PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe ver gaat het biefstukliberalisme van de VVD?



Hatert
22-05-11, 23:01
Hoe ver gaat het biefstukliberalisme van de VVD?

Thomas von der Dunk, 22-05-2011 22:20

De VVD overweegt serieus om morgen de SGP aan stemmen te helpen bij de verkiezing van de Eerste Kamer. Dat dat rechtstreeks ingaat tegen de liberale beginselen lijkt de partij en haar kiezers niet te deren. De meeste VVD-aanhangers willen vooral lage belastingen. De moraal komt later.

De nieuwe partijvoorzitter van de VVD, Benk Korthals, heeft verkondigd te willen voorkomen dat de VVD dezelfde weg opgaat als het CDA: door pure machtspolitiek bedrijven, zelfgenoegzaam achterover leunen en interne kritiek de kop indrukken de positie van grootste partij verspelen.

Ook, zo berichtte de Volkskrant op 21 mei, liet hij doorschemeren dat het liberale gedachtegoed wel een impuls kan gebruiken: ‘Het gaat om meer dan een verhoging van de maximimsnelheid’.

Inderdaad. Korthals kan dan ook meteen vandaag met zijn zendingswerk beginnen. Want liberaal gedachtegoed is bij de VVD zo goed als non-existent. En interne kritiek wordt genegeerd - zie die van Weisglas op de samenwerking met de PVV, en van Winsemius op het natuurbeleid. Laatstgenoemde kreeg, toen afgelopen najaar iedereen vanwege de verhuizing van Teflon-Mark naar het Torentje in jubelstemming verkeerde, van zijn partijgenoten te horen dat zij niet snapten waarom hij zo zeurde.

Grootverdiener
Nu heeft de VVD nooit uitgeblonken door intellectuele diepgang - anders hadden Wiegel en Verdonk er niet furore kunnen maken - maar met dit materialisme heeft zij zelfs zichzelf overtroffen. Nu het CDA in de touwen hangt en de PVV aan de touwtjes trekt, komt haar ware aard naar boven: die van de grootverdiener met de geestelijke horizon van De Telegraaf.

Waar Korthals vooral meteen vandaag al met zijn zendingswerk mag beginnen, is op menig provinciehuis. Nergens is de principeloosheid van de VVD zo zichtbaar geworden, als bij de koehandel met de kiezersstem die vanuit het Torentje wordt georkestreerd.

Het begon ermee dat Rutte aan de vooravond van de Statenverkiezingen de PVV als een hele normale partij betitelde, met wier gedachtegoed hij geen problemen had. Sterker: het maakte hem eigenlijk niet veel uit, op welke van de drie regeringspartijen werd gestemd.

Ontpolderbezwaren
Vervolgens werd een poging ondernomen onafhankelijke statenleden met ontpolderbezwaren om te kopen. Daarbij was ook Wilders aanwezig was, die het dictum van KVP-leider Romme huldigt, dat het hem niet veel uit maakt wie er onder hem als premier mag dienen - mits hij hem maar dient, zoals hij tijdens het kamerdebat over Griekenland met z'n verwijzing naar zijn voormalige mentorschap fijntjes aan Rutte duidelijk maakte.

En dan nu, nu ook die extra Zeeuwse stem mogelijk niet toereikend blijkt, de serieuze overweging in VVD-kring om de tweede gedoogpartner SGP aan een extra Eerste Kamerzetel te helpen teneinde maar aan een meerderheid voor het kabinet te komen.

Het illustreert de volslagen karakterloosheid van Korthals' club: alles is geoorloofd - ook de versterking van een partij die vrouwen, homo's en heidenen tot tweederangsburgers wil maken. Geen punt: volgens Rutte is de SGP gewoon ‘een hele leuke partij’ met ‘hele leuke mensen’.

Wat zou Neelie Kroes daarvan vinden, die nu juist harde actie eist ter doorbreking van het fameuze glazen plafond? Bij de SGP is het plafond niet van glas, maar van beton. En het is er voor vrouwen en andere verdoemden niet pas op de hoogste etages van de bedrijfskantoortoren aangebracht, maar reeds in de onderste kelderkrocht.

Pikant
Los daarvan blijft het natuurlijk een pikante gedoogcombinatie, ook al bestaat er in de Bible Belt electorale overlap: PVV en SGP samen sjorrend aan Ruttes roer. De PVV beschouwt immers, met de orthodoxe islam voor ogen, de theocratie als de ultieme politieke bedreiging. De SGP beschouwt, met het orthodoxe christendom voor ogen, de theocratie als de ultieme politieke bevrijding.

De nieuwe VVD-koers heeft hooguit één voordeel: Ton Elias houdt dan voorlopig over de 'verkwanseling' van de koopzondag door de PvdA in Balkenende-IV vanwege overmatig respect voor christen-fundamentalistische hobby's zijn mond.

Hoe dan ook: de VVD mag haar kiezers nu niet alleen uitleggen, hoe een stem op de PVV, maar ook een op de SGP met de eigen beginselen spoort. Dat zal haar gezien kiezers en beginselen overigens niet moeilijk vallen.

Moraal
Oud-partijleider Joris Voorhoeve, die zijn pappenheimers kent, verklaarde tegenover de NRC namelijk niet te verwachten dat de VVD erg zal lijden onder haar anti-liberale partners en koers. ‘De VVD is een conservatieve biefstuk met liberaal sausje: 90 procent van de VVD-kiezers wil simpelweg lagere belastingen. Hun liberalisme beperkt zich tot de vrijheid om te verdienen en te consumeren.’

Inderdaad. Homo- en vrouwenrechten, dat maakt nu het serieus overwegen van een stem op de SGP duidelijk, zijn daaraan ondergeschikt. Net als de PVV, die ze alleen maar hanteert als stok om moslims mee te slaan, blijken ze nu ook voor de VVD puur instrumenteel. Erst kommt das Fressen, und dann die Moral - en omdat de eigen kiezer onverzadigbaar is, komt de moraal bij de VVD dus nooit. Het sluit naadloos aan bij het nieuwe buitenlandse beleid van Uri Rosenthal: handelsbelangen gaan boven mensenrechten, als blijk van onze nieuwe VOC-mentaliteit.

Iets van die nieuwe VVD-VOC-mentaliteit schemert ook door in het byzantinistische portret dat Leon de Winter, een van de geliefde goeroes van Nieuw-Rechts, in Elsevier van vastgoedzwendeltopbaas Jan van V. maakte. De Winter prees hem de hemel in: ‘een gedreven visionair met een soort zeventiende-eeuwse ondernemingsdrift. In een andere periode van de geschiedenis zou hij een adellijke titel hebben gekregen.’

Historisch valt hier weinig tegenin te brengen. Maar een morele aanbeveling lijkt mij dat daarmee nog niet.

http://opinie.volkskrant.nl/artikel/show/id/8555/Hoe_ver_gaat_het_biefstukliberalisme_van_de_VVD%3F

Mark
23-05-11, 06:46
Wat dit betreft heeft hij gelijk, jammer dat door dit soort politieke spelletjes om 1 zetel de VVD de strijd tegen de middeleeuwse religie mongolen laat varen :(

Overigens moet vd Dunk zich afvragen of zijn PVDA het beter doet, die laten zich sturen door hun moslim achterban zoals de VVD zich laat sturen door hun SGP steunpartner.

super ick
23-05-11, 07:33
Wat dit betreft heeft hij gelijk, jammer dat door dit soort politieke spelletjes om 1 zetel de VVD de strijd tegen de middeleeuwse religie mongolen laat varen :(

Overigens moet vd Dunk zich afvragen of zijn PVDA het beter doet, die laten zich sturen door hun moslim achterban zoals de VVD zich laat sturen door hun SGP steunpartner.

Ach het is ook een schot voor open doel. Van der Dunk is helemaal niet nodig. Er loopt al een topic over.

BTW,

Eerst Emile Ratelband aanhalen en nu van der Dunk?

Kom je straks met een opniniestuk van de hand van de Jostiband?

knuppeltje
23-05-11, 09:09
Overigens moet vd Dunk zich afvragen of zijn PVDA het beter doet, die laten zich sturen door hun moslim achterban.....

Dat die gast niet beter nadenkt hè. :maf2:

Mark
23-05-11, 09:22
Ach het is ook een schot voor open doel. Van der Dunk is helemaal niet nodig. Er loopt al een topic over.

BTW,

Eerst Emile Ratelband aanhalen en nu van der Dunk?

Kom je straks met een opniniestuk van de hand van de Jostiband?

Volgens mij heb je niet goed gelezen wie dit artikel hier heeft geplaatst. :)

Pizzaman
23-05-11, 09:33
Volgens mij heb je niet goed gelezen wie dit artikel hier heeft geplaatst. :)

Hij heeft het gezien, vandaar het vermoeden van de Jostiband. :p

Max Stirner
23-05-11, 10:33
Wat dit betreft heeft hij gelijk, jammer dat door dit soort politieke spelletjes om 1 zetel de VVD de strijd tegen de middeleeuwse religie mongolen laat varen :(

Overigens moet vd Dunk zich afvragen of zijn PVDA het beter doet, die laten zich sturen door hun moslim achterban zoals de VVD zich laat sturen door hun SGP steunpartner.


Je principes laten varen mbt concrete dierenmishandeling óf je principes laten mbt een wetsartikel dat al meer dan 100 jaar helemaal niets voorstelt, vind ik toch een verschil.

Slinger
23-05-11, 10:38
Je principes laten varen mbt concrete dierenmishandeling óf je principes laten mbt een wetsartikel dat al meer dan 100 jaar helemaal niets voorstelt, vind ik toch een verschil.

Inderdaad, het is een pragmatische manier van Rutte om minder afhankelijk te worden van de PVV, dat vloekverbod kan nog wel even staan.

Pizzaman
23-05-11, 10:39
Je principes laten varen mbt concrete dierenmishandeling óf je principes laten mbt een wetsartikel dat al meer dan 100 jaar helemaal niets voorstelt, vind ik toch een verschil.

Klopt.

Het verschil is dat dierenmishandeling tegenwoordig 'anders en beter' kan,
en dat dat wetsartikel steeds minder gaat voorstellen.

Rutte maakt de SGP blij met een scheet in een netje. :p

knuppeltje
23-05-11, 10:41
Je principes laten varen mbt concrete dierenmishandeling óf je principes laten mbt een wetsartikel dat al meer dan 100 jaar helemaal niets voorstelt, vind ik toch een verschil.

Dat laatste is anders nogal actueel gezien het proces-Wilders.

Max Stirner
23-05-11, 11:02
Dat laatste is anders nogal actueel gezien het proces-Wilders.


Wilders is niet aangeklaagd wegens godslastering

Max Stirner
23-05-11, 11:09
Inderdaad, het is een pragmatische manier van Rutte om minder afhankelijk te worden van de PVV, dat vloekverbod kan nog wel even staan.


T ís een belangrijk zeteltje.

Met name ook vanwege de aankondiging van links om via de 1e Kamer het Kabinet te gaan zieken.

Dus dan maar wat gebakken lucht aan Staphorst verkopen, heb ik eigenlijk minder problemen mee dan met de concessies (mbt de arbeidsmarktpolitiek met name) die aan Wilders zijn gedaan.

knuppeltje
23-05-11, 11:17
Wilders is niet aangeklaagd wegens godslastering

Maar toch ook omwille van een al zogenaamde dood wetsartikel?

En daar ging het toch om?

Max Stirner
23-05-11, 11:53
Maar toch ook omwille van een al zogenaamde dood wetsartikel?

En daar ging het toch om?


Eerlijk gezegd weet ik dat niet precies

Zijn er niet vaker aanklachten geweest wegens 'haatzaaien', 'discriminatie' etc., bijvoorbeeld tegen Janmaat ?


Persoonlijk maak ik me overigens weinig zorgen dat ik volgend jaar geen Godverdomme meer mag zeggen, maar misschien ben ik naïef en gaat Staphorst hier echt een vloekvrije dictatuur vestigen

H.P.Pas
23-05-11, 12:07
Persoonlijk maak ik me overigens weinig zorgen dat ik volgend jaar geen Godverdomme meer mag zeggen,

God verdo(e)mme (aanvoegende wijs) drukt de wens uit, dat het lijdend voorwerp van de zin niet het paradijs deelachtig zal worden en legt de beslissing daarover uitdrukkelijk bij god.
Dat is een doodgewone doeah, geen godslastering; laat staan een smalende.

Max Stirner
23-05-11, 12:16
God verdo(e)mme (aanvoegende wijs) drukt de wens uit, dat het lijdend voorwerp van de zin niet het paradijs deelachtig zal worden en legt de beslissing daarover uitdrukkelijk bij god.
Dat is een doodgewone doeah, geen godslastering; laat staan een smalende.


Ah ja, dat klopt natuurlijk .... dan maak ik me al helemaal geen zorgen.

('niet het paradijs deelachtig zal worden' vind ik wel een juweeltje trouwens).

Bofko
23-05-11, 14:42
God verdo(e)mme (aanvoegende wijs) drukt de wens uit, dat het lijdend voorwerp van de zin niet het paradijs deelachtig zal worden en legt de beslissing daarover uitdrukkelijk bij god.
Dat is een doodgewone doeah, geen godslastering; laat staan een smalende.

Bij googelen op godverdomme ontstaat een ander beeld.
Zou het niet Godverdoemhet moet zijn (godamnit in Engels) . Moge de hamer waarmee ik op mijn duim geslagen heb voor eeuwig rotten in de hel.

Er staan talloze variaties ter beschikking die gevoelsmatig een stuk minder godslasterend klinken ( want gij zult Gods naam niet ijdel gebruiken) :

Potverdomme, potdomme, (pot)verdorie, potdorie, (pot)verdikkeme, potverdikke, potdikkie, potjandorie, potjandosie, potjandrie, tverdrie(dubbeltjes), getverdemme/gadverdamme, getver/gatver, getsie/gatsie

mark61
23-05-11, 15:15
Bij googelen op godverdomme ontstaat een ander beeld.
Zou het niet Godverdoemhet moet zijn (godamnit in Engels) . Moge de hamer waarmee ik op mijn duim geslagen heb voor eeuwig rotten in de hel.

Er staan talloze variaties ter beschikking die gevoelsmatig een stuk minder godslasterend klinken ( want gij zult Gods naam niet ijdel gebruiken) :

Te-ering. Zo dan.

justus
23-05-11, 19:54
Dat laatste is anders nogal actueel gezien het proces-Wilders.

dat proces wilders heeft nu helemaal niks te maken met godslastering (wtf, hoe kan je in hemelsnaam een god die niet bestaat lasteren...) maar alles met vrijheid van meningsuiting.
en hoezeer ik het ook oneens ben met die dolle blonde, hij heeft daarmee wel een punt. alleen meent hij altijd te moeten wijzen naar moslims, zijn ook domme reli-types maar zeker niet eenzaam in hun domheid...zie sgp, cu, cda en al die andere domme gelovigen...

Eke
23-05-11, 20:06
T ís een belangrijk zeteltje.

Met name ook vanwege de aankondiging van links om via de 1e Kamer het Kabinet te gaan zieken.

.


Maar het blijft spannend. Van groepen CDAstemmers is al vernomen dat ze nu geen CDA stemden, vanwege de on-gewenste gedoogsteun van GW.
Dus dan ook geen VVD.

Regeringspartij : 37 stemmen. Rest : 75 stemmen. En nu verder .

knuppeltje
24-05-11, 10:23
dat proces wilders heeft nu helemaal niks te maken met godslastering

en hoezeer ik het ook oneens ben met die dolle blonde,...

Wel even bij de les blijven. Pizza had het over een oud wetsartikel dat eigenlijk allang niet meer ter zake zou doen. Dat is exact hetzelfde als waar het nu bij het proces-Wilders ook om gaat.
Bij het proces tegen die dolle blonde van je, spelen oude wetsartikelen over haatzaaien en groepsbelediging een rol. Namelijk hoe die artikelen zich nu nog verhouden tot de zogenaamde heilige vrijheid van meningsuiting.

Geen enkele partij waarin die dolle blonde heeft gezeten, die zelf al twintig jaar in Den Haag zit, heeft ooit een wetsvoorstel ingediend om die artikelen uit de wet te schrappen. Er zijn wel al diverse voorstellen geweest om het artikel over godslastering te schrappen, maar die hebben het nooit gehaald omdat ook onder de Nederlandse bevolking de godsdienstwaanzin nog lang niet is verdwenen.

Het alsmaar verongelijkt zwijgen in de rechtszaal van die dolle blonde, die zich als de nood aan de man komt steeds weer vlucht in de slachtofferrol, is dan ook uiterst hypocriet ten opzichte van al het kabaal dat hij buiten de rechtszaal maakt. Aangezien dat kabaal al heel hypocriet is, kun je nagaan hoe hypocriet dat slachtoffergedoe van die blonde dolle is. :student: