PDA

Bekijk Volledige Versie : In grote delen van Syrië wordt gemoord



Slinger
28-04-11, 07:16
'In grote delen van Syrië wordt gemoord

VAN ONZE VERSLAGGEEFSTER LEEN VERVAEKE − 28/04/11, 00:00

Wissam Tarif reisde illegaal door Syrië. 'De mensen hebben hun angst overwonnen.'

DEN HAAG - Als mensenrechtenactivist in Syrië werken, is tegenwoordig Russische roulette, zegt Wissam Tarif. Hij kan het weten. Tarif, de 36-jarige directeur van mensenrechtenorganisatie Insan, reisde de afgelopen weken kriskras door Syrië. Hij kwam het land illegaal binnen, en reisde met een vals paspoort.

Tarif verzamelde talloze getuigenissen, foto's en video's van het brute overheidsgeweld tegen betogers, en smokkelde die het land uit. Nu vrijwel alle onafhankelijke journalisten het land zijn uitgezet, is hij een van de belangrijkste bronnen voor wie wil weten wat er in Syrië speelt.

Zijn recentste informatie is weinig opbeurend. 'Het leger is een grootschalige militaire operatie begonnen', zegt Tarif, die een paar dagen in Den Haag is. 'Ze rijden de steden binnen met tanks, leggen sluipschutters op de daken, schieten er op los. Burgers krijgen niet eens de kans om lijken van de straat te halen. Ik hoorde net dat een man de lichamen van zijn twee broers probeerde weg te halen. Hij werd zelf doodgeschoten.'

Tarif komt oorspronkelijk uit Libanon. Zijn jeugd bracht hij om veiligheidsredenen door in Zuid-Amerika, waarna hij in 2002 naar Syrië verhuisde. Hij werd er actief in de mensenrechtenbeweging, en pleit al jaren in Europa voor meer steun aan de Syrische oppositie.

Vorige week reisde hij naar Genève om te lobbyen bij de Verenigde Naties. In Den Haag overlegt hij met de aanklagers van het Internationaal Strafhof over de mogelijke vervolging van president Bashar al-Assad.

'Ik heb hen bewijzen overhandigd die ik in Syrië heb verzameld. Ik hoop dat dit helpt om de VN-Veiligheidsraad te overtuigen een onderzoek naar Syrië te gelasten. Maar ik weet niet of het zal lukken. Onze inspanningen stellen niets voor in vergelijking met het lobbywerk van de Syrische overheid.'

Wat vindt u van de internationale reactie?
'Het Westen heeft nog steeds niet begrepen wat er in de Arabische wereld gebeurt. Ze reageren op Syrië met halfzachte verklaringen en dubbele boodschappen. Assad moet de kans krijgen voor hervormingen, zei Obama. Wat? Assad heeft elf jaar lang de kans gehad om hervormingen door te voeren.

'Het Westen moet directe gesprekken voeren met Assad, en een duidelijke boodschap uitsturen dat het geweld ontoelaatbaar is. Alleen als Assad en de legertop voelen dat ze zullen worden vervolgd voor de mensenrechtenschendingen kan er iets veranderen. Helaas is de internationale gemeenschap meer bezorgd om de regionale veiligheid in het Midden-Oosten dan om Syrische burgers. Ze vrezen dat Israël in gevaar komt als Assad valt. Maar regionale veiligheid is niet gebaat bij dictators. Regionale veiligheid is gebaat bij democratie en een vrij volk.'

Het leger gaat steeds driester te keer tegen de protesten. Hoe lang kunnen de betogers dat nog volhouden?
'Toch waren er dinsdagnacht zeventien demonstraties in heel Syrië. De mensen hebben hun angst overwonnen. Ze hebben aan de vrijheid geroken. Na alle offers kunnen ze niet meer tot zwijgen worden gebracht.

'Kijk naar Deraa: het leger is al drie dagen in de hele stad aanwezig, maar nog steeds houden zo'n twee- of drieduizend mensen een sit-in rond de moskee in het centrum. Ze willen de gewonden beschermen, die in die moskee worden verzorgd. Ik verwacht vrijdag weer grote demonstraties. Tenzij er echt een enorm bloedbad komt, gaan de mensen gewoon door.'

Zo'n bloedbad heeft in Syrië al eens plaatsgevonden. In 1982 werden in Hama duizenden dissidenten vermoord. Bent u bang voor herhaling?
'Maar Hama gebeurt nu al! We hebben uit grote delen van het land geen informatie, we weten totaal niet wat zich daar afspeelt. Daar wordt nu gemoord. Zijn er duizenden slachtoffers? Ik hoop van niet, maar we weten het niet. We kennen de namen van 423 doden, maar dat is slechts een fractie van het totale aantal.

'Er zijn geen journalisten meer in Syrië, en de weinige mensenrechtenactivisten zitten net als de gewone bevolking vast zonder elektriciteit of telefoonnetwerk. Er is geen enkele manier om hen te bereiken. Uit Deraa krijgen we alleen nog informatie via een bron met een satelliettelefoon. Maar de elektriciteit is al dagen afgesloten en we vrezen dat de batterij binnenkort leeg is. Dan gaat ook Deraa op zwart. Het regime wil de bevolking daarmee angst aanjagen, en daar slaagt het ook in.'

Gaat u zelf nog terug naar Syrië, ondanks de Russische roulette?

'Ik wil volgende week weer gaan, al twijfel ik of ik nog binnen kom. Er wordt nu geschiedenis geschreven in de Arabische wereld. De jongeren hebben genoeg van de leugens en de dictatuur, en komen op voor hun waardigheid en vrijheid. Het is gevaarlijk, ja, maar ik ben een van hen.'

De Volkskrant, 28 april 2011

John2
28-04-11, 08:00
Tarif, de 36-jarige directeur van mensenrechtenorganisatie Insan, reisde de afgelopen weken kriskras door Syrië. Hij kwam het land illegaal binnen, en reisde met een vals paspoort.


Waarom brokkelt het vertrouwen in hulp organisatie's af?

Door randfiguren en organisatie's als deze die alle wetten overtreden en dan trots de openbaarheid zoeken met deze overtreding.

Reizen met een vals paspoort, mag hopen dat ze hem oppakken voor spionage, voordat de echte hulpverlener er weer onder moet leiden.

The_Grand_Wazoo
28-04-11, 12:42
Waarom brokkelt het vertrouwen in hulp organisatie's af?

Door randfiguren en organisatie's als deze die alle wetten overtreden en dan trots de openbaarheid zoeken met deze overtreding.

Reizen met een vals paspoort, mag hopen dat ze hem oppakken voor spionage, voordat de echte hulpverlener er weer onder moet leiden.

Dit bedoel je als grap, mag ik hopen.

mark61
28-04-11, 12:49
Dit bedoel je als grap, mag ik hopen.

Nee, dit randfiguur is serieus. Je kende hem nog niet?

Abu_Hurayrah
28-04-11, 13:11
Nee, dit randfiguur is serieus. Je kende hem nog niet?

In dit geval heeft hij gelijk.

Ondermijnend gedrag tegenover de zittende macht, door in de illegaliteit vermeende hand en spandiensten te verlenen, komt niet de erkenning van de soevereiniteit van dat land ten goede.

Maar ja wat wil je, met een volk zoals jou die door verheerlijking van diefstal, zoals in het verhaal van Robin Hood, geïndoctrineerd zijn.

mark61
28-04-11, 13:44
In dit geval heeft hij gelijk.

Ondermijnend gedrag tegenover de zittende macht, door in de illegaliteit vermeende hand en spandiensten te verlenen, komt niet de erkenning van de soevereiniteit van dat land ten goede.

Maar ja wat wil je, met een volk zoals jou die door verheerlijking van diefstal, zoals in het verhaal van Robin Hood, geïndoctrineerd zijn.

Knetter. Of ook wel: Schreibtischmörder.

Abu_Hurayrah
28-04-11, 13:52
Knetter. Of ook wel: Schreibtischmörder.

Kon je uit heel jouw vocabulaire alleen maar dit reproduceren? Dan ben ik liever knetter...

The_Grand_Wazoo
28-04-11, 13:53
In dit geval heeft hij gelijk.

Ondermijnend gedrag tegenover de zittende macht, door in de illegaliteit vermeende hand en spandiensten te verlenen, komt niet de erkenning van de soevereiniteit van dat land ten goede.

Maar ja wat wil je, met een volk zoals jou die door verheerlijking van diefstal, zoals in het verhaal van Robin Hood, geïndoctrineerd zijn.

Geindoctrineerd door de verheerlijking van diefstal ... zoals in Robin Hood.
Dit is een grap, mag ik hopen.

Ondermijnend gedrag tegenover de zittende macht ... het is inderdaad een schande dat een volk wat al een x-aantal jaren onder de noodtoestand leeft die de zittende macht weigert op te heffen omdat het anders niet meer legitiem is om willekeurig mensen te laten verdwijnen, neer te schieten of te martelen, tegenover deze legitieme dictator in opstand komt.

Maar ja ... geen Robin Hood traditie in Syrie. Jammerdebammer.

mark61
28-04-11, 14:10
Kon je uit heel jouw vocabulaire alleen maar dit reproduceren? Dan ben ik liever knetter...

Ik heb al meer medegedeeld. Het maakt verder niet uit, je bent of geestesziek, of volledig immoreel.

mark61
28-04-11, 14:11
Maar ja ... geen Robin Hood traditie in Syrie. Jammerdebammer.

Mag niet van Allah. Wel blijven opletten wazoo.

Abu_Hurayrah
28-04-11, 14:15
Ik heb al meer medegedeeld. Het maakt verder niet uit, je bent of geestesziek, of volledig immoreel.

Sure, jij droomt terwijl je wakker bent. Alle doden als gevolg van rebellie staan op jouw contour, alle mensen die niet rebelleren en daardoor de grootste kans hebben om te blijven leven, op de mijne. Vertel mij maar wie hier geestesziek is.

mark61
28-04-11, 14:38
Sure, jij droomt terwijl je wakker bent. Alle doden als gevolg van rebellie staan op jouw contour, alle mensen die niet rebelleren en daardoor de grootste kans hebben om te blijven leven, op de mijne. Vertel mij maar wie hier geestesziek is.

Jij.

Je bent een onvoorstelbaar immorele cynicus. Dictatoren zijn dolblij met jou.

Slinger
28-04-11, 14:42
Sure, jij droomt terwijl je wakker bent. Alle doden als gevolg van rebellie staan op jouw contour, alle mensen die niet rebelleren en daardoor de grootste kans hebben om te blijven leven, op de mijne. Vertel mij maar wie hier geestesziek is.

Als je die redenering doortrekt komen alle doden door gewetenloze islamitische dictators op jouw conto.

Bart.NL
28-04-11, 14:43
Jij.

Je bent een onvoorstelbaar immorele cynicus. Dictatoren zijn dolblij met jou.

schreef hij vanachter zijn computer (niet bedreigd door wie of wat dan ook).

Slinger
28-04-11, 14:52
schreef hij vanachter zijn computer (niet bedreigd door wie of wat dan ook).

Gelukkig maar dat dat hier mogelijk is.

mark61
28-04-11, 14:54
schreef hij vanachter zijn computer (niet bedreigd door wie of wat dan ook).

Wat bedoel je?

Jij vindt ook dat verzet tegen bloedige dictators verboden is, en immoreel, want god onwelgevallig?

Wat lul je?

Abu_Hurayrah
28-04-11, 14:57
Als je die redenering doortrekt komen alle doden door gewetenloze islamitische dictators op jouw conto.

Dat is een valse redenering, want deze dictators bewaakten de veiligheidstoestand voordat het rebelleren in het land begon en niet de rebellen.

Simpele vraag. Mark61 jij kan ook mee doen.

Wie heeft het recht om het meest trouw te zijn, degene die de veiligheid garandeert of degene die naar meer rechtvaardigheid streeft en op basis daarvan in opstand komt en juist de veiligheid weg neemt?

mark61
28-04-11, 15:01
Dat is een valse redenering, want deze dictators bewaken de veiligheidstoestand voordat het rebelleren in het land begon en niet de rebellen.

Simpele vraag. Mark61 jij kan ook mee doen.

Wie heeft het recht om het meest trouw te zijn, degene die de veiligheid garandeert of degene die naar meer rechtvaardigheid streeft en op basis daarvan in opstand komt en juist de veiligheid weg neemt?

Je vraag is onbegrijpelijk. Dit is geen zinnige uitspraak.

Niemand heeft recht op niks. Alle mensen zijn gelijk. Samen kiezen ze degenen die hen regeren, voor een beperkte periode, en als ze het niet volgens de regels doen, moeten ze nog eerder weg.

Wegwezen met trouw. Dat betekent corruptie, wetten overtreden, doen wat god verboden heeft.

Die zogenaamde edele heersers van jou zijn zonder uitzondering struikrovers die met veel geweld tegen onschuldigen de macht gegrepen hebben, gewoon, omdat het machtswellustelingen zijn, en/of ze veel geld willen hebben, zodat ze alles kunnen doen dat god, de koran, de profeet en de soenna verboden hebben.

En nou opdonderen, je maakt me misselijk.

Abu_Hurayrah
28-04-11, 15:03
Je vraag is onbegrijpelijk. Dit is geen zinnige uitspraak.

Niemand heeft recht op niks. Alle mensen zijn gelijk. Samen kiezen ze degenen die hen regeren, voor een beperkte periode, en als ze het niet volgens de regels doen, moeten ze nog eerder weg.

Wegwezen met trouw. Dat betekent corruptie, wetten overtreden, doen wat god verboden heeft.

Die zogenaamde edele heersers van jou zijn zonder uitzondering struikrovers die met veel geweld tegen onschuldigen de macht gegrepen hebben, gewoon, omdat het machtswellustelingen zijn, en/of ze veel geld willen hebben, zodat ze alles kunnen doen dat god, de koran, de profeet en de soenna verboden hebben.

En nou opdonderen, je maakt me misselijk.

Jij bent duidelijk een geval die uitsterft. Moet je zelf weten, wordt maar misselijk, dan ben je nog goed af. Als je daar had gezeten en daad bij het woord had gevoegd, dan weet ik in ieder geval hoe laat het is. Namelijk, een kafir minder, zonder vooruitgang.

mark61
28-04-11, 15:17
Jij bent duidelijk een geval die uitsterft. Moet je zelf weten, wordt maar misselijk, dan ben je nog goed af. Als je daar had gezeten en daad bij het woord had gevoegd, dan weet ik in ieder geval hoe laat het is. Namelijk, een kafir minder, zonder vooruitgang.

Imbeciel :haha:

Je bent een middeleeuwer verdwaald in de 21e eeuw.

Spoetnik
28-04-11, 15:30
Wie heeft het recht om het meest trouw te zijn, degene die de veiligheid garandeert of degene die naar meer rechtvaardigheid streeft en op basis daarvan in opstand komt en juist de veiligheid weg neemt?

Hij bewaakte de veiligheid door mensen die zich al te gelovig toonden op te sluiten en te marterlen. Magoed je hebt gelijk, de k4 bewaken nu de veiligheid in Afghanistan en Iraq, jammer dat er sommige mensen zijn die daar tegen in opstand komen.

Abu_Hurayrah
28-04-11, 15:33
Hij bewaakte de veiligheid door mensen die zich al te gelovig toonden op te sluiten en te marterlen. Magoed je hebt gelijk, de k4 bewaken nu de veiligheid in Afghanistan en Iraq, jammer dat er sommige mensen zijn die daar tegen in opstand komen.

Als een kwaad alleen met een nog grotere kwaad weg genomen kan worden, dan is die daad niet toegestaan volgens de Sharia, ongeacht wie de macht heeft, kafir of geen kafir.

En het grootste kwaad dat een Moslim met kennis van zaken zich kan indenken, is de kwaad van dat er niet vrijelijk zonder shirk (polytheïsme) Allah aanbeden kan worden en hiernaar uitgenodigd kan worden. Al het andere is poespas vergeleken daarbij.

Spoetnik
28-04-11, 15:35
Als een kwaad alleen met een nog grotere kwaad weg genomen kan worden, dan is die daad niet toegestaan volgens de Sharia, ongeacht wie de macht heeft, kafir of geen kafir.

Maar hoe is vreedzaam demonstreren een grotere kwaad dan iemand opsluiten en martelen?

Spoetnik
28-04-11, 15:38
En het grootste kwaad dat een Moslim met kennis van zaken zich kan indenken, is de kwaad van dat er niet vrijelijk zonder shirk (polytheïsme) Allah aanbeden kan worden en hiernaar uitgenodigd kan worden. Al het andere is poespas vergeleken daarbij.

In landen als Syrie eisen de leiders dat hun volk zich volledig onderwerpen aan de staat en zijn leiders. Als dat nog geen shirk is weet ik het niet meer.

Abu_Hurayrah
28-04-11, 15:42
Maar hoe is vreedzaam demonstreren een grotere kwaad dan iemand opsluiten en martelen?

Demonstraties behoren niet tot de rechtsgeldige manieren om verbetering teweeg te brengen in de Sharia.

Een op één advisering is de sleutel om verbetering teweeg te brengen. Niet via de televisie of de radio en public, dat is niet oprecht.

Deze demonstraties zijn economische demonstraties en dat riekt naar de methoden van Marx en Lenin in het teweeg brengen van verandering en dat leidt naar bloedvergiet.

Abu_Hurayrah
28-04-11, 15:44
In landen als Syrie eisen de leiders dat hun volk zich volledig onderwerpen aan de staat en zijn leiders. Als dat nog geen shirk is weet ik het niet meer.

Zo lang die onderwerping in gehoorzaamheid aan Allah is, is dit juist goed. Het is eenzelfde verhouding als tussen zoon en vader. Maar wanneer deze onderwerping ongehoorzaamheid aan Allah betekent, dan mag diegene weigeren en zo ook het geval tussen zoon en vader.

Spoetnik
28-04-11, 15:49
Zo lang die onderwerping in gehoorzaamheid aan Allah is, is dit juist goed. Het is eenzelfde verhouding als tussen zoon en vader. Maar wanneer deze onderwerping ongehoorzaamheid aan Allah betekent, dan mag diegene weigeren en zo ook het geval tussen zoon en vader.

Bijvoorbeeld door te demonstreren... Syrie sluit gelovigen op, dus dat van Allah zal niet kloppen. Dus tonen de gelovigen hun ongehoorzaamheid aan Assad door te demonstreren. In de tijd dat de Shari'a bedacht is bestond er nog geen televisie of radio, tot zover dat.

Abu_Hurayrah
28-04-11, 15:56
Bijvoorbeeld door te demonstreren... Syrie sluit gelovigen op, dus dat van Allah zal niet kloppen. Dus tonen de gelovigen hun ongehoorzaamheid aan Assad door te demonstreren. In de tijd dat de Shari'a bedacht is bestond er nog geen televisie of radio, tot zover dat.

Geduld met onderdrukking is beter dan sterven als gevolg van opstand.

Wat betreft jouw zwakke opmerking over radio en televisie, ik zei daarna "en public", daaruit kon je begrijpen dat het gaat om publiekelijke adviseringen, waar jan en alleman bij staat en ziet hoe heldhaftig je wel niet bent dat je de hoogste leider van het land durft te "adviseren". Dat is niet de correcte manier om oprechtheid, maatgeving, rust, bedachtzaamheid, orde en eerlijkheid in een samenleving hoog te houden. Integendeel, het roept op naar chaos, opstand, bloedvergiet etc...

Bart.NL
28-04-11, 16:08
Geduld met onderdrukking is beter dan sterven als gevolg van opstand.

Wat betreft jouw zwakke opmerking over radio en televisie, ik zei daarna "en public", daaruit kon je begrijpen dat het gaat om publiekelijke adviseringen, waar jan en alleman bij staat en ziet hoe heldhaftig je wel niet bent dat je de hoogste leider van het land durft te "adviseren". Dat is niet de correcte manier om oprechtheid, maatgeving, rust, bedachtzaamheid, orde en eerlijkheid in een samenleving hoog te houden. Integendeel, het roept op naar chaos, opstand, bloedvergiet etc...

Opstand tegen onderdrukking is helemaal niet verkeerd, ook niet als je weet dat je waarschijnlijk sterven zult.

Ik denk dat het gemakkelijk is om hier in Nederland, waar we niet bedreigd worden, en het goed hebben, ons beter niet al teveel oordelen kunnen aanmatigen over wat daar gebeurt.

Vanachter de computer is het makkelijk om een mening te hebben en van alles te schrijven.

Spoetnik
28-04-11, 16:18
Geduld met onderdrukking is beter dan sterven als gevolg van opstand.

Wat betreft jouw zwakke opmerking over radio en televisie, ik zei daarna "en public", daaruit kon je begrijpen dat het gaat om publiekelijke adviseringen, waar jan en alleman bij staat en ziet hoe heldhaftig je wel niet bent dat je de hoogste leider van het land durft te "adviseren". Dat is niet de correcte manier om oprechtheid, maatgeving, rust, bedachtzaamheid, orde en eerlijkheid in een samenleving hoog te houden. Integendeel, het roept op naar chaos, opstand, bloedvergiet etc...

Vreedzaam demonstreren is geen opstand. Vreedzaam demonstreren is een vorm van advies geven.

mark61
28-04-11, 17:05
Demonstraties behoren niet tot de rechtsgeldige manieren om verbetering teweeg te brengen in de Sharia.

Een op één advisering is de sleutel om verbetering teweeg te brengen. Niet via de televisie of de radio en public, dat is niet oprecht.

Deze demonstraties zijn economische demonstraties en dat riekt naar de methoden van Marx en Lenin in het teweeg brengen van verandering en dat leidt naar bloedvergiet.

Zegt wie? Een of andere bejaarde die jij 'geleerde' noemt toevallig? Die betaalt wordt door zo'n stel mafiosi om dat te zeggen? :haha:

Je liegt. In Syrië gaat het niet over geld.

Slinger
28-04-11, 19:41
Hij bewaakte de veiligheid door mensen die zich al te gelovig toonden op te sluiten en te marterlen. Magoed je hebt gelijk, de k4 bewaken nu de veiligheid in Afghanistan en Iraq, jammer dat er sommige mensen zijn die daar tegen in opstand komen.

Hij bewaakt helemaal de veiligheid niet. Integendeel, hij vermoordt zijn eigen mensen, de mensen waarvoor hij moet zorgen.