PDA

Bekijk Volledige Versie : Onderzoek: Vlaming luier dan Waal



Umarvlie
14-06-11, 10:46
Onderzoek: Vlaming luier dan Waal

BRUSSEL - Walen hebben meer arbeidsethos dan Vlamingen, hechten minder belang aan gezin en vrije tijd en vinden een baan met ontplooiingsmogelijkheden belangrijker dan veel vakantie. Dat blijkt uit een onderzoek van de Katholieke Universiteit Leuven, waarover de Belgische krant De Standaard maandag heeft bericht.

De uitkomsten staan haaks op de stereotype denkbeelden in België over de hardwerkende Vlaming en de luie Waal. Uit de cijfers blijkt onder meer dat 95 procent van de Walen betaalde arbeid belangrijk vindt. Bij de Vlamingen is dat 85 procent. Ook het aantal Belgen dat werk als een morele plicht beschouwt ligt bij de Franstaligen hoger dan bij de Walen.

Hoogleraar arbeidspsychologie Hans De Witte, mede-auteur van het onderzoeksrapport, zegt in de Standaard geen duidelijke verklaring te hebben voor de verrassende uitkomsten. „Maar stereotypen zijn hardnekkig. Ze houden zichzelf in stand. Dat zal ook nu weer zo zijn.”

Voor het onderzoek werden in 2009 meer dan 1500 Belgen ondervraagd.

(Bron: Telegraaf)

Tja, ik kan me dit wel voorstellen, geen Vlaming die zich uit de naad wil werken voor die Walen natuurlijk.

Tomas
14-06-11, 12:50
Wat een raar onderzoek. Who cares wat iemand vind. Het gaat erom wat men doet. Want is het nu zo dat Walen langer en harder werken dan Vlamen? Of zeggen werkeloze Walen dat ze werk eigenlijk best wel belangrijk vinden, mocht iemand daar naar vragen. En dat hardwerkende Vlamen het lange en vele werken een beetje zat zijn, mocht iemand dat willen weten?

mark61
14-06-11, 12:58
Of zeggen werkeloze Walen dat ze werk eigenlijk best wel belangrijk vinden, mocht iemand daar naar vragen.

Ik denk dat. Ze hebben natuurlijk ook de hele dag om hun gedachten eens zorgvuldig te bepalen.

knuppeltje
14-06-11, 15:53
Die dikke Bart verklaarde dit weekend wel openlijk voor de tv, dat als het echt op scheiden zou aankomen, de Walen er wel eens beter vanaf zouden kunnen komen dan de Vlamingen.