PDA

Bekijk Volledige Versie : Christen-Zionistische-liberale kabinet: Inburgeren binnen drie anders het land uit



Hatert
17-06-11, 17:18
17 juni 2011, 16:07

Inburgeren binnen drie jaar, anders het land uit

door Hans Klis

Binnenland Immigranten raken hun verblijfsvergunning kwijt als zij niet binnen drie jaar hun inburgeringsdiploma hebben behaald.

Dat staat in een wetsvoorstel waarmee het kabinet vanmiddag heeft ingestemd. Asielzoekers hoeven niet het land uit als zij niet inburgeren, zij krijgen wel een boete. ‘Gewone’ immigranten mogen hun verblijfsvergunning alleen houden als er aantoonbaar bijzondere omstandigheden zijn.

Het kabinet stelt dat van iedere Nederlandse burger verwacht mag worden dat hij of zij zelfredzaam is in de samenleving. Dat houdt in dat hij of zij actief deelneemt aan de samenleving, de inburgeringscursus is de eerste stap daarin:

Burgerschap begint met actieve deelname van iedere burger aan de samenleving. Daarom mag worden verwacht dat iedereen zelfredzaam is en de nodige eigen kennis en vaardigheden verwerft. Inburgering is een eerste stap in het integratieproces. Het spreken van de Nederlandse taal is daarbij een essentiële voorwaarde. Het kabinet benadrukt het wenselijk te vinden dat mensen een zo hoog mogelijk taalniveau behalen. Zij kunnen het inburgeringsexamen doen, maar ook kiezen voor een hoger opleidingsniveau, zoals het staatsexamen Nederlands als tweede taal of een MBO diploma om daarmee te voldoen aan de inburgeringsplicht.

In het regeerakkoord staat vastgelegd dat inburgeraars hun cursus zelf betalen. Mensen dat niet kunnen, krijgen de mogelijkheid het geld te lenen. Het is nog onduidelijk wanneer de nieuwe regels in werking treden. De Raad van State moet nog advies geven, en daarna gaan de Tweede en de Eerste Kamer erover praten.

Gisteren stuurde minister van Binnenlandse Zaken, Piet Hein Donner, een nota naar de Tweede Kamer waarin hij schreef dat het kabinet afstand neemt van de multiculturele samenleving en dat het integratiebeleid strenger wordt. Ook hierin benadrukte hij het belang dat migranten er zelf voor moeten zorgen dat zij de Nederlandse taal leren en vaardigheden opdoen om zich in de Nederlandse samenleving te kunnen handhaven.


Inburgeren binnen drie jaar (http://www.nrc.nl/nieuws/2011/06/17/inburgeren-moet-binnen-drie-jaar/)

Eric de Blois
17-06-11, 17:24
Ik vraag mij altijd af wat inburgeren precies inhoud. Ik ben dat zelf volgens mij ook niet zo. Bij de buren kom ik nooit, ben niet erg sociaal in die zin. Geen groepsmens. Eerlijk gezegd maakt het geel hol uit wat je over de geschiedenis van nederland weet als je gewoon netjes bent tegen je medemens. Criminaliteit is een veel groter kwaad dan niet ingeburgerd zijn.

jenny enschede
17-06-11, 17:52
3 jaar?
Sommigen mogen van mij na 3 uur het land weer uit.

super ick
17-06-11, 18:43
Ik vraag mij altijd af wat inburgeren precies inhoud. Ik ben dat zelf volgens mij ook niet zo. Bij de buren kom ik nooit, ben niet erg sociaal in die zin. Geen groepsmens. Eerlijk gezegd maakt het geel hol uit wat je over de geschiedenis van nederland weet als je gewoon netjes bent tegen je medemens. Criminaliteit is een veel groter kwaad dan niet ingeburgerd zijn.

De taal redelijk beheersen en zelfredzaam zijn.