PDA

Bekijk Volledige Versie : Amerikanen vieren dood Bin Laden



John2
02-05-11, 12:30
Amerikanen vieren dood Bin Laden
Mensen vieren op Times Square de dood van Bin Laden» Mensen vieren op Times Square de dood van Bin Laden EPA
Toegevoegd: maandag 2 mei 2011, 08:15
Update: maandag 2 mei 2011, 10:41

Voor het Witte Huis in Washington en in New York hebben zich duizenden mensen verzameld om te juichen om de dood van Bin Laden. Na de toespraak van president Obama verspreidde het nieuws zich snel via sociale media.

Mensen zongen het Amerikaanse volkslied en "Nananana, nananana, Hey, hey, hey, goodbye!", schreeuwden "USA, USA" en zwaaiden met Amerikaanse vlaggen. "We zijn hier voor de mensen die zijn omgekomen bij de aanslagen van 11 september", zei een jonge vrouw in Washington. "Om hun te herdenken en alle andere mensen die over de hele wereld hebben gevochten."

Ook in New York gingen veel mensen de straat op om feest te vieren. Zowel op Times Square als bij Ground Zero juicht een massa over de dood van de terroristenleider.
'Uitzinnig'

"Ik ben erg blij dat onze land deze overwinning geboekt heeft", zei Tim Sumner van de groep 9/11 Families for a Safe&Strong America tegen de BBC. Hij verloor tijdens de aanslagen een vriend en zijn zwager. "Ik heb mijn vrouw net wakker gemaakt om het haar te vertellen. We zijn uitzinnig, dat is een goed woord ervoor. Voor een massamoordenaar is dit zijn verdiende loon."

"Voor ons en de wereld is dit belangrijk nieuws", zei Gordon Felt, voorzitter van Families of Flight 93. "Het brengt een gevoel van verlichting dat het meesterbrein achter de 11 september-tragedie en het gezicht van het wereldwijde terrorisme niet langer onheil kan verspreiden."
'Verrukt'

De Amerikaanse senator John McCain heeft ook gerageerd:" Ik ben verrukt dat de nummer-1 terrorist in de wereld eindelijk is gepakt."

Premier Odinga van Kenia noemde de dood van Bin Laden positief nieuws voor zijn land. In 1998 werd door al-Qaida een aanslag gepleegd op de Amerikaanse ambassade in Kenia.

Een woordvoerder van Human Rights Watch: "Osama bin Laden zal nooit meer verantwoordelijk zijn voor massale wreedheden zoals de aanslagen van 11 september. Zijn dood zou ook een eind moeten maken aan een gruwelijk hoofdstuk van mensenrechtenschendingen onder de noemer antiterrorisme."

Volg hier het liveblog na de dood van Bin Laden.