PDA

Bekijk Volledige Versie : Maleisië staakt import halal vlees uit Nederland



Joesoef
25-05-11, 04:59
Maleisië staakt import halal vlees uit Nederland

Redactie − 25/05/11, 05:30


www.volkskrant.nl



Maleisië heeft alle import van halal vlees uit Nederland stopgezet. Inspectie van Nederlandse slachthuizen door een Maleisische delegatie, eind vorig jaar, bracht misstanden aan het licht. Dat meldt de Volkskrant vandaag.
De Maleisische Halalautoriteit (JAKIM) wil niet vooruitlopen op het inspectierapport, dat in juni openbaar wordt. Wel heeft een directielid per mail aan de Volkskrant laten weten: 'Geen enkele certificeerder die zijn verantwoordelijkheid als moslim serieus neemt, zou dat vlees als halal accepteren.'

Pluimveevlees
Maleisië importeerde alleen pluimveevlees uit Nederland. Volgens het Productschap Vee en Vlees en Pluimvee en Eieren voerde Nederland jaarlijks voor ongeveer 13 miljoen euro uit naar het Aziatische land.

Volgens de Maleisische Halalautoriteit was zowel het toezicht van de certificeerders als de slachtmethode slecht. Een halal slachtmethode vereist dat een dier alleen verdoofd mag worden geslacht als die verdoving is terug te draaien.

Zonder verdoving
Opmerkelijk is dat het halalcertificaat dat met het exportvlees wordt meegestuurd, niet vermeldt of het vlees al dan niet van verdoofd geslachte dieren afkomstig is. Sommige certificeerders zeggen dat hun buitenlandse klantenkring best weet dat dieren in Nederland veelal worden verdoofd voor de slacht. Maar volgens andere bureaus verwacht het buitenland zonder meer dat halal 'zonder verdoving' betekent. 'Mijn klantenkring moet geen verdoofd vlees hebben', zegt Saoed Ramdjan van Halal International Control.

Gesjoemel
De rituele slacht is commercieel minder aantrekkelijk, vooral omdat er veel meer tijd mee is gemoeid. Diverse bronnen, onder andere certificeerders zelf, zeggen dat flink wordt gesjoemeld met halal-keurmerken.

Fulanadetal
25-05-11, 07:20
Ik ben echt heel benieuwd naar de aard van de misstanden.

Wij hebben onlangs weer vlees gekocht bij de Groene Moslims.
Een koe van biologische veehouderij de Groene Geer werd geslacht
in een slachterij op korte afstand van de boerderij.
Dit was een wat oudere melkkoe, geen vleeskalf. Ongeveer twaalf
gezinnen hebben elk een pakket van 10 kg gekocht.
Eigenlijk was ik bang dat mijn vriend zou klagen over taai vlees (oudere melkkoe).
Maar het was gewoon mals, en smakelijk. Wel wat duurder.
Maar we beperken vleesconsumptie gewoon tot een of twee
weekenddagen. Dan doe je heel lang met zo'n pakket.

Fulanadetal
25-05-11, 07:29
Oh en ze hebben een vernieuwde website:
http://www.groenemoslims.nl/

Max Stirner
25-05-11, 08:39
Ik ben echt heel benieuwd naar de aard van de misstanden.

Wij hebben onlangs weer vlees gekocht bij de Groene Moslims.
Een koe van biologische veehouderij de Groene Geer werd geslacht
Eigenlijk was ik bang dat mijn vriend zou klagen over taai vlees (oudere melkkoe).
Maar het was gewoon mals, en smakelijk. Wel wat duurder.
.



Groene Moslims ? Hebben die de kerncentrale in Fukusjima geblust ofzo ?


(Vind dat gesleep met vlees van NL naar Maleisië sowieso wanstaltig, trouwens)

Fulanadetal
25-05-11, 08:54
Groene Moslims ? Hebben die de kerncentrale in Fukusjima geblust ofzo ?


(Vind dat gesleep met vlees van NL naar Maleisië sowieso wanstaltig, trouwens)

Gewoon even de site bekijken, dan zie je gelijk het verband (of het gebrek daaraan) met Fukushima.

Slepen met vlees is inderdaad wanstaltig.
Nog liever dat dan met levende dieren. Zoals jonge geitjes naar Spanje. Zonder jaarlijks jonge geitjes geen geitenmelk en geitenkaas. Maar het vlees eten we hier niet dus die beestjes moeten op transport naar Spanje. Met alle leed vandien. Of levende varkens naar Italie waarna ze hier als "echte Italiaanse" ham en worst terug komen. Bizar

Max Stirner
25-05-11, 10:14
Slepen met vlees is inderdaad wanstaltig.
Nog liever dat dan met levende dieren.



Ja, das waar

mark61
25-05-11, 12:54
Groene Moslims ? Hebben die de kerncentrale in Fukusjima geblust ofzo ?

Wat is de humor? Waarom denk je grappig te moeten doen?

Dat toontje van jou is al hinderlijk.

Max Stirner
25-05-11, 13:43
Wat is de humor? Waarom denk je grappig te moeten doen?

Dat toontje van jou is al hinderlijk.


Ouwe zemelaar

Fulanadetal
25-05-11, 13:51
Ouwe zemelaar

Nou jongens, zo is het wel weer goed he? Het onderwerp was iets anders.

http://www.youtube.com/watch?v=SJEBB7YsYM0&feature=related

Mothership
25-05-11, 14:04
Ik koop regelmatig slachtafval voor de hond bij een islamitische slager. Ze weten ver van tevoren al wat ze ter slacht binnenkrijgen.

Dat vlees is in geen enkel opzicht te vergelijken met de rotzooi die je koopt in blik. Dat laatste is een soort bruine substantie van geperst graan wat door moet gaan voor vleesbrokken.

Zo mooi rood vlees zie je zelfs niet in de supermarkt liggen. Raar maar waar.... een jarenlange huidallergie van de hond verdween als sneeuw voor de zon.

Voor eigen consumptie koop ik soms bij een slachterij het vlees een of ander schots of Engels rund, de naam is mij ontschoten. Een echte grazer die speciaal biologisch worden gehouden. Wel veel duurder....dat wel weer.

Abu_Hurayrah
25-05-11, 15:07
Ik ben echt heel benieuwd naar de aard van de misstanden.

Wij hebben onlangs weer vlees gekocht bij de Groene Moslims.
Een koe van biologische veehouderij de Groene Geer werd geslacht
in een slachterij op korte afstand van de boerderij.
Dit was een wat oudere melkkoe, geen vleeskalf. Ongeveer twaalf
gezinnen hebben elk een pakket van 10 kg gekocht.
Eigenlijk was ik bang dat mijn vriend zou klagen over taai vlees (oudere melkkoe).
Maar het was gewoon mals, en smakelijk. Wel wat duurder.
Maar we beperken vleesconsumptie gewoon tot een of twee
weekenddagen. Dan doe je heel lang met zo'n pakket.

Goed voor die koe dat hij zoveel mogelijk loop-vrijheid krijgt.

Maar hoe zit het dan met de mensen, die door de verstedelijking steeds meer op elkaar wonen en door het kapitalisme (rente) steeds minder te besteden hebben in steeds kleiner wordende huizen (kamers)?

Mark
25-05-11, 15:33
Goed voor die koe dat hij zoveel mogelijk loop-vrijheid krijgt.

Maar hoe zit het dan met de mensen, die door de verstedelijking steeds meer op elkaar wonen en door het kapitalisme (rente) steeds minder te besteden hebben in steeds kleiner wordende huizen (kamers)?

die verhuizen naar de niet-kapitalistische heilstaat noord-korea en gaan in een villa wonen.

Abu_Hurayrah
25-05-11, 15:47
die verhuizen naar de niet-kapitalistische heilstaat noord-korea en gaan in een villa wonen.

Dus dat zou het lot moeten zijn volgens jou?

Ik apprecieer hogere perspectieven.

Soldim
25-05-11, 16:01
Ik apprecieer hogere perspectieven.

Zoals?

Fulanadetal
25-05-11, 16:07
Goed voor die koe dat hij zoveel mogelijk loop-vrijheid krijgt.

Maar hoe zit het dan met de mensen, die door de verstedelijking steeds meer op elkaar wonen en door het kapitalisme (rente) steeds minder te besteden hebben in steeds kleiner wordende huizen (kamers)?

Ik woon in een van de dichtstbevolkte gebieden van een van de dichtst bevolkte landen ter wereld. Toch heb ik nog heel wat loopvrijheid.
Gelukkig.
Biologisch boeren gaat over veel meer dan loopvrijheid, al is dat zeker een element. Het gaat over geen nodeloze antibiotica. Over voeding die op het bedrijf zelf of heel dichtbij wordt verbouwd zonder pesticiden. En niet wordt ingevoerd uit Brazilie waar voor ons veevoer hele wouden worden gekapt. Het gaat ook over niet door een half continent slepen om daarna te worden geslacht in massa en dan als worst weer terug te komen in Nederland.
Wij kiezen welk lot de koe moet ondergaan. Wij mensen hebben, ondanks alle toestanden om ons heen, toch aanmerkelijk meer keus dan vee, om aan een situatie die ons niet bevalt te ontvluchten.
Je komt over als een serieus gelovige. Ik verwacht daarom dat je (tenzij je vegetarisch bent) binnenkort ook al je vlees bestelt bij de Groene Moslims.

John2
25-05-11, 16:18
[B]Maleisië importeerde alleen pluimveevlees uit Nederland.

Vraag me af wat zo een kip moet opbrengen in Maleisië?

Fulanadetal
26-05-11, 08:49
http://thecultcorner.com/home/rundskop-binnenkort-nederlandse-bioscoop

http://www.youtube.com/watch?v=qrIyAQaBd-Y

mark61
26-05-11, 09:09
op elkaar wonen en door het kapitalisme (rente) steeds minder te besteden hebben in steeds kleiner wordende huizen (kamers)?

Bron? Je fantaseert. NL wordt gekenmerkt door steeds meer m2 woonruimte per inwoner.

Of krimpen huizen? :vreemd:

Fulanadetal
26-05-11, 09:14
Bron? Je fantaseert. NL wordt gekenmerkt door steeds meer m2 woonruimte per inwoner.

Of krimpen huizen? :vreemd:

Krimpende huizen, klinkt als een middeleeuwse straf. Bij mij krimpt alleen mijn bestedingsruimte.

Maar veel mensen leiden graag de aandacht af van waar het om gaat (in dit geval eerlijke omgang met dieren) als het betekent dat ze eigenlijk hun eigen gedrag zouden moeten veranderen. Al zou het kunnen zijn dat Abu vegetarisch is of al lang zijn eigen biologische dieren halal slacht. In dat geval treft hem geen enkele blaam wat dit betreft.

Abu_Hurayrah
26-05-11, 09:22
Bron? Je fantaseert. NL wordt gekenmerkt door steeds meer m2 woonruimte per inwoner.

Of krimpen huizen? :vreemd:

Van welke planeet kom jij?

Het is voornamelijk bij studenten bekend dat wanneer zij een huis zoeken, door de woningnood op de sociale huurmarkt genoodzaakt zijn om op kamers te wonen tegen belachelijk hoge prijzen.

Zo belachelijk hoog dat ze er een trauma aan overhouden en later als geslagen honden een vette rente-hypotheek afsluiten - in de veronderstelling dat het een vooruitgang is.

Het zijn niet alleen studenten die met deze uitmelking voor een aantal meters te maken hebben, maar ook niet-studenten.

Het kan allemaal nog schrijnender, maar hoe schrijnend wil je het hebben voordat er een lichtje gaat branden?

Een dak boven het hoofd behoort geen schaarse aangelegenheid te zijn en al helemaal geen hok van een paar meters. De wereld is groot genoeg. Mensen zijn geen dieren en om het dierenleed aan te pakken met als doel dat de mensen het beter gaan krijgen is een verkeerde aanpak. Je moet het omgekeerd doen, als de mensen het beter krijgen, dan is het makkelijker om het ook voor de dieren beter te krijgen. Dieren kunnen bovendien makkelijker lange tijd in de buitenlucht verblijven, zonder dat we ons zorgen hoeven te maken over hun gevoel voor geborgenheid.

Fulanadetal
26-05-11, 09:32
Deze topic gaat niet over woningbouw Abu. Maar over jouw verantwoordelijkheid als Moslim voor het welzijn van de dieren waarvan je profiteert.
De regels die de Islam hiervoor heeft worden met voeten getreden.
Daar gaat het over. Maar blijf er vooral omheen praten. Er komt een dag dat de dieren die je hebt gegeten, verantwoording zullen vragen. Dan werkt deze tactiek niet meer.

Abu_Hurayrah
26-05-11, 09:50
Deze topic gaat niet over woningbouw Abu. Maar over jouw verantwoordelijkheid als Moslim voor het welzijn van de dieren waarvan je profiteert.
De regels die de Islam hiervoor heeft worden met voeten getreden.
Daar gaat het over. Maar blijf er vooral omheen praten. Er komt een dag dat de dieren die je hebt gegeten, verantwoording zullen vragen. Dan werkt deze tactiek niet meer.

Het gaat om de methodiek die je kiest om iets (mensenleed vs. dierenleed) beter te krijgen.

mark61
26-05-11, 10:07
Van welke planeet kom jij?

Het is voornamelijk bij studenten bekend dat wanneer zij een huis zoeken, door de woningnood op de sociale huurmarkt genoodzaakt zijn om op kamers te wonen tegen belachelijk hoge prijzen.

Dat was altijd al zo. Dat jij nou net komt kijken. Jouw generatie gilt alleen harder, verwend als die is.

Dus waar is de ontwikkeling? De vraag is nog steeds: krimpen Nederlandse huizen?

Soldim
26-05-11, 10:09
Dus waar is de ontwikkeling? De vraag is nog steeds: krimpen Nederlandse huizen?

Ze verzakken zo af en toe ... telt dat ook?

Max Stirner
26-05-11, 10:14
Dus waar is de ontwikkeling? De vraag is nog steeds: krimpen Nederlandse huizen?



Ze zijn sinds de jaren 60/70, per vierkante meter, wel gigantisch veel duurder geworden - ook als je rekening houdt met de inflatie.


En het moge duidelijk zijn wie daarvan de grootste profiteurs zijn - hoewel ik nog even een argument moet bedenken om te bewijzen dat het bovendien ook hun schuld is ...

mark61
26-05-11, 10:15
Ze verzakken zo af en toe ... telt dat ook?

Als het bewoonbare volume dan minder wordt wel.

Abu_Hurayrah
26-05-11, 10:20
Dat was altijd al zo. Dat jij nou net komt kijken. Jouw generatie gilt alleen harder, verwend als die is.

Dus waar is de ontwikkeling? De vraag is nog steeds: krimpen Nederlandse huizen?

Huizen kunnen niet krimpen.

Er is sprake van zoveel mogelijk kleine huisjes op elkaar te bouwen, opdat er zoveel mogelijk mensen op een bepaalde plek terecht kunnen. Dat is wat met de toename van de trek naar de steden steeds meer zal gebeuren, waardoor de mensen in steeds kleinere woonruimten terecht zullen komen.

Deze verstedelijking zal zich ook steeds meer uitdijen. Neem nou Parijs, dat is steeds groter geworden. De steden worden dus steeds groter en slokken niet-stedelijke gebieden en hun vrijheid op. We hebben het hier dan ook voornamelijk over flats en kamerhuur.

Ik vind niet dat het de norm moet zijn om geen andere keus te hebben dan op een flatwoning, wil je in de sociale huursector kans maken in de stad en ook nog eens een baan te hebben die een klein woon-werk afstand heeft. Als we het normaal gaan vinden dat mensen geen andere keus hebben dan een woning/kamer van een aantal meters, waarom zou je je dan druk maken om de leefruimte van dieren?

Soldim
26-05-11, 11:08
Ik vind niet dat het de norm moet zijn om geen andere keus te hebben dan op een flatwoning, wil je in de sociale huursector kans maken in de stad en ook nog eens een baan te hebben die een klein woon-werk afstand heeft.

Niemand stopt je om naar Delfzijl of Dokkum te verhuizen -- veel meer ruimte, goedkoper leven ook. Van de samenleving verwachten dat je in de randstad voor een dubbeltje op de eerste rang mag zitten getuigd van een grenzeloze naiviteit.

H.P.Pas
26-05-11, 11:13
Ik vind niet dat het de norm moet zijn om geen andere keus te hebben dan op een flatwoning, wil je in de sociale huursector kans maken in de stad en ook nog eens een baan te hebben die een klein woon-werk afstand heeft.

Geen probleem voor jou zolang die kamer groot genoeg is om je geloof te belijden.
Of heb ik iets verkeerd begrepen ?

Abu_Hurayrah
26-05-11, 11:41
Geen probleem voor jou zolang die kamer groot genoeg is om je geloof te belijden.
Of heb ik iets verkeerd begrepen ?

Het mag inderdaad geen reden zijn om in opstand te komen tegen de regeringsleiders. Goed gezien.

Eke
26-05-11, 12:41
Ik vind niet dat het de norm moet zijn om geen andere keus te hebben dan op een flatwoning, wil je in de sociale huursector kans maken in de stad en ook nog eens een baan te hebben die een klein woon-werk afstand heeft. Als we het normaal gaan vinden dat mensen geen andere keus hebben dan een woning/kamer van een aantal meters, waarom zou je je dan druk maken om de leefruimte van dieren?


Het lijkt me ook zalig om in een groot patriciershuis aan de gracht te wonen. 1 (een) verdieping zou voldoende zijn.
Die ruimte, die hoge plafonds en hoge ramen....en uitkijk op die gracht met prachtige bomen.

Maar dat is niet te betalen, Abu-Hurayrah. Voor tweeverdieners waarschijnlijk weer wel. Als je beiden afgestudeerd bent. Sowieso is de grond peperduur. En dan al het onderhoud.Buiten en binnen. En de WOZ-belasting ect.

Wat maakt het uit. Het gaat erom dat je innerlijk goed behuisd bent. :zozo: Dat lukt slecht als je in een (letterlijke) kast met houtworm woont. Maar meestal valt het wel mee..,toch ?

Weet je, je zou juist wat empathischer met dieren kunnen omgaan als je jezelf slecht behuisd voelt en in armoede rondstrompelt :strik:

Fulanadetal
26-05-11, 13:03
Bedankt Eke, om de zaak weer on topic te krijgen in je laatste zin.
Deze topic gaat niet over volkshuisvesting maar over onze verantwoordelijkheid jegens de dieren die we menen te mogen opeten.
Zeker van mensen die de Islam belangrijk vinden in de keuzes die ze in hun dagelijks leven maken, mogen de dieren iets kunnen verwachten, zou je zo zeggen.

Abu_Hurayrah
26-05-11, 13:03
Het lijkt me ook zalig om in een groot patricieershuis aan de gracht te wonen. 1 (een) verdieping zou voldoende zijn.
Die ruimte, die hoge plafonds en hoge ramen....en uitkijk op die gracht met prachtige bomen.

Maar dat is niet te betalen, Abu-Hurayrah. Voor tweeverdieners waarschijnlijk weer wel. Als je beiden afgestudeerd bent. Sowieso is de grond peperduur. En dan al het onderhoud.Buiten en binnen. En de WOZ-belasting ect.

Wat maakt het uit. Het gaat erom dat je innerlijk goed behuisd bent. :zozo: Dat lukt slecht als je in een (letterlijke) kast met houtworm woont. Maar meestal valt het wel mee..,toch ?

Weet je, je zou juist wat empathischer met dieren kunnen omgaan als je jezelf slecht behuisd voelt en in armoede rondstrompelt :strik:

Haha, je doet net of het allemaal tussen de oren zit. Maar wie echt zo begaan is met de dieren, die zou moeten inzien dat hun welzijn afhankelijk is van het welzijn en welvaart van de mensen. Natuurlijk is het ook afhankelijk van de principes van de mensen en is het altijd goed om vanuit een achterstandspositie op te komen voor dieren. Dat keur ik natuurlijk niet af, maar ik zie meer rendement in wanneer het de mensen meer naar hun zin wordt gemaakt. Iemand die zich in een ideale situatie bevind qua welzijn en welvaart, kan makkelijker van meer betekenis zijn voor een ander, dan wel dieren. Iemand die dagelijkse zorgen heeft, op een vierkante meter woont en alles doet om dit te kunnen betalen, ja aan zo'n persoon moet je niet vragen om duurder vlees te gaan kopen bij de groene moslims...

Fulanadetal
26-05-11, 13:08
Haha, je doet net of het allemaal tussen de oren zit. Maar wie echt zo begaan is met de dieren, die zou moeten inzien dat hun welzijn afhankelijk is van het welzijn en welvaart van de mensen. Natuurlijk is het ook afhankelijk van de principes van de mensen en is het altijd goed om vanuit een achterstandspositie op te komen voor dieren. Dat keur ik natuurlijk niet af, maar ik zie meer rendement in wanneer het de mensen meer naar hun zin wordt gemaakt. Iemand die zich in een ideale situatie bevind qua welzijn en welvaart, kan makkelijker van meer betekenis zijn voor een ander, dan wel dieren. Iemand die dagelijkse zorgen heeft, op een vierkante meter woont en alles doet om dit te kunnen betalen, ja aan zo'n persoon moet je niet vragen om duurder vlees te gaan kopen bij de groene moslims...

Lieve Abu,

Het doet me leed dat jij op een vierkante meter woont, en alles moet doen om dat te betalen. Als je wilt, kan je me je adres geven, dan kom ik wat echt halal vlees brengen naar jouw vierkante meter. Heb je daar een fornuis op staan, onder of naast je bed? Als dat niet zo is, dan zorg ik dat het bereid is en nog lekker warm! Lust je goulash?

Eke
26-05-11, 13:26
Iemand die zich in een ideale situatie bevind qua welzijn en welvaart, kan makkelijker van meer betekenis zijn voor een ander, dan wel dieren.

Iemand die dagelijkse zorgen heeft, op een vierkante meter woont en alles doet om dit te kunnen betalen, ja aan zo'n persoon moet je niet vragen om duurder vlees te gaan kopen bij de groene moslims...

Dat vraag ik me af.....of je als mens moet wachten tot je ooit in die ideale situatie komt, van welzijn en welvaart. Of dat je niet al veel eerder je open kunt stellen voor de schepping om je heen, waar ook dieren bij horen.

Iemand die straatarm is in Nederland kan beter 2 dagen eieren,2 dagen bonen,1 dag tahoe en 1 keer vis en 1 x vlees per week eten. zoiets. Als eiwitbron.
En dan maakt het financieel niet zoveel uit of je 1 tartaartje bij de dierenvriendenslager of ingevroren bij een grootgrutter koopt.
Wel natuurlijk als je vrouw en kinderen ook moet voeden... Dan is het echt elke eurocent omdraaien....En lid worden van een ruil-netwerk of voedselbank of zoiets.

Abu_Hurayrah
26-05-11, 13:27
Lieve Abu,

Het doet me leed dat jij op een vierkante meter woont, en alles moet doen om dat te betalen. Als je wilt, kan je me je adres geven, dan kom ik wat echt halal vlees brengen naar jouw vierkante meter. Heb je daar een fornuis op staan, onder of naast je bed? Als dat niet zo is, dan zorg is dat het bereid is en nog lekker warm! Lust je goulash?

Jaja, dat was bij wijze van spreken wijsneusje. : )

Maar vertel eens, hoeveel slagerijen hebben de Groene Moslims al geopend?

H.P.Pas
26-05-11, 13:29
Lust je goulash?

Szegediner. Met zuurkool een zure room.:boogjes:

Fulanadetal
26-05-11, 13:32
Jaja, dat was bij wijze van spreken wijsneusje. : )

Maar vertel eens, hoeveel slagerijen hebben de Groene Moslims al geopend?

Oh gelukkig ik maakte me al zorgen. Een vierkante meter, het idee. Ik was het vlees voor de goulash al aan het snijden!

Nog geen een slagerij. Ze zijn nog maar net begonnen met dit prachtige initiatief.
Eens in de zoveel tijd is er schaap, kip, rund of geit.
Maar kijk op de site, www.groenemoslims.nl
Ophalen van vlees kan in Noord en Zuid Holland, Brabant en ook in Drenthe (geit). Ook wordt geprobeerd om mensen met vervoer het pakket te laten halen voor mensen zonder vervoer.

Het moet ergens beginnen en deze mensen hebben dat gedaan. Belangeloos.
Heb ik diep respect voor.
Misschien zijn er over tien jaar enkele slagerijen in Nederland. Maar dan moeten er eerst mensen zijn die nu al kopen.

Fulanadetal
26-05-11, 13:34
Szegediner. Met zuurkool een zure room.:boogjes:

Ik vind zuurkool heel griezelig! Maar zure room is heerlijk.
Ook bij Gallo Pinto.

Mothership
26-05-11, 13:49
Oh gelukkig ik maakte me al zorgen. Een vierkante meter, het idee. Ik was het vlees voor de goulash al aan het snijden!

Nog geen een slagerij. Ze zijn nog maar net begonnen met dit prachtige initiatief.
Eens in de zoveel tijd is er schaap, kip, rund of geit.
Maar kijk op de site, www.groenemoslims.nl
Ophalen van vlees kan in Noord en Zuid Holland, Brabant en ook in Drenthe (geit). Ook wordt geprobeerd om mensen met vervoer het pakket te laten halen voor mensen zonder vervoer.

Het moet ergens beginnen en deze mensen hebben dat gedaan. Belangeloos.
Heb ik diep respect voor.
Misschien zijn er over tien jaar enkele slagerijen in Nederland. Maar dan moeten er eerst mensen zijn die nu al kopen.

Ik dacht dat de Groene Moslims zelf een slachterij hadden maar het is een stichting las ik net. Je memoreerde eerder de koe welke zou worden geslacht.

De beschrijving die ze van het beest gaven vond ik vooral super!! Dan krijg je inderdaad goed vlees!

"Op maandag 9 mei willen we een melkkoe laten slachten, afkomstig van melkveebedrijf De Groene Geer in Nieuwland. De Groene Geer staat garant voor een diervriendelijke behandeling zonder preventieve medicatie met antibiotica en voer van eigen grond, waarbij geen kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. De slacht vindt plaats bij islamitische Slachterij Kurban in Neerrijnen."

Mothership
26-05-11, 14:03
Ik ben zelf geen moslim maar voor de hond bestel ik ook vers rauw vlees bij islamitische halal slagerijen. Hij krijgt niets anders meer dan rauw vlees. Dat B.A.R.F. op hun website staat voor rauw en ongekookt vlees dieet. Wat mij opvalt bij die Islamitische slagerijen is dat ze vaak veel beter op de hoogte zijn van de dieren welke ze ter slacht krijgen aangeboden.

En als ik niet te veel orgaanvlees wil maar wat extra kopvlees dan draaien ze apart voor mij nog even. Echt super!

Dit is de website (http://www.slagerij-islamcentrum.nl/producten/node/6).

Ik snap best dat je honden niet met mensen kunt vergelijken maar als alle allergie en vachtproblemen als sneeuw voor de zon verdwijnen dan MOET het wel bijna eenzelfde positief effect hebben op mensen. Ik heb het ook van anderen gehoord met andersoortige medische problemen bij honden welke op den duur ook verdwenen.

Ik ben om. Bedankt voor je bijdrage. Ik ga er verdorie nu zelf ook eens mee beginnen!!

Fulanadetal
26-05-11, 14:27
Over BARF (smerige afkorting trouwens) zou je nog een hele andere topic kunnen beginnen. Mijn hond kreeg het beste voer (dacht ik) maar had slechte eetlust en veel darmklachten en
maandelijks problemen met die ene klier (je weet welke ik bedoel, laten we maar niet te beeldend worden). Er bleken twee oorzaken. Helicobacter pylori (behandeld met triple therapie) en toch de voeding. Ben over gegaan op Duck, gemalen rauw vlees. Wereld van verschil qua gezondheid en eetlust. Nooit meer droogvoer! Duck is er helaas nog niet in de biologische variant.
Bij de volgende bestelling bij de Groene Moslims (want daar is je vlees behalve qua slacht ook qua leven halal, itt bij andere halal slagers) zal ik vragen of er ook slachtafval voor de hond beschikbaar is. Zou mooi zijn.

Mothership
26-05-11, 14:38
Over BARF (smerige afkorting trouwens) zou je nog een hele andere topic kunnen beginnen. Mijn hond kreeg het beste voer (dacht ik) maar had slechte eetlust en veel darmklachten en
maandelijks problemen met die ene klier (je weet welke ik bedoel, laten we maar niet te beeldend worden). Er bleken twee oorzaken. Helicobacter pylori (behandeld met triple therapie) en toch de voeding. Ben over gegaan op Duck, gemalen rauw vlees. Wereld van verschil qua gezondheid en eetlust. Nooit meer droogvoer! Duck is er helaas nog niet in de biologische variant.
Bij de volgende bestelling bij de Groene Moslims (want daar is je vlees behalve qua slacht ook qua leven halal, itt bij andere halal slagers) zal ik vragen of er ook slachtafval voor de hond beschikbaar is. Zou mooi zijn.

Wel oppassen dat je niet eenzijdig slachtafval voert. Dat is ook weer niet goed. Ik heb een kleine diepvriezer aangeschaft en dat zit vol kippenekken, pens, orgaanvlees, kopvlees, slachtafval enzovoorts.

Het betreft eerste klas vlees, vaak dezelfde of de dag ervoor geslacht en veel goedkoper dan gangbaar droogvoer. De hond eet voor nog geen euro per dag.

Hier heb je een lijst (http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,70825.0.html) per provincie.

Ik had er niet meer zo over nagedacht totdat ik je posting las over de Groene Moslims en de beschrijving van de te slachten koe. Ik ga er nu voor eigen consumptie ook aan beginnen. Ik ben al een halve moslim :maf2:

Fulanadetal
26-05-11, 14:48
Haha. nou ja als je geen moslim bent kan je ook gewoon aan het biologisch vlees hoor.
Ligt tegenwoordig zelfs bij de Bas en de Lidl. Of gewoon kopen op de boerderijwinkel van de Groene Geer.
Ik moet wegens Islamitische significant other echter aan de biohalal, vandaar.


En bedankt voor de link.

Abu_Hurayrah
26-05-11, 23:23
Oh gelukkig ik maakte me al zorgen. Een vierkante meter, het idee. Ik was het vlees voor de goulash al aan het snijden!

Nog geen een slagerij. Ze zijn nog maar net begonnen met dit prachtige initiatief.
Eens in de zoveel tijd is er schaap, kip, rund of geit.
Maar kijk op de site, www.groenemoslims.nl
Ophalen van vlees kan in Noord en Zuid Holland, Brabant en ook in Drenthe (geit). Ook wordt geprobeerd om mensen met vervoer het pakket te laten halen voor mensen zonder vervoer.

Het moet ergens beginnen en deze mensen hebben dat gedaan. Belangeloos.
Heb ik diep respect voor.
Misschien zijn er over tien jaar enkele slagerijen in Nederland. Maar dan moeten er eerst mensen zijn die nu al kopen.

Het is een heel goed initiatief, alleen wel erg kleinschalig als je het mij vraagt. Maar ze moeten ergens beginnen zou je dan terecht zeggen.

Het is voor mij een principe kwestie om mij kritisch uit te laten over wat meer voorrang verdient, dus mensenleed vs. dierenleed. Temeer omdat bij een verzachting van mensenleed er makkelijker een verzachting van dierenleed mogelijk kan worden gemaakt en niet andersom - althans daar gaat niet de meest efficiënte werking vanuit.

Maar dit neemt niet weg, dat mensen die op de een of andere manier in hun welvaart, welzijn en bewegingsvrijheid achtergesteld zijn, dat wanneer deze mensen op de voorste rij staan in het tegen gaan van dierenleed, dat daar de meeste oprechtheid in zit. Want iemand die zelf in het nauw verkeerd en toch de wil heeft om een ander die in het nauw zit te helpen, bij zo'n persoon is de kans groter dat er sprake is van een sterker zuiver empathisch gevoel. Terwijl iemand die het in alle facetten heel ruim heeft, voor zo'n persoon is de moeite die hij daarvoor uittrekt, zoals door het kopen van duurder biologisch vlees, veel kleiner - waardoor het gevoel van empathie minder gestimuleerd wordt, dan wel de empathische daad in een grotere mate vergemakkelijkt. Terwijl de noodlijdende helper juist door zijn situatie wordt bemoeilijkt empathisch te handelen.

Dat is de psychologie achter het verrichten van liefdadigheid omwille van Allah zelfs wanneer je in (geld)nood verkeert.

Mothership
26-05-11, 23:41
Het is een heel goed initiatief, alleen wel erg kleinschalig als je het mij vraagt. Maar ze moeten ergens beginnen zou je dan terecht zeggen.

Het is ook laksheid van de consument. Zo ook bij mij. Het vereist enige discipline. Dat ontbreekt bij mij ook. Als de vrieskist leeg is staan we hier ook al ras weer te duiken in de schappen van mijnheer A. Heijn.

Het vereist immers wel constante inwinning van info bij diverse halal slachterijen van wat ze in die specifieke week krijgen aangeboden.

En het vlees is vaak dag dezelfde dag al weg. Vaak vis je dus ook nog eens naast het net.

Fulanadetal
27-05-11, 08:36
Het is een heel goed initiatief, alleen wel erg kleinschalig als je het mij vraagt. Maar ze moeten ergens beginnen zou je dan terecht zeggen.

Het is voor mij een principe kwestie om mij kritisch uit te laten over wat meer voorrang verdient, dus mensenleed vs. dierenleed. Temeer omdat bij een verzachting van mensenleed er makkelijker een verzachting van dierenleed mogelijk kan worden gemaakt en niet andersom - althans daar gaat niet de meest efficiënte werking vanuit.

Maar dit neemt niet weg, dat mensen die op de een of andere manier in hun welvaart, welzijn en bewegingsvrijheid achtergesteld zijn, dat wanneer deze mensen op de voorste rij staan in het tegen gaan van dierenleed, dat daar de meeste oprechtheid in zit. Want iemand die zelf in het nauw verkeerd en toch de wil heeft om een ander die in het nauw zit te helpen, bij zo'n persoon is de kans groter dat er sprake is van een sterker zuiver empathisch gevoel. Terwijl iemand die het in alle facetten heel ruim heeft, voor zo'n persoon is de moeite die hij daarvoor uittrekt, zoals door het kopen van duurder biologisch vlees, veel kleiner - waardoor het gevoel van empathie minder gestimuleerd wordt, dan wel de empathische daad in een grotere mate vergemakkelijkt. Terwijl de noodlijdende helper juist door zijn situatie wordt bemoeilijkt empathisch te handelen.

Dat is de psychologie achter het verrichten van liefdadigheid omwille van Allah zelfs wanneer je in (geld)nood verkeert.

Natuurlijk, alle goede dingen zijn ergens klein begonnen. Ook fosfaatvrije wasmiddelen. Werden eerst gekocht door een kleine groep mensen die het bewustzijn en de kapitaalkracht hadden.

Het boeit mij in eerste instantie niet zo wiens empathisch gevoel het best of het zuiverst is. Dat mag tzt Allah, God, Jezus of het Grote Spagettimonster bepalen, daar gaan wij mensen niet over. Al eet je "groen" vlees omdat je een hedonist bent die voor de goede smaak gaat. Ik heb interesse in het effect op de groep op aarde die zijn mond niet kan openen om te protesteren, de flora en fauna.

Fulanadetal
29-05-11, 18:59
Er was weer een nieuwsbrief:

Het D66 congres is vóór het behoud van religieus onverdoofd slachten.
Blijf op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen rond het wetsvoorstel van de Partij voor de Dieren om onverdoofd slachten te verbieden. Bekijk regelmatig het Dossier halal slachten op onze website: http://www.groenemoslims.nl/?p=490

U kunt nu halal geslacht biologisch geitenvlees bestellen bij geitenhouderij Wolverlei in Delden.
Lees meer op de site: http://www.groenemoslims.nl/?p=452
Let op: dit valt buiten de verantwoordelijkheid van Groene Moslims

En teken de petitie tegen verre veetransporten
http://www.groenemoslims.nl/?p=547

Het project 'Jongeren geloven in duurzaamheid' biedt ondersteuning bij het milieuvriendelijker maken van kerk, synagoge en moskee.
Lees hier meer en meld je voor 1 juli aan. http://www.groenemoslims.nl/?p=509

Groene Moslims brengen de boerderij dichterbij
http://www.wijblijvenhier.nl/?p=5301

---

Wij zijn op zoek naar groene moslims die zich als vrijwilliger willen inzetten voor educatieve activiteiten met kinderen en jongeren, of die een financiële bijdrage willen leveren zodat we onze website kunnen professionaliseren en educatieve projecten kunnen financieren.

De Groene Moslims zijn niet aansprakelijk voor informatie van derden. Wilt u geen berichten meer van ons ontvangen, stuurt u dan een berichtje naar [email protected]

Stichting Groene Moslims | www.groenemoslims.nl | 06 44 920 544 | KvK 27366526 | Bank: 39 04 50 731 (Triodosbank)

ronald
29-05-11, 19:20
Er was weer een nieuwsbrief:

Het D66 congres is vóór het behoud van religieus onverdoofd slachten.
Blijf op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen rond het wetsvoorstel van de Partij voor de Dieren om onverdoofd slachten te verbieden. Bekijk regelmatig het Dossier halal slachten op onze website: http://www.groenemoslims.nl/?p=490

U kunt nu halal geslacht biologisch geitenvlees bestellen bij geitenhouderij Wolverlei in Delden.
Lees meer op de site: http://www.groenemoslims.nl/?p=452
Let op: dit valt buiten de verantwoordelijkheid van Groene Moslims

En teken de petitie tegen verre veetransporten
http://www.groenemoslims.nl/?p=547

Het project 'Jongeren geloven in duurzaamheid' biedt ondersteuning bij het milieuvriendelijker maken van kerk, synagoge en moskee.
Lees hier meer en meld je voor 1 juli aan. http://www.groenemoslims.nl/?p=509

Groene Moslims brengen de boerderij dichterbij
http://www.wijblijvenhier.nl/?p=5301

---

Wij zijn op zoek naar groene moslims die zich als vrijwilliger willen inzetten voor educatieve activiteiten met kinderen en jongeren, of die een financiële bijdrage willen leveren zodat we onze website kunnen professionaliseren en educatieve projecten kunnen financieren.

De Groene Moslims zijn niet aansprakelijk voor informatie van derden. Wilt u geen berichten meer van ons ontvangen, stuurt u dan een berichtje naar [email protected]

Stichting Groene Moslims | www.groenemoslims.nl | 06 44 920 544 | KvK 27366526 | Bank: 39 04 50 731 (Triodosbank)

De toon in Nederland is enigszins gezet, mede door mevrouw Thieme. Een nieuwe mythe is al geboren. Hoe streef je politieke doelen naar? Hoe velen "geloven" nu nog blind in wat Wageningen heeft zitten prutsen? De hele verschuiving om maar niet de grote vleesindustrie te pakken en werkelijk te richten op dierenleed over de koppen van halal- en kosher slachten geeft toch aan dat het helemaal niet om de dieren gaat. We wachten eerstens 16 juni af.

ronald
29-05-11, 19:42
http://www.kosjerslachten.nl/wp-content/uploads/2011/05/Preliminary-Report-Regenstein-230511.pdf

If animal welfare improvement is truly the goal, then the Dutch Parliament should be simultaneously considering rules to improve regular slaughter (e.g., require all plants to meet a widely accepted standard such as the American Meat Institute Standards for Slaughter written by Dr. Temple Grandin and accepted by all of the high end groups offering humane animal certification programs such as Farm Forward and Certified Humane ) and to improve the training of those who hunt.

Zo geëngageerd met dieren is mevrouw Thieme dus ook weer niet. Politiek gezien wel: over koppen van anderen je doelen bereiken. Dacht ze even leuk met de PVV te kunnen meeliften.