PDA

Bekijk Volledige Versie : K4 wetenschap overwint HIV virus



Mark
19-05-11, 08:23
Man geneest als eerste ter wereld van hiv




Uitgegeven:

18 mei 2011 15:45



Laatst gewijzigd:

18 mei 2011 16:02


AMSTERDAM - Een 45-jarige man uit het Amerikaanse San Francisco is, naar verluidt als eerste mens ter wereld, genezen van het aidsvirus hiv.


© Getty Images

Dat melden Amerikaanse media woensdag. De genezing is het gevolg van de ontdekking van een gen dat immuun is voor hiv.

Timothy Ray Brown gaat de wetenschappelijke literatuur in als de eerste mens ter wereld bij wie het hiv-virus volledig uit het lichaam is verdwenen.






De man, die sinds 1995 hiv-patiënt was, werd in 2007 opgenomen in een Duits ziekenhuis met acute leukemie. Hij kreeg daarvoor chemotherapie en onderging een stamceltransplantatie.



Donor


Ruim een jaar later, nadat de leukemie terugkeerde, onderging de man een tweede ronde chemotherapie en opnieuw een stamceltransplantatie van dezelfde donor als de eerste keer. Deze donor bleek immuun te zijn voor het gevreesde virus, wat uiteindelijk tot de genezing van Brown heeft geleid.

Onderzoeker dr. Jay Levy spreekt van “een deur die opengaat” in het onderzoek naar de genezing van hiv en aids.

Umarvlie
19-05-11, 08:27
Deze donor bleek immuun te zijn voor het gevreesde virus, wat uiteindelijk tot de genezing van Brown heeft geleid.


Interresant, jacht op HIV immune stamcellendonors is geopend!

Hoop dat dit op een behoorlijke manier kan leiden tot oplossen van het HIV/AIDS probleem op niet al te lange termijn. Ook in minder bedeelde regios.

Mark
19-05-11, 08:27
Goede zaak dat de glorieuze K4 wetenschappers dit smerige Afrikaanse virus hebben weten te overwinnen. De hele wereld mag de K4 op hun knietjes bedanken hiervoor.

Umarvlie
19-05-11, 08:29
Goede zaak dat de glorieuze K4 wetenschappers dit smerige Afrikaanse virus hebben weten te overwinnen. De hele wereld mag de K4 op hun knietjes bedanken hiervoor.

Hmm .. het is met HIV net zoals met Bin Laden, uitgevonden door de K4 dus moeten die het ook oplossen toch?

Slinger
19-05-11, 08:29
Interresant, jacht op HIV immune stamcellendonors is geopend!

Hoop dat dit op een behoorlijke manier kan leiden tot oplossen van het HIV/AIDS probleem op niet al te lange termijn. Ook in minder bedeelde regios.

Alle westerse vooruitgang in de medische wetenschap heeft altijd doorgewerkt in zogenaamde minder bedeelde regio's. Vandaar de grote bevolkingsgroei in die gebieden

Umarvlie
19-05-11, 08:32
Alle westerse vooruitgang in de medische wetenschap heeft altijd doorgewerkt in zogenaamde minder bedeelde regio's. Vandaar de grote bevolkingsgroei in die gebieden

Maak je niet ongerust, nieuwe (en ook oude) ziektes staan al voor de deur om dit in te dammen. Overigens ben ik ervan overtuigd dat de kosten van deze behandelingen dermate duur zijn dat het effect in de minder bedeelde regios nog lang op zich zal laten wachten.

Max Stirner
19-05-11, 09:27
Alle westerse vooruitgang in de medische wetenschap heeft altijd doorgewerkt in zogenaamde minder bedeelde regio's. Vandaar de grote bevolkingsgroei in die gebieden


Daar heeft die Schotse echtgenoot van AHA pas het e.e.a. over gezegd in het nieuwe boek dat hij heeft geschreven, begreep ik.

Ken je dat toevallig ?

Fulanadetal
19-05-11, 09:31
Leuk voorbeeld van serendipiteit. Men wilde zijn leukemie genezen.
En in het proces vond men per ongeluk een effectieve aanpak van HIV.
Geweldig!

Laten we hier gewoon blij over zijn.

Abu_Hurayrah
19-05-11, 09:34
Nu maar hopen dat het makkelijk na te doen is.

Umarvlie
19-05-11, 09:35
...serendipiteit....

Paarlen voor de "Henk en Ingrids" hier, zo'n mooi woord.

(Ik moest het zelf ook opzoeken :) )

Umarvlie
19-05-11, 09:36
Nu maar hopen dat het makkelijk na te doen is.

Ik ben bang dat de eerste vraag die er nu ligt eerder zal zijn wat men eraan kan verdienen.

Fulanadetal
19-05-11, 09:40
Mooi woord he? Als God bestaat is Serendipiteit Haar liefste engel.

Umarvlie
19-05-11, 09:41
Mooi woord he? Als God bestaat is Serendipiteit Haar liefste engel.

Haar???????

Fulanadetal
19-05-11, 09:42
En/of Hem. Je kan God moeilijk beperken tot slechts het mannelijke.
Daarmee maak je al een beeld.

mark61
19-05-11, 09:43
Ben alleen bang dat die leukemie terugkomt. Zwartkijker?

Magoed, zo zie je maar hoe slecht kankertherapieën zijn. Zelfs HIV gaat er van dood :cheefbek:

Fulanadetal
19-05-11, 09:45
Ben alleen bang dat die leukemie terugkomt. Zwartkijker?

Magoed, zo zie je maar hoe slecht kankertherapieën zijn. Zelfs HIV gaat er van dood :cheefbek:

Het was geen chemo. Het was beenmergtransplantatie. Die deed m de truuk.

mark61
19-05-11, 09:47
Het was geen chemo. Het was beenmergtransplantatie. Die deed m de truuk.

Zeggen ze. Ik wou nog even de hele uitslag afwachten :hihi:

Fulanadetal
19-05-11, 09:48
Ben alleen bang dat die leukemie terugkomt. Zwartkijker?

Magoed, zo zie je maar hoe slecht kankertherapieën zijn. Zelfs HIV gaat er van dood :cheefbek:

Een virus kan niet dood gemaakt, want het leeft niet.

Fulanadetal
19-05-11, 09:49
Zeggen ze. Ik wou nog even de hele uitslag afwachten :hihi:

Dit loopt al een paar jaar hoor. Deze patiënt was al eerder in het nieuws, in een eerder stadium. Blijkbaar is het nu duidelijk.

Abu_Hurayrah
19-05-11, 09:51
Ik ben bang dat de eerste vraag die er nu ligt eerder zal zijn wat men eraan kan verdienen.
Als dat zo is, dan is dat denk ik het product van marktwerking in de zorg.

mark61
19-05-11, 09:51
Een virus kan niet dood gemaakt, want het leeft niet.

Life properties

Opinions differ on whether viruses are a form of life, or organic structures that interact with living organisms. They have been described as "organisms at the edge of life",[56] since they resemble organisms in that they possess genes and evolve by natural selection,[57] and reproduce by creating multiple copies of themselves through self-assembly.

Fulanadetal
19-05-11, 09:53
Ja inderdaad, het is grensgebied. Interessant he?

Umarvlie
19-05-11, 09:53
En/of Hem. Je kan God moeilijk beperken tot slechts het mannelijke.
Daarmee maak je al een beeld.

Hmm, je vergeet "onzijdig".

Umarvlie
19-05-11, 09:54
Als dat zo is, dan is dat denk ik het product van marktwerking in de zorg.

En dat is dan ook het grootste gevaar in de volksgezondheid. Maar misschien ben ik wel te idealistisch.

Fulanadetal
19-05-11, 09:55
Hier goede, leesbare info:

http://www.microbiologie.info/virussen.htm

Prionen zijn ook heel gek trouwens.

Fulanadetal
19-05-11, 09:55
Hmm, je vergeet "onzijdig".

Ja, Het.

Mark
19-05-11, 10:00
die mensen die immuun zijn tegen hiv worden in de nabije toekomst afgeslacht voor hun mergbeen... die moeten nog harder rennen dan een albino in tanzania.

Fulanadetal
19-05-11, 10:01
En dat is dan ook het grootste gevaar in de volksgezondheid. Maar misschien ben ik wel te idealistisch.

Bij antibiotica is die marktwerking echt ellende. We hebben sterk behoefte aan echt nieuwe antibiotica (nu hebben we veel varianten op enkele types). Dat ontwikkelen kost heel veel geld. Om vervolgens te voorkomen dat bacteriën resistent worden, moet je dat nieuwe, dure medicijn zo min mogelijk inzetten. De ontwikkelkosten krijg je er dus niet uit als farmaceut.
Hier zie ik echt een taak voor de overheid.

Ook zou het mooi zijn als we meer bezig zouden gaan met bacteriofagen.

http://www.wetenschap24.nl/video/bekijk/beter-zonder-antibiotica.htm

mark61
19-05-11, 10:05
Ja daar word ik altijd draaierig van. Ik zou zeggen, wat leven is is een buitenwetenschappelijke vraag.

Abu_Hurayrah
19-05-11, 10:11
En dat is dan ook het grootste gevaar in de volksgezondheid. Maar misschien ben ik wel te idealistisch.

Ik denk dat het niet te idealistisch is met in het achterhoofd dat marktwerking naar een situatie toe neigt waarin de rijke betere, dan wel meer, zorg kunnen krijgen dan de armeren. Dat is ongelijkheid welke naar mijn mening zijn oorsprong vindt in het ongelijkheidsprincipe van de toepassing van rente. Marktwerking in de zorg past zich aan aan de principes zoals die in de reguliere handel gelden, welke als hoogste goed winstbejag nastreven. Dat is geen goed uitgangspunt in een onderwerp als dit, waarin het om leven en dood gaat.

Soldim
19-05-11, 10:14
Ben alleen bang dat die leukemie terugkomt. Zwartkijker?


Diezelfde leukemie valt waarschijnlijk wel mee -- de kans dat een andere kanker verschijnt is niet onaannemelijk.



Magoed, zo zie je maar hoe slecht kankertherapieën zijn. Zelfs HIV gaat er van dood :cheefbek:

:hihi:


--Overigens is er weinig wetenschappelijks aan het per ongeluk genezen van een ziekte--wat de (oud-)patient waarschijnlijk worst zal wezen.