PDA

Bekijk Volledige Versie : Hardnekkige bacterie in Rotterdams ziekenhuis



reallife
04-06-11, 17:06
03 juni 2011

Hardnekkige bacterie in Rotterdams ziekenhuis

Het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam worstelt al maanden met een uitbraak van een 'nagenoeg onbehandelbare bacterie' op de ic.

Dit meldden het Maasstad Ziekenhuis en de NOS gisteren. Op dit moment liggen vijf patiënten in het ziekenhuis die besmet zijn met de zogenaamde klebsiella pneumoniae bacterie, een bacterie die frequent voorkomt in de darmen van mens en dier en ontstekingen in de luchtwegen kan veroorzaken. Uit onderzoek van het ziekenhuis bleek dat in totaal tenminste 34 patiënten besmet zijn geraakt. Het is nog onduidelijk in hoeverre de bacterie zich al verspreid heeft.

Resistent
De uitbraak vond plaats op de ic van het ziekenhuis, waarschijnlijk door een besmette patiënt die vanuit het Slotervaart Ziekenhuis in Amsterdam was overgebracht. De variant van de Klebsiella op de ic van het Maasstad Ziekenhuis is extra gevaarlijk, omdat hij het enzym Oxa-48 produceert. Deze maakt bacteriën resistent voor de zwaarste categorie antibiotica, de carbepem.

Multiresistente bacterie
Het RIVM gaat ex-patiënten van het Rotterdamse Maasstad Ziekenhuis nu onderzoeken op de multiresistente bacterie, daarbij worden ook oude testmaterialen van eerder onderzochte patiënten onder de loep genomen. Volgens de NOS heeft het Maasstad ziekenhuis 'ernstig gefaald' bij de aanpak van deze resistente bacterie. Microbiologen zouden al in april twee keer over de aard van de bacterie geïnformeerd zijn en sporen van het onderzoek lopen terug naar oktober 2010.

Bron: NOS / Maasstad Ziekenhuis / ANP

http://www.nursing.nl/home/nieuw/7026/hardnekkige-bacterie-in-rotterdams-ziekenhuis?cmpid=NLC|Nursing|03-jun-2011|Hardnekkige%20bacterie%20in%20Rotterdams%20zi ekenhuis

justus
04-06-11, 19:21
Hebben we in Rotterdam alweer troep uit 020 gehad.... Zullen die neuzen eens niet zijn!!!

mark61
05-06-11, 00:52
Bizar. Ik hoorde van de week interviews met de directeuren van beide ziekenhuizen, en begreep daaruit dat het oorspronkelijk ging om een patiënt die van R'dam naar Slotervaart was overgebracht, waarna het Slotervaart de Maasstad waarschuwde. Maasstad had wel iets gezegd van 'lastige bacterie', maar omdat ze formeel pas een onderzoek hoeven in te stellen bij 2 of meer patiënten hadden ze dat nog niet gedaan. Achteraf vond de directeur dat ook niet zo slim.

Ze hebben een half jaar gewacht voor ze een keer in actie kwamen.

reallife
05-06-11, 07:49
Ze hebben een half jaar gewacht voor ze een keer in actie kwamen.

Yep, kost ze een hoop geld zo'n onderzoek. Vandaar de trage reactie denk ik. :(

mark61
05-06-11, 10:20
Yep, kost ze een hoop geld zo'n onderzoek. Vandaar de trage reactie denk ik. :(

Ik denk dat ze vooral bang zijn voor hun reputatie. Zo gaat dat meestal. Die directeur schepte nog op hoe goed hun onderzoeksfaciliteiten zijn.

justus
05-06-11, 10:57
Ik denk dat ze vooral bang zijn voor hun reputatie. Zo gaat dat meestal. Die directeur schepte nog op hoe goed hun onderzoeksfaciliteiten zijn.

de faciliteiten zijn meer dan uitstekend te noemen...slechts is het budget beperkt door de wijzen van die fantastische gedoogkabinet...

mark61
21-06-11, 17:06
Ze hebben toch maar es een onderzoek ingesteld in het Maasstadziekenhuis.

In één jaar 47 besmettingen, 21 doden.

En dan die directeur met zijn 'tsja er was maar één geval dus we waren niet verplicht het te melden of te onderzoeken'.

Je zou hem moeten berechten wegens doodslag.

knuppeltje
22-06-11, 07:57
Dergelijke directeuren horen volgens mij levenslang in de gevangenis te zitten.