PDA

Bekijk Volledige Versie : Amerikanen besmetten buitenlandse weeskindertjes met geslachtsziektes voor experiment



Hatert
09-06-11, 19:13
9 juni 2011, 16:39

Amerikaanse overheid besmette wezen en gevangenen met syfilis

door Peter van der Ploeg

Buitenland

http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/About/General/2011/6/8/1307541598932/Guatemala-syphilis-study--007.jpg

Een 74-jarige overgrootmoeder uit Guatemala vertelt hoe ze op haar negende door de Amerikaanse overheid opzettelijk met syfilis werd besmet. Als experiment.

De vrouw, Marta Orellana, doet haar verhaal bij The Guardian. Ze is maar één van de zeker 1500 mannen, vrouwen en kinderen die door de Verenigde Staten in de jaren veertig met syfilis, gonorroe en zachte sjanker (of ulcus molle) werden opgescheept.

Orellana vertelt in de Britse krant hoe ze in 1946 aan het spelen was in het weeshuis waar ze woonde, toen dokters haar dwongen de benen uit elkaar te doen. Ze huilde, werd geslagen en deed uiteindelijk wat haar door de Amerikaanse dokters werd opgedragen.

“They never told me what they were doing, never gave me a chance to say no. I’ve lived almost my whole life without knowing the truth. May God forgive them.” – Orellana in The Guardian

Angst voor militairen met soa’s

Het experiment werd destijds uitgevoerd door de Verenigde Staten uit angst voor de thuiskomst van Amerikaanse militairen met seksueel overdraagbare aandoeningen. De wezen werden, samen met gevangenen en dienstplichtigen aan het medische experiment onderworpen om een toen nieuw antibioticum te testen, penicilline.

In oktober gaf Hillary Clinton, als minister van Buitenlandse Zaken, samen met minister van Gezondheid Kathleen Sebelius in een gezamenlijke verklaring de ‘verwerpelijke onderzoeken’ toe en president Barack Obama belde zijn Guatemalteekse collega persoonlijk op om zijn excuses aan te bieden.

Leven lang last gehad van het experiment

Naast Orellana interviewde The Guardian nog enkele slachtoffers, die tot nu toe grotendeels anoniem waren gebleven. Uit hun verhalen blijkt dat ze hun hele leven lang last hebben gehad van het Amerikaanse experiment en werden getergd door de onwetendheid van wat nu precies met hen was uitgehaald.

Veel van hen zijn inmiddels overleden, maar de ziekte kan worden overgedragen aan volgende generaties. Zo vertelt de 57-jarige Mateo Gudiel dat hij de gevolgen ondervindt aan het experiment, dat zijn vader te verduren kreeg.

Gevangenen moesten seks hebben met besmette prostituees

Meer dan de helft van de slachtoffers waren laaggeplaatste soldaten die door hun superieuren naar de Amerikaanse doktoren werden bevolen. Eerder probeerden ze het met al besmette prostituees, die werden gedwongen tot seks met gevangenen, tot ze erachter kwamen dat het ‘efficiënter’ was om soldaten, psychiatrische patiënten en wezen met syfilis te injecteren.

Medewerking van de Guatemalteken werd verkregen door het aanbieden van sigaretten aan de beoogde deelnemers en materialen aan instituties. Het is niet duidelijk wat bijvoorbeeld de Sisters of Charity kregen voor het beschikbaar stellen van wezen aan de lange dokters die elke week van 1946 tot 1948 langskwamen.

De wetenschappers behandelden 87 procent van hun ‘patiënten’, maar raakten de overige 13 procent kwijt. Van de behandelden heeft een tiende altijd last gehouden van terugkerende ziekteverschijnselen.

Bedreigingen om ‘schadevergoeding’

Maar er zijn meer gevolgen na het naar buiten komen van het verhaal. Marta Orellana krijgt bedreigingen aan haar adres, omdat de machtige criminele bendes in Guatemala-Stad er lucht van hebben gekregen, en denken dat de vrouw een enorme schadevergoeding heeft gekregen. Ze eisen daar een deel van.

In werkelijkheid loopt de zaak nog, en kan het nog heel lang duren ook. Een mensenrechtenadvocaat zegt tegen de krant dat hij betwijfelt of Guatemala de verantwoordelijkheid neemt, laat staan de slachtoffers compenseert.

In juni komt een officieel rapport van een Gautemalteeks onderzoek, voorgezeten door de vice-president.

Lees het hele verhaal over het Amerikaanse experiment in Guatemala bij The Guardian.

Guatemala victims of US syphilis study still haunted by the 'devil's experiment' | World news | The Guardian (http://www.guardian.co.uk/world/2011/jun/08/guatemala-victims-us-syphilis-study)

Amerikaanse overheid besmette wezen en gevangenen met syfilis :: nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2011/06/09/amerikaanse-overheid-besmette-wezen-en-gevangenen-met-syfilis/)

Joesoef
09-06-11, 19:17
America heeft meerdere van dit soort bizarre experimenten op haar bevolking gedaan werkelijk niet te geloven.

Hatert
09-06-11, 19:23
Oow my God experimenteren op weeskindertjes.

Dit maakt mij zo verdrietig.

Hatert
09-06-11, 19:36
Smerige laaghartige lafaards.

H.P.Pas
09-06-11, 19:40
Oow my God experimenteren op weeskindertjes.

Dit maakt mij zo verdrietig.



Het gruwelijke westerse monster en de racistische experimenten in de derde wereld

--------------------------------------------------------------------------------

vr 01 okt 2010, 19:59

Excuus VS voor syfilistest in Guatemala




Hmmm. 'Nieuws' van meer dan 60 jaar geleden......
Of getuigen excuses van een gruwelijke monsterachtigheid ?

Kwaadwillende,kwaadaardige en lachwekkend foute titel.


Here we go again....

Hatert
09-06-11, 20:15
Here we go again....

Wat wil je nu zeggen?

Eric de Blois
09-06-11, 20:17
Dit maakt mij zo verdrietig.

Amerikanen besmetten buitenlandse weeskindertjes met geslachtsziektes voor experiment

Ik kan mij jouw oprechte verdriet helemaal voorstellen. :huil:

H.P.Pas
09-06-11, 20:27
Ik kan mij jouw oprechte verdriet helemaal voorstellen.

Ik niet.

-- De zaak is 60 jaar oud.
-- Er is 40 jaar geleden een rechtzaak over gevoerd; de betrokkenen hebben een forse schadevergoeding gekregen.
-- Niemand heeft blijvende schade opgelopen. (Dat pleit de onderzoekers overigens niet vrij; zij konden dat van tevoren niet weten).
-- Als het Amerikaanse gezondsheidsministerie volgens de (toen) geldende regels had gewerkt was het nooit gebeurd; de Amerikaanse overheid draagt dus een deel van de verantwoordelijkheid. Daarvoor heeft Hillary Clinton zich officiëel bij de regering van Guatemala veronschuldigd.
--Schaap heeft dit topic vorig jaar ook al een keer geplaatst.

Eric de Blois
09-06-11, 20:37
Amerikanen besmetten buitenlandse weeskindertjes met geslachtsziektes voor experiment

Ik kan mij jouw oprechte verdriet helemaal voorstellen. :huil:


Ik niet.



Mij kennende kan ik mij niet voorstellen dat jij geloofd dat ik dit echt meen.

Het woord Amerikanen stond ook uitvergroot. Het gaat hatert om het feit dat het amerikanen betreft.

H.P.Pas
09-06-11, 20:42
Mij kennende kan ik mij niet voorstellen dat jij geloofd dat ik dit echt meen.

Het woord Amerikanen stond ook uitvergroot. Het gaat hatert om het feit dat het amerikanen betreft. Niet om de slachtoffers.

Zijn we het voor de afwiseling een keer eens. Christenzionisten onder elkaar tenslotte. ;)

Eric de Blois
09-06-11, 20:44
Zijn we het voor de afwiseling een keer eens. Christenzionisten onder elkaar tenslotte. ;)

Ik ben het wel vaker met jou eens, natuurlijk niet met alles. :knipoog: Ik ben soms zo sarcastisch dat het anderen niet eens opvalt. Daar moet ik nog aan werken.

H.P.Pas
09-06-11, 21:09
Wat wil je nu zeggen?

Hetzelfde als altijd toch:


Oow ja gelijk komen de autochtone dombo's zich verzamelen met de gluiperige opperchristenzionist aan het hoofd met assistentie van het autostische wonderkind HPlas om de kwaadaardige hypocriete christelijke zionistendogma's uit de wind te houden.


Wat wil jij eigenlijk met dit topic ? Er zijn in die 60 jaar nog een hoop andere dingen gebeurd.

Hatert
09-06-11, 22:01
9 juni 2011, 16:39

Amerikaanse overheid besmette wezen en gevangenen met syfilis

door Peter van der Ploeg

Buitenland

http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/About/General/2011/6/8/1307541598932/Guatemala-syphilis-study--007.jpg

Een 74-jarige overgrootmoeder uit Guatemala vertelt hoe ze op haar negende door de Amerikaanse overheid opzettelijk met syfilis werd besmet. Als experiment.

De vrouw, Marta Orellana, doet haar verhaal bij The Guardian. Ze is maar één van de zeker 1500 mannen, vrouwen en kinderen die door de Verenigde Staten in de jaren veertig met syfilis, gonorroe en zachte sjanker (of ulcus molle) werden opgescheept.

Orellana vertelt in de Britse krant hoe ze in 1946 aan het spelen was in het weeshuis waar ze woonde, toen dokters haar dwongen de benen uit elkaar te doen. Ze huilde, werd geslagen en deed uiteindelijk wat haar door de Amerikaanse dokters werd opgedragen.

“They never told me what they were doing, never gave me a chance to say no. I’ve lived almost my whole life without knowing the truth. May God forgive them.” – Orellana in The Guardian

Angst voor militairen met soa’s

Het experiment werd destijds uitgevoerd door de Verenigde Staten uit angst voor de thuiskomst van Amerikaanse militairen met seksueel overdraagbare aandoeningen. De wezen werden, samen met gevangenen en dienstplichtigen aan het medische experiment onderworpen om een toen nieuw antibioticum te testen, penicilline.

In oktober gaf Hillary Clinton, als minister van Buitenlandse Zaken, samen met minister van Gezondheid Kathleen Sebelius in een gezamenlijke verklaring de ‘verwerpelijke onderzoeken’ toe en president Barack Obama belde zijn Guatemalteekse collega persoonlijk op om zijn excuses aan te bieden.

Leven lang last gehad van het experiment

Naast Orellana interviewde The Guardian nog enkele slachtoffers, die tot nu toe grotendeels anoniem waren gebleven. Uit hun verhalen blijkt dat ze hun hele leven lang last hebben gehad van het Amerikaanse experiment en werden getergd door de onwetendheid van wat nu precies met hen was uitgehaald.

Veel van hen zijn inmiddels overleden, maar de ziekte kan worden overgedragen aan volgende generaties. Zo vertelt de 57-jarige Mateo Gudiel dat hij de gevolgen ondervindt aan het experiment, dat zijn vader te verduren kreeg.

Gevangenen moesten seks hebben met besmette prostituees

Meer dan de helft van de slachtoffers waren laaggeplaatste soldaten die door hun superieuren naar de Amerikaanse doktoren werden bevolen. Eerder probeerden ze het met al besmette prostituees, die werden gedwongen tot seks met gevangenen, tot ze erachter kwamen dat het ‘efficiënter’ was om soldaten, psychiatrische patiënten en wezen met syfilis te injecteren.

Medewerking van de Guatemalteken werd verkregen door het aanbieden van sigaretten aan de beoogde deelnemers en materialen aan instituties. Het is niet duidelijk wat bijvoorbeeld de Sisters of Charity kregen voor het beschikbaar stellen van wezen aan de lange dokters die elke week van 1946 tot 1948 langskwamen.

De wetenschappers behandelden 87 procent van hun ‘patiënten’, maar raakten de overige 13 procent kwijt. Van de behandelden heeft een tiende altijd last gehouden van terugkerende ziekteverschijnselen.

Bedreigingen om ‘schadevergoeding’

Maar er zijn meer gevolgen na het naar buiten komen van het verhaal. Marta Orellana krijgt bedreigingen aan haar adres, omdat de machtige criminele bendes in Guatemala-Stad er lucht van hebben gekregen, en denken dat de vrouw een enorme schadevergoeding heeft gekregen. Ze eisen daar een deel van.

In werkelijkheid loopt de zaak nog, en kan het nog heel lang duren ook. Een mensenrechtenadvocaat zegt tegen de krant dat hij betwijfelt of Guatemala de verantwoordelijkheid neemt, laat staan de slachtoffers compenseert.

In juni komt een officieel rapport van een Gautemalteeks onderzoek, voorgezeten door de vice-president.

Lees het hele verhaal over het Amerikaanse experiment in Guatemala bij The Guardian.

Guatemala victims of US syphilis study still haunted by the 'devil's experiment' | World news | The Guardian (http://www.guardian.co.uk/world/2011/jun/08/guatemala-victims-us-syphilis-study)

Amerikaanse overheid besmette wezen en gevangenen met syfilis :: nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2011/06/09/amerikaanse-overheid-besmette-wezen-en-gevangenen-met-syfilis/)

Slinger
09-06-11, 22:04
Ik niet.

-- De zaak is 60 jaar oud.
-- Er is 40 jaar geleden een rechtzaak over gevoerd; de betrokkenen hebben een forse schadevergoeding gekregen.
-- Niemand heeft blijvende schade opgelopen. (Dat pleit de onderzoekers overigens niet vrij; zij konden dat van tevoren niet weten).
-- Als het Amerikaanse gezondsheidsministerie volgens de (toen) geldende regels had gewerkt was het nooit gebeurd; de Amerikaanse overheid draagt dus een deel van de verantwoordelijkheid. Daarvoor heeft Hillary Clinton zich officiëel bij de regering van Guatemala veronschuldigd.
--Schaap heeft dit topic vorig jaar ook al een keer geplaatst.

Ja maar, hij is er zo verdrietig om!

Hatert
09-06-11, 22:21
Guatemala victims of US syphilis study still haunted by the 'devil's experiment'

Survivors tell of damaged lives after being deliberately infected in secret 1940s experiment on 1,500 men, women and children

Rory Carroll in Guatemala City
guardian.co.uk, Wednesday 8 June 2011 23.00 BST
Article history

http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/About/General/2011/6/8/1307541598932/Guatemala-syphilis-study--007.jpg
Marta Orellana, 74, a victim of the US syphilis trial when she was nine. 'They never gave me a chance to say no,' she says. Photograph: Rory Carroll for the Guardian


Marta Orellana says she was playing with friends at the orphanage when the summons sounded: "Orellana to the infirmary. Orellana to the infirmary."

Waiting for her were several doctors she had never seen before. Tall men with fair complexions who spoke what she guessed was English, plus a Guatemalan doctor. They had syringes and little bottles.

They ordered her to lie down and open her legs. Embarrassed, she locked her knees together and shook her head. The Guatemalan medic slapped her cheek and she began to cry. "I did what I was told," she recalls.

Today the nine-year-old girl is a rheumy-eyed 74-year-old great-grandmother, but the anguish of that moment endures. It was how it all began: the pain, the humiliation, the mystery.

It was 1946 and orphans in Guatemala City, along with prisoners, military conscripts and prostitutes, had been selected for a medical experiment which would torment many, and remain secret, for more than six decades.

The US, worried about GIs returning home with sexual diseases, infected an estimated 1,500 Guatemalans with syphilis, gonorrhea and chancroid to test an early antibiotic, penicillin.

"They never told me what they were doing, never gave me a chance to say no," Orellana said this week, seated in her ramshackle Guatemala City home. "I've lived almost my whole life without knowing the truth. May God forgive them."

The US government admitted to the experiment in October when the secretary of state, Hillary Clinton, and the health secretary, Kathleen Sebelius, issued a joint statement apologising for "such reprehensible research" under the guise of public health. Barack Obama phoned his Guatemalan counterpart, Alvaro Colom, to say sorry too.

Susan Reverby, a professor at Wellesley College in the US, uncovered the experiment while researching the Tuskegee syphilis study in which hundreds of African American men were left untreated for 40 years from the 1930s.

The Guatemalan study went further by deliberately infecting its subjects. Not only did it violate the hippocratic oath to do no harm but it echoed Nazi crimes exposed around the same time at the Nuremberg trials.

The victims remained largely unknown but the Guardian has interviewed the families of the three survivors identified so far by Guatemala. They chronicled lives blighted by illness, neglect and unanswered questions.

"My father didn't know how to read and they treated him like an animal," said Benjamin Ramos, 57, the son of Federico, 87, a former soldier. "This was the devil's experiment."

Mateo Gudiel, 57, said his father, Manuel, 87, another ex-conscript, has syphilis-linked infections, dementia and headaches. "Some of this has been passed on to me, my siblings and our children." Children can inherit congenital syphilis.

More than half of the subjects were low-ranking soldiers delivered by their superiors to US physicians working from a military base in the capital. The Americans initially arranged for infected prostitutes to have sex with prisoners before discovering it was more "efficient" to inject soldiers, psychiatric patients and orphans with the bacterium.

Guatemala's official inquiry, headed by its vice-president, is due to publish its report in June. "What impacted me the most was how little value was given to these human lives. They were seen as things to be experimented on," said Carlos Mejia, a member of the inquiry and head of the Guatemalan College of Physicians.

The US scientists treated 87% of those infected with syphilis and lost track of the other 13%. Of those treated about a tenth suffered recurrences.

The US medical establishment, including the surgeon-general, keenly followed the study even though John Cutler, who led the Guatemala team, acknowledged ethical violations in a 1947 letter, saying: "Unless the law winks occasionally, you have no progress in medicine."

His supervisor, RC Arnold, urged discretion. "If some goody organisation got wind of the work there would be a lot of smoke." In the end the study yielded no useful information and was buried.

Guatemalan co-operation was won by offering cigarettes to subjects and material to resource-starved institutions. Psychiatric patients who could not give their own names were registered under nicknames such as the "mute of St Marcos".

It is unclear what, if anything, was promised to the Sisters of Charity in return for supplying orphans to the tall men in white coats who visited each week from 1946-48.

"They didn't tell me why they singled me out," said Orellana, who was four when sent to the institution after her parents died. After the initial gynaecological probing, when she assumes she was infected, she was given penicillin weekly. "My body hurt and I was sleepy, I didn't want to play." At least 10 other girls were also picked for the study, she added.

The treatment failed – but even as an adult, when she worked as a maid and in factories, doctors would say only that she had "bad blood", leaving her ailments a mystery. A "loving and patient" husband helped her overcome intimacy issues. She has five children, 20 grandchildren and eight great-grandchildren.

When the US finally owned up to the scandal in 2010 Orellana, near crippled from a stroke but still lucid, was mesmerised. She tested positive for syphilis, said Rudy Zuniga, a lawyer who is representing alleged victims in a class action in the US. Only a handful of the original 1,500 may still be alive but there could be dozens if not hundreds of infected children and grandchildren, he said.

Pablo Werner, a human rights lawyer who is investigating the case, doubted Guatemala would accept responsibility let alone pay compensation for its complicity in the experiment. "Our judicial system is not famous for speed or fairness. Even if the Guatemalan doctors who participated in this are dead their families still have connections," he said.

With the few survivors ailing, their Guatemalan and US lawyers hope to negotiate speedy compensation with US officials at a meeting due in August, said Zuniga. If that fails the case will go to a Washington district court and could last years.

For Orellana the resolution of her life's mystery, published in local media, has come with a catch. The criminal gangs which plague Guatemala City think she received a huge payout and are making threats, demanding a cut.


Guatemala victims of US syphilis study still haunted by the 'devil's experiment' | World news | The Guardian (http://www.guardian.co.uk/world/2011/jun/08/guatemala-victims-us-syphilis-study)

Slinger
09-06-11, 22:41
Schaap kan vast en zeker nog veel meer versies van hetzelfde bericht vinden. Hij kan nog even vooruit. Talen genoeg.

mark61
09-06-11, 23:51
Altijd leuk voor wat discussie, maar het is een grof schandaal. Je vraagt je af waar die Neurenbergprocessen dan nog voor waren. Ongelooflijk.

Guatemala is echt de hond van de wereld. Het leven is daar al waardeloos zonder dat Amerikanen zich ermee bemoeien.

BoerHarms
10-06-11, 07:06
Schaap en oude koeien , ze komen beide van het weiland.

Oops en dan nog Boer Harms erbij en het is helemaal compleet.

Maar voor schaap heb ik altijd nog een plekje vrij, de andere schapen zullen hem met open armen ontvangen, neen, of je nu een wi of zwart schaap bent, in mijn kudde wordt geen onderscheid gemaakt.

De wol is het belangrijkst $$$$$$$$$$$$


Betreffende het artikel
Och we kunnen ook nog verder terug gaan in de tijd toen een profeet vele mensen afslachten.
Het verschil is wel dat US nu excuus aangeboden heeft voor de genoemde walgelijk zaken die gebeurd zijn.

mrz
10-06-11, 07:17
De koffie, stelletje jalourse lapzwansen dat het waren.