PDA

Bekijk Volledige Versie : Kabinet snijdt in persoonsgebonden budget



reallife
02-06-11, 17:08
Alleen mensen die recht hebben op verblijf in een zorginstelling maar ervoor kiezen zelf zorg te kopen, komen nog in aanmerking voor persoonsgebonden budget (pgb). Het kabinet is woensdag akkoord gegaan met het voorstel van staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten (VWS) om in te grijpen in de steeds maar stijgende kosten van het pgb.

In 2010 werd er 2,2 miljard euro uitgegeven aan de pgb's, waarmee mensen zelf zorg kunnen inkopen. Zonder ingrijpen zouden de uitgaven voor het pgb tot boven de 3 miljard euro stijgen, becijfert het kabinet. Sinds 2002 stegen de uitgaven voor dit zorgbudget elk jaar met ruim 20 procent. Inmiddels zijn er ongeveer 130.000 mensen met een pgb, terwijl dat er in 2003 nog 50.000 waren

reallife
02-06-11, 17:10
Deze bezuiniging vind ik wel terecht. Heel dat pgb is veel te fraudegevoelig.

Olive Yao
02-06-11, 17:19
Deze bezuiniging vind ik wel terecht. Heel dat pgb is veel te fraudegevoelig.

En door al die administratie ook hoge kosten bij zorgkantoren.

Het pgb is trouwens eind jaren '90 door Erica Terpstra van de VVD bedacht met als argumenten "vraagsturing in de zorg" en "betere marktwerking". Daar zou ik de politici nog wel even over willen horen.

reallife
02-06-11, 17:22
En door al die administratie ook hoge kosten bij zorgkantoren.

Het pgb is trouwens eind jaren '90 door Erica Terpstra van de VVD bedacht met als argument "vraagsturing in de zorg" en "betere marktwerking". Daar zou ik de politici nog wel even over willen horen.


Het was oorspronkelijk bedoeld om mensen die een indicatie hadden voor intramurale zorg zelfstandig te houden. Maar zoals veel dingen ging het een eigen leven leiden.

Olive Yao
02-06-11, 17:24
Het was oorspronkelijk bedoeld om mensen die een indicatie hadden voor intramurale zorg zelfstandig te houden. Maar zoals veel dingen ging het een eigen leven leiden.

Dan willen ze dus nu terug naar de oorspronkelijke bedoeling?
Enig idee hoe het dan zal gaan met mensen die geen zorgindicatie voor verblijf hebben maar wel voor persoonlijke verzorging of begeleiding? Zijn die dan weer aangewezen op zorg in natura?

Joesoef
02-06-11, 17:27
Enig idee hoe het dan zal gaan met mensen die geen zorgindicatie voor verblijf hebben maar wel voor persoonlijke verzorging of begeleiding? Zijn die dan weer aangewezen op zorg in natura?


Daar maak ik mij ook wat zorgen over.

reallife
02-06-11, 20:12
Dan willen ze dus nu terug naar de oorspronkelijke bedoeling?
Enig idee hoe het dan zal gaan met mensen die geen zorgindicatie voor verblijf hebben maar wel voor persoonlijke verzorging of begeleiding? Zijn die dan weer aangewezen op zorg in natura?

Dacht dat de functie 'begeleiding,' in 2013/14 hoe dan ook overgeheveld gaat worden naar de WMO en dan dus onder de verantwoording van de gemeentes gaat vallen.

Persoonlijke verz. zal vermoedelijk direct onder de zorgkantoren gaan vallen. Die gaan dan direct uitbetalen aan de zorgverlener. Te vergelijken met de ZIN (zorg in natura)


Daar maak ik mij ook wat zorgen over.

Dit vond ik op de site 'Per Saldo.'

Het pgb blijft behouden voor mensen met een indicatie voor langdurig verblijf, mensen met een pgb in de vorm van een zorgzwaartepakket (zzp), mensen die anders opgenomen zouden moeten worden in een instelling. Hun budget wordt verhoogd met 5%.

Bestaande budgethouders, niet geïndiceerd voor langdurig verblijf, verliezen hun pgb, maar kunnen onder bepaalde strikte voorwaarden hun huidige zorg behouden. Dat kan als de zorg die zij inkopen beoordeeld wordt als goedkopere zorg, als innovatief en geen zorg is die mensen sowieso aan elkaar geven. Hun zorgverleners worden gecontracteerd en betaald door het zorgkantoor.

Nieuwe budgethouders, die geen indicatie krijgen voor langdurig verblijf, krijgen geen pgb meer.

Olive Yao
02-06-11, 20:20
Dacht dat de functie 'begeleiding,' in 2013/14 hoe dan ook overgeheveld gaat worden naar de WMO en dan dus onder de verantwoording van de gemeentes gaat vallen.

Persoonlijke verz. zal vermoedelijk direct onder de zorgkantoren gaan vallen. Die gaan dan direct uitbetalen aan de zorgverlener. Te vergelijken met de ZIN (zorg in natura)

Bedankt voor je reactie.
Is de bedoeling dat een pgb ten laste van de Wmo ook komt te vervallen?
Huishoudelijke verzorging is al in 2007 uit de AWBZ (zorgkantoren) onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (gemeentes) gebracht, maar kan sindsdien nog steeds in de vorm van een pgb.
Als begeleiding nu ook onder de Wmo komt te vallen, zal dat niet in pgb zijn, denk je niet?
Benieuwd hoe dat zal gaan.

super ick
03-06-11, 14:21
Zwaksocialen met een diagnose worden helemaal leeggeplunderd door geslepen zorgbureautjes. Als extra service nemen zij ook de administartie uit handen.
Jaar na jaar het hele budget opgesouppeert.

Er zijn ook bureautjes opgerold die helemaal niets deden. MEnsen die een bepaalde diagnose hadden konden zich aanmelden en kregen van hen cash ineens een gedeelte van het budget uitbetaald. De rest verdween in eigen zak zonder dat er sprake was geweest van enige vorm van behandeling.

De gedachte was goed maar het is een kinderlijk eenvoudig te belazeren systeem.

mark61
03-06-11, 22:39
En door al die administratie ook hoge kosten bij zorgkantoren.

Het pgb is trouwens eind jaren '90 door Erica Terpstra van de VVD bedacht met als argumenten "vraagsturing in de zorg" en "betere marktwerking". Daar zou ik de politici nog wel even over willen horen.

Ik denk dat ze toen al hoopte dat het voor de meeste mensen te ingewikkeld zou zijn. Zodat ze er geen beroep op zouden doen. Dat was ook zo, tot die bureautjes van de ruif kwamen eten.

reallife
03-06-11, 23:25
Bedankt voor je reactie.
Is de bedoeling dat een pgb ten laste van de Wmo ook komt te vervallen?
Huishoudelijke verzorging is al in 2007 uit de AWBZ (zorgkantoren) onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (gemeentes) gebracht, maar kan sindsdien nog steeds in de vorm van een pgb.
Als begeleiding nu ook onder de Wmo komt te vallen, zal dat niet in pgb zijn, denk je niet?
Benieuwd hoe dat zal gaan.

Die onzekerheid is ook het meest irritante denk ik. Laten ze gewoon duidelijk uitleggen hoe ze verder willen gaan. Ik mis een duidelijke visie hierin en dat weerspiegeld zich ook in de praktijk van de gezondheidszorg. De slogan is dat ieder mens de regie van zijn of haar eigen leven behoudt. Ook mensen die een beperking hebben.
Dat klinkt wel erg mooi maar het is wel een beetje schrijnend dat je in de praktijk vaak maar ternauwernood aan de basiszorg toekomt.

reallife
07-06-11, 13:59
Staatssecretaris presenteert maatregelen AWBZ

06 juni 2011

Staatssecretaris presenteert maatregelen AWBZ

Staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten (VWS) heeft woensdag haar toekomstvisie voor de AWBZ gepresenteerd, waarmee het kabinet heeft ingestemd.

Deze visie is een nadere uitwerking van de plannen die reeds in het regeerakkoord zijn aangekondigd.

PGB ingeperkt
Alleen nog persoonsgebonden budget voor cliënten met een verblijfsindicatie, dat pas wordt toegekend nadat er een zorgplan is opgesteld. Vanaf 2012 mogen nieuwe PGB-houders hun budget niet meer inzetten via een bemiddelingsbureau. Wonen en zorg in de AWBZ worden gescheiden: alleen zorg wordt nog vergoed vanuit de AWBZ, verpleeghuisbewoners gaan huur betalen. Begeleiding gaat van de AWBZ naar de WMO. Chronisch zieken die voor begeleiding in aanmerking willen komen, zullen bij hun gemeente moeten aankloppen. Vanaf 2013 worden zorgverzekeraars direct verantwoordelijk voor de uitvoering van de AWBZ en zijn zij het aanspreekpunt voor de cliënt. De zorgkantoren worden dan opgeheven. Dit zijn een aantal van de maatregelen die de staatssecretaris heeft aangekondigd.

Kosten
Zonder deze maatregelen zijn de kosten voor de langdurige zorg over een aantal jaren niet meer op te brengen, aldus de staatssecretaris. 'Elke burger betaalt nu € 330 AWBZ-premie per maand, een bedrag dat zonder maatregelen dreigt te verdubbelen', zo vermeldt het ministerie van VWS in haar persbericht.

Opleidingen
Naast de bezuinigingen wil het kabinet € 850 miljoen per jaar extra beschikbaar stellen voor extra personeel en opleidingen. Ook wordt € 10 miljoen per jaar uitgetrokken om oudermishandeling tegen te gaan.

ZZP-ers
Beroepsvereniging V&VN toont zich verheugd over de investering in zorgpersoneel, maar zegt dat zij het betreurt dat bij de plannen voor het PGB niet is gekeken naar de inzet en positie van zelfstandige verpleegkundigen en verzorgenden zonder personeel. Stichting ZZP Nederland en De Zorgprofessional, een collectief van ZZP-ers in de zorg, maken zich ook zorgen over de positie van zelfstandige verpleegkundigen en verzorgenden. Deze zorgverleners zijn aangewezen op veelal thuiswonende cliënten met een PGB, omdat zij op dit moment geen overeenkomst mogen sluiten met een zorgkantoor voor het leveren van AWBZ-zorg. Per 2012 komt hier verandering in, maar het is dan de vraag hoe de zorgkantoren en later de verzekeraars met deze zorgaanbieders om zullen gaan. Vakblad Zorgvisie kwam begin mei met het bericht dat brancheorgansiatie ACTIZ haar leden sterk ontraadt om met zelfstandigen in zee te gaan.

Staatssecretaris presenteert maatregelen AWBZ - Home - Nursing voor verpleegkundigen (http://www.nursing.nl/home/nieuw/7038/staatssecretaris-presenteert-maatregelen-awbz?cmpid=NLC|Nursing|07-jun-2011|Staatssecretaris%20presenteert%20maatregelen% 20AWBZ)