PDA

Bekijk Volledige Versie : G8- miljarden voor Arabische landen.



knuppeltje
27-05-11, 13:01
De G8 maakt 20 miljard dollar vrij voor hervormingen in Arabische landen waar de revolutie heeft plaatsgevonden. Dat is besloten op deG8-top in de Franse badplaats Deauville.

Het geld is nodig om de democratie te laten functioneren in onder meer Egypte en Tunesië. De veranderingen in deze landen zijn volgens de G8 "historisch" en "hebben de potentie de deur te openen naar een overgang zoals in Centraal- en Oost-Europa, na de val van de Berlijnse muur".

Over de situatie in Sirië houden de G8-leiders zich op de vlakte. In een verklaring staat wel dat de G8 ontsteld is over het geweld dat het regime gebruikt.

Jongeren

De acht landen spreken steun uit aan het Iraanse volk in zijn verzet tegen onderdrukking door het bewind in Teheran

In het bijzonder prijst de G8 de rol van jongeren en vrouwen in de strijd voor hervormingen.

President Obama en president Sarkozy bespraken ook de situatie in Libië. Obama zei dat de NAVO-bombardementen blijven doorgaan, totdat Kadhafi opstapt.(NOS)

Ik vind het prima. Of het allemaal doorgaat hangt tenslotte af van de mate waarop het democratiseringsproces doorgaat. Maar Wilders zal er wel van over de rooie gaan.

Eric de Blois
27-05-11, 13:50
Met uw geld kunnen wij betere mensen worden

Wat een onzin. Er is geld genoeg daar, alleen het zit op de verkeerde plaats. Egypte verdient behoorlijk aan het Suez kanaal. Daar hoeven ze eigenlijk nauwelijks iets voor te doen. En wie garandeert dat die 20 miljard efficiënt worden besteed? Als het vrijwel in alle arabische landen misgaat met de democratie, is er kennelijk een cultuur probleem. Dat los je niet op met geld, maar met de juiste instelling. Een democratische cultuur kun je niet aanschaffen, die heb je of die heb je niet.

H.P.Pas
27-05-11, 18:23
[B]Wat een onzin. Er is geld genoeg daar, alleen het zit op de verkeerde plaats. Egypte verdient behoorlijk aan het Suez kanaal.

Uit de statistiek (http://www.suezcanal.gov.eg/TRstat.aspx?reportId=1) haal ik dat er ongeveerd 20.000 schepen per jaar door het kanaal varen met gemiddeld 50.000 BRT. Tarief (http://www.lethagencies.com/calculator_result.asp?Port=SUEZTREG&CTBreakdown=True&PortName=Suez+Canal+Transit&CB2=08-01&SCNT=25000&GRT=50000&SDR=&Draft=&Beam=&LadenBallast=Laden&NBorSB=Northbound&GasFree=Yes) : $ 180.000 (exclusief sleepkosten). Maakt per jaar 6 Mia , ongeveer $ 80 per Egyptenaar. Onderhoudskosten moeten daar vanaf; baggeren bv.
Denk niet, dat de schoorsteen daar echt van kan roken.

Bart.NL
27-05-11, 19:27
Met uw geld kunnen wij betere mensen worden

Wat een onzin. Er is geld genoeg daar, alleen het zit op de verkeerde plaats. Egypte verdient behoorlijk aan het Suez kanaal. Daar hoeven ze eigenlijk nauwelijks iets voor te doen. En wie garandeert dat die 20 miljard efficiënt worden besteed? Als het vrijwel in alle arabische landen misgaat met de democratie, is er kennelijk een cultuur probleem. Dat los je niet op met geld, maar met de juiste instelling. Een democratische cultuur kun je niet aanschaffen, die heb je of die heb je niet.

Je kunt democratie niet kopen, maar invloed wel.

"Als jullie niet doen wat wij willen dan geen geld."

mark61
27-05-11, 19:35
Wat een onzin. Er is geld genoeg daar, alleen het zit op de verkeerde plaats. e niet.

GDP - per capita (PPP):

$6,200 (2010 est.)

Tis geen vetpot.

PVV-generatie. Je roept gewoon maar wat, dat gezeik ook met die vermoeiende feiten.

H.P.Pas
27-05-11, 19:47
PVV-generatie. Je roept gewoon maar wat, dat gezeik ook met die vermoeiende feiten.

Zo jammer dat hij er niet bij kon zijn bij die G8. Hij had vast voor frisse gezichtspunten gezorgd.

Bart.NL
27-05-11, 19:59
Zo jammer dat hij er niet bij kon zijn bij die G8. Hij had vast voor frisse gezichtspunten gezorgd.

Ook al is het ongefundeerd, dit soort frisse gezichtspunten schelen in ieder geval een boel weggesmeten belastinggeld.

Ik denk namelijk niet dat de vrolijke Sinterklazen hun eigen beurs gaan trekken. Ik denk ook niet dat het geld terecht zal komen bij de mensen die het nodig hebben.

H.P.Pas
27-05-11, 20:19
weggesmeten belastinggeld.



Om daar iets verstandigs over te zeggen zul je kosten baten en risico's (ook het ricsico van niets doen) tegen elkaar af moeten wegen.
Ga je gang. :)

Eric de Blois
27-05-11, 20:19
Zo jammer dat hij er niet bij kon zijn bij die G8. Hij had vast voor frisse gezichtspunten gezorgd.

Je mag best neerbuigend doen, dat is nu eenmaal een eigenschap van politiek correcte burgers. Het is hetzelfde als wat hatert doet, alleen iets mooier verpakt. Niet op het idee maar op de man spelen. Nou ja.



Om daar iets verstandigs over te zeggen zul je kosten baten en risico's (ook het ricsico van niets doen) tegen elkaar af moeten wegen.
Ga je gang. :)

Risico's van niets doen.

Denk je dat ze ons aardiger zouden vinden door ze kraaltjes te geven? Het zou kunnen.

H.P.Pas
27-05-11, 20:24
Je mag best neerbuigend doen,

Leuteren over dingen waar je de ballen niet vanaf weet is zelfverheerlijking. Wel eens over nagedacht ?

Eric de Blois
27-05-11, 20:30
Leuteren over dingen waar je de ballen niet vanaf weet is zelfverheerlijking. Wel eens over nagedacht ?

Precies wat ik van jou vind. Iemand die zichzelf graag schijnwerper zet door anderen te vernederen. En dan maak jij je zorgen over de democratie.
Als jij het met iemand niet eens bent zeg je gewoon: 'hou je mond want je weet niets'. Dat zeggen moslim's ook over kafir's.

H.P.Pas
27-05-11, 20:58
Precies wat ik van jou vind. Iemand die zichzelf graag schijnwerper zet door anderen te vernederen. En dan maak jij je zorgen over de democratie.
Als jij het met iemand niet eens bent zeg je gewoon: 'hou je mond want je weet niets'. Dat zeggen moslim's ook over kafir's.

Dat is een volstrekt loze beschuldiging. Je roept maar wat. Zoals gewoonlijk.

mark61
28-05-11, 08:03
Als jij het met iemand niet eens bent zeg je gewoon: 'hou je mond want je weet niets'. Dat zeggen moslim's ook over kafir's.

Nee, dat ben ik. D.w.z., als iemand uit zijn nek kletst constateer ik dat even.

Jij vindt het dus vernederend om gecorrigeerd te worden. Remedie: niet uitje nek kletsten.

Val H.P.Pas niet lastig, die heeft er niets mee te maken.

knuppeltje
28-05-11, 08:30
Wat iedereen er van denkt moet ieder zelf weten. Ik vind het on velerlei redenen nog steeds een heel goed idee.

Ondanks dat er hier blijkbaar nitwits zijn die denken dat Egypte rijk wordt van dat kanaal, de werkelijkheid is heel anders. Egypte is nog steeds een heel arm land, zelfs met dat kanaal en al zijn toerisme, zoals dat was voor de revolutie.
Jarenlang heeft de hele wereld daarvan kunnen profiteren, jarenlang zijn de gangsters die het land bestuurden en uitbuitten als beste maatjes behandeld door door zowel Europese als Amerikaanse machthebbers. Hetzelfde geldt voor de gangsters die Tunesië en andere landen in die regio bestuuren en uitbuiten.

Je kunt niet schijnheilig hier alsmaar prikken dat die landen niet zonder hun diktaters kunnen omdat ze toch nooit rijp zullen worden voor een democratische staatsvorm - zoals er een aantal hier doen, en tegelijkertijd hen laten barsten als ze wel voor de weg ernaar kiezen. Dat is onstellend hypocriet.

Ach, we kunnen het ook aan de Chinezen overlaten natuurlijk. :maf2:

mark61
28-05-11, 08:47
Wat iedereen er van denkt moet ieder zelf weten. Ik vind het on velerlei redenen nog steeds een heel goed idee.

Ondanks dat er hier blijkbaar nitwits zijn die denken dat Egypte rijk wordt van dat kanaal, de werkelijkheid is heel anders. Egypte is nog steeds een heel arm land, zelfs met dat kanaal en al zijn toerisme, zoals dat was voor de revolutie.
Jarenlang heeft de hele wereld daarvan kunnen profiteren, jarenlang zijn de gangsters die het land bestuurden en uitbuitten als beste maatjes behandeld door door zowel Europese als Amerikaanse machthebbers. Hetzelfde geldt voor de gangsters die Tunesië en andere landen in die regio bestuuren en uitbuiten.

Je kunt niet schijnheilig hier alsmaar prikken dat die landen niet zonder hun diktaters kunnen omdat ze toch nooit rijp zullen worden voor een democratische staatsvorm - zoals er een aantal hier doen, en tegelijkertijd hen laten barsten als ze wel voor de weg ernaar kiezen. Dat is onstellend hypocriet.

Ach, we kunnen het ook aan de Chinezen overlaten natuurlijk. :maf2:

Mja ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe je met geld democratie koopt. Een straatarm land met 90 miljoen inwoners is gewoon altijd prone to dictatuur. Tegen de tijd dat Egypte 35 miljoen inwoners heeft die allemaal kunnen lezen en schrijven is er misschien een voedingsbodem. Which is never. Magoed, ik deel je idealisme :)

knuppeltje
28-05-11, 09:06
Magoed, ik deel je idealisme :)

Wat de een ziet als idealisme - is voor een ander realisme.

Ik zie mogelijkheden genoeg om die miljarden zinnig te investeren in die landen. Groene stroom, waterbeheersing, gezondheidszorg en onderwijs bijvoorbeeld.
Als je dat allemaal weet te koppelen, en waarom niet, aan het democratiseringsproces, dan zie ik wel degelijk dat proces doorgaan. Ok, er zullen stiekem ook wel wapenleverantie bijkomen. Ok, waarschijnlijk niet eens stiekem zelfs, maar toch.

Abu_Hurayrah
28-05-11, 11:48
Mja ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe je met geld democratie koopt. Een straatarm land met 90 miljoen inwoners is gewoon altijd prone to dictatuur. Tegen de tijd dat Egypte 35 miljoen inwoners heeft die allemaal kunnen lezen en schrijven is er misschien een voedingsbodem. Which is never. Magoed, ik deel je idealisme :)

Geletterdheid is dus een voorwaarde om in Nederland om de vier jaar met overgave van de overheid als de zittende macht door de burger tegengewerkt te worden in de opgebouwde samenwerkingsverbanden? Welke door een nieuw politiek landschap er weer samenwerkingsverbanden gecreeerd moeten worden. Volgens deze redenatie betekent dat geletterdheid duurzame samenwerking in de weg staat.

Dat is natuurlijk niet zo, een beperkte houdbaarheidsdatum voor een bepaalde regering, wat eigen is aan democratie en ook haar zwakte is, is geen bewijs voor het omgekeerde; namelijk dat een onbeperkte houdbaarheidsdatum van de regering, automatisch van toepassing is op een ongeletterd volk. Dit is pas idealisme.

mark61
29-05-11, 01:05
Als ik begreep waar je het over had zou ik er vast iets van vinden.

mark61
29-05-11, 01:09
Wat de een ziet als idealisme - is voor een ander realisme.

Ik zie mogelijkheden genoeg om die miljarden zinnig te investeren in die landen. Groene stroom, waterbeheersing, gezondheidszorg en onderwijs bijvoorbeeld.
Als je dat allemaal weet te koppelen, en waarom niet, aan het democratiseringsproces, dan zie ik wel degelijk dat proces doorgaan. Ok, er zullen stiekem ook wel wapenleverantie bijkomen. Ok, waarschijnlijk niet eens stiekem zelfs, maar toch.

Ik zie het verband tussen het een en het ander totaal niet.

Ik ken zo gauw maar één land dat van dictatuur in democratie veranderde, Zuid-Korea, en dat kwam simpelweg door toename van de welvaart. Nivellering van de welvaart leidt soms tot nivellering van de macht. Andersom wellicht ook, maar dat is nog nooit vertoond geloof ik.

In any case kosten de dingen die je opnoemt voor Egypte honderden miljarden.

Harts intelligentie
29-05-11, 01:29
Als ik begreep waar je het over had zou ik er vast iets van vinden.

je liegt dus : hoe weet je zo zeker dat je er iets van zou vinden als je had begrepen wat de man in kwestie zei , andersom is ook waar

want je liegt als je de waarheid spreekt , andersom is ook waar , dus

knuppeltje
29-05-11, 08:28
Ik zie het verband tussen het een en het ander totaal niet.

We gaan het wel zien. Ik had het niet over al de problemen oplossen door ons, maar over hulp daarbij.

John2
29-05-11, 11:46
Nee, dat ben ik. D.w.z., als iemand uit zijn nek kletst constateer ik dat even.

No more words..........:eek:

John2
29-05-11, 11:51
GDP - per capita (PPP):

$6,200 (2010 est.)

Tis geen vetpot.

PVV-generatie. Je roept gewoon maar wat, dat gezeik ook met die vermoeiende feiten.


Uit de statistiek (http://www.suezcanal.gov.eg/TRstat.aspx?reportId=1) haal ik dat er ongeveerd 20.000 schepen per jaar door het kanaal varen met gemiddeld 50.000 BRT. Tarief (http://www.lethagencies.com/calculator_result.asp?Port=SUEZTREG&CTBreakdown=True&PortName=Suez+Canal+Transit&CB2=08-01&SCNT=25000&GRT=50000&SDR=&Draft=&Beam=&LadenBallast=Laden&NBorSB=Northbound&GasFree=Yes) : $ 180.000 (exclusief sleepkosten). Maakt per jaar 6 Mia Mio, ongeveer $ 80 per Egyptenaar. Onderhoudskosten moeten daar vanaf; baggeren bv.
Denk niet, dat de schoorsteen daar echt van kan roken.

Moeten wij de mensen daar onderhouden dan?

Spoetnik
29-05-11, 16:50
De G8 maakt 20 miljard dollar vrij voor hervormingen in Arabische landen waar de revolutie heeft plaatsgevonden.

Alsof we die 20 miljard aan hen geven. Dat wordt allemaal beschikbaar gemaakt in de vorm van leningen via het IMF en de Wereldbank. Beter dan niets natuurlijk, nu kunnen Tunesie en Egypte moeilijk geld lenen op de internationale markt, vanwege de ingestorte toerisme inkomsten.

sjo
29-05-11, 21:56
Wat de een ziet als idealisme - is voor een ander realisme.

Ik zie mogelijkheden genoeg om die miljarden zinnig te investeren in die landen. Groene stroom, waterbeheersing, gezondheidszorg en onderwijs bijvoorbeeld.


Ik las dat Mubarak $70 mrd. op zijn pensioenrekening heeft gespaard.
Zou dat kunnen kloppen ? Dan moet dat geld te vinden en terug te halen zijn. Genoeg voor een paar mooie projecten daar. Het is tenslotte aan de burger onthouden.

gr.
sjo

knuppeltje
30-05-11, 07:54
Ik las dat Mubarak $70 mrd. op zijn pensioenrekening heeft gespaard.
Zou dat kunnen kloppen ? Dan moet dat geld te vinden en terug te halen zijn. Genoeg voor een paar mooie projecten daar. Het is tenslotte aan de burger onthouden.

gr.
sjo

Hoeveel geld het ook is, waarschijnlijk best veel, maar die 70 is allang naar het rijk der fabeltjes verwezen. Bovendien zijn of worden alle rekeningen van de familie al geblokkeerd. Daar gaan ze dus echt wel achter aan.

knuppeltje
30-05-11, 08:05
Alsof we die 20 miljard aan hen geven. Dat wordt allemaal beschikbaar gemaakt in de vorm van leningen via het IMF en de Wereldbank. Beter dan niets natuurlijk, nu kunnen Tunesie en Egypte moeilijk geld lenen op de internationale markt, vanwege de ingestorte toerisme inkomsten.

Vind ik ook, beter iets dan niets, al is ook die 20 miljard ook al veel geld om mee te beginnen. Al die problemen daar oplossen kunnen we niet, daar gaat het ook niet om. Wel dat we daar onze vrienden beter kiezen en er een betere band mee opbouwen.

mark61
31-05-11, 00:10
je liegt dus : hoe weet je zo zeker dat je er iets van zou vinden als je had begrepen wat de man in kwestie zei , andersom is ook waar

want je liegt als je de waarheid spreekt , andersom is ook waar , dus

Het zou wel aardig zijn als je, conform je eigen wens onlangs, een partij opdonderde :)

mark61
31-05-11, 00:12
We gaan het wel zien. Ik had het niet over al de problemen oplossen door ons, maar over hulp daarbij.

Ik zie zo gauw geen enkele Egyptenaar van formaat met alleen al ideeën waar het land wat aan heeft. Laat staan iemand met macht met de lust er wat aan te doen.

Ik zie het leger zijn bevoorrechte positie niet opgeven.

Ze zullen moeten beginnen met een 1-kindpolitiek. That ain't gonna happen.

knuppeltje
31-05-11, 09:31
Ik zie zo gauw geen enkele Egyptenaar van formaat met alleen al ideeën waar het land wat aan heeft. Laat staan iemand met macht met de lust er wat aan te doen.

Ik zie het leger zijn bevoorrechte positie niet opgeven.

Ze zullen moeten beginnen met een 1-kindpolitiek. That ain't gonna happen.

Die werden tot nu toe als ze er al waren altijd weggewerkt.

Dat is legers eigen, overal ter wereld. Legers zijn zelfs ook nogal eens verstrengeld met de wapenindustrie. Maar goed, wij waren het er eerder over eens dat het Egyptische leger voorlopig de zaak nog goed onder controle moeten houden, toch?

China is volgens mij het enigste land waar dat is toegepast. Maar het verwonderlijke is dat volgens een BBC-docu in een meer autonoom gebied in China, waar men zich blijkbaar niet aan die regel heeft gehouden, er per gezin gemiddeld minder kinderen worden geboren dan in de rest van China.

Hoe dan ook, ik vind dat we nu veel beter ons gezicht naar hen kunnen keren dan onze rug.