PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokko: veel gewonden na uit elkaar geslagen demonstraties in Rabat



Hatert
15-05-11, 23:35
Marokko: gewonden na demonstraties in Rabat

Leen Vervaeke − 15/05/11, 22:41

http://static3.volkskrant.nl/static/FOTO/pe/18/9/14/media_xl_839894.jpg
De politie in Rabat treedt op tegen demonstranten. © afp

In de Marokkaanse hoofdstad Rabat zijn zondag gewonden gevallen toen de politie met wapenstokken een betoging van de Mouvement du 20 février uit elkaar sloeg. De demonstranten wilden een sit-in houden voor het detentiecentrum van Témara, vlakbij Rabat, waar volgens Human Rights Watch terreurverdachten worden vastgehouden.

Toen de betogers zich zondagochtend verzamelden om naar het detentiecentrum te trekken, werden ze uit elkaar geslagen door een overweldigende politiemacht. Volgens internationale persbureaus vielen daarbij ongeveer tien gewonden, maar volgens de arts en voormalige mensenrechtenactivist Nordin Dahhan, die in Nederland woont en bij de betoging was, raakten zeker honderd demonstranten gewond. 'Ik heb zelf minstens twintig mensen doorverwezen naar het ziekenhuis', aldus Dahhan. Een van de leiders van de betoging zou in coma zijn.

Op 20 februari werd voor het eerst op grote schaal betoogd in Marokko. Op 9 maart kondigde koning Mohammed VI een grondwetswijziging en referendum aan. De betogers denken dat dit een loze belofte is.


http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/2429356/2011/05/15/Marokko-gewonden-na-demonstraties-in-Rabat.dhtml

mark61
15-05-11, 23:37
Ik stel voor dat SA troepen stuurt. Nu Marokko zo dikke mik met de GCC is.

Abu Hura vindt het vast een prima idee.

Hatert
15-05-11, 23:43
Ik stel voor dat SA troepen stuurt. Nu Marokko zo dikke mik met de GCC is.



Dat was ok het eerste waar ik aan dacht. De dictators sluiten een soort navo-overeenkomst om elkaar in het zadel te houden, onder auspicien en bescherming van de USA.

Dictaturen en de USA hebben er beiden voordeel bij. Marokko heeft sinds kort de USA toestemming gegeven om 1 van haar militaire basis grondig uit te breiden of een nieuwe basis te openen met als belangrijkste argument om El qaida en Libie beter aan te kunnen pakken.

BoerHarms
16-05-11, 04:17
Dat was ok het eerste waar ik aan dacht. De dictators sluiten een soort navo-overeenkomst om elkaar in het zadel te houden, onder auspicien en bescherming van de USA.

Dictaturen en de USA hebben er beiden voordeel bij. Marokko heeft sinds kort de USA toestemming gegeven om 1 van haar militaire basis grondig uit te breiden of een nieuwe basis te openen met als belangrijkste argument om El qaida en Libie beter aan te kunnen pakken.

En jij protesteert niet ???

Slinger
16-05-11, 08:22
En jij protesteert niet ???

Hij zit veel liever in het veilige Nederland, waar hij nog veel beter beschermd wordt door de VS en de NAVO.

Abu_Hurayrah
16-05-11, 08:40
De 'Aqeedah van de Sahaba verplicht mij trouw te zijn aan de koning in datgene wat gehoorzaamheid is aan Allah, en ik mag niet gehoorzaam zijn in datgene wat ongehoorzaamheid is aan Allah. Simple as that.

Ik moet niks hebben van de opstandelingen, als ik iets zie waar ik het niet mee eens ben, dan volg ik het advies van de Salaf op in de omgang hiermee en dat is dat ik dan een privé brief schrijf naar de Koning of zijn vertegenwoordiger of naar hem ga voor een gesprek onder vier ogen.

Ik ga in ieder geval niet demonstreren en zaken slopen en in opstand komen tegen de ordetroepen en wat dies meer zij van al datgene dat de eenheid en de veiligheid in gevaar doet komen met alle gevolgen van dien.

sidi bibi
16-05-11, 09:02
en dat is dat ik dan een privé brief schrijf naar de Koning of zijn vertegenwoordiger of naar hem ga voor een gesprek onder vier ogen.


Er liggen nog 406 000 brieven voor u.