PDA

Bekijk Volledige Versie : Obama wil foto\'s Bin Laden niet vrijgeven



Proxy
04-05-11, 23:47
Obama wil foto\'s Bin Laden niet vrijgeven
President Obama en CIA-baas Panetta» President Obama en CIA-baas Panetta EPA
Toegevoegd: woensdag 4 mei 2011, 03:35
Update: woensdag 4 mei 2011, 20:50

President Obama heeft besloten dat de foto\'s van de omgebrachte Osama bin Laden niet openbaar worden gemaakt. In een tv-interview zegt Obama dat de publicatie tot gewelddadige reacties zou kunnen leiden. Ook wil hij niet dat de foto\'s als propagandamateriaal worden gebruikt.

\"De redenering van het Witte Huis moet zijn geweest: Je hebt niets te winnen, sceptici zijn er altijd\", zegt correspondent Eelco Bosch van Rosenthal. \"De regering heeft geen trek in foto\'s van een dode Bin Laden als icoon op t-shirts.\"

Eerder pleitten de Amerikaanse minister van Defensie Gates en zijn collega van Buitenlandse Zaken Clinton al om de foto\'s niet te publiceren.

Volgens hen geloven alleen extremisten dat Bin Laden nog leeft. Die zouden zich niet door de foto\'s laten overtuigen. Verder zouden de gruwelijke beelden veel woede kunnen opwekken.
CIA

CIA-chef Panetta verwacht dat de foto\'s wel worden vrijgegeven. \"De regering praat over de beste manier om dit te doen, maar ik denk dat er geen vragen over zijn dat deze beelden uiteindelijk aan het publiek worden getoond\", zei Panetta in een interview met de Amerikaanse nieuwszender NBC.

Het Witte Huis heeft de foto\'s tot nu toe niet vrijgegeven, omdat ze gruwelijk zijn en mogelijk tot gewelddadige reacties leiden. Een woordvoerder van president Barack Obama benadrukte na het interview met Panetta dat er nog geen besluit is genomen over het vrijgeven van de beelden.
In de war

In het gesprek met NBC verklaarde de CIA-baas ook dat de nummer twee van al-Qaida, Ayman al-Zawahari, de nieuwste grootste vijand van de VS zal worden: \"Hij stijgt snel op het lijstje\".

Of Zawahari ook echt de opvolger wordt van Bin Laden is onduidelijk, maar de dood van de al-Qaida-leider zorgt voor onduidelijkheid binnen het terreurnetwerk, zo denkt Panetta.

En daar wil de VS van profiteren. \"We denken dat het ons mogelijkheden zal geven om hen aan te blijven vallen, terwijl ze in de war zijn en bespreken wie uiteindelijk Bin Laden op zal volgen\", zei Panetta.
Speech

Ruim 56 miljoen Amerikanen hebben live gekeken naar de speech waarin president Obama de actie tegen Bin Laden en diens dood bekendmaakte.

Ondanks dat de toespraak pas op het laatste moment werd aangekondigd, waren er toch meer kijkers dan bij de State of the Union. De toespraak werd in Amerika op 9 tv-zenders uitgezonden.

Bofko
05-05-11, 00:21
Groot gelijk.

Degenen die het willen geloven geloven het toch al.
Degenen die het niet willen geloven zullen met photoshop-argumenten komen om het nog steeds niet te willen geloven.

Daartussen heb je een hoop lichtgeraakten die zeggen het niet te geloven, maar dat voor zichzelf betwijfelen en die iets met hun opgeroepen emotie moeten.

Dus qua bewijs aan de wereld schiet je er niks mee op en je loopt alleen maar meer risico qua emotionele mogelijke geweldadige gevolgen.

7eloua
05-05-11, 00:48
Wauw...

Mark
05-05-11, 06:37
Osama neerschieten, geen fotos, lijk in zee gedumpt, enige bewijs is Obamas speech.

Hier in Rusland moet iedereen hard lachen en geloven ze er niks van.

Bofko
05-05-11, 09:27
Ik krijg net via een bevriende vogelaar een foto doorgestuurd van de vorige maand overleden oudste Grutto van Nederland. Om eerlijk te zijn, ik kijk liever in het half weggeschoten gezicht van Osama Bin Laden.

Onder Grutto-liefhebbers heerst grote verdeeldheid. Veel kiezen er voor om de foto niet te bekijken omdat ze anders misschien rare dingen gaan doen. Ondenkbeeldig is dat niet. Nog maar een maand geleden heeft een vogelaar uit Rhenen vier boerderijen in brand gestoken, na het zien van een door een stier aangevreten roodborstje.

Ik heb de foto wel bekeken. De overleden Grutto ligt er vrij dood bij. Vleugels, zelden heb je zulke zinloze objecten gezien. Die zullen nooit meer wapperen, denk je, als je de foto bekijkt. En Grutto’s vliegen al niet graag. Het is meer een permanent net niet vallen.

Je moeder die dronken door een glazen deur loopt en dan voorover vallend, met haar onderrok boven haar hoofd, bijna 26 meter lang probeert overeind te blijven, denk daar maar aan. Grutto’s komen niet hoger dan 30 centimeter. Een week geleden hoorde ik een dof plofje. Zat er weer een op drempelhoogte met zijn snavel in mijn deur.

Op de foto van de oudste Grutto zie je dat zijn snavel vlak bij de ogen is afgebroken. Op een halve meter afstand ligt zijn snaveltje, vlak naast een leeg blikje cola. Een Grutto legpuzzel voor de allerkleinsten. "Van Ravensburger. Nu nog makkelijker: 2 stukjes" Ik heb er niet lang naar kunnen kijken.

Ik vind Grutto’s als ze leven al heel vervelend om te observeren, maar dood bakken ze er helemaal niets van. Meeuwen, die liggen fijn theatraal weg te rotten op een strand, met waaiende veertjes. Een Grutto verdwijnt langzaam in de grond. Veel meer is het niet. Dode Arabieren, vlak naast een snoertje met een baard vol bloed, ook niet fijn, maar het is altijd nog beter dan een dode Grutto.

Wat mij stoort is het enorme gedoe rond de dood van deze Grutto. Dagelijks flikkeren er vogels helemaal om niets uit de lucht. Ga een kwartier je ramen staan lappen en er vliegen gemiddeld 12 oliedomme koolmeesjes tegen het raam.

Geen idee van het concept glas. Maar daar hoor je nooit iets over, laat staan dat die lijkjes worden gefotografeerd, of het moeten necrofiele homo-eenden zijn met een lul in de vorm van een kurkentrekker. Deze Grutto lijkt nu alleen maar zoveel aandacht te krijgen omdat hij heel oud is geworden.

Dat vinden wij blijkbaar heel mooi, als iets of iemand heel oud wordt. Ongeveer vier keer per jaar - want er zit nogal verloop in - zit er een item in het NOS Journaal over de oudste Nederlander. Meestal zie je dan een ingeteerd hoofd met armpjes in een rolstoel zitten murmelen over de uitvinding van de gloeilamp.

Veel te hard wordt gevraagd of ZE HET LEUK VINDT. MEVROUW VERHAAR, VINDT U HET LEUK, LEUK HE, JA VINDT U HET LEUK ZO OUD TE ZIJN. AL DIE MENSEN ZIJN ER VOOR U. LEUK HE’. Ze knikken en een maand later zijn ze dood. Is er weer iemand anders de oudste.

Zo is het ook met deze Grutto. Hij was heel oud en nu is hij dood. Gefeliciteerd. Big deal. Het ene moment sta je nog wat met je snavel in de grond te wroeten, op zoek naar god mag weten wat, je krijgt een schop onder je reet van een boerenzoon en even later word je met je pootjes omhoog gefotografeerd omdat anders niemand het gelooft.

Wij willen met zijn allen een grotere vogel maken van deze Grutto, maar in het bericht wordt dat meteen ontkracht. Ik lees: "De grutto's denken dan toch: ik heb onvoldoende vet op mijn buik en er is straks te weinig eten voor mijn kuikens'' Daar ga je dus al. Vogels moeten niet te veel denken. Dat is meer iets voor mensen.

© NU.nl/Nico Dijkshoorn

Fulanadetal
05-05-11, 10:06
Ze zullen best een keer uitlekken. Maar ik kijk er niet naar uit. Het zou inderdaad geen nut hebben.

Als ik een slechterik was, had ik hem in leven gehouden en gezegd hebben dat hij dood was. Dan zou ik in alle rust info uit de man kunnen trekken.

Als ik fatsoenlijk was had ik hem in leven gelaten, netjes ingepakt en laten berechten in New York, Tanzania, Kenya, Londen, Madrid, Casablanca, Marrakesh etcetera.

IbnRushd
05-05-11, 10:19
Osama neerschieten, geen fotos, lijk in zee gedumpt, enige bewijs is Obamas speech.

Hier in Rusland moet iedereen hard lachen en geloven ze er niks van.

Er is nog een 'bewijs': de foto waar ze met z'n allen de inval in de villa van vermoedelijk OBL naar keken.

Abu_Hurayrah
05-05-11, 10:20
Als ik fatsoenlijk was had ik hem in leven gelaten, netjes ingepakt en laten berechten in New York, Tanzania, Kenya, Londen, Madrid, Casablanca, Marrakesh etcetera.

Ibn Qudamah states in al-Mughni about the saga of the khawarij :

“The majority of the scholars of fiqh (jurisprudence) and many of the scholars of hadith and (Imam) Malik are of the opinion that they are to be given the option of repentance, if they refuse, then they are to be executed for their corruption, not for their disbelief.”

rbn
05-05-11, 10:53
President Obama heeft besloten dat de foto\'s van de omgebrachte Osama bin Laden niet openbaar worden gemaakt.

wat er niet is kan ook niet openbaar gemaakt worden..

Slinger
05-05-11, 11:01
Er is nog een 'bewijs': de foto waar ze met z'n allen de inval in de villa van vermoedelijk OBL naar keken.

Het is een filmpje. De commando's hadden een filmcamera op hun helm. Je zag en hoorde Hillary op een gegeven moment met een gilletje verschrikt reageren.

IbnRushd
05-05-11, 11:56
Het is een filmpje. De commando's hadden een filmcamera op hun helm. Je zag en hoorde Hillary op een gegeven moment met een gilletje verschrikt reageren.

Filmpje of foto, it doesn't make the difference. Ze konden net zo goed naar Scream 4 gekeken hebben.

BTW: http://www.nrc.nl/nieuws/2011/05/05/iconische-foto-werd-al-uren-voor-actie-tegen-osama-genomen/

Stopnaald
05-05-11, 12:14
Ze zullen best een keer uitlekken. Maar ik kijk er niet naar uit. Het zou inderdaad geen nut hebben.

Als ik een slechterik was, had ik hem in leven gehouden en gezegd hebben dat hij dood was. Dan zou ik in alle rust info uit de man kunnen trekken.

Als ik fatsoenlijk was had ik hem in leven gelaten, netjes ingepakt en laten berechten in New York, Tanzania, Kenya, Londen, Madrid, Casablanca, Marrakesh etcetera.

Ben het helemaal met je eens.

Door het niet openbaren van de foto's/video ontstaat bovendien het beeld dat Obama/USA iets te verbergen heeft.:zegniets:

Hatert
05-05-11, 12:21
Het is een filmpje. De commando's hadden een filmcamera op hun helm. Je zag en hoorde Hillary op een gegeven moment met een gilletje verschrikt reageren.

Die foto die je gezien hebt is van 5 uur voor de moordaanslag op Osama. Ook hier liegt de Amerikaanse overheid.

Ik snap niet dat ze om vrijwel alles liegen. Eerst zou hij bewapend zijn en gedood zijn tijdens het terugschieten, dan zou hij zich achter zijn vrouw verstoppen, om zogenaamd de eerdere verklaring dat hij terugvocht ongedaan te maken en hem als lafaard voor te stellen, maar dan blijkt dat zijn vrouw een heldin is en de overvallers juist aanviel...etc.. elke keer komen ze met ene verklaring die dan weer een leugen blijkt te zijn.

Volg de link van Ibn Rushd om de leugen over de Foto met Hillary te lezen.

Naar alle waarschijnlijkheid hebben ze hem van achteren door zijn hoofd geschoten en heeft de kogel zijn gezicht uiteengereten en kunnen ze daarom de foto niet laten zien.

Slinger
05-05-11, 12:22
Ben het helemaal met je eens.

Door het niet openbaren van de foto's/video ontstaat bovendien het beeld dat Obama/USA iets te verbergen heeft.:zegniets:

Wie die mening toegedaan zijn zullen ook door foto's niet overtuigd worden.

Eric de Blois
05-05-11, 12:37
Er zijn vandaag de dag nog heel veel mensen die beweren dat de maanlanding niet heeft plaatsgevonden, ondanks al het bewijsmateriaal. Een foto van een dode Bin laden overtuigt ook niet mensen die besloten hebben het niet te geloven. Waarom zouden we die mensen willen overtuigen? Laat ze maar denken dat hij nog leeft. Vreemd dat de meeste mensen die niet geloven in de realiteit van de moord op Bin Laden, wél weer geloven in de woorden van een man die eeuwen geleden claimde door de almachtige te zijn toegesproken. Van god bestaan geen foto's, filmpjes of geluidsopnamen, toch geloven miljoenen mensen in hem. Waar maken wij ons druk om hen te overtuigen van de realiteit.

IbnRushd
05-05-11, 13:00
Er zijn vandaag de dag nog heel veel mensen die beweren dat de maanlanding niet heeft plaatsgevonden, ondanks al het bewijsmateriaal. Een foto van een dode Bin laden overtuigt ook niet mensen die besloten hebben het niet te geloven. Waarom zouden we die mensen willen overtuigen? Laat ze maar denken dat hij nog leeft. Vreemd dat de meeste mensen die niet geloven in de realiteit van de moord op Bin Laden, wél weer geloven in de woorden van een man die eeuwen geleden claimde door de almachtige te zijn toegesproken. Van god bestaan geen foto's, filmpjes of geluidsopnamen, toch geloven miljoenen mensen in hem. Waar maken wij ons druk om hen te overtuigen van de realiteit.

Dat hij dood is niet eens het punt van de discussie. Het gaat er om of Amerikaanse troepen 'm doodgeschoten hebben in de villa. Lijkt mij meer op een verkiezingsstunt. Je mag hier best sceptisch over zijn. Een vergelijking trekken met de maanlading is appels met peren vergelijken.

rbn
05-05-11, 13:01
Osama bin Laden dead: Blackout during raid on bin Laden compound

The head of the CIA admitted yesterday that there was no live video footage of the raid on Osama bin Laden's compound as further doubts emerged about the US version of events.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/al-qaeda/8493391/Osama-bin-Laden-dead-Blackout-during-raid-on-bin-Laden-compound.html

Eric de Blois
05-05-11, 13:22
Dat hij dood is niet eens het punt van de discussie. Het gaat er om of Amerikaanse troepen 'm doodgeschoten hebben in de villa. Lijkt mij meer op een verkiezingsstunt. Je mag hier best sceptisch over zijn. Een vergelijking trekken met de maanlading is appels met peren vergelijken.

Nee, het gaat in deze discussie om het vrijgeven van foto's om de dood van Osama te bewijzen. Daar gaat het om. Maar foto's van een bepaalde gebeurtenis overtuigen mensen die daar niet in willen geloven evenwel niet. Dat van die maanlanding was een vergelijking met mensen die ondanks de bewijzen die er zijn toch niet geloven in die realiteit. Het gaat hier zoals jij beweert niet over een verkiezingsstunt, dat was ook niet de topictitel.

IbnRushd
05-05-11, 14:22
Nee, het gaat in deze discussie om het vrijgeven van foto's om de dood van Osama te bewijzen. Daar gaat het om. Maar foto's van een bepaalde gebeurtenis overtuigen mensen die daar niet in willen geloven evenwel niet. Dat van die maanlanding was een vergelijking met mensen die ondanks de bewijzen die er zijn toch niet geloven in die realiteit. Het gaat hier zoals jij beweert niet over een verkiezingsstunt, dat was ook niet de topictitel.

Dat is slechts een detail van 't punt. Er zit teveel onduidelijkheid in het hele verhaal. Het lijk dat onmiddelijk in de zee is geworpen, de tegenstrijdige berichten over de weerstand van OBL, het filmpje waarop Obama en Clinton een filmpje bekeken, de foto's die ze niet willen publiceren, het nieuws dat met bombardie binnengehaald is, etc.

Bart.NL
05-05-11, 14:32
Nee, het gaat in deze discussie om het vrijgeven van foto's om de dood van Osama te bewijzen. Daar gaat het om. Maar foto's van een bepaalde gebeurtenis overtuigen mensen die daar niet in willen geloven evenwel niet. Dat van die maanlanding was een vergelijking met mensen die ondanks de bewijzen die er zijn toch niet geloven in die realiteit. Het gaat hier zoals jij beweert niet over een verkiezingsstunt, dat was ook niet de topictitel.

Realiteit is voor iedereen dat wat hij gelooft. Daar kunnen we niet veel mee.

Er zijn ook veel mensen die niet geloven dat de Mossad een handje had in de terroristische aanslagen van 11 September ondanks het bewijs:

http://www.heraldscotland.com/five-israelis-were-seen-filming-as-jet-liners-ploughed-into-the-twin-towers-on-september-11-2001-1.829220