PDA

Bekijk Volledige Versie : 'China heeft Tibet gered van horigheid'



Eric de Blois
19-05-11, 15:50
'China heeft Tibet gered van horigheid'

19/05/11

Bron: Trouw (http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/2434097/2011/05/19/China-heeft-Tibet-gered-van-horigheid.dhtml)

PEKING - China heeft Tibet gered van onderontwikkeling en horigheid. Door de inlijving van het gebied bij de Volksrepubliek heeft Tibet ''een sprong vooruit van duizenden jaren'' gemaakt. Dat zei de Chinese gouverneur van Tibet Padma Choling donderdag.

Maandag is het zestig jaar geleden dat China de ''vreedzame bevrijding'' van Tibet in gang zette. Sinds die tijd staat het boeddhistische gebied onder communistisch gezag.

Volgens Choling is in de afgelopen decennia veel vooruitgang geboekt: meer Tibetanen gaan naar school en hebben een huis en werk. De economie van Tibet is gegroeid en er ligt een spoorlijn die het 'dak van de wereld' met de rest van het land verbindt.

Veel Tibetanen zijn de afgelopen jaren gevlucht, onder meer naar India waar ook de dalai lama zich bevindt. De geestelijk leider van de Tibetanen verzet zich geweldloos tegen de Chinese overheersing. (ANP)

Eric de Blois
19-05-11, 16:00
'China heeft Tibet gered van horigheid'

Volgens Choling is in de afgelopen decennia veel vooruitgang geboekt: meer Tibetanen gaan naar school en hebben een huis en werk. De economie van Tibet is gegroeid en er ligt een spoorlijn die het 'dak van de wereld' met de rest van het land verbindt.



Ja ja.

En nu maar hopen dat de temperatuur op aarde niet verder stijgt...

http://nieuws-2.nl/nieuwsnl/novum/265/249878.jpg


Bron: infrasite.nl (http://www.infrasite.nl/news/news_article.php?ID_nieuwsberichten=5026&language=nl&refresh=1)

Problemen hoogste spoorlijn door ontdooien permafrost

- 's Werelds hoogste spoorlijn kampt met problemen door ontdooiing permafrostfundering

Den Haag - De spoorlijn naar de Tibetaanse hoofdstad Lhasa, de hoogste ter wereld, die de Chinese president Hu Jintao op 1 juli 2006 opende, kampt met technische problemen. Dit meldden Chinese media vrijdag 28 juli 2006.

Er zijn scheuren in de betonnen funderingen geconstateerd. Ook op de gedeeltes van het traject waar het spoor op permafrostbodem rust, zijn er problemen met verzakkingen en scheuren. Klimatologen verwachten door het broeikaseffect in de toekomst nog meer problemen met de permafrostfunderingen. Tevens zorgt verschuivend zand voor meer problemen dan de planners van tevoren hadden verwacht. De railbeheerders hebben ook nog geen manier gevonden om kuddes jaks weg te houden van het spoor.

(Einde bericht)

Er was door westerse technici tevoren al voor gewaarschuwd!

Umarvlie
19-05-11, 16:04
Ja ja.

En nu maar hopen dat de temperatuur op aarde niet verder stijgt...

http://nieuws-2.nl/nieuwsnl/novum/265/249878.jpg


Bron: infrasite.nl (http://www.infrasite.nl/news/news_article.php?ID_nieuwsberichten=5026&language=nl&refresh=1)

Problemen hoogste spoorlijn door ontdooien permafrost

- 's Werelds hoogste spoorlijn kampt met problemen door ontdooiing permafrostfundering

Den Haag - De spoorlijn naar de Tibetaanse hoofdstad Lhasa, de hoogste ter wereld, die de Chinese president Hu Jintao op 1 juli 2006 opende, kampt met technische problemen. Dit meldden Chinese media vrijdag 28 juli 2006.

Er zijn scheuren in de betonnen funderingen geconstateerd. Ook op de gedeeltes van het traject waar het spoor op permafrostbodem rust, zijn er problemen met verzakkingen en scheuren. Klimatologen verwachten door het broeikaseffect in de toekomst nog meer problemen met de permafrostfunderingen. Tevens zorgt verschuivend zand voor meer problemen dan de planners van tevoren hadden verwacht. De railbeheerders hebben ook nog geen manier gevonden om kuddes jaks weg te houden van het spoor.

(Einde bericht)
Er was door westerse technici tevoren al voor gewaarschuwd!

Zijn dat diezelfde technici die hier nog steeds geen HSL werkend hebben gekregen?

Eric de Blois
19-05-11, 16:07
Zijn dat diezelfde technici die hier nog steeds geen HSL werkend hebben gekregen?

Dat heeft met de ATB te maken, die niet was ontworpen voor snelheden van meer dan 160 km/h. Verder heeft nederland veel ervaring met bouwen op slappe grond. Dus ja, het zou zo maar kunnen. Overigens gaat het niet om een HSL daar in Tibet.



.

Olive Yao
19-05-11, 19:13
Hoe denken tibetanen daar zelf over?

De mongoolse steppe droogt uit (http://archief.nrc.nl/index.php/2009/December/11/Buitenland/04/De+Mongoolse+steppe+droogt+uit/check=Y)

Traditionele nomadische levenswijze wringt met de vrije markt

NRC vrijdag 11 december 2009, Chris Hensen

Herders in Mongolië verliezen hun beesten door kou en verwoestijning. Sommige boeren verlangen terug naar de gereguleerde veeteelt uit het tijdperk van het communisme ...


Kan het artikel niet downloaden, misschien iemand anders?

Kep nog wel deze passage:

Toen na de val van het communisme de vrije markt intrad en de prijzen daalden, zijn de herders steeds meer dieren gaan houden. Sinds 1991 is het aantal beesten verdubbeld tot circa 40 miljoen, waarvan het merendeel geiten (vanwege de relatief goede prijs voor kasjmierwol). Maar juist geiten eten het gras met wortel en al op, waardoor het langzamer weer teruggroeit.

Het artikel vertelt verder hoe de kredietcrisis de prijs van kasjmirwol daalde, honderdduizenden nomaden naar de stad vertrokken om daar werk te vinden, en de overblijvende nomaden nog meer dieren aan hun kuddes toevoegden. Omdat ook het gemeenschappelijk beheer van de watervoorraden was weggevallen, ging zo'n 70 procent van de waterputten verloren. Rond de resterende waterputten verandert het grasland door overbegrazing in hoog tempo in woestijnzand.

mede ontleend aan Hans Achterhuis, De utopie van de vrije markt

Al Sawt
19-05-11, 21:29
Dat heeft met de ATB te maken, die niet was ontworpen voor snelheden van meer dan 160 km/h. Verder heeft nederland veel ervaring met bouwen op slappe grond.



.

Zoals met Noord en Zuidlijn en verzakte huizen?

knuppeltje
20-05-11, 11:22
Zoals met Noord en Zuidlijn en verzakte huizen?

Dat zijn maar kleinigheden Al. :schreeuw:

Soldim
20-05-11, 11:25
Hoe denken tibetanen daar zelf over?



Ik weet het niet -- maar ontegenzeggelijk was Tibet pre-China inderdaad verre van een paradijs.



De mongoolse steppe droogt uit (http://archief.nrc.nl/index.php/2009/December/11/Buitenland/04/De+Mongoolse+steppe+droogt+uit/check=Y)


Volgens mij zit er een dikke 2000 km tussen Tibet en Mongolie....

mark61
20-05-11, 12:12
Volgens mij zit er een dikke 2000 km tussen Tibet en Mongolie....

Allemaal marginale spleetogen, denkt Olijf.

Mongolië werd destijds stalinistisch geregeerd, dus dat was geen pretje. Daarvoor dreigde het land uit te sterven doordat ca. 40% van de mannen in een klooster zat en om de een of andere reden gastro-enteritis welig tierde.

Maar het is een prachtig land. Moet er een keer heen, 330 dagen zon per jaar, 3 miljoen man op 1 miljoen km2. Alle regen valt meestal, heel praktisch, op een dag. Krijg je wel massale overstromingen.

De krottenwijken in de hoofdstad bestaan uit joertes, vilten tenten, dus dat valt nog wel mee. Meestal voorzien van satelliettv, dat wel :hihi:

Mongolië mijn tweede vaderland. Ware het niet dat ze alleen maar gekookt schaap serveren en thee met boter.

Soldim
20-05-11, 12:24
Mongolië mijn tweede vaderland. Ware het niet dat ze alleen maar gekookt schaap serveren en thee met boter.

Schaap heb ik weinig op tegen -- als 't geen bejaard schaap is tenminste. Thee met boter trekt me iets minder....

mark61
20-05-11, 12:37
Schaap heb ik weinig op tegen -- als 't geen bejaard schaap is tenminste. Thee met boter trekt me iets minder....

Schaap zonder kruiden, gekookt in water? :eek: En de eregast krijgt dan nog de vette staart ook. Brrr.

Soldim
20-05-11, 13:17
Schaap zonder kruiden, gekookt in water?


Ah, letterlijk gekookt ... hmm, nou nee, dankje in dat geval.

Olive Yao
20-05-11, 19:15
Ik weet het niet -- maar ontegenzeggelijk was Tibet pre-China inderdaad verre van een paradijs.

Volgens mij zit er een dikke 2000 km tussen Tibet en Mongolie....

Oei, dat was een blundertje van mij.




Allemaal marginale spleetogen, denkt Olijf.

Degene met ogen dicht was ik in dit geval.

super ick
20-05-11, 20:15
Zoals met Noord en Zuidlijn en verzakte huizen?

Pfffftt, kunnen die achterlijke Nederlanders ook al niet bouwen?