PDA

Bekijk Volledige Versie : Tolkdiensten in de zorg niet langer vergoed



reallife
31-05-11, 13:02
30 mei 2011

Tolkdiensten in de zorg niet langer vergoed

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) vergoedt vanaf 1 januari 2012 niet langer de kosten voor het gebruik van tolk- en vertaaldiensten in de gezondheidszorg. Beroepsvereniging V&VN noemt de ontwikkeling zeer zorgelijk en gaat actie ondernemen.

'Patiënten zijn zelf verantwoordelijk voor het machtig zijn van de Nederlandse taal’ aldus minister Edith Schippers en staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten op 25 mei in een brief aan de Tweede Kamer. Zij schrijven in de brief dat de patiënt zelf iemand kan meenemen zodat patiënt en zorgverlener elkaar beter begrijpen. Als de patiënt liever een professionele tolk inschakelt, kan dat, maar wel op eigen kosten.

Het standpunt van het ministerie is opvallend, omdat het in strijd is met de veldnormen over de inzet van tolken in de gezondheidszorg opgesteld in 2005 op advies van de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Daarin staat dat alleen een professionele tolk goede communicatie tussen patiënt en zorgverlener kan garanderen omdat de tolk onpartijdig is, adequaat vertaalt en de vertrouwelijkheid van het gesprek bewaart.

Beroepsvereniging V&VN vindt de subsidiemaatregel van het ministerie een terugval voor de zorg. ‘In het verleden werden familieleden, soms zelfs kinderen, ingezet als tolk. Dit was in veel situaties absoluut niet wenselijk, bijvoorbeeld als een moeder een bezoek moet brengen aan een gynaecoloog en het kind moet vertalen’, zegt Francis Bolle van V&VN. ‘Ook weigeren familieleden soms dingen te vertalen of durven ze het niet zo direct te vertalen.’

Bolle denkt dat de maatregel uiteindelijk duurder zal uitpakken. ‘Als de verpleegkundige geen vertaaldienst kan inzetten, wordt het weer handen- en voetenwerk. Het zal meer tijd kosten om een diagnose te stellen.’ De beroepsvereniging ontving vandaag al verschillende telefoontjes van verontruste verpleegkundigen. Bolle: ‘Wij gaan als beroepsvereniging reageren op deze maatregel van het ministerie. Op het moment zijn we nog aan het beraden hoe we de actie precies gaan vormgeven.’

In 2010 hebben zorginstellingen meer dan 152.000 tolkuren afgenomen en meer dan 11 miljoen woorden laten vertalen, zo blijkt uit de cijfers van het Tolk- en Vertaalcentrum Nederland (TVcN). In totaal ging het om 185.000 diensten, een stijging ten opzichte van 2009 (173.0000). De GGZ, jeugdzorg, ziekenhuizen en gehandicaptenzorg maken het meest gebruik van tolken.

Bron: Rijksoverheid.nl / Mikadonet.nl

http://www.nursing.nl/home/nieuw/7013/tolkdiensten-in-de-zorg-niet-langer-vergoed?cmpid=NLC|Nursing|31-mei-2011|Tolkdiensten%20in%20de%20zorg%20niet%20langer %20vergoed

justus
31-05-11, 13:17
tsja, inburgeren begint met de taal te spreken...dit zijn de eerste consequenties voor een weigerachtige houding ter zake. niet fraai, wel voorzienbaar.

Soldim
31-05-11, 13:19
tsja, inburgeren begint met de taal te spreken...dit zijn de eerste consequenties voor een weigerachtige houding ter zake. niet fraai, wel voorzienbaar.

Op straffe des doods?

Umarvlie
31-05-11, 13:38
Op straffe des doods?

Dat staat er toch niet? Patient wordt nog steeds geholpen, alleen vergoed de overheid geen tolk meer. Ik ben overigens wel benieuwd of dit ook geld voor een doven-tolk?

reallife
31-05-11, 13:50
tsja, inburgeren begint met de taal te spreken...dit zijn de eerste consequenties voor een weigerachtige houding ter zake. niet fraai, wel voorzienbaar.

Met een inburgeringscursus redt je jezelf prima in de supermarkt maar in een gesprek met een arts zijn bepaalde begrippen erg lastig. Zelfs voor sommige Nederlanders die opgegroeid zijn met de taal.

knuppeltje
31-05-11, 14:09
maar in een gesprek met een arts zijn bepaalde begrippen erg lastig.

Als ik hun recepten lees dan vraag ik wel eens af of die gasten wel een inburgeringscursus hebben gehad.

reallife
31-05-11, 14:14
Als ik hun recepten lees dan vraag ik wel eens af of die gasten wel een inburgeringscursus hebben gehad.

:hihi:

Soldim
31-05-11, 14:40
Dat staat er toch niet? Patient wordt nog steeds geholpen, alleen vergoed de overheid geen tolk meer.

Hoe leg je, zonder Nederlands te spreken uit dat je pijn op de borst hebt en tintelingen in je linker arm voelt?

H.P.Pas
31-05-11, 14:45
Hoe leg je, zonder Nederlands te spreken uit dat je pijn op de borst hebt en tintelingen in je linker arm voelt?

Door zelf tolk mee te brengen, te betalen of daar een aanvullende verzekering voor te sluiten.

justus
31-05-11, 16:01
Op straffe des doods?

ik zeg toch: niet fraai maar wel voorzienbaar? ik bedoel, wat verwacht je van deze gedoogpokkenzooi?

Soldim
31-05-11, 16:08
ik zeg toch: niet fraai maar wel voorzienbaar? ik bedoel, wat verwacht je van deze gedoogpokkenzooi?

Menselijkheid?

mark61
31-05-11, 16:14
Door zelf tolk mee te brengen, te betalen of daar een aanvullende verzekering voor te sluiten.

Mja, die verzekering zou dan een premie van schier 100% hebben.

Informeel tolken is bijzonder slecht voor de communicatie, en dan ook behandeling.


Even in het algemeen:

Je kan natuurlijk gaan roepen dat een Somaliër die hier drie maanden is, of een analfabete Marokkaan van 65 'maar beter Nederlands had moeten leren', maar dat is gewoon niet zo realistisch.

H.P.Pas
31-05-11, 16:29
Mja, die verzekering zou dan een premie van schier 100% hebben.

Waarom ? Het is gewoon een consultatie +.


Je kan natuurlijk gaan roepen dat een Somaliër die hier drie maanden is, of een analfabete Marokkaan van 65 'maar beter Nederlands had moeten leren', maar dat is gewoon niet zo realistisch.

Ik ken de regelingen niet maar die mensen betalen waarschijnlijk ook nu al geen kostendekkende ziekenfondspremie. Zodat we uiteindelijk in een wijde boog weer terug zijn bij af. Sociale verzekeringen, het blijft soep lepelen met een vork.

mark61
31-05-11, 16:32
Waarom ? Het is gewoon een consultatie +.


Ik ken de regelingen niet maar die mensen betalen waarschijnlijk ook nu al geen kostendekkende ziekenfondspremie. Zodat we uiteindelijk in een wijde boog weer terug zijn bij af. Sociale verzekeringen, het blijft soep lepelen met een vork.

Voorzover ik weet is de ziekenfondspremie wel degelijk kostendekkend. D.w.z., er is een bepaalde afspraak, de overheid betaalt geloof ik de hardware, gebouwen en apparatuur enzo. Maar werknemers, enfin burgers, betalen een dekkende premie. Daarom is voorheen 'het ziekenfonds' nu ook een verplichte verzekering afgesloten bij een commerciële verzekeraar. 'Armlastigen' krijgen dan weer compensatie voor de premie.

Dat is net het probleem. De kosten worden geacht te exploderen over de komende 20, 30 jaar, maar geen politicus durft maatregelen te nemen.

H.P.Pas
31-05-11, 16:35
Daarom is voorheen 'het ziekenfonds' nu ook een verplichte verzekering afgesloten bij een commerciële verzekeraar. 'Armlastigen' krijgen dan weer compensatie voor de premie.


Zoals hier, dus.
30% van de bevolking is intussen ziekenfondstechnisch 'armlastig'; hoe ligt dat in Nederland ?

mark61
31-05-11, 16:44
Zoals hier, dus.
30% van de bevolking is intussen ziekenfondstechnisch 'armlastig'; hoe ligt dat in Nederland ?

Ik schat hoger; de compensatie is glijdend. Ik kreeg meestal ca. 20 euro per maand die ik dan aan het eind weer terug moest betalen. Bellen, mailen en schrijven dat ze daar toch es mee op moesten houden hielp niet. Dit jaar krijg ik geloof ik 9 euro per maand, als, ik schat, modale burger.

justus
31-05-11, 17:40
Menselijkheid?

Verwacht je dat echt van de huidige politieke machtshebbers?