PDA

Bekijk Volledige Versie : Euthanasiearts (seriemoordenaar) overleden



Marsipulami
03-06-11, 19:21
'Dr. Death' Kevorkian is dood


03/06/11, 15u44

De beruchte Amerikaanse arts Jack Kevorkian, alias Dr. Death, is op 83-jarige leeftijd overleden aan een trombose. Hij lag al enkele weken in een ziekenhuis in de plaats Royal Oak (Michigan). Dat heeft zijn advocaat bevestigd tegen Amerikaanse media.

Kevorkian kreeg in de jaren 90 in de Verenigde Staten landelijke bekendheid door zijn pleidooi voor euthanasie. Hij zei meer dan honderd mensen te hebben bijgestaan die een eind aan hun leven wilden maken.

Een van de patiënten van Kevorkian was een 52-jarige man met de spierziekte ALS. Het euthanasiegeval uit 1998 werd gefilmd voor een documentaire, die door een Amerikaanse televisiezender werd uitgezonden.

Een rechtbank zag de hulp bij zelfdoding als moord en veroordeelde Kevorkian in 1999 tot 25 jaar cel, waarvan hij minstens 10 jaar moest uitzitten. Vanwege zijn slechte gezondheid kwam Kevorkian in 2007 op vrije voeten. (anp/gb)

knuppeltje
04-06-11, 09:24
Joesoef, jij zou toch het topictitel opleuken aanpakken?

mark61
04-06-11, 09:34
Afgezien daarvan deed Kevorkian helemaal niet aan euthanasie, maar aan assisted suicide. Dat is heel wat anders.

Maar naziradio Marija heeft weer even een minuutje pleizier, dat gun ik hem graag, hij heeft het al zo zwaar met zijn complexen.

super ick
04-06-11, 09:44
Katholieken moeten voorlopig hun bek houden over ethisch morele vraagstukken.
De organisatie is doorspekt met kindermisbruik en toch waagt één volger van de kindermisbruikkerk het nog een moreel vingertje op te steken naar de k-4.

Walgelijke lui.

Marsipulami
04-06-11, 10:11
- De topictitel is een correcte weergave van de inhoud. Betrokken arts is wel degelijk veroordeeld voor moord.

- Het klopt dat de visie van de katholieke kerk op allerlei etische vraagstukken de meest hoogstaande visie is.

- Kindermisbruik is een spijtige zaak. De katholieke kerk neemt echter terzake haar verantwoordelijkheid. Nu de anderen nog.

mark61
04-06-11, 10:17
- De topictitel is een correcte weergave van de inhoud. Betrokken arts is wel degelijk veroordeeld voor moord.

- Het klopt dat de visie van de katholieke kerk op allerlei etische vraagstukken de meest hoogstaande visie is.

- Kindermisbruik is een spijtige zaak. De katholieke kerk neemt echter terzake haar verantwoordelijkheid. Nu de anderen nog.

Nope, pedoverdediger, hij is veroordeeld wegens doodslag, niet wegens seriemoorden:

After a two day trial, the Michigan jury found Kevorkian guilty of second-degree homicide

De visie van de kerk is het best te omschrijven als onderdrukkend, ranzig en hypocriet.

De katholieke kerk onttrekt zijn misdadige medewerkers aan justitie en helpt hen nieuwe misdaden te plegen. Het probeert de slachtoffers te intimideren en om te kopen.

Marsipulami
04-06-11, 10:26
Nope, pedoverdediger, hij is veroordeeld wegens doodslag, niet wegens seriemoorden:

After a two day trial, the Michigan jury found Kevorkian guilty of second-degree homicide

De visie van de kerk is het best te omschrijven als onderdrukkend, ranzig en hypocriet.

De katholieke kerk onttrekt zijn misdadige medewerkers aan justitie en helpt hen nieuwe misdaden te plegen. Het probeert de slachtoffers te intimideren en om te kopen.

Je mag altijd bijkomende vragen stellen als je een post van mij niet goed begrepen hebt ! :student:

knuppeltje
04-06-11, 11:18

mark61
04-06-11, 11:37
Je mag altijd bijkomende vragen stellen als je een post van mij niet goed begrepen hebt ! :student:

Ik begrijp jou beter dan je lief is.

mark61
04-06-11, 11:38
[QUOTE=knuppeltje;4710540]/QUOTE]

Hoe maak je een lege post?

marces
04-06-11, 12:09
Die man is humaner dan die pedokerk van jou. Waar bemoeit die kerk zich mee? Als ik godverdomme een einde aan mijn leven wil laten maken omdat ik uitzichtloos lijdt, ben ik blij dat ik hulp krijg van zo'n arts en daar heeft niemand iets mee te maken. Ik heb niks te schaften met die zgn "hoogstaande visie op etische zaken" - wat een arrogantie.

Marsipulami
04-06-11, 12:31
Die man is humaner dan die pedokerk van jou. Waar bemoeit die kerk zich mee? Als ik godverdomme een einde aan mijn leven wil laten maken omdat ik uitzichtloos lijdt, ben ik blij dat ik hulp krijg van zo'n arts en daar heeft niemand iets mee te maken. Ik heb niks te schaften met die zgn "hoogstaande visie op etische zaken" - wat een arrogantie.

De RKK verdedigt het recht op leven van éénieder.

marces
04-06-11, 12:36
De RKK verdedigt het recht op leven van éénieder.

Maar ik beschik over mijn eigen leven, niet een of andere verdefelijke religie.

Marsipulami
04-06-11, 12:42
Maar ik beschik over mijn eigen leven, niet een of andere verdefelijke religie.

Mensen die suïcidaal zijn en in de put zitten kan men maar beter uit die put halen. Dat is beter dan een euthanasiespuit.

sjaakie
04-06-11, 18:35
Mensen die suïcidaal zijn en in de put zitten kan men maar beter uit die put halen. Dat is beter dan een euthanasiespuit.

of ff invullen:
http://www.belgium.be/nl/gezondheid/gezondheidszorg/levenseinde/euthanasie/

Iznogoodh
04-06-11, 22:00
- Het klopt dat de visie van de katholieke kerk op allerlei etische vraagstukken de meest hoogstaande visie is.Grapje?

Iznogoodh
04-06-11, 22:03
Mensen die suïcidaal zijn en in de put zitten kan men maar beter uit die put halen. Dat is beter dan een euthanasiespuit.Iemand die een uitzichtsloos lijden te wachten staat en dus voor de goede dood kiest kan men moeilijk schetsen als een persoon die je wel even uit de put kunt halen.

H.P.Pas
04-06-11, 22:28
- - Het klopt dat de visie van de katholieke kerk op allerlei etische vraagstukken de meest hoogstaande visie is.


De vijfde bevalling van mijn schoonmoeder verliep, medisch gezien, hachelijk.
De behandelende arts was van mening dat het de laatste diende te zijn en raade haar sterilisatie aan. Mijn schoonmoeder wenste dat eerst met de kapelaan te bespreken; voor een eigen pastoor was het dorp te klein. De kapelaan was, op katholiek ethische gronden, tegen een sterilisatie gekant.
De arts raadde daarop aan, dat tenminste schoonvader zich zou laten steriliseren. Omdat het, godlof, een gemengd huwelijk betrof wenste schoonvader dit met een dominee uit een aanpalend dorp te bespreken. Die was, op ethische gronden, van mening, dat hij zich beslist moest laten steriliseren, waarmee schoonvader van harte instemde.
Zo geschied net voor het tweede Vaticaanse concilie.
Veel is intussen gebeurd; het dorp heeft nog steeds een mooie Gothische de heilige Sebasttiaan gewijde kerk en geen kapelaan meer, om van een pastoor nog maar te zwijgen. En dat is goed zo.

Marsipulami
04-06-11, 22:59
Iemand die een uitzichtsloos lijden te wachten staat en dus voor de goede dood kiest kan men moeilijk schetsen als een persoon die je wel even uit de put kunt halen.

Er bestaat allerlei medicatie voor pijnbestrijding.

Marsipulami
04-06-11, 23:02
De vijfde bevalling van mijn schoonmoeder verliep, medisch gezien, hachelijk.
De behandelende arts was van mening dat het de laatste diende te zijn en raade haar sterilisatie aan. Mijn schoonmoeder wenste dat eerst met de kapelaan te bespreken; voor een eigen pastoor was het dorp te klein. De kapelaan was, op katholiek ethische gronden, tegen een sterilisatie gekant.
De arts raadde daarop aan, dat tenminste schoonvader zich zou laten steriliseren. Omdat het, godlof, een gemengd huwelijk betrof wenste schoonvader dit met een dominee uit een aanpalend dorp te bespreken. Die was, op ethische gronden, van mening, dat hij zich beslist moest laten steriliseren, waarmee schoonvader van harte instemde.
Zo geschied net voor het tweede Vaticaanse concilie.
Veel is intussen gebeurd; het dorp heeft nog steeds een mooie Gothische de heilige Sebasttiaan gewijde kerk en geen kapelaan meer, om van een pastoor nog maar te zwijgen. En dat is goed zo.


Die kapelaan zal wel niet goed hebben opgelet tijdens de lessen katholieke moraal tijdens zijn opleiding. In de situatie die je schetst is er voor de katholieke moraal geen bezwaar tegen sterelisatie.

knuppeltje
05-06-11, 08:51
[QUOTE=knuppeltje;4710540]/QUOTE]

Hoe maak je een lege post?

Ik heb geprobeerd het drie keer over te doen, lukte niet. Iedere keer verdween de tekst. Hoe dat kan weet ik niet. Van ander prikkers, onder andere Joesoef, heb ik het ook gezien.

mark61
05-06-11, 10:17
Ik heb geprobeerd het drie keer over te doen, lukte niet. Iedere keer verdween de tekst. Hoe dat kan weet ik niet. Van ander prikkers, onder andere Joesoef, heb ik het ook gezien.

Jelui bent magiërs.

marces
05-06-11, 10:31
Er bestaat allerlei medicatie voor pijnbestrijding.

Je denkt wel erg zwart-wit.
Er komen in de praktijk allerlei situaties voor waarin mensen ondragelijk, zowel fysiek als geestelijk, lijden. Zeker als er geen uitzicht is op enig herstel en dit lijden soms wel jarenlang kan aanhouden, is het in mijn ogen niet meer dan humaan dat je die mensen op een zachte, zelfgekozen manier aan hun einde brengt.
Is het dan wel de "wil van god" om ze koste wat het kost in leven te houden met behulp van allerlei apparaten en ingrepen, terwijl je weet dat dit niks zal opleveren? Dan ga je toch ook tegen de wil van jouw god in?

Ik kan me nog een geval herinneren van een Nederlandse vrouw die een auto-ongeluk kreeg en zwaargewond in coma in het ziekenhuis terecht kwam. De vrouw heeft toen allerlei operaties ondergaan, was invalide geworden en kwam maar niet uit haar coma. Dit heeft zich jarenlang voortgesleept, hier was duidelijk sprake van uitzichtloosheid en waarschijnlijk ook van geestelijk/fysiek lijden. Het verpleegtehuis, weigerde mee te werken aan euthanasie. Haar man heeft, na 16 jaar!, ten einde raad zijn vrouw door het hoofd geschoten. De man is vervolgens veroordeeld. Hij werd schuldig bevonden zonder strafoplegging.

Marsipulami
05-06-11, 10:49
Je denkt wel erg zwart-wit.
Er komen in de praktijk allerlei situaties voor waarin mensen ondragelijk, zowel fysiek als geestelijk, lijden. Zeker als er geen uitzicht is op enig herstel en dit lijden soms wel jarenlang kan aanhouden, is het in mijn ogen niet meer dan humaan dat je die mensen op een zachte, zelfgekozen manier aan hun einde brengt.
Is het dan wel de "wil van god" om ze koste wat het kost in leven te houden met behulp van allerlei apparaten en ingrepen, terwijl je weet dat dit niks zal opleveren? Dan ga je toch ook tegen de wil van jouw god in?

Ik kan me nog een geval herinneren van een Nederlandse vrouw die een auto-ongeluk kreeg en zwaargewond in coma in het ziekenhuis terecht kwam. De vrouw heeft toen allerlei operaties ondergaan, was invalide geworden en kwam maar niet uit haar coma. Dit heeft zich jarenlang voortgesleept, hier was duidelijk sprake van uitzichtloosheid en waarschijnlijk ook van geestelijk/fysiek lijden. Het verpleegtehuis, weigerde mee te werken aan euthanasie. Haar man heeft, na 16 jaar!, ten einde raad zijn vrouw door het hoofd geschoten. De man is vervolgens veroordeeld. Hij werd schuldig bevonden zonder strafoplegging.

"De hittegolf van 2003 was een periode in de Europese zomer van 2003 met uitzonderlijk heet en droog weer. (...)

Volgens de grootste begrafenisondernemer van Frankrijk, stierven er 14.802 mensen[in Frankrijk] door de hitte, vooral ouderen. (...)

Vele lijken konden wekenlang niet geïdentificeerd worden, omdat familieleden op vakantie waren. Een vrieshuis aan de rand van Parijs werd gebruikt door begrafenisondernemers omdat ze zelf niet genoeg faciliteiten meer hadden. Op 3 september werden de 57 lijken die nog steeds niet geïdentificeerd konden worden gecremeerd."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_hittegolf_van_2003

Er zijn blijkbaar veel oude mensen waar niemand naar omziet. Met toetsingscriteria als "uitzichtloos lijden" kan je alle kanten op. Het zal niet moeilijk zijn om een arts te vinden die een krabbel onder een formuliertje wil zetten.

marces
05-06-11, 11:04
"De hittegolf van 2003 was een periode in de Europese zomer van 2003 met uitzonderlijk heet en droog weer. (...)

Volgens de grootste begrafenisondernemer van Frankrijk, stierven er 14.802 mensen[in Frankrijk] door de hitte, vooral ouderen. (...)

Vele lijken konden wekenlang niet geïdentificeerd worden, omdat familieleden op vakantie waren. Een vrieshuis aan de rand van Parijs werd gebruikt door begrafenisondernemers omdat ze zelf niet genoeg faciliteiten meer hadden. Op 3 september werden de 57 lijken die nog steeds niet geïdentificeerd konden worden gecremeerd."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_hittegolf_van_2003

Er zijn blijkbaar veel oude mensen waar niemand naar omziet. Met toetsingscriteria als "uitzichtloos lijden" kan je alle kanten op. Het zal niet moeilijk zijn om een arts te vinden die een krabbel onder een formuliertje wil zetten.

Ik kan je argumentatie niet helemaal volgen, maar dat zal wel aan mij liggen.
Je haakt niet in op wat ik schrijf.

Natuurlijk zijn dit zaken die heel moeilijk te beoordelen zijn omdat dit per indivudueel geval totaal anders is. Maar dat neemt niet weg dat je in sommige situaties naar de humane oplossing moet grijpen, in andere situaties zijn er inderdaad andere oplossingen denkbaar. Het is dus niet allemaal zo zwart-wit en eenvoudig.

Marsipulami
05-06-11, 11:35
Ik kan je argumentatie niet helemaal volgen, maar dat zal wel aan mij liggen.
Je haakt niet in op wat ik schrijf.



- Je geeft een aantal schrijnende voorbeelden.
- Zo'n voorbeelden moeten meestal dienen om een soepele euthanasieregeling te verdedigen.


- Ik gaf een voorbeeld dat illustreert dat er naar veel bejaarden niet omgekeken wordt.
- Dat voorbeeld moest dienen om serieuze vraagtekens te plaatsen bij een soepele euthanasieregeling.


- Wetgeving (bv m.b.t. euthanasie) mag niet gebaseerd zijn op extreme of uitzonderlijke situaties.

Bijvoorbeeld:

- In de bebouwde kom mag je maar 40 km/u rijden met een auto. Dat is een goede wet die ongevallen kan voorkomen.
- Uitzonderlijk voorbeeld: Het kan natuurlijk dat je een passagier vervoert die nog maar net een hartstilstand heeft gekregen en dringend naar de spoedgevallendienst moet van een ziekenhuis. In die omstandigheden is het te verantwoorden dat men een stuk harder rijdt dan 40 km/u.
- Evenwel n.a.v. dit uitzonderlijk voorbeeld zal niemand zich in het hoofd halen om de snelheidsbeperking in de bebouwde kom op te trekken naar 120 km/u. (Nochtans als het over euthanasie gaat zegt men 'Kijk naar die uitzonderlijke omstandigheid en pas de wet aan'. )



Je gaf zelf een voorbeeld waar uiteindelijk niemand gestraft werd (ondanks een strikt verbod op euthanasie) omdat er voldoende verschoningsgronden waren.

marces
06-06-11, 08:04
- Je geeft een aantal schrijnende voorbeelden.
- Zo'n voorbeelden moeten meestal dienen om een soepele euthanasieregeling te verdedigen.


- Ik gaf een voorbeeld dat illustreert dat er naar veel bejaarden niet omgekeken wordt.
- Dat voorbeeld moest dienen om serieuze vraagtekens te plaatsen bij een soepele euthanasieregeling.


- Wetgeving (bv m.b.t. euthanasie) mag niet gebaseerd zijn op extreme of uitzonderlijke situaties.

Bijvoorbeeld:

- In de bebouwde kom mag je maar 40 km/u rijden met een auto. Dat is een goede wet die ongevallen kan voorkomen.
- Uitzonderlijk voorbeeld: Het kan natuurlijk dat je een passagier vervoert die nog maar net een hartstilstand heeft gekregen en dringend naar de spoedgevallendienst moet van een ziekenhuis. In die omstandigheden is het te verantwoorden dat men een stuk harder rijdt dan 40 km/u.
- Evenwel n.a.v. dit uitzonderlijk voorbeeld zal niemand zich in het hoofd halen om de snelheidsbeperking in de bebouwde kom op te trekken naar 120 km/u. (Nochtans als het over euthanasie gaat zegt men 'Kijk naar die uitzonderlijke omstandigheid en pas de wet aan'. )



Je gaf zelf een voorbeeld waar uiteindelijk niemand gestraft werd (ondanks een strikt verbod op euthanasie) omdat er voldoende verschoningsgronden waren.

Dan zijn we het dus eigenlijk eens met elkaar. Je bent er dus niet in alle gevallen principieel op tegen maar laat ruimte aan uitzonderingen. Je bent iets minder zwart/wit als dat ik dacht!
Een "soepele" euthanasiewetgeving is m.i. onmogelijk omdat je te maken hebt met individueel sterk van elkaar verschillende situaties die niet in een wet te vangen zijn - net als abortus bijvoorbeeld. De huidige gedoogregeling in Nederland werkt best goed, alleen in sommige religieuze instellingen wordt er erg rigide mee omgegaan - ik zou persoonlijk dit soort instellingen ook mijden om die reden.
Structureel de "snelheid naar 120 opvoeren" lijkt mij dan ook geen verstandige zaak, ruimte houden voor schrijnende gevallen lijkt me wel noodzakelijk. Uiteindelijk heeft de mens het recht op zelfbeschikking, hij is dus baas over zijn eigen lijf.

knuppeltje
06-06-11, 09:00
Er zijn blijkbaar veel oude mensen waar niemand naar omziet. Met toetsingscriteria als "uitzichtloos lijden" kan je alle kanten op. Het zal niet moeilijk zijn om een arts te vinden die een krabbel onder een formuliertje wil zetten.

Zullen dan wel Belgische katholieke artsen zijn zeker?

Soldim
06-06-11, 11:49
Er zijn blijkbaar veel oude mensen waar niemand naar omziet. Met toetsingscriteria als "uitzichtloos lijden" kan je alle kanten op. Het zal niet moeilijk zijn om een arts te vinden die een krabbel onder een formuliertje wil zetten.

En door euthenasie te verbieden los je dat probleem op?

marces
08-06-11, 08:36
en toen was het stil