PDA

Bekijk Volledige Versie : Kerk wil slachtoffers van misbruik betalen, maar heeft geen geld



Marsipulami
31-05-11, 21:46
http://www.deredactie.be/permalink/1.1036313

http://www.deredactie.be/permalink/1.1036312

Eric de Blois
31-05-11, 21:57
Dat heeft het vaticaan goed geregeld.

H.P.Pas
31-05-11, 21:58
Kan de EU geen hulppakketje snoeren ?

Marsipulami
31-05-11, 22:06
Dat heeft het vaticaan goed geregeld.


Dat heeft het Vaticaan niet geregeld. Napoleon heeft de kerkelijke bezittingen aangeslagen. Sindsdien zijn kerken, pastoriën en bisschoppelijke paleizen eigendom van de staat.

Marsipulami
31-05-11, 22:09
Kan de EU geen hulppakketje snoeren ?

De overheid zou een fonds kunnen aanleggen voor het vergoeden van slachtoffers als de dader zelf niet kan betalen. Dan hebben de slachtoffers (99,99%) die niet door een geestelijke misbruikt zijn ook iets.

Eric de Blois
31-05-11, 22:17
Dat heeft het Vaticaan niet geregeld. Napoleon heeft de kerkelijke bezittingen aangeslagen. Sindsdien zijn kerken, pastoriën en bisschoppelijke paleizen eigendom van de staat.

Waar leeft het vaticaan dan van?

Marsipulami
31-05-11, 22:20
Waar leeft het vaticaan dan van?

De gebouwen van het Vaticaan zijn al een duizend jaar geleden afgeschreven en voor de rest van inkomsten uit de verkoop van paternosters en heiligenprentjes.

Marsipulami
01-06-11, 06:47
Vlaamse bisdommen maakten 6,5 miljoen euro winst in 2009

01/06/11, 05u21

De kerk zegt op zoek te moeten gaan naar giften om de misbruikslachtoffers te vergoeden. Uit de jaarrekeningen van de vzw's van de bisdommen blijkt echter dat de kerk allesbehalve platzak is. Integendeel: in 2009 maakten de Vlaamse bisdommen 6,5 miljoen euro winst.

De aankondiging van de Bisschoppenconferentie dat de kerk eindelijk bereid is slachtoffers van seksueel misbruik door priesters te vergoeden, werd gisteren voorzichtig positief onthaald. Nochtans maakte de Antwerpse bisschop Johan Bonny al meteen een voorbehoud: de kerk zal op zoek moeten naar publieke giften om de 'misbruikkas' te spekken, want over eigen middelen beschikt ze niet.

"Alle werkingsmiddelen zijn geoormerkt", zei Bonny. Het geld dat naar katholieke scholen, ziekenhuizen en parochies gaat, kan dus niet zomaar worden herbestemd. Bovendien beschikken priesters en leden van een congregatie of kloosterorde niet over persoonlijke reserves. Zij krijgen een loon van de Belgische overheid en daarmee moeten ze het doen.

Exact bepalen hoeveel geld de Belgische kerk heeft en wat ze bezit, is bijna onbegonnen werk. De kerk houdt er geen eenduidige boekhouding op na, alles is versplinterd in vzw's die hun eigen inkomsten en uitgaven beheren.

"De kerk heeft 8.000 verschillende portemonnees", zegt Geert Delbeke, auteur van het boek Het geld van de kerk, dat in 2002 verscheen. "Er zijn bijna 4.000 parochies die allemaal een kerkfabriek én een vzw hebben, die bijpast wanneer de kerkfabriek geld te kort heeft." Daarnaast zijn er nog eens 244 decanaten, ook elk met minstens één vzw, en de acht bisdommen met hun eigen structuren. Plus de kloosterordes en de congregaties en verenigingen als Caritas en Welzijnszorg.

De geldstromen die daar rondgaan, zijn niet transparant, zegt Delbeke. "Het is één groot kluwen. De jezuïeten kunnen bijvoorbeeld activiteiten in ons land afbouwen en gebouwen verkopen, maar dat geld gaat naar Rome, van waar het naar andere uithoeken in de wereld wordt gestuurd."

Ondanks haar bezittingen is de kerk niet rijk, betoogt Delbeke. "Je kunt een theoretische som maken van de waarden van kloosters, kerken en abdijen, maar levend geld is er niet. Kunstschatten zijn eigendom van gemeenten of kerkfabrieken. De bisschop kan de stoel waar hij op zit niet verkopen, want die is niet van hem."
Een blik op de jaarrekeningen van de vzw's van de bisdommen vertelt nochtans een ander verhaal. De kerk bezit wel degelijk geld. Meer nog: ze maakt winst. Het bisdom Gent sloot het boekjaar 2009 af met de grootste winst: 2,5 miljoen euro. In Hasselt was in 2009 sprake van 1,6 miljoen overschot, in Antwerpen ging het om 1,4 miljoen. Het bisdom Brugge hinkte enigszins achterop met 900.000 euro.

In totaal maakten de Vlaamse bisdommen twee jaar geleden 6,5 miljoen euro winst. Alleen het aartsbisdom Mechelen-Brussel sloot het boekjaar af met verlies: iets meer dan 1 miljoen euro. Wel bezit het aartsbisdom voor meer dan 2 miljoen aan liquide middelen. Hasselt heeft een half miljoen in kas, Antwerpen 1,9 miljoen, Gent 800.000 euro en Brugge 2 miljoen. Hoezo, geen geld?

"Van een spaarpotje heb ik alleszins geen weet", zegt Doenja Van Belleghem, woordvoerster op het bisdom Brugge. Of we de vicaris die over de financiën gaat, kunnen spreken? "Die is er vandaag helaas niet." Hetzelfde verhaal op het aartsbisdom. "U moet onze financiële man Patrick du Bois hebben", klinkt het op de persdienst. "Maar hij is de hele dag in vergadering." In Hasselt neemt de woordvoerder zijn telefoon helemaal niet op.

Betaalsysteem uitdokteren
Op het Gentse bisdom bevestigt woordvoerder Koen Vlaeminck dat het bisdom in 2009 inderdaad 2,5 miljoen euro winst maakte. "Blijkbaar lag het cijfer significant hoger dan andere jaren door onder meer een verkoop." Of er ook iets verkocht kan worden om de misbruikslachtoffers te vergoeden, wil en kan Vlaeminck niet zeggen. "Dat zou te voorbarig zijn. Bisschop Bonny heeft pas het voornemen bekendgemaakt dat de kerk bereid is te betalen. Laat ons nu eerst een systeem uitdokteren."

Het geld zal er komen, verzekert Olivier Lins, woordvoerder van de Antwerpse bisschop, in niet mis te verstane bewoordingen. "Over die 1,4 miljoen kan ik niets zeggen, ik heb die papieren niet voor mij liggen. Maar het principe om te betalen is er, het zal worden opgelost. Hoe dan ook."

Soldim
01-06-11, 07:01
Dan hebben de slachtoffers (99,99%) die niet door een geestelijke misbruikt zijn ook iets.

Ik heb je al eerder geprobeert uit te leggen dat als er 99.99% procent van de slachtoffers niet binnen de kerk misbruikt zijn, er in Belgie vijf en een kwart miljoen misbruik slachtoffers rond moeten lopen. Dat totale aantal wordt door de feiten niet gestaafd. Probeer je het misbruik door RK geestelijken te bagataliseren? Dat vind ik niet erg Christelijk.

knuppeltje
01-06-11, 07:18
voor de rest van inkomsten uit de verkoop van paternosters en heiligenprentjes.

Geen aflaten meer?

knuppeltje
01-06-11, 07:27
De gebouwen van het Vaticaan zijn al een duizend jaar geleden afgeschreven

Dat is prachtig, valt er van de verkoopprijs niets meer af te trekken en kan alles aan die slachtoffers gespendeerd worden.

En laat de kerk maar alle kunstvoorwerpen verkopen, die moeten alles bij elkaar wel vele honderden miljoenen opbrengen. Als ze dan ook nog eens al die gouden kelken omsmelten, dan wordt het geheid nog veel meer.

knuppeltje
01-06-11, 07:30
Dat heeft het Vaticaan niet geregeld. Napoleon heeft de kerkelijke bezittingen aangeslagen. Sindsdien zijn kerken, pastoriën en bisschoppelijke paleizen eigendom van de staat.

Alleen in België dan toch zeker?

Marsipulami
01-06-11, 07:30
Ik heb je al eerder geprobeert uit te leggen dat als er 99.99% procent van de slachtoffers niet binnen de kerk misbruikt zijn, er in Belgie vijf en een kwart miljoen misbruik slachtoffers rond moeten lopen. Dat totale aantal wordt door de feiten niet gestaafd. Probeer je het misbruik door RK geestelijken te bagataliseren? Dat vind ik niet erg Christelijk.

Over België weten we niet zoveel, maar wat Nederland betreft weten we wel iets over de aantallen slachtoffers. Een brochure van het NL Ministerie van Justitie meldt het volgende.:

"Als we de gebeurtenissen binnen en buiten de kring van verwanten combi-neren, blijkt dat bijna 40% van de vrouwen vóór het zestiende jaar een of meer ervaringen met seksueel misbruik heeft gehad. De meest voorkomende leeftijd waarop misbruik vaak voorkomt ligt tussen de acht en twaalf jaar. Naar seksueel misbruik van jongens is in ons land nog geen landelijk onder-zoek verricht. Buitenlandse studies tonen aan dat drie tot negen procent van de jongens misbruikervaringen kent, meestal gepleegd door mannen buiten de kring van familieleden. "

www.sexueelgeweld.nl

Bijgevolg: volgens NL Ministerie lopen er in NL (percentages omgerekend naar aantallen slachtoffers) 3 200 000 meisjes en 720 000 jongens rond die voor hun 16e sexueel misbruikt zijn.

mark61
01-06-11, 07:32
Over België weten we niet zoveel, maar wat Nederland betreft weten we wel iets over de aantallen slachtoffers.

Oh dan is het inderdaad niet erg dat de monopolisten van de moraal en het zieleheil zich aan kinderen vergrijpen

Marsipulami
01-06-11, 07:32
Alleen in België dan toch zeker?

Ik denk dat in Frankrijk ook alle kerken staatsbezit zijn. In Nederland is het anders.

marces
01-06-11, 07:33
Ik heb je al eerder geprobeert uit te leggen dat als er 99.99% procent van de slachtoffers niet binnen de kerk misbruikt zijn, er in Belgie vijf en een kwart miljoen misbruik slachtoffers rond moeten lopen. Dat totale aantal wordt door de feiten niet gestaafd. Probeer je het misbruik door RK geestelijken te bagataliseren? Dat vind ik niet erg Christelijk.

Ja, dat doet hij. En ja, dat is Christelijk/hypocriet (hetgeen je ook bij andere religies vind trouwens, daar is het Christendom echt niet uniek in).

Marsipulami
01-06-11, 07:35
Geen aflaten meer?

Helaas, toch geen die geld in het laatje brengen.

knuppeltje
01-06-11, 07:39
Helaas, toch geen die geld in het laatje brengen.

Dat is toch heel lange tijd echt big business geweest, misschien moet de paus die handel weer in ere herstellen.

Marsipulami
01-06-11, 07:41
Dat is toch heel lange tijd echt big business geweest, misschien moet de paus die handel weer in ere herstellen.

Je bent gewoon het slachtoffer van 5 eeuwen anti-katholieke protestantse indoctrinatie.

Marsipulami
01-06-11, 07:46
Ja, dat doet hij. En ja, dat is Christelijk/hypocriet (hetgeen je ook bij andere religies vind trouwens, daar is het Christendom echt niet uniek in).

Het kan nooit kwaad de objectieve cijfergegevens m.b.t. sexueel misbruik in ogenschouw te nemen.

knuppeltje
01-06-11, 07:47
Je bent gewoon het slachtoffer van 5 eeuwen anti-katholieke protestantse indoctrinatie.

Ho, ho, al vanaf de eerste geschiedenisles was me al duidelijk dat de kerk een hoogst verwerpelijk instituut is. Daar had ik die protestanten niet eens voor nodig. En het was nog wel een katholieke school.

Marsipulami
01-06-11, 07:49
Oh dan is het inderdaad niet erg dat de monopolisten van de moraal en het zieleheil zich aan kinderen vergrijpen

Eigenaardige conclusie, ik dacht dat jij meer medeleven met slachtoffers kon betonen.

Marsipulami
01-06-11, 07:51
Ho, ho, al vanaf de eerste geschiedenisles was me al duidelijk dat ...

Misschien schort er iets aan de kwaliteit van het Nederlandse geschiedenisonderwijs.

The_Grand_Wazoo
01-06-11, 07:56
Eigenaardige conclusie, ik dacht dat jij meer medeleven met slachtoffers kon betonen.

Het is geen eenvoudige opgave om de werkelijke slachtoffers in zicht te houden als jij telkens de dikke kont van de heilige moederkerk weer het beeld in duwt om dit als eigenlijk slachtoffer neer te zetten.

knuppeltje
01-06-11, 07:57
Het kan nooit kwaad de objectieve cijfergegevens m.b.t. sexueel misbruik in ogenschouw te nemen.

Een van de objectieve gegevens is dat de kerk een zeer hoogstaand moreel gezag wil uitstralen.
Een ander objectief gegeven is dat de kerk zelf al meer dan 1000 jaar een heleboel morele waarden aan haar laars lapt, en nu ook naast diverse bankschandalen op haar conto, is verworden tot het grootste en best georganiseerde pedo-netwek ter wereld.

knuppeltje
01-06-11, 07:58
Misschien schort er iets aan de kwaliteit van het Nederlandse geschiedenisonderwijs.

Niet op mijn school.

Marsipulami
01-06-11, 08:05
Het is geen eenvoudige opgave om de werkelijke slachtoffers in zicht te houden als jij telkens de dikke kont van de heilige moederkerk weer het beeld in duwt om dit als eigenlijk slachtoffer neer te zetten.

De waarheid is dat voor sommige mensen het leed van de slachtoffers van sexueel misbruik niet meer belangrijk is als de katholieke kerk niet als dader kan aangewezen worden.

The_Grand_Wazoo
01-06-11, 08:23
De waarheid is dat voor sommige mensen het leed van de slachtoffers van sexueel misbruik niet meer belangrijk is als de katholieke kerk niet als dader kan aangewezen worden.

Als je op die waarheid koerst, verlies je inderdaad de slachtoffers uit het oog.

Marsipulami
01-06-11, 08:31
Als je op die waarheid koerst, verlies je inderdaad de slachtoffers uit het oog.

Heel juist.

The_Grand_Wazoo
01-06-11, 10:12
Heel juist.

Ben blij dat je dat nu ook inziet.
Dus ik ga er van uit dat je in het vervolg ons dat geklaag over de mensen die de moederkerk aan het kruis willen nagelen bespaart. Dat komt inderdaad de slachtoffers niet ten goede en betekent alleen maar verspilling van energie van de moederkerk, die natuurlijk meer begaan is met de slachtoffers dan met haar reputatie.

mark61
01-06-11, 10:24
Eigenaardige conclusie, ik dacht dat jij meer medeleven met slachtoffers kon betonen.

Dat lukt zo moeilijk, jij komt de hele tijd janken dat de kerkelijke verkrachters de eigenlijke slachtoffers zijn.

Monsterlijk.

En dat pretendeert moreel monopolie te hebben. Abortus is fout, euthanasie is fout, kinderen verkrachten is goed.

Go fuck yourself.

mark61
01-06-11, 10:26
De waarheid is dat voor sommige mensen het leed van de slachtoffers van sexueel misbruik niet meer belangrijk is als de katholieke kerk niet als dader kan aangewezen worden.

Nope, wat er gebeurt is dat jij en de katholieke kerk institutioneel zichzelf als slachtoffer neerzetten, elke institutionele verantwoordelijkheid afwijzen, en gewoon doorgaan met misdadigers aan justitie onttrekken en ze stimuleren nieuwe misdaden te begaan.

De katholieke kerk is een criminele organisatie met als doel kindermisbruik.

Marsipulami
01-06-11, 15:00
Nope, wat er gebeurt is dat jij en de katholieke kerk institutioneel zichzelf als slachtoffer neerzetten, elke institutionele verantwoordelijkheid afwijzen, en gewoon doorgaan met misdadigers aan justitie onttrekken en ze stimuleren nieuwe misdaden te begaan.

De katholieke kerk is een criminele organisatie met als doel kindermisbruik.

Ik vraag behalve voor de 0.01% slachtoffers door geestelijken ook aandacht voor de 99,99 % andere slachtoffers. Toch niks mis mee.

knuppeltje
02-06-11, 09:14
Ik vraag behalve voor de 0.01% slachtoffers door geestelijken ook aandacht voor de 99,99 % andere slachtoffers. Toch niks mis mee.

Helemaal niet. Nou ja, als het ook echt zou menen dan.