PDA

Bekijk Volledige Versie : Homeopathie werkt niet



Marsipulami
24-05-11, 13:23
http://www.deredactie.be/permalink/1.1030974

John2
24-05-11, 13:34
Wat een onzin.

H.P.Pas
24-05-11, 15:16
Wijwater ook niet. Het verkoopt wel.

Marsipulami
24-05-11, 15:29
Wijwater ook niet. Het verkoopt wel.

Wijwater is gratis.

H.P.Pas
24-05-11, 15:40
Wijwater is gratis.

Timeo Danaos dona ferentes.

mark61
24-05-11, 17:09
Timeo Danaos et dona ferentes.

et

Dat was de hele lol, de pregnante :nerd: vertaling van et.

Olive Yao
24-05-11, 20:23
Wat een onzin.


http://images.vanstockum.eu/9/9/2/5/9925053


Herman de Regt, Hans Dooremalen, Wat een onzin! (2008)

Over mediums, homeopathie, hekserij ... en in het algemeen wetenschap en het paranormale.

Bofko
25-05-11, 08:16
Misleidende titel.
Het werkt niet vanuit de wetenschap gezien. Het kan werken als placebo, dus voor een individu.

Fulanadetal
25-05-11, 08:38
Misleidende titel.
Het werkt niet vanuit de wetenschap gezien. Het kan werken als placebo, dus voor een individu.

Als het om de placebowerking gaat dan kan je beter een injectie geven met fysiologisch zoutoplossing ofzo. (Desnoods eerst 500 keer schudden) Een prik maakt meer indruk.

Homeopathie claimt wel dat het "echt" werkt, en beroept zich zeker niet op placebowerking.

knuppeltje
25-05-11, 08:59
Misleidende titel.
Het werkt niet vanuit de wetenschap gezien. Het kan werken als placebo, dus voor een individu.

Een schop onder de kont ook.

Maar zonder gekheid. De gevallen waarbij mensen toch bedrogen uitkwamen in hun rotsvast geloof in homeopathie zijn legio.

mark61
25-05-11, 09:33
Bij mijn weten maakt de gewone geneeskunde soms ook gebruik van homeopathische inzichten. Ik zou even moeten zoeken. Tis allemaal niet zo zwart-wit.

rbn
25-05-11, 12:34
De gevallen waarbij mensen toch bedrogen uitkwamen in hun rotsvast geloof in homeopathie zijn legio.

dat is geen argument.. er zijn ook tal van beunhazen die je auto niet weten te repareren..

rbn
25-05-11, 12:39
Homeopathie claimt wel dat het "echt" werkt, en beroept zich zeker niet op placebowerking.

het is inderdaad geen placebo.. heb zelf eens in marokko me laten behandelen door een natuurgenezer nadat ik her en der op het lichaam bulten kreeg die met de dag steeds groter werden en het gevoel gaf dat mn lichaam in brand stond.. na ingesmeerd te zijn met een vies stinkend papje was het probleem binnen een paar dagen verholpen ondanks dat ik zeer sceptisch was..

Fulanadetal
25-05-11, 12:46
het is inderdaad geen placebo.. heb zelf eens in marokko me laten behandelen door een natuurgenezer nadat ik her en der op het lichaam bulten kreeg die met de dag steeds groter werden en het gevoel gaf dat mn lichaam in brand stond.. na ingesmeerd te zijn met een vies stinkend papje was het probleem binnen een paar dagen verholpen ondanks dat ik zeer sceptisch was..

Jij beschrijft geen homeopathie maar natuur- of traditionele geneeskunde.
Overigens gaan veel bulten na een paar dagen vanzelf over, met of zonder stinkend papje. En met of zonder zinloos voorgeschreven antibiotica door huisartsen die werken volgens "u vraagt wij draaien".

Wikipedia:
De homeopathische behandeling bestaat in het voorschrijven van homeopathica, extreme verdunningen van stoffen die dezelfde symptomen als de te bestrijden ziekte zouden oproepen.

De homeopathische leer wordt niet ondersteund door wetenschappelijk bewijs; het gelijksoortigheidsbeginsel is in het algemeen onjuist en extreme verdunning maakt elk middel onwerkzaam. Homeopaten beroepen zich echter op de theorie dat bij het potentiëren de werking van de grondstof op het oplosmiddel overgaat. Homeopathie wordt daarom tot de pseudowetenschappen gerekend. Effecten als gevolg van een homeopathische behandeling worden wel aan het placebo-effect toegeschreven.

Fulanadetal
25-05-11, 12:50
En verder:
-Wie onder (dubbelblinde) testomstandigheden -waar beide partijen mee akkoord gaan- een homeopathische remedie en het oplosmiddel van deze remedie (over het algemeen water) van elkaar kan onderscheiden, op welke wijze dan ook, kan aanspraak maken op een prijs van een miljoen dollar, uitgeloofd door de James Randi Educational Foundation.

-Twee middelen, Spiroflor en Echinaforce, worden verkocht als homeopathische middelen maar het zijn fytotherapeutische middelen.

Olive Yao
25-05-11, 14:48
Volgende vraag:

Homeopatische geneesmiddelen vallen niet onder de - wettelijke - zorgverzekering. Vaak wel onder aanvullende ziektekostenverzekeringen. Bestaan er (in Nederland) ook bijgeloofsvrije aanvullende ziektekostenverzekeringen?

rbn
25-05-11, 15:19
Jij beschrijft geen homeopathie maar natuur- of traditionele geneeskunde.

ooh ik dacht dat dit hetzelfde was als homeopathie..


Overigens gaan veel bulten na een paar dagen vanzelf over, met of zonder stinkend papje. En met of zonder zinloos voorgeschreven antibiotica door huisartsen die werken volgens "u vraagt wij draaien".

dat geloof ik graag.. zeker in geval van verkoudheid, griep en andere kleine aandoeningen lost dit zich vaak vanzelfbinnen een week weer op maar dit waren niet de gebruikelijke bultjes op standaardformaat zoals van muggen.. het gore papje werkte echt goed na insmering.. mischien zou het zonder medicijn uiteindelijk ook wel gestopt zijn maar weet niet hoelang mn lichaam dan nog in brand had gestaan..