PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Management is bullshit’



Bofko
15-05-11, 22:04
AMSTERDAM – Organisaties moeten af van managers en organisatieadviseurs die alleen maar aan anderen vertellen wat ze moeten doen. "Bedrijven moeten terug naar de essentie van hun bestaan."

Dilemmatraining, heimweemarketing, lean six sigma black belt en management by walking around. Het is een greep uit de bullshit woordenlijst uit het boek ‘Bullshit management’ van bedrijfskundige en ondernemer Jos Verveen, dat afgelopen week is verschenen.
Volgens Verveen is management, dat precies 100 jaar geleden is ontstaan, namelijk flauwekul. "Management is niet natuurlijk gegroeid. Eén iemand, Frederick Winslow Taylor, heeft bedacht dat je een aparte laag nodig hebt met mensen die bedenken wat anderen moeten doen."
Hij stelt dat er nooit is bewezen is dat zo'n extra laag werkt. "Sterker nog: er is steeds meer wetenschappelijk bewijs dat management niet en zelfs averechts werkt."

Tsjakka-training
Hij neemt die tussenlaag op de korrel. "Ik heb niks tegen chefs en leidinggevenden die inhoudelijk bezig zijn. Nee, ik heb het over managers en adviseurs die zich alleen maar bezig houden met het vertellen wat andere mensen moeten doen."
"Die Tsjakka-trainingen, 360 graden feedback gesprekken, brainstormsessies in een hutje op de hei en jongleren voor leidinggevenden bedenken; allemaal lariekoek."

Miljardenindustrie
Er gaan miljarden euro’s om in de schil managers en organisatieadviesbureaus die daar omheen hangen, zegt Verveen. "Je ziet de overhead stijgen. Het is bijna zo dat de ene helft van Nederland adviseert wat de andere helft moet doen."
In Nederland zijn zo’n 15.000 managementboeken te koop. Wat moeten we met nog een boek over managers? "Al die boeken schrijven voor wat je als manager moet doen: zelfsturing, het Nieuwe Werken, coachend of dienend leiderschap. Allemaal in de lijn dat dat de waarheid is. Ik zeg: er bestaat geen enkele blauwdruk van hoe het moet. Organiseren is geen wetenschap."

Essentie
Wat moeten managers dan wel doen volgens hem? "Er bestaat niet één juist advies. Want wie durft tegen Steve Jobs en John de Mol te zeggen dat zij moeten delegeren en zich niet met de details mogen bemoeien als dat hun kracht is?"
Maar als Verveen dan toch één ding mag zeggen, zou het zijn: "We moeten terug naar de essentie. Logisch nadenken en doen waarvoor het bedrijf ooit is opgericht." Management is volgens hem “de nagel aan de doodskist” van innovatie en ondernemerschap.

Wat vindt hij de allergrootste bullshit? "Het ergste vind ik dat we nog steeds geloven in targets en bonussen. Ik vind het echt een belediging dat we denken dat mensen met hart voor de zaak een bonus nodig hebben om hun werk goed te doen."

nu.nl

Mark
16-05-11, 05:58
dit boek is bullshit :)

goed laten we eens een week alle managers en bazen thuis laten en kijken hoe het loopt in de meeste bedrijven in nl. Hier in Rusland verandert het kantoor al in een theehuis zonder dat er iets gebeurt zodra ik al een halve dag weg ben :)

Bofko
16-05-11, 10:08
dit boek is bullshit :)

goed laten we eens een week alle managers en bazen thuis laten en kijken hoe het loopt in de meeste bedrijven in nl. Hier in Rusland verandert het kantoor al in een theehuis zonder dat er iets gebeurt zodra ik al een halve dag weg ben :)

Het gaat over managers die geen baas zijn.Je komt dat met name tegen in bedrijven die werken in een projectorganisatie-vorm.

mark61
16-05-11, 10:59
Het gaat over managers die geen baas zijn.Je komt dat met name tegen in bedrijven die werken in een projectorganisatie-vorm.

Het zal vooral een probleem zijn in de non-profitsector. Bedrijven zijn nog wel zo snugger om geen geld nodeloos weg te smijten.

Al denk ik wel dat erg grote bedrijven met dezelfde problemen te maken hebben. De bureaucratie van Shell lijkt mij niet onder te doen voor die van een ministerie.

Ik heb ooit bij economie begrepen dat elke organisatie zijn ideale, dwz. meest efficiënte omvang heeft. Maar dat is voor niemand een criterium, bedrijven willen winstmaximalisatie, niet het hoogste winstpercentage. Voor een grote onderneming is 5% al heel netjes dacht ik.

Tomas
16-05-11, 11:02
Het zal vooral een probleem zijn in de non-profitsector. Bedrijven zijn nog wel zo snugger om geen geld nodeloos weg te smijten.

Een mythe.

Ik snap het dan ook nooit. Ik kom dus hele succesvolle mensen tegen, financieel dan, met ideeen waar ik dan weer hele slappe knieen van krijg. Jomanda niveau. Enzo.

Ik kan daar niet tegen.

Bofko
16-05-11, 11:18
Het zal vooral een probleem zijn in de non-profitsector. Bedrijven zijn nog wel zo snugger om geen geld nodeloos weg te smijten.

Nope. Bij het grote IT bedrijf waar ik gewerkt heb was een grote groep meer dan de helft van hun tijd kwijt om werk wat ze niet leuk vonden bij anderen proberen op het bordje te leggen. Dan wel werden er vaak projecten geinitieerd waar niemand beter van werd maar die statusverhogend werkte voor sommigeprojectmanagers.

De point is dat je heel vaak moeilijk kunt bepalen wat nodeloos is.

mark61
16-05-11, 11:19
Een mythe.

Ik snap het dan ook nooit. Ik kom dus hele succesvolle mensen tegen, financieel dan, met ideeen waar ik dan weer hele slappe knieen van krijg. Jomanda niveau. Enzo.

Ik kan daar niet tegen.

Ja dat is zo. Ik verbaas me altijd hoe mensen eerst heel veel geld kunnen verdienen in zaken om het dan weer kwijt te raken aan een Nigeriaanse scam :hihi:

Eh, dat bedoelde je zeker niet.

mark61
16-05-11, 11:20
Nope. Bij het grote IT bedrijf waar ik gewerkt heb was een grote groep meer dan de helft van hun tijd kwijt om werk wat ze niet leuk vonden bij anderen proberen op het bordje te leggen. Dan wel werden er vaak projecten geinitieerd waar niemand beter van werd maar die statusverhogend werkte voor sommigeprojectmanagers.

De point is dat je heel vaak moeilijk kunt bepalen wat nodeloos is.

Oh, Dat betekent dan dat ze op andere activiteiten overwinsten maken om die hobbies te financieren. Efficiëntie is ver te zoeken dan.

Tomas
16-05-11, 11:21
Ja dat is zo. Ik verbaas me altijd hoe mensen eerst heel veel geld kunnen verdienen in zaken om het dan weer kwijt te raken aan een Nigeriaanse scam :hihi:

Eh, dat bedoelde je zeker niet.

Ik dacht meer aan Reiki, wiggelroede, waarzeggers etc. En ik ben dan zo'n minderbedeelde werkslaaf die dat gezeik moet aanhoren. Ik kan daar echt niet tegen. Steeds slechter ook.

mark61
16-05-11, 11:26
Ik dacht meer aan Reiki, wiggelroede, waarzeggers etc. En ik ben dan zo'n minderbedeelde werkslaaf die dat gezeik moet aanhoren. Ik kan daar echt niet tegen. Steeds slechter ook.

Oh ja dat. Tsja dat kan blijkbaar samengaan, gis genoeg om geld te verdienen, met verder interesses, hobbies die jij en ik als strijdig met dat geld verdienen zien. Maar dat is het dan blijkbaar niet.

Ik vind mijn voorbeeld bizarder, omdat zich dat op hetzelfde vlak begeeft, zakendoen.

Joesoef
16-05-11, 11:27
Nope. Bij het grote IT bedrijf waar ik gewerkt heb was een grote groep meer dan de helft van hun tijd kwijt om werk wat ze niet leuk vonden bij anderen proberen op het bordje te leggen. Dan wel werden er vaak projecten geinitieerd waar niemand beter van werd maar die statusverhogend werkte voor sommigeprojectmanagers.

De point is dat je heel vaak moeilijk kunt bepalen wat nodeloos is.


Denk dat dit gedrag gelieerd is aan omgevingen waar geld makkelijk binnenkomt (dus ook overheid) en status belangrijker dan behaalde doelen.

Bofko
16-05-11, 11:52
Oh, Dat betekent dan dat ze op andere activiteiten overwinsten maken om die hobbies te financieren. Efficiëntie is ver te zoeken dan.

Ja, weinig verschil tussen profit en non-profit. Degene die het gelag betalen zijn de belastingbetaler en de consument. (In vele gevallen dezelfde dus)

Het imago van non-proft is slechter omdat de belastingbetaler het gevoel heeft dat de baten vooral ten gunste van anderen werken. M.b.t. profit-organisaties heeft-ie voor zijn eigen gebakken lucht betaald.

naam
16-05-11, 11:54
Oh ja dat. Tsja dat kan blijkbaar samengaan, gis genoeg om geld te verdienen, met verder interesses, hobbies die jij en ik als strijdig met dat geld verdienen zien. Maar dat is het dan blijkbaar niet.

Ik vind mijn voorbeeld bizarder, omdat zich dat op hetzelfde vlak begeeft, zakendoen.

Kan aan twee dingen liggen. Die mensen zien zichzelf als succesvol en zijn vol zelfvertrouwen dat ze wel weten hoe het zit. Zij zien zichzelf als slimmer dan anderen en staat dus onbevangen ten opzichte van scams van mensen die ook slim zijn.
En never underestimate the power of human greed.

"Greed" en denken dat je slimmer bent dan anderen zorgt er voor dat ook slimme zakenmensen blinde vlekken hebben.

Bofko
16-05-11, 12:02
Oh ja dat. Tsja dat kan blijkbaar samengaan, gis genoeg om geld te verdienen, met verder interesses, hobbies die jij en ik als strijdig met dat geld verdienen zien. Maar dat is het dan blijkbaar niet.


Ook aan geld verdienen zit een ethische kant, lijkt me.

knuppeltje
16-05-11, 12:22
Ook aan geld verdienen zit een ethische kant, lijkt me.

Voor miljoenen, misschien wel miljarden niet. Die hebben wel wat anders aan hun hoofd.

Bofko
16-05-11, 12:26
Voor miljoenen, misschien wel miljarden niet. Die hebben wel wat anders aan hun hoofd.

Dan mag daar dus kritiek op uitgeoefend worden.

Bart.NL
16-05-11, 12:58
Often managers have a negative influence on performance. If you want to advance your career then the impression you make is more important than the work you do. Therefore career oriented people tend to become well paid and useless for the organisations that employ them because they are often driven by money and status and not by the work they do.

Commonly known is the Peter Principle. According to Wikipedia the Peter Principle is the principle that in a hierarchy every employee tends to rise to his level of incompetence. It was formulated by Dr. Laurence J. Peter and Raymond Hull in their book The Peter Principle. The Peter Principle is a special case of anything that works will be used in progressively more challenging applications until it fails.

Competence is often not a reason to promote someone to a management position. People who want to be a manager need to position themselves by keeping a high profile so they will get noticed. The impression they make is more important than the work they do. Because managers often are motivated by status and money and not by the work itself, they often are better in creating impressions and less good at their job than people who choose a job because they like it.

Managers are not entrepreneurs otherwise they would have started a business themselves. Therefore in general less competent people end up in management positions. Managers select each other using social networks. They bond by reading books and attending seminars of management gurus about leadership and organisational effectiveness. In management the people you know are often more important than the skills you have. This is why so many people play golf.

super ick
16-05-11, 13:15
Ik verdien er de laatste jaren een zeer royale boterham mee.
Aan de andere kant blijf ik er met verbazing naar kijken. Voor grote ondernemingen is het logisch dat alle neuzen dezelfde kant op moeten. Managers komen vaak direct van school. Het is een vak op zich geworden.
Wat mij verbaasd is hoeveel geld en energie het mag kosten om, over het algemeen toch goed geschoolden, van nut en noodzaak te doordringen.

Waar ik vaak tegenaan loop zijn de managers die denken dat het een kunstje is dat aan te leren is. Vooral zij die in direct dagelijks contact staan met medewerkers 'op de werkvloer'. Vol ambitie hun doelstelling te halen gaan ze aan de slag en lopen tegen slecht, of niet gemotiveerde mensen op. Afwezigheid van medewerkers door ziekte en daardoor moeten roeien met de riemen die je hebt want van overhead is binnen bedrijven geen sprake meer. In enkele jaren zie je ze compleet afbranden omdat ze alleen maar bezig zijn het hoofd boven water te houden. Ik noem ze de spreadsheetgeneratie.

Aan de andere kant zie ik de succesvollen. Dat zijn altijd de mensen die oprecht geinteresseerd zijn wat anderen drijft en boeit. Die dicht bij zichzelf blijven en anderen, met hun natuurlijke aanleg in de omgang met mensen, kunnen motiveren i.p.v. zeggen wat zee moeten doen en wat ze niet mogen doen.

Wat mij ook verbaasd is dat bedrijven toch redelijk lang blijven investeren in ongeschikte managers. Het zou een stuk effectiever zijn ze te vroegtijdig te vervangen want zij maken meer kapot dan je lief is.

knuppeltje
16-05-11, 13:24
Dan mag daar dus kritiek op uitgeoefend worden.

Inderdaad. Ik neem aan dat de aard van de kretiek afhangt van de omstandigheden.

Spoetnik
16-05-11, 15:11
En wie gaat er dan al die excel sheets invullen?

Pizzaman
16-05-11, 15:19
En wie gaat er dan al die excel sheets invullen?

Zelfs een dakkapellenbouwer kan het... :hihi:

Bofko
16-05-11, 15:24
En wie gaat er dan al die excel sheets invullen?

Gewoon niet meer doen. Mocht dat tot een choque leiden dan moet de groep-chef die taak maar uitvoeren

mark61
16-05-11, 17:04
Ja, weinig verschil tussen profit en non-profit. Degene die het gelag betalen zijn de belastingbetaler en de consument. (In vele gevallen dezelfde dus)

Het imago van non-proft is slechter omdat de belastingbetaler het gevoel heeft dat de baten vooral ten gunste van anderen werken. M.b.t. profit-organisaties heeft-ie voor zijn eigen gebakken lucht betaald.

Dan zijn de baten toch net zo hard voor de anderen? Ben je in de winkel ook genept.

mark61
16-05-11, 17:05
Ook aan geld verdienen zit een ethische kant, lijkt me.

Ik begrijp je niet. Het gaat hier toch over geld verdienen versus ehm zweverigheid en malle voorstellingen? Dat blijkt niet strijdig :hihi: Ethisch is weer wat anders.

Bofko
16-05-11, 17:29
Ik begrijp je niet. Het gaat hier toch over geld verdienen versus ehm zweverigheid en malle voorstellingen? Dat blijkt niet strijdig :hihi: Ethisch is weer wat anders.

Probeer eens na te gaan wat er onder het mom van 'geld verdienen' allemaal kan. Zoom er eens op in.Wie verdient dat geld ? En wordt er uiteindelijk wel geld verdient op een wat langere termijn ?

IK vind de bedrijf-opsplitsingen, veelvuldige reorganisaties en superbonussen en je niet met je eigen business maar met onroerend goed bezighouden (zoals in de o.a. zorg bijv) vrij onethisch.Evenzo geldt dat voor falende helpdesken, misleidende reclame en te agressieve marketingcampagnes.

mark61
16-05-11, 23:23
Probeer eens na te gaan wat er onder het mom van 'geld verdienen' allemaal kan. Zoom er eens op in.Wie verdient dat geld ? En wordt er uiteindelijk wel geld verdient op een wat langere termijn ?

IK vind de bedrijf-opsplitsingen, veelvuldige reorganisaties en superbonussen en je niet met je eigen business maar met onroerend goed bezighouden (zoals in de o.a. zorg bijv) vrij onethisch.Evenzo geldt dat voor falende helpdesken, misleidende reclame en te agressieve marketingcampagnes.

Oh zakendoen in het algemeen. Ik zat nog bij Tomas met zijn wazige superieuren.

Ja, dat is een keuze die we maken in het stemhokje. Hoe vrij wil je dat een markteconomie is?

7eloua
17-05-11, 01:01
noti.

Mark
17-05-11, 06:55
En wie gaat er dan al die excel sheets invullen?

echte consultants doen alles met powerpoint.

super ick
17-05-11, 07:43
Een mythe.

Ik snap het dan ook nooit. Ik kom dus hele succesvolle mensen tegen, financieel dan, met ideeen waar ik dan weer hele slappe knieen van krijg. Jomanda niveau. Enzo.

Ik kan daar niet tegen.

Dat zijn vaak de doeners, de durvers. Wat in hun ogen geniaal is, is voor jou misschien normaal maar zij gaan ervoor.

Ik ken de man die de siliconenlit in die spuittubes op de markt heeft gebracht. Pas onlangs heeft hij zijn bedrijf verkocht en lange tijd zo'n beetje de hele markt in handen gehad.
ONgelofelijk wat een boer zeg! Wel aardig hoor maar echt een simpele man.
Maar toch......het juiste idee en een gewillige markt voor jou produkt. Dan hoef je dus niet hyperintelligent te zijn. Gewoon doen.

Pizzaman
17-05-11, 07:47
echte consultants doen alles met powerpoint.

Ja zo maakt Geert ook filmpjes :hihi:

super ick
17-05-11, 11:38
echte consultants doen alles met powerpoint.

Presenteren aan het voetvolk ja.

Ik denk echter dat hier gedoeld wordt op het bijhouden van allerlei cijfertjes als ziekteverzuim, omzet, produktie, etc.
Spreadsheetmanagement dus.

Bart.NL
17-05-11, 14:48
Many issues appear to be of a complex nature, so consultants are often hired for advice. Consultants are often university graduates dressed up in a suit without practical experience on the matters they advise on. Information technology consultants rarely ever have significant programming or system administration experience. Management consultants rarely ever have management experience. Consultants rarely ever have to implement or work with the solutions they advise, so their advice is often impractical. Yet their advice is often valued higher than that of experienced people.

The reasoning behind this may be that if something is valuable then it is often expensive so if something is expensive then it probably is valuable. Most managers are incompentent and have no way of differentiating between good and bad advice. Rates for consultants are high and consultants are good at giving presentations. Therefore consultants are able to impress managers by high rates, suits and incomprehensible language.

Pizzaman
17-05-11, 18:18
Muhahaha Bart die was wel een punt waard :hihi: