PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe coalitie Limburg; niet alleen victorie voor PVV



Eric de Blois
07-05-11, 03:14
Nieuwe coalitie Limburg; niet alleen victorie voor PVV

ANP/redactie − 06/05/11

Bron: Trouw (http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/2034138/2011/05/06/Nieuwe-coalitie-Limburg-niet-alleen-victorie-voor-PVV.dhtml)

http://static3.trouw.nl/static/FOTO/pe/4/15/3/media_xl_791943.jpg
Vlnr: Mark Verheijen (VVD), Laurence Stassen (PVV) en Martijn van Helvert (CDA),
vanmiddag in het gouvernement in Maastricht © anp


De PVV krijgt een belangrijke rol in de nieuwe coalitie van PVV, CDA en VVD die vanmiddag in Maastricht werd voorgesteld. Toch krijgt de partij niet op alle punten haar zin.

De PVV kreeg in Limburg tijdens de afgelopen Statenverkiezingen de meeste stemmen, goed voor tien zetels in Provinciale Staten. Limburg is de enige provincie waar de partij in het bestuur zit.

Portefeuilles

PVV en VVD stelden bij de presentatie aan de pers hun nieuwe gedeputeerden voor. Voor de PVV worden dat Antoine Janssen, die de post Veiligheid en Leefbaarheid gaat invullen, en gepensioneerd huisarts Theo Krebber uit Maastricht, die (jeugd)zorg en openbaar vervoer in zijn portefeuille krijgt. Janssen was vijf jaar raadslid voor een lokale partij in Brunssum.

De voormalige Venlose VVD-wethouder Mark Verheijen krijgt de zware portefeuille economie en financiën. Het CDA schuift de zittende gedeputeerde Noël Lebens naar voren, en kiest volgende week nog een tweede gedeputeerde. Er moet een keuze worden gemaakt tussen de oud-fractievoorzitter van de Limburgse CDA-fractie Geert Frische en Patrick van der Broeck. Het CDA krijgt de komende vier jaar de portefeuilles Cultuur, Milieu en Ruimtelijke Ordening.

Méér Limburg

De drie onderhandelaars toonden zich vanmiddag in hun nopjes. Stassen sprak van een 'historische dag voor Limburg'. CDA'er Martijn van Helvert sprak noemde het akkoord 'mooi'. Verheijen benadrukte het motto van de nieuwe coalitie: 'Meer Limburg, minder overheid.'

Niet alle speerpunten
Wat staat er dan in het akkoord? En wat krijgt nieuweling PVV voor z'n kiezen? Er zijn een aantal speerpunten van de PVV die in het nieuw gepresenteerde akkoord niet worden meegenomen. Zo staat in het plan tussen de partijen niets over een verbod op de bouw van nieuwe moskeeën in de provincie. Bovendien komt er ook geen verbod op het dragen van hoofddoekjes in het provinciehuis, of op halalvlees in het provinciehuis. Auto's met chauffeur voor gedeputeerden worden slechts gedeeltelijk afgeschaft. Bovendien komen er in plaats van drie door de PVV gewenste gedeputeerden vijf.

Maatregelen die wèl doorgaan

Een greep uit de maatregelen die wel in het plan staan. Voor provinciale ambtenaren verdwijnen 185 voltijdsbanen en er wordt 50 miljoen euro bespaard op personeel en een efficiënter beleid. Het aantal dienstauto's voor de gedeputeerden wordt teruggebracht van zes naar vier. De twee Limburgse waterschappen worden samengevoegd en er wordt in de toekomst gebruik gemaakt van raadgevende referenda. Het ov moet worden verbeterd en er moet aansluiting van treinen komen op hogesnelheidslijnen in stations van Aken, Luik en Düsseldorf. Voor bedrijven komt er, indien mogelijk, een lastenverlaging en minder regels. De veehouderij wordt versterkt en er komt meer aandacht voor woonwensen van ouderen en jongeren.

Eric de Blois
07-05-11, 03:29
PVV en VVD stelden bij de presentatie aan de pers hun nieuwe gedeputeerden voor. Voor de PVV worden dat Antoine Janssen, die de post Veiligheid en Leefbaarheid gaat invullen, en gepensioneerd huisarts Theo Krebber uit Maastricht, die (jeugd)zorg en openbaar vervoer in zijn portefeuille krijgt. Janssen was vijf jaar raadslid voor een lokale partij in Brunssum.

Mooi dat de post Veiligheid en leefbaarheid bij de PVV zijn ondergebracht.


De drie onderhandelaars toonden zich vanmiddag in hun nopjes. Stassen sprak van een 'historische dag voor Limburg'. CDA'er Martijn van Helvert sprak noemde het akkoord 'mooi'. Verheijen benadrukte het motto van de nieuwe coalitie: 'Meer Limburg, minder overheid.'

Mooi:


minder overheid > minder kosten.


minder overheid > méér vrijheid.


minder kosten > minder belasting = roof/afpersing



Wat staat er dan in het akkoord? En wat krijgt nieuweling PVV voor z'n kiezen? Er zijn een aantal speerpunten van de PVV die in het nieuw gepresenteerde akkoord niet worden meegenomen. Zo staat in het plan tussen de partijen niets over een verbod op de bouw van nieuwe moskeeën in de provincie. Bovendien komt er ook geen verbod op het dragen van hoofddoekjes in het provinciehuis, of op halalvlees in het provinciehuis. Auto's met chauffeur voor gedeputeerden worden slechts gedeeltelijk afgeschaft. Bovendien komen er in plaats van drie door de PVV gewenste gedeputeerden vijf.

geen verbod op nieuwe moskeeën, dragen van hoofddoekjes in provinciehuis, etc.

Geen probleem, als dat de wil van het volk is.

Een verbod werkt vermoedelijk ook contraproductief.


Een greep uit de maatregelen die wel in het plan staan. Voor provinciale ambtenaren verdwijnen 185 voltijdsbanen en er wordt 50 miljoen euro bespaard op personeel en een efficiënter beleid. Het aantal dienstauto's voor de gedeputeerden wordt teruggebracht van zes naar vier. De twee Limburgse waterschappen worden samengevoegd en er wordt in de toekomst gebruik gemaakt van raadgevende referenda. Het ov moet worden verbeterd en er moet aansluiting van treinen komen op hogesnelheidslijnen in stations van Aken, Luik en Düsseldorf. Voor bedrijven komt er, indien mogelijk, een lastenverlaging en minder regels. De veehouderij wordt versterkt en er komt meer aandacht voor woonwensen van ouderen en jongeren.

Mooi van die HSL, we lopen hopenloos achter, zelf's op onze zuiderburen!

knuppeltje
07-05-11, 08:19
Hahaha, wat een lachertje. Alles weggegeven en dan nog victorie kraaien. Daar zou zelfs de eerste de beste haan zich nog voor dood schamen.

Eric de Blois
07-05-11, 17:18
Hahaha, wat een lachertje. Alles weggegeven en dan nog victorie kraaien. Daar zou zelfs de eerste de beste haan zich nog voor dood schamen.

Ik vind het een mooi resultaat. Dat jij pvv-stemmers hier probeert op te stoken tegen de partij zal je niet gelukken.

Er is een partij die zijn electoraat echt in de steek heeft gelaten en heeft bedrogen. Dat is onze gerespecteerde politiek correcte arbeiderspartij PvdA. Die partij heeft zich totaal vervreemd van het oorspronkelijke electoraat. Men richt zich bij die partij nu op een andere groep kiezers en heeft daartoe haar progressieve karakter aangepast om de nieuwe kiezer het naar de zin te maken. Dat heeft de PVV alle ruimte gegeven om zich te vestigen, te groeien en te blijven. Kwam de PvdA vroeger nog op voor Abeiders, tegenwoordig komen ze op voor paupers en volgelingen van patriarchale religie's. Daar mag in ruil de Arbeider dan weer financiëel voor opdraaien.

Spoetnik
07-05-11, 17:37
Kiezersbedrog van de Liberale Kerk!

Eric de Blois
07-05-11, 18:04
Kiezersbedrog van de Liberale Kerk!

Liberalen hebben geen kerk, linksmensen wel.

Pizzaman
08-05-11, 00:39
Ik vind het een mooi resultaat. Dat jij pvv-stemmers hier probeert op te stoken tegen de partij zal je niet gelukken.

Hij kan 't proberen natuurlijk.
Het stomme is dat lui als Knuppelmans hun eigen matra geloven.
Namelijk dat alles wat op PVV stemt dom zou zijn...

De meeste PVV-ers hebben best wel in de gaten wat er gebeurt
en weten beter dan Knuppelmans dat er compromissen gesloten moeten worden.

LOL! Ik bedenk me opeens wat ik zelf zou doen als Maurice de Hond mij wat zou vragen over de PVV.
Waarschijnlijk zou ik een ontzettend leip antwoord geven, en dan denken 'steek die maar in je zak, linksrukker'. :fuckit:

knuppeltje
08-05-11, 07:59
Waarschijnlijk zou ik een ontzettend leip antwoord geven,...

Hij zou er niet eens raar van opkijken denk ik. :blowen:

knuppeltje
08-05-11, 08:02
Liberalen hebben geen kerk, linksmensen wel.

Vertel eens: hoe ziet er een kerk van linksmensen uit? Welke bouwstijl heeft die? :maf2:

justus
08-05-11, 08:08
Vertel eens: hoe ziet er een kerk van linksmensen uit? Welke bouwstijl heeft die? :maf2:

linkse mensen hebben het geloof van de eerlijkheid en zullen de opbrengst van de collecte verdelen onder diegenen die het hard nodig hebben.... rechtsmensen betalen hun bonus uit de opbrengst, dat weet je toch wel knuppel?

knuppeltje
08-05-11, 08:21
linkse mensen hebben het geloof van de eerlijkheid en zullen de opbrengst van de collecte verdelen onder diegenen die het hard nodig hebben.... rechtsmensen betalen hun bonus uit de opbrengst, dat weet je toch wel knuppel?

Jawel, het ontbreekt mij niet aan de benodigde kennis daarover. Maar ik vrees dat dat bij Bloi & Co ietsie pietsie anders ligt.