekker kip-hapje?

Karin.N
28-04-11, 13:07
En heb je dit alles afgezet tegen het totaal aantal behandelingen per jaar, of blijf je het liefst veilig op borrelpraat niveau?

Zo wordt het aak afgedaan, borrelpraat. er hoeft dus niet gekeken te worden naar alles wat mis gaat. Het is opvallend hoezeer de westerse medische wereld afgeeft op alles wat anders is. Zie hoe de zaak Millecam is uitgemolken. Maar wanneer in de alternatieve hoek fouten worden gemaakt en ook ernsitge fouten en daardoor groot leed veroorzaken is men opvallend afwezig.

Neem mijn zus, steeds buikpijn, ze kunnen nooit wat vinden! Gaat ze uiteindelijk naar een arts in Duitsland. Zonder wachtlijsten kan zij daar terecht. Blijkt dat zij een cyste in de baarmoeder heeft van ruim 8 cm. Met dit verhaal gaat zij terug naar de huisarts. Deze verwijst een beetje hooghartig haar door naar de gynaecoloog. Deze zegt, ach mevrouwtje, gelooft u toch niet alles. Hij maakt een echo, is stil en mompelt wat en loopt de behandelkamer uit. Komt er later een co arts terug en ja hoor, er zit inderdaad een cyste. De gynaecoloog heeft ze niet meer gesproken. Een ander nam de behandeling over.

Ander iets. Mijn vader is jarenlang ziek, ziekenhuis in en uit. Nooit wordt er naar zijn hart gekeken, ze vallen alleen eindeloos over zijn vergrote lever. Mijn vader krijgt regelmatig te horen dat hij wellicht wat teveel drinkt. Nou, hooguit 1 glaasje per dag en niet meer!
Krijgt nog te maken met een doorgebroken blinde darm, waarvoor we hem uiteindelijk zelf naar het ziekenhuis hebben gereden, omdat de huisarts niet wilde komen. Blijkt dat we net op het nippertje waren. Zijn mijn ouders op vakantie in Oostenrijk, mijn vader weer eens naar het ziekenhuis vanwege klachten gekomen na de blindedarmoperatie. Blijkt dat de operatie niet helemaal correct is uitgevoerd, daar dus hersteld. M<aar blijkt ook dat hij drie dicht geslibte kransslagaders heeft. Tsja, de nederlandse artsen waren te druk met de lever en hebben nooit naar zijn hart gekeken!

Het mag dan allemaal borrelpraat zijn en er gebeuren ook een hoop goede zaken, maar vertel eens waarom moeten dit soort zaken doodgezwegen worden?
Waarom kunnen artsen niet toegeven wanneer er fouten zijn gemaakt? Wat wij met de rechtszaak hebebn meegemaakt, wauw, tis dat ik erbij was, anders had ik het nooit geloofd. Godzijdank zijn de artsen in die zaak het ongelijk gesteld, maar die houdingen, de antwoorden die ze gaven. Je zou ze de nek omdraaien.

Iedereen die werkt kan fouten maken. Bij artsen gaat het vaak om mensenlevens. Het allerbelangrijkste is dat je fouten toegeeft en er over praat. Maar nee in de meeste gevallen ho maar. Zegt zo'n directeur van het ziekenhuis, ja maar mevrouw, we moeten om de verzekeringspremies denken!

Karin.N
28-04-11, 13:13
Mensen, vooral vrouwen, houden niet van statistieken. Dat zijn onbegrijpelijke, dus leugenachtige getallen :)

Even in het algemeen hoor Karin :hihi:

Ik ben inmiddels zover wanneer ik gebruik maak van de medische geneeskunde hier dat ik denk, ok dat was antwoord a, dat is het dus niet. Houd ik dus mogelijkheid b en c over.
Zonder gekheid, de medicijnmannen in Afrika weten soms meer dan artsen hier:hihi: Je kunt niet zonder de westere geneeskunde, maar het zou heel mooi zijn wanneer men eens wat meer open zou staan voor andere methodes.

Het lijkt wel of het logisch na kunnen denken bij een aantal artsen ver te zoeken is en dat gecombineerd met een arrogantie, argghh!!

Karin.N
28-04-11, 13:16
Met antibiotica wordt juist niet goed verdiend. Er wordt enorm op verloren.
De industrie moet eigenlijk veel nieuwe soorten ontwikkelen (ivm de resistentie door onder meer de misstanden in de veeteelt, en het veel te slordige voorschrijfbeleid in veel andere landen) maar een nieuw soort antibiotica die op grote kosten is ontwikkeld mag vervolgens slechts zo weinig mogelijk gebruikt worden.
Dat om resistentie tegen dat nieuwe middel zo lang mogelijk uit te stellen.
Hier werkt de markt dus niet mee. De overheid zou onderzoek naar nieuwe antibiotica moeten ondersteunen.

Er wordt ook te snel en te vaak naar dit middel gegrepen waardoor bacterien resistent worden.

Fulanadetal
28-04-11, 13:23
Je noemt het ene na het andere dramatische geval. Alle artsen in jouw omgeving en die van al je familieleden falen keer op keer op keer op schrijnende wijze, jaar in jaar uit.

Hoe vaak hebben jullie stappen ondernomen? Want dat kan namelijk, en het is echt niet zo dat "ze elkaar allemaal de hand boven het hoofd houden" want dan zouden er nooit veroordelingen zijn, en die zijn er wel.

Probeer maar eens een alternatieve genezer aan te klagen. Kan niet, er is geen tuchtcollege voor.

Mijn zus liep met haar toen peuterdochtertje vanwege erge koemelkallergie bij een ex-huisarts (K) die alle diagnostiek en medicatie de deur uit had gedaan voor elektro-acupunctuur. Bracht hem bijzonder veel financieel gewin trouwens. Mat alles door met metalen dingen in de hand van de patient verbonden met bekertjes met daarin preparaten. De ex huisarts kwam na een aantal behandelingen tot de conclusie dat het meisje weer 100% in orde was. Ze mocht weer melkproducten.
In no time zat ze onder de uitslag en kreeg spuitpoep en braken. Praktijk gebeld. Dit was normaal, en juist een goed teken. Ze moest gewoon melkproducten blijven gebruiken, dit betekende juist dat er nog wat afvalstoffen werden gereinigd, maar daarna zou het helemaal goed zijn.

Toen mijn nichtje nogal slap werd besloot mijn zus dat die geweldige arts voor alternatieve therapie nooit meer bezocht zou worden.

En die kan je dus niet aanklagen, dit komt in geen enkele statistiek.

Fulanadetal
28-04-11, 13:27
Er wordt ook te snel en te vaak naar dit middel gegrepen waardoor bacterien resistent worden.

In de veeteelt wel, daar wordt het standaard aan de dieren gegeven zodat ze harder groeien. Dat krijgen de vleeseters binnen. En helaas tegenwoordig de planteneters ook, want de ESBL's zijn ook in de grond geraakt.
In de humane geneeskunde is men in Nederland heel voorzichtig, en dat weet ik van erg dichtbij. Vergeleken met de meeste andere landen in de wereld is men hier superstreng. Maar bijvoorbeeld in India, daar is het heel erg.

mark61
28-04-11, 13:43
De overheid zou onderzoek naar nieuwe antibiotica moeten ondersteunen.

De overheid moet eerst nodeloos antiobioticagebruik in de landbouw verbieden. Dat lijkt mij de hoofdoorzaak. Hoe ze ooit zo stompzinnig hebben kunnen zijn.

Alles voor het geld.

Karin.N
28-04-11, 14:02
Je noemt het ene na het andere dramatische geval. Alle artsen in jouw omgeving en die van al je familieleden falen keer op keer op keer op schrijnende wijze, jaar in jaar uit.

Hoe vaak hebben jullie stappen ondernomen? Want dat kan namelijk, en het is echt niet zo dat "ze elkaar allemaal de hand boven het hoofd houden" want dan zouden er nooit veroordelingen zijn, en die zijn er wel.

Probeer maar eens een alternatieve genezer aan te klagen. Kan niet, er is geen tuchtcollege voor.

Mijn zus liep met haar toen peuterdochtertje vanwege erge koemelkallergie bij een ex-huisarts (K) die alle diagnostiek en medicatie de deur uit had gedaan voor elektro-acupunctuur. Bracht hem bijzonder veel financieel gewin trouwens. Mat alles door met metalen dingen in de hand van de patient verbonden met bekertjes met daarin preparaten. De ex huisarts kwam na een aantal behandelingen tot de conclusie dat het meisje weer 100% in orde was. Ze mocht weer melkproducten.
In no time zat ze onder de uitslag en kreeg spuitpoep en braken. Praktijk gebeld. Dit was normaal, en juist een goed teken. Ze moest gewoon melkproducten blijven gebruiken, dit betekende juist dat er nog wat afvalstoffen werden gereinigd, maar daarna zou het helemaal goed zijn.

Toen mijn nichtje nogal slap werd besloot mijn zus dat die geweldige arts voor alternatieve therapie nooit meer bezocht zou worden.

En die kan je dus niet aanklagen, dit komt in geen enkele statistiek.

helaas, ik zuig het niet uit mijn duim, tis allemaal echt gebeurd. Enig idee hoe zwaar een rechtszaak emotioneel is? Met onze dochter hebben we dat gedaan, uiteindelijk veel genoegdoening gehaald uit het vonnis. Maar het is wel heel slopend! Niet iets om snel te herhalen. En het geeft je de tijd niet terug. Door simpelweg om de overlevingsstand te gaan, heb ik weinig herinneringen aan haar peutertijd en missen we ook de herinneringen van de andere 3 koters uit deze tijd. Helaas ook geen foto's, geen tijd voor, je probeert alleen maar te overleven in zo'n situatie. Als zelfstandige moet je wel doorgaan, huishouden en andere drie kinderen gaan ook door. En het maakt je hels als de verantwoordelijk artsen je niet serieus nemen, proberen om onder hun verantwoordelijkheid uit te komen. Ik hoor het een arts nog vertellen toen we na verwijzing van de huisarts op de 1e hulp kwamen omdat mijn dochter hoge koorts had (boven de 40) paracetamol niets deed, en zij al ruim 12 uur niet had gedronken. Ach mevrouw kinderen kunnen wel even zonder vocht hoor:laser:

Is een 4 uur later met gillende sirenes naar het ziekenhuis gebracht, gelukkig nog dezelfde arts daar. O, maar net was het nog niet errug hoor:moe:. Komt er een andere arts binnen die nog van niets weet, geeft mij het advies om voortaan maar eerder te komen! Tsja........

En ja, er zijn ook goede artsen. maar de fouten worden vaak verdoezeld. Ben er zelfs van overtuigd dat de kosten in de zorg omlaag kunnen, wanneer er op een andere manier gewerkt wordt. Die fouten kosten nl.ook heel veel geld. Hoeveel kost keer op keer een ziekenhuisopname? De behandelingen die nodig zijn om de fouten op te lossen?

In plaast van zich te richten op de alternatieve hoek, kan men beter eerst het eigen straatje opruimen! Daar gaat het mij om! Kritiek op de andere hoek is makkelijk, maar kijk eerst eens naar je eigen functioneren. We hebben het namelijk over mensenlevens en die tellen zwaarder dan de ego's van sommige artsen!