PDA

Bekijk Volledige Versie : School niet verplicht tot seksuele voorlichting



Hatert
30-05-11, 23:34
School niet verplicht tot seksuele voorlichting

27-05-2011 11:00 | gewijzigd 27-05-2011 13:14 | Redactie politiek


DEN HAAG – Het kabinet gaat basisscholen en het voortgezet onderwijs niet verplichten voorlichting te geven over (homo)seksualiteit.

Dat heeft minister Van Bijsterveldt donderdag duidelijk gemaakt tijdens een Kameroverleg over veiligheid op scholen. In dat overleg kwam de D66-fractie terug op een door haar ingediende en door de Tweede Kamer in 2009 aangenomen motie, die het kabinet vroeg voorlichting over (homo)seksualiteit voor scholen in het basis- en voortgezet onderwijs te verplichten.

De minister gaf donderdag echter opnieuw aan die motie niet te zullen uitvoeren. Volgens Van Bijsterveldt is het niet juist de verplichte voorlichting op het bordje van de scholen te leggen. „Dit wil niet zeggen dat ik me niet hard maak om de emancipatie te bevorderen”, verduidelijkte de CDA-bewindsvrouw. „Maar het is aan scholen zelf om daar vorm en inhoud aan te geven.”

De minister stelde dat een verplichting er onder meer toe kan leiden dat ook voorlichting over andere maatschappelijke problemen als mensenrechten, obesitas en omgaan met geld moet worden verplicht.

„De afgesproken kerndoelen bieden scholen voldoende ruimte om toch aandacht te geven aan seksualiteit”, legde Van Bijsterveldt haar keuze uit. „Maar in mijn taak als minister van Onderwijs kan ik niet van scholen verlangen dat ze als een soort Postbus 51-voorlichtingscampagne gaan fungeren. Dat wil overigens niet zeggen dat ik mijn taken als minister van Emancipatie daarmee uit het oog verlies.”

Kamerlid Van der Ham (D66) denkt juist dat een verplicht karakter de emancipatie van homoseksuelen, maar bijvoorbeeld ook vrouwen, enorm zal bevorderen. „De cijfers over de problematiek van homojongeren liegen er niet om”, aldus het Kamerlid. „Door de verplichting van de voorlichting heb je juist een stok achter de deur bij scholen die dat niet doen. Het is gek dat een kleine christelijke minderheid nog steeds zo veel macht heeft”, zei Van der Ham, doelend op SGP, ChristenUnie en CDA, die in 2009 tegen de motie stemden.

Homobelangenorganisatie COC onderschrijft de lezing van Van der Ham en is daarom boos op Van Bijsterveldt, die de motie nog steeds niet wil uitvoeren. „Twee derde van de jongeren in Nederland geeft aan geen voorlichting te hebben gehad op school”, aldus een woordvoerder van het COC. „De verplichting is er niet en komt er niet. Daarmee laat de minister homoseksuelen in de steek.”

Het COC is evenmin te spreken over het feit dat twee ambtenaren in Amsterdam Nieuw-West geen stellen van hetzelfde geslacht willen huwen. De homobelangenorganisatie heeft Amsterdam daarom van haar lijst van ”weigerambtenarenvrije gemeentes” geschrapt.

De Amsterdamse wethouder Van der Burg liet hierop weten het onacceptabel te vinden dat „juist in een stad als Amsterdam” twee van deze ambtenaren werken, zo zei zijn woordvoerster gisteren. Hij gaat proberen het tweetal een andere taak of functie te geven. „Dat is niet makkelijk, omdat ze alleen zijn aangenomen om te trouwen.” De gemeente kan de twee niet ontslaan. „We zijn gebonden aan een eerdere uitspraak van de rechtbank in Leeuwarden, die dat verbood.”


http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/school_niet_verplicht_tot_seksuele_voorlichting_1_ 566340

justus
31-05-11, 06:10
een moslim die gereformeerden aanhaalt om zijn punt te maken...moet niet gekker worden.
als atheist heb je dat probleem niet.

knuppeltje
31-05-11, 09:17
Schandalige zaak.