PDA

Bekijk Volledige Versie : Autochtoon achterstandskind blijft achter



mark61
16-06-11, 08:51
Laatste update: 16 juni 2011 05:50 info

AMSTERDAM - Allochtone leerlingen die met een achterstand beginnen aan de basisschool, hebben deze aan het eind van groep 8 ingelopen. Autochtone achterstandsleerlingen blijven deze achterstand houden en raken zelfs nog verder achterop.

De groep leerlingen met laagopgeleide ouders heeft ondanks extra aandacht voor hun leerprestaties ook in groep 8 nog een aanzienlijke achterstand in lezen en schrijven.

Het voorgezet onderwijs laat ongeveer hetzelfde beeld zien. Dat blijkt uit een donderdag gepubliceerde studie van het Kohnstamm Instituut en onderzoeksinstituut ITS over de periode 1994 tot en met 2007.

Het onderzoek is gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Slechter

Autochtone achterstandsleerlingen zijn de laatste jaren slechter gaan presteren, zo blijkt uit het onderzoek. Het is niet duidelijk waar het verschil door komt, daarvoor is volgens wetenschapper Guuske Ledoux van het Kohnstamm Instituut extra onderzoek nodig.

''We weten wel dat het te maken kan hebben met bijvoorbeeld te lage verwachtingen van leerkrachten, een zwakkere kwaliteit van de school, opvoedings- of gedragsproblemen of te weinig financiële middelen.’’

Achterstandsbeleid

Scholen hebben decennia geleden al een achterstandsbeleid opgezet om alle kinderen dezelfde kansen te geven. ''Toen er steeds meer allochtone kinderen op Nederlandse scholen kwamen, ging de aandacht met name daarheen waardoor het lijkt of de groep autochtone achterstandskinderen stil heeft gestaan.’’

Het ministerie van Onderwijs probeert al jaren de ongelijkheid in schoolprestaties die samenhangt met sociaal milieu en etnische herkomst te verminderen.

Ledoux denkt dat het helpt als er hernieuwde aandacht komt voor de autochtone achterstandsleerlingen. ''Dat hoeft niet zo zeer met geld, ik denk eerder aan een andere benadering van deze leerlingen.’

Autochtoon achterstandskind blijft achter | nu.nl/binnenland | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl (http://www.nu.nl/binnenland/2541137/autochtoon-achterstandskind-blijft-achter.html)

knuppeltje
16-06-11, 09:12
Godsklere, daar gaat ons mooie zelfbeeld....

Heb jij nog meer van zulke berechten? :jammer:

mark61
16-06-11, 09:28
Soryyyy

Dat komt, dat komt, al het geld en alle aandacht gaat naar allechtone. Onze achterblijvers laten ze gewoon aan hun lot over.

knuppeltje
16-06-11, 10:02
Soryyyy

Dat komt, dat komt, al het geld en alle aandacht gaat naar allechtone. Onze achterblijvers laten ze gewoon aan hun lot over.

Nou, daar zijn we dan weer mooi klaar mee.

Verrekte linkse kerk ook altijd.

L.J.L.
17-06-11, 13:51
Dat kan kloppen, intelligente allochtone kinderen die achterstand hebben opgelopen door pas op 6 jaar naar school te gaan en thuis geen of weinig NL spreken hebben die achterstand ingehaalt. De minder intelligente allochtone kinderen zullen net als de minder intelligente autochtone kinderen die achterstand nooit kunnen inhalen. Deze kinderen zouden dan beter opgevangen worden. Of zoals eerder vermeld, de autochtone kinderen blijven in de kou staan. M.a.w.: "Het hemdeken zou nader moeten zijn dan het roksken".

jenny enschede
17-06-11, 15:21
Niet zo raar als berichten waarvan ze iets kunnen leren worden verwijderd.

Joesoef
17-06-11, 15:55
Niet zo raar als berichten waarvan ze iets kunnen leren worden verwijderd.


Onrusstoker. Het enige wat wordt verwijdert zijn scheldpartijen en beledigingen die ver over de grens zijn.

Een hypocriete insinuatie waar absoluut niets van waar is.

Slinger
17-06-11, 16:05
Onrusstoker. Het enige wat wordt verwijdert zijn scheldpartijen en beledigingen die ver over de grens zijn.

Een hypocriete insinuatie waar absoluut niets van waar is.

Maar niet alle scheldpartijen, kijk maar naar het laatste bericht van DNA.

Joesoef
17-06-11, 16:12
Maar niet alle scheldpartijen, kijk maar naar het laatste bericht van DNA.

Kan je nagaan wat er stond. Ik haal namelijk alles weg zonder onderscheid des persoons.

Niet dat jij dat geloofd maar daar heb ik vandaag even geen boodschap aan.

jenny enschede
17-06-11, 16:45
Onrusstoker. Het enige wat wordt verwijdert zijn scheldpartijen en beledigingen die ver over de grens zijn.

Een hypocriete insinuatie waar absoluut niets van waar is.

Waarom wordt mijn stukje met de orginele titel dan gezet onder een topictitel die iets heel anders doet vermoeden en waarvan ik weet dat geen media zich wilt verbinden met zo een topictitel, vandaar dat ik mijn stukje onder die titel ook verwijderde.

En dan noemt u mij een onruststoker. :jammer:

Joesoef
17-06-11, 16:51
En dan noemt u mij een onruststoker. :jammer:


Get a life John.

super ick
17-06-11, 17:52
Kan je nagaan wat er stond. Ik haal namelijk alles weg zonder onderscheid des persoons.

Niet dat jij dat geloofd maar daar heb ik vandaag even geen boodschap aan.

Digitale sgoonmaakdienst :hihi:

super ick
17-06-11, 17:54
Allochtone leerlingen die met een achterstand beginnen aan de basisschool, hebben deze aan het eind van groep 8 ingelopen. Autochtone achterstandsleerlingen blijven deze achterstand houden en raken zelfs nog verder achterop.

Lees de eerste zin en je weet dat het niet waar is.

Ik had jou hoger ingeschat, ofehhh, ahum je had jezelf te hoog ingeschat.

Sjonnyverhaal. (jennyverhaal mag ook)

knuppeltje
18-06-11, 10:07
En dan noemt u mij een onruststoker. :jammer:

Je hebt helmaal gelijk. Ik zou je zo niet noemen. :maf3:

jenny enschede
18-06-11, 10:12
Je hebt helmaal gelijk. Ik zou je zo niet noemen. :maf3:
A-sociale prikkers die denken een vrouw maf te moeten noemen kom je overal tegen en is zo ik hier zie niet gebonden aan de Islam, maar ook aan een kut-hollander.

knuppeltje
18-06-11, 11:28
A-sociale prikkers die denken een vrouw maf te moeten noemen kom je overal tegen...

Nou ja, er zijn natuurlijk wel veel heel maffe vrouwen. Maar nietemin, ik zou je heel anders genoemd hebben.

super ick
18-06-11, 12:03
Nou ja, er zijn natuurlijk wel veel heel maffe vrouwen. Maar nietemin, ik zou je heel anders genoemd hebben.

Sjonny bijvoorbeeld?

knuppeltje
18-06-11, 13:11
Sjonny bijvoorbeeld?

Jij mag er van mij naar blijven raden.