PDA

Bekijk Volledige Versie : Europese ouderen massaal mishandeld



Hatert
21-06-11, 02:27
Europese ouderen massaal mishandeld


Elk jaar worden minstens 4 miljoen ouderen in Europa geslagen, geschopt, gestoken of wordt bij hen brandwonden aangebracht. Er zijn ook aanwijzingen dat 2500 ouderen zelfs sterven door toedoen van familieleden, aldus een rapport van de Wereld Gezondheidsorganisatie WHO dat vandaag is gepresenteerd.

Het is het eerste rapport over de omvang en oorzaken van ouderenmishandeling. 'Dit is erg schokkend', zegt Zsuzsanna Jakab, WHO-directeur voor Europa. 'Het misbruik verwoest de levens van ouderen. Het raakt hun mentale en fysieke welzijn in een periode dat ze erg kwetsbaar zijn. De Europese bevolking vergrijst snel en overheden moeten dit probleem dringend aanpakken.'

Het rapport, dat de situatie in 53 Europese landen bekeek, stelde ook dat jaarlijks 29 miljoen ouderen het slachtoffer zijn van bedreigingen, beledigingen en andere geestelijke mishandeling. Zo'n 1 miljoen ouderen worden verkracht of anderszins seksueel misbruikt. Bij circa 6 miljoen bejaarden verdwijnt geld door diefstal of fraude.

Demente en gehandicapte ouderen lopen meer risico op mishandeling, ook binnen een gezin. Volgens het rapport komen incidenten ook vaker voor bij de armste sociale klassen van de samenleving.

Taboe
Ouderenmishandeling is nog vaak een sociaal taboe, meent de WHO. Het wordt vaak genegeerd of onderschat in veel landen. De WHO adviseert landen daarom om nationaal beleid tegen ouderenmishandeling op te stellen. Ook het verzamelen van gegevens en de hulpverlening moet beter, vindt de VN-organisatie.

In Nederland heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) gisteren een meldpunt geopend voor ouderenmishandeling door zorgpersoneel, zoals medewerkers van bijvoorbeeld verpleeghuizen. Als ouderen mishandeld worden door bijvoorbeeld familieleden moeten ze aankloppen bij een ander meldpunt, namelijk het Steunpunt Huiselijk Geweld (SHG).

(Redactie)


16/06/11 11u35

Eric de Blois
21-06-11, 03:51
Vreselijk. Wordt er nog uit de doeken gedaan welke landen van Europa? En hoe zit dat met ouderen in de derde wereld? Hier in Chili bestaan ook schrijnende toestanden. Is laatst nog op tv geweest. Ze worden hier niet alleen geslagen, maar ook vastgebonden en aan hun lot overgelaten in sommige 'tehuizen'. Of erger nog ze worden op straat gezet. Hoe zou dat in een land als pakistan gaan bijvoorbeeld?

marces
21-06-11, 08:43
Vreselijk. Wordt er nog uit de doeken gedaan welke landen van Europa? En hoe zit dat met ouderen in de derde wereld? Hier in Chili bestaan ook schrijnende toestanden. Is laatst nog op tv geweest. Ze worden hier niet alleen geslagen, maar ook vastgebonden en aan hun lot overgelaten in sommige 'tehuizen'. Of erger nog ze worden op straat gezet. Hoe zou dat in een land als pakistan gaan bijvoorbeeld?

In Pakistan is niet of nauwelijks persvrijheid, net als in veel andere Islamitische landen. Daar komt dit soort nieuws niet naar buiten. Onze verderfelijke westerse wereld is misschien hier en daar verrot, maar in ieder geval weten we wel wat er gaande is in de maatschappij. In veel andere landen steekt men de kop in het zand en gebeuren dit soort dingen zogenaamd niet.
Hatert is niet dom en weet dit ook wel, maar kiest er consequent voor om middels plaatsing van dit soort eenzijdige artikels, haat te zaaien.

reallife
21-06-11, 12:41
Hatert is niet dom en weet dit ook wel, maar kiest er consequent voor om middels plaatsing van dit soort eenzijdige artikels, haat te zaaien.

Dat is onzin, zeker in dit geval staat het letterlijk in minimaal vier kranten met dezelfde titel als de topic.

Tomas
21-06-11, 12:51
Dat is onzin, zeker in dit geval staat het letterlijk in minimaal vier kranten met dezelfde titel als de topic.

Nee, hij zal glashard ontkennen dat er in islamitische landen of onder moslims ook maar iets gebeurd wat in de verste verte hier op lijkt.

Verder vind ik het een erg ongenuanceerde vergelijking. Alle landen van Europa worden over 1 kam geschoren. In Nederland was het vroeger voor de 'bejaardencentra' ook een groot probleem, maar nu -volgens mij- lang niet meer. In oosten van Europa zal dat nog wel veel meer spelen. Om dan op basis van zo'n algemeen rapport een meldpunt te openen in Nl is ietwat... Nou ja, een meldpunt kan natuurlijk nooit kwaad. Geld zat.

marces
21-06-11, 13:21
Nee, hij zal glashard ontkennen dat er in islamitische landen of onder moslims ook maar iets gebeurd wat in de verste verte hier op lijkt.

Verder vind ik het een erg ongenuanceerde vergelijking. Alle landen van Europa worden over 1 kam geschoren. In Nederland was het vroeger voor de 'bejaardencentra' ook een groot probleem, maar nu -volgens mij- lang niet meer. In oosten van Europa zal dat nog wel veel meer spelen. Om dan op basis van zo'n algemeen rapport een meldpunt te openen in Nl is ietwat... Nou ja, een meldpunt kan natuurlijk nooit kwaad. Geld zat.

Europa = K4 = allemaal hetzelfde

Umarvlie
21-06-11, 14:32
Die ouderen moeten dus maar niet zo lopen te zeuren blijkt, want in de derde wereld is het allemaal veel erger.

Hatert
21-06-11, 15:03
Die ouderen moeten dus maar niet zo lopen te zeuren blijkt, want in de derde wereld is het allemaal veel erger.

Precies.

rbn
21-06-11, 15:15
in nederland zitten veel rusthuisbewoners aan de antidepressiva.. is ook een vorm van mishandeling om bejaarden als zombies weg te laten kwijnen..

reallife
21-06-11, 16:43
Nee, hij zal glashard ontkennen dat er in islamitische landen of onder moslims ook maar iets gebeurd wat in de verste verte hier op lijkt.

Verder vind ik het een erg ongenuanceerde vergelijking. Alle landen van Europa worden over 1 kam geschoren. In Nederland was het vroeger voor de 'bejaardencentra' ook een groot probleem, maar nu -volgens mij- lang niet meer. In oosten van Europa zal dat nog wel veel meer spelen. Om dan op basis van zo'n algemeen rapport een meldpunt te openen in Nl is ietwat... Nou ja, een meldpunt kan natuurlijk nooit kwaad. Geld zat.


Staatssecretaris opent Meldpunt ouderenmishandeling in de zorg bij IGZ
Nieuwsbericht | 15-06-2011

Op woensdag 15 juni heeft staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten van VWS het Meldpunt Ouderenmishandeling in de zorg geopend bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ): 088-1205050. Slachtoffers en hun naasten, zorgprofessionals en bestuurders van zorginstellingen kunnen hier ouderenmishandeling door medewerkers van zorginstellingen melden. Het opzetten van het meldpunt is een van de actiepunten die Veldhuijzen van Zanten eerder dit jaar aankondigde in haar actieplan “Ouderen in veilige handen”.

Inspectie voor de Gezondheidszorg - Staatssecretaris opent Meldpunt ouderenmishandeling in de zorg bij IGZ (http://www.igz.nl/actueel/nieuws/20110615staatssecretarisopentmeldpuntouderenmishan delingindezorgbijigz.aspx)

reallife
21-06-11, 16:44
Eén op de twintig ouderen wordt mishandeld
31 maart 2011
Zeker één op de twintig ouderen in Nederland krijgt te maken met mishandeling. Dat zei hoogleraar ouderengeneeskunde Rudi Westendorp in radioprogramma Dit is de Dag.



TVVonline, website van Tijdschrift voor Verzorgenden - Nieuws (http://www.tvvonline.nl/nieuws/id2260-En_op_de_twintig_ouderen_wordt_mishandeld.html)

reallife
21-06-11, 16:48
Niet onder ouderen maar dit schokte pas nog de kijkers in Engeland.

BBC News - Four arrests after patient abuse caught on film (http://www.bbc.co.uk/news/uk-13548222)

mark61
21-06-11, 18:09
Dat heb je in Engeland wel vaker in particuliere instellingen, ook kindertehuizen bijvoorbeeld.

reallife
21-06-11, 22:51
Dat heb je in Engeland wel vaker in particuliere instellingen, ook kindertehuizen bijvoorbeeld.

Eigenlijk vreemd. Zou juist denken dat die particulieren huizen voor de mensen met geld zijn.

Mothership
22-06-11, 02:24
Die ouderen moeten dus maar niet zo lopen te zeuren blijkt, want in de derde wereld is het allemaal veel erger.

Je leven lang keihard gewerkt maar je in je lot berusten omdat anderen het nog slechter hebben?


NEVER!!!!!! Dat druist in tegen alles waar ik in geloof.

Isch
25-06-11, 19:00
Ik weet zeker dat moslims beter zijn voor ouderen.

Karin.N
25-06-11, 19:16
Ik weet zeker dat moslims beter zijn voor ouderen.

Ik weet helaas zeker dat er overal ter wereld ouderen, kinderen, vrouwen, mannen, dieren worden mishandeld. Daders laten zich niet door een nationaliteit of religie weerhouden.

In sommige landen worden de statistieken gewoon beter bijgehouden dan in sommige andere landen.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dolblij zou zijn als jouw opmerking waar zou zijn. Maar helaas, mensen blijven nu eenmaal mensen............................

BoerHarms
25-06-11, 21:23
Ik weet zeker dat moslims beter zijn voor ouderen.

Nou niet alleen moslims, maar uit mijn ervaringen in veel landen waar geen goed sociaal ouderdom stelsel is. Maar is dat ook misschien de redenen waarom de gezinnen zo groot zijn, want veel kinderen staat vaak voor ouderen gerant voor een goede oude dag.

In het Westen worden ouderen vaak gezien als lastige personen, ja zolang je nog bij pappie en mammie woont, dan gaat alles goed, Hotel mamma, enz.
Maar als je dan je eigen gezinnetje heb gesticht dan mogen opa en oma komen, maar niet blijven. Dus dan maar richting bejaarde tehuis. de wachtkamer tot je dood.

In Azie heb ik veel mee gemaakt dat de "opa en oma" vaak samen wonen met hun kinderen en klein kinderen. En daar heeft men nog steeds respect voor "opa en oma"


Misschien hebben anderen dat anders ervaren, dit is slecht mijn ervaring, ik weet het, niet bepalend voor statistieken

sidi bibi
25-06-11, 22:39
Ik weet zeker dat moslims beter zijn voor ouderen.

In 2008 is daar voor het eerst onderzoek naar gedaan

Au Maroc, les personnes âgées souffrent de solitude (Magharebia.com) (http://www.magharebia.com/cocoon/awi/xhtml1/fr/features/awi/features/2008/12/05/feature-03)

Isch
25-06-11, 23:06
Nou niet alleen moslims, maar uit mijn ervaringen in veel landen waar geen goed sociaal ouderdom stelsel is. Maar is dat ook misschien de redenen waarom de gezinnen zo groot zijn, want veel kinderen staat vaak voor ouderen gerant voor een goede oude dag.

In het Westen worden ouderen vaak gezien als lastige personen, ja zolang je nog bij pappie en mammie woont, dan gaat alles goed, Hotel mamma, enz.
Maar als je dan je eigen gezinnetje heb gesticht dan mogen opa en oma komen, maar niet blijven. Dus dan maar richting bejaarde tehuis. de wachtkamer tot je dood.

In Azie heb ik veel mee gemaakt dat de "opa en oma" vaak samen wonen met hun kinderen en klein kinderen. En daar heeft men nog steeds respect voor "opa en oma"


Misschien hebben anderen dat anders ervaren, dit is slecht mijn ervaring, ik weet het, niet bepalend voor statistieken


Ja, je hebt helemaal gelijk.

Niet alleen de moslims idd.

Kortman
25-06-11, 23:41
Ja, je hebt helemaal gelijk.

Niet alleen de moslims idd.

Feit is dat HATERT elke manier en berichtje aan pakt om vooral maar te tonen hoe verdervelijk het WESTEN en dan vooral Nederland is.
Nou ik val ook onder deze ,groep,, maar woon op me zelf en eigenlijk had ik hier niet eens op Maroc kunnen zijn.
Maar dank zij dit intens verdervelijke land geniet ik van mijn a.o.w en klein pensioen nog steeds van elke dag , die jammer genoeg het verdervelijke WESTERSE systeem ong 500 euro per dag kost( meegerekend ziekenhuis opname,s bestraling etc etc) dus mij zal je niet horen klagen .
O ja natuurlijk vormen uitzonderingen de regel , en logisch dat ze hier er volop aandacht aan besteden de kranten staan er vol van zo gauw er maar iets mis is (gelukkig maar ) als er hier een vuil toilet is in het zieknhuis dan staat het op al de voorpagina :lole:
Maar gisteren stierven in AFGHANISTAN zowel oude bejaarden en vrouwen en kinderen omdat iemand zich zelf ff opblies ,door intense HAAT gedreven maar daar hoor je HATERT niet over dat is kattepis
:confused:

Saul
26-06-11, 00:52
Ik zie mensen gelijk wijzen naar islamitische landen. Lekker de ogen sluiten voor eigen problemen en wijzen naar landen duizenden kilometers verder.

Dit is echt triest. Je vraagt je af wat die mensen die steeds naar verschrikkelijke islamitische landen doen op een islamitisch georiënteerde site. :')

Saul
26-06-11, 00:54
Feit is dat HATERT elke manier en berichtje aan pakt om vooral maar te tonen hoe verdervelijk het WESTEN en dan vooral Nederland is.
Nou ik val ook onder deze ,groep,, maar woon op me zelf en eigenlijk had ik hier niet eens op Maroc kunnen zijn.
Maar dank zij dit intens verdervelijke land geniet ik van mijn a.o.w en klein pensioen nog steeds van elke dag , die jammer genoeg het verdervelijke WESTERSE systeem ong 500 euro per dag kost( meegerekend ziekenhuis opname,s bestraling etc etc) dus mij zal je niet horen klagen .
O ja natuurlijk vormen uitzonderingen de regel , en logisch dat ze hier er volop aandacht aan besteden de kranten staan er vol van zo gauw er maar iets mis is (gelukkig maar ) als er hier een vuil toilet is in het zieknhuis dan staat het op al de voorpagina :lole:
Maar gisteren stierven in AFGHANISTAN zowel oude bejaarden en vrouwen en kinderen omdat iemand zich zelf ff opblies ,door intense HAAT gedreven maar daar hoor je HATERT niet over dat is kattepis
:confused:


Je bent echt geschift jij. Je maakt je liever druk om Hatert dan om weerloze mensen die mishandeld worden.

Ziek, ziek, ziek ben je. En met jou nog meer zieke geesten hier op dit forum.

Kortman
26-06-11, 02:05
Je bent echt geschift jij. Je maakt je liever druk om Hatert dan om weerloze mensen die mishandeld worden.

Ziek, ziek, ziek ben je. En met jou nog meer zieke geesten hier op dit forum.

Goed lezen jij draaid de boel om, ik maak me niet druk om HATERT maar wel om zijn topic,s die hij opend ,elk lif lafje pluist ie uit en brengt het met veel tam tam en poeha vaak met verwrongen topic titels hier op het papier .

Maar aan de werekelijkheid gaat hij voorbij.

Mothership
26-06-11, 02:08
Je bent echt geschift jij. Je maakt je liever druk om Hatert dan om weerloze mensen die mishandeld worden.

Ziek, ziek, ziek ben je. En met jou nog meer zieke geesten hier op dit forum.

What the hell are you smoking om tot een dergelijke conclusie te komen.

mark61
26-06-11, 03:12
Eigenlijk vreemd. Zou juist denken dat die particulieren huizen voor de mensen met geld zijn.

Nee ze krijgen overheidsvergoeding voor wat ze doen. Dus proberen ze de winst te maximaliseren.

mark61
26-06-11, 03:13
Nee, hij zal glashard ontkennen dat er in islamitische landen of onder moslims ook maar iets gebeurd wat in de verste verte hier op lijkt.

Nou nee, hij weigert gewoon het erover te hebben.

mark61
26-06-11, 03:18
Ik zie mensen gelijk wijzen naar islamitische landen.

Waar zie je dat? Er mankeert wat aan je zicht.

BoerHarms
26-06-11, 07:06
Je bent echt geschift jij. Je maakt je liever druk om Hatert dan om weerloze mensen die mishandeld worden.

Ziek, ziek, ziek ben je. En met jou nog meer zieke geesten hier op dit forum.

Begrijpend lezen is en blijf een kunst

Maar je concludeert naar aanleiding wat jouw algemene gevoelens zijn

knuppeltje
26-06-11, 09:29
Ik zie mensen gelijk wijzen naar islamitische landen.

Waar?

Het is overigens iets wat wereldwijd voorkomt en het verengen tot Europa is dan ook volslagen idioot.

Saul
26-06-11, 12:37
Waar zie je dat? Er mankeert wat aan je zicht.

Kijk maar bij post 2, 3 en 19 bijvoorbeeld.

En het zijn steeds dezelfde stokoude, onwelkome mensen hier die de ontkenning in schieten. Typisch. :)

mark61
26-06-11, 12:44
Kijk maar bij post 2, 3 en 19 bijvoorbeeld.

En het zijn steeds dezelfde stokoude, onwelkome mensen hier die de ontkenning in schieten. Typisch. :)

Je bent een vooringenomen hokjesdenker. Het ging over een specifiek land, met de islam werd geen link gelegd. Dat doe jij zelf. Moslimbasher :jammer:

Het is precies omgekeerd: een prikster beweerde dat moslims dat veel minder doen. Daar heb je het dan weer niet over :hihi:

Wie ontkent wat?

Je leeft in een zelfverzonnen wereld. Kan niet begrijpend lezen.

H.P.Pas
26-06-11, 12:49
stokoude, onwelkome mensen

:engel:


Typisch. :)
Wat je zegt.

Saul
26-06-11, 12:57
Je bent een vooringenomen hokjesdenker. Het ging over een specifiek land, met de islam werd geen link gelegd. Dat doe jij zelf. Moslimbasher :jammer:

Het is precies omgekeerd: een prikster beweerde dat moslims dat veel minder doen. Daar heb je het dan weer niet over :hihi:

Wie ontkent wat?

Je leeft in een zelfverzonnen wereld. Kan niet begrijpend lezen.

Hup, gewoon ontkennen, ondertussen staat er gewoon:


In Pakistan is niet of nauwelijks persvrijheid, net als in veel andere Islamitische landen. Daar komt dit soort nieuws niet naar buiten. Onze verderfelijke westerse wereld is misschien hier en daar verrot, maar in ieder geval weten we wel wat er gaande is in de maatschappij. In veel andere landen steekt men de kop in het zand en gebeuren dit soort dingen zogenaamd niet.

Ik heb meer het gevoel dat de PVV-sympathisanten hier in hun eigen wereldje leven. Alles ontkennen wat niet goed uitkomt, woorden verdraaien die onwelgevallig zijn en met de welbekende gigantische wijsvinger wijzen naar vooral islamitische landen.

Dieptriest, en ik moet tot de conclusie komen dat jij tot die groep achterbakse mensen behoort, getuige jouw bovenstaande ontkenning van ondubbelzinnige reacties.

mark61
26-06-11, 12:59
:engel:

Wat je zegt.

Grijsaard, scheer je weg :jammer:

Overigens ben ik van mening dat op dit forum ouderen worden gemaltraiteerd :ego:

mark61
26-06-11, 13:02
Hup, gewoon ontkennen, ondertussen staat er gewoon:

Ik heb meer het gevoel dat de PVV-sympathisanten hier in hun eigen wereldje leven. Alles ontkennen wat niet goed uitkomt, woorden verdraaien die onwelgevallig zijn en met de welbekende gigantische wijsvinger wijzen naar vooral islamitische landen.

Dieptriest, en ik moet tot de conclusie komen dat jij tot die groep achterbakse mensen behoort, getuige jouw bovenstaande ontkenning van ondubbelzinnige reacties.

Oh ja joh, in 1 van de 3 posts die je noemt komt het voor. Intussen negeer je wat ik zei. Pot ketel.

Veel andere zijn automatisch isl. landen? Moslimbasher die je der bent :jammer:

Ik adviseer tai chi, of haldol, al naar gelang.