PDA

Bekijk Volledige Versie : Iran nu de baas over de olie.



Lethal Injection
11-06-11, 09:52
Gisteren was een bijzondere dag voor de OPEC: de Saoedi's deden een voorstel om de productie te verhogen en het voorstel werd massaal afgewezen. Alweer een effect van de Arabische lente.
Sinds de jaren zeventig is de OPEC een wereldmacht. De club van olielanden beheerst een groot deel van de olievoorraden en kan daardoor de prijs van energie manipuleren. Dat manipuleren gebeurt in onderonsjes, die dan worden bezegeld in officiële vergaderingen. En iedereen praat mee, als er maar gebeurt wat de koning van Saoedi-Arabië wil.
Die overzichtelijke gang van zaken blijkt voorbij. Saoedi-Arabië had aangekondigd dat gisteren zou worden besloten dat de olieproductie zou worden verruimd, zodat de prijs zou dalen. Van de twaalf landen stemden er slecht drie voor dat voorstel. De wereldolieprijs schoot onmiddellijk omhoog.
Het was Iran dat er in slaagde een effectieve coalitie van tegenstanders te sluiten.
En daarmee is voortaan mogelijk niet langer de koning van Saoedi-Arabië de baas over de wereldmarktprijs van olie, maar de Ayatollah in Teheran.

justus
11-06-11, 09:58
iran maakt zich het leven steeds moeilijker...het is nogal stupide te veronderstellen dat dat door debielen geregeerde landje zich blijvend kan verzetten...ik hoor de F-15's en de stealths al aankomen...

knuppeltje
11-06-11, 10:34
iran maakt zich het leven steeds moeilijker...het is nogal stupide te veronderstellen dat dat door debielen geregeerde landje zich blijvend kan verzetten...ik hoor de F-15's en de stealths al aankomen...

Jij leest teveel oorlogsboekjes.

justus
11-06-11, 10:37
Jij leest teveel oorlogsboekjes.

Nee hoor. Wat is nu HET grootste geopolitieke belang?

knuppeltje
11-06-11, 10:40
Nee hoor. Wat is nu HET grootste geopolitieke belang?

In ieder geval niet een oorlog met Iran.

Lethal Injection
11-06-11, 11:04
iran maakt zich het leven steeds moeilijker...het is nogal stupide te veronderstellen dat dat door debielen geregeerde landje zich blijvend kan verzetten...ik hoor de F-15's en de stealths al aankomen...

Het geld van de zionisten is op vriend, Afghanistan is al een probleem laat staan Iran.

justus
11-06-11, 11:05
In ieder geval niet een oorlog met Iran.

olie knuppel, olie. en geen enkele westerse mogendheid en zeker niet de usa laten zich met behulp van de olie de wil opleggen.
waarom grepen de USA in in Libie, Irak/Koeweit, steunen ze Oman en Saoedie Arabie? zitten ze in Somalie? en Kenya? waarom grepen ze niet in bij egypte, syrie, tunesie, jemen? olie, olie en nog eens olie!

knuppeltje
11-06-11, 11:11
olie !

En met een oorlog tegen Iran zijn we daarvan zeker gesteld? Voordat de productie daar dan weer goed op gang komt, zijn we weer een paar jaar verder en miljarden euro's armer. Dat lijkt jou wel een strak plan? :cool:

justus
11-06-11, 11:17
En met een oorlog tegen Iran zijn we daarvan zeker gesteld? Voordat de productie daar dan weer goed op gang komt, zijn we weer een paar jaar verder en miljarden euro's armer. Dat lijkt jou wel een strak plan? :cool:

als de keuze is tussen helemaal geen olie/belachelijke economieontwrichtende prijs of oorlog en olie later, denk ik dat de us zullen gaan voor het laatste. of ik dat een strak plan vind is een hele andere vraag. overigens absoluut niet interessant omdat ik niet ga over oorlog en vrede. thanks god (en dat voor een atheist!):bril:

knuppeltje
11-06-11, 11:19
overigens absoluut niet interessant omdat ik niet ga over oorlog en vrede. thanks god (en dat voor een atheist!):bril:

Jij kletst er alleen maar graag gezellig over.

justus
11-06-11, 11:25
Jij kletst er alleen maar graag gezellig over.

't is maar wat je gezellig noemt (op het oorlogspad?:hihi:). het gedrag in internationaal politiek perspectief van iran is natuurlijk al tijden erg uitdagend te noemen. de reactie daarop van de usa op termijn is nmm erg duidelijk. er komt een einde aan de acceptatie. los van het antwoord op de vraag of ik dat juist vind of niet, is dat domweg de consequentie.
zeker als je je realiseert dat een oorlog ook vanuit een economisch perspectief voor amerika niet onwelkom is (hoe hard dat ook klinkt). de industrie krijgt een aanjager, de werkloosheid wordt ten dele opgelost, de grondstofbehoefte wordt opgelost... ik denk dat die mogelijkheid echt niet moet worden uitgesloten.

persoonlijk ben ik van mening dat het regime van die ayatollahs vanuit een humaan oogpunt al lang exit had moeten zijn. als de iraniers daarmee geholpen zijn ben ik niet per se een tegenstander van het omver werpen van dat regime en als daarmee andere problemen worden opgelost is mij dat niet onwelkom.

jenny enschede
11-06-11, 11:28
Gisteren was een bijzondere dag voor de OPEC: de Saoedi's deden een voorstel om de productie te verhogen en het voorstel werd massaal afgewezen. Alweer een effect van de Arabische lente.
Sinds de jaren zeventig is de OPEC een wereldmacht. De club van olielanden beheerst een groot deel van de olievoorraden en kan daardoor de prijs van energie manipuleren. Dat manipuleren gebeurt in onderonsjes, die dan worden bezegeld in officiële vergaderingen. En iedereen praat mee, als er maar gebeurt wat de koning van Saoedi-Arabië wil.
Die overzichtelijke gang van zaken blijkt voorbij. Saoedi-Arabië had aangekondigd dat gisteren zou worden besloten dat de olieproductie zou worden verruimd, zodat de prijs zou dalen. Van de twaalf landen stemden er slecht drie voor dat voorstel. De wereldolieprijs schoot onmiddellijk omhoog.
Het was Iran dat er in slaagde een effectieve coalitie van tegenstanders te sluiten.
En daarmee is voortaan mogelijk niet langer de koning van Saoedi-Arabië de baas over de wereldmarktprijs van olie, maar de Ayatollah in Teheran.
En wat gebeurd er als SA de productie eenzijdig gaat verhogen?

knuppeltje
11-06-11, 13:12
justus;4720528] het gedrag in internationaal politiek perspectief van iran is natuurlijk al tijden erg uitdagend te noemen.

So What? Ik ken in die regio wel een land dat nog veel uitdagender is. En veel mensen in Amerika accepteren dat maar al te graag.


zeker als je je realiseert dat een oorlog ook vanuit een economisch perspectief voor amerika niet onwelkom is.

Amerikanen zijn zotten. Die interesseren het geen ene moer wat voor een ellende ze dan ergens anders aanrichten. Kijk maar naar Irak en Afghanistan.
Maar of ze echt weer zoveel miljarden aan een oorlog tegen Iran zullen gaan besteden, betwijfel ik. Zeker niet zolang Iran geen oorlog begint.


(hoe hard dat ook klinkt). de industrie krijgt een aanjager, de werkloosheid wordt ten dele opgelost, de grondstofbehoefte wordt opgelost... ik denk dat die mogelijkheid echt niet moet worden uitgesloten.

Ik sluit niks uit met die halve zolen, maar ik zie het nog niet zo snel gebeuren.


persoonlijk ben ik van mening dat het regime van die ayatollahs vanuit een humaan oogpunt al lang exit had moeten zijn.

als de iraniers daarmee geholpen zijn ben ik niet per se een tegenstander van het omver werpen van dat regime en als daarmee andere problemen worden opgelost is mij dat niet onwelkom

Wat mij betreft ook, en hoe eerder hoe beter.

Als dat dan op dezelfde manier en met hetzelfde gevolg als in Irak en Afghanistan moet gaan, dan toch maar liever niet. Dan toch maar liever een Egypte-senario voor de change, als ze daar toch van die zwarte tulbanden af willen.

knuppeltje
11-06-11, 13:13
En wat gebeurd er als SA de productie eenzijdig gaat verhogen?

Dan hebben onze heilige koeien weer volop te zuipen.

Mothership
11-06-11, 14:34
Gisteren was een bijzondere dag voor de OPEC: de Saoedi's deden een voorstel om de productie te verhogen en het voorstel werd massaal afgewezen. Alweer een effect van de Arabische lente.
Sinds de jaren zeventig is de OPEC een wereldmacht. De club van olielanden beheerst een groot deel van de olievoorraden en kan daardoor de prijs van energie manipuleren. Dat manipuleren gebeurt in onderonsjes, die dan worden bezegeld in officiële vergaderingen. En iedereen praat mee, als er maar gebeurt wat de koning van Saoedi-Arabië wil.
Die overzichtelijke gang van zaken blijkt voorbij. Saoedi-Arabië had aangekondigd dat gisteren zou worden besloten dat de olieproductie zou worden verruimd, zodat de prijs zou dalen. Van de twaalf landen stemden er slecht drie voor dat voorstel. De wereldolieprijs schoot onmiddellijk omhoog.
Het was Iran dat er in slaagde een effectieve coalitie van tegenstanders te sluiten.
En daarmee is voortaan mogelijk niet langer de koning van Saoedi-Arabië de baas over de wereldmarktprijs van olie, maar de Ayatollah in Teheran.

De OPEC heeft geen enkel belang in disruptie van de wereldwijde economie omdat men zelf ook grotendeels afhankelijk is van de inkomsten uit olie.

OPEC en het westen zijn in dezen tot elkaar veroordeeld.

De prijs van ruwe olie wordt grotendeels bepaald door de internationale markt en handelaren. Op het dieptepunt van de crisis lagen tankers vol met olie voor de kust in afwachting van betere prijzen.

Eric de Blois
11-06-11, 15:04
Het geld van de zionisten is op vriend, Afghanistan is al een probleem laat staan Iran.

Geld is op

Zou maar zo kunnen. Als het geld op is, zal er ook geen geld meer vloeien naar de olielanden. Zo snijdt met zichzelf in de vingers. Als het met het westen slecht gaat, reken dan even uit wat het effect is op de olieproducerende landen. Dan is het gedaan met spulletjes kopen van westerse makelij.

Oorlog

We moeten ook nodig weg uit Afghanistan. Daar hadden we nooit aan moeten beginnen. Je maakt met geweld geen betere wereld.