PDA

Bekijk Volledige Versie : België boos op Nederland



Marsipulami
20-06-11, 12:04
"Niet-uitvoering Scheldeverdrag kost Vlaanderen kwart miljard"

De koerswijziging van de Nederlandse regering om niet de Hedwigepolder maar wel twee andere polders nabij Vlissingen onder water te zetten, kost Vlaanderen minstens 250 miljoen euro. Dat werpt Wivina Demeester (CD&V), die de gewijzigde plannen onaanvaardbaar vindt, vandaag op in De Morgen.

Demeester vindt het onaanvaardbaar dat de Nederlandse regering van koers veranderde, laat staan dat Vlaanderen er geldelijk voor moet opdraaien. "Er kan geen sprake zijn van het herzien van het verdrag en zeker niet van het betalen van welk bedrag dan ook als het verdrag niet wordt uitgevoerd", klinkt het in de krant.

De schade voor Vlaanderen voor het niet-uitvoeren van de Scheldeverdragen loopt volgens haar op tot minstens 250 miljoen euro. "Er zijn immers tal van consequenties voor het aanleggen van een nieuwe dijk, het verlies van de natuurontwikkeling van de Prosperpolder en de havenontwikkeling", zegt ze.

Demeester gelooft overigens niet dat de Nederlandse plannen de Europese toets zullen doorstaan. "Qua natuurherstel volstaat zowel de kwaliteit als de kwantiteit van wat voorgesteld wordt, niet", aldus Demeester. (belga/adv)

Marsipulami
20-06-11, 12:05
Gewoon een militaire bezetting organiseren in het gebied rond de Schelde en de Hollanders aldaar over de kling jagen. Dat lijkt mij de beste oplossing.

Soldim
20-06-11, 12:14
Gewoon een militaire bezetting organiseren in het gebied rond de Schelde en de Hollanders aldaar over de kling jagen. Dat lijkt mij de beste oplossing.

Die Zeeuwen zijn allemaal Calvinisten ook nog -- 't heeft wel wat, dat plan.

mark61
20-06-11, 12:23
Lijkt mij ook. Onbetrouwbare NLse regering. Zeeuws-Vlaanderen veroveren. Tis al een oude eis, las ik vorige week in Ieper of all places.

Archie Bunker
20-06-11, 16:29
Gewoon een militaire bezetting organiseren in het gebied rond de Schelde en de Hollanders aldaar over de kling jagen. Dat lijkt mij de beste oplossing.

Mooi,...... goed plan. Hebben we eindelijk een aanleiding om de Zuidelijke Nederlanden weer in te lijven. Al sinds eerste helft 19e eeuw op gewacht.

Bijkomend voordeel voor de Zuidelijke Nederlanden is dat daar weer een fatsoenlijke regering het voor het zeggen krijgt.

Karin.N
20-06-11, 16:45
Mooi,...... goed plan. Hebben we eindelijk een aanleiding om de Zuidelijke Nederlanden weer in te lijven. Al sinds eerste helft 19e eeuw op gewacht.

Bijkomend voordeel voor de Zuidelijke Nederlanden is dat daar weer een fatsoenlijke regering het voor het zeggen krijgt.

Een fatsoenlijke regering :confused:. Komt die nog dan?

Soms ben je beter af zonder regering...................

Marsipulami
21-06-11, 00:20
Videozone (http://www.deredactie.be/permalink/1.1046741)

Marsipulami
21-06-11, 00:26
Ik snap eigenlijk niet waar men moeilijk over zit te doen.

Men (zowel NL als Vlaanderen) is akkoord om de westerschelde uit te diepen . Dan wat is het probleem nog ?

Ik snap heel goed die boeren die niet willen dat de Hedwige polder onder water wordt gezet. Waar is dat nu voor nodig ? Van kostbare landbouwgrond een zompig moeras vol ongedierte maken.

Kunnen die milieujongens en -meisjes niks nuttiger gaan doen dan hardwerkende (haven)arbeiders en eerlijke boeren pesten?

knuppeltje
21-06-11, 08:39
Een fatsoenlijke regering :confused:. Komt die nog dan?

Wat mij betreft kunnen ze die van ons wel krijgen. Allemaal héél fatsoenlijk.

super ick
21-06-11, 09:57
Westerschelde dempen.

knuppeltje
21-06-11, 13:27
Ikke liever de Belgen op ons boos dan andersom. :giechel:

Max Stirner
21-06-11, 13:31
Ik snap eigenlijk niet waar men moeilijk over zit te doen.

Men (zowel NL als Vlaanderen) is akkoord om de westerschelde uit te diepen . Dan wat is het probleem nog ?

Ik snap heel goed die boeren die niet willen dat de Hedwige polder onder water wordt gezet. Waar is dat nu voor nodig ? Van kostbare landbouwgrond een zompig moeras vol ongedierte maken.

Kunnen die milieujongens en -meisjes niks nuttiger gaan doen dan hardwerkende (haven)arbeiders en eerlijke boeren pesten?



Heeft e.e.a. niet iets met de toegankelijkheid van de haven van Antwerpen te maken ?

In dat geval snap ik het allemaal heel erg goed, hoewel ik uiteraard niets wil goedpraten.

Marsipulami
21-06-11, 14:18
Heeft e.e.a. niet iets met de toegankelijkheid van de haven van Antwerpen te maken ?

In dat geval snap ik het allemaal heel erg goed, hoewel ik uiteraard niets wil goedpraten.

Voor die toegankelijkheid moet volgens mij de westerschelde worden uitgediept. Echter het onder water zetten van polders heeft niets te maken met de toegankelijkheid van de Antwerpse haven.

super ick
21-06-11, 14:48
Ikke liever de Belgen op ons boos dan andersom. :giechel:

Héhé, pas op hoor menneke, nie met mijne schoene spele hoor!

Max Stirner
21-06-11, 16:15
Voor die toegankelijkheid moet volgens mij de westerschelde worden uitgediept. Echter het onder water zetten van polders heeft niets te maken met de toegankelijkheid van de Antwerpse haven.


Vind het niet sjiek van Nederland, heel erg achterbaks zelfs.

Zouden we zeker niet hebben gedaan als het bijv. Duitsland of Frankrijk betrof.


Het is in feite de misselijkmakende mentaliteit van naar boven likken en naar beneden schoppen, daar zijn we nogal goed in.

knuppeltje
21-06-11, 16:21
Héhé, pas op hoor menneke, nie met mijne schoene spele hoor!

Hé menneke, het is: niet met m'n voeten spelen.

Die kunnen eventueel wel in nauwe schoentjes zitten.

Mark
22-06-11, 07:10
Ik denk dat Belgie beter een Noorzdee kanaal kan gaan bouwen, zijn ze ook niet meer afhankelijk van de schelde en dan kunnen ze alles zelf onder controle houden.

Archie Bunker
22-06-11, 08:11
Ik denk dat Belgie beter een Noorzdee kanaal kan gaan bouwen, zijn ze ook niet meer afhankelijk van de schelde en dan kunnen ze alles zelf onder controle houden.

Ongeveer dat idee hebben de Belgen ook gehad.
De uitvoering ervan heet Zeebrugge.
Weliswaar geen kanaal, maar het ligt wel direct aan de Noordzee.

super ick
22-06-11, 08:47
Hé menneke, het is: niet met m'n voeten spelen.

Die kunnen eventueel wel in nauwe schoentjes zitten.

Ja, het valt niet mee om behoorlijke pumps te vinden in grote maten..........