PDA

Bekijk Volledige Versie : Is Voorhuidman een antisemiet?



Joesoef
08-06-11, 12:55
Is Voorhuidman een antisemiet?



door Ward Wijndelts (http://www.nrc.nl/nieuws/door/ward-wijndelts/)

Buitenland (http://www.nrc.nl/nieuws/categorie/buitenland/)

nrc.nl :: Snelle duiding bij het belangrijkste nieuws (http://www.nrc.nl)



Superheld ‘Voorhuidman’ beschermt joodse baby’s tegen de messen van rabbi’s. Het protest in stripvorm tegen besnijdenis zorgt voor ophef (http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/c/a/2011/06/07/MNI01JQ9D7.DTL) in de Verenigde Staten. De actievoerders worden beschuldigd van antisemitisme.

Miles Hastwick is conservator van het imaginaire ‘museum voor genitale integriteit’ in San Diego. Maar hij is ook, in het geheim, Foreskin Man, en in die hoedanigheid bestrijdt hij vijanden als Dr. Mutilator en Monster Mohel, die erop uit zijn om pasgeboren jongens van hun voorhuid te ontdoen.
In het eerste deel (http://www.foreskinman.com/foreskinmanno1.pdf) van de strip was de vijand, Dr. Mutilator, nog een soort abstract monster, waarbij het directe verband met de joodse traditie wat vaag was. Er wordt zelfs verwezen naar Afrikaanse besnijdenis (http://www.foreskinman.com/no1panel08.htm). In het tweede deel (http://www.foreskinman.com/foreskinmanno2.pdf) is Monster Mohel de vijand, en hij is een rabbi zonder genade. Dit soort beelden schoten de joodse gemeenschap in het verkeerde keelgat:

Ook in deel twee worden de baby’s gered, er worden zelfs wat circumstraints (http://www.quickmedical.com/olympicmedical/circumstraint/immobolizer.html), die zijn opgehangen aan een menorahkandelaar, in brand gestoken.
Achter de strip zit een organisatie (http://mgmbill.org/) die in januari van dit jaar een wetsvoorstel heeft ingediend om ‘genitale verminking’ bij mannen te verbieden. Deze zogenoemde ‘intactivisten’ (http://intactivists.blogspot.com/2011/05/one-babys-experience.html) willen besnijdenis bij wet (http://mgmbill.org/usmgmbill.htm) laten verbieden. Of Voorhuidman de lobby voor de nieuwe wet veel goed heeft gedaan valt te bezien.

Joesoef
08-06-11, 12:57
Maffe janks :tik:

mark61
08-06-11, 13:29
In Amerikaanse context is dat helemaal niet maf. Meer dan de helft van de Amerikaanse mannen is besneden, omdat dat zogenaamd goed voor de gezondheid zou zijn. Oh, zelfs: The WHO estimates prevalence in the United States and Canada at 75% and 30%, respectively

Tegenwoordig wordt in geneeskundige kringen erkend dat de enige reden de puriteinse opvattingen uit de 19e eeuw waren. Ik vraag me af hoeveel kinderen nog worden besneden, ik denk nog steeds routinematig heel veel.

Deel van de verknipte protestantse ziel van de VS.

Joesoef
08-06-11, 14:19
In Amerikaanse context is dat helemaal niet maf.


Dacht meer aan de comic:
Is Voorhuidman een antisemiet? :: nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2011/06/08/is-voorhuidman-een-antisemiet/)

mark61
08-06-11, 14:44
Ow OK.

justus
08-06-11, 17:13
ik ben van de snikkelbeschermingsliga! no knife near my dick!!!

knuppeltje
08-06-11, 17:29
Ik vind wel dat stel dat zo'n voorhuid antisemitisch wordt, dat die dan onmiddelijk verwijderd moet worden. :schreeuw:

Fulanadetal
08-06-11, 17:50
Is een Ariër die Joodse jongetjes redt een antisemiet.
Zeker weten doe ik het niet.

Eke
08-06-11, 19:00
Niet alleen Joodse jongetjes, he.
Veel Amerikanen lopen rond met het idee dat het lekker fris is--je houdt het allemaal goed schoon.

Tegenwoordig- nu er systematisch naar gekeken is- blijkt de uitspraak gerechtvaardigd dat ook onbesneden mannen goed in staat zijn om zichzelf schoon te houden...ter preventie van urineweginfekties e.d.

Het is positief dat het inmiddels onnodige besnijden ontmoedigd wordt.


Punt is....wat doen de aanhangers van een religie waar het besnijden onderdeel is van een ritueel. Met feest en al (behalve dan voor het kleine manneke)

Op zich lijkt het al feestelijk om te vieren dat het besnijdenisritueel niet meer nodig is...
Maar ja...zitten daar al die oude wijze heren met hun gekortwiekte lontjes en een slimme tekst van vroeger..en die moeten een giga ommezwaai maken...lukt niet zo makkelijk, hoor !



Misschien is er een tussenoplossing mogelijk. Tijdstip van besnijden bij volwassenheid leggen. Kunnen de mannen zelf de voor- en nadelen afwegen.

sjo
08-06-11, 20:52
In Amerikaanse context is dat helemaal niet maf. Meer dan de helft van de Amerikaanse mannen is besneden, omdat dat zogenaamd goed voor de gezondheid zou zijn. Oh, zelfs: The WHO estimates prevalence in the United States and Canada at 75% and 30%, respectively

Tegenwoordig wordt in geneeskundige kringen erkend dat de enige reden de puriteinse opvattingen uit de 19e eeuw waren. Ik vraag me af hoeveel kinderen nog worden besneden, ik denk nog steeds routinematig heel veel.

Deel van de verknipte protestantse ziel van de VS.

Wat hadden de negentiende-eeuwse puriteinen met besnijdenis ?

gr.
sjo

mark61
08-06-11, 23:06
Wat hadden de negentiende-eeuwse puriteinen met besnijdenis ?

gr.
sjo

Dat voorkwam zelfbevlekking, waren zij van mening :ego:

sjo
09-06-11, 20:04
Dat voorkwam zelfbevlekking, waren zij van mening :ego:

Een antieke benaming voor masturbatie. Waren ze van mening dat besnedenen daar minder aan deden ?

gr.
sjo

mark61
10-06-11, 01:03
Een antieke benaming voor masturbatie. Waren ze van mening dat besnedenen daar minder aan deden ?

gr.
sjo

Ja dat zeg ik toch.

ronald
10-06-11, 02:38
Dacht meer aan de comic:
Is Voorhuidman een antisemiet? :: nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2011/06/08/is-voorhuidman-een-antisemiet/)

Behoorlijk ja. Waar bemoeien zij zich mee? Denken zij voor Joden te kunnen bepalen wat en hoe het een en ander in de Tora staat door zo'n vijandig beeld te schetsen? Die joden die ik ken waarvan hun ouders hun zonen niet hebben besneden, hebben hen dat kwalijk genomen en alsnog zichzelf laten besnijden.

knuppeltje
10-06-11, 11:21
Die joden die ik ken waarvan hun ouders hun zonen niet hebben besneden, hebben hen dat kwalijk genomen en alsnog zichzelf laten besnijden.

Waarom hun ouders dat kwalijk nemen, dat snap ik echt niet?
Zo kunnen die gasten tenminste duidelijk bewijzen dat ze wel degelijk uit vrije wil oprechte joden zijn.

justus
10-06-11, 11:26
Behoorlijk ja. Waar bemoeien zij zich mee? Denken zij voor Joden te kunnen bepalen wat en hoe het een en ander in de Tora staat door zo'n vijandig beeld te schetsen? Die joden die ik ken waarvan hun ouders hun zonen niet hebben besneden, hebben hen dat kwalijk genomen en alsnog zichzelf laten besnijden.

prima, dat is dan wel hun eigen keus.
ik zou het mijn ouders kwalijk hebben genomen als ze een party hadden gebouwd omdat mijn voorhuid was losgemaakt met een rabbijns mesje.

Joesoef
10-06-11, 11:50
De comic deed mij een beetje denken aan de manier waarop men in de jaren 30 De joden afbeelde.

ronald
10-06-11, 14:30
Waarom hun ouders dat kwalijk nemen, dat snap ik echt niet?
Zo kunnen die gasten tenminste duidelijk bewijzen dat ze wel degelijk uit vrije wil oprechte joden zijn.

De Tora-plicht te besnijden ligt in eerste instantie bij de ouders. Laten zij het niet doen, dan vervalt die plicht op de persoon zelf wanneer hij 13 jaar is geworden. Diegenen die ik ken laten het inderdaad op latere leeftijd doen en hebben iets verwijtend naar hun ouders toe. Een besnijdenis op latere leeftijd is wat "omslachtiger" dan wanneer je 8 dagen oud zou zijn. Dat zij dit dan uit vrije wil doen ook al is die plicht op hen gevallen, is duidelijk.

ronald
10-06-11, 14:33
prima, dat is dan wel hun eigen keus.
ik zou het mijn ouders kwalijk hebben genomen als ze een party hadden gebouwd omdat mijn voorhuid was losgemaakt met een rabbijns mesje.

Ik wel. Dat is misschien omdat wij en de zonen van Ishmael die plicht hebben en jij niet. Bovendien, "de rabbijn" doet geen besnijdenissen. Dat is de mohel. Je kunt dus voortaan over een mohel-mesje spreken. Zo komen anders fantasieen de wereld in.

justus
10-06-11, 15:12
Ik wel. Dat is misschien omdat wij en de zonen van Ishmael die plicht hebben en jij niet. Bovendien, "de rabbijn" doet geen besnijdenissen. Dat is de mohel. Je kunt dus voortaan over een mohel-mesje spreken. Zo komen anders fantasieen de wereld in.

Je vindt het toch niet erg hoop ik dat ik me niet te zeer in die verminkingen verdiept heb he? Als jij ook maar denkt met een snij ijzer bij mijn zaakje te kunnen komen is het gedaan met je.

mark61
10-06-11, 15:43
De comic deed mij een beetje denken aan de manier waarop men in de jaren 30 De joden afbeelde.

Ja dat krijg je want antisemitisme-gevoeligheid is er bij ons natuurlijk ingeramd.

Je vraagt je af wanneer joden weer satirisch benaderd mogen worden door niet-joden. Over 200 jaar?

Jah ik weet niks van die strip hoor, maar ik bedoel maar, joden hebben tegenwoordig zo'n 'omgekeerde' uitzonderingspositie gekregen dat het hele onderwerp eigenlijk taboe is.

Ik vind dat die valse schijnheiligheid op geen enkele manier compenseert voor het al dan niet christelijk geïnspireerde antisemitisme van de afgelopen 2000 jaar, maja, wie ben ik.

knuppeltje
10-06-11, 16:20
De Tora-plicht te besnijden....

Weet ik allemaal allang. Maar als er iets is waarmee je kunt waarmaken dat je ook echt van binnenuit en niet onder druk van opvoeding een ware gelovig bent, dan is het toch door die heel onhandige operatie op volwassen leefttijd?

ronald
10-06-11, 18:18
Ja dat krijg je want antisemitisme-gevoeligheid is er bij ons natuurlijk ingeramd.

Je vraagt je af wanneer joden weer satirisch benaderd mogen worden door niet-joden. Over 200 jaar?

Jah ik weet niks van die strip hoor, maar ik bedoel maar, joden hebben tegenwoordig zo'n 'omgekeerde' uitzonderingspositie gekregen dat het hele onderwerp eigenlijk taboe is.

Ik vind dat die valse schijnheiligheid op geen enkele manier compenseert voor het al dan niet christelijk geïnspireerde antisemitisme van de afgelopen 2000 jaar, maja, wie ben ik.

Joden zeggen nu gewoon meer wat hen aangaat en wat er over hun wordt beslist. Als het satirisch was bedoeld, zoals met die nazi-muis, hoe heette die? Geen probleem. Zelfspot is joden eigen. Dit is van een andere orde. Wel degelijk wil men via een wet joden zeggen wat ze niet mogen. U.S. MGM Bill (http://mgmbill.org/usmgmbill.htm) Dit heeft niets met satire te maken.
Bovendien is met de aanwezigheid van het Christendom de besnijdenis al een punt van conflict. Het gaat er om hoe men joden en het Jodendom wil indoctrineren of veranderen. Lijkt mij bovendien verloren moeite. Op straffe van verbanning werd in de Sovjet Unie de besnijdenissen verboden maar een groot deel bleef deze joodse wet toch uitvoeren.

ronald
10-06-11, 18:19
Weet ik allemaal allang. Maar als er iets is waarmee je kunt waarmaken dat je ook echt van binnenuit en niet onder druk van opvoeding een ware gelovig bent, dan is het toch door die heel onhandige operatie op volwassen leefttijd?

Zeker.

mark61
10-06-11, 22:54
Joden zeggen nu gewoon meer wat hen aangaat en wat er over hun wordt beslist. Als het satirisch was bedoeld, zoals met die nazi-muis, hoe heette die? Geen probleem. Zelfspot is joden eigen. Dit is van een andere orde. Wel degelijk wil men via een wet joden zeggen wat ze niet mogen. U.S. MGM Bill (http://mgmbill.org/usmgmbill.htm) Dit heeft niets met satire te maken.
Bovendien is met de aanwezigheid van het Christendom de besnijdenis al een punt van conflict. Het gaat er om hoe men joden en het Jodendom wil indoctrineren of veranderen. Lijkt mij bovendien verloren moeite. Op straffe van verbanning werd in de Sovjet Unie de besnijdenissen verboden maar een groot deel bleef deze joodse wet toch uitvoeren.

Die heette Maus.

Wat jij allemaal niet uit één strip haalt. Chapeau.

Mark
11-06-11, 07:17
Maus satirische zelfspot??????

justus
11-06-11, 09:44
Ja dat krijg je want antisemitisme-gevoeligheid is er bij ons natuurlijk ingeramd.

Je vraagt je af wanneer joden weer satirisch benaderd mogen worden door niet-joden. Over 200 jaar?

Jah ik weet niks van die strip hoor, maar ik bedoel maar, joden hebben tegenwoordig zo'n 'omgekeerde' uitzonderingspositie gekregen dat het hele onderwerp eigenlijk taboe is.

Ik vind dat die valse schijnheiligheid op geen enkele manier compenseert voor het al dan niet christelijk geïnspireerde antisemitisme van de afgelopen 2000 jaar, maja, wie ben ik.

dat is het Grote Joodse Probleem. ze blijven maar janken en zichzelf zielig vinden en dat uitdragen via clubjes als de CIDI en rabbijnen als Soetendorp.
het is een feit dat er wat joden zijn afgeslacht in met name WO2.
dat geldt ook voor mensen uit het oostblok in Siberie.
dat geldt ook voor moslims in Bosnie.
dat geldt ook voor tutsis in Afrika.
dat geldt ook voor koerden in Syrie, Turkije, Irak en Iran.
dat geldt ook voor palestijnen in israel/bezette gebieden.

alleen die joden blijven maar zeiken...omdat ze wat politieke invloed hebben in met name de US en omdat ze maar blijven hameren op schuld bij de duitsers...
joden zijn gewoon zeikerds, althans de soort die zich hier op het forum alszodanig kenbaar maakt en de soort die actief is in de joodse organisaties als het cidi en de orthodoxe jood die zich ook nog eens arrogant onderscheidt.

iedereen lacht moslims uit als ze boos worden omdat mohammed beledigt wordt in een cartoon. moslims zijn kennelijk wat vaster met hun religie. maar is het niet ook de sgp die godslastering wil handhaven in het wetboek van strafrecht? zijn het niet ook de joden die mekkeren over de geuzennaam van de supporters van die kutclub uit amsterdam?
voor moslims is er een goed excuus, die worden (fors) gediscrimeerd in europa en klitten als gevolg daarvan samen om hun cultureel erfgoed te bewaken. voor de sgp is er ook een (minder goed) excuus: dat zijn gewoon orthodoxe dwazen. maar voor joden zou ik geen excuus weten, hooguit een reden: zeikerds!

knuppeltje
11-06-11, 10:14
Zeker.

We gaan het toch niet al te dikwijls met elkaar een zijn hè?

Maar goed, dan blijft er nog vraag waarom dat dan niet altijd wordt gedaan.
Je slaat dan twee vliegen in een klap. Je bent van al die slappe en onwaarachtige meelopers af, die toch maar bij de club blijven hangen omdat dat van huis uit is opgedrongen, en je houd de echte, waarachtige, standvastige en zuivere gelovigen over. Dat moet de clubsfeer toch ten goede komen en zal toch zeker een gunstige uitstraling op de omgeving hebben, lijkt me zo.
Maar ja, ik heb makkelijk praten, ik ben van jullie club geen lid. Maar in ieder geval, aan mijn lid geen polonaise.

mark61
11-06-11, 16:15
Maus satirische zelfspot??????

Nee. Het was ook geen nazimuis vzv. ik weet.

De Joden worden voorgesteld als muizen, de Duitsers als katten, de Amerikanen als honden, de Polen als varkens, de Fransen als kikkers, Zweden als herten en zigeuners als motten. Een kind van een Jood en een Duitser wordt getoond als een muis met kattenstrepen.

Eke
11-06-11, 19:22
Ik vraag me af wie deze strip financieert en/of gekaapt heeft.

ronald
12-06-11, 04:15
We gaan het toch niet al te dikwijls met elkaar een zijn hè?

Maar goed, dan blijft er nog vraag waarom dat dan niet altijd wordt gedaan.
Je slaat dan twee vliegen in een klap. Je bent van al die slappe en onwaarachtige meelopers af, die toch maar bij de club blijven hangen omdat dat van huis uit is opgedrongen, en je houd de echte, waarachtige, standvastige en zuivere gelovigen over. Dat moet de clubsfeer toch ten goede komen en zal toch zeker een gunstige uitstraling op de omgeving hebben, lijkt me zo.
Maar ja, ik heb makkelijk praten, ik ben van jullie club geen lid. Maar in ieder geval, aan mijn lid geen polonaise.

Waarom zijn dat "slappe en onwaarachtige meelopers"? Je voedt een kind toch met de normen en waarden op waar jij achter staat. Wanneer een kind door zijn ouders goed wordt gestimuleerd op school te werken, te studeren, een baan te zoeken dan zijn dat toch ook geen "slappe en onwaarachtige meelopers"? Niet dat ik zeg dat "laatbloeiers" en doorvechters die veel meer zelf hebben moeten strijden niet te prijzen zijn uiteraard. Dat maakt de norm toch ook niet "slap".

justus
12-06-11, 08:47
Waarom zijn dat "slappe en onwaarachtige meelopers"? Je voedt een kind toch met de normen en waarden op waar jij achter staat. Wanneer een kind door zijn ouders goed wordt gestimuleerd op school te werken, te studeren, een baan te zoeken dan zijn dat toch ook geen "slappe en onwaarachtige meelopers"? Niet dat ik zeg dat "laatbloeiers" en doorvechters die veel meer zelf hebben moeten strijden niet te prijzen zijn uiteraard. Dat maakt de norm toch ook niet "slap".

normen en waarden betekent niet indoctrineren. mag een kind zelf zijn politieke overtuiging, zijn al dan niet religieuze beleving, zijn sexuele voorkeur en wat nog meer bepalen? als ouder geef je het leven maar maak je dat leven niet....

indoctrinatie. krijg je hitlerjugend en orthodoxen van .... lijkt me fout.
maar jij weet het vast weer beter, zoals je alles beter weet. jij bent nl. superieur en zeker over de historie van anderen, zeker die van pinda's hè grootgok?

knuppeltje
12-06-11, 10:06
Waarom zijn dat...

Er zijn ook ouders die hun kinderen goed opvoeden en hen toch niet indoctrineren met een of andere religie die toch alleen maar tot bliksvernauwing leidt. Dat is nu eenmaal waartoe religie altijd toe leidt, bliksvernauwing. De ware gelovigen nemen klakkeloos totaal onbewezen zaken voor onomstotelijke waarheid aan en wijzen elke wetenschap die het tegendeel bewijst categorisch af. Vanaf dat moment gaat het verstand op slot en treed er een geestelijke stilstand die heel schadelijk is en die heel lang kan duren.
Ik zou mijn kinderen daaraan niet blootstellen.

ronald
12-06-11, 11:34
normen en waarden betekent niet indoctrineren. mag een kind zelf zijn politieke overtuiging, zijn al dan niet religieuze beleving, zijn sexuele voorkeur en wat nog meer bepalen? als ouder geef je het leven maar maak je dat leven niet....

indoctrinatie. krijg je hitlerjugend en orthodoxen van .... lijkt me fout.
maar jij weet het vast weer beter, zoals je alles beter weet. jij bent nl. superieur en zeker over de historie van anderen, zeker die van pinda's hè grootgok?

Ben je helemaal gek geworden? Wat weet jij van normen en waarden? Jij stelt steeds jezelf als de norm en mooi is dat. Iedere opvoeding heeft met "indoctrinatie" te maken alleen ben jij weer zo dom om het toe te spitsen Hitlerjugend cq "orthodoxen". Wat een kluns. Kijk alleen maar hoe jij over Joden bent geïndoctrineerd. Zo zijn er vast tig punten meer.

justus
12-06-11, 11:56
Ben je helemaal gek geworden? Wat weet jij van normen en waarden? Jij stelt steeds jezelf als de norm en mooi is dat. Iedere opvoeding heeft met "indoctrinatie" te maken alleen ben jij weer zo dom om het toe te spitsen Hitlerjugend cq "orthodoxen". Wat een kluns. Kijk alleen maar hoe jij over Joden bent geïndoctrineerd. Zo zijn er vast tig punten meer.

weet je, ik ben in het geheel niet geindoctrineerd in mijn opvoeding. ik heb respect voor alle levende wezens mee gekregen, respect voor mijn naasten, buren en vrienden. in de loop der jaren ben ik - precies zoals ik al aangaf - mijn eigen mening gaan vormen en dan zie ik waar opvoeding overgaat in indoctrinatie...doen wat men doet omdat anderen vinden dat dat goed is...
en jij bent daar een uitstekend voorbeeld van, onze forumjood met extreme denkbeelden en een overmatig gefrustreerd zelfbeeld met uitingen in de vorm van zelfoverschatting, arrogantie en betweterigheid...
ga jij nou maar lekker door jouw leven onmogelijk te maken, maak je mijn dag weer goed...:ergleuk:

ronald
12-06-11, 15:49
Er zijn ook ouders die hun kinderen goed opvoeden en hen toch niet indoctrineren met een of andere religie die toch alleen maar tot bliksvernauwing leidt. Dat is nu eenmaal waartoe religie altijd toe leidt, bliksvernauwing. De ware gelovigen nemen klakkeloos totaal onbewezen zaken voor onomstotelijke waarheid aan en wijzen elke wetenschap die het tegendeel bewijst categorisch af. Vanaf dat moment gaat het verstand op slot en treed er een geestelijke stilstand die heel schadelijk is en die heel lang kan duren.
Ik zou mijn kinderen daaraan niet blootstellen.

Wat heet "goed"? Waarom wordt " indoctrinatie" veelal verbonden met "religie"? Er zijn veel meer -ismen waarin opgevoed kan worden en op zich is dat goed. Alleen moeten de normen en waarden niet aan grillen van mensen en hypes onderhevig zijn. Is er een ware universalistische basis dan kan het alleen maar goed zijn. Dat is echter bij vele opvoedingen zoek. Want hoezo "blikvernauwend"? Hoezo " altijd"? Ik kan je verzekeren dat mijn kinderen een wijder blik op zaken en filosofie hebben dan menig ander leeftijdgenoot. Je realiseert je dat deze opvatting zelf een zeer vernauwde kijk is? Je ventileert hier zelf trouwens heel veel vooroordelen die je naar het schijnt hebt opgelegd gekregen.
Religie en wetenschap zijn trouwens twee verschillende disciplines waar vereniging niet mogelijk is. Dit werkt beide kanten op. Het is volkomen onzinnig om vanuit de ware wetenschap iets over geloof te zeggen. Elk mens is beperkt in zijn eigen belevingswereld. Die van mij is al 3500 jaar in stand en voel me er prima bij. Ook mijn kinderen.

ronald
12-06-11, 15:56
weet je, ik ben in het geheel niet geindoctrineerd in mijn opvoeding. ik heb respect voor alle levende wezens mee gekregen, respect voor mijn naasten, buren en vrienden. in de loop der jaren ben ik - precies zoals ik al aangaf - mijn eigen mening gaan vormen en dan zie ik waar opvoeding overgaat in indoctrinatie...doen wat men doet omdat anderen vinden dat dat goed is...
en jij bent daar een uitstekend voorbeeld van, onze forumjood met extreme denkbeelden en een overmatig gefrustreerd zelfbeeld met uitingen in de vorm van zelfoverschatting, arrogantie en betweterigheid...
ga jij nou maar lekker door jouw leven onmogelijk te maken, maak je mijn dag weer goed...:ergleuk:

Voor het eerst iemand die volkomen laissez faire is opgevoed. Maar toch niet geef je zelf toe. Je kletst dus maar in het wilde weg met je zogenaamde protagonistische voorkomen die bulkt van vooroordelen die je ook fantastisch toepast. Man wat ben jij blind.

justus
13-06-11, 09:28
Voor het eerst iemand die volkomen laissez faire is opgevoed. Maar toch niet geef je zelf toe. Je kletst dus maar in het wilde weg met je zogenaamde protagonistische voorkomen die bulkt van vooroordelen die je ook fantastisch toepast. Man wat ben jij blind.

nog daargelaten dat 'laissez faire' een liberale economische term is, ben ik zeker niet 'laissez faire' opgevoed maar gewoon zoals iedereen met een vorm van 10 geboden in acht nemende. ik zie ook niet in wat protagonisme te maken heeft met mijn 'van vooroordelen bulkende voorkomen'.... spiegeltje spiegeltje wellicht?
ik heb vrienden in vele soorten en vormen en daar totaal geen problemen mee. vrienden die net als ik beseffen dat religie leuk is voor de belijder maar niet moet leiden tot hinder voor anderen. en iedere vorm van fundamentalisme leidt tot overlast voor anderen, jodendom is daar bepaald geen uitzondering op, zeker niet.

terug naar mijn opvoeding: respect voor anderen en hun ideeen, respect voor je (voor)ouders, niet stelen, niet moorden, een anders vrouw niet begeren and all that shit, is ook mij met de paplepel ingegoten. dus....:zwaai:

knuppeltje
13-06-11, 09:57
ronald;4722181]Wat heet "goed"? Waarom wordt " indoctrinatie" veelal verbonden met "religie"?

Omdat dat veelal terecht is gezien de praktijk. Niet dat religie daarop het patent of het alleenrecht bezit, maar dat is weer een andere discussie.


Alleen moeten de normen en waarden niet aan grillen van mensen en hypes onderhevig zijn.

Is er een ware universalistische basis dan kan het alleen maar goed zijn.

Dat vooral niet, maar om dat als verdediging tegen elke verandering in oude traditionele vastgeroeste normen en waarden te gebruiken is een nogal slap verweer lijkt mij.

Beslist, maar volgens mij botsen religieuze normen en waarden daar nogal eens mee.


Want hoezo "blikvernauwend"? Hoezo " altijd"?

Dat is inherent aan het geloven, zeker bij de religiën van het boek, dat heb ik al eerder uitgelegd.


Ik kan je verzekeren dat mijn kinderen een wijder blik op zaken en filosofie hebben dan menig ander leeftijdgenoot. Je realiseert je dat deze opvatting zelf een zeer vernauwde kijk is?

Ik realiseer me rot, daar niet van. Dus ook dat jouw kinderen veel intelligenter kunnen zijn dan veel andere kinderen, maar dat maakt voor de houdbaarheid van de stelling helemaal niets uit.


Je ventileert hier zelf trouwens heel veel vooroordelen die je naar het schijnt hebt opgelegd gekregen.

Dat is een ernstige vergissing van je, ik kom uit een zeer gelovig nest.


Religie en wetenschap zijn trouwens twee verschillende disciplines waar vereniging niet mogelijk is.

Volkomen mee eens. En aangezien het voor de ware gelovigen totaal onmogelijk is om bepaalde uitkomsten van de wetenschap te aanvaarden, lijdt dat dan weer tot die bliksvernauwing waarover we het hebben.


Het is volkomen onzinnig om vanuit de ware wetenschap iets over geloof te zeggen. Elk mens is beperkt in zijn eigen belevingswereld.

Die van mij is al 3500 jaar in stand en voel me er prima bij. Ook mijn kinderen.

Ook al is de mens beperkt zijn in zijn belevingswereld, al is het de vraag in hoeverre hij zich niet vrijwillig die beperking oplegt, is het wel degelijk zinnig om vanuit de wetenschap bepaalde zaken binnen de religie te beschouwen. Dat bepaalde aanhangers daar niet blij mee zijn is genoegzaam bekend maar doet daar niets aan af.

En je bent helaas niet eens de enige.

ronald
13-06-11, 12:53
nog daargelaten dat 'laissez faire' een liberale economische term is, ben ik zeker niet 'laissez faire' opgevoed maar gewoon zoals iedereen met een vorm van 10 geboden in acht nemende. ik zie ook niet in wat protagonisme te maken heeft met mijn 'van vooroordelen bulkende voorkomen'.... spiegeltje spiegeltje wellicht?
Ja...nooit iets over psychologie of pedagogiek gelezen. Dacht het al. Over welke "vorm van 10 geboden" heb jij het eigenlijk?



ik heb vrienden in vele soorten en vormen en daar totaal geen problemen mee. vrienden die net als ik beseffen dat religie leuk is voor de belijder maar niet moet leiden tot hinder voor anderen. en iedere vorm van fundamentalisme leidt tot overlast voor anderen, jodendom is daar bepaald geen uitzondering op, zeker niet.
Ik ook. Ook Moslims, ook Palestijnen, ook Indo's en ook Indonesiërs.


terug naar mijn opvoeding: respect voor anderen en hun ideeen, respect voor je (voor)ouders, niet stelen, niet moorden, een anders vrouw niet begeren and all that shit, is ook mij met de paplepel ingegoten. dus....:zwaai:
Je hallucineert. Je toont helemaal geen respect voor anderen. en hun ideeen. Je hebt je vaak en duidelijk uitgesproken hoe jij bv denkt over gelovigen, religie enz. Je noemt 5 delen van "jouw shit". Mooi. Nu de rest.

justus
13-06-11, 14:53
Ja...nooit iets over psychologie of pedagogiek gelezen. Dacht het al. Over welke "vorm van 10 geboden" heb jij het eigenlijk?


Ik ook. Ook Moslims, ook Palestijnen, ook Indo's en ook Indonesiërs.

Je hallucineert. Je toont helemaal geen respect voor anderen. en hun ideeen. Je hebt je vaak en duidelijk uitgesproken hoe jij bv denkt over gelovigen, religie enz. Je noemt 5 delen van "jouw shit". Mooi. Nu de rest.

Het is goed met jou... Een onderwerp bespreken zonder beledigend te zijn gaat jou niet lukken, kennenlijk dom geboren en nooit wat bijgeleerd.

Wederom::zwaai:

ronald
13-06-11, 15:36
Het is goed met jou... Een onderwerp bespreken zonder beledigend te zijn gaat jou niet lukken, kennenlijk dom geboren en nooit wat bijgeleerd.

Wederom::zwaai:

Oh. Ik dacht dat je nooit meer op mij zou reageren. Kort van memorie of toch die achtervolgingszucht.
Ik beledig jou echt niet hoor. Dat doe jij jezelf al vaak genoeg aan. Het was overduidelijk dat je aan het hallucineren was. Ik heb je nooit respect zien tonen en als jij meent van wel dan hallucineer jij. Duidelijk. Raar dat jij hallucineren als iets beledigend vindt trouwens.
Die laatste zin heb je ook van mij trouwens. Kijk maar uit. Zo raak je nog geïndoctrineerd zonder dat je het in de gaten hebt.
Over het topic heb je ook al niets zinnigs op te merken, dus lui maar lekker uit op deze vrije dag.

justus
13-06-11, 15:38
er zijn van die lieden vooral fanatieke joden, die altijd maar gelijk willen krijgen, het laatste woord willen hebben en melden dat jouw ideeën door hen zijn verzonnen....
trieste lui.
en als ze dan ook nog eens een keer bijzonder eigengereid en arrogant zijn, dan krijg je er vanzelf een hekel aan.

David vs Goliath
13-06-11, 16:16
er zijn van die lieden vooral fanatieke joden, die altijd maar gelijk willen krijgen, het laatste woord willen hebben en melden dat jouw ideeën door hen zijn verzonnen....
trieste lui.
en als ze dan ook nog eens een keer bijzonder eigengereid en arrogant zijn, dan krijg je er vanzelf een hekel aan.

haha

read those columns of israeli Uri Avnery here below in order to find out about that famous jewish victim rol hypocrit mentality , psychology, logics, morality haha through a jewish true story told by Avnery , & put under the actual events ' light , see how Avnery in the second column changed his mind about the truth of that same story contradicting himself under some outside pressure , i guess


jews twist facts , deny the obvious truth & facts , .... they think they have the right & monopoly to harm others but no one has any right to do the same to them as a result , otherwise , one would be considered as an antisemite haha

If a jew hits u , u should give him the other check & not complain about it,, otherwise u are an antisemite haha

God


u have been wasting ur time on that silly patehtic tragi-hilarious coward hypocrit ....parasite rat jew ronald & on that other fascist unnuanced jews' lover & muslims ' hater Bar = they are certainly not worth it


P.S.:

u can find israeli Uri Avnery 's columns on the following sites, among others "

Home / World Wide / Europe - Media Monitors Network (MMN) (http://www.mediamonitors.net)

Antiwar.com (http://www.antiwar.com)

CounterPunch: Tells the Facts, Names the Names (http://www.counterpunch.com)