PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe Testament is grotendeels vervalsing



Hatert
19-06-11, 08:59
'Nieuwe Testament is grotendeels vervalsing'

Laatste update: 19 mei 2011 10:46 info.


AMSTERDAM - Het Nieuwe Testament bestaat voor een groot deel uit vervalste teksten. Dat beweert een Amerikaanse professor in een nieuwe boek.

Mogelijk zijn 11 van de 27 boeken in het Nieuwe Testament geschreven door vervalsers die zich hebben voorgedaan als één van de apostelen.

Zo heeft de apostel Paulus waarschijnlijk slechts een fractie van de brieven geschreven die uit zijn naam zijn opgenomen in de Bijbel. Petrus zou zelfs helemaal geen bijdrage hebben geleverd aan het heilige boek.

Per ongeluk

Dat meldt Discovery News op basis van het nieuwe boek Writing in the Name of God van Bart Ehrman, professor aan de Universiteit van North Carolina.

“De Bijbel bevat niet alleen onwaarheden door fouten die per ongeluk zijn gemaakt”, aldus Ehrman. “Veel teksten zouden we vandaag de dag betitelen als regelrechte leugens.”

De onderzoeker kwam tot zijn conclusies door de schrijfstijl, woordkeuze en argumenten in verschillende brieven van apostelen met elkaar te vergelijken. Uit het onderzoek blijkt dat er grote verschillen optreden in teksten die door dezelfde auteur zouden zijn geschreven.

Korte zinnen

Zo gebruikt Paulus meestal korte zinnen. Maar zijn brief aan de Efeziërs staat vol met lange, bloemrijke zinnen. Ook het gedachtegoed in die laatste brief komt niet overeen met de standpunten van Paulus, zo meldt Ehrman.

Verder is het volgens de professor aannemelijk dat de apostel Petrus niet kon schrijven, aangezien hij visser van beroep was. Ook Johannes was mogelijk analfabeet gezien zijn achtergrond. Hun teksten zouden volledig door anderen zijn geschreven.

Argumenten

Volgens Ehrman is het goed te verklaren dat er veel vervalste brieven van apostelen zijn opgenomen in de bijbel. Het christendom lag in de het begin van onze jaartelling sterk onder vuur en er was de aanhangers van het geloof veel aan gelegen om hun visie kracht bij te zetten.

Waarschijnlijk schreven Christenen brieven uit naam van de apostelen om hun argumenten en overtuigingen meer cachet te geven. “Ze vervalsten documenten en verzonnen complete teksten”, aldus Ehrman.


'Nieuwe Testament is grotendeels vervalsing' | nu.nl/boek | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl (http://www.nu.nl/boek/2518804/nieuwe-testament-grotendeels-vervalsing.html)

knuppeltje
19-06-11, 09:06
Maakt niet uit. Het Oude Testament hangt ook al van onwaarheden aan elkaar.

Het is geen geschiedenisboek.

justus
19-06-11, 09:30
Maakt niet uit. Het Oude Testament hangt ook al van onwaarheden aan elkaar.

Het is geen geschiedenisboek.


tal van???? het is toch gewoon een fabel?

Slinger
19-06-11, 09:48
[B]'
Verder is het volgens de professor aannemelijk dat de apostel Petrus niet kon schrijven, aangezien hij visser van beroep was. Ook Johannes was mogelijk analfabeet gezien zijn achtergrond. Hun teksten zouden volledig door anderen zijn geschreven.



Wat een armoedige argumentatie, en dat voor een professor.

knuppeltje
19-06-11, 10:29
Wat een armoedige argumentatie, en dat voor een professor.

Echt sterk is het inderdaad niet. Maar ik heb een ander bezwaar tegen die 12 volgelingen.

Het hele gebeuren zou zich hebben afgespeeld in ver verleden tijd, al eeuwen zelfs, voordat er ook maar ergens in de wereld de geringste vorm van een reguliere sociale voorziening was uitgevonden. En dan komt daar, althans volgen de bijbel, een jonge man voorbij wandelen, en wat doen die gasten onmiddellijk, ze laten alles in de steek; hun werk, hun vrouwen, hun kinderen - en weet ik wat al niet meer - en lopen verder als slaafse hondjes achter die mooie jongen aan. Dat is een nogal ernstige vorm van totale gezins verwaarlozing lijkt mij. Dat zouden we tegenwoordig niet meer pikken zelfs. En dat vond die mooie jongen blijkbaar allemaal goed. Nou ja, het is nu eenmaal altijd oppassen met mooie jongens.
En met dat boek zijn dus ontelbare miljoenen kinderen gesticht in zogenaamde christelijke normen en waarden.

jenny enschede
19-06-11, 10:33
Echt sterk is het inderdaad niet. Maar ik heb een ander bezwaar tegen die 12 volgelingen.

Het hele gebeuren zou zich hebben afgespeeld in ver verleden tijd, al eeuwen zelfs, voordat er ook maar ergens in de wereld de geringste vorm van een reguliere sociale voorziening was uitgevonden. En dan komt daar, althans volgen de bijbel, een jonge man voorbij wandelen, en wat doen die gasten onmiddellijk, ze laten alles in de steek; hun werk, hun vrouwen, hun kinderen - en weet ik wat al niet meer - en lopen verder als slaafse hondjes achter die mooie jongen aan. Dat is een nogal ernstige vorm van totale gezins verwaarlozing lijkt mij. Dat zouden we tegenwoordig niet meer pikken zelfs. En dat vond die mooie jongen blijkbaar allemaal goed. Nou ja, het is nu eenmaal altijd oppassen met mooie jongens.
En met dat boek zijn dus ontelbare miljoenen kinderen gesticht in zogenaamde christelijke normen en waarden.

Alleen dit is al een wonder opzichzelf.

BoerHarms
19-06-11, 10:40
'Nieuwe Testament is grotendeels vervalsing'

Laatste update: 19 mei 2011 10:46 info.


AMSTERDAM - Het Nieuwe Testament bestaat voor een groot deel uit vervalste teksten. Dat beweert een Amerikaanse professor in een nieuwe boek.

Mogelijk zijn 11 van de 27 boeken in het Nieuwe Testament geschreven door vervalsers die zich hebben voorgedaan als één van de apostelen.

Zo heeft de apostel Paulus waarschijnlijk slechts een fractie van de brieven geschreven die uit zijn naam zijn opgenomen in de Bijbel. Petrus zou zelfs helemaal geen bijdrage hebben geleverd aan het heilige boek.

Per ongeluk

Dat meldt Discovery News op basis van het nieuwe boek Writing in the Name of God van Bart Ehrman, professor aan de Universiteit van North Carolina.

“De Bijbel bevat niet alleen onwaarheden door fouten die per ongeluk zijn gemaakt”, aldus Ehrman. “Veel teksten zouden we vandaag de dag betitelen als regelrechte leugens.”

De onderzoeker kwam tot zijn conclusies door de schrijfstijl, woordkeuze en argumenten in verschillende brieven van apostelen met elkaar te vergelijken. Uit het onderzoek blijkt dat er grote verschillen optreden in teksten die door dezelfde auteur zouden zijn geschreven.

Korte zinnen

Zo gebruikt Paulus meestal korte zinnen. Maar zijn brief aan de Efeziërs staat vol met lange, bloemrijke zinnen. Ook het gedachtegoed in die laatste brief komt niet overeen met de standpunten van Paulus, zo meldt Ehrman.

Verder is het volgens de professor aannemelijk dat de apostel Petrus niet kon schrijven, aangezien hij visser van beroep was. Ook Johannes was mogelijk analfabeet gezien zijn achtergrond. Hun teksten zouden volledig door anderen zijn geschreven.

Argumenten

Volgens Ehrman is het goed te verklaren dat er veel vervalste brieven van apostelen zijn opgenomen in de bijbel. Het christendom lag in de het begin van onze jaartelling sterk onder vuur en er was de aanhangers van het geloof veel aan gelegen om hun visie kracht bij te zetten.

Waarschijnlijk schreven Christenen brieven uit naam van de apostelen om hun argumenten en overtuigingen meer cachet te geven. “Ze vervalsten documenten en verzonnen complete teksten”, aldus Ehrman.


'Nieuwe Testament is grotendeels vervalsing' | nu.nl/boek | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl (http://www.nu.nl/boek/2518804/nieuwe-testament-grotendeels-vervalsing.html)

Oops een regel rechte belediging t.o.v. het christendom. :student: dus binnenkort verwachten we dus agresieve demonstraties, met leuzen dat God alles is, en tevens gaan we schreeuwen in de kamera's van de journalisten, en vooral niet vergeten om vlaggen te verbranden. En vooral niet vergeten een vloek uit te spreken over :duivel: Ehrman.
Zodat iedere Christen het recht heeft om deze man te doden. Tenslotte heeft ie wel het Christendom beledigd.

:haha::melig::haha::melig::haha::melig:

jenny enschede
19-06-11, 10:43
Oops een regel rechte belediging t.o.v. het christendom. :student: dus binnenkort verwachten we dus agresieve demonstraties, met leuzen dat God alles is, en tevens gaan we schreeuwen in de kamera's van de journalisten, en vooral niet vergeten om vlaggen te verbranden. En vooral niet vergeten een vloek uit te spreken over :duivel: Ehrman.
Zodat iedere Christen het recht heeft om deze man te doden. Tenslotte heeft ie wel het Christendom beledigd.

:haha::melig::haha::melig::haha::melig:

Ehrman is een duits/joodse naam dus wij Christenen nemen hem sowieso al niet serieus, en nemen aan dat God hem wel zal straffen.:nerveus:

Slinger
19-06-11, 10:57
Oops een regel rechte belediging t.o.v. het christendom. :student: dus binnenkort verwachten we dus agresieve demonstraties, met leuzen dat God alles is, en tevens gaan we schreeuwen in de kamera's van de journalisten, en vooral niet vergeten om vlaggen te verbranden. En vooral niet vergeten een vloek uit te spreken over :duivel: Ehrman.
Zodat iedere Christen het recht heeft om deze man te doden. Tenslotte heeft ie wel het Christendom beledigd.

:haha::melig::haha::melig::haha::melig:

Ja, er komt een fatwa, en dan volgen er demonstraties van christelijke groepen in alle Europese hoofdsteden. Ze verbranden Ehrmans boeken, evenals een pop die hem voorstelt. In Amsterdam krijgen de boekhandels stenen door de ruiten, en de vertaler van de Nederlandse versie wordt gekeeld. Ehrman moet asiel zoeken in Mekka.

jenny enschede
19-06-11, 11:07
Ja, er komt een fatwa, en dan volgen er demonstraties van christelijke groepen in alle Europese hoofdsteden. Ze verbranden Ehrmans boeken, evenals een pop die hem voorstelt. In Amsterdam krijgen de boekhandels stenen door de ruiten, en de vertaler van de Nederlandse versie wordt gekeeld. Ehrman moet asiel zoeken in Mekka.

En we doen niets tegen de amerikaanse ambassades en universiteiten?

Zwak, ik doe niet meer mee.:melig:

Joesoef
19-06-11, 11:25
Ehrman is een duits/joodse naam dus wij Christenen nemen hem sowieso al niet serieus, en nemen aan dat God hem wel zal straffen.:nerveus:


Kan je het weer niet laten?


Ehrman became an Evangelical Christian as a teen.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Bart_D._Ehrman)

jenny enschede
19-06-11, 11:32
Kan je het weer niet laten?


Ehrman became an Evangelical Christian as a teen.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Bart_D._Ehrman)


Ik bedoel maar, niet eens geboren als Christenen :ego:

Fulanadetal
19-06-11, 11:33
"In his books, he recounts his youthful enthusiasm as a born-again, fundamentalist Christian, certain that God had inspired the wording of the Bible and protected its texts from all error. His graduate studies, however, eventually convinced him that one ought to acknowledge the contradictions in the biblical manuscripts rather than attempt to harmonize or reconcile discrepancies. He remained a liberal Christian for 15 years but later became an agnostic after struggling with the philosophical problems of evil and suffering."

Kent de Islamitische wereld een geleerde die een vergelijkbare weg heeft afgelegd en nu de Koran kritisch bestudeert? Daar zou ik graag eens iets van lezen maar ik weet niet welke schrijver ik moet zoeken.
Ik hoor moslims eigenlijk altijd over de Koran praten op de manier die sterk doet denken aan hoe de "born-agains" over de Bijbel spreken. Onfeilbaar woord van God, vooral niet kritisch bekijken. Dat born again wereldje ken ik uit ervaring, het zwaar gereformeerde wereldje ook (van heel dichtbij, niet uit ervaring), en ik zie zoveel (benauwende) overeenkomsten.

justus
19-06-11, 11:46
Ik bedoel maar, niet eens geboren als Christenen :ego:


vanaf je geboorte geindoctrineerd....da's wel een beetje jammer...nooit zelf na leren denken over levensbeschouwelijke aangelegenheden... en dus maar domweg in de voetsporen van de familie gestapt...

ga jij ook nog 1 keer per week in bad, in de teil in de keuken? heb jij ook nog steeds 'zondagse' kleding? ik bedoel, times they're changing but you are standing still....

knuppeltje
19-06-11, 12:09
times they're changing ..

Come gather 'round people
Wherever you roam
And admit that the waters
Around you have grown
And accept it that soon
You'll be drenched to the bone.
If your time to you
Is worth savin'
Then you better start swimmin'
Or you'll sink like a stone
For the times they are a-changing.

Good old Bob kon er wel wat van.

mark61
19-06-11, 12:16
Kent de Islamitische wereld een geleerde die een vergelijkbare weg heeft afgelegd en nu de Koran kritisch bestudeert?

Nasr Abu Zayd (http://nl.wikipedia.org/wiki/Nasr_Abu_Zayd)

mark61
19-06-11, 12:21
Ik bedoel maar, niet eens geboren als Christenen :ego:

christen.

Bart D. Ehrman erhielt eine strengreligiöse evangelikale Erziehung.

Imbeciel

reallife
19-06-11, 13:37
vanaf je geboorte geindoctrineerd....da's wel een beetje jammer...nooit zelf na leren denken over levensbeschouwelijke aangelegenheden... en dus maar domweg in de voetsporen van de familie gestapt...


Zo denk jij erover, zo zie jij een doorsnee gelovige, als mensen die statisch blijven hangen in een bepaalde levensfase. Het zou zomaar kunnen zijn dat je het mis hebt.

Ehrman beschouwd zichzelf overigens tegenwoordig als een agnost.

jenny enschede
19-06-11, 13:50
=justus;4731703]vanaf je geboorte geindoctrineerd....
Nee hoor gewoon opgevoed met Christelijke normen en waarden, of terwel respect voor alles wat leeft en afblijven met je poten wat van een ander is.


da's wel een beetje jammer...nooit zelf na leren denken over levensbeschouwelijke aangelegenheden... en dus maar domweg in de voetsporen van de familie gestapt...
Nee hoor weinig jammer, gewoon toen ik 21 werd bewust gekozen voor het geloof en toegetreden tot mijn kerk.


ga jij ook nog 1 keer per week in bad, in de teil in de keuken? heb jij ook nog steeds 'zondagse' kleding? ik bedoel, times they're changing but you are standing still....
In bad ga ik inderdaad 1x per week en ja ik heb nog steeds zondagse kleding, speciaal voor de zondag en nee we are not standing still uw teiltje is vervangen voor een heuze badkamer met ligbad en bubbeltjes.

super ick
19-06-11, 13:52
christen.

Bart D. Ehrman erhielt eine strengreligiöse evangelikale Erziehung.

Imbeciel

Tja.......

Nicht van een imbeciel............

jenny enschede
19-06-11, 13:52
Zo denk jij erover, zo zie jij een doorsnee gelovige, als mensen die statisch blijven hangen in een bepaalde levensfase. Het zou zomaar kunnen zijn dat je het mis hebt.

Ehrman beschouwd zichzelf overigens tegenwoordig als een agnost.

Juist als gelovige kun je niet blijven hangen in een bepaalde levensfase.

mark61
19-06-11, 13:55
Tja.......

Nicht van een imbeciel............

Waarom zit jij hier eigenlijk? Jij hebt werkelijk helemaal niets te melden, behalve zuur achterlijk gebral. Je weet niks, je kan niet helder denken, je komt alleen maar zieke opmerkingen maken. Donder toch een eind op. Ga je omgeving vergiftigen met je walgelijke niksigheid. Scheld je vrouw, kinderen, vader en moeder uit. Opgedonderd.

jenny enschede
19-06-11, 14:09
Hoera we krijgen nog meer regen....... de prikkers zijn vervelend.

Ready?
19-06-11, 14:14
Maar als we dit over de Koran zeggen moeten we oppassen...

jenny enschede
19-06-11, 14:36
Maar als we dit over de Koran zeggen moeten we oppassen...

Yep minimaal een waarschuwing, een strafpunt of een ban voor een paar weken.

The Alchemist
19-06-11, 15:03
'Nieuwe Testament is grotendeels vervalsing'

Laatste update: 19 mei 2011 10:46 info.


AMSTERDAM - Het Nieuwe Testament bestaat voor een groot deel uit vervalste teksten. Dat beweert een Amerikaanse professor in een nieuwe boek.

Mogelijk zijn 11 van de 27 boeken in het Nieuwe Testament geschreven door vervalsers die zich hebben voorgedaan als één van de apostelen.

Zo heeft de apostel Paulus waarschijnlijk slechts een fractie van de brieven geschreven die uit zijn naam zijn opgenomen in de Bijbel. Petrus zou zelfs helemaal geen bijdrage hebben geleverd aan het heilige boek.

Per ongeluk

Dat meldt Discovery News op basis van het nieuwe boek Writing in the Name of God van Bart Ehrman, professor aan de Universiteit van North Carolina.

“De Bijbel bevat niet alleen onwaarheden door fouten die per ongeluk zijn gemaakt”, aldus Ehrman. “Veel teksten zouden we vandaag de dag betitelen als regelrechte leugens.”

De onderzoeker kwam tot zijn conclusies door de schrijfstijl, woordkeuze en argumenten in verschillende brieven van apostelen met elkaar te vergelijken. Uit het onderzoek blijkt dat er grote verschillen optreden in teksten die door dezelfde auteur zouden zijn geschreven.

Korte zinnen

Zo gebruikt Paulus meestal korte zinnen. Maar zijn brief aan de Efeziërs staat vol met lange, bloemrijke zinnen. Ook het gedachtegoed in die laatste brief komt niet overeen met de standpunten van Paulus, zo meldt Ehrman.

Verder is het volgens de professor aannemelijk dat de apostel Petrus niet kon schrijven, aangezien hij visser van beroep was. Ook Johannes was mogelijk analfabeet gezien zijn achtergrond. Hun teksten zouden volledig door anderen zijn geschreven.

Argumenten

Volgens Ehrman is het goed te verklaren dat er veel vervalste brieven van apostelen zijn opgenomen in de bijbel. Het christendom lag in de het begin van onze jaartelling sterk onder vuur en er was de aanhangers van het geloof veel aan gelegen om hun visie kracht bij te zetten.

Waarschijnlijk schreven Christenen brieven uit naam van de apostelen om hun argumenten en overtuigingen meer cachet te geven. “Ze vervalsten documenten en verzonnen complete teksten”, aldus Ehrman.


'Nieuwe Testament is grotendeels vervalsing' | nu.nl/boek | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl (http://www.nu.nl/boek/2518804/nieuwe-testament-grotendeels-vervalsing.html)


haha

no wonder

interessant , thanks Hatert

het is bovendien al lang bekend dat de Bijbel grotendeels uit verzinsels, fabeltjes, leugens ......bestaat= de bijbel als bijna totaal ongeloofwaardig = de bijbel als DE grootste leugen -verzinsel -grapje ooit , dat hadden zowel de wetenschap, historie als islam al lang bewezen , maar die extra info hier boven is wel nuttig natuurlijk

Mothership
19-06-11, 15:25
haha

no wonder

interessant , thanks Hatert

het is bovendien al lang bekend dat de Bijbel grotendeels uit verzinsels, fabeltjes, leugens ......bestaat= de bijbel als bijna totaal ongeloofwaardig = de bijbel als DE grootste leugen -verzinsel -grapje ooit , dat hadden zowel de wetenschap, historie als islam al lang bewezen , maar die extra info hier boven is wel nuttig natuurlijk

Allemaal maar moslim worden dan maar? Alles is toch vervalst en fout. Joden, Christenen, Hindoestanen, Boeddhisten. Werkelijk iedereen zit bij een foute religie.

Ik denk dat je een cruciale fout maakt door de bijbel letterlijk op te vatten. Het bestaat uit allemaal verhalen van verschillende auteurs.

Kern is als christen te streven te leven als de persoon Jezus zoals die in de bijbel is beschreven. Ik denk dat maar weinigen dat kunnen opbrengen.

Kan best zijn dat de helft van de verhalen geheel of gedeeltelijk niet kloppen. Maar daar gaat het ook niet om. Het gaat om de persoon Jezus Christus en zoals hij door de verschillende auteurs is beschreven.

Daar komt nog bij dat christenen zich totaal niet bezig houden met de koran en de islam. Andersom is dat vaak wel het geval.

Lijkt wel alsof men zo legitimiteit tracht te vinden voor de Islam. Ik weet verder niet veel van de Islam en of de Koran nou een origineel boek is of voor 30% verzonnen. Who cares.

Als jij er maar gelukkig mee bent toch?

jenny enschede
19-06-11, 15:34
haha

no wonder

interessant , thanks Hatert
het is bovendien al lang bekend dat de Bijbel grotendeels uit verzinsels, fabeltjes, leugens ......bestaat= de bijbel als bijna totaal ongeloofwaardig = de bijbel als DE grootste leugen -verzinsel -grapje ooit , dat hadden zowel de wetenschap, historie als islam al lang bewezen , maar die extra info hier boven is wel nuttig natuurlijk

Kunnen we dan ook aannemen dat de Koran een nog grotere leugen/verzinsel is, omdat deze is afgeleid van de bijbel?

Eric de Blois
19-06-11, 16:29
haha

no wonder

interessant , thanks Hatert

het is bovendien al lang bekend dat de Bijbel grotendeels uit verzinsels, fabeltjes, leugens ......bestaat= de bijbel als bijna totaal ongeloofwaardig = de bijbel als DE grootste leugen -verzinsel -grapje ooit , dat hadden zowel de wetenschap, historie als islam al lang bewezen , maar die extra info hier boven is wel nuttig natuurlijk

thanks hatert. Waar vrienden al niet goed voor zijn.

In de koran staan ook verhalen die in de bijbel voorkomen. Die waren natuurlijk wél waar. Ik vraag mij af hoe je bewijst dat een religie vals is. Hoe onderzoek je of een bewering gedaan door een profeet de 'waarheid' is?

Bart.NL
19-06-11, 16:40
'Nieuwe Testament is grotendeels vervalsing'

Dank voor de info.

Het was natuurlijk al bekend, zie ook:

Historicity of Jesus - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Historicity_of_Jesus)

super ick
19-06-11, 17:41
Waarom zit jij hier eigenlijk? Jij hebt werkelijk helemaal niets te melden, behalve zuur achterlijk gebral. Je weet niks, je kan niet helder denken, je komt alleen maar zieke opmerkingen maken. Donder toch een eind op. Ga je omgeving vergiftigen met je walgelijke niksigheid. Scheld je vrouw, kinderen, vader en moeder uit. Opgedonderd.

Grote bek vanachter je veilige toetsenbordje, chapeau.
Ik hoop dat je je er beter door gaat voelen.

Bovendien sla je ook de plank nogal mis.
Juist jij bent degene die Johnnie altijd imbeciel noemde. Jenny zegt dat Jonny haar oom is. Dus nicht van een imbeciel.

Capice?

Fulanadetal
19-06-11, 17:55
Nasr Abu Zayd (http://nl.wikipedia.org/wiki/Nasr_Abu_Zayd)

Ik heb wat boeken van hem gelezen maar hij is (begrijpelijk gezien wat hem is aangedaan) erg voorzichtig. Als hij iemand was die de grenzen zocht, dan zijn de grenzen blijkbaar erg strak.

Marsipulami
19-06-11, 18:40
thanks hatert. Waar vrienden al niet goed voor zijn.

In de koran staan ook verhalen die in de bijbel voorkomen. Die waren natuurlijk wél waar.

Het is nog ingewikkelder. In de koran staan verhalen die ook in de bijbel voorkomen hoewel sommige van die verhalen verschillen vertonen. Bijvoorbeeld: In de bijbel is het Isaak (Ishaq) die geöfferd zou worden door Abraham (Ibrahim) en in de koran is dat Ismaël (Ismail).

Vanuit gelovig islamitisch standpunt is de bijbel fout, want de koran corrigeert de fouten van de bijbel.

Vanuit ongelovig (historisch, tekstkritisch) standpunt is de bijbel waarschijnlijker omdat de bijbeltekst ouder is en wellicht dichter in de tijd staat tot de historische gebeurtenis waarnaar het verhaal in bijbel en koran verwijst.

Joesoef
19-06-11, 18:57
Ik vraag mij af, wat is in dit geval vervalsen en wat dan nog?

mark61
19-06-11, 19:33
Ik vraag mij af, wat is in dit geval vervalsen en wat dan nog?

Niet van die nuchtere vragen stellen. Dat was ook mijn eerste gedachte :hihi:

Maar daar houden we hier niet van. 'Vervalsen' doet het geweldig bij euh SBS6moslims en nog wat volk.

Het betekent dat toeschrijvingen verkeerd waren. Dat het niet Pietje was maar Jantje die iets heeft geschreven. Goh.


De bijbel is in zo'n duizend jaar tot stand gekomen en er hebben zeker 40 schrijvers een bijdrage aan geleverd. Vervolgens ging er nog eens een politiek en strategisch gemotiveerd concilie overheen.

Magoed, laak me er verder niet mee bemoeien :)

Marsipulami
19-06-11, 19:39
Ik vraag mij af, wat is in dit geval vervalsen en wat dan nog?

De term 'vervalsen' verwijst naar een bedrieglijke intentie van de auteurs van het Nieuwe Testament. Dat lijkt me nogal kort door de bocht.

Soms zegt men: "De islam is de godsdienst van een boek (Koran) en het christendom is de godsdienst van een persoon (Jezus)". Ik denk dat dit juist is.

Voor zover geďnformeerd heeft Jezus zelf nooit wat geschreven en hield hij het bij mondelinge verkondiging.

Na zijn dood hebben zijn leerlingen de mondelinge verkondiging die ze van Jezus hadden vernomen verder gezet.

Toen ook de rechtstreekse getuigen (apostelen) kwamen te sterven ontstond meer en meer de behoefte om de verkondiging van Jezus op schrift te stellen voor het nageslacht.

Dat resulteerde in allerlei geschriften over Jezus in de eerste en tweede eeuw na Christus. In die tijd was er nog geen boek waar al die geschriften waren samengebracht.

Na verloop van tijd werd het vroege christendom geconfronteerd met allerlei teksten over Jezus waarvan de inhoud bedenkelijk was volgens sommigen.

Vervolgens was er een discussie (die eigenlijk tot op onze dagen aanhoudt) over welke geschriften als 'geďnspireerd' moesten beschouwd worden, of met andere woorden niet strijdig met de oorspronkelijke verkondiging van Jezus.

Met verwijzing naar het bijbelvers Johannes 14:26:


"Maar de Helper, de Heilige Geest, dien de Vader zal zenden in mijn naam, Hij zal u alles leren en alles u in herinnering brengen, wat Ik u heb gezegd"

is de vroege kerk begonnen met het samenstellen van lijsten met betrouwbare geschriften m.b.t. de verkondiging van Jezus. Die discussie was min of meer afgesloten in de 4e eeuw na Christus, maar nadien nog herhaaldelijk heropend (ondermeer door Luther).

De 27 boeken of geschriften van het nieuwe testament zijn geen rechtstreeks door God ingefluisterde teksten, maar menselijke getuigenissen over de verkondiging van Jezus.

ELdorado
19-06-11, 19:42
[QUOTE=Mothership;4732040]Allemaal maar moslim worden dan maar? Alles is toch vervalst en fout. Joden, Christenen, Hindoestanen, Boeddhisten. Werkelijk iedereen zit bij een foute religie.

Islam had niet alleen alle eerder boodschappen van alle eerder profeten compleet gemaakt & bevestigd maar ook vervangen


Alle eerder profeten werden gezonden door Allah alleen aan hun eigen volkeren , inclusief joodse profeet mens Jezus die werd gezonden dus aan de joden alleen , behalve Mohammed a,ls laatste profeet die werd niet alleen aan de heel mensheid gezonden door Allah , maar ook aan jinns

alleen islam is dus universeel in die zin

het is dus aan je om al dan niet te bepalen of je molim wordt of niet via je eigen vrije wil = je eigen keus & veraantwoordelijkheid , je zult dus veraantwoording moeten afleggen aan God wat dat betreft na de dood

vervolgens : geldt het volgende : "Jij je geloof & ik het mijne " "Er is geen dwang in het geloof " want islam wordt nooit opgelegd aan mensen



ik denk dat je een cruciale fout maakt door de bijbel letterlijk op te vatten. Het bestaat uit allemaal verhalen van verschillende auteurs.

Ik neem de bijbel noch letterlijk noch figuurlijk = bestaat grotendeels uit verzinsels, leugens , fabeltjes ...sorry



Kern is als christen te streven te leven als de persoon Jezus zoals die in de bijbel is beschreven. Ik denk dat maar weinigen dat kunnen opbrengen.

wat in de bijbel staat heeft bijna niets te maken met het leven of met de origineel boodschap van Jezus waar we heilig ingeloven , dus

Bovendien , het zgn christendom die wel bestaat alleen in de hoofden van de bijbel schrijvers dus , was een ideaal die nooit voldoende werd belichaamd in de feiten of op de realiteits grond , werd nooit gerealiseerd , kan ook nooit gerealiseerd worden want dat soort christendom was /is een utopie

zie wat dat betreft wat Bertran Russell erover zei in :"de Gevoelsinhoud van secularisme " topic van Sallahddin



Kan best zijn dat de helft van de verhalen geheel of gedeeltelijk niet kloppen. Maar daar gaat het ook niet om. Het gaat om de persoon Jezus Christus en zoals hij door de verschillende auteurs is beschreven.

nogmaals, wat in de bijbel staat heeft bijna niets te maken met Jezus = die verhalen in de bijbel over Jezus zijn grotendeels leugens, fabeltjes, verzinsels, sorry nogmaals , daar sta je met leeg handen als je de bijbel in de hand neemt , dus



Daar komt nog bij dat christenen zich totaal niet bezig houden met de koran en de islam. Andersom is dat vaak wel het geval.

oh nee ? het christendom beweert wel dat Mohammed geen profeet is + veel ander onzin over islam , molsims



Lijkt wel alsof men zo legitimiteit tracht te vinden voor de Islam. Ik weet verder niet veel van de Islam en of de Koran nou een origineel boek is of voor 30% verzonnen. Who cares.

nee joh , islam had gewoon bijna alle onzin, fabeltjes, leugens, verzinsels ....over de eerder profeten die werden allemaal gezonden door Allah , ontmaskerd , & bloot gelegd

dezelfde God dus die al die eerder profeten had gezonden waar we heilig in geloven in ze allemaal zonder enig onderscheid, datzelfde God die had dus al die eerder profeten gezonden aan aan hun eigen volkeren alleen , inclusief Jezus dus ,, is degene die Mohammed ook had gezonden, maar dan niet alleen aan de Arabieren deze keer , maar ook aan de heel mensheid + aan jinns

het is dus God zelf = Allah die al die leugens van zowel de Tora, bijbel ...had ontmaskerd & bloot gelegd in de Qur'an als laatste testament voor de heel mensheid , Allah als dezelfde God & schepper van alle dingen & wezens die had
ook alle eerder profeten gezonden ...

is dat zo moeilijk te snappen, meneer ?



Als jij er maar gelukkig mee bent toch?

dit is wel een walgelijk utilitaire vorm van pragmatisch ethiek

men gelooft niet in God omdat dat men gelukkig zou maken , maar omdat men dat zou doen op een onvoorwaardelijk manier , omdat men zou houden van God ...

pragmatisme die religie wel reduceert tot het geloof in God dus = ernstig denkfout
notabene bovendien, dus

Marsipulami
19-06-11, 19:42
De bijbel is in zo'n duizend jaar tot stand gekomen en er hebben zeker 40 schrijvers een bijdrage aan geleverd.

Ik denk dat de teksten van de bijbel over een periode van ongeveer 2000 jaar tot stand gekomen zijn en dat het aantal auteurs het getal van 40 schrijvers ver overschrijdt.

ELdorado
19-06-11, 19:47
[QUOTE=Mothership;4732040]Allemaal maar moslim worden dan maar? Alles is toch vervalst en fout. Joden, Christenen, Hindoestanen, Boeddhisten. Werkelijk iedereen zit bij een foute religie.

Islam had niet alleen alle eerder boodschappen van alle eerder profeten compleet gemaakt & bevestigd maar ook vervangen


Alle eerder profeten werden gezonden door Allah alleen aan hun eigen volkeren , inclusief joodse profeet mens Jezus die werd gezonden dus aan de joden alleen , behalve Mohammed a,ls laatste profeet die werd niet alleen aan de heel mensheid gezonden door Allah , maar ook aan jinns

alleen islam is dus universeel in die zin

het is dus aan je om al dan niet te bepalen of je molim wordt of niet via je eigen vrije wil = je eigen keus & veraantwoordelijkheid , je zult dus veraantwoording moeten afleggen aan God wat dat betreft na de dood

vervolgens : geldt het volgende : "Jij je geloof & ik het mijne " "Er is geen dwang in het geloof " want islam wordt nooit opgelegd aan mensen



ik denk dat je een cruciale fout maakt door de bijbel letterlijk op te vatten. Het bestaat uit allemaal verhalen van verschillende auteurs.

Ik neem de bijbel noch letterlijk noch figuurlijk = bestaat grotendeels uit verzinsels, leugens , fabeltjes ...sorry



Kern is als christen te streven te leven als de persoon Jezus zoals die in de bijbel is beschreven. Ik denk dat maar weinigen dat kunnen opbrengen.

wat in de bijbel staat heeft bijna niets te maken met het leven of met de origineel boodschap van Jezus waar we heilig ingeloven , dus

Bovendien , het zgn christendom die wel bestaat alleen in de hoofden van de bijbel schrijvers dus , was een ideaal die nooit voldoende werd belichaamd in de feiten of op de realiteits grond , werd nooit gerealiseerd , kan ook nooit gerealiseerd worden want dat soort christendom was /is een utopie

zie wat dat betreft wat Bertran Russell erover zei in :"de Gevoelsinhoud van secularisme " topic van Sallahddin



Kan best zijn dat de helft van de verhalen geheel of gedeeltelijk niet kloppen. Maar daar gaat het ook niet om. Het gaat om de persoon Jezus Christus en zoals hij door de verschillende auteurs is beschreven.

nogmaals, wat in de bijbel staat heeft bijna niets te maken met Jezus = die verhalen in de bijbel over Jezus zijn grotendeels leugens, fabeltjes, verzinsels, sorry nogmaals , daar sta je met leeg handen als je de bijbel in de hand neemt , dus



Daar komt nog bij dat christenen zich totaal niet bezig houden met de koran en de islam. Andersom is dat vaak wel het geval.

oh nee ? het christendom beweert wel dat Mohammed geen profeet is + veel ander onzin over islam , molsims



Lijkt wel alsof men zo legitimiteit tracht te vinden voor de Islam. Ik weet verder niet veel van de Islam en of de Koran nou een origineel boek is of voor 30% verzonnen. Who cares.

nee joh , islam had gewoon bijna alle onzin, fabeltjes, leugens, verzinsels ....over de eerder profeten die werden allemaal gezonden door Allah , ontmaskerd , & bloot gelegd

dezelfde God dus die al die eerder profeten had gezonden waar we heilig in geloven in ze allemaal zonder enig onderscheid, datzelfde God die had dus al die eerder profeten gezonden aan aan hun eigen volkeren alleen , inclusief Jezus dus ,, is degene die Mohammed ook had gezonden, maar dan niet alleen aan de Arabieren deze keer , maar ook aan de heel mensheid + aan jinns

het is dus God zelf = Allah die al die leugens van zowel de Tora, bijbel ...had ontmaskerd & bloot gelegd in de Qur'an als laatste testament voor de heel mensheid , Allah als dezelfde God & schepper van alle dingen & wezens die had
ook alle eerder profeten gezonden ...

is dat zo moeilijk te snappen, meneer ?



Als jij er maar gelukkig mee bent toch?

dit is wel een walgelijk utilitaire vorm van pragmatisch ethiek

men gelooft niet in God omdat dat men gelukkig zou maken , maar omdat men dat zou doen op een onvoorwaardelijk manier , omdat men zou houden van God ...

pragmatisme die religie wel reduceert tot het geloof in God dus = ernstig denkfout
notabene bovendien, dus

Mothership
19-06-11, 21:51
Veel plezier ermee dan maar. :hardlach:

Het zal allemaal wel. Het interesseert me ook verder niet zo. Het gaat de christenen er denk ik om te leven zoals Jezus in de bijbel is beschreven.

Daar lijkt weinig mis mee toch? Voor mijn part is de hele bijbel uit iemand zijn duim gezogen maar te leven zoals Jezus heeft geleefd lijkt mij niet verkeerd.

De wereld zou een betere plek zijn.

Voor de rest ... het zal allemaal wel joh. Ik heb er verder geen verstand van en het zal me verder ook een biet zijn.

Zoals gezegd....er is vrijwel geen christen die de bijbel naast de koran legt of ook maar enigszins geďnteresseerd is in de verschillen.

Een Eskimo kan een veel betere christen of moslim zijn door zijn leefstijl en waarden en normen terwijl hij misschien nooit van de religies heeft gehoord.

Mothership
19-06-11, 21:55
[quote]
oh nee ? het christendom beweert wel dat Mohammed geen profeet is + veel ander onzin over islam , molsims

Nee joh. Christenen zijn helemaal niet in de Islam geďnteresseerd en belijden gewoon hun eigen geloof.

Na 9/11 is er wat extra belangstelling geweest op TV en media maar door de bank genomen hoort men er niets over in kerken denk ik.

Men is veel meer met het eigen geloof bezig en niet zozeer met de tientallen andere wereldwijde religies.

Tomas
19-06-11, 21:55
Jezus was werkeloos. Hoop dat niet iedereen die ouwe hippie al te letterlijk volgt.

Marsipulami
19-06-11, 22:10
Jezus was werkeloos. Hoop dat niet iedereen die ouwe hippie al te letterlijk volgt.

:maffia: Het marialegioen komt zo langs bij jou.

Mothership
19-06-11, 22:12
De rebelse hippie is ook niet te vergelijken met Mohammed. Mohammed joeg met gemak Joden over de kling, voer oorlogen en overviel karavanen.

Mohammed kan per definitie dus nooit een heilig man of profeet zijn geweest.

Moet je denk ik ook allemaal met een korreltje zout nemen. Zal toch geen weldenkend moslim meer zijn die geloofd dat Mohammed op een paard vloog?

Het zijn ook allemaal van die zinloze discussies.

Marsipulami
19-06-11, 22:14
De rebelse hippie is ook niet te vergelijken met Mohammed. Mohammed joeg met gemak Joden over de kling, voer oorlogen en overviel karavanen.

Jezus had geen wereldlijke macht. Daarom is een vergelijking tussen Mohamed en Jezus in dezen appelen met peren vergelijken. Ook in het christendom leven er wel opvattingen over een gerechtvaardigde oorlog.

jenny enschede
19-06-11, 22:16
Grote bek vanachter je veilige toetsenbordje, chapeau.
Ik hoop dat je je er beter door gaat voelen.

Bovendien sla je ook de plank nogal mis.
Juist jij bent degene die Johnnie altijd imbeciel noemde. Jenny zegt dat Jonny haar oom is. Dus nicht van een imbeciel.

Capice?

Vrienden kun je kiezen, familie niet, al vraag ik mij af waarom deze Mark hem imbeciel noemde.

Tomas
19-06-11, 22:26
Omdat je een imbeciel bent, John.

Kortman
19-06-11, 22:43
Maakt niet uit. Het Oude Testament hangt ook al van onwaarheden aan elkaar.

Het is geen geschiedenisboek.

Je hebt gelijk gewoon een kinderlijke voorstelling , voor mensen die in sprookjes geloven.
Al ... tig keer hebben anderen de bijbel al naar hun inziens veranderd ,of althans grote delen daarvan.
Kijk maar naar b.v Luther, Calvijn en J.F Rutherford en Mohammed.
En wat dacht je hiervan :


Lou de Palingboer | Protestant.nl (http://www.protestant.nl/geschiedenis/portrettengalerij/lou-de-palingboer)
:giechel:

Mothership
19-06-11, 22:53
Wat maakt dat uit. Wie geeft er een sikkepit om en reist naar Japan om de Shinto documenten te bestuderen op waarheid c.q. onwaarheden. Laat die mensen lekker geloven wat ze willen.

Die wetenschap is toch van nul en generlei waarde?

Mothership
19-06-11, 22:56
Omdat je een imbeciel bent, John.

Aan het gehanteerde taalgebruik valt de geadresseerde zeker niet te kwalificeren als imbeciel.

Maar iemand waar je toevallig mee van mening verschilt.

Mothership
20-06-11, 00:02
Vanuit gelovig islamitisch standpunt is de bijbel fout, want de koran corrigeert de fouten van de bijbel.

Nee hoor. De Koran zit hierin niet fout. Staat nergens expliciet in de Koran dat de bijbel is vervalst of onjuist is.

Men vergelijkt simpelweg citaten om zo tot deze conclusie te komen. Maar de Koran laat zich daar niet over uit.

super ick
20-06-11, 08:49
Vrienden kun je kiezen, familie niet, al vraag ik mij af waarom deze Mark hem imbeciel noemde.

Nokken nu John, jij kent die stumpert ook.

mark61
20-06-11, 08:51
Nokken nu John, jij kent die stumpert ook.

Donder op met je lege, zinloze, rancuneuze, beledigende scheldpriks.

Je draagt niks bij. Alleen onwetendheid, vooroordelen, negativiteit.

Ga je echte omgeving pesten. Of moet je je hier afreageren om te voorkomen dat je hen wat aandoet?

Stel je onder behandeling. Nu.

mark61
20-06-11, 08:57
Vrienden kun je kiezen, familie niet, al vraag ik mij af waarom deze Mark hem imbeciel noemde.

Hem? Jou.

Imbeciel.

jenny enschede
20-06-11, 09:04
Hem? Jou.

Imbeciel.

Ik reageerde niet meer op u om een conflict te voorkomen, waarom reageer u wel op mij met stomweg te schelden?

Joesoef
20-06-11, 09:06
Ik reageerde niet meer op u om een conflict te voorkomen, waarom reageer u wel op mij met stomweg te schelden?


24/7 zelfde ip zelfde patroon, zelfde woordgebruik, zelfde onderwerpen.

John, de operatie is mislukt.

mark61
20-06-11, 09:11
Ik reageerde niet meer op u om een conflict te voorkomen, waarom reageer u wel op mij met stomweg te schelden?

Donder op met je imbeciele, onwetende en leugenachtige commentaar.

Je zuigt. Maroc.nl is al niet veel, en met types als jij en superlul is het helemaal niks.

De hele dag het pb volgooien met afval, drek, stront.

Donder toch op. Vroeger was jij er zeker zo een die andere kinderen die aan het spelen waren zat te zieken; zelf had je niet eens zin om te spelen.

mark61
20-06-11, 09:13
Ik reageerde niet meer op u om een conflict te voorkomen, waarom reageer u wel op mij met stomweg te schelden?

Je liegt, imbeciel: zowel de quote waarop ik in eerste instantie reageerde, als deze prik van jou zijn reacties op mij.

Mothership
20-06-11, 10:11
Gaat dat thuis ook zo?

jenny enschede
20-06-11, 10:50
24/7 zelfde ip zelfde patroon, zelfde woordgebruik, zelfde onderwerpen.
John, de operatie is mislukt.
Jammer, 3x geschoten en 3x gemist.


Donder op met je imbeciele, onwetende en leugenachtige commentaar.

Je zuigt. Maroc.nl is al niet veel, en met types als jij en superlul is het helemaal niks.

De hele dag het pb volgooien met afval, drek, stront.

Donder toch op. Vroeger was jij er zeker zo een die andere kinderen die aan het spelen waren zat te zieken; zelf had je niet eens zin om te spelen.


Je liegt, imbeciel: zowel de quote waarop ik in eerste instantie reageerde, als deze prik van jou zijn reacties op mij.


Gaat dat thuis ook zo?

Bij Mark thuis, denk het wel, heb medelijden met zijn vrouw en kinderen.

mark61
20-06-11, 11:08
Bij Mark thuis, denk het wel, heb medelijden met zijn vrouw en kinderen.

Je zou niet op mij reageren. Dat omvat ook geen opmerkingen maken over. Imbeciel.

mark61
20-06-11, 11:09
Gaat dat thuis ook zo?

Ik denk dat sjon en dick dat thuis niet durven. Dan worden ze er meteen uitgesmeten.

H.P.Pas
21-06-11, 23:05
Ehrman beschouwd zichzelf overigens tegenwoordig als een agnost.

Familie van Max Ehrman ?
Zoniet, toch een aardige afsluiting voor dit lawaaierige topic:


Desiderata

Go placidly amid the noise and haste,
and remember what peace there may be in silence.
As far as possible without surrender
be on good terms with all persons.
Speak your truth quietly and clearly;
and listen to others,
even the dull and the ignorant;
they too have their story.

Avoid loud and aggressive persons,
they are vexations to the spirit.
If you compare yourself with others,
you may become vain and bitter;
for always there will be greater and lesser persons than yourself.
Enjoy your achievements as well as your plans.


Keep interested in your own career, however humble;
it is a real possession in the changing fortunes of time.
Exercise caution in your business affairs;
for the world is full of trickery.
But let this not blind you to what virtue there is;
many persons strive for high ideals;
and everywhere life is full of heroism.


Be yourself.
Especially, do not feign affection.
Neither be cynical about love;
for in the face of all aridity and disenchantment
it is as perennial as the grass.


Take kindly the counsel of the years,
gracefully surrendering the things of youth.
Nurture strength of spirit to shield you in sudden misfortune.
But do not distress yourself with dark imaginings.
Many fears are born of fatigue and loneliness.
Beyond a wholesome discipline,
be gentle with yourself.


You are a child of the universe,
no less than the trees and the stars;
you have a right to be here.
And whether or not it is clear to you,
no doubt the universe is unfolding as it should.


Therefore be at peace with God,
whatever you conceive Him to be,
and whatever your labors and aspirations,
in the noisy confusion of life keep peace with your soul.


With all its sham, drudgery, and broken dreams,
it is still a beautiful world.
Be cheerful.
Strive to be happy.


Max Ehrmann, Desiderata, Copyright 1952.

Olive Yao
21-06-11, 23:13
(...)
Soms zegt men: "De islam is de godsdienst van een boek (Koran) en het christendom is de godsdienst van een persoon (Jezus)". Ik denk dat dit juist is.

(...)

Je argumentatie gelezen, maar ... nee, denk ik niet.


.

reallife
21-06-11, 23:18
Familie van Max Ehrman ?
Zoniet, toch een aardige afsluiting voor dit lawaaierige topic:

Wie weet.

Dank je :)

Marsipulami
22-06-11, 00:27
Je argumentatie gelezen, maar ... nee, denk ik niet.


.

U bedoelt ?

Mothership
22-06-11, 00:36
U bedoelt ?

Dat ze het niet met je eens is :knipoog:

Eric de Blois
22-06-11, 03:42
'Nieuwe Testament is grotendeels vervalsing'



Een vervalsing van wat? Het nieuwe testament is een mix van door mensen bedachte fabels en historie. Alles was een fabel is, is per definitie vals.