PDA

Bekijk Volledige Versie : Bisdom sluit honderd kerken in Limburg



Marsipulami
20-05-11, 10:51
Bisdom sluit mogelijk honderd kerken in Limburg

Hilversum (Van onze redactie) 19 mei 2011 - Het bisdom Roermond sluit tot 2020 vele tientallen, mogelijk zelfs honderd kerken en zal de huidige driehonderd parochies onderbrengen in vijftig federaties met elk gemiddeld zes parochies. Dat zegt bisdomwoordvoerder Stan Hoen vandaag naar aanleiding van het verschijnen van het diocesane beleidsplan Blauwdruk 2020.

Verdamping volkskerk

Sinds 1991 zijn in Limburg al 45 kerken gesloten. Dat is volgens het bisdom de consequentie van “de verhoogde tempo van de verdamping van de volkskerk”.

Fijnmazig netwerk

“De pastorale planning in ons bisdom was medio 20e eeuw gebaseerd op een zeer fijnmazig netwerk van parochies en dekenaten. De demografische ontwikkelingen laten een vergrijzing en sterk teruglopend inwoneraantal zien. Door de terugloop van de bevolking en nog meer van het aantal kerkgangers, het priestertekort en het gebrek aan financiële middelen kan dit netwerk niet meer in stand worden gehouden”, zo staat er in Blauwdruk 2020.

Kerkbezoek

In Limburg gaat nog maar 8 procent van de 800.000 geregistreerde katholieken geregeld naar de zondagsmis. In 2020 zou dat nog maar 4 procent zijn. Het aantal priesters in het bisdom Roermond bedraagt thans ongeveer 200. Verwacht wordt dat dit aantal in 2020 zal zijn afgenomen tot 120.

Geen subsidies

“Door de versnippering in redelijk kleine parochies kan de pastorale continuïteit niet meer worden gegarandeerd. In veel naoorlogse wijken staan bovendien grote kerkgebouwen. Onderhoud- en energiekosten leggen een buitenproportioneel beslag op de aanwezige financiële middelen, die in veel gevallen niet meer door de kerkbetrokken gelovigen worden bijeengebracht. Omdat het vaak niet-monumentale kerken betreft, komen ze niet in aanmerking voor substantiële restauratiesubsidies. Het gevolg is dat minder draagkrachtige parochies hun kerkgebouw niet meer naar behoren in stand kunnen houden,” schrijven de diocesane beleidsmakers.

Soldim
20-05-11, 11:27
Bisdom sluit mogelijk honderd kerken in Limburg

Hilversum (Van onze redactie) 19 mei 2011 - Het bisdom Roermond sluit tot 2020 vele tientallen, mogelijk zelfs honderd kerken

't Gaat de goede kant op.

Marsipulami
20-05-11, 11:52
't Gaat de goede kant op.

Over enige tijd zitten die kerken weer allemaal eivol.

Soldim
20-05-11, 12:22
Over enige tijd zitten die kerken weer allemaal eivol.

Gaan ze er danklozen opvang centra van maken?

('k Had ook nog nooit 'eivol' gehoord -- zelfs van een paap kun je zo nu and dan nog iets leren)

mark61
20-05-11, 13:45
't Gaat de goede kant op.

Ze hollen naar de nieuwe kerk, de PVV. Van de regen in de drup.

mark61
20-05-11, 13:45
Over enige tijd zitten die kerken weer allemaal eivol.

Met moslims :ego:

mark61
20-05-11, 13:46
Gaan ze er danklozen opvang centra van maken?

('k Had ook nog nooit 'eivol' gehoord -- zelfs van een paap kun je zo nu and dan nog iets leren)

Tis echt Nederlands heur. Bomvol is er ook zo een, daar kan ik me niet veel bij voorstellen. Nou ja tegenwoordig: vol genoeg om met een bom veel slachtoffers te kunnen maken :(

Mothership
20-05-11, 14:37
Over enige tijd zitten die kerken weer allemaal eivol.

Dat waag ik te betwijfelen. Is ook wel logisch want je kunt vrijelijk in- en uit de geloofsgemeenschap stappen.

Er schijnt een religie te zijn waar toetreding geen probleem is maar eruit stappen wel. Zo houden ze hun ledental kunstmatig hoog.

Umarvlie
20-05-11, 15:50
Over enige tijd zitten die kerken weer allemaal eivol.

Klopt, moslims kunnen ze goed gebruiken voor moskee, minaret zit er meestal ook al aan vast dus daar kan ook geen gezeik meer over komen.

Marsipulami
20-05-11, 17:56
Klopt, moslims kunnen ze goed gebruiken voor moskee, minaret zit er meestal ook al aan vast dus daar kan ook geen gezeik meer over komen.

Ja, en op dat ogenblik zullen de mensen die niet meer naar de kerk gaan toch ook weer niet willen dat die kerken door moslims worden gebruikt.

Olive Yao
20-05-11, 20:46
eivol




Bomvol

Tjokvol.

Karin.N
20-05-11, 21:10
propvol

mudvol

Bofko
20-05-11, 21:11
Erg 2011 is : retevol

ijsbergbeer
20-05-11, 21:25
Dat waag ik te betwijfelen. Is ook wel logisch want je kunt vrijelijk in- en uit de geloofsgemeenschap stappen.

Er schijnt een religie te zijn waar toetreding geen probleem is maar eruit stappen wel. Zo houden ze hun ledental kunstmatig hoog.

Doet de R.K ook als je eenmaal gedoopt bent blijf je R.K.
En je komt er niet van af (althans op papier) :rolleyes:

Mothership
20-05-11, 21:37
Doet de R.K ook als je eenmaal gedoopt bent blijf je R.K.
En je komt er niet van af (althans op papier) :rolleyes:

Daar heb je gelijk in. Maar is er geen repressie op afvalligheid. Geen priester zal mij een straf opleggen als ik Boeddhist of Moslim wil worden. :stout:

Eric de Blois
20-05-11, 21:48
Het is wel spijtig dat kerken leeglopen terwijl een andere religie flink groeit. Dit als gevolg van demografische ontwikkelingen. De kans is groot dat kerkgebouwen daardoor een nieuwe religieuze bestemming krijgen.

Marsipulami
21-05-11, 00:14
Tjokvol.

stampvol

knuppeltje
21-05-11, 10:37
Klopt, moslims kunnen ze goed gebruiken voor moskee, minaret zit er meestal ook al aan vast dus daar kan ook geen gezeik meer over komen.

Die mogen toch maar een bepaalde hoogte hebben van de tokkies?

knuppeltje
21-05-11, 10:39
Ja, en op dat ogenblik zullen de mensen die niet meer naar de kerk gaan toch ook weer niet willen dat die kerken door moslims worden gebruikt.

Die kunnen er anders heel goed voor zorgen hoor. Kijk maar eens in Instanboel.

knuppeltje
21-05-11, 10:39
Tjokvol.

Mudvol.

knuppeltje
21-05-11, 10:42
De kans is groot dat kerkgebouwen daardoor een nieuwe religieuze bestemming krijgen.

En wat is daar op tegen? Daarin hebben wij al een eeuwenoude traditie.
Op school even niet opgelet als het over de beeldenstorm ging zeker?

mark61
21-05-11, 15:08
Die mogen toch maar een bepaalde hoogte hebben van de tokkies?

Voor de overdracht zagen ze er nog gauw een stukkie af.

mark61
21-05-11, 15:09
Ja, en op dat ogenblik zullen de mensen die niet meer naar de kerk gaan toch ook weer niet willen dat die kerken door moslims worden gebruikt.

Das die beroemde katholieke tolerantie.

Eric de Blois
21-05-11, 23:39
En wat is daar op tegen? Daarin hebben wij al een eeuwenoude traditie.
Op school even niet opgelet als het over de beeldenstorm ging zeker?

Wat is daar op tegen? De islamisering van Europa zie ik als negatief. Maar ook als velen er tegen zijn, is het niet tegen te houden. Geloof willen verbieden is een zinloze energie verspillende zaak. De islam in Europa is een feit. Ik constateer dat, betreur dat en doe daar verder niets mee.

Traditie's

Zijn gebeurtenissen in het verleden bepalend of een ontwikkeling in het heden al dan niet juist is? Wat gisteren nog verboden was, is vandaag legaal en andersom. Zie het homohuwelijk, sex met dieren, polygamie, abortus, prostitutie, drugs, alcohol.

"Daarin hebben wij al een eeuwenoude traditie."

Dat is voor een progressief iemand als jij een opmerkelijke stelling. We hadden wel meer traditie's zoals die van de slavernij.

Mag ik er misschien tegen zijn, ook als de meerderheid daar anders over denkt? En dan: ik ben er niet zozeer tegen, maar ik betreur de ontwikkeling.
Dat is een klein nuance verschil.

Marsipulami
22-05-11, 03:17
Das die beroemde katholieke tolerantie.

Ik bedoelde eerder de niet-katholieke autochtonen die er bezwaar tegen hebben dat katholieke kerken gebruikt worden door moslims.

knuppeltje
22-05-11, 10:47
Voor de overdracht zagen ze er nog gauw een stukkie af.

Toevallig hebben ze twee straten van mij vandaan afgelopen week de top van de toren van een al jaren geleden tegen sloop gekraakte kerk eraf getakeld en naast de kerk neergezet. Maar die was al zo rot dat die er af dreigde te waaien.
Dat was vast niet om er een moskee in te kunnen beginnen en de krakers zitten er nog steeds. Maar zonder die spits, die toch al niet zo heel hoog was, zou het nu van de tokkies moeten kunnen denk ik. :maf3:

knuppeltje
22-05-11, 11:14
Wat is daar op tegen? De islamisering van Europa zie ik als negatief. .

Dat kan, niet dat ik het er mee eens ben, maar toch.

Ik zie iets veel negatievers uitgaan van de toenemende invloed op het kabinetsbeleid door de godsdienstwaanzinnige SGP, het zeer hoge tokkiegehalte bij de PVV, een totale scrupuleloosheid bij het CDA; en daar bovenop, de ontstellende ruggenloosheid bij de VVD.
Afgezien van het feit dat de SGP nog steeds geen vrouwen in haar bestuur wil opnemen, en dat ondanks de uitspraak van de Hoge Raad daarover er nog steeds geen enkele sancties volgen, heeft die partij er nu voor gezorgd dat bij een provinciale coalitieonderhandeling de VVD een candidate terugtrok, omdat de SGP bezwaar had dat dat het een vrouw was. Jolanda Sap reageerde daarop heel boos tegen Rutte in de Tweede Kamer, maar die lachte dat gewoon weg.
En nu schrapt de VVD onder druk van de SGP haar handtekening onder een met D66 ingediend wetsvoorstel, om het wetsartikel op het verbod van godslastering te schrappen.

VVD, partij Voor Verstokte Draaikonten.

mark61
22-05-11, 12:52
Ik bedoelde eerder de niet-katholieke autochtonen die er bezwaar tegen hebben dat katholieke kerken gebruikt worden door moslims.

Die gaan daar niet over, daar gaat de katholieke kerk over.

Eric de Blois
22-05-11, 16:07
Dat kan, niet dat ik het er mee eens ben, maar toch.

Ik zie iets veel negatievers uitgaan van de toenemende invloed op het kabinetsbeleid door de godsdienstwaanzinnige SGP, het zeer hoge tokkiegehalte bij de PVV, een totale scrupuleloosheid bij het CDA; en daar bovenop, de ontstellende ruggenloosheid bij de VVD.
Afgezien van het feit dat de SGP nog steeds geen vrouwen in haar bestuur wil opnemen, en dat ondanks de uitspraak van de Hoge Raad daarover er nog steeds geen enkele sancties volgen, heeft die partij er nu voor gezorgd dat bij een provinciale coalitieonderhandeling de VVD een candidate terugtrok, omdat de SGP bezwaar had dat dat het een vrouw was. Jolanda Sap reageerde daarop heel boos tegen Rutte in de Tweede Kamer, maar die lachte dat gewoon weg.
En nu schrapt de VVD onder druk van de SGP haar handtekening onder een met D66 ingediend wetsvoorstel, om het wetsartikel op het verbod van godslastering te schrappen.

VVD, partij Voor Verstokte Draaikonten.

Daar ben ik het ook mee eens. Ik walg van de SGP evenals ik ook walg van de CU. Vreselijk hoe de CU in het vorige kabinet zich met de ellebogen ertussen heeft gewerkt. Dat was niet omdat ze zoveel stemmen hadden gekregen. En wat mij werkelijk ergerde was dat de CU tegen gebruik van embryonale stamcellen voor onderzoek naar borstkanker was, allemaal op godsdienstige gronden. En inderdaad de VVD heeft slappe knieën. Dat de VVD het wetsartikel tegen godslastering niet wil schrappen is een groot dieptepunt.
Maar het is denk ik het gevolg van 'onderhandelingen' over andere standpunten die kennelijk ook belangrijk zijn. Maar inderdaad de VVD is erg slap. Bolkestein is ook al heel lang uit beeld. Daarna is het bergaf gegaan met de VVD. Principiëel zijn ze niet meer.

sjo
22-05-11, 18:51
Daar heb je gelijk in. Maar is er geen repressie op afvalligheid. Geen priester zal mij een straf opleggen als ik Boeddhist of Moslim wil worden. :stout:

Zelfs niet als je Christen wordt......(?)

Gr.
sjo

sjo
22-05-11, 18:56
Dat kan, niet dat ik het er mee eens ben, maar toch.

Ik zie iets veel negatievers uitgaan van de toenemende invloed op het kabinetsbeleid door de godsdienstwaanzinnige SGP, het zeer hoge tokkiegehalte bij de PVV, een totale scrupuleloosheid bij het CDA; en daar bovenop, de ontstellende ruggenloosheid bij de VVD.
Afgezien van het feit dat de SGP nog steeds geen vrouwen in haar bestuur wil opnemen, en dat ondanks de uitspraak van de Hoge Raad daarover er nog steeds geen enkele sancties volgen, heeft die partij er nu voor gezorgd dat bij een provinciale coalitieonderhandeling de VVD een candidate terugtrok, omdat de SGP bezwaar had dat dat het een vrouw was. Jolanda Sap reageerde daarop heel boos tegen Rutte in de Tweede Kamer, maar die lachte dat gewoon weg.
En nu schrapt de VVD onder druk van de SGP haar handtekening onder een met D66 ingediend wetsvoorstel, om het wetsartikel op het verbod van godslastering te schrappen.

VVD, partij Voor Verstokte Draaikonten.

De SGP zal echt niet op jouw sympatie kunnen rekenen als zij haar vrouwenstandpunt wijzigt.

Gr.
sjo

sjo
22-05-11, 19:00
Daar ben ik het ook mee eens. Ik walg van de SGP evenals ik ook walg van de CU. Vreselijk hoe de CU in het vorige kabinet zich met de ellebogen ertussen heeft gewerkt. Dat was niet omdat ze zoveel stemmen hadden gekregen. En wat mij werkelijk ergerde was dat de CU tegen gebruik van embryonale stamcellen voor onderzoek naar borstkanker was, allemaal op godsdienstige gronden. En inderdaad de VVD heeft slappe knieën. Dat de VVD het wetsartikel tegen godslastering niet wil schrappen is een groot dieptepunt.
Maar het is denk ik het gevolg van 'onderhandelingen' over andere standpunten die kennelijk ook belangrijk zijn. Maar inderdaad de VVD is erg slap. Bolkestein is ook al heel lang uit beeld. Daarna is het bergaf gegaan met de VVD. Principiëel zijn ze niet meer.

In zekere zin ben ik het met je eens. Een Christen heeft bij de VVD en de PVV niks te zoeken.

Gr.
sjo

Marsipulami
22-05-11, 21:42
Het gaat best wel prima met de katholieke kerk. Men heeft nog maar net een nieuw marktsegment aangesneden:

http://vtm.be/nieuws/binnenland/66087-mis-voor-en-door-motorrijders

Hatert
22-05-11, 21:47
Wekl moeilijk als je wilt integreren in Nederland. Die nederlanders hebben helemaalniet dezelfde normen en waarden. Ze verschillen als zwart en wit.

En dan eisen ze van mij dat ik mijn gebruiken af moet zweren en hun gebruiken rituelen, dogma's etc.. moet aannemen.

knuppeltje
23-05-11, 08:33
Maar het is denk ik het gevolg van 'onderhandelingen' over andere standpunten die kennelijk ook belangrijk zijn.

Nee. Het is het gevolg van het weer alsmaar groeiende populisme onder bepaalde politici die hun moreel failliet blijkbaar steeds meer op de koop toenemen en er gewoon mee lachen.
Nou ja, zij zijn ook maar een afspiegeling van een deel van de samenleving natuurlijk.