PDA

Bekijk Volledige Versie : Oorlogsmisdadiger H. Kissinger bij FIFA: kans om hem te arresteren en berechten?



Olive Yao
05-06-11, 20:17
Kissinger biedt FIFA hulp aan

NU.nl zondag 5 juni 2011


Henry Kissinger is bereid om plaats te nemen in het panel van deskundigen dat onderzoek moet doen naar de recente gebeurtenissen bij de FIFA.

De voormalige Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken werd woensdag door de herkozen FIFA-voorzitter Sepp Blatter samen met Johan Cruijff naar voren geschoven om de commissie van gewicht te voor zien. "Als ik kan helpen, sta ik daar zeker voor open, maar ik wil ook weten met wie ik dan ga samenwerken en welke opdracht we precies krijgen", reageert Kissinger, in 1973 winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede, tegenover de BBC (http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/football/13659901.stm).

IOC
De 88-jarige Kissinger was zo'n tien jaar geleden betrokken bij de hervorming van het International Olympisch Comité (IOC), nadat bleek dat Salt Lake City de organisatie van de Winterspelen van 2002 kreeg toebedeeld door middel van het omkopen van enkele IOC-leden. De transformatie binnen het IOC wordt vandaag de dag gezien als model voor de hervormingen die noodzakelijk zijn binnen de FIFA.

Fraude
De wereldvoetbalbond werd de afgelopen weken nadrukkelijk in verband gebracht met berichten over omkoping en fraude rondom het toekennen van de mondiale eindstrijd in 2018 (Rusland) en 2022 (Qatar). De herverkiezing van Blatter, zonder tegenkandidaat, verliep alles behalve vlekkeloos. Zijn aanvankelijke uitdager, de Qatarees Mohamed bin Hammam, werd geschorst vanwege vermeende omkooppraktijken. Ook bestuurder Jack Warner werd om die reden op non-actief gesteld.




tags war criminal H. Kissinger; FIFA; Christopher Hitchens; trial

Mothership
05-06-11, 21:10
Ik vraag me af wie de volgende op je lijst is. Moeder Theresa?