PDA

Bekijk Volledige Versie : Topambtenaar verlaat ministerie om PVV



Wizdom
01-06-11, 21:59
Binnenland Topambtenaar Annemieke Nijhof stopt bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat vanwege haar bezwaren tegen de PVV. Voor het eerst vertrekt een topambtenaar om die reden.
Nijhof, directeur-generaal Water binnen het nieuwe departement van Infrastructuur en Milieu, vertelt vandaag in een interview met NRC’s Kees Versteegh dat ze ‘binnen het huidige politieke klimaat niet meer voor vijf jaar kon bijtekenen’.

Ze legt uit dat ze niet meer op het ministerie wil werken in het ‘hardere, ruwere klimaat’ in Nederland.

“Van de drie directeuren-generaal binnen het nieuwe departement wordt straks terecht meer dan 100 procent energie en toewijding gevraagd. Die kan ik niet opbrengen.”

“Ik doel daarbij op de rol van de PVV in de politiek en in de coalitie. Door de PVV worden 1,6 miljoen landgenoten collectief als fundamentalisten weggezet die onze rechtsstaat bedreigen.”

Nijhof zegt niet te vertrekken uit protest tegen het kabinetsbeleid. Ze heeft niets tegen het gevoerde beleid op haar terrein en evenmin met ‘wat voor morele superioriteit dan ook’.

“Ik wil absoluut niet de indruk wekken dat ik me beter voel dan collega’s die andere keuzes maken.”

De ambtenaar spreekt in het interview over een taboe dat heerst op het waarschuwen voor de ruwere politiek.

“Als je dat doet, zoals Thomas von der Dunk onlangs, dan word je meteen bij de enkels afgezaagd, zoals dat heet. Ik ben bang voor het verder afglijden van dit land, en wacht met angst en beven de volgende verkiezingen af.”

Annemieke Nijhof was eerder raadadviseur van premier Balkenende en werkte bij de Rijksplanologische Dienst. Sinds begin 2008 was Nijhof directeur-generaal Water op het ministerie van Verkeer en Waterstaat.