PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse jongeren steken huis van burgemeester in de fik



Hatert
07-05-11, 23:45
za 07 mei 2011, 17:07

Brandstichting bij huis burgemeester

URK - Een groep jongeren heeft in de nacht van vrijdag op zaterdag de woning van de burgemeester van Urk in brand gestoken, omdat ze het niet eens zijn met zijn strenge beleid...

http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00640/Jaap_Kroon_640222d.jpg
Jaap Kroon. Foto: Ronald Goedheer

Het vuur is vanzelf uitgegaan. Volgens burgemeester Jaap Kroon is er benzine gebruikt en is er door de brandstichting flinke schade aan het appartementencomplex.

De burgemeester vertelt aan Omroep Flevoland dat hij de brandstichting heel ver vindt gaan, omdat het ook ten koste gaat van de veiligheid van zijn medebewoners . Het is nu het tweede weekend achtereen dat de woning van de burgemeester is belaagd. De jongeren zijn boos op de burgemeester, omdat hij ongepast gedrag van de jeugd hard aanpakt.

Tijdens Koninginnenacht bekogelden 150 boze jongeren de woning van Kroon met flessen en stenen. De politie moest er toen aan te pas komen door in te grijpen met een charge. Afgelopen nacht waren er ongeveer 15 jongeren op de been. Twee of drie van hen zouden de brand gesticht hebben.

De Vereniging van Eigenaren van het complex waar de burgemeester woont heeft aangifte gedaan. Volgens de burgemeester is er nog niemand aangehouden voor het incident.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/9721664/__Brandstichting_bij_burgemeester__.html?p=18,2

Hatert
09-05-11, 14:28
ma 09 mei 2011, 05:30

Reljeugd Urk 'welkom' bij burgemeester

door Chris Ververs

URK - "Als je zo’n grote vent bent om ’s nachts een brandbom bij mij naar binnen te gooien, kom mij de volgende dag dan ook vertellen wat je probleem is", aldus de burgemeester Kroon van Urk. Hij nodigt de relschoppers uit uitleg te geven over het belagen van zijn huis.

Kroon roept jongeren die vrijdagnacht zijn huis met een brandbom hebben belaagd op om met hem te komen praten. „Dan moeten ze niet langskomen als ze gedronken hebben, want dan zijn ze niet aanspreekbaar. Als deze jongens zoveel bravoure hebben om een brandbom tegen het appartementencomplex te gooien, dan mogen ze ook langskomen om te vertellen waarom ze zoveel problemen met mij hebben”, aldus de nuchtere burgervader Kroon.

Vorige week belaagden zo’n 150 jongeren het huis van de burgemeester uit onvrede over de strenge veiligheidsmaatregelen tijdens Koninginnenacht. Ook toen moest de politie ingrijpen omdat er met stenen en flessen tegen het appartementencomplex werd gegooid.

Benzinebom

Afgelopen weekend was het dus weer raak. „Zo’n vijftien jongeren stonden ’s nachts voor mijn huis”, zegt Kroon die door zijn buren wakker werd gebeld. „Van een afstand werd een benzinebom tegen de zijingang van het complex gegooid waardoor er een brandje ontstond. Ik denk dat er drie jongens verantwoordelijk zijn voor deze actie. Het is jammer dat ze door de drank niet meer aanspreekbaar waren. Als je zo’n grote vent bent om ’s nachts een brandbom te gooien, kom mij de volgende dag dan ook vertellen wat je probleem is.”

Kroon denkt dat jongeren weinig meer met hem op hebben omdat hij in de clinch ligt met de scooterjeugd van het vissersdorp. De politie treedt sinds enkele weken streng op tegen Urkers die zonder uitlaat of onder invloed van alcohol door het dorp scheuren. Desondanks geeft Kroon aan zich niet bedreigd te voelen. „Het is natuurlijk heel vervelend, vooral voor mijn buren, maar ik ben niet bang.”

De politie houdt extra toezicht rond de woning van de burgervader. Kroon benadrukt dat niet alle jongeren van Urk verantwoordelijk zijn voor het bedreigende gedrag. „Het gaat om een handjevol raddraaiers.”De brand, waarvoor benzine was gebruikt, doofde overigens vanzelf. Wel is er ernstige schade aan het appartementencomplex waar burgemeester Kroon woont. De Vereniging van Eigenaren van het complex heeft aangifte gedaan. De politie doet onderzoek naar de brand, maar kon nog geen aanhoudingen verrichten.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/9727669/__Burgemeester_Urk_nodigt_reljeugd_uit__.html?p=38 ,1

Eric de Blois
10-05-11, 03:08
Volgens de burgemeester is er nog niemand aangehouden voor het incident.

Zal vermoedelijk ook niet gebeuren. De meeste misdrijven worden niet opgelost en het komt daardoor ook niet tot een veroordeling. In nederland wordt 23% van de zaken opgelost, in Duitsland 55%. Ongeveer 20% heeft voldoende opsporingsindicaties en stroomt het opsporingsproces binnen. De overige 80% wordt afgeboekt. Van die 23% wél opgeloste zaken wordt overigens lang niet iedereen veroordeeld. Wat betekent het begrip 'rechtstaat' nog wanneer 77% van de misdrijven niet wordt opgelost? Justitie rekent voor het verwezelijken van deze wanprestatie dit jaar het bedrag van 5.991.041.000 Euro.

cijfers en feiten: RTL nieuws en rijksoverheid.