PDA

Bekijk Volledige Versie : 9 mei: de dag dat de sovjetunie de nazi's versloeg



Mark
09-05-11, 13:09
Vandaag viert heel Rusland "den pobedi" waarin herdacht wordt hoe de Sovjetunie de nazis versloeg en op die manier europa bevrijdde.

Jammer dat er nog mensen zijn die over een of ander niet-relevant westers front praten, daar moet je hier vandaag niet mee aankomen :D

Bofko
09-05-11, 13:57
Vandaag viert heel Rusland "den pobedi" waarin herdacht wordt hoe de Sovjetunie de nazis versloeg en op die manier europa bevrijdde.

Jammer dat er nog mensen zijn die over een of ander niet-relevant westers front praten, daar moet je hier vandaag niet mee aankomen :D

Misschien hebben ze daar wel evenveel recht toe...

Aardige parallellen tussen oost- en west-front. Met allebei een turning point (Stalingrad en El Alamein) en allebei op hetzelfde moment als bevrijder in Duitsland.

Mark
09-05-11, 13:58
Tja de meeste doden in WO2 kwamen uit de Sovjetunie. En zonder een oostfront had het misschien allemaal veel langer geduurd.

Toch ben ik blij dat het niet het rode leger was dat west-europa "bevrijdde" :)

Kortman
09-05-11, 14:21
Vandaag viert heel Rusland "den pobedi" waarin herdacht wordt hoe de Sovjetunie de nazis versloeg en op die manier europa bevrijdde.

Jammer dat er nog mensen zijn die over een of ander niet-relevant westers front praten, daar moet je hier vandaag niet mee aankomen :D

Indd pas op 9 mei werdt de capitulatie ondertekend dat de Duitsers zich aan Rusland overgaven.
Al eerder hadden ze zich al overgegeven aan de geallieerden.
Dan nog ff dit :RUSLAND was eerst bondgenoot van de DUITSERS .
Pas toen ze zagen dat ze besodemieterd waren ,en de MOF al voorde poorten van Moskou stond wen andere grote steden konden ze dankzij de GIGANTISCHE hulp in de vorm van wapen,goederen en voedsel ,die ze van de AMERIKANEN kregen het volhouden , de ommekeer kwam voor de Rusen toen het zgn 2e front geopend werdt dat was de invasie in NORMANDIE.(dit kon omdat de Russen operatie ,,BARBAROSSA,,van de Duitsers konden stoppen, zo hielp de een de ander
KORTOM zonder AMERIKA (WAAR TENSLOTTE BIJNA ALLES VANDAAN KWAM)
ook de grondstoffen voor hun tanks en andere wapens hadden de RUSSEN het nooit gered achter in de OERAL konden ze hun tanks en vliegtuigen bouwen met onmisbare hulp van ..Amerika.
Jammer he?de waarheid is soms moeilijk te veteren en zeker voor mensen die alles wat Amerika proberen te bagataliseren.
En zoals jij die het maar al te graag om willen draaien , natuurlijk is de inbreng van RUSLAND ook GIGANTISCH geweest maar zonder de YANKS lees ; Geallieerden hadden ze het nooit gered.
Nog nooit hebben zovelen de vrijheid te danken aan een machige oorlogsindustrie , en zonder hun waren zelf de ARABISCHE landen nu gebukt gegaan onder de NAZIE,S en hun zgn DUIZENDJARIGE REICH
Voor meer info:
Kijkdan ff na de geschieddenis over WO2.
Nooit van de convooien naar MOERMANSK gehoord?
Of de enorme niet aflatende stroom van goederen , troepen ,bouw van schepen Libery,s en Victories die allemaal in AMERKA gebowd werden.
En met deze schepen ook nog eens Europa bevoorrraden tot ver na de oorlog (Marschallhulp),
afgezien dat de AMERIKANEN ook nog vrijwel alleen tegen de JAPPEN moesten vechten .
http://eigenbodem.eu/pages/victorie27s_en_liberty27s1.html
Nogmaals de Russen stonden aan de rand van de afgrond en zonder hulp was er nu geen RUSLAND meer geweest.
En wat jou onderwerp betreft ,toen de RUSSEN dansten ! vochten de AMERIKANNEN nog door tegen voor hun was de oorlog pas afgelopen in AUGUSTUS 1945, hun bevrijding vieren ze dus later.
En elk land viert zijn bevrijding op een andere datum logisch he ? als je de geschieddenis een beetje kent.
Zelfs hier in Nederland kwam de bevrijding ,voor sommigen zowat een half jaar eerder ,later werdt beslist de bevrijding op een dag te vieren n.l 5 MEI.

Het zelfde geld voor de RUSSEN sommige delen waren al ruim een jaar eerder bevrijd ,pas op 9 MEI werdt de bevrijding off ondertekend.

groet :nl:

Mark
09-05-11, 14:23
Indd pas op 9 mei werdt de capitulatie ondertekend dat de Duitsers zich aan Rusland overgaven.
Al eerder hadden ze zich al overgegeven aan de geallieerden.
Dan nog ff dit :RUSLAND was eerdt bondgenoot van de DUITSERS .
Pas toen ze zagen dat ze besodemieterd waren ,en de MOF al voorde poorten van Moskou stond wen andere grote steden konden ze dankzij de GIGANTISCHE hulp in de vorm van wapen,goederen en voedsel ,die ze van de AMERIKANEN kregen . het volhouden , de ommekeer kwam voor de Rusen toen het zgn 2e front geopend werdt dat was de invasie in NORMANDIE.
KORTOM zonder AMERIKA (WAAR TENSLOTTE BIJNA ALLES VANDAAN KWAM)
ook degrondstoffen voor hun tanksen andere wapens hadden de RUSSEN het nooit gered >
Jammer he?de waarheid is soms moeilijk te veteren en zeker voor LEKEN
zoals jij die het maar al te graag om willen draaien , natuurlijk is de inbreng van RUSLAND ook GIGANTISCH geweest maar zonder de YANKS lees ; Geallieerden hadden ze het nooit gered.
Nog nooit hebben zovelen de vrijheid te danken aan een machige oorlogsindustrie , en zonder hun waren zelf de ARABISCHE landen nu gebukt gegaan onder de NAZIE,S en hun zgn DUIZENDJARIGE REIK.
Voor meer info:
Kijkdan ff na de geschieddenis over WO2.
Nooit van de convooien naar MOERMANSK gehoord?
Of de enorme niet aflatende stroom van goederen , troepen ,bouw van schepen Libery,s en Victories die allemaal in AMERKA gebowd werden.
En met deze schepen Europa bevoorrraden ,afgezien dat de AMERIKANENook nog vrijwel alleen tegen de JAPPEN knokten.
Nogmaals de Russen stonden aan de rand van de afgrond en zonder hulp was er nu geen RUSLAND meer geweest.
En wat jou onderwerp betreft ,toen de RUSSEN dansten vochten de AMERIKANNEN nog door tegen voor hun was de oorlog pas afgelopen in AUGUSTUS 1945, hun bevrijding vieren ze dus later.
En elk land viert zijn bevrijding op een andere datum logisch he ? als je de geschieddenis een beetje kent.
Zelfs hier in Nederland kwam de bevrijding ,voor sommigen zowat een half jaar eerder ,later werdt beslist de bevrijding opeen dag te vieren n.l 5 MEI.

Het zelfde geld voor de RUSSEN sommige delen waren al ruim een jaar eerder bevrijd ,pas op 9 MEI werdt de bevrijding off ondertekend.

groet :nl:

maak je niet druk :) mij intereseert het allemaal niks... veel te lang geleden.

Bofko
09-05-11, 14:29
Tja de meeste doden in WO2 kwamen uit de Sovjetunie. En zonder een oostfront had het misschien allemaal veel langer geduurd.

Toch ben ik blij dat het niet het rode leger was dat west-europa "bevrijdde" :)

Klopt, maar da's achteraf. Op dat moment waren in Oost-Europa de Russen de bevrijders zoals de Amerikanen dat in West-Europa waren.

Umarvlie
09-05-11, 14:32
Indd pas op 9 mei werdt de capitulatie ondertekend dat de Duitsers zich aan Rusland overgaven.
Al eerder hadden ze zich al overgegeven aan de geallieerden.
Dan nog ff dit :RUSLAND was eerdt bondgenoot van de DUITSERS .
Pas toen ze zagen dat ze besodemieterd waren ,en de MOF al voorde poorten van Moskou stond wen andere grote steden konden ze dankzij de GIGANTISCHE hulp in de vorm van wapen,goederen en voedsel ,die ze van de AMERIKANEN kregen . het volhouden , de ommekeer kwam voor de Rusen toen het zgn 2e front geopend werdt dat was de invasie in NORMANDIE.
KORTOM zonder AMERIKA (WAAR TENSLOTTE BIJNA ALLES VANDAAN KWAM)
ook degrondstoffen voor hun tanksen andere wapens hadden de RUSSEN het nooit gered >
Jammer he?de waarheid is soms moeilijk te veteren en zeker voor LEKEN
zoals jij die het maar al te graag om willen draaien , natuurlijk is de inbreng van RUSLAND ook GIGANTISCH geweest maar zonder de YANKS lees ; Geallieerden hadden ze het nooit gered.
Nog nooit hebben zovelen de vrijheid te danken aan een machige oorlogsindustrie , en zonder hun waren zelf de ARABISCHE landen nu gebukt gegaan onder de NAZIE,S en hun zgn DUIZENDJARIGE REIK.
Voor meer info:
Kijkdan ff na de geschieddenis over WO2.
Nooit van de convooien naar MOERMANSK gehoord?
Of de enorme niet aflatende stroom van goederen , troepen ,bouw van schepen Libery,s en Victories die allemaal in AMERKA gebowd werden.
En met deze schepen Europa bevoorrraden ,afgezien dat de AMERIKANENook nog vrijwel alleen tegen de JAPPEN knokten.
Nogmaals de Russen stonden aan de rand van de afgrond en zonder hulp was er nu geen RUSLAND meer geweest.
En wat jou onderwerp betreft ,toen de RUSSEN dansten vochten de AMERIKANNEN nog door tegen voor hun was de oorlog pas afgelopen in AUGUSTUS 1945, hun bevrijding vieren ze dus later.
En elk land viert zijn bevrijding op een andere datum logisch he ? als je de geschieddenis een beetje kent.
Zelfs hier in Nederland kwam de bevrijding ,voor sommigen zowat een half jaar eerder ,later werdt beslist de bevrijding opeen dag te vieren n.l 5 MEI.

Het zelfde geld voor de RUSSEN sommige delen waren al ruim een jaar eerder bevrijd ,pas op 9 MEI werdt de bevrijding off ondertekend.

groet :nl:

Terug naar school en nu nog eens goed opletten in het vervolg. Even wat hints:
- de hulp, hoe gigantisch het ook leek was minimaal voor de behoeften die de russen hadden. Die moermansk konvooien waren eerder symbolisch dan kwantitatief - niet voor niets dat Rusland vaak aandrong om een tweede front te openen, dat zou de last pas echt verlichten.
- ommekeer was na Stalingrad in (winter) 1942/1943 en nog meer na Kursk (zomer) 1943) en dus ruim voor de invasie van Normandie. Dit was overigens nog meer te danken aan Hitler en het feit dat hijzelf als Opperbevelhebber liep te klungelen dan aan iets anders. Invasie in Italie hielp iets, maar toen de geallieerden daar eenmaal vast waren komen te zitten maakte het weinig meer uit.
- Jazeker, Amerikanen hebben (bijna) alleen tegen de Jappaners moeten vechten. Overigens, dit hadden ze kunnen voorkomen door eerder partij te kiezen maar dat lag daar Politiek nogal gevoellig. Ze hebben hier dus zwaar voor moeten betalen, en niet de Amerikanen alleen.

Overigens, we moeten zowel de Russen als de Amerikanen (en nog vele anderen) heel dankbaar zijn, dat staat buiten kijf.

Kortman
09-05-11, 14:55
maak je niet druk :) mij intereseert het allemaal niks... veel te lang geleden.

Ik maak me niet druk, maar vind het zo intressant en de gevolgen van WO2
die een enorme stempel hebben gedrukt op de mensen.
Geef als voorbeeld JAPEN enDUITSLAND zelf verloren ze de oorlog en nu 65 jaar later zijn het welvarende landen , het zelfde geld voor NEDERLAND ,alles wat in puin lag moest herbouwd worden.
Rotterdam is een voorbeeld ,maar ook steden zoals HAMBURG ,DRESDEN en niet te vergeten LENINGRAD (Stalinggrad) HIROSHJIMAenz enz
het wereld beeld veranderde zoals het nog nooit veranderd is in zo,n (korte tijd) het boeit mij enorm !vandaar.

Kortman
09-05-11, 15:07
Terug naar school en nu nog eens goed opletten in het vervolg. Even wat hints:
- de hulp, hoe gigantisch het ook leek was minimaal voor de behoeften die de russen hadden. Die moermansk konvooien waren eerder symbolisch dan kwantitatief - niet voor niets dat Rusland vaak aandrong om een tweede front te openen, dat zou de last pas echt verlichten.
- ommekeer was na Stalingrad in (winter) 1942/1943 en nog meer na Kursk (zomer) 1943) en dus ruim voor de invasie van Normandie. Dit was overigens nog meer te danken aan Hitler en het feit dat hijzelf als Opperbevelhebber liep te klungelen dan aan iets anders. Invasie in Italie hielp iets, maar toen de geallieerden daar eenmaal vast waren komen te zitten maakte het weinig meer uit.
- Jazeker, Amerikanen hebben (bijna) alleen tegen de Jappaners moeten vechten. Overigens, dit hadden ze kunnen voorkomen door eerder partij te kiezen maar dat lag daar Politiek nogal gevoellig. Ze hebben hier dus zwaar voor moeten betalen, en niet de Amerikanen alleen.

Overigens, we moeten zowel de Russen als de Amerikanen (en nog vele anderen) heel dankbaar zijn, dat staat buiten kijf.

Wat de hulp aan Rusland betreft het waren niet zo zeer de kant en klare goedern ,maar juist die onmisbare goederen , vergeet niet dat de helft van al deze goederen vaak RUSLAND niet bereikten ,overigens was MOERMANS niet de enige weg !
Amerika werdt pas betrokken en verklaarden zowel JAPAN als DUITSLAND de oorlog na de laffe aanval op PEARL HARBOUR!!
Rusland was toen al in oorlg met Duitsland en verloor op alle fronten!http://www.bloggen.be/tweedewereldoorlog/archief.php?ID=271625

Mark
09-05-11, 15:08
Tja ik woon in Leningrad dus ik zie het hier ook wel.

Ik denk dat de USA en Sovietunie beiden liever erbuiten waren gebleven maar aangezien Hitler de Sovietunie aanviel en Hirohito de Verenigde Staten (Pearl Harbour) hadden ze weinig keuze.

mark61
09-05-11, 15:19
Tja ik woon in Leningrad dus ik zie het hier ook wel.

Ik denk dat de USA en Sovietunie beiden liever erbuiten waren gebleven maar aangezien Hitler de Sovietunie aanviel en Hirohito de Verenigde Staten (Pearl Harbour) hadden ze weinig keuze.

Ik denk dat iedereen er liever buiten bleef :hihi: Engeland, en wat dacht je van Polen, Tsjechoslowakije, eh Nederland, België en nog zo wat. Wie wil graag een oorlog in dan?

Mark
09-05-11, 15:20
Ik denk dat iedereen er liever buiten bleef :hihi: Engeland, en wat dacht je van Polen, Tsjechoslowakije, eh Nederland, België en nog zo wat. Wie wil graag een oorlog in dan?

Onze Arische kameraden natuurlijk :D

BlackBox
09-05-11, 15:58
Tja ik woon in Leningrad dus ik zie het hier ook wel.
St Petersburg is de hoofdstad van Leninisgradskja oblast (Ленинградская область)?

mark61
09-05-11, 16:09
Onze Arische kameraden natuurlijk :D

:hihi: en hun Aziatische vriendjes dus

Mark
09-05-11, 16:14
St Petersburg is de hoofdstad van Leninisgradskja oblast (Ленинградская область)?

Ja dat klopt, de regio is niet van naam veranderd.

mark61
09-05-11, 16:23
St Petersburg is de hoofdstad van Leninisgradskja oblast (Ленинградская область)?

Nee, St. Petersburg is een federale stad. En ligt dus niet in een oblast'.

Mark
09-05-11, 16:32
Nee, St. Petersburg is een federale stad. En ligt dus niet in een oblast'.

hij maakt er inderdaad geen onderdeel van uit omdat het apart bestuurd wordt door onze gouveneur Matvienko :p

Fysiek omringt het wel St Petersburg. De randsteden horen volgens mij ook nog allemaal bij de stad.

Ik rij elke dag op weg naar werk door een stukje Oblast, mag je 30 km/uur harder rijden :)

BlackBox
09-05-11, 16:36
Ja dat klopt, de regio is niet van naam veranderd.
Je woont niet in St Petersburg?

BlackBox
09-05-11, 16:38
Nee, St. Petersburg is een federale stad. En ligt dus niet in een oblast'.
Ленинградская область uitgeproken door Alonya (22Khz-digitale-vrouwenstem [russian]), klinkt niet onaardig :nl:

Mark
09-05-11, 16:41
Je woont niet in St Petersburg?

Ik woon in St Petersburg, naast de Leningrad Oblast.

mark61
09-05-11, 22:23
Ленинградская область uitgeproken door Alonya (22Khz-digitale-vrouwenstem [russian]), klinkt niet onaardig :nl:

22 Khz kan ik niet horen. Zal niet de enige zijn. De releventie ontgaat mij verder.

Karin.N
09-05-11, 22:45
Wat de hulp aan Rusland betreft het waren niet zo zeer de kant en klare goedern ,maar juist die onmisbare goederen , vergeet niet dat de helft van al deze goederen vaak RUSLAND niet bereikten ,overigens was MOERMANS niet de enige weg !
Amerika werdt pas betrokken en verklaarden zowel JAPAN als DUITSLAND de oorlog na de laffe aanval op PEARL HARBOUR!!
Rusland was toen al in oorlg met Duitsland en verloor op alle fronten!http://www.bloggen.be/tweedewereldoorlog/archief.php?ID=271625

Ben je geinteresseerd in WO II? Dan kan ik je de 2 boeken van Ian Kershaw aanraden Hoogmoed 1889 -1936 en Vergelding 1936 - 1945. Daarin wordt ook het verloop van de oorlog in Rusland beschreven. Dat geeft je wellicht een andere kijk dan dat je nu beschrijft.

BlackBox
10-05-11, 08:16
Ik woon in St Petersburg, naast de Leningrad Oblast.
Cool.

Hier in Nederland is gisteren, alhoewel ik er zelf niets van heb gemerkt, op uitbundige wijze Europadag (http://europa.eu/abc/symbols/9-may/euday_nl.htm) (9 mei!) gevierd.

BlackBox
10-05-11, 08:17
22 Khz kan ik niet horen. Zal niet de enige zijn.
http://www.acapela-group.com/text-to-speech-interactive-demo.html



De releventie ontgaat mij verder.

Ter opluistering van 9 mei heb ik gisteren Alonya tekst van een krant uit St. Petersburg laten voorlezen: http://www.dp.ru/a/2011/05/09/Kak_v_Peterburge_otmechali