PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederland springt in de bres voor Griekenland



Marsipulami
19-06-11, 20:12
'Vers geld vinden voor Griekenland'

zondag 19 juni 2011, 19u58 Bron: belga

AFP

De eurolanden moeten het absoluut eens raken over de vrijmaking van vers geld om Griekenland doorheen de zomer te helpen. Dat heeft minister van Financiën Didier Reynders zondag verklaard voor aanvang van een tweedaags beraad met zijn Europese collega’s in Luxemburg.

"Drie jaar geleden is in de Verenigde Staten geen oplossing gevonden voor Lehman Brothers. We hebben de gevolgen gezien. We hebben geen tijd om dezelfde oefening te maken op basis van een staking van betaling van een euroland. Zonder oplossing dreigt een nieuwe substantiële financiële crisis", verklaarde Reynders.

Griekenland moet midden juli opnieuw schulden afbetalen, maar heeft daarvoor het geld niet. De vrijmaking van vers geld uit het vorig jaar gelanceerde reddingsplan van 110 miljard euro is daarom absoluut noodzakelijk. Een Grieks falen zou immers een domino-effect kunnen veroorzaken en de hele eurozone aan het wankelen kunnen brengen.

De Luxemburgse voorzitter Jean-Claude Juncker liet bij aanvang van het beraad verstaan dat er zondagavond allicht nog geen knopen worden doorgehakt. De ministers vergaderen maandag immers verder. Her en der wordt ook gesuggereerd dat de ministers minder geld zouden vrijmaken dan de schijf van 12 miljard euro die eerst was voorzien.

In ruil voor het geld van de eurolanden en het IMF moet Griekenland een nieuwe besparingsronde doorvoeren, maar die zorgt in Athene al weken voor politieke hoogspanning. Premier George Papandreou, die dinsdag een vertrouwensstemming over zijn herschikte regering moet overleven, hield zondag alvast een vurig pleidooi voor het programma.

"Het belangrijkste is dat Griekenland echte wil toont om het plan uit te voeren. De eerste elementen zijn alvast positief", zo reageerde Reynders op de politieke evolutie in Griekenland.

Intussen onderhandelen de ministers in Luxemburg ook verder over een tweede reddingsplan voor Griekenland. Ondanks de lopende steun zal Griekenland volgend jaar immers nog niet in staat zijn om zijn torenhoge staatsschuld te herfinancieren op de markten. Reynders sprak zondag over een nieuwe inspanning van 80 miljard euro. Daarover zou midden juli een akkoord moeten worden bereikt.

bvb

Joesoef
19-06-11, 20:44
Blijft toch opmerkelijk. Iedereen dacht dat de olijfbomen tot voorbij de hemel zouden groeien en dat we allemaal rijk en gelukkig zouden sterven.
De zeepbel is geknapt en we zijn onze centjes kwijt, hadden we niet beter moeten weten verblind door de hebzucht?

TonH
19-06-11, 20:52
Blijft toch opmerkelijk. Iedereen dacht dat de olijfbomen tot voorbij de hemel zouden groeien en dat we allemaal rijk en gelukkig zouden sterven.
De zeepbel is geknapt en we zijn onze centjes kwijt, hadden we niet beter moeten weten verblind door de hebzucht?

Alleen dat we zullen sterven was en is zeker. Al het andere is menselijke tekortkoming.

Tomas
19-06-11, 21:20
Ton, waar demonstreren de Grieken eigenlijk voor of tegen?

TonH
19-06-11, 21:32
Ton, waar demonstreren de Grieken eigenlijk voor of tegen?

Tegen het Memorandum of Understanding (versie 1 en 2). Tegen de nieuwe leningen. Tegen de lokale nomenklatura. Tegen de gigantische bezuinigingen (die overigens nog steeds niet worden uitgevoerd). Tegen de privatizeringen (die overigens nog steeds niet worden uitgevoerd). Tegen de enorme belastingverhogingen (die WEL zijn en worden uitgevoerd). Tegen de toenemende werkeloosheid in de particuliere sector. Tegen het mogelijk opheffen van het ontslagverbod voor ambternaren en semi-ambtenaren. Tegen de EU. Tegen de Duitsers. Tegen de Banken. Tegen de Amerikanen. Tegen de Nederlanders en de Finnen. En uiteindelijk tegen zichzelf.

Nergens 'voor' dus.

Tomas
19-06-11, 21:47
OK, bedankt. Duidelijk. Denk ik. Laten we hopen dat ze hun zin krijgen.

TonH
19-06-11, 21:51
OK, bedankt. Duidelijk. Denk ik. Laten we hopen dat ze hun zin krijgen.

Ik heb geen idee meer wat we moeten hopen. :moe:

Tomas
19-06-11, 21:54
Ik heb geen idee meer wat we moeten hopen. :moe:

Koop zoveel mogelijk land en vastgoed. Kost nu waarschijnlijk geen drol. En één ding is zeker, tijden veranderen.

Marsipulami
19-06-11, 23:26
- Griekenland was de bakermat van de democratie, een geschenk aan de wereld waar niemand iets voor heeft moeten betalen.

- Griekenland was het land van de grote filosofen waarvan men zegt dat dezen alles al hadden gezegd en geschreven wat nadien nog is gezegd en geschreven.

- Om deze redenen vind ik dat de EU haar historische schuld aan Griekenland wel mag terugbetalen onder de vorm van het overnemen van leningen aangegaan door Griekenland.

H.P.Pas
20-06-11, 00:30
- Om deze redenen vind ik dat de EU haar historische schuld aan Griekenland wel mag terugbetalen.

Je brengt Sallah op ideeën. :boer:

mark61
20-06-11, 07:37
- Griekenland was de bakermat van de democratie, een geschenk aan de wereld waar niemand iets voor heeft moeten betalen.

- Griekenland was het land van de grote filosofen waarvan men zegt dat dezen alles al hadden gezegd en geschreven wat nadien nog is gezegd en geschreven.

Dit waandenkbeeld is precies waarom het mis is gegaan. Het oude Griekenland was bovenstaande dingen. Dat is verdwenen.

Daarvoor in de plaats kwam het Byzantijnse rijk. De Grieken veranderden in debiele orthodoxe boertjes van buutn die niets van de klassieke erfenis wisten, en voorzover, die haatten en minachtten als heidens. De Osmaanse heerschappij bevestigde de status quo; achterlijkheid.

Vervolgens komt het Europa van de Romantiek en ziet in zijn verblinding achterlijke boeren aan voor erfgenamen van Plato en Thucydides. Dus moet GR bij de EU. Turkije niet, dat zijn achterlijke moslims.

Griekenland was destijds bij toetreding even achterlijk als Turkije, en nu is het nog veel achterlijker.

Daar betalen wij dan voor. Mars vindt dat een goed idee.

Marsipulami
20-06-11, 08:46
Daar betalen wij dan voor. Mars vindt dat een goed idee.

Zeker, hoe meer de Hollanders betalen om Griekenland uit het moeras te helpen, des te minder hoeven de Belgen te betalen.

TonH
20-06-11, 14:34
Zeker, hoe meer de Hollanders betalen om Griekenland uit het moeras te helpen, des te minder hoeven de Belgen te betalen.


U lijkt wel een Griek. Misschien kan meneer iets minder hoog van de toren blazen?

http://www.tijd.be/nieuws/politiek_-_economie_europa/Reynders-_-EU_wist_dat_Griekenland_loog-.9072684-3140.art


Reynders: 'EU wist dat Griekenland loog'

'Vanaf het begin van de toetreding van Griekenland in de eurozone wisten we dat Griekenland valse statistieken gebruikte.' Dat zegt ontslagnemend minister van Financiën Didier Reynders in een interview met de Franse krant La Tribune.

Reynders doet de uitspraak om te argumenteren waarom de andere Europese lidstaten hun steentje moeten bijdragen in de Griekse redding. 'De Europeanen zijn deels verantwoordelijk voor de situatie', klinkt het.

De 'bekentenis' dat Europa wist dat Griekenland zijn statistieken vervalste, roept echter vooral vragen op over het Europees beleid. Op het moment dat Griekenland toetrad tot de eurozone was Reynders voorzitter van de Europese Unie. In het Radio 1-programma 'De Ochtend' wezen professor economie Paul De Grauwe en Trends-hoofdredacteur Johan Van Overtveldt op de 'verpletterende verantwoordelijkheid' van Reynders in de eurocrisis.

Nochtans is de uitspraak van Reynders geen 'nieuws'. Al tien jaar wordt vermoed dat Griekenland de statistieken bijkleurt. Goed vijf jaar geleden heeft de Europese Commissie gepoogd meer bevoegdheden te krijgen bij de controle van de nationale rekeningen via het statistisch agentschap Eurostat. De eurolanden hebben dat toen geweigerd omdat ze geen strenge schoonmoeder wensten. Alle landen bezondigden zich trouwens aan overdreven optimisme.

Intussen is dat weggewerkt. Na het uitbreken van de Griekse crisis zijn de eurolanden er wel mee akkoord gegaan Eurostat meer macht te geven. In de recente aanbevelingen van de Europese Commissie bijvoorbeeld kreeg onder meer Spanje ervan langs omdat de hypotheses van zijn begroting te optimistisch zijn. Uiteraard neemt dat wel niet de omvang aan van de boekhoudkundige creativiteit die de Grieken aan de dag gelegd hebben. Het heeft tot dit jaar geduurd vooraleer iedereen goed besefte hoezeer de Grieken de cijfers gemanipuleerd hebben.

Reynders wijst er in het interview met La Tribune voorts op dat, indien er geen oplossing gevonden wordt voor Griekenland, er besmettingsgevaar is voor de hele eurozone. 'Wanneer Griekenland als eerste land zijn schulden niet meer kan betalen, zal de blik ook worden gericht op landen als Ierland, Portugal, Spanje, Italië en wellicht ook België en Frankrijk.'

Dat Reynders ons land en Frankrijk kwetsbaar noemt, is opmerkelijk. Vooral Frankrijk wordt gezien als een erg kredietwaardig land.

Deze landgenoot heeft dus nogal wat op zijn kerfstok. Wordt tijd dat de Belgen eens terdege ter verantwoording geroepen worden.

Toch al opmerkelijk wat de rol van de lage landen in deze crisis is. Luxemburg met zijn 'safe-havens' voor zwart geld en Juncker als opper-pooier. Belgische voorzitter van de Europese Raad. Belgische minister van financiën die toentertijd als voorzitter van de financiële raad moedwillig crimineel gedrag veroorloofde. En Gerrit Zalm.

Ga je daar allemaal maar eens diep voor zitten schamen voor die balk in jullie ogen voor je de splinter in de Griekse ogen zo schandalig vindt.

Marsipulami
20-06-11, 15:54
Reynders is nooit voorzitter geweest van de EU. Hij was vermoedelijk wel minister van financiën toen Verhofstadt voorzitter was van de EU.

Voor het overige heb ik er niks op tegen dat de EU Griekenland uit het moeras helpt.

TonH
20-06-11, 20:44
Reynders is nooit voorzitter geweest van de EU. Hij was vermoedelijk wel minister van financiën toen Verhofstadt voorzitter was van de EU.

Voor het overige heb ik er niks op tegen dat de EU Griekenland uit het moeras helpt.

Ik neem aan dat die Belgische krant daarmee het roulerend voorzitterschap bedoelde. Je weet wel, dat circus waarbij elk half jaar een ander land het voor het zeggen had.

Waarom zou Griekenland zich verder het moeras in laten helpen om jullie eurolandje te laten blijven spelen? Hebben Duitsland en Nederland, en ik neem aan nog wat exporteurs, daar niet al genoeg aan verdiend?

Hier nog een aardig stuk vandaag in The Telegraph: Why Germany must exit the euro - Telegraph (http://www.telegraph.co.uk/finance/financialcrisis/8584064/Why-Germany-must-exit-the-euro.html)
Probleem is dus helemaal niet Griekenland... :moe:

Marsipulami
21-06-11, 18:53
U lijkt wel een Griek. Misschien kan meneer iets minder hoog van de toren blazen?

http://www.tijd.be/nieuws/politiek_-_economie_europa/Reynders-_-EU_wist_dat_Griekenland_loog-.9072684-3140.art



Deze landgenoot heeft dus nogal wat op zijn kerfstok. Wordt tijd dat de Belgen eens terdege ter verantwoording geroepen worden.

Toch al opmerkelijk wat de rol van de lage landen in deze crisis is. Luxemburg met zijn 'safe-havens' voor zwart geld en Juncker als opper-pooier. Belgische voorzitter van de Europese Raad. Belgische minister van financiën die toentertijd als voorzitter van de financiële raad moedwillig crimineel gedrag veroorloofde. En Gerrit Zalm.

Ga je daar allemaal maar eens diep voor zitten schamen voor die balk in jullie ogen voor je de splinter in de Griekse ogen zo schandalig vindt.



Verhofstadt begrijpt Reynders niet

Reynders is zich van geen kwaad bewust

dinsdag 21 juni 2011, 08u54

pol de wilde-corelio

Voormalig premier Guy Verhofstadt begrijpt zijn vroegere vice-premier Didier Reynders niet. Reynders wist blijkbaar al in 2001 dat Griekenland loog over zijn begroting. Verhofstadt begrijpt niet dat Reynders dat nu plots vertelt.

Didier Reynders vertelde dit weekend in interviews dat Europa al in 2001 wist dat Griekenland loog over zijn staatsfinanciën en de statistieken vervalste.

Voor Guy Verhofstadt, voorzitter van de liberale fractie in het Europees Parlement, is dat heel vreemd, zo vertelde hij in De Ochtend. Hij twijfelt eraan hoe geloofwaardig de uitspraak van Reynders is.

'Ik vind het ongelooflijk dat politici zoals meneer Juncker (Luxemburgse premier en voorzitter van de eurozone,red) en meneer Reynders nu plots zeggen dat ze het wisten. Als zij dat in 2001 hadden geweten, hadden ze toen alarm moeten slaan.'

De 'bekentenis' van Reynders veroorzaakte gisteren al deining, want ze roept fundamentele vragen op over de geloofwaardigheid van het Europees beleid.

Buitenlandse media en kranten sprongen op de quote. Maar in een telefonisch interview met onze redactie vanuit Luxemburg, waar gisteren de vergadering van de Ecofin plaatsvond, blijft Reynders bij zijn verhaal.

U zegt in de Franse krant 'La Tribune' dat de EU wist dat de Grieken vals speelden met hun statistieken. Blijft u bij die verklaring?

Reynders: 'Maar natuurlijk! Ik vertel daarmee toch niets nieuws? Al snel na de intrede van de Grieken - niet daarvoor - ontstond er bij Eurostat het vermoeden dat de Grieken hun statistieken vervalsten. Ik weet dat nog goed, want ik was toen zelf voorzitter van de Europese Unie.'

Maar hoe kunnen we de Europese instellingen dan nog vertrouwen? Waarom is daar niets aan gedaan?

'Daar is wel degelijk iets aan gedaan. We hebben dat niet alleen in 2001 vastgesteld, maar ook enkele jaren daarna. Dat heeft geleid tot een aantal hervormingen bij Eurostat, het Europees bureau dat verantwoordelijk is voor het verzamelen van statistische informatie. Dat moet u toch weten als journalist die Europa volgt.'

Dat heeft niet veel geholpen, blijkt nu.

'Die hervormingen waren onvoldoende, ja. De Europese Commissie - die al jaren probeert om via Eurostat meer grip te krijgen op de controle van de nationale rekeningen - had meer macht moeten krijgen. Ik heb daar zelf altijd voor gepleit. Maar sommige eurolanden wilden geen strenge schoonmoeder. Zeker niet nadat de begrotingen van Frankrijk en Duitsland, in 2004 en 2005, zelf niet voldeden aan de regels van het stabiliteitspact. Toen ontstond er in heel Europa een trend naar meer flexibiliteit.'

Opvallend is ook dat u expliciet verklaarde dat ook België én Frankrijk kwetsbaar zijn voor een wanbetaling van Griekenland.

'Maar dat is toch gewoon zo? De Lehman-crisis in 2008 - toen Fortis, Dexia en KBC in moeilijkheden kwamen - heeft ons geleerd dat alle landen dan kwetsbaar worden. Ook in Duitsland kwamen toen banken in de problemen, en in Luxemburg. Als u wilt, kan ik alle 17 landen van de eurozone opnoemen.'

Maar is het verstandig om in volle eurocrisis landen apart te vermelden? Zeker nu de media elke uitspraak met een vergrootglas bekijken?

(lichtjes geïrriteerd) 'Ik vertel toch gewoon de waarheid. Hebt u liever een minister die liegt misschien?'


bbd

TonH
21-06-11, 22:00
Verhofstadt begrijpt Reynders niet

Voormalig premier Guy Verhofstadt begrijpt zijn vroegere vice-premier Didier Reynders niet. Reynders wist blijkbaar al in 2001 dat Griekenland loog over zijn begroting. Verhofstadt begrijpt niet dat Reynders dat nu plots vertelt.

Didier Reynders vertelde dit weekend in interviews dat Europa al in 2001 wist dat Griekenland loog over zijn staatsfinanciën en de statistieken vervalste.

Voor Guy Verhofstadt, voorzitter van de liberale fractie in het Europees Parlement, is dat heel vreemd, zo vertelde hij in De Ochtend. Hij twijfelt eraan hoe geloofwaardig de uitspraak van Reynders is.

'Ik vind het ongelooflijk dat politici zoals meneer Juncker (Luxemburgse premier en voorzitter van de eurozone,red) en meneer Reynders nu plots zeggen dat ze het wisten. Als zij dat in 2001 hadden geweten, hadden ze toen alarm moeten slaan.'


Zegt Verhofstadt nu dat hij als toenmalig premier geen weet had van al dit en bedrogen werd door zijn vice-premier en dhr. Junker. Of zegt hij dat deze beide heren heden ten dage staan te liegen dat ze barsten???

Marsipulami
21-06-11, 22:44
Zegt Verhofstadt nu dat hij als toenmalig premier geen weet had van al dit en bedrogen werd door zijn vice-premier en dhr. Junker. Of zegt hij dat deze beide heren heden ten dage staan te liegen dat ze barsten???


Dat Reynders (minister van Financiën) daarover iets wist zonder dat Verhofstadt (premier) iets wist kan ik me niet voorstellen. Dat Verhofstadt ontkent is voorspelbaar.

De vraag blijft waarom Reynders precies nu zo'n dingen naar buiten brengt. Daar zit meer achter dan gewoon wat loslippigheid. Reynders weet meestal heel goed wat hij zegt en niet zegt. Mogelijks probeert hij sommige mensen in discrediet te brengen. Hij is als minister van financieën in België over zijn vervaldatum. Het is geweten dat hij op een Europese topjob aast. Misschien heeft het daar wat mee te maken.

TonH
21-06-11, 22:49
Dat Reynders (minister van Financiën) daarover iets wist zonder dat Verhofstadt (premier) iets wist kan ik me niet voorstellen. Dat Verhofstadt ontkent is voorspelbaar.

De vraag blijft waarom Reynders precies nu zo'n dingen naar buiten brengt. Daar zit meer achter dan gewoon wat loslippigheid. Reynders weet meestal heel goed wat hij zegt en niet zegt. Mogelijks probeert hij sommige mensen in discrediet te brengen. Hij is als minister van financieën in België over zijn vervaldatum. Het is geweten dat hij op een Europese topjob aast. Misschien heeft het daar wat mee te maken.

Dank voor de uitleg. Ook geen idee hoe je zo een Eurotopjob zou kunnen binnenhalen. Zal wel iets met corruptie van doen hebben? ;-)

Ik vind het een schande dat er nog geen een Griek in de boeien is afgevoerd en straks voor een tribunaal moet verschijnen. Maar mocht dat er nog eens van komen dan hoop ik dat daar ook een heel stel types als dhr. Reynders bij zullen zitten...

Marsipulami
21-06-11, 23:00
Dank voor de uitleg. Ook geen idee hoe je zo een Eurotopjob zou kunnen binnenhalen. Zal wel iets met corruptie van doen hebben? ;-)

Ik vind het een schande dat er nog geen een Griek in de boeien is afgevoerd en straks voor een tribunaal moet verschijnen. Maar mocht dat er nog eens van komen dan hoop ik dat daar ook een heel stel types als dhr. Reynders bij zullen zitten...

Hmm Reynders is zo glibberig als een paling. Hem echt vastzetten lukt meestal niet.

Heeft het Griekse parlement nu al gestemd ? Tot hoe laat vergaderen ze daar in het parlement ?

TonH
21-06-11, 23:15
Hmm Reynders is zo glibberig als een paling. Hem echt vastzetten lukt meestal niet.

Heeft het Griekse parlement nu al gestemd ? Tot hoe laat vergaderen ze daar in het parlement ?

155 stemden voor (allemaal PASOK), 143 tegen de regering.

Nu zal alles goed komen. Groot glas bier, frappé en op naar de zomervakantie...
Oh, maar eerst moeten de parlementariërs met zaklampjes door het stikdonkere park achter het parlement het gebouw uitgeloosd worden omdat ze er aan de voorkant niet uit kunnen. De vorige keer is dat een enorme farce geworden, met parlementariërs die op hun gezicht gingen omdat de politie te bang was om die zaklampen aan te doen...
Maar we zijn fier op Ellada! En we sterven liever dan ons te onderwerpen! Molon Labe!!! :moe:

Marsipulami
21-06-11, 23:28
155 stemden voor (allemaal PASOK), 143 tegen de regering.

Nu zal alles goed komen. Groot glas bier, frappé en op naar de zomervakantie...
Oh, maar eerst moeten de parlementariërs met zaklampjes door het stikdonkere park achter het parlement het gebouw uitgeloosd worden omdat ze er aan de voorkant niet uit kunnen. De vorige keer is dat een enorme farce geworden, met parlementariërs die op hun gezicht gingen omdat de politie te bang was om die zaklampen aan te doen...
Maar we zijn fier op Ellada! En we sterven liever dan ons te onderwerpen! Molon Labe!!! :moe:

Kom, kom, de Grieken hebben deze mensen toch zelf verkozen om het land te besturen. Een volk krijgt de leiders dat het verdient.

TonH
21-06-11, 23:30
Kom, kom, de Grieken hebben deze mensen toch zelf verkozen om het land te besturen. Een volk krijgt de leiders dat het verdient.

Ja. En daar kun je van meepraten he Mars? :D

Mothership
22-06-11, 01:19
Koop zoveel mogelijk land en vastgoed. Kost nu waarschijnlijk geen drol. En één ding is zeker, tijden veranderen.

Er is tenminste nog iemand die het allemaal snapt met Hollandse nuchterheid.