PDA

Bekijk Volledige Versie : Waarom Osama een zeemansgraf en Mladic een proces?



Hatert
30-05-11, 19:30
30 mei 2011, 11:29


Waarom Osama een zeemansgraf en Mladic een proces?

door Steven de Jong

Buitenland
Het internationaal recht begint volgens advocaat Geert-Jan Knoops te lijken op een Romeinse Arena, waar de keizer beslist over leven en dood.

Osama bin Laden werd begin mei uitgeschakeld door Amerikaanse Navy Seals, onder het mom van internationale gerechtigheid. De Servische oud-generaal Ratko Mladic werd vorige week gearresteerd op last van het Joegoslaviëtribunaal.

Politiek en economie gaan voor gerechtigheid
Deze selectiviteit baart Knoops zorgen. Volgens het internationaal strafrecht, waarin hij hoogleraar is, moeten mensen op gelijke wijze behandeld worden. Maar of iemand berecht of geliquideerd wordt, blijkt in de praktijk eerder een politieke keuze.

De Verenigde Staten hadden geen baat bij een langdurig strafproces tegen Osama bin Laden, aldus Knoops vanmorgen op de opiniepagina van nrc.next. “Maar heel veel landen hebben wel baat bij een volwaardig proces tegen Mladic. Denk hierbij aan alle landen die het Joegoslaviëtribunaal sponsoren. Met processen tegen Mladic en Karadzic heeft dit tribunaal zijn bestaansrecht, dat bijna ten einde was, voor de komende tijd gewaarborgd. Dit geldt zeker ook voor de Verenigde Staten.”

Bovendien werd Mladic gearresteerd op het moment dat toetreding tot de Europese Unie het noodlijdende Servië uit de financiële problemen kan helpen. Uitlevering was een voorwaarde, benadrukt de internationaal strafrechtadvocaat.

Schuldig tot het tegendeel bewezen is
Of Mladic echt een eerlijk proces krijgt, betwist Knoops. Premier Rutte zei bijvoorbeeld dat de arrestatie laat zien dat je “niet wegkomt met vreselijke misdaden”. En Rutte is niet de enige westerse leider die de Servische verdachte schuldig acht tot het tegendeel is bewezen. Knoops: “Dezelfde politici die in internationale verdragen met elkaar hebben afgesproken dat een strafproces niet van buitenaf mag worden beïnvloed, staan dus al in de rij om hun afschuw te uiten over de daden die Mladic zou hebben gepleegd.”


http://www.nrc.nl/nieuws/2011/05/30/waarom-osama-een-zeemansgraf-en-mladic-een-proces/

Fulanadetal
30-05-11, 21:32
Ja bizar he? Voor Mladic was er een arrestatiebevel voor het internationaal strafhof/Joegoslavie tribunaal.
Er was geen 9/11 tribunaal. Logisch gezien de VS het niet zo hebben op "Den Haag" helaas.

Een straf waarbij dergelijke mensen (mensen al Bin Laden, Mladic, Karadjiz, Bashir et cet) dag in dag uit voor de rest van hun rotte leven worden geconfronteerd met indringende beelden van het verderf dat ze veroorzaakt hebben zou ik mooi vinden.

Pizzaman
30-05-11, 21:34
Bovendien werd Mladic gearresteerd op het moment dat toetreding tot de Europese Unie het noodlijdende Servië uit de financiële problemen kan helpen.

Wat zullen die Grieken balen dat zij 'm niet hadden... :wohaa:

Hatert
30-05-11, 21:39
Het zegt in feite dat de westerse democratiemodel gewoon failliet is. De macht van de sterkste geldt. Dat is het enige wat ik ervan geleerd heb. Dat gelul over humanisme, rechtvaardigheid, Het Recht, beschaafdheid, superioriteit is dus maar leeg gelul. Het westers systeem is niets meer en niets midner dan de prehistorie, wie het hardst met de knuppel slaat is de baas. That's all.

Fulanadetal
30-05-11, 21:42
Het zegt in feite dat de westerse democratiemodel gewoon failliet is. De macht van de sterkste geldt. Dat is het enige wat ik ervan geleerd heb. Dat gelul over humanisme, rechtvaardigheid, Het Recht, beschaafdheid, superioriteit is dus maar leeg gelul. Het westers systeem is niets meer en niets midner dan de prehistorie, wie het hardst met de knuppel slaat is de baas. That's all.

Waar is het wel in orde?

Pizzaman
30-05-11, 21:55
Het zegt in feite dat de westerse democratiemodel gewoon failliet is. De macht van de sterkste geldt. Dat is het enige wat ik ervan geleerd heb. Dat gelul over humanisme, rechtvaardigheid, Het Recht, beschaafdheid, superioriteit is dus maar leeg gelul. Het westers systeem is niets meer en niets midner dan de prehistorie, wie het hardst met de knuppel slaat is de baas. That's all.

Het oosters systeem is precies hetzelfde, in een ander jasje.
Heb je na al die postings toch wat geleerd... nu de andere helft nog leren.

Hatert
30-05-11, 21:56
Het oosters systeem is precies hetzelfde, in een ander jasje.
Heb je na al die postings toch wat geleerd... nu de andere helft nog leren.

Kortom je erkent dat het gewoon draait om de wet van de sterkste, het gelul eromheen is alleen voor de show.

mark61
30-05-11, 22:26
Het zegt in feite dat de westerse democratiemodel gewoon failliet is. De macht van de sterkste geldt. Dat is het enige wat ik ervan geleerd heb. Dat gelul over humanisme, rechtvaardigheid, Het Recht, beschaafdheid, superioriteit is dus maar leeg gelul. Het westers systeem is niets meer en niets midner dan de prehistorie, wie het hardst met de knuppel slaat is de baas. That's all.

Je maakt geen onderscheid tussen intern en extern. Heb ik wel vaker opgemerkt.

Verder is er de theorie, en de praktijk. Voorts is het niet zwart-wit, er zijn miljarden mensen en ze vinden allemaal wat anders.

Hatert
30-05-11, 22:36
Je maakt geen onderscheid tussen intern en extern. Heb ik wel vaker opgemerkt.

Verder is er de theorie, en de praktijk. Voorts is het niet zwart-wit, er zijn miljarden mensen en ze vinden allemaal wat anders.

Het onderscheid intern en extern heb ik zelf ooit gemaakt om aan te geven waarom de westerse democratie een ramp is voor derdewereldlanden.

Show-theorie is wit, praktijk is zwart.

Bofko
30-05-11, 22:45
Ja Hatert wil een coherent en begrijpbaar westen want anders kan hij dit soort uitspraken niet doen.
Kennelijk vallen in zijn simpele wereldbeeld Servie en Amerika onder dat eensluidende simpele, westerse wereldbeeld.

En ja, dus als Serviers iets anders doen dan Amerikanen dan is het westen moreel failliet. Moraal is pas moraal als het in 100% van de gevallen op dezelfde manier gehanteerd wordt . Bij 99,99% ben je eigenlijk al moreel failliet.
Aan zijn wereldbeeld en zijn 'consekwent redeneren' ligt het niet....

Ondertussen gaat iedereen regelmatig plassen en blijft hij gewoon in Rotterdam wonen en is het wachten op zijn volgende uitspraak over het moreel failliete westen. Maar alleen op dit forum !

mark61
30-05-11, 22:50
Het onderscheid intern en extern heb ik zelf ooit gemaakt om aan te geven waarom de westerse democratie een ramp is voor derdewereldlanden.

Show-theorie is wit, praktijk is zwart.

Je klaagt over de mensheid. Het aardse tranendal. La condition humaine.

De vraag is dan eerder waarom jij blijkbaar dacht dat 'westerlingen' morele übermenschen waren.

Zoals eerder gezegd, je legt onzinnige verbanden. Democratie heeft hier niets mee van doen.

Je klaagt over hetzelfde discours als dat van zekere moslims hier. Fantastische praatjes en een zwarte praktijk.

Hatert
30-05-11, 23:01
Je klaagt over de mensheid. Het aardse tranendal. La condition humaine.

De vraag is dan eerder waarom jij blijkbaar dacht dat 'westerlingen' morele übermenschen waren.

Zoals eerder gezegd, je legt onzinnige verbanden. Democratie heeft hier niets mee van doen.

Je klaagt over hetzelfde discours als dat van zekere moslims hier. Fantastische praatjes en een zwarte praktijk.

Ik laat alleen duidelijk zien dat de westerse beschaving een grote leugen is. Dat de terminologie die men bezigt zoals democratie, universele mensenrechten, humanisme niets voorstellen. gewoon lege slogans.

Niks tranendal, voor mij is het ene nieuwe startpunt. Ik moet me ontdoen van al die mooie zoiete leugens die ik geleerd heb. Die zitten alleen maar in de weg.

mark61
30-05-11, 23:04
Ik laat alleen duidelijk zien dat de westerse beschaving een grote leugen is. Dat de terminologie die men bezigt zoals democratie, universele mensenrechten, humanisme niets voorstellen. gewoon lege slogans.

Niks tranendal, voor mij is het ene nieuwe startpunt. Ik moet me ontdoen van al die mooie zoiete leugens die ik geleerd heb. Die zitten alleen maar in de weg.

Oh ja, vergeten. Je kan alleen simplistisch zwart-witdenken.

Geef anderen niet de schuld van je eigen onvermogen. De vraag was dus waarom je dacht dat 'westerlingen' heiligen zijn. Bizar koloniaal denken.

Hatert
30-05-11, 23:09
Oh ja, vergeten. Je kan alleen simplistisch zwart-witdenken.

Geef anderen niet de schuld van je eigen onvermogen. De vraag was dus waarom je dacht dat 'westerlingen' heiligen zijn. Bizar koloniaal denken.

IK ben tevreden met mijn denkwijze. Jouw simpele zinnetje kan mijn gedachten niet omschrijven of vatten.

IK geef niemand de schuld. Ik analyser de westerse beschaving. Ik heb nooit beweerd dat westerlingen heiligen zijn. Dus vergeet die hele insteek van je met kolonialisme etc...

Dat vind ik sjonniepraatjes. Hou je alleen aan wat ik gezegd heb geen zaken erbij halen die ik niet gezegd heb.

Pizzaman
31-05-11, 07:39
Kortom je erkent dat het gewoon draait om de wet van de sterkste, het gelul eromheen is alleen voor de show.


Ik laat alleen duidelijk zien dat de westerse beschaving een grote leugen is. Dat de terminologie die men bezigt zoals democratie, universele mensenrechten, humanisme niets voorstellen. gewoon lege slogans.

Niks tranendal, voor mij is het ene nieuwe startpunt. Ik moet me ontdoen van al die mooie zoiete leugens die ik geleerd heb. Die zitten alleen maar in de weg.

Ga hier nou maar eens zelf over nadenken.
Vraag je dan af waarom burgers beter af zijn in de K4 samenleving.

Of zit je liever in een tent ergens in de woestijn, of denk je dat een Palestijn het fantastisch heeft.
Vraag je dan af wat het verschil is tussen K4 systeem en dergelijke systemen.

Alleen de nuance verschilt. Soms meer, soms minder.
Maar komt altijd op hetzelfde neer.

super ick
31-05-11, 07:49
Ga hier nou maar eens zelf over nadenken.
Vraag je dan af waarom burgers beter af zijn in de K4 samenleving.

Of zit je liever in een tent ergens in de woestijn, of denk je dat een Palestijn het fantastisch heeft.
Vraag je dan af wat het verschil is tussen K4 systeem en dergelijke systemen.

Alleen de nuance verschilt. Soms meer, soms minder.
Maar komt altijd op hetzelfde neer.

Hij neemt teveel dingen voor normaal aan. Alleen zijn vrijheid al om hier op dit forum neer te plempen wat hij wilt, Wilders een idioot te noemen, de cultuur van dit land inferieur te bestempelen. En dat alles zonder van huis gehaald te worden.
OP de hoek van de straat een krant kopen, of drie, en daarin zaken lezen die de overheid niet aanstaan en vanavond weer nieuws kijken op tv ongeacht of het in het straatje van het staatshoofd, de regering of een of andere machtswellusteling valt.
Hij zou het eens een tijdje moeten missen. Zijn bek moeten houden omdat anders zijn kop eraf gaat.

Mark
31-05-11, 07:56
Bin Laden werd door de USA in een vijandelijke omgeving aangevallen, resultaat hij is dood.

Mladic werd door zijn eigen landgenoten opgepakt, dus hij leeft.

Indien Afghanistan of Pakistan zelf Bin Laden hadden opgepakt had ie ook nog geleefd.

Nogal simpel en geen reden om oordelen over een systeem eraan te koppelen.

mark61
31-05-11, 08:42
Bin Laden werd door de USA in een vijandelijke omgeving aangevallen, resultaat hij is dood.

Mladic werd door zijn eigen landgenoten opgepakt, dus hij leeft.

Indien Afghanistan of Pakistan zelf Bin Laden hadden opgepakt had ie ook nog geleefd.

Nogal simpel en geen reden om oordelen over een systeem eraan te koppelen.

Ja ach ik dacht dat ie dat wel zelf kon bedenken. Maar wellicht ook niet, dus bedankt voor je uitleg :hihi:

Mark
31-05-11, 08:44
Ja ach ik dacht dat ie dat wel zelf kon bedenken. Maar wellicht ook niet, dus bedankt voor je uitleg :hihi:

alles is simpel als mensen gewoon naar mij luisteren :D

knuppeltje
31-05-11, 08:50
Indien Afghanistan of Pakistan zelf Bin Laden hadden opgepakt had ie ook nog geleefd.

En had hij een andere villa gekregen.

mark61
31-05-11, 08:50
alles is simpel als mensen gewoon naar mij luisteren :D

Ja wanneer neem jij de macht over? Ze hoeven alleen de achternaam in de stukken te veranderen.

Krijgen we Markrule.

(leen)
31-05-11, 17:57
Ik laat alleen duidelijk zien dat de westerse beschaving een grote leugen is. Dat de terminologie die men bezigt zoals democratie, universele mensenrechten, humanisme niets voorstellen. gewoon lege slogans.

Niks tranendal, voor mij is het ene nieuwe startpunt. Ik moet me ontdoen van al die mooie zoiete leugens die ik geleerd heb. Die zitten alleen maar in de weg.

Over generaliseren gesproken,
het venijn zit in een paar amerikaanse agenten.