PDA

Bekijk Volledige Versie : 30 procent kleur



mark61
07-05-11, 13:37
zaterdag 7 mei 2011 door Bas Heijne

Rellen, kopstoten, leuzen, spreekkoren, scheldpartijen in de kleedkamer – wie lang geleden op het idee kwam dat sport verbroedert, heeft ons opgezadeld met een hardnekkige mythe. In Frankrijk liggen de kaarten nu op tafel: was er in 1998 nog euforie over een veelkleurig nationaal elftal dat er met de wereldbeker vandoor ging, inmiddels is diezelfde kleur het onderwerp van een nationaal schandaal.

Eind vorig jaar was er een bijeenkomst van voetbalbonzen waar werd gepleit voor quota: niet meer dan 30 procent gekleurde spelers zou tot de opleiding moeten worden toegelaten. De bondcoach van ‘Les Bleus’, Laurent Blanc (naamgrapje te flauw), beklaagde zich over het feit dat scouts gefixeerd waren op een en hetzelfde fysieke type: groot, breed en sterk. En wie zijn er groot, breed en sterk? „De zwarten.” Vervolgens pleitte hij voor andere criteria, waardoor spelers zouden worden aangetrokken „met onze cultuur, onze geschiedenis.”

De zaak wordt uitgezocht. De minister van sport haastte zich te verklaren dat quota wettelijk niet waren toegestaan; spelers in opleiding zouden moeten leren „hun teamshirt te respecteren”. De zwarte tennisser Yannick Noah verklaarde dat hij altijd wel had vermoed dat dit soort dingen voorkwamen – nu was het tijd voor „een open debat”.

Waarover zou dat debat moeten gaan? In Nederland spelen soortgelijke gevoelens: hier hebben we het schandaaltje van de Utrechtse marathon, die voortaan, een beetje zielig, de ‘Dutch Battle’ heet. Alleen Nederlanders worden uitgenodigd. De laatste jaren was er namelijk geen lol meer aan, altijd ging er een Keniaan met het prijzengeld vandoor. Dat werkt ontmoedigend voor Nederlandse marathonlopers, die per jaar langzamer gingen lopen. Een van hen merkte voor de camera van Een Vandaag op dat het niet eerlijk was: Afrikanen begonnen al op hun zevende, achtste met rondjes rennen. Toen ik me hardop afvroeg waarom de Universiteit van Utrecht als sponsor van een dergelijk benepen evenement vermeld stond, reageerde een marathonloper met de geruststelling dat van discriminatie geen sprake was: buitenlandse hardlopers waren immers wel uitgenodigd voor de halve marathon en bij de vrouwen. Ik verzin niks.

Vroeger lag er een etiket klaar voor zulke incidenten: racisme. Daarmee was het kwaad benoemd en kon iedereen zich weer goed voelen. Hier is iets anders aan de hand. Wat het Franse en het Nederlandse voorbeeld gemeen hebben is juist dat defensieve „en wij dan?” gevoel. Een klassieke racist zou daar zijn neus voor ophalen. De Franse bondcoach erkent dat zwarte voetballers groot, breed en sterk zijn. Net zo geven de organisatoren van de marathon toe dat Keniaanse hardlopers harder lopen. Zo hard, dat het niet leuk meer is.

Dit is dus niet de Ku Klux Klan. Het is Calimero.

Meer dan om ras, gaat het tegenwoordig om cultuur. De Franse bondcoach haalt er niet voor niets identiteit en geschiedenis bij. Toen de Fransen de wereldbeker wonnen was dat meteen een ode aan de pluriformiteit – doordat ook de blanke Fransman kon juichen voor een gekleurd team leek het klassieke racisme overwonnen. Toen het nationale elftal in de jaren daarna minder presteerde en later ruziënd over straat rolde, was afkomst ineens het probleem. Het elftal was eenvoudig niet Frans genoeg. Voelden ze zich wel echt Frans? Waren ze wel echte Fransen?

In een verlichte wereld is het vanzelfsprekend dat Hollanders aan de kant staan te juichen voor Keniaanse renners – en het ook spannend vinden wanneer de eindsprint tussen twee Kenianen gaat. Het gaat om de sport. In een verlichte wereld wordt een voetballer in de nationale selectie vanzelf een vertegenwoordiger van de natie, ongeacht afkomst of geloof. Jammer dat de wereld niet verlicht is.

Vergeet het woord racisme – dat maakt het pleitbezorgers van de nieuwe ongelijkheid te gemakkelijk. Zie de dooddoener van islamhaters: ik ben geen racist, want moslims zijn geen ras. Het gaat nu om cultuur. Het gaat om het groeiende onvermogen om de grenzen van je eigen identiteit te verruimen, juist omdat je je in je eigenheid bedreigd voelt. Wat is een Fransman? Wat is een Nederlander? Laat het „open debat” daar over gaan.

http://weblogs.nrc.nl/heijne/2011/05/07/30-procent-kleur/

Pizzaman
07-05-11, 14:43
Ik vind het allemaal dom gelul en bovendien eigen schuld.
De bobo's wilden graag verdienen, geld heeft de hele sport verkloot.

Op zich vind ik die Kenianen een voorbeeld van discriminatie.
Ook nog sukkelig gedaan, want wat kan die Keniaan dat prijzengeld boeien.
Heb het vermoeden dat het, vergeleken bij het sponsorgeld, een muggendreet betreft.
Schandalig blijft het.

Eerder ligt de schuld bij de bobo's, die het internationale en nationale sportgebeuren hebben verpest.
Zie het team van Ajax, man die trainer moet wel z'n talen spreken.
Hoeveel komen er so-wie-so nog uit Nederland, en hoeveel uit Amsterdam?
De hele sport is een aanfluiting en het gaat alleen nog om geld.
Is Wesley Sneijder nog wel een Nederlander, of heeft ie zich al laten naturaliseren?

Hou nou eens op met dat zeuren. Open kampioenschappen horen open kampioenschappen te zijn.
Een Frans voetbalteam hoort een Frans voetbalteam te zijn.
Zodra er sprake is van 'inhuur' dan belazert men de boel.
Jarenlang heeft men dat bewust gedaan en iedereen vond het best.
Nou dan nu ook niet zeuren dat het verkloot is, of 'niet Frans genoeg' of whatever.

Zit nioet te zeuren dat kenianen op hun 8ste beginnen met hardlopen, de Russen deden destijds ook al zoiets.
Wil je dan zonodig een Nederlandse Speedy Gonzales, dan zoek je jong talent.
Maar het zal wel 'rendabeler' zijn geweest om een Keniaan 'in te voeren'.
Doe dan ook niet zo schijnheilig, en verklaar dat het om de centen gaat.

En of iemands kleur je niet aanstaat, of zijn geloof, of wat dan ook: met sport heeft het geen malle moer te maken.
Evenmin hoeft men te klagen dat het allang geen Nederlands team meer is.
Het gaat al jarenlang om de centen, toen ze wonnen hoorde je niemand.

Nationale trots of centen, keus van het publiek.
Zo lang ze blijven betalen zal het iedereen worst wezen.
Ieder beslist dat voor zichzelf, ik kom er al jaren niet meer en kij kook allang niet meer.
van mij mogen ze het AFSCHAFFEN en terug naarde amateurcluppies :zwaai:

knuppeltje
08-05-11, 08:52
Voetbal is oorlog, zei Rienus, de grote generaal, ooit eens.

Ze moesten het gewoon verbieden.

Mark
08-05-11, 09:03
een 90% allochtoon frans voetbal elftal is duidelijk een geval van discriminatie tegenover een grote groep autochtone voetballers die op de werkvloer blijkbaar gediscrimineerd worden.

Dus net zoals in het bedrijfsleven gewoon eisen dat autochtonen evenredig vertegenwoordigd zijn, en in de werving gewoon alleen naar autochtonen vragen.

zo ziet progressief europa het graag :)

en voetballend nederland ook omdat frankrijk dan nog minder voorstelt dan nu :)

mark61
08-05-11, 14:06
een 90% allochtoon frans voetbal elftal is duidelijk een geval van discriminatie tegenover een grote groep autochtone voetballers die op de werkvloer blijkbaar gediscrimineerd worden.

Nee, dat geeft alleen aan hoe beroerd witte fransozen voetballen vandaag de dag :hihi:

Mark
08-05-11, 14:12
Nee, dat geeft alleen aan hoe beroerd witte fransozen voetballen vandaag de dag :hihi:

en hoe slecht vrouwen en allochtonen managen in Nederland?

mark61
08-05-11, 14:18
en hoe slecht vrouwen en allochtonen managen in Nederland?

Ik denk dat in de voetballerij minder wordt gediscrimineerd dan waar ook. Wat een goede voetballer is, en het proces om dat vast te stellen, is veel eenvoudiger en helderder dan bij alle andere branches. Vriendjespolitiek en old boys netwerken hebben duidelijk een negatief effect op het eindresultaat, dus het komt zelden voor dat slechtere voetballers worden geselecteerd op oneigenlijke gronden.

Jij denkt dat discriminatie niet bestaat?

Pizzaman
08-05-11, 22:25
en hoe slecht vrouwen en allochtonen managen in Nederland?

Joh dat over vrouwen doet me er aan denken,
ik wil meer vrouwenvoetbal op TV, gaat toch netrgens over,
laten we dan in ieder geval van het uitzicht genieten.

Al die kerels vinnik geen reet an. :wohaa:

Mark
09-05-11, 11:50
Ik denk dat in de voetballerij minder wordt gediscrimineerd dan waar ook. Wat een goede voetballer is, en het proces om dat vast te stellen, is veel eenvoudiger en helderder dan bij alle andere branches. Vriendjespolitiek en old boys netwerken hebben duidelijk een negatief effect op het eindresultaat, dus het komt zelden voor dat slechtere voetballers worden geselecteerd op oneigenlijke gronden.

Jij denkt dat discriminatie niet bestaat?


En ik denk dat old boys netwerken minder schade aanrichten dan incapabele mensen op basis van hun geslacht / ras een functie te geven.

Mark
09-05-11, 11:51
ik ben dus tegen deze actie van Franse voetbalbond en ook tegen positieve discriminatie in het algemeen.

mark61
09-05-11, 11:53
En ik denk dat old boys netwerken minder schade aanrichten dan incapabele mensen op basis van hun geslacht / ras een functie te geven.

Wie doet dat dan / vraagt daarom?

Positieve discriminatie gaat over bij gelijke geschiktheid...

Jij weet net zo goed als ik dat discriminatie bestaat. Je wil het er alleen niet over hebben.

Verder weet jij ook dat minderheden nooit aan de bak komen als er niet bijzondere maatregelen worden genomen.

Tis maar wat je schade noemt.

Umarvlie
09-05-11, 11:54
ik ben dus tegen deze actie van Franse voetbalbond en ook tegen positieve discriminatie in het algemeen.

Ik ben tegen Fransen in het algemeen en Frankrijk in het bijzonder. Ongeacht hun huidskleur.

Mark
09-05-11, 12:02
Wie doet dat dan / vraagt daarom?

Positieve discriminatie gaat over bij gelijke geschiktheid...

Jij weet net zo goed als ik dat discriminatie bestaat. Je wil het er alleen niet over hebben.

Verder weet jij ook dat minderheden nooit aan de bak komen als er niet bijzondere maatregelen worden genomen.

Tis maar wat je schade noemt.

bij gelijke geschiktheid? dus daarom vragen ze in advertenties alleen vrouwen en allochtonen te discrimineren :)

nou ik heb wat mooie pvds top vrouwen flink zien falen de laatste jaren )))

als je met discriminatie bedoelt dat mensen banen geven aan mensen die ze al kennen en van wie ze weten dat ze presteren dan zal dat best

als iemand daadwerkelijk goed is dan zullen ze geen handje boven het hoofd nodig hebben.

Mark
09-05-11, 12:03
Ik ben tegen Fransen in het algemeen en Frankrijk in het bijzonder. Ongeacht hun huidskleur.

ik mag ze wel, die stinkende behaarde vreemdgangers :)

mark61
09-05-11, 12:10
Ik ben tegen Fransen in het algemeen en Frankrijk in het bijzonder. Ongeacht hun huidskleur.

I second that.

mark61
09-05-11, 12:12
als je met discriminatie bedoelt dat mensen banen geven aan mensen die ze al kennen en van wie ze weten dat ze presteren dan zal dat best

als iemand daadwerkelijk goed is dan zullen ze geen handje boven het hoofd nodig hebben.

Nee, ik bedoel dat ze banen geven aan mensen van wie ze alleen maar denken dat ze zullen presteren, alleen omdat ze tot dezelfde groep behoren.

Dat is niet waar Mark, ook mensen die daadwerkelijk goed zijn krijgen geen baan. Tis heel irrationeel, maar het gebeurt wel. Bij de top misschien minder, maar daaronder, waar 95% van de mensen een baan moet vinden, wel.

Mark
09-05-11, 12:16
Nee, ik bedoel dat ze banen geven aan mensen van wie ze alleen maar denken dat ze zullen presteren, alleen omdat ze tot dezelfde groep behoren.

Dat is niet waar Mark, ook mensen die daadwerkelijk goed zijn krijgen geen baan. Tis heel irrationeel, maar het gebeurt wel. Bij de top misschien minder, maar daaronder, waar 95% van de mensen een baan moet vinden, wel.

Dat zal best gebeuren maar we moeten ook voorkomen dat we als land niet meer de beste mensen op de beste plek gaan zetten, dan gaan we pas ten onder in de concurrentie strijd.

Quotas stellen per bevolkingsgroep is sowieso waanzin omdat het gewoon een feit is dat in sommige banen er weinig "aanvoer" is van talentvolle mensen uit bepaalde minderheids groepen.

Wellicht is betere controle nodig maar gewoon vooraf te stellen: bij ons zal 40% van onze managers vrouwen zijn. En dan maar gaan zoeken omdat voor zo'n functie er vrijwel niemand als vrouw afstudeert oid is waanzin in my opinion.

Umarvlie
10-05-11, 11:48
Ministerie: Blanc treft geen blaam

PARIJS - Bondscoach Laurent Blanc van Frankrijk heeft in de spraakmakende zaak rond racisme bij het Franse nationale voetbalelftal niets fout gedaan. Dat heeft het ministerie van Sport dinsdag na onderzoek verklaard. De oud-speler was in opspraak geraakt omdat hij een eventueel quotum van donkere en Arabische spelers bij voetbalscholen en andere opleidingscentra zou hebben besproken.

(Bron: Telegraaf)

mark61
10-05-11, 12:39
Ministerie: Blanc treft geen blaam

PARIJS - Bondscoach Laurent Blanc van Frankrijk heeft in de spraakmakende zaak rond racisme bij het Franse nationale voetbalelftal niets fout gedaan. Dat heeft het ministerie van Sport dinsdag na onderzoek verklaard. De oud-speler was in opspraak geraakt omdat hij een eventueel quotum van donkere en Arabische spelers bij voetbalscholen en andere opleidingscentra zou hebben besproken.

(Bron: Telegraaf)

Als ie dit zei:

...spelers ... „met onze cultuur, onze geschiedenis.”

zat ie wel goed fout.

Mark
10-05-11, 13:18
"allez les blancs!" ;)

mark61
10-05-11, 13:22
"allez les blancs!" ;)

:hihi:

Ze zijn echt zielig, die froggies