PDA

Bekijk Volledige Versie : "Marokko wordt een constitutionele monarchie"



Marsipulami
18-06-11, 10:51
"Marokko wordt een constitutionele monarchie"

Foto archief vr 17/06/2011 - 23:22

In Marokko heeft koning Mohammed in een toespraak belangrijke hervormingen aangekondigd die het land moeten omvormen tot een constitutionele monarchie en een parlementaire democratie. De bevolking zal zich op 1 juli in een referendum kunnen uitspreken over de aanpassingen.

Volgens de nieuwe grondwet zal de premier de Kamer van volksvertegenwoordigers kunnen ontbinden. Momenteel heeft alleen de koning die macht. De premier zal uit de partij komen die als winnaar uit de verkiezingen komt. Tot nu toe was het de koning zelf die een eerste minister naar goeddunken kon aanduiden. Nog volgens de nieuwe grondwet komt er een onafhankelijke rechtsmacht.

De politieke hervormingen zijn door de koning beloofd toen de opstand in enkele Arabische landen een paar maanden geleden ook naar Marokko dreigde over te slaan. Zij zijn voorbereid in drie werkgroepen.

De koning blijft wel het hoofd van het leger, hij is onschendbaar en behoudt veel macht. Voor zijn tegenstanders zijn de beloofde hervormingen dan ook maar oppervlakkig.

De nieuwe grondwet zal op 1 juli aan de bevolking worden voorgelegd in een referendum.

Marsipulami
18-06-11, 13:05
Videozone (http://www.deredactie.be/permalink/1.1047171)

tanger'73
18-06-11, 23:22
Grondwettelijk vastleggen dat criminelen en corrupte ambtenaren zoals de eerste minister en zijn gespuis, iets meer van hetzelfde kunnen voortzetten. Daar schiet het volk niet echt veel mee op.

Bijvoorbeeld het kiesrecht, zo hebben Marokkaanse staatsburgers verblijfde in het buitenland vooralsnog geen stemrecht in het vaderland.

justus
19-06-11, 07:52
Grondwettelijk vastleggen dat criminelen en corrupte ambtenaren zoals de eerste minister en zijn gespuis, iets meer van hetzelfde kunnen voortzetten. Daar schiet het volk niet echt veel mee op.

Bijvoorbeeld het kiesrecht, zo hebben Marokkaanse staatsburgers verblijfde in het buitenland vooralsnog geen stemrecht in het vaderland.

je hebt weinig fiducie in je vaderland?

Karin.N
19-06-11, 09:08
Grondwettelijk vastleggen dat criminelen en corrupte ambtenaren zoals de eerste minister en zijn gespuis, iets meer van hetzelfde kunnen voortzetten. Daar schiet het volk niet echt veel mee op.

Bijvoorbeeld het kiesrecht, zo hebben Marokkaanse staatsburgers verblijfde in het buitenland vooralsnog geen stemrecht in het vaderland.

Btw, fijn dat je weer terug bemt.

Ik vind het terecht dat mensen geen kiesrecht hebben in land van herkomst, wanneer men elders een leven heeft opgebouwd. Het is in mijn ogen niet eerlijk naar de bewoners die in het betreffende land wonen. De belangen van mensen die elders een leven opbouwen kunnen nl. heel anders zijn dan de belangen van mensen die daadwerkelijk wonen in het land.

Ik zou het van de zotte vinden, wanneer nederlanders die in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw emigreerde, nu nog hier stemrecht zouden hebben.

E.e.a. is natuurlijk anders wanneer je je hooguit voor een paar jaar in het buitenland begeeft vanwege werk of een opleiding.

tanger'73
19-06-11, 17:39
Btw, fijn dat je weer terug bemt.

Ik vind het terecht dat mensen geen kiesrecht hebben in land van herkomst, wanneer men elders een leven heeft opgebouwd. Het is in mijn ogen niet eerlijk naar de bewoners die in het betreffende land wonen. De belangen van mensen die elders een leven opbouwen kunnen nl. heel anders zijn dan de belangen van mensen die daadwerkelijk wonen in het land.

Ik zou het van de zotte vinden, wanneer nederlanders die in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw emigreerde, nu nog hier stemrecht zouden hebben.

E.e.a. is natuurlijk anders wanneer je je hooguit voor een paar jaar in het buitenland begeeft vanwege werk of een opleiding.


Waar je woont of leeft zou niet veel moeten uitmaken als je nog banden hebt met je vaderland. Zo moeten turken in het buitenland alsnog voor de militaire dienstplicht opkomen.

thanks voor je intro, heb een tijdje in Spanje gewoond.

tanger'73
19-06-11, 17:41
je hebt weinig fiducie in je vaderland?


Marokko wilt alleen maar buitenlandse deviezen van hun onderdanen, maar geen invloed.

Abu_Hurayrah
19-06-11, 17:43
Verkiezingen zijn niet van de Islam, maar het gemis van een overheid is erger.

tanger'73
19-06-11, 18:05
Formeel is Marokko al een constitutionele (parlementaire) monarchie. Alleen kan je de teugels van dat paard niet laten vieren zonder dat het paard onmiddelijk wordt gevierendeeld.

Laat de monarch zelf maar beetje bij beetje meer vrijheden implementeren. Om mee te beginnen de persvrijheid. Het parlement meer bevoegdheden geven om iets meer te stelen, dan wat ze nu al doen is alleen maar leuk voor die gasten zelf die het betreffen.

Notabene kan je als alleenheerser onmiddelijk je zin doordrukken, zonder afhankelijk te zijn van parlementaire piraterij. Nu kan de monarch zich achter het parlement verschuilen en zeggen dat het vooral niet aan hem ligt, maar aan het parlement.

Marsipulami
19-06-11, 18:18
Btw, fijn dat je weer terug bemt.

Ik vind het terecht dat mensen geen kiesrecht hebben in land van herkomst, wanneer men elders een leven heeft opgebouwd. Het is in mijn ogen niet eerlijk naar de bewoners die in het betreffende land wonen. De belangen van mensen die elders een leven opbouwen kunnen nl. heel anders zijn dan de belangen van mensen die daadwerkelijk wonen in het land.

Ik zou het van de zotte vinden, wanneer nederlanders die in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw emigreerde, nu nog hier stemrecht zouden hebben.

E.e.a. is natuurlijk anders wanneer je je hooguit voor een paar jaar in het buitenland begeeft vanwege werk of een opleiding.

Ik ben het niet helemaal met je eens. Volgens de Marokkaanse wet mag een Marokkaan en zijn nazaten geen afstand doen van de Marokkaanse nationaliteit. Enkel een dubbele nationaliteit is mogelijk voor Marokkanen in het buitenland. Indien Marokko deze mensen als onderdaan blijft beschouwen moeten ze ook stemrecht krijgen.

Het zou wel eens kunnen dat de Marokkenen in het buitenland meer kritisch staan dan de in Marokko verblijvende Marokkanen en dat men daarom niet zo graag wil dat die ook stemmen. Daarnaast vergt zo'n kiesrecht vanuit het buitenland nogal wat organisatie als dat correct moet verlopen, ook dat kan een bezwaar zijn.

Marsipulami
19-06-11, 18:20
Formeel is Marokko al een constitutionele (parlementaire) monarchie. Alleen kan je de teugels van dat paard niet laten vieren zonder dat het paard onmiddelijk wordt gevierendeeld.

Laat de monarch zelf maar beetje bij beetje meer vrijheden implementeren. Om mee te beginnen de persvrijheid. Het parlement meer bevoegdheden geven om iets meer te stelen, dan wat ze nu al doen is alleen maar leuk voor die gasten zelf die het betreffen.

Notabene kan je als alleenheerser onmiddelijk je zin doordrukken, zonder afhankelijk te zijn van parlementaire piraterij. Nu kan de monarch zich achter het parlement verschuilen en zeggen dat het vooral niet aan hem ligt, maar aan het parlement.

Teveel democratie ineens is niet goed voor Marokkanen, dan heb je een burgeroorlog. Het stap-voor-stap-beleid van Mohamed VI is waarschijnlijk de beste optie.

Marsipulami
19-06-11, 18:22
Verkiezingen zijn niet van de Islam, maar het gemis van een overheid is erger.


Hoe moeten de moslims dan aan een regering geraken als verkiezingen niet mogelijk zijn ?

mark61
19-06-11, 18:42
Volgens de Marokkaanse wet mag een Marokkaan en zijn nazaten geen afstand doen van de Marokkaanse nationaliteit.

Nee, dat is een hardnekkig misverstand. Ik ga niet weer de wetstekst opsnorren waarin afstand doen van de Marokkaanse nationaliteit geregeld is.

Wellicht houdt de Marokkaanse staat zich niet aan zijn eigen wetten; dat lijkt me dan een dringender probleem voor de koning.

Marsipulami
19-06-11, 18:45
Nee, dat is een hardnekkig misverstand. Ik ga niet weer de wetstekst opsnorren waarin afstand doen van de Marokkaanse nationaliteit geregeld is.

Wellicht houdt de Marokkaanse staat zich niet aan zijn eigen wetten; dat lijkt me dan een dringender probleem voor de koning.

Nou, dat is nieuw voor mij.

Abu_Hurayrah
19-06-11, 18:48
Hoe moeten de moslims dan aan een regering geraken als verkiezingen niet mogelijk zijn ?

Dat staat in dit boek:

Kitaabun - Classical and Contemporary Muslim and Islamic Books: Al-Ahkam al-Sultaniyya:The Ordinance of Governance (Al-Muwardi) (http://kitaabun.com/shopping3/product_info.php?cPath=102_53&products_id=597)

O.a. hier te koop: bol.com | The Ordinances Of Government, al-Mawardi | Engelse boeken (http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/the-ordinances-of-government/1001004000761738/index.html)

tanger'73
19-06-11, 18:49
Ik ben het niet helemaal met je eens. Volgens de Marokkaanse wet mag een Marokkaan en zijn nazaten geen afstand doen van de Marokkaanse nationaliteit. Enkel een dubbele nationaliteit is mogelijk voor Marokkanen in het buitenland. Indien Marokko deze mensen als onderdaan blijft beschouwen moeten ze ook stemrecht krijgen.

Het zou wel eens kunnen dat de Marokkenen in het buitenland meer kritisch staan dan de in Marokko verblijvende Marokkanen en dat men daarom niet zo graag wil dat die ook stemmen. Daarnaast vergt zo'n kiesrecht vanuit het buitenland nogal wat organisatie als dat correct moet verlopen, ook dat kan een bezwaar zijn.

Als geboren Marokkaan kan je grondwettelijk nooit afstand doen van je nationaliteit. En alleen maar om die reden, zou je als mede-Marokkaan (voor wie wil) dus ook een stem moeten kunnen uitbrengen inzake het land dat jou als de zijne beschouwd en nooit wilt loslaten.

Mijns inziens, zou dat stemmen, gewoon voor wie wil of zich betrokken voelt gewoon in de plaatselijke consulaten kunnen gebeuren. Belasting betalen doen de meeste in het buitenland verblijvende Marokkanen ook al (door het hebben van een huis of andere bezittingen) in het land van herkomst.

Bovendien is het van den zotte, dat ook de oude gastarbeiders van het eerste uur, zelfs geen mogelijkheid hebben te stemmen.

Zo heeft de Marokkaanse koning een referendum voor de grondwetswijziging aangekondigd. Het zou fijn zijn, als ook alle 'overzeese' Marokkanen zich ook zouden mogen uiten.

mark61
19-06-11, 18:51
Nou voor jou dan:

http://www.maroc.nl/forums/3898581-post12.html

tanger'73
19-06-11, 18:53
Teveel democratie ineens is niet goed voor Marokkanen, dan heb je een burgeroorlog. Het stap-voor-stap-beleid van Mohamed VI is waarschijnlijk de beste optie.

Democratie is niet het probleem. Eerder fundamentele vrijheden en mensenrechten. Zoals het recht op huisvesting, werk en gezondheidszorg, om maar een paar op te noemen.

Marsipulami
19-06-11, 19:04
Nou voor jou dan:

http://www.maroc.nl/forums/3898581-post12.html

Nou, blijkbaar is er sedert 2007 wel een opening gemaakt.

Ik veronderstel dat zo'n decreet nog moet goedgekeurd worden door de koning, de regeringsleider, de regering of het parlement. Het hangt dus niet alleen af van diegene die afstand wenst te doen van de Marokkaanse nationaliteit.

Wellicht is er ook een lange aanvraagprocedure voor nodig met allerlei papieren en stempels.

Heb jij informatie of de wet die je aanhaalt al ooit is toegepast in de praktijk?

Marsipulami
19-06-11, 19:09
Democratie is niet het probleem. Eerder fundamentele vrijheden en mensenrechten.

Nou persvrijheid heeft maar zin als men met het oog op verkiezingen de bevolking kan informeren en hun stemgedrag wenst te beïnvloeden. In het andere geval kan persvrijheid alleen maar leiden tot een -gewelddadige- revolutie.




Zoals het recht op huisvesting, werk en gezondheidszorg, om maar een paar op te noemen

Dat kost behalve een staatstructuur, vrijheden en verkiezingen ook nog geld. Als dat laatste een probleem is dan heb je niks aan een verandering van de grondwet terzake.

tanger'73
19-06-11, 19:16
Nou, blijkbaar is er sedert 2007 wel een opening gemaakt.

Ik veronderstel dat zo'n decreet nog moet goedgekeurd worden door de koning, de regeringsleider, de regering of het parlement. Het hangt dus niet alleen af van diegene die afstand wenst te doen van de Marokkaanse nationaliteit.

Wellicht is er ook een lange aanvraagprocedure voor nodig met allerlei papieren en stempels.

Heb jij informatie of de wet die je aanhaalt al ooit is toegepast in de praktijk?


Een bijzonder hels karwei als je denkt in een staat als Marokko de grondwet op het matje te roepen.

Evelyn (2002) - IMDb (http://www.imdb.com/title/tt0298856/)

Marsipulami
19-06-11, 19:17
Dat staat in dit boek:

Kitaabun - Classical and Contemporary Muslim and Islamic Books: Al-Ahkam al-Sultaniyya:The Ordinance of Governance (Al-Muwardi) (http://kitaabun.com/shopping3/product_info.php?cPath=102_53&products_id=597)

O.a. hier te koop: bol.com | The Ordinances Of Government, al-Mawardi | Engelse boeken (http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/the-ordinances-of-government/1001004000761738/index.html)

Ik heb geen tijd om al die boeken te lezen. Misschien wil je wel een tipje van de sluier lichten en ons informeren hoe het dan wel moet zonder verkiezingen.

tanger'73
19-06-11, 19:22
Nou persvrijheid heeft maar zin als men met het oog op verkiezingen de bevolking kan informeren en hun stemgedrag wenst te beïnvloeden. In het andere geval kan persvrijheid alleen maar leiden tot een -gewelddadige- revolutie.





Dat kost behalve een staatstructuur, vrijheden en verkiezingen ook nog geld. Als dat laatste een probleem is dan heb je niks aan een verandering van de grondwet terzake.


a) Als ik zou moeten afgaan van de Marokkaanse officiële media. Dan is het bar slecht gesteld met die persvrijheid. Ze hebben zelfs 'Lalla harosa' afgelopen vrijdag afgelast in verband met de toespraak van de monarch.

b) 'K zie liever een verbeterde maatschappelijke infrastructuur, want die is zeer erbarmelijk in het tegenwoordige Marokka kan ik je zeggen.

Marsipulami
19-06-11, 19:48
a) Als ik zou moeten afgaan van de Marokkaanse officiële media. Dan is het bar slecht gesteld met die persvrijheid. Ze hebben zelfs 'Lalla harosa' afgelopen vrijdag afgelast in verband met de toespraak van de monarch.

b) 'K zie liever een verbeterde maatschappelijke infrastructuur, want die is zeer erbarmelijk in het tegenwoordige Marokka kan ik je zeggen.

Rustig maar, Marokko is een top-land als je Marokko vergelijkt met de andere (Noord-) Afrikaanse landen in de regio.

- Er is geen extreme armoede.
- Er is geen (burger-) oorlog aan de gang.
- Er zijn meer vrijheden dan in andere landen van de regio.

Marokko is goed op weg om het gidsland voor Afrika en de islamitische wereld te worden.

tanger'73
19-06-11, 19:56
Rustig maar, Marokko is een top-land als je Marokko vergelijkt met de andere (Noord-) Afrikaanse landen in de regio.

- Er is geen extreme armoede.
- Er is geen (burger-) oorlog aan de gang.
- Er zijn meer vrijheden dan in andere landen van de regio.

Marokko is goed op weg om het gidsland voor Afrika en de islamitische wereld te worden.

'K ben de kalmte zelve hoor. Maar als je Marokko zou gaan vergelijken met buurlanden als een malle Khadaffi en soortgelijke debielen. Dan hoeft in Marokko niks te veranderen, zolang de wapens op de kazernes blijven.

Neem liever turkije, da's pas een natie met ballen van staal. Momenteel goed bezig met opvang van syrische vluchtelingen uit de handen van een andere malloot.

Marsipulami
19-06-11, 20:00
Neem liever turkije, da's pas een natie met ballen van staal. Momenteel goed bezig met opvang van syrische vluchtelingen uit de handen van een andere malloot.

Ja, Turkije doet het ook niet slecht als potentieel gidsland. Tenminste als we niet kijken naar de manier waarop men daar omgaat met de Koerden. Als we de Turkse aanpak van het Koerdische probleem vergelijken met de aanpak van het probleem van de Westelijke Sahara, dan verdient Marokko eerder de schoonheidsprijs.

mark61
19-06-11, 20:05
Nou, blijkbaar is er sedert 2007 wel een opening gemaakt.

Ik veronderstel dat zo'n decreet nog moet goedgekeurd worden door de koning, de regeringsleider, de regering of het parlement. Het hangt dus niet alleen af van diegene die afstand wenst te doen van de Marokkaanse nationaliteit.

Wellicht is er ook een lange aanvraagprocedure voor nodig met allerlei papieren en stempels.

Heb jij informatie of de wet die je aanhaalt al ooit is toegepast in de praktijk?

Jaha, iemand, de koning, een minister, zal dan nog toestemming moeten geven.

Nee. Ik denk dat er misschien ook geen procedure voor is, en dat verder weinig mensen zin hebben om die moeite te nemen. Waarom zouden ze ook?

Tanger heeft me wel eens verteld dat de staat soms gedwongen mensen 'uitburgert'. Maar das een ander geval :hihi:


(Ik ken alleen een Turkse die dat gedaan heeft, omdat ze vond dat ze in NL meer thuis was dan in TR. En dan was ze hier nog niet eens geboren, maar redelijk recent en alleen gekomen.)

tanger'73
19-06-11, 20:05
Ja, Turkije doet het ook niet slecht als potentieel gidsland. Tenminste als we niet kijken naar de manier waarop men daar omgaat met de Koerden. Als we de Turkse aanpak van het Koerdische probleem vergelijken met de aanpak van het probleem van de Westelijke Sahara, dan verdient Marokko eerder de schoonheidsprijs.


Gidsland is geen enkele land. Elk land zou zich rondom haar eigen brandaris moeten verzamelen. Zoals turkije heeft ieder land heeft haar eigen binnenlandse aangelegenheden.

Waar doden vallen, valt geen enkele prijs te verdienen. Dus ik kijk liever naar landen die gist exporteren, dan naar haar licht.

tanger'73
19-06-11, 20:16
Tanger heeft me wel eens verteld dat de staat soms gedwongen mensen 'uitburgert'. Maar das een ander geval :hihi:


Exact, persoonlijk ken ik een geval die voorheen politiek actief was en door Marokko werd geboycot en het staatsburgerschap administratief werd afgenomen. Maar toen hij zijn politieke activiteiten voorgoed aan de wilgen had opgehangen, werd zijn dossier moeiteloos weer uit de lade getrokken om hem weer als Marokkaanse staatsburger van weggeweest weer te verwelkomen. 'K dacht dat meneer Rabae er ook zo een was? En natuurlijk onlangs ook nog die west- saharaanse vrijheids strijdser wiens paspoort tijdelijk werd afgenomen.