PDA

Bekijk Volledige Versie : Jeugdbendes terroriseren veel buurten



super ick
18-05-11, 21:30
Jeugdbendes terroriseren veel buurten
Jeugdbendes zijn de afgelopen jaren uitgegroeid tot kleine criminele organisaties. Ze plegen op grote schaal inbraken, straatroven en zijn gewelddadig. Buurtbewoners zijn doodsbenauwd voor het intimiderende gedrag van de leden van de criminele en overlastgevende groepen. Dat blijkt uit 66 gedetailleerde dossiers van jeugdgroepen- en bendes van de politie die in het bezit zijn van RTL Nieuws.

Einde aan jeugdbendes

De politie heeft de bendes jarenlang hun gang laten gaan, omdat er andere prioriteiten waren. Minister Opstelten van Veiligheid & Justitie is het helemaal beu en wil dat de 89 criminele bendes binnen twee jaar allemaal zijn aangepakt. De politie vraagt zich alleen hardop af hoe ze dat voor elkaar moet krijgen.

Jeugdbendes in kaart
Politiekorpsen brengen sinds een paar jaar jeugdgroepen- en bendes in kaart. Nederland telt 89 criminele jeugdbendes en 284 overlastgevende groepen. Voor het eerst heeft de politie op verzoek van RTL Nieuws inzage gegeven in de gegevens achter de getallen.

Duidelijke leider
Uit de politiedossiers blijkt dat de groepen een hiërarchische en hechte structuur kennen (60%) , vaak een leider hebben (58%) en hun criminele activiteiten regelmatig van tevoren plannen.

Veel Marokkanen
De criminele jeugdbendes maken zich vaak schuldig aan diefstal, inbraak, overvallen en straatroven. Verder houden ze zich bezig met drugshandel en gaan ze geweld niet uit de weg. Jongeren van Marokkaanse afkomst zijn oververtegenwoordigd in de groepen. Bijna eenderde van de criminele bendes is van Marokkaanse afkomst.

Grote invloed op de buurt
De activiteiten en het gedrag van de bendes heeft grote invloed op de buurt waar ze actief zijn. 80% van de jeugdbendes veroorzaakt grote onrust in de buurt. Meer dan 60% maakt zich schuldig aan intimidatie van buurtbewoners, met als gevolg dat veel bewoners niet eens meer naar de politie durven te gaan.

Geen capaciteit
Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie wil dat de politie de komende twee jaar alle 89 criminele bendes gaat oprollen. De politie zegt alleen op dit moment niet de capaciteit te hebben om alle criminele groepen aan te pakken. Een politiewoordvoerder zegt tegen RTL Nieuws dat de minister een keus moet maken welke zaken dan maar niet opgepakt hoeven te worden.

Opstelten wil alle jeugbendes opgerold hebben

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2011/05_mei/18/binnenland/jeugdbendes-maken-hele-buurten-onveilig.xml

http://media.rtl.nl/media/actueel/rtlnieuws/2011/overlastgevendegroepen.pdf

http://media.rtl.nl/media/actueel/rtlnieuws/2011/jeugdbendes.pdf

super ick
19-05-11, 08:30
De politie zegt niet de capaciteit te hebben.

Te druk met flitsen en parkeerboetes?

Umarvlie
19-05-11, 08:37
De politie zegt niet de capaciteit te hebben.

Te druk met flitsen en parkeerboetes?

Onzin, ze hadden wel tijd genoeg om dit gedetaileerd in kaart te brengen. Gewoon tijdens het in kaart brengen knieschoten uitdelen en het probleem is opgelost.

super ick
19-05-11, 08:52
Onzin, ze hadden wel tijd genoeg om dit gedetaileerd in kaart te brengen. Gewoon tijdens het in kaart brengen knieschoten uitdelen en het probleem is opgelost.

Knieschoten is wel erg rigoreus. Maar op sommige plaatsen moet de openbare ruimte wel 'herwonnen' worden.

p.s.

Heb je ook de links gelezen?

BoerHarms
19-05-11, 15:31
Onzin, ze hadden wel tijd genoeg om dit gedetaileerd in kaart te brengen. Gewoon tijdens het in kaart brengen knieschoten uitdelen en het probleem is opgelost.

Ja en dan gaan je een uitkering aanvragen omdat ze niet kunnen werken.

Trouwens rusland heeft nog genoeg ruimte in de kampen over

Eric de Blois
19-05-11, 16:17
De politie heeft de bendes jarenlang hun gang laten gaan, omdat er andere prioriteiten waren.

Niet vervolgen is een bewuste keuze. Gek dat wanneer burgers het recht in eigen hand nemen, de politie in eens wel tijd heeft.

Bart.NL
19-05-11, 16:58
Niet vervolgen is een bewuste keuze. Gek dat wanneer burgers het recht in eigen hand nemen, de politie in eens wel tijd heeft.

Dan loopt het "uit de hand".

TonH
19-05-11, 22:19
Voor mij is dit altijd een enorm raadsel gebleven. Zelfs toen ik er nog tussenin zat. Altijd werd er door politie en OM geroepen dat de prioriteiten ergens anders lagen. Wanneer er dan gevraagd werd waar die prioriteiten lagen werd er niet thuis gegeven. En je moest al helemaal niet vragen wie die prioriteiten had vastgesteld. Want zelfs als de hele politieke keten besloot dat iets zou moeten kon dat nooit omdat de proriteiten ergens anders lagen.

Wanneer ik dan nu weer hoor dat Opstelten zegt dat hij wil dat 89 jeugdbendes worden aangepakt de komende 2 jaar dan lijkt mij dat toch een duidelijke prioriteitsstelling van zo ongeveer de hoogste politieke gezagsdrager in dit land. En nog bestaat het dat een politie woordvoerder durft te stellen: "dat de minister een keus moet maken welke zaken dan maar niet opgepakt hoeven te worden."

Dat is godverdomme niet het punt. De minister stelt prioriteiten wat volgens hem WEL aangepakt moet worden. Kun je het mee eens zijn of niet. Maar er wordt een keuze gemaakt. Voer dat dan ook uit. Wanneer dat misloopt hangt uiteindelijk de minister. Maar nee... er was en is nog steeds een enorm democratisch gat.

Stopnaald
20-05-11, 09:47
Knieschoten is wel erg rigoreus. Maar op sommige plaatsen moet de openbare ruimte wel 'herwonnen' worden.

Ik ga nog verder, als een goelag in rusland geen optie is, mag wat mij betreft het lieverdje een nekschot krijgen. Ik ben er echt helemaal klaar mee.

nour_islam
20-05-11, 10:03
Ik ga nog verder, als een goelag in rusland geen optie is, mag wat mij betreft het lieverdje een nekschot krijgen. Ik ben er echt helemaal klaar mee.

waar ben je klaar mee? heb je nare ervaringen gehad met deze bendes?

Fulanadetal
20-05-11, 10:37
De benadering van hangjongeren is de afgelopen jaren die van Kaldenbach geweest. (http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/respect/1001004002524842/index.html) Ook bij de politie.
Nogal soft. Ik heb het boek gelezen en heb ondervonden dat Kaldenbachs aanpak het plaatselijke tuig niks deed, ze vonden het alleen maar grappig. Een koperen leiding maakte wel indruk.
In die softe jaren zijn twee jongeren onder vage, nooit opgehelderde omstandigheden in een sloot gevonden (ik bedoel dood). Werd er gedeald in speeltuintjes. Werden hangcontainers en huisjes en coniferenhagen afgefikt (en soms bijna het bijbehorende huis).
Toen de burgemeester uiteindelijk met samenscholingsverboden kwam en dat ook werd gehandhaafd, werd het weer normaal.

Dit waren grotendeels witte jongeren trouwens. En het ging niet om prachtwijken.

Eric de Blois
20-05-11, 10:42
Ik ga nog verder, als een goelag in rusland geen optie is, mag wat mij betreft het lieverdje een nekschot krijgen. Ik ben er echt helemaal klaar mee.


waar ben je klaar mee? heb je nare ervaringen gehad met deze bendes?

Tuigvriendelijke samenleving

Dat je zo'n vraag stelt geeft inzicht aan welke kant je staat. Je bagatelliseert met die vraag het probleem. Zal mogelijk iets met 'eigen volk' te maken hebben. Ik sta aan de kant van de slachtoffers en vind dat de 'rechtstaat' gruwelijk heeft gefaald tot nu toe. De politie is daarvan denk ik de hoofdschuldige. Maar natuurlijk ook slappe rechters die straattuig telkens een kans geeft en de samenleving daarmee geen dienst verleend. Ik ben klaar met het tuig en vooral met de rechterlijk macht die dit tuig beschermt tegen strafvervolging.

Stopnaald +1

knuppeltje
20-05-11, 10:43
knieschoten uitdelen en het probleem is opgelost.

Knieschotten worden als ondersteuning onder kapspanten aangebracht. Die worden zo genoemd venwegen de hoogte ervan.

Zou wat zijn als hier de politie net als Amerikaanse sherifs soms nog steeds, zomaar gaat schieten op mensen met een niet-blanke huidskleur.

Fulanadetal
20-05-11, 10:54
Het zou al helpen als ouders duidelijker grenzen zouden stellen. Daar begint het. Wat meer discipline op school. Wat meer duidelijkheid op straat. Dus kinderspeelplaatsen zijn voor kinderen, niet voor hangjongeren. Dus als groep jongeren heb je daar niks te zoeken. In grote groepen vlak voor de deur van een winkel hangen en geen centimeter op zij gaan voor de mensen die erdoor moeten is provoceren. Moet niet geaccepteerd worden. Buurtgenoten mogen ook wel eens wat zeggen ipv uit desinteresse of angst de andere kant op kijken. Maar dan moeten ze ook wel kunnen rekenen op de politie.

En wat straffen betreft, dat moet snel (dezelfde week) en direct stevig zijn (dus echt vervelend voor de gestrafte). Niet beginnen met een middagje papierprikken "omdat het de eerste keer is" want gedragskundig slaat dat helemaal nergens op.

knuppeltje
20-05-11, 10:56
Het zou al helpen als ouders duidelijker grenzen zouden stellen. .

Tja, dat aspect wordt nogal eens vergeten.

Eric de Blois
20-05-11, 11:07
Knieschoten is wel erg rigoreus. Maar op sommige plaatsen moet de openbare ruimte wel 'herwonnen' worden.



Knieschotten worden als ondersteuning onder kapspanten aangebracht. Die worden zo genoemd venwegen de hoogte ervan.

Zou wat zijn als hier de politie net als Amerikaanse sherifs soms nog steeds, zomaar gaat schieten op mensen met een niet-blanke huidskleur.

Leuk van die 'knieschotten'. Goed dat je mensen aanspreekt op hun 'tekortkomingen' op taalgebied. Zul je wel bij voorkeur doen bij mensen waar je het inhoudelijk niet mee eens bent. Nou ja, ieder zijn manier van aanpakken.

Je schiet op de knieën van mensen die zich zwaar misdragen. Dat achteraf blijkt dat pakweg 70% van die knieën een getinte huidskleur heeft valt niet te verwijten aan de schutter. Of wel? Ik denk van niet, jij misschien wel? Misschien een quota op kleur instellen? Selecteren op kleur doen ze bij opsporing verzocht misschien ook wel om te voorkomen dat bepaalde kleuren gaan overheersen.

Fulanadetal
20-05-11, 11:10
Je zou eigenlijk alle aanstaande ouders (of heel jonge ouders) moeten verplichten tot een (1) cursusdagje. Een heel gezellig, leerzaam dagje. Als je om je heen kijkt zie je zoveel ouders ontzettend voor de hand liggende vergissingen maken.
Bijvoorbeeld een kind lang laten jengelen en pas aandacht geven (vriendelijk of onvriendelijk) als de jengel maar hard genoeg is. Het kind leert zo dat heel hard jengelen aandacht oplevert. Wat ik pas ook zag, peutertje is heel vervelend, peutertje wordt voor "straf" in de box gezet, eenmaal daar begint peuter te krijsen, peuter wordt er gauw uit gehesen en getroost. HALLO! Een grens is een grens, een besluit een besluit. Geef duidelijkheid. Als de normen steeds veranderen, blijf je toch zoeken en proberen als kind (of later als irritante jongere)?

Je ziet dergelijke misverstanden trouwens ook bij eigenaars van honden. Vanmorgen zag ik een mevrouw die een half uur bezig was haar hond bij zich te roepen. Ze lokte hem met een stok om mee te spelen. En toen het dier eindelijk bij haar was, zag ik waarom het zo lang duurt. Zodra het dier voor haar zat pakte ze het beestje bij de wangen, keek het beest diep in de ogen en riep hard "foei, foei, stout, je moet LUISTEREN". Geen spel met de stok.
Deze hond heeft geleerd: "als je dan eindelijk bij je baasje komt, krijg je geen spel maar hard gemopper."

Echt, al komt de stoom uit je oren, als het dier eindelijk het goede doet moet je niet straffen maar belonen. Dat vraagt een beetje logisch nadenken (die kennis kan je worden aangereikt op een cursus), en zelfbeheersing van de trainer/opvoeder. En laten heel veel mensen dat laatste nou net niet zo sterk ontwikkeld hebben.

Ik denk echt dat veel al mis gaat op heel jonge leeftijd. Daar wordt de fundering gelegd.

http://www.youtube.com/watch?v=KpSfThUv_pc

Max Stirner
20-05-11, 11:30
Komt allemaal goed, een beetje vertrouwen in de rechterlijke macht aub :

:)


Een Amsterdamse rechter heeft woensdag twee mannen vrijgelaten die worden verdacht van een agressieve roofoverval op een juwelier. Hierbij schoten ze vijf keer gericht op de Turkse winkeleigenaar. Hij is dan ook hoogst verbaasd over de vrijlating.

"Wat zeg je, vrij?! Waarom weten wij dat niet?", vraagt de 39-jarige juwelenhandelaar zich hardop af tegenover De Volkskrant. "Als deze mannen niet worden gestraft, dan werken we voor niks. Dan kunnen we net zo goed alles weggeven."

Kort na de overval vond de politie de twee tieners bij een kelderbox. Ook lag daar een regenbroek, die de daders volgens getuigen droegen, plus een deel van de buit. De advocaten van de verdachten zeggen nu echter dat ze de buit ook van een ander gekregen kunnen hebben.

Het Openbaar Ministerie eiste vijf en één jaar cel tegen de agressieve dieven en vindt het dan ook onbegrijpelijk dat de twee zijn vrijgelaten.

nour_islam
20-05-11, 11:35
Tuigvriendelijke samenleving

Dat je zo'n vraag stelt geeft inzicht aan welke kant je staat. Je bagatelliseert met die vraag het probleem. Zal mogelijk iets met 'eigen volk' te maken hebben. Ik sta aan de kant van de slachtoffers en vind dat de 'rechtstaat' gruwelijk heeft gefaald tot nu toe. De politie is daarvan denk ik de hoofdschuldige. Maar natuurlijk ook slappe rechters die straattuig telkens een kans geeft en de samenleving daarmee geen dienst verleend. Ik ben klaar met het tuig en vooral met de rechterlijk macht die dit tuig beschermt tegen strafvervolging.

Stopnaald +1

Aan welke kant sta ik dan? Jouw reactie geeft inzicht op hoe jouw vooroordelen jouw beeld van de realiteit beinvloeden.
Het zal ongetwijfeld wel een feit zijn dat de meeste bendes gevormd worden door een bepaalde bevolkingsgroep (immers, daar is onderzoek naar gedaan, hoewel ik de uitkomst betwijfel). Laten we stellen dat dit een feit is, dan is de volgende stap te achterhalen wat hier nou de reden van is in plaats van te schreeuwen dat er geschoten moet worden

Eric de Blois
20-05-11, 11:42
Een Amsterdamse rechter heeft woensdag twee mannen vrijgelaten die worden verdacht van een agressieve roofoverval op een juwelier. Hierbij schoten ze vijf keer gericht op de Turkse winkeleigenaar. Hij is dan ook hoogst verbaasd over de vrijlating.

"Wat zeg je, vrij?! Waarom weten wij dat niet?", vraagt de 39-jarige juwelenhandelaar zich hardop af tegenover De Volkskrant. "Als deze mannen niet worden gestraft, dan werken we voor niks. Dan kunnen we net zo goed alles weggeven."

Kort na de overval vond de politie de twee tieners bij een kelderbox. Ook lag daar een regenbroek, die de daders volgens getuigen droegen, plus een deel van de buit. De advocaten van de verdachten zeggen nu echter dat ze de buit ook van een ander gekregen kunnen hebben.

Het Openbaar Ministerie eiste vijf en één jaar cel tegen de agressieve dieven en vindt het dan ook onbegrijpelijk dat de twee zijn vrijgelaten.

Een heel goede post! +1

Onbegrijpelijk. Het is nog veel erger dan ik dacht. En ik denk toch al vrij negatief over de rechterlijke macht. Dit land heeft een groot probleem. Wie lost dat op?

Eric de Blois
20-05-11, 11:44
Aan welke kant sta ik dan? Jouw reactie geeft inzicht op hoe jouw vooroordelen jouw beeld van de realiteit beinvloeden.
Het zal ongetwijfeld wel een feit zijn dat de meeste bendes gevormd worden door een bepaalde bevolkingsgroep (immers, daar is onderzoek naar gedaan, hoewel ik de uitkomst betwijfel). Laten we stellen dat dit een feit is, dan is de volgende stap te achterhalen wat hier nou de reden van is in plaats van te schreeuwen dat er geschoten moet worden

Dank je. Ik kom er nog op terug, maar het is hier erg laat, ik ga naar bed.

Soldim
20-05-11, 12:33
En wat straffen betreft, dat moet snel (dezelfde week) en direct stevig zijn (dus echt vervelend voor de gestrafte). Niet beginnen met een middagje papierprikken "omdat het de eerste keer is" want gedragskundig slaat dat helemaal nergens op.

Is dat zo? Helpt strenger straffen echt?

knuppeltje
20-05-11, 12:46
Is dat zo? Helpt strenger straffen echt?

Kijk maar naar al die landen waar ze de doodstraf uitvoeren. Die hebben echt niet minder misdaad. Dus dat helpt wel. :maf3:

Soldim
20-05-11, 13:23
Kijk maar naar al die landen waar ze de doodstraf uitvoeren. Die hebben echt niet minder misdaad. Dus dat helpt wel. :maf3:

Ik dacht meer aan jeugd bendes -- In de VS, waar ze lekker streng straffen, hebben ze daar waarschijnlijk weinig tot geen last van zeker..... :hihi:

Stopnaald
20-05-11, 13:33
waar ben je klaar mee? heb je nare ervaringen gehad met deze bendes?

Yep. Wij hebben hier in de wijk een paar fantastisch fijne families. En inderdaad, marocs. Enkele van de jongedames zitten bij mijn dochter op school, een zelfs in haar klas. Zij gaat dagelijks met hen om. Regelmatig zitten ze bij mij op de bank. Ik spreek van tijd tot tijd met een van de moeders.

Als de mannen niet aanwezig zijn en zij niet het risico lopen om betrapt of verraden te worden (zoals bijv. bij mij op de bank), zijn het totaal andere meiden. Vrolijk, grappig, vol levenslust en intelligent. Je weet niet wat je meemaakt als ze zich klaarmaken om weer naar huis te gaan. Hoofddoekje op en de hele lichaamshouding verandert.

De moeder die ik wel eens spreek (we wisselen zogenaamd kookrecepten met elkaar uit, maar ik heb helemaal geen interesse in koken... Dit is de vaste smoes die we gebruiken zodat zij bij mij thuis mag komen) heeft regelmatig merkwaardige kwaaltjes, blauwe en/of gevoelige plekken en liep zelfs een keer een week kreupel.

Je zult begrijpen dat ik (en mijn gezin) ons verre houden van de mannen uit die families. Toch hoor ik genoeg over hen via de meiden. Het zijn ratten. Stuk voor stuk. Zitten zwaar in de criminaliteit, waarmee ik niet bedoel dat ze zo succesvol of belangrijk zijn, maar wel dat ze niet moeilijk doen over een overvalletje, ripdealtje of inbraakje op z'n tijd.

Precies die criminaliteit waar iedereen zo last van heeft. Waar gewone burgers zich onveilig door voelen. Die criminaliteit. En ik zeg het nog maar eens: een nekschot is de enige echte oplossing. Hoewel het zonde is van de kogel.

Stopnaald
20-05-11, 13:40
Tuigvriendelijke samenleving

Dat je zo'n vraag stelt geeft inzicht aan welke kant je staat. Je bagatelliseert met die vraag het probleem. Zal mogelijk iets met 'eigen volk' te maken hebben. Ik sta aan de kant van de slachtoffers en vind dat de 'rechtstaat' gruwelijk heeft gefaald tot nu toe. De politie is daarvan denk ik de hoofdschuldige. Maar natuurlijk ook slappe rechters die straattuig telkens een kans geeft en de samenleving daarmee geen dienst verleend. Ik ben klaar met het tuig en vooral met de rechterlijk macht die dit tuig beschermt tegen strafvervolging.

Stopnaald +1

Dankjewel Eric. Het is verbluffend hoezeer men volgens etnische lijnen reageert. Ik heb helemaal niets tegen moslims of marocs. Ik kan met recht zeggen dat ik weet wat er in "onze buurtbende" speelt. En mijn haat tov deze ratten heeft een solide en rechtmatige basis itt het slachtoffergedrag dat ik hier vaak tegenkom.

Ik ben het echter niet met je eens in je oordeel over de politie. De gewone agenten willen maar al te graag het tuig aanpakken. Het zijn m.i. de politietop, de politiek, justitie (OvJ's) en vooral de rechters die zand in de machine gooien.

Stopnaald
20-05-11, 13:49
Je zou eigenlijk alle aanstaande ouders (of heel jonge ouders) moeten verplichten tot een (1) cursusdagje. Een heel gezellig, leerzaam dagje. Als je om je heen kijkt zie je zoveel ouders ontzettend voor de hand liggende vergissingen maken.
Bijvoorbeeld een kind lang laten jengelen en pas aandacht geven (vriendelijk of onvriendelijk) als de jengel maar hard genoeg is. Het kind leert zo dat heel hard jengelen aandacht oplevert. Wat ik pas ook zag, peutertje is heel vervelend, peutertje wordt voor "straf" in de box gezet, eenmaal daar begint peuter te krijsen, peuter wordt er gauw uit gehesen en getroost. HALLO! Een grens is een grens, een besluit een besluit. Geef duidelijkheid. Als de normen steeds veranderen, blijf je toch zoeken en proberen als kind (of later als irritante jongere)?

Je ziet dergelijke misverstanden trouwens ook bij eigenaars van honden. Vanmorgen zag ik een mevrouw die een half uur bezig was haar hond bij zich te roepen. Ze lokte hem met een stok om mee te spelen. En toen het dier eindelijk bij haar was, zag ik waarom het zo lang duurt. Zodra het dier voor haar zat pakte ze het beestje bij de wangen, keek het beest diep in de ogen en riep hard "foei, foei, stout, je moet LUISTEREN". Geen spel met de stok.
Deze hond heeft geleerd: "als je dan eindelijk bij je baasje komt, krijg je geen spel maar hard gemopper."

Echt, al komt de stoom uit je oren, als het dier eindelijk het goede doet moet je niet straffen maar belonen. Dat vraagt een beetje logisch nadenken (die kennis kan je worden aangereikt op een cursus), en zelfbeheersing van de trainer/opvoeder. En laten heel veel mensen dat laatste nou net niet zo sterk ontwikkeld hebben.

Ik denk echt dat veel al mis gaat op heel jonge leeftijd. Daar wordt de fundering gelegd.

http://www.youtube.com/watch?v=KpSfThUv_pc

EEN DAGJE???? Een kind is een verantwoordelijkheid voor minstens 18 jaar, met gevolgen voor de rest van je leven!!! Daar mag je best wat meer voorstudie voor verrichten dan 1 cursusdagje.

ELKE scholier (vo) moet verplicht een cursus verzorging/opvoeding volgen. Geef ze maar zo'n babypop, die zich precies als een echte baby gedraagt mee en verplicht hen daar minstens 2 weken voor te zorgen. Jongens net zo goed als meisjes. Je zult niet weten hoe snel het afgelopen is met de tienermoeders.

Daarnaast moet elke a.s. ouder (dus ook vaders!) verplicht op herhalingscursus, zodra de zwangere op zwangerschapscontrole komt. Ook als het een tweede, derde etc. zwangerschap betreft.

Kinderen zijn veel en veel te kostbaar om zomaar als een accessiore ter wereld te laten komen....

mark61
20-05-11, 14:05
Ik dacht meer aan jeugd bendes -- In de VS, waar ze lekker streng straffen, hebben ze daar waarschijnlijk weinig tot geen last van zeker..... :hihi:

:hihi: Echt, ze babbelen hier maar wat.

Iedereen weet, of moet weten, dat in de VS permanent 1% van de mannelijke bevolking in de cel zit. Is de misdaad er minder door? Nee.

WASHINGTON -- De Verenigde Staten kenden vorig jaar de sterkste stijging van het aantal gevangenen sinds 2000. Het aantal gedetineerden steeg met 2,8 procent tot ruim 2.245.000, bleek uit gisteren gepubliceerde cijfers van het Amerikaanse ministerie van Justitie.

Bij mijn weten straft Nederland langer en meer dan de buurlanden.

mark61
20-05-11, 14:08
In België verblijven volgens het International Centre for Prison Studies (1) 9.375 gevangenen, waarvan evenwel 38% in voorhechtenis. België is hiermee een gemiddeld land met 90 gevangenen per 100.000 inwoners. Door het hoge aantal in voorhechtenis zijn er in feite maar 56 veroordeelde gevangen per 100.000 inwoners in België en dat is het laagste aantal van alle West-Europese EU-landen (zie tabel).
!cid_image001.gif@01C69052[1]

In Nederland zijn er bv. dubbel zoveel veroordeelde gevangenen als in België, zelfs in de Noordelijke landen (Zweden, Noorwegen en Denemarken) ligt het aantal veroordeelde gevangen per 100.000 inwoners lichtjes hoger dan in België.

http://www.indymedia.be/index.html%3Fq=node%252F2889.html

In België zit dus minder dan 1 promille in de gevangenis. Is het 10x zo misdadig als de VS? Neuh.

mark61
20-05-11, 14:13
Aantal gevangenen in Engeland en Wales stijgt

Net als het aantal jeugdgevangenen is ook de totale gevangenispopulatie fors toegenomen. Telde de gevangenissen in december 1992 nog iets meer dan 40.000 gedetineerden, in september dit jaar zaten er 67.000 mensen achter tralies, een stijging van maar liefst 70%.

http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/%29/components/actueel/rtlnieuws/rtl_plus/documentaire/ukcriminal/brit.xml

GB zit dus iets onder het niveau van NL. Heb niet de indruk dat het erg werkt.

Soldim
20-05-11, 14:15
ELKE scholier (vo) moet verplicht een cursus verzorging/opvoeding volgen.

Wie gaan die cursus dan geven & het cursus materiaal ontwikkelen? Wie weten het zo goed?

mark61
20-05-11, 14:18
De gevangenisbevolking is sinds 1985 verviervoudigd.
Met een gedetineerdenratio van 123 per 100.000 inwoners behoort
Nederland tot de ‘strengere’ landen in Europa.

http://www.wodc.nl/images/JV0704_volledige_tekst_tcm44-79863.pdf

mark61
20-05-11, 14:22
Wie gaan die cursus dan geven & het cursus materiaal ontwikkelen? Wie weten het zo goed?

Wat wel kan is de schoolsituatie als indicator nemen. Er bestond in Rotterdam een initiatief vanuit de Turkse en Marokkaanse gemeenschap, waar kinderen direct werden 'onderschept' als ze spijbelden of slecht resultaten hadden. Gerichte aanpak met een mentor uit de eigen groep, samenwerking met politie, justitie, jeugdzorg etc. Tenonder gegaan aan slecht management, geloof ik.

Maar het idee was prima. Al bleek dat de Turkse en Marokkaanse medewerkers ook met de handen in het haar zaten bij onbereikbare en onaanspreekbare Pakistaanse en Somalische ouders :hihi:

Tsja, gedwongen opvoedingsondersteuning. Kweenie.

Stopnaald
20-05-11, 15:49
Wie gaan die cursus dan geven & het cursus materiaal ontwikkelen? Wie weten het zo goed?

Ik denk hierbij aan de cursussen die op Amerikaanse Middle & High Schools gegeven worden.
De poppen bestaan al. Het is gewoon een praktijktest hoe een baby zich gedraagt en wat het effect is op de verzorger. Deze cursussen worden nu al (op vrijwillige basis) in beperkte mate gegeven.

mark61
20-05-11, 15:52
Ik denk hierbij aan de cursussen die op Amerikaanse Middle & High Schools gegeven worden.
De poppen bestaan al. Het is gewoon een praktijktest hoe een baby zich gedraagt en wat het effect is op de verzorger. Deze cursussen worden nu al (op vrijwillige basis) in beperkte mate gegeven.

Ik heb niet de indruk dat ze erg succesvol zijn.

De VS heeft alleen al een enorm ongetrouwde-tienermoedersprobleem dat NL niet heeft dankzij veel betere voorlichting, dwz., omdat hier niet die geschifte puriteinse schijnmoraal heerst.

Stopnaald
20-05-11, 15:52
Wat wel kan is de schoolsituatie als indicator nemen. Er bestond in Rotterdam een initiatief vanuit de Turkse en Marokkaanse gemeenschap, waar kinderen direct werden 'onderschept' als ze spijbelden of slecht resultaten hadden. Gerichte aanpak met een mentor uit de eigen groep, samenwerking met politie, justitie, jeugdzorg etc. Tenonder gegaan aan slecht management, geloof ik.

Maar het idee was prima. Al bleek dat de Turkse en Marokkaanse medewerkers ook met de handen in het haar zaten bij onbereikbare en onaanspreekbare Pakistaanse en Somalische ouders :hihi:

Tsja, gedwongen opvoedingsondersteuning. Kweenie.

Tis niet in eerste plaats een opvoedingsondersteuning, tis een verplichte extra cursus voor leerlingen in het VO.

mark61
20-05-11, 15:53
Tis niet in eerste plaats een opvoedingsondersteuning, tis een verplichte extra cursus voor leerlingen in het VO.

Nee ik was geheel zelfstandig even aan het peinzen.

Fulanadetal
20-05-11, 16:25
Is dat zo? Helpt strenger straffen echt?

Nee niet strenger. Sneller en consequenter.

Stopnaald
20-05-11, 16:27
Ik heb niet de indruk dat ze erg succesvol zijn.

De VS heeft alleen al een enorm ongetrouwde-tienermoedersprobleem dat NL niet heeft dankzij veel betere voorlichting, dwz., omdat hier niet die geschifte puriteinse schijnmoraal heerst.

In de VS heerst idd een achterlijke puriteinse schijnmoraal. Zeker in de wat conservatievere delen van de VS. Daar worden dit soort cursussen ook niet op de scholen gegeven. Simpelweg omdat de ouders daar heel wat meer en directer invloed hebben op de inhoud van de lessen.

In bepaalde grote steden ligt het al heel anders. Het aantal tienerzwangerschappen liep het zodanig uit de hand, dat men wel IETS moest doen. Zelfs de ouders van de tieners raakten daarvan overtuigd. Denk aan de oostkust en bepaalde delen van de westkust. Daar is men alsnog intensief voorlichting gaan geven, zoals gezegd, mbv de speciaal voor dit doel ontwikkelde babypoppen. En met redelijk succes! De cijfers gingen (hoewel niet met sprongen) naar beneden en bleven structureel lager.

Zoals ik al eerder had gezegd, worden deze cursussen ook hier in NL gegeven (hoewel mondjesmaal en op vrijwillige basis). Zowel de cursusbegeleiders, als de cursisten zijn na afloop vaak enorm enthousiast.

Tot slot: we praten over menselijk leed (bij de tieners, maar ook bij de baby's) en als we dat nou kunnen verminderen, waarom zouden we dat dan niet doen?

Fulanadetal
20-05-11, 16:30
EEN DAGJE???? Een kind is een verantwoordelijkheid voor minstens 18 jaar, met gevolgen voor de rest van je leven!!! Daar mag je best wat meer voorstudie voor verrichten dan 1 cursusdagje.

ELKE scholier (vo) moet verplicht een cursus verzorging/opvoeding volgen. Geef ze maar zo'n babypop, die zich precies als een echte baby gedraagt mee en verplicht hen daar minstens 2 weken voor te zorgen. Jongens net zo goed als meisjes. Je zult niet weten hoe snel het afgelopen is met de tienermoeders.

Daarnaast moet elke a.s. ouder (dus ook vaders!) verplicht op herhalingscursus, zodra de zwangere op zwangerschapscontrole komt. Ook als het een tweede, derde etc. zwangerschap betreft.

Kinderen zijn veel en veel te kostbaar om zomaar als een accessiore ter wereld te laten komen....

Haha, ja een week is beter inderdaad, maar tov nul dagen cursus nu zou het al een verbetering zijn.

Die babypop is natuurlijk weer mooi voor een ander probleem, de tienermoeders. Maar daar leer je niet mee opvoeden. Maar goed, als wij in de regering zitten voeren we die pop gelijk ook in.

Fulanadetal
20-05-11, 16:33
Wie gaan die cursus dan geven & het cursus materiaal ontwikkelen? Wie weten het zo goed?

Ik geef al cursussen aan mensen met lastige honden en paarden. Met groot succes. Het zijn nooit de honden en de paarden die moeten veranderen.
En ik zie om me heen gewoon dezelfde processen aan het werk bij ouders en kinderen. Ouders en kinderen zijn immers ook gewoon dieren, net als ik.

justus
20-05-11, 18:13
:hihi: Echt, ze babbelen hier maar wat.

Iedereen weet, of moet weten, dat in de VS permanent 1% van de mannelijke bevolking in de cel zit. Is de misdaad er minder door? Nee.

WASHINGTON -- De Verenigde Staten kenden vorig jaar de sterkste stijging van het aantal gevangenen sinds 2000. Het aantal gedetineerden steeg met 2,8 procent tot ruim 2.245.000, bleek uit gisteren gepubliceerde cijfers van het Amerikaanse ministerie van Justitie.

Bij mijn weten straft Nederland langer en meer dan de buurlanden.

ok. bajes helpt niet te resocialiseren.

echter is dat het 1ste doel van straf? in mijn optiek niet!
1. boetedoening (waaronder gevangenisstraf) is het gevolg van het in de plaats stellen van de overheid ter vervanging van het slachtoffer of diens nabestaanden.
2. de ratio van wraak zit nog steeds in het idee straf.
3. de maatschappij heeft last van de overlastgevers, dus moeten ze domweg buiten de maatschappij gehouden worden.

klinkt niet vriendelijk maar verdient dat tuig dan een vriendelijke behandeling?

Bofko
20-05-11, 19:56
Nee niet strenger. Sneller en consequenter.

Ja denk ik ook. Onmiddellijke en consekwente afschrikking.
Het strenger straffen (lees: langere gevangenisstraffen) 'helpt niet'. Het strenger straffen zitten in het verhogen van de afschrikking.

Zo'n maatregel als belagers van ambulance en brandweer onmiddellijk oppakken en in de cel gooien en niet daarmee wachten tot hun zaak voorkomt lijkt me een hele goeie.

BTW1 : Het vergelijken met de buurlanden schiet ook niet erg op. Want je krijgt bijna de indruk uit de beschrijvingen dat hoe minder streng men straft hoe lager de criminaliteit is. Vergelijk Belgie met de VS. Nou lijkt me dan toch ook niet de oplossing. :stout:

BTW2 : stengere straffen die wel dan niet 'helpen' is ook zo'n lekker onduidelijke uitdrukking die nogal voor communicatie-ruis zorgt.
'Helpen' in die zin dat de crimineel minder crimineel wordt of 'helpen' in de zin dat de totale criminaliteit minder wordt ?

super ick
20-05-11, 21:32
Nee niet strenger. Sneller en consequenter.

Inderdaad. Een half jaar later veroordeeld worden tot een WERKstraf maakt geen indruk.

Lik op stuk net als bij de marine. Daar heb ik hele grote jongens echt een stuk kleiner zien worden na 1 week!

Direct vastzetten. Alleen in een cel. Bed eruit om 08.00 uur en bed er weer in om 22.00 uur. Verder alleen een tafel en een stoel. Moet je eens zien hoe ze er na twee dagen al uitkomen.
Volgende keer hetzelfde scenario alleen nu een week. Een perfecte oplossing voor die eikels die hulpverleners te lijf gaan. Per direct afvoeren en zwaar arrest.

Geloof me, ik weet waar ik over praat. Je bent zo blij als een kind dat je er uit mag.

Voordeel van deze directe vorm van straffen is dat oorzaak en gevolg lekker transparant zijn. Veel transparanter dan 6 maanden later eens voor een rechtbank te moeten verschijnen. Intussentijd is het gedrag vaak niet veranderd.

Mothership
20-05-11, 22:13
:hihi: Echt, ze babbelen hier maar wat.

Iedereen weet, of moet weten, dat in de VS permanent 1% van de mannelijke bevolking in de cel zit. Is de misdaad er minder door? Nee.

Wat wederom weer een belachelijke vergelijking. Natuurlijk is de misdaad op straat minder als je het tuig grotendeels opsluit. Simpel: meer tuig in de gevangenis dus minder gelazer op straat.

Ooit wel eens van de "three strikes and you're out" wetgeving gehoord? Sinds de introductie is in Los Angeles alleen al moord-en doodslag met ruim 2/3 gedaald.

En dan ook nog beweren dan men maar wat brabbelt. Welk een dédain. Je zit alweer aantoonbare nonsens op te schrijven.

Eric de Blois
20-05-11, 22:25
Dankjewel Eric. Het is verbluffend hoezeer men volgens etnische lijnen reageert. Ik heb helemaal niets tegen moslims of marocs. Ik kan met recht zeggen dat ik weet wat er in "onze buurtbende" speelt. En mijn haat tov deze ratten heeft een solide en rechtmatige basis itt het slachtoffergedrag dat ik hier vaak tegenkom.

Ik ben het echter niet met je eens in je oordeel over de politie. De gewone agenten willen maar al te graag het tuig aanpakken. Het zijn m.i. de politietop, de politiek, justitie (OvJ's) en vooral de rechters die zand in de machine gooien.

De gewone politieman heb ik niet willen beschuldigen. Ik doelde inderdaad op de top van de politie. Rechters en de politiek gaan ook niet vrijuit. Het lijkt er op dat in die groep de wil ontbreekt. Rechters bedienen de draaideur waardoor criminelen weer hun gang kunnen gaan. Daarmee is de rechterlijke macht een bedrijf dat een slecht produkt levert. Helaas valt er voor burgers weinig te kiezen, het is een gegeven. Rechters worden voor het leven benoemd en kunnen er ongestraft een potje van maken. De magistratuur is arrogant en beschouwt kritiek vanuit de maatschappij als ongewenste inmenging. En dan kost dat hele apparaat nog veel geld ook.

Ongeacht etniciteit moet er snoeihard worden opgetreden tegen tuig. Wanneer dat zou resulteren in het gegeven dat bepaalde etnische groepen daardoor oververtegenwoordigd raken in de database, mag dat niet leiden tot beschuldiging van discriminatie aan het adres van zij die de gewoon hun werk uitvoeren. Camera's liegen niet. De straat moet weer het domein worden van fatsoenlijke burgers. Draaideur tuig gewoon afvoeren naar Siberië, naar een werkkamp. Een kogel mag ook.

knuppeltje
21-05-11, 11:49
Ik dacht meer aan jeugd bendes -- In de VS, waar ze lekker streng straffen, hebben ze daar waarschijnlijk weinig tot geen last van zeker..... :hihi:

Ow, I'm so sorry. Ik dacht laat ik het even in het algemeen trekken, dan wordt het meteen wat duidelijker. Dan blijft het niet zo in de lucht hangen, weet je.
:confused:

knuppeltje
21-05-11, 11:52
Nee niet strenger. Sneller en consequenter.

Juist, en hoe groter de pakkans hoe beter dat preventief werkt.

Pizzaman
21-05-11, 12:13
De gevangenisbevolking is sinds 1985 verviervoudigd.
Met een gedetineerdenratio van 123 per 100.000 inwoners behoort
Nederland tot de ‘strengere’ landen in Europa.

Een stompzinnige conclusie.

Je kan evengoed beweren dat de NL politie de best is van Europa.
Of dat we hier de meeste criminelen hebben van Europa.
Of de aantrekkelijkste gevangenissen.
Of dat die gevangenen in de gevangenis flink aanfokken.

Of dat de wachtlijsten in de 'zorg' zijn verkort. Vette onzin.

super ick
21-05-11, 16:18
CBS:

Webmagazine, maandag 19 maart 2007 9:30

Aantal gedetineerden voor het eerst in jaren gedaald


Voor het eerst in jaren is het aantal gedetineerden in Nederland gedaald. Op de peildatum 3 oktober 2006 zaten ongeveer 16 duizend gedetineerden in Nederlandse gevangenissen en huizen van bewaring. Dat is een daling van ruim 8 procent ten opzichte van de vergelijkbare peildatum in 2005. Deze daling houdt verband met de afname van het aantal opgelegde vrijheidsstraffen.

Tussen 2000 en 2005 was sprake van een gestage groei van het aantal gedetineerden van bijna 40 procent. Deze toename hing samen met de uitbreiding van het aantal detentieplaatsen, door nieuwbouw en door het gebruik van cellen voor meerdere personen vanaf 2003.

Aantal gedetineerden

Dit zijn andere getallen dan de almachtige uit zijn mouw schudt.

13.260 gedetineerden in 2009

BoerHarms
22-05-11, 06:42
Nederlandse gevangenen in buitenlandse gevangenissen

Pechtold: (http://www.d66.nl/d66nl/nieuws/20110215/helderheid_over_nederlanders_in) “Er zitten momenteel meer dan 2000 Nederlanders opgesloten in buitenlandse gevangenissen.

Over aantrekkelijke gevangenissen in het buitenland gesproken

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bangkwang
http://nl.wikipedia.org/wiki/San_Pedro-gevangenis
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tazmamart


Gevangenen in Nederland

2009

13.260 gevangenen daarvan 6205 geboren in Nederland, ( neen niet Nederlandse nationaliteit), zo ongeveer 7000 niet geboren in Nederland

Statestieken:

Penitentiaire inrichtingen; aantal gedetineerden naar kenmerken

Zie hier (http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=37264&D1=0,7-34&D2=0-8&D3=0&D4=0&D5=%28l-4%29-l&VW=T)

Verdachten; herkomst, geslacht, generatie allochtonen en soort misdrijf

Zie hier (http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=80317NED&D1=1&D2=0&D3=1,3-5,12,14,33-34,42-43,50,52,56,60,65&D4=0&D5=a&D6=l&HD=100209-1318&HDR=T,G5,G3,G4&STB=G1,G2)

Eric de Blois
22-05-11, 07:10
Jeugdbendes terroriseren veel buurten

Zijn er in Madurodam ook hangjongeren en jeugdbendes op schaal nagemaakt? Ook zie ik leuke mogelijkheden voor de efteling.

BoerHarms
22-05-11, 07:14
Jeugdbendes terroriseren veel buurten

Zijn er in Madurodam ook hangjongeren en jeugdbendes op schaal nagemaakt? Ook zie ik leuke mogelijkheden voor de efteling.

http://piquanterieen.files.wordpress.com/2009/08/hangjongeren.jpg

Eric de Blois
22-05-11, 07:26
http://piquanterieen.files.wordpress.com/2009/08/hangjongeren.jpg

Heel treffend

http://allochtonen.web-log.nl/allochtonen/images/2009/01/06/hangjongeren_2.jpg


Ook mooi.

justus
22-05-11, 11:50
Nederlandse gevangenen in buitenlandse gevangenissen

Pechtold: (http://www.d66.nl/d66nl/nieuws/20110215/helderheid_over_nederlanders_in) “Er zitten momenteel meer dan 2000 Nederlanders opgesloten in buitenlandse gevangenissen.

Over aantrekkelijke gevangenissen in het buitenland gesproken

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bangkwang
http://nl.wikipedia.org/wiki/San_Pedro-gevangenis
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tazmamart


Gevangenen in Nederland

2009

13.260 gevangenen daarvan 6205 geboren in Nederland, ( neen niet Nederlandse nationaliteit), zo ongeveer 7000 niet geboren in Nederland

Statestieken:

Penitentiaire inrichtingen; aantal gedetineerden naar kenmerken

Zie hier (http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=37264&D1=0,7-34&D2=0-8&D3=0&D4=0&D5=%28l-4%29-l&VW=T)

Verdachten; herkomst, geslacht, generatie allochtonen en soort misdrijf

Zie hier (http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=80317NED&D1=1&D2=0&D3=1,3-5,12,14,33-34,42-43,50,52,56,60,65&D4=0&D5=a&D6=l&HD=100209-1318&HDR=T,G5,G3,G4&STB=G1,G2)


aardige statistieken. zal hier wel weer ontkend worden.

H.P.Pas
22-05-11, 12:15
aardige statistieken. zal hier wel weer ontkend worden.

Ik zal ze zeker niet ontkennen; ik heb er wel een paar vragen bij:

- Zijn uitzet-gevangenen hier meegerekend? Dat zijn, om voor de hand liggende redenen, voor 100% buitenlanders.
- Zijn voorarrest-gevangenen meegerekend ? Vluchtgevaar en gevaar voor obstructie van de bewijsvoering (bv door oncontroleerbare beïnvloeding van getuigen) zijn de belangrijkste gronden voor verlenging van voorarrest. Om ook weer voor de hand liggende redenen zijn die gevaren bij buitenlandse arrestanten vele malen groter.
- Waarom moet ik die vragen stellen en doet de statisticus dat zelf niet ?

super ick
22-05-11, 12:45
Ik zal ze zeker niet ontkennen; ik heb er wel een paar vragen bij:

- Zijn voorarrest-gevangenen meegerekend ? Vluchtgevaar en gevaar voor obstructie van de bewijsvoering (bv door oncontroleerbare beïnvloeding van getuigen) zijn de belangrijkste gronden voor verlenging van voorarrest. Om ook weer voor de hand liggende redenen zijn die gevaren bij buitenlandse arrestanten vele malen groter.
- Waarom moet ik die vragen stellen en doet de statisticus dat zelf niet ?

Ze staan keurig ingedeeld hoor, voorlopige hechtenis is apart vermeld.

BoerHarms
22-05-11, 13:18
aardige statistieken. zal hier wel weer ontkend worden.

Naruurlijk Westerse Propaganda

BoerHarms
22-05-11, 13:23
Ik zal ze zeker niet ontkennen; ik heb er wel een paar vragen bij:

- Zijn uitzet-gevangenen hier meegerekend? Dat zijn, om voor de hand liggende redenen, voor 100% buitenlanders.
- Zijn voorarrest-gevangenen meegerekend ? Vluchtgevaar en gevaar voor obstructie van de bewijsvoering (bv door oncontroleerbare beïnvloeding van getuigen) zijn de belangrijkste gronden voor verlenging van voorarrest. Om ook weer voor de hand liggende redenen zijn die gevaren bij buitenlandse arrestanten vele malen groter.
- Waarom moet ik die vragen stellen en doet de statisticus dat zelf niet ?

Scrollen naar Rechts en je krijgt de antwoorden
Verblijfstitel, zoals Voorlopige Hechtenis,Vreemdelingen, TBS ,

Als je nog meer vragen hebt, CBS StatLine zal best wel de antwoorden voor je hebben en verstrekken

H.P.Pas
22-05-11, 13:55
Ze staan keurig ingedeeld hoor, voorlopige hechtenis is apart vermeld.


Scrollen naar Rechts en je krijgt de antwoorden
Verblijfstitel, zoals Voorlopige Hechtenis,Vreemdelingen, TBS ,




Ik zoek de verhouding Nederlanders/buitenlanders
- bij voorarrestanten
- bij veroordeelden

Vier cijfers dus. En die zijn er niet uit te halen.
Ik krijg alle gevangenen òf opgedeeld naar verblijfsstatus (en dan zie ik de hechtenisaard niet) òf opgedeeld naar hechtenisaard (en dan zie ik de verblijfsstatus niet).

:moe: De laatste jaren van mijn beroepsleven heb ik bankmanagers geassisteerd bij het opstellen van data-mining algorithmen. Wat dat betreft een dejà vu. Mat dat verschil, dat ik er vroeger tenminste redelijk voor werd betaald.



Als je nog meer vragen hebt, CBS StatLine zal best wel de antwoorden voor je hebben en verstrekken

Waarom ik, waarom niet jij ?
Jij denkt dat die cijfers interessant zijn.

BoerHarms
22-05-11, 14:04
Ik zoek de verhouding Nederlanders/buitenlanders
- bij voorarrestanten
- bij veroordeelden

Vier cijfers dus. En die zijn er niet uit te halen.
Ik krijg alle gevangenen òf opgedeeld naar verblijfsstatus (en dan zie ik de hechtenisaard niet) òf opgedeeld naar hechtenisaard (en dan zie ik de verblijfsstatus niet.



Ik weet wat je bedoelt, maar klopt, moet ik je in gelijk geven staat niet in deze statestiek, het zal echter wel bij CBS op te vragen zijn






:moe: De laatste jaren van mijn beroepsleven heb ik bankmanagers geassisteerd bij het opstellen van data-mining algorithmen. Wat dat betreft een dejà vu. Mat dat verschil, dat ik er vroeger tenminste redelijk voor werd betaald.


En nu..... doe je het gratis of zijn er goedkopere arbeidskrachten,... jammer, ik hoop wel dat goed heb kunnen sparen uit die tijd, maar de bankmanagers hebben het schijnbaar beter gedaan dan jij een ik,:huill: